- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Algemeen
- Hoeveel zijn jouw sterren waard?
Hoeveel zijn jouw sterren waard?
Dionysos
-
- 852 messages
- 0 votes
...
- Bij goede films vind ik het veel belangrijker dat ik een goede waardering geef. Of ik een superslechte film nou 0,5 of 1,0 geef interesseert me eigenlijk niet zo, terwijl tussen 4,0, 4,5 en 5 wel een belangrijk verschil zit. Bij goede films heb ik meer behoefte aan nuances in mijn waardering.
...
Goed punt! Ik vind het zelf soms erg moeilijk om te beslissen of een film nou 4,5 ster of 5 sterren verdient. Daar gaat dan veel denk- en vergelijkingswerk in zitten. En veel kijken natuurlijk
.
Ik probeer het altijd zo goed mogelijk voor mezelf te onderbouwen, erachter te komen waarom ik dat zo vind. Handig voor in discussies, maar zo doe ik voor mezelf een goede film ook nooit tekort.
titan
-
- 1609 messages
- 4411 votes
Als dit forumonderwerp iets bewijst, is het wel de zwakte van het sterrensysteem. Juist omdat iedereen een andere waarde aan zijn sterren toekent is er totaal geen uniformiteit. Bij een numerieke waardering, zoals op imdb, heb je dat probleem niet. Voor iedereen is een 6 namelijk hetzelfde.
kos
-
- 46688 messages
- 8845 votes
Als dit forumonderwerp iets bewijst, is het wel de zwakte van het sterrensysteem. Juist omdat iedereen een andere waarde aan zijn sterren toekent is er totaal geen uniformiteit. Bij een numerieke waardering, zoals op imdb, heb je dat probleem niet. Voor iedereen is een 6 namelijk hetzelfde.
titan
-
- 1609 messages
- 4411 votes
Dat bedoel ik niet. Iedereen weet dat een zes voor (net) voldoende staat. Iedereen die een film (net) voldoende vindt zal dan een 6 geven. Daar zullen best wel uitzonderingen op bestaan, maar wel veel minder dan bij het sterrensysteem.
Zelva
-
- 2188 messages
- 2702 votes
Is er wel verschil tussen sterren en cijfers? Als ik een film een 5 wil geven, dan geef ik 2,5 ster. Vind ik het echt helemaal niks, een één dus, dan krijgt het een halve ster. Vind ik het net voldoende, een 6, dan wordt het 3 sterren.
Of ben ik dan helemaal verkeerd bezig? 
titan
-
- 1609 messages
- 4411 votes
Nee hoor, zo doe ik het ook 
Maar anderen kennen andere waardeoordelen aan hun sterren toe.
gozo
-
- 92 messages
- 73 votes
Erg fijn dit, om te zien hoe anderen stemmen. Hoe kun je gevoel en waarde toch altijd omzetten naar cijfertjes?Hmm...
Heb zelf een soort scheidingslijn tussen 2.5 en 3 sterren.
2.5 sterren betekent goede film,vermakelijk en mooi maar niet interessant genoeg om meer van te weten.
Lager dan 2.5 wordt steeds minder interessant tot zelfs irritant en zonde van de tijd.
3 sterren begint interessant te worden, ik wil meer weten van regisseur, acteur, muziek etc.
en zo loopt dat op richting betere, mooie tot waanzinnig fantastische films.
Maar het blijft moeilijk, hoor, sterretjes geven aan films.
zip
-
- 119 messages
- 236 votes
Ik stem redelijk impulsief, natuurlijk hou ik wel rekening of dat er gaten in de film zitten, of dat er mooie beelden zijn, acteerpresaties enz. Maar in het algemeen ga ik af op het gevoel dat ik heb als ik de Ciné verlaat. en half tot 1 komt zelden voor (omdat ik toch geen masochist ben), een 2 of 2,5 is een 'vooruit, omdat je je best hebt gedaan', een 3 is 'leuk tijdverdrijf', een 4 is 'techniek is knap, goed scenario, mooie acteerprestaties, dus ik heb genoten', een 4,5 is een 4 + de film heeft me geraakt en ik zit hem op de weg terug te analyseren en een 5 is het 'ik wandel verdoofd of euforisch de ciné uit, loop onder een auto of besef dat ik al 2 keer langs mijn huis ben gereden' gevoel (nog maar 3 keer voorgekomen).
U-96
-
- 11875 messages
- 2062 votes
Mijn manier van stemmen gaat zo:
0.5 > Waardeloos! Weg met die rommel! Af en toe kan ik me ergeren aan dit soort films.
1.0 > Ongeveer hetzelfde als 0.5, maar dan in mindere mate.
1.5 > Niet goed, maar toch beter in kwaliteit.
2.0 > Niet goed, maar toch beter in kwaliteit.
2.5 > Niet goed, maar toch beter in kwaliteit.
3.0 > Redelijk leuk, absoluut niet slecht, maar niet echt een film om nog eens te kijken.
3.5 > Goed, soms wel leuk om nog eens te kijken.
4.0 > Vooral kwaliteit komt van sprake in dit soort films, en een tweede (of meer) herkijk zit er altijd in.
4.5 > Echt Toppers > Films die ik vaak (soms wel meer dan 10 keer) kan kijken, en telkens vermakelijk blijven. Er staat films bij die kwa kwaliteit niet zo goed zijn, maar voor mij telkens weer leuk blijven.
5.0 > Das Boot. Een film kan voor mij nooit op zo'n niveau komen.
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
Mijn god wat een graadmeter! Neigt toch weer naar een obsessie........Ik hoop van harte dat je nog honderden betere films in je leven ziet en dat je die films ook toelaat om beter te MOGEN zijn dan Das Boot.
U-96
-
- 11875 messages
- 2062 votes
Ehm tja... Waarom laat je zoveel spaties over?
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
Hoezo? Ik weet serieus niet waarom al die spaties daar staan. Verder geef ik slechts een advies hoor.
BoordAppel
-
- 14274 messages
- 3279 votes
Hoezo? Ik weet serieus niet waarom al die spaties daar staan. Verder geef ik slechts een advies hoor.
[ontzettend off topic]Ik zie t wel vaker, die nutteloze enters. Als je het bericht in word zet zie je allemaal enters met af en toe een spatie, bizar.[/ontzettend off topic]
sn@ke
-
- 2077 messages
- 888 votes
0.5*: geef ik bijna nooit of de film zou echt wel op alle gebied slecht zijn en zo heb ik nog niet veel films tegengekomen.
1*: bijzonder slecht, alles aan deze film is gewoonweg zwak maar de films zal toch wel één pluspuntje hebben zodat ie toch 1 ster verdient.
1.5*: zwak , afrader
2*: matig maar soms nog vermakelijk
2.5*: doorsnee - film , niets speciaals maar ook niets mis mee
3* : vermakelijke en goede film
3,5* : erg goede film die je zeker meerdere keren kan bekijken
4*: klein meesterwerk dat op alle gebied boven het doorsnee werk uitsteekt
4,5*: meesterwerk ; bijna niets is slecht aan deze film
5*: als een film 5* krijgt behoort hij tot de beste ooit gemaakt. Zo zijn er niet veel.
EmDee
-
- 7192 messages
- 1417 votes
5.0 > Das Boot. Een film kan voor mij nooit op zo'n niveau komen.
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
En waarom niet, ik heb respect voor iemand die zo openlijk voor zijn mening blijft opkomen... 
Hobbes
-
- 2911 messages
- 1195 votes
Maar hij benadert nu alle films met een vooroordeel en dat is een afbreuk aan die film. Iedere film verdient het om op z'n minst allereerst op enkel die film te worden afgerekend. Achteraf is altijd nog mogelijkheid om de film te graderen aan andere films.
Als je van te voren al roept dat je een film nimmer beter zult vinden dan die film die je nu op nummer één hebt staan.
Persoonlijk hoop ik vurig dat ik ooit een film zal zien die beter is dan Apocalypse Now. Alleen de gedachte al dat er wellicht nóg een film is die zo'n indruk op mij zal maken is al geweldig. En stel dát ik zo'n film zie. Daar zal Apocalypse Now niets anders van worden of inleveren. De eerste indrukken (éénmaal op TV en éénmaal in de bioscoop) zullen nooit veranderen of minder worden.
U-96
-
- 11875 messages
- 2062 votes
Ook al niet meer serieus te nemen dus.
Jouw uitspraak vind ik eerlijk gezegd ongepast. Alleen omdat ik één film op de Top heb staan, ben ik niet serieus te nemen!?!? Okay, ik heb vaak overdreven. Als ik enkele oude berichten van mij lees dan denk ik soms echt "Sjonge jonge"....
Zoals Hobbes net zegt dat hij een bepaalde film echt op de Top van de Top heeft staan, zo heb ik dat ook. Ik doe het dan alleen met stemmen; omdat MovieMeter de mogelijkheid heeft om met 10 verschillende soorten stemmen te stemmen gaf mij de 'mogelijkheid' om mijn Topper enkel 5 sterren te geven.
Als MovieMeter alleen maar 1, 2, 3, 4 en 5 had, dan was het natuurlijk anders.
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
Maar hij benadert nu alle films met een vooroordeel en dat is een afbreuk aan die film.
Daar heb je een goed punt. Misschien is het zoals de liefde. Ik heb het ooit ondervonden, er IS liefde op het eerste zicht, en dat is iets wat je nooit meer kwijtraakt. Dat kan U-96 hebben met Das Boot. Ik ga hem niet verdedigen, maar als je eenmaal zo'n liefde hebt, dan doe je alles om die te beschermen. Ik weet het, het lijkt belachelijk, maar tracht eventjes je eigen hart te volgen, probeer je eventjes in de plaats te stellen, ik wou dat ik zijn plaats was...

Hobbes
-
- 2911 messages
- 1195 votes
Ik snap absoluut wat je bedoelt en ik snap ook helemaal wat U-96 voelt. Het idee dat die film helemaal 'van jou is' en dat je die moet koesteren en beschermen. En daar is in principe niks mis mee, als U-96 er maar op let dat het niet ten koste gaat van ándere films. Dat gaat namelijk ten koste van het plezier van film kijken.
mr.Frielink
-
- 744 messages
- 0 votes
0,5* : allerslechtste films
1,0* : erg slecht
1,5* : slecht
2,0* : matig
2,5* : redelijk
3,0* : degelijk/goed
3,5* : erg goed
4,0* : uitstekend
4,5* : subliem
5,0* : allerbeste films
Ik vind het, zoals Ingrid ook al zei, interessanter om nuancering aan te brengen bij de waardering van goede films i.p.v bij slechte, waardoor mijn stemgemiddelde logischerwijs wat laag is.
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
als U-96 er maar op let dat het niet ten koste gaat van ándere films. Dat gaat namelijk ten koste van het plezier van film kijken.
Het mag volgens mij wel ten koste gaan van andere films, dat is dan een privé-zaak, maar hij mag niet koste wat kost iedere andere user van zijn 'grote liefde' trachten te overtuigen en te verplichten deel te nemen in zijn geluk. Ik ben eerlijk gezegd jaloers op mensen zoals U-96 en Neo die zo bezeten zijn van een film. Ik heb het nooit meegemaakt, en ik wil er geld voor geven om zo'n 'filmliefde' eenmaal mee te maken...

Phoenix
-
- 7846 messages
- 1418 votes
Mijn 0,5* = 0,5* ster waard.
1* = 1*
1,5* = 1,5*
Etc...
Lijkt me nogal logisch. Zou lullig zijn als die van mij 2x zouden meetellen
.
Maar nu even serieus, ik wilde eerst alleen de films uit mijn top 10 5 sterren geven maar later kwamen er meer films uit die ik ook 5* waard vond en in mijn top 10 hoorden dus zijn het er meer geworden, en zullen het er ook meer worden. Daarom heb ik ook 5*en films die niet in me top 10 staan.
EmDee
-
- 7192 messages
- 1417 votes
Jouw uitspraak vind ik eerlijk gezegd ongepast.
Je gaat van te voren al een film benaderen; van deze zal hooguit een 4,5 opleveren want hij gaat niet over mijn bootje.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Je gaat van te voren al een film benaderen; van deze zal hooguit een 4,5 opleveren want hij gaat niet over mijn bootje.
ROTFLMAO 
U-96
-
- 11875 messages
- 2062 votes
Jij begrijpt mij dus gewoon niet !
Zoals Hobbes en Speedy al zeggen; sommige mensen hebben een topper van de toppers. Nou, dat heb ik dus ook. En ik ben een persoon die deze topper van de toppers op de hoogste top zet (5 sterren). Zie het als een piramide! Er kan in mijn geval maar één de farao zijn. En niet iedereen hoeft een grote 5-sterrenlijst te hebben!! Als MovieMeter ooit een functie zou krijgen (het kan dan weliswaar niet) dat gebruikers maar één film 5.5 sterren zou kunnen geven, dan zou ik juist meer films in mijn 5-sterrenlijst hebben staan.
Zie het als een piramide!