• 177.926 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.938 actors
  • 9.370.379 votes
Profile

Waar werken de MM-users?

Halcyon

• 9952 messages
  • 0 votes

Mja, als je ouders het niet kunnen betalen moet je het wel zelf doen. Ik zie verder niet in wat daar mis mee is. Op die manier leer je de waarde van geld en van een goede opleiding kennen. Ik zal misschien later net hetzelfde doen met m'n kinderen.

Ik heb genoeg vrienden wiens ouders hun studies betalen en net daarom zijn ze minder gemotiveerd. Ze denken dat alles wel goed komt, zolang papa en mama maar betalen.

speedy23

• 18945 messages
  • 14043 votes

Daar is natuurlijk helemaal niets mis mee. Maar ik krijg de indruk dat er ouders zijn die hun kinderen willen laten studeren zolang zij het maar niet hoeven te betalen. En dat is ook niet juist vind ik.

Halcyon

• 9952 messages
  • 0 votes

Nee, daar heb je gelijk in. Een goede regeling zou ik vinden dat beide partijen een deel van de kosten op zich nemen. Dat maakt het voor beiden min of meer draaglijk en zo hebben ze er ook allebei voldoening aan, lijkt mij.

kos

• 46687 messages
  • 8844 votes

FisherKing wrote:

Nee, gevolg is dat iemand van 15 ook het loon van 21 kan krijgen. Je draait het precies om.

Ehm.. jij denkt dat een werkgever op een markt met een groot aanbod (jeugd) het loon van 21 gaat betalen ipv het loon van 15?

Ze kunnen die jongeren nu nota bene ook al binnenhalen, die zijn niet gek.

Minimum jeugdloon afschaffen is een typische maatregel die alleen voor werkgevers gunstig is.

FisherKing

• 18696 messages
  • 0 votes

Ik bedoelde dan ook dat dat afgedwongen diende te worden. Anders heeft afschaffing geen zin natuurlijk. Maar het ligt allemaal gecompliceerd, dat 18 jarigen eruit worden gemikt ten faveure van 15 jarigen is ook niet iets wat klopt.

katie morosky

• 1003 messages
  • 804 votes

Halcyon wrote:

Nee, daar heb je gelijk in. Een goede regeling zou ik vinden dat beide partijen een deel van de kosten op zich nemen. Dat maakt het voor beiden min of meer draaglijk en zo hebben ze er ook allebei voldoening aan, lijkt mij.

Ik denk niet dat ik meer voldoening zou hebben gehad als ik m'n studie zelf moest betalen. Integendeel, dan zou ik juist niets doen. In m'n studentenjaren studeerde ik omdat ik het geld van m'n ouders niet wou verspillen (ook wel voor een diploma) en nu heb ik me al twee keer ingeschreven voor een vervolgstudie die ik zelf moet betalen maar waar ik nooit heen ga. Want het is toch mijn geld. (Nu gaat het ook niet over een groot bedrag)

Laat studenten gewoon lekker niets doen en genieten. Ze moeten later al genoeg werken. Ik snap niet waarom een zestien-, twintigjarige al enig besef zou moeten hebben van 'het hard werken voor het geld'. Dat komt hij later heus wel tegen, hoor.

Al vind ik het wel knap als je het kan, studeren en werken tegelijkertijd. Alleen sta ik daar helemaal niet achter.

Halcyon

• 9952 messages
  • 0 votes

katie morosky wrote:

Ik denk niet dat ik meer voldoening zou hebben gehad als ik m'n studie zelf moest betalen. Integendeel, dan zou ik juist niets doen. In m'n studentenjaren studeerde ik omdat ik het geld van m'n ouders niet wou verspillen (ook wel voor een diploma) en nu heb ik me al twee keer ingeschreven voor een vervolgstudie die ik zelf moet betalen maar waar ik nooit heen ga. Want het is toch mijn geld. (Nu gaat het ook niet over een groot bedrag)

Bij mij werkt het net omgekeerd. Nuja, dat denk ik toch, want ik heb eigenlijk vanaf het begin m'n studies zelf betaald dus ik weet niet wat het is als je ouders je studies financieren.

katie morosky wrote:

Laat studenten gewoon lekker niets doen en genieten. Ze moeten later al genoeg werken. Ik snap niet waarom een zestien-, twintigjarige al enig besef zou moeten hebben van 'het hard werken voor het geld'. Dat komt hij later heus wel tegen, hoor.

Al vind ik het wel knap als je het kan, studeren en werken tegelijkertijd. Alleen sta ik daar helemaal niet achter.

Waarom? Wel, ik zie het als een ervaring die je meedraagt voor later. Een ervaring die je de waarde van geld en een goede opleiding bijbrengt. Althans, voor mij toch.

Ik zeg niet dat het slecht is om de studies van je kinderen te betalen, integendeel. Maar je eigen studies betalen heeft zeker ook z'n positieve kanten en zou wel wat meer mogen aangemoedigd worden vind ik. Of zoals ik in een vorige post zei: ieder de helft.

katie morosky

• 1003 messages
  • 804 votes

Halcyon wrote:

Waarom? Wel, ik zie het als een ervaring die je meedraagt voor later. Een ervaring die je de waarde van geld en een goede opleiding bijbrengt. Althans, voor mij toch.

Dat begrijp ik best.

Ik zeg niet dat het slecht is om de studies van je kinderen te betalen, integendeel. Maar je eigen studies betalen heeft zeker ook z'n positieve kanten en zou wel wat meer mogen aangemoedigd worden vind ik. Of zoals ik in een vorige post zei: ieder de helft.

Ik vind dat helemaal niets. Ik vertrek meer van het idee laat ze het maar ervaren als het echt moet. Met dat soort preventieve maatregel kan ik helemaal niets. Ik heb in m'n studentenjaren ook baantjes gehad, niet omdat ik te weinig geld kreeg maar omdat m'n ouders vonden dat zoiets hoorde. Ik heb daar geen enkele relevante ervaring door opgedaan, na een jaar hield ik het dan ook ongeveer voor bekeken. Wél kom je zo te weten waarom je eigenlijk studeert maar dat beseft dringt ook wel door tijdens de (ook in Vlaanderen populaire) zomerbaantjes. Het enige nut van je eigen opleiding te moeten betalen is dat je daar later met rede trots op mag zijn. Ja en ook het besef dat je niets voor niets krijgt. Maar dat kom je later ook wel te weten.

speedy23

• 18945 messages
  • 14043 votes

kos wrote:

Minimum jeugdloon afschaffen is een typische maatregel die alleen voor werkgevers gunstig is.

Inderdaad, groot gelijk! Alleen de werkgever profiteert ervan. Als er geen minimumloon vastgelegd wordt, betaald hij wat hij wil, en het enige wat hij zal doen is het loon nog lager brengen dan dat het minimumloon al was.

Halcyon

• 9952 messages
  • 0 votes

katie morosky wrote:

Het enige nut van je eigen opleiding te moeten betalen is dat je daar later met rede trots op mag zijn. Ja en ook het besef dat je niets voor niets krijgt. Maar dat kom je later ook wel te weten.

Wel, ik kan eerlijk zeggen dat ik nu meer trots ben, nu ik alles zelf heb bereikt, dan wanneer anderen me geholpen zouden hebben.

katie morosky

• 1003 messages
  • 804 votes

Tuurlijk. Ik zou het ook zijn. Ik vind het heel knap wat je hebt gedaan. Het is zéker niet vanzelfsprekend. Wil je met me trouwen?

Halcyon

• 9952 messages
  • 0 votes

katie morosky wrote:

Tuurlijk. Ik zou het ook zijn. Ik vind het heel knap wat je hebt gedaan. Het is zéker niet vanzelfsprekend. Wil je met me trouwen?

Haha, toch niet met zo'n verwend nest als jij ? (grapje)

Leno

• 5921 messages
  • 4399 votes

Ik weet wel dat ik door mijn bijbaan een stuk wijzer ben geworden. Ik weet hoe werkgevers werknemers voor de gek proberen te houden zodra het hun uitkomt bijvoorbeeld. Je krijgt verantwoordelijkheid, moet verantwoording afleggen, je wordt assertiever etc etc . Bovendien heb ik sociale contacten opgebouwd en heb ik meer te consumeren, wat weer goed is voor de economie!

kortom: pak aan die bijbaan!

Nomak

• 11634 messages
  • 0 votes

Ik werk bij JLG in Maasmechelen. Dat is een bedrijf dat schaarliften en andere hoogtewerkers maakt.

Ik maak schaarliften.

SelmaDuim

• 4907 messages
  • 732 votes

speedy23 wrote:

En had jij ze niet kunnen betalen, zou je dan gestudeerd hebben?

Hier wordt het een beetje als een ere-zaak gezien om de studiekosten te betalen voor zijn kinderen.

Zoiets van: ik heb ze gemaakt, dus ze zijn mijn verantwoordelijkheid en ik moet er voor zorgen.

Als ik mijn studie niet zelf betaald/ geleend zou hebben, dan had ik niet kunnen studeren.

Klein detail... Studeren in België kost vele malen minder dan in Nederland. Veel ouders hier denken ook zo, maar hebben de mogelijkheid nu eenmaal niet.

speedy23

• 18945 messages
  • 14043 votes

SelmaDuim wrote:

Klein detail... Studeren in België kost vele malen minder dan in Nederland. Veel ouders hier denken ook zo, maar hebben de mogelijkheid nu eenmaal niet.

Ik denk niet dat er zeer veel verschil is in kosten, maar de overheid is hier nogal redelijk gul met studiebeurzen en toelagen voor de 'lagere inkomstenklasse'.

Jaren geleden was het door de hoge kostprijs alleen voor de meest begoeden (lees de elite) weggelegd om te studeren, maar met een beetje goede wil kan iedereen het nu.

SelmaDuim

• 4907 messages
  • 732 votes

In Nederland is het collegegeld jaarlijks zo'n 1500 Euro, daarbij komen nog de nodige kosten voor boeken, in mijn geval zo'n 700 Euro per jaar ofzo. Om maar een voorbeeld te schetsen. Als je als ouder een paar kinderen hebt dan is het voor een gemiddeld huishouden dus absoluut niet op te brengen, hoe graag je misschien ook zou willen. Vandaar dat wij hier dus bijbaantjes moeten nemen.

Ik heb altijd begrepen dat het collegegeld in België een heel stuk minder is dan in Nederland, maar ik kan me vergissen.

Halcyon

• 9952 messages
  • 0 votes

SelmaDuim wrote:

In Nederland is het collegegeld jaarlijks zo'n 1500 Euro, daarbij komen nog de nodige kosten voor boeken, in mijn geval zo'n 700 Euro per jaar ofzo. Om maar een voorbeeld te schetsen. Als je als ouder een paar kinderen hebt dan is het voor een gemiddeld huishouden dus absoluut niet op te brengen, hoe graag je misschien ook zou willen. Vandaar dat wij hier dus bijbaantjes moeten nemen.

Ik heb altijd begrepen dat het collegegeld in België een heel stuk minder is dan in Nederland, maar ik kan me vergissen.

700 euro voor boeken ?

SelmaDuim

• 4907 messages
  • 732 votes

Ja, helaas wel. Ik heb hier alleen al boeken die 85 Euro per stuk zijn ofzo.

pascal83

• 2736 messages
  • 2480 votes

700 is ook wel erg veel, ik zit bijvoorbeeld op ongeveer 250 euro ... maar daar staat wel tegenover dat ik dan 200 tot 300 euro kwijt ben aan readers per jaar

SelmaDuim

• 4907 messages
  • 732 votes

Readers en artikelen tel ik ook mee natuurlijk.

speedy23

• 18945 messages
  • 14043 votes

SelmaDuim wrote:

Voor de voltijdse academische opleidingen en de voltijdse academische opleidingen bedraagt het jaarlijkse inschrijvingsgeld minimum 250 euro en maximaal 360 euro.

Die bedragen worden vanaf het academiejaar 1992-1993 jaarlijks aangepast aan de evolutie van de index van de consumptieprijzen.

Bron: Vrije Universiteit Brussel.

En ook hiervoor bestaan er nog bepaalde toelagen teneinde kansarme gezinnen niet nog meer te belasten.

Er zijn voor alles toelagen: inschrijvingsgelden, verplaatsing, boeken en niet te vergeten, je 'kot' of je studentenkamer.

Huurprijs

De huurprijs is afhankelijk van het gezinsinkomen en het aantal kinderen ten laste. Bij de huurprijsbepaling wordt er ook rekening gehouden met het kadastraal inkomen, de afzonderlijke belastbare inkomsten, fiscale aftrekken (o.a. beroepskosten, ...), en eventuele onderhoudsbijdragen.

Voor het academiejaar 2005/2006 varieert de huurprijs, afhankelijk van het inkomen en het aantal kinderen ten laste tussen 109,88 EUR en 242,27 EUR per maand.

Studenten, voor wie de laagste huurprijs financieel moeilijk blijft, kunnen steeds contact opnemen met de Sociale Dienst Studenten.

Kabel- en internetaansluiting, energiekosten, brandverzekering, herstelling van defecten, onderhoud van de gemeenschappelijke ruimtes zijn in de huurprijs begrepen. Bron: vub.be

Mijn dchter gaat normaal gezien in oktober naar de VUB, Campus Etterbeek.

Waarom komen er zoveel buitenlanders (ook veel Nederlanders) naar België om te studeren denk je...

Halcyon

• 9952 messages
  • 0 votes

SelmaDuim wrote:

Ja, helaas wel. Ik heb hier alleen al boeken die 85 Euro per stuk zijn ofzo.

Dat is wel pech hebben. Ikzelf probeer sommige boeken te delen met vrienden of ik koop ze gewoon niet, als ik ze niet interessant vind. En je kan ze toch altijd doorverkopen als je jaar is afgelopen? Dan recupereer je een heel deel voor het volgende jaar.

Ik weet niet hoe dat in Nederland zit, maar bij ons in België hebben profs vaak de gewoonte om zelf een cursus uit te brengen voor de studenten, die veel goedkoper uitkomt dan een boek. Soms wordt ook wel de combinatie van boek en cursus toegepast, maar heel vaak gebruiken studenten enkel de cursus. En dat scheelt dan wel een pak in je rekening.

Wij in België hebben een beetje de cultuur om onderwijs zo goedkoop mogelijk en voor iedereen toegankelijk te houden.

SelmaDuim

• 4907 messages
  • 732 votes

Onze profs. schrijven zelf ook boeken die ze gewoon full price aan ons verkopen. De echt dure boeken zijn naslagwerken die je tijdens je hele studietijd wel nodig hebt en ook nadien in werk kunt gebruiken. Een vak volgen zonder het boek te hebben is niet mogelijk, je moet echt elke letter gelezen hebben wil je het vak kunnen halen. Ik heb ook wel minder rinteressante boeken gekopieerd omdat ik er geen geld voor had, het kost een paar uurtjes maar dan heb je een boek voor 10% van de normale prijs.

Halcyon

• 9952 messages
  • 0 votes

SelmaDuim wrote:

Onze profs. schrijven zelf ook boeken die ze gewoon full price aan ons verkopen. De echt dure boeken zijn naslagwerken die je tijdens je hele studietijd wel nodig hebt en ook nadien in werk kunt gebruiken. Een vak volgen zonder het boek te hebben is niet mogelijk, je moet echt elke letter gelezen hebben wil je het vak kunnen halen. Ik heb ook wel minder rinteressante boeken gekopieerd omdat ik er geen geld voor had, het kost een paar uurtjes maar dan heb je een boek voor 10% van de normale prijs.

Op onze school brengen de profs hun cursussen uit op gerecycleerd papier, zonder speciale kaft. Je kan ze tegen quasi kostprijs kopen en ze zijn even handig als zo'n duur boek. Vind ik een goed en eerlijk systeem. Geen uitbuiting van arme studentjes .

katie morosky

• 1003 messages
  • 804 votes

speedy23 wrote:

(quote)

Voor de voltijdse academische opleidingen en de voltijdse academische opleidingen bedraagt het jaarlijkse inschrijvingsgeld minimum 250 euro en maximaal 360 euro.

Die bedragen worden vanaf het academiejaar 1992-1993 jaarlijks aangepast aan de evolutie van de index van de consumptieprijzen.

Bron: Vrije Universiteit Brussel.

Aan de VUB. In '92/93. Nu betaal je toch minstens een 500 euro inschrijvingsgeld voor een voltijdse academische opleiding maar dat is nog altijd niks in vergelijking met Nederland. Niet erg democratisch daar...

speedy23

• 18945 messages
  • 14043 votes

katie morosky wrote:

Nu betaal je toch minstens een 500 euro inschrijvingsgeld voor een voltijdse academische opleiding maar dat is nog altijd niks in vergelijking met Nederland.

Maar als je er dan bij bedenkt dat er voor inschrijvingsgeld alweer sociale vangnetten zijn, kan die prijs nog een heel stuk naar beneden duikelen.

Wij als Vlamingen klagen, maar als je daarentegen Nederland bekijkt. We mogen gelukkig zijn.

The Goss

• 502 messages
  • 4757 votes

Ik werk bij de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND). Ik behandel asielaanvragen.

Zelva

• 2188 messages
  • 2702 votes

The Goss wrote:

Ik werk bij de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND). Ik behandel asielaanvragen.

Dat lijkt me echt moeilijk werk.

gemaster

• 1005 messages
  • 2715 votes

Ligt eraan, als ze de aanvragen alleen hoeft te sorteren op datum zal dat wel meevallen.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.