- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Algemeen
- Waar werken de MM-users?
Waar werken de MM-users?
Linda
-
- 1336 messages
- 0 votes
Ik heb naast mijn studie ook een aantal bijbaantjes. Op het moment 2 maar als het goed is zijn dat er over een paar weken 4.
1. In een restaurant als afwasser (meestal rond de 10 uur per week, een enkele keer wat meer of minder)
2. Op zondagochtend de Telegraaf bezorgen. En dat is inderdaad niet al te geweldig dus ik denk dat ik dit baantje eind juni ga opzeggen.
En als het goed is begin ik komende maand ook hier nog mee:
3. Als oproepkracht in een hippie-achtig kledingwinkeltje.
4. Op de hogeschool in de Academie Raad (2 uurtjes per week ongeveer)
timbo_
-
- 13116 messages
- 3859 votes
Mijn bijbaantje is het bezorgen van de dagbladen. Dit begint echter ook steeds moeilijker te worden omdat ik van iedere dag om half zes op niet echt fit op school en stage aankom. Daarom zal dit waarschijnlijk het laatste jaar zijn dat ik krantjes bezorg.
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
Heeft in Nederland iedereen een bijbaantje? Dat is een verschijnsel dat men hier in Vlaanderen zeer weinig ziet. 
kos
-
- 46685 messages
- 8843 votes
Nederland is het enige Westerse land waar kinderen zonder bijbaantje nooit geld zullen zien, aangezien het hier een soort van opvoedmaatregel is.
Linda
-
- 1336 messages
- 0 votes
Hoe verwend zijn ze in Vlaanderen wel niet dan? 
Als ik een film wil kopen of lekker uit eten wil of iets dergelijks zal ik toch echt zelf voor het geld moeten zorgen....
kos
-
- 46685 messages
- 8843 votes
In veel landen is het tot een bepaalde hoogte gebruikelijker dat je geld van je ouders krijgt, dan hier.
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
Als kinderen hier bij ons geld nodig hebben dan vragen ze het gewoon. Het moet natuurlijk financieel mogelijk zijn. Niet iedereen kan hopen geld op tafel legggen.
Wat wij wel hebben zijn jobstudenten, werken in de vakantie. Je mag onder bepaalde voorwaarden 23 dagen werken in juli, augustus en september, en dan nog eens 23 dagen de rest van het jaar. En die hebben wel een redelijk goed loon.
SelmaDuim
-
- 4907 messages
- 732 votes
Ik heb vanaf mijn 14e al bijbaantjes en vakantiewerk gedaan. Je moet toch ergens leuke dingen van kopen, op vakantie gaan en je studie van betalen natuurlijk.
gemaster
-
- 1005 messages
- 2715 votes
Nou, dan kun je er toch makkelijk naast werken
.
Precies. Kijk je hoeft van mij niet te gaan werken natuurlijk, maar ik heb het altijd prettig gevonden dat ik mijn eigen geld verdiende. Ik ben van huis uit erg verwend en hoef niets te betalen aan studie, eten of kleding. De minder noodzakelijke dingen zoals uitgaan, dvd's, uitbreidingen voor mijn computer en meer van dat soort dingen moet ik wel zelf betalen en daar werk ik dus voor.
Overigens dacht ik dat over de gehele wereld jongeren bijbaantjes hadden. In de VS werken ze toch ook allemaal bij de McDonald's enzo? Ik had er echt geen idee van dat Belgen helemaal geen bijbaantjes hadden. Ik vind dat eigenlijk wel een slechte zaak.
Quentin
-
- 10202 messages
- 8538 votes
In de VS werken ze toch ook allemaal bij de McDonald's enzo?
pink_roosje
-
- 1792 messages
- 807 votes
ook in Amerika hebben veel jongeren geen bijbaantje. behalve als ze op de universiteit zitten
nederland is inderdaad een van de enige landen waar het normaal is om een bijbaan te hebben. In nederland krijgt wel bijna iedreen kleedgeld. maar als je meer wil moet je het zelf betalen.
ikzelf heb meerdere bijbaantjes gehad.
afhaal medewerkster bij een indonesisch restuarant
snackbar medewerkster
productiewerk in een loempia fabriek
laboratorium werk in dezelfde fabriek (albert van zoonen)
en nu werk ik al een tijdje bij de Aldi in Den Helder en dat bevalt me prima.
kos
-
- 46685 messages
- 8843 votes
Overigens dacht ik dat over de gehele wereld jongeren bijbaantjes hadden. In de VS werken ze toch ook allemaal bij de McDonald's enzo? Ik had er echt geen idee van dat Belgen helemaal geen bijbaantjes hadden. Ik vind dat eigenlijk wel een slechte zaak.
Maar zelfs als je ouders wel genoeg geld hebben, sterker nog: zelfs al zijn ze miljonair, dan is het in Nederland nog volstrekt normaal dat hun kinderen gaan werken (onder het mom van: 'dan leren ze de waarde van geld' etc,) Dat is in andere landen veel en veel minder normaal.
Buiten Nederland is het ook veel gangbaarder dat van kinderen van ouders die goed geld hebben de studie en boeken etc. worden betaald door de ouders.
In Nederland is het heel normaal dat studenten alles van hun studie zelf moeten betalen, ook al hebben de ouders genoeg geld, in andere landen is zoiets vaak ondenkbaar. Dan is het een soort van statussymbool als de kinderen niet hoeven te werken.
Leno
-
- 5921 messages
- 4399 votes
Bovendien zijn veel Nederlanders centenneukers, en krijgen ze het benauwd bij de gedachte dat ze de opleidinskosten van hun kinderen moeten betalen. Ook al kunnen ze het makkelijk. Dit is niet alleen een vooroordeel over Nederlanders, het is heel vaak echt zo(helaas)..
kos
-
- 46685 messages
- 8843 votes
Mja, in andere landen hebben kinderen ook niet zo'n grote bek tegen hun ouders
.
U-96
-
- 11875 messages
- 2062 votes
Nou, dan kun je er toch makkelijk naast werken
.
Precies. Kijk je hoeft van mij niet te gaan werken natuurlijk, maar ik heb het altijd prettig gevonden dat ik mijn eigen geld verdiende. Ik ben van huis uit erg verwend en hoef niets te betalen aan studie, eten of kleding. De minder noodzakelijke dingen zoals uitgaan, dvd's, uitbreidingen voor mijn computer en meer van dat soort dingen moet ik wel zelf betalen en daar werk ik dus voor.
Ik was laatst wat onduidelijk, maar hoop nu wat duidelijker te zijn.
Ik heb er niets tegen dat mensen werken naast hun opleiding, maar ik verbaas me er af en toe over hoe ze dan nog van hun vrije tijd kunnen genieten. Ik ben de enige persoon uit mijn klas die geen werk heeft. Ik vraag weleens aan mensen uit mijn klas waar ze de motivatie vandaan halen. Geld natuurlijk, voor kleding en uitgaan. Meer redenen hoor ik simpelweg niet. Er zijn mensen uit mijn klas die elke dag voltijd op school zitten, 's avonds werken en dan ook nog tijd hebben voor huiswerk, sport en overige dingen en toch nog hoge cijfers halen, en we doen de moeilijkste opleiding van de school. Knap dat ze het kunnen hoor, maar ik durf wel eerlijk te zeggen dat ik best jaloers ben dat ik niet zo'n aanleg heb.
Ik heb aan de andere kant ook nooit echt behoefte gehad aan een bijbaantje. Ik kreeg tot mijn 18e elke week 10 euro en daar kon ik het prima mee doen. De grotere dingen kon ik niet afschaffen, maar dat is natuurlijk het gevolg van dat ik geen bijbaantje heb. Ben erg blij dat ik niet ben opgevoed met het idee dat ik alles zomaar van mijn ouders zou krijgen waar ik om vraag. Televisie, films, cola, computer-accessoires, etcetera etcetera. Moet ik allemaal zelf betalen. Geen problemen mee.
U-96
-
- 11875 messages
- 2062 votes
Heb trouwens wel meerdere keren gesolliciteerd voor een zaterdagbaantje bij de Albert Heijn, maar ben daar gewoon keihard afgewezen. Geeft dan ook weinig motivatie mee.
salvatore
-
- 1937 messages
- 3236 votes
Ook geen vakantiebaantje gehad?
Ik denk ook dat je met de juiste instelling heel erg ver kan komen. Ikzelf heb ook meerdere malen gesolliciteerd en ben ook paar keer afgewezen omdat ik te jong was (15 toendertijd) oa bij komart, super de boer en bij een bloembollenbedrijf. Kwam uiteindelijk bij de Deka terecht en toen ik daar een jaar had gewerkt had ik het wel gezien en ben ik overgestapt naar hotel VD Valk. Ik werk daar gewoon alleen op woensdag en op vrijdag en dat bevalt me prima. Geen problemen met school of huiswerk of vrije tijd en ik verdien meer dan genoeg geld.
neo
-
- 15435 messages
- 10035 votes
Supermarken is sowieso al moeilijk. Ik ben er een half jaar na de prijzenoorlog mee gestopt voor iets anders. Ze nemen liever een 15 jarige dan jij met je 18 jaar. Mensen die van voor die prijzenoorlog in dienst zijn en alles dus zo'n beetje weten blijven wel aan, maar 18 of ouder voor niet kassawerk maar vakkenvullen... Praktisch onmogelijk.
FisherKing
-
- 18696 messages
- 0 votes
Dringend afschaffen die minimum jeugdlonen, leidt alleen maar tot scheefgroei.
U-96
-
- 11875 messages
- 2062 votes
Ook geen vakantiebaantje gehad?
Dat wel. Vakantiehulp in een bejaardenhuis.
kos
-
- 46685 messages
- 8843 votes
Dringend afschaffen die minimum jeugdlonen, leidt alleen maar tot scheefgroei.
FisherKing
-
- 18696 messages
- 0 votes
Nu is het toch scheef dat 15 jarige boven 18 jarigen worden verkozen vanwege de lagere loonkosten. Verder is 't vooral een moeilijk onderwerp. Met 2 kanten.
kos
-
- 46685 messages
- 8843 votes
Gevolg is dan dat 18-jarigen ook tegen het loon van 15-jarigen gaan werken, nou hoera.
Linda
-
- 1336 messages
- 0 votes
Ik heb er niets tegen dat mensen werken naast hun opleiding, maar ik verbaas me er af en toe over hoe ze dan nog van hun vrije tijd kunnen genieten. Ik ben de enige persoon uit mijn klas die geen werk heeft. Ik vraag weleens aan mensen uit mijn klas waar ze de motivatie vandaan halen. Geld natuurlijk, voor kleding en uitgaan. Meer redenen hoor ik simpelweg niet. Er zijn mensen uit mijn klas die elke dag voltijd op school zitten, 's avonds werken en dan ook nog tijd hebben voor huiswerk, sport en overige dingen en toch nog hoge cijfers halen, en we doen de moeilijkste opleiding van de school. Knap dat ze het kunnen hoor, maar ik durf wel eerlijk te zeggen dat ik best jaloers ben dat ik niet zo'n aanleg heb.
Tja het ligt er maar aan hoe je je dagen in gaat delen denk ik. Ik doe zelf een voltijdopleiding en ben er gemiddeld 'maar' 20-25 uur per week aan kwijt meestal, dat komt vooral omdat ik amper naar de lessen ga. Werkt prima voor mij en zo houd ik lekker veel vrije tijd over. En zelfs met bijbaantjes heb ik nog meer dan zat de tijd om films te kijken en met vrienden af te spreken.
Nou moet ik wel zeggen dat ik de laatste tijd ook een stuk later in mijn bed lig dan eerder maar daar staat tegenover dat ik dan 's ochtends weer langer in mijn nest lig 
gemaster
-
- 1005 messages
- 2715 votes
Als je er niets door mist dan hoef je het natuurlijk niet te doen. Ik heb vaak ook geen zin om te gaan werken, maar als ik iedere 26e van de maand naar www.rabobank.nl ga en zie dat er weer 350 euri bijgeschreven is, dan maakt dat alles weer goed.
Overigens heeft een bijbaantje ook meer voordelen: Je verbreedt je sociale contacten, leert hoe het er aan toegaat bij bedrijven(vaak zeer amateuristisch bij bijvoorbeeld supermarkten) en je krijgt wat verantwoordingsgevoel.
Maar zoals ik al zei, als je er geen behoefte aan hebt moet je het niet doen.
gemaster
-
- 1005 messages
- 2715 votes
Nou moet ik wel zeggen dat ik de laatste tijd ook een stuk later in mijn bed lig dan eerder maar daar staat tegenover dat ik dan 's ochtends weer langer in mijn nest lig 
Dat is de bekende studentenziekte. Toen ik op het VWO zat ging ik altijd braaf om 23 uur slapen en moest ik er om 7.15 weer uit. Tegenwoordig ga ik er om 1 uur in en kom er rond 10 uur weer uit.
FisherKing
-
- 18696 messages
- 0 votes
Gevolg is dan dat 18-jarigen ook tegen het loon van 15-jarigen gaan werken, nou hoera.
Nee, gevolg is dat iemand van 15 ook het loon van 21 kan krijgen. Je draait het precies om.
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
Bovendien zijn veel Nederlanders centenneukers, en krijgen ze het benauwd bij de gedachte dat ze de opleidinskosten van hun kinderen moeten betalen. Ook al kunnen ze het makkelijk. Dit is niet alleen een vooroordeel over Nederlanders, het is heel vaak echt zo(helaas)..
De opleiding voor je kinderen betalen is iets wat hier in Vlaanderen als logisch wordt beschouwd. Opgelet, er zullen wel uitzonderingen zijn, want niet alle ouders kunnen een volledige opleiding betalen.
Maar bij ons zal men op zijn eigen uitgaven besparen om zijn kinderen te laten studeren.
Halcyon
-
- 9952 messages
- 0 votes
Dat is juist speedy. Ik heb gelukkig het genoegen gehad om voor m'n eigen studies te moeten betalen. Zo leer je de dingen meer appreciëren en naar waarde schatten.
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
En had jij ze niet kunnen betalen, zou je dan gestudeerd hebben?
Hier wordt het een beetje als een ere-zaak gezien om de studiekosten te betalen voor zijn kinderen.
Zoiets van: ik heb ze gemaakt, dus ze zijn mijn verantwoordelijkheid en ik moet er voor zorgen.
Het is toch leuk dat de kinderen hun volledig kunnen concentreren op hun studies? Ik begrijp best was U-96 bedoeld dat hij het niet kan opbrengen, werken én studeren samen. Het kunnen niet allemaal Einsteins zijn.