• 178.055 movies
  • 12.206 shows
  • 33.975 seasons
  • 647.065 actors
  • 9.371.740 votes
Profile

Hoeveel zijn jouw sterren waard?

disneystore

• 1760 messages
  • 0 votes

Ik geef sowieso nooit lager dan 2,00 sterren. Zo slecht kan een film gewoon niet zijn volgens mij. Heel misschien dat ik ooit lager geef, maar dat denk ik niet aangezien ik nooit films kijk die me er echt slecht uitzien.

2: Slechte film. Veel meer van verwacht.

2,5: Nog altijd slecht maar al wat beter. Heb me wel vermaakt en mijn tijd is goed opgevuld.

3: Matig.

3,5: Goede en entertainende film.

4: Super goede film!

4,5: Parel en klassieker van een film.

5: Eén van de beste films die er zijn. Absolute aanrader

brabusRUS

• 1628 messages
  • 2808 votes

Hoe vaak houden jullie eigenlijk een 'schoonmaak'?

Ik ben nu 22 jaar en ben al sinds 2005 lid bij IMDB en sinds 2008 bij Moviemeter. Toen ik wat jonger was, gaf ik films vaak een erg hoog cijfer. Vooral het laatste 1.5 jaar ben ik een stuk strenger geworden in het geven van cijfers. En kom dus vaak films tegen die ik vroeger een erg hoog cijfer gaf, die de film eigenlijk niet verdient.

Hebben jullie dat ook wel eens? Of zijn alle films bij jullie precies goed beoordeelt?

schram101

• 16683 messages
  • 2293 votes

Af en toe doe ik dat wel eens ja. Maar dan doe ik het ook gelijk in 1x een stuk of 10 films (zoveel zijn het er nu ook weer niet). Vind het namelijk irritant staan bij mn profiel als ik een hele rij met aangepaste stemmen ziet staan in plaats van de films die ik daadwerkelijk voor het laatst gezien hebt.

Brooke-S

• 63 messages
  • 0 votes

1* = slecht

2* = onvoldoende

3* = ruim voldoende

4* = zeer goed

5* = uitmuntend

Brooke-S

• 63 messages
  • 0 votes

@brabusRus: ik denk dat hoe meer films je kijkt hoe kritischer je wordt.

SPT

• 433 messages
  • 3237 votes

0.5* = Één van de slechtste films ooit van gemaakt. Geef ik zelden.

1.0* = Zeer slechte film. Mijn dag/avond is verpest doordat ik niets leuks heb kunnen kijken.

1.5* = Ronduit slecht, film wist mij vrijwel geen moment te boeien.

2.0* = Beneden de maat, ik had hem achteraf niet willen kijken.

2.5* = Matige film, maar nog net de moeite van het kijken waard.

3.0* = Ik heb er met plezier naar gekeken, maar had beter gekund.

3.5* = Meerdere goede scènes, en de film verveelde geen moment.

4.0* = Uitmuntende film, die mij gedurende vrijwel de hele speelduur wist te boeien.

4.5* = Uitzonderlijk goed, ook nadat hij afgelopen is blijft de film me bezig houden.

5.0* = Één van de beste films ooit van gemaakt. Zelfs niet mijn hele top 10 heeft een 5.0.

Ik heb wel recentelijk mijn stemmen iets aangepast. Vroeger gaf ik nog wel eens een 2.5 of 3.0 voor films met een hoog gemiddelde (zoals klassiekers in de top-250), als ik er zelf niets aan vond maar wel kon begrijpen waarom andere mensen deze wel leuk vinden. Tegenwoordig is het bij mij echter voor een 2.5* of hoger een absoluut vereiste dat ik de film niet met tegenzin heb uitgekeken, en geef ik klassiekers dus wel eens met pijn in het hart een 2.0.

Verder streef ik na dat mijn stemmen (ongeveer) normaal verdeeld zijn. Als je kijkt bij de totaalscores van films zie je ook vrijwel altijd de normale verdeling, en ik denk dat dat nu eenmaal de natuurlijke gang van zaken is.

voskat78

• 510 messages
  • 829 votes

0.5* = Zonde van je tijd (nog niet gehad)

1.0* = Ronduit slecht

1.5* = slecht

2.0* = Beneden de maat

2.5* = Zeer matige

3.0* = Voldoende

3.5* = Ruim voldoende.

4.0* = Goed

4.5* = Uitstekend

5.0* = Perfect! (komt niet tot zelden voor)

mar007

• 1151 messages
  • 949 votes

0,5 zeer slecht

1,0 slecht

1,5 zeer matig

2,0 matig

2,5 redelijk

3,0 voldoende/goed

3,5 erg goed

4,0 geweldig/heel erg goed

4,5 uitstekend/briljant

5,0 uitmuntend(niets op aan te merken)helemaal goed.

veel 4sterren,4,5 sterren en 5,0 sterren films heb ik meerdere keren gezien en kan

ik steeds weer van genieten.

0,5 geef ik niet zo heel snel.

5,0 ben ik nogal zuinig mee(misschien iets te zuinig)

AFCA-030

• 29 messages
  • 0 votes

10 = uitmuntend (5*)

09 = zeer goed (4,5*)

08 = goed (4*)

07 = tamelijk goed (3,5*)

06 = voldoende (3*)

05 = matig (2,5*)

04 = onvoldoende (2*)

03 = tamelijk slecht (1,5)

02 = slecht (1*)

01 = zeer slecht (0,5*)

Tussen de haakjes staan de cijfers zoals ze op de Meter-Sites worden gegeven. De cijfers één t/m tien zijn de cijfers zoals ze bijvoorbeeld op school of IMDB worden gegeven en aan de hand van die cijfers bepaal ik hier ook het aantal sterren.

Minotaures

• 7810 messages
  • 2535 votes

5 = top

4,5 = geweldig

4 = uitstekend

3,5 = goed

3,0 = voldoende

2,5 = redelijk

2,0 = matig

1,5 = slecht

1,0 = prul

0,5 = bagger

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

0.5* = wanstaltig

1.0* = prut

1.5* = slecht

2.0* = zwak

2.5* = matigjes

3.0* = netjes

3.5* = sterk

4.0* = klasse

4.5* = weelde

5.0* = mijlpaal

Denk dat aardig wat oude stemmen, als ik de films nu zou zien, naar beneden (Hollywood), dan wel naar boven (aparter) moeten worden gesteld. Gemiddeld geef ik tegenwoordig geen lagere cijfers dan in mijn beginperiode hier. Hoewel een betere smaak ontwikkeld, ben ik volgens mij juist minder kritisch geworden. Vooral in de zin van het minder of niet meer storen aan ongrijpbare elementen in een film. Vroeger moest een film 'logisch' zijn, dat is nu grotendeels verdwenen.

Number23

• 8638 messages
  • 5678 votes

5.0* = Topper: Absoluut pareltje, herziening stelt nooit teleur en werkelijk alles klopt. Geef ik zelden. Wordt ook nooit zomaar een 4.5*

4.5* = Mindblowing: IJzersterke films die constant blijven boeien en verbazen, vaak is film maar een paar stapjes verwijderd van 'Hall of Fame'. Geef ik ook zelden, 1/2 per jaar.

4.0* = Sterk: Goede films die indruk maken en vaak nog eens emoties lospeuteren, met hier en daar een 'guilty pleasure' uit mijn jeugd. Geef ik de laatste tijd steeds makkelijker.

3.5* = Leuk/Goed: Films die geen moment vervelen, meestal een leuk/goed verhaal hebben + dito vertelling. Geef ik zeer regelmatig.

3.0* = Aardig, meer niet: Films die nergens in uitblinken behalve dat ze vaak vermakelijk zijn en/of zeer makkelijk te verteren zijn. Geef ik heel snel, eigenlijk elke film die ik opzet heeft deze beoordeling als basis.

2.5* = Simpel: Films die misschien goed wegkijken, maar waar ik niet al teveel van onthoud. De 'hap-slik-weg'-categorie dus. Geef ik ook vaak, lekker makkelijk.

2.0* = Zwakjes: Films waarbij de irritatie uiteindelijk hoger is dan het kijkplezier. Gaten in het plot, akelige personages, saaie vertelling of simpelweg acteurs die ik niet uit kan staan, zijn vaak hoofdoorzaken. Geef ik regelmatig.

1.5* = Flauw/Irriterend: Dit worden al snel de films waarbij het budget lager is, slechte komedies komen ook in deze categorie. Mijn aandacht gaat regelmatig naar iets anders. Geef ik niet al te snel.

1.0* = Rotzooi: Klotefilms die helemaal niks voor me doen en waarbij me ik een partij kan ergeren! Geef ik zelden, maar is altijd dikverdiend.

0.5* = Wanproduct: Films die nooit gemaakt hadden mogen worden. In mijn geval vaak schokkend, goor of extreem irriterend. Krijg spontaan jeuk van deze films. Geef ik eigenlijk nooit.

doncorleone

• 278 messages
  • 109 votes

Bij Moonrise Kingdom (2012):

Barry83 wrote:

Ik snap die hoge waarderingen echt niet. Heb er 25 minuten naar gekeken, en toen ik bijna in slaap viel de film snel uitgezet. Wat een flauwe en saaie bedoeling.

Ik snap jouw stemgemiddelde echt niet.

Ik moest even kijken, want wie kan er nu maar 0,5 ster geven voor een dergelijke film?

Jouw laatste 10 (!) films heb je gewaardeerd met een gemiddelde van 1,25 inclusief een 1* voor Looper.

Het kan incidenteel voorkomen dat ik een totaal verkeerde inschatting hebt gemaakt, en een film helemaal niks vind, maar 10 x achter elkaar?

Toegegeven, er zitten ook wel een paar draken bij, maar hoe kies jij je films uit?

Barry83

• 714 messages
  • 698 votes

doncorleone wrote:

(quote)

Ik snap jouw stemgemiddelde echt niet.

Ik moest even kijken, want wie kan er nu maar 0,5 ster geven voor een dergelijke film?

Jouw laatste 10 (!) films heb je gewaardeerd met een gemiddelde van 1,25 inclusief een 1* voor Looper.

Het kan incidenteel voorkomen dat ik een totaal verkeerde inschatting hebt gemaakt, en een film helemaal niks vind, maar 10 x achter elkaar?

Toegegeven, er zitten ook wel een paar draken bij, maar hoe kies jij je films uit?

Nou ten eerste heeft Moviemeter volgens mij de laatste jaren geen enkele update meer gehad. Want dat je alleen maar kunt stemmen van 1 t/m 5 is gewoon ontzettend achterhaald. Filmliefhebbers willen gewoon van 1 t/m 10 kunnen stemmen, dan krijg je denk ik ook een betere en realistischere waardering bij films. Dus als ik een film bijvoorbeeld een 6 wil geven, betekend dat ik hier een 3 moet geven, wat naar mijn mening met de huidige stemwaardering hier een goede beoordeling is. Dus dat is het antwoord op je vraag waarom ik zo vaak laag stem. Ja en ben verder gewoon ontzettend kritisch, maar geef films allemaal een eerlijke kans. Soms zitten er aangename verrassingen tussen maar zoals jezelf al terecht zegt, de laatste films die ik allemaal gekeken heb waren gewoon niet best.

Deze film kon me gewoon in begin al niet boeien, vond het erg flauw en saai allemaal. Toen eventjes doorgespoeld naar die scène waar iedereen zich druk over maakt, maar wat is er erg aan als 2 jonge kinderen een minuutje zoenen en het jongetje daarvan beetje opgewonden raakt

BBarbie

• 12893 messages
  • 7675 votes

Volgens mij hou jij helemaal niet van films òf je hebt een wel heel vreemde vorm van zelfkastijding door bij voortduring films te gaan zitten kijken, waar je niks aan vindt.

doncorleone

• 278 messages
  • 109 votes

Barry: Het is mij niet bekend dat een andere schaal van stemmen achterhaald is.

Is dit de afgelopen jaren de norm geworden? Ik heb nog geen 8 sterren restaurant gezien.

Maar je zegt dus dat je eigenlijk gemiddeld een rapportcijfer 2,5 geeft op je laatste 10 films?

Dan blijft mijn verbazing precies het zelfde.

Gretz

• 95 messages
  • 308 votes

Barry83 wrote:

Nou ten eerste heeft Moviemeter volgens mij de laatste jaren geen enkele update meer gehad. Want dat je alleen maar kunt stemmen van 1 t/m 5 is gewoon ontzettend achterhaald. Filmliefhebbers willen gewoon van 1 t/m 10 kunnen stemmen, dan krijg je denk ik ook een betere en realistischere waardering bij films. Dus als ik een film bijvoorbeeld een 6 wil geven, betekend dat ik hier een 3 moet geven, wat naar mijn mening met de huidige stemwaardering hier een goede beoordeling is.

Een schaal van 1 t/m 5 met halve sterren houdt hetzelfde in als een schaal van 1 t/m 10 imo. Er zijn 10 verschillende beoordelingen die je kunt geven. 3 sterren of een 6 op onze cijferschaal is daarom precies hetzelfde, en ik vermoed dat bijna iedereen hier zo redeneert. Ik volg je logica dus helaas niet, maar misschien kun je het verduidelijken?

The Oceanic Six

• 60517 messages
  • 4107 votes

Het probleem met een 5 sterren systeem is dat iedereen het anders op kan vatten. De ene gebruikt het 1-10 systeem met een halve ster als een punt (dus 2,5* = 5 en 3* = 6 waar je dus bij dat 1e bij mij een onvoldoende scoort) en een ander gebruikt dan een eigen interpretatie waarbij 2,5* wel een voldoende is. Zelf hou ik gewoon het 1-10 systeem aan, lijkt me het meest logisch.

Zou je een systeem hebben met 10 sterren, dan zou er wel meer duidelijkheid komen. Maar het is ook weer geen achterhaald systeem, want bijna alle media werken nog met het 5 sterren systeem.

schram101

• 16683 messages
  • 2293 votes

Mwa, ik zie een 2,5* als een (hele) kleine voldoende ja, maar mocht er een 1-10 sterren systeem zijn zou er toch niets veranderen? Dan geef ik gewoon 5 sterren voor die films.

Snap niet zo goed wat het verschil is tussen beide systemen? Je kan er namelijk geen nieuwe catagorie mee creeeren. Ga dan voor een 1-20 sterren systeem. Niet serieus natuurlijk, maar je begrijpt wat ik bedoel denk ik.

The Oceanic Six

• 60517 messages
  • 4107 votes

schram101 wrote:

Mwa, ik zie een 2,5* als een (hele) kleine voldoende ja, maar mocht er een 1-10 sterren systeem zijn zou er toch niets veranderen? Dan geef ik gewoon 5 sterren voor die films.

Snap niet zo goed wat het verschil is tussen beide systemen? Je kan er namelijk geen nieuwe catagorie mee creeeren. Ga dan voor een 1-20 sterren systeem. Niet serieus natuurlijk, maar je begrijpt wat ik bedoel denk ik.

Met een 10 sterren systeem is het voor iedereen duidelijk dat 1* ook 1 punt is. Dat kan je nu anders opvatten.

Overigens zou ik voorstander zijn van een systeem waar je gewoon 2 cijfertjes in moet tikken, voor en na de komma. Dan kan je ook eens een 7,8 ofzo geven. Maar dat zal MM toch nooit doen.

schram101

• 16683 messages
  • 2293 votes

Eens met dat laatste, dat zou relaxed zijn ja.

DonPeliculón

• 775 messages
  • 980 votes

Dat klopt, maar dan zou het op een bepaalde manier ook onoverzichtelijker worden denk ik.. Persoonlijk verdeel ik elk cijfer in mijn hoofd onder in drie categorieën, 3.5 ster betekent bij mij een 6.6, een 7.0 of een 7.4. Een nog preciezere onderverdeling zou ik ook lastig vinden.

mjk87 (moderator films)

• 14514 messages
  • 4511 votes

0.5* = pure rotzooi

1.0* = prut

1.5* = slecht

2.0* = matig, al kan ik me wel vermaakt hebben

2.5* = voldoende

3.0* = nette voldoende, som der delen is goed genoeg, maar kan nog best wat slechts of saais hebben

3.5* = goed

4.0* = uitstekend

4.5* = semi-perfect, vaak op enkele puntjes geen topscore gekregen

5.0* = meesterwerk

Bij een schaal tot 10 zou 5,5 voldoende zijn, maar 4* zit voor m'n gevoel al tegen de 9 aan dan.

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

0.5* = wanprodukt, echt het laagste van het laagste, vaak werkjes waar cinema an sich niet serieus genomen wordt

1.0* = troep, tegen het randje aan van uitzetten

1.5* = slecht, lastig uit te zitten films

2.0* = matig, met wat sterke dingen maar overall geen filmische balans

2.5* = krappe voldoende

3.0* = solide voldoende, maar met iets te veel gebreken

3.5* = Goed

4.0* = zeer goed, met imperfecties

4.5* = klein meesterwerk

5.0* = exceptioneel meesterwerk

Kippie.

• 426 messages
  • 1018 votes

Interessant om de verschillende meningen te zien wat betreft waarde van sterren. Ben zelf van mening dat het geven van sterren fijner is dan het waarderen van 1-10. Kan op deze manier het overzicht prima houden. Weet na een film altijd precies met hoeveel sterren ik wil geven, op IMDB heb ik een groter probleem om het juiste cijfer te vinden.

0,5* = Complete bagger, niet met vakmanschap gemaakt, geen enkel goed punt

1* = Slecht

1,5* = Nét iets beter dan slecht (geef deze waardering eigenlijk nooit)

2* = Enkele sterke punten (verhaal is bv. goed opgezet), maar kan me niet bekoren

2,5* = Niet bijzonder, nét niet

3* = Vermakelijk, maar een niemendalletje. Geen hoge kwaliteit

3,5* = Vermakelijke film, meer niet

4* = Goede film, enkele oninteressante/mindere momenten

4,5* = Film die me ontzettend heeft geraakt, tegen het meesterwerk aan, toch enkele minpunten

5* = Uitzonderlijk meesterwerk, geen enkel minpunt

maxroelofs

• 2838 messages
  • 1659 votes

0.5* = Absolute bagger, had nooit gemaakt mogen worden!

1.0* = Dieptepunt, erg zwak.

1.5* = Weinig aan.

2.0* = Had goed kunnen zijn alleen was het allemaal nét niet. Matig.

2.5* = Degelijk, meer ook niet.

3.0* = Krappe voldoende, maar wel leuk voor een keer.

3.5* = Wat ik van een film minstens verwacht, een goede film.

4.0* = Een erg goede film, helaas niet perfect maar wel uitzonderlijk goed.

4.5* = Een absoluut meesterwerk, zo goed als perfect.

5.0* = Een meesterwerk met wat extra's, de film doet iets met je!

Lefgozer

• 3491 messages
  • 2256 votes

Kippie. wrote:

Weet na een film altijd precies met hoeveel sterren ik wil geven, op IMDB heb ik een groter probleem om het juiste cijfer te vinden.

En toch heb je hier zeven van je laatste tien stemmen gewijzigd.

Jesper187

• 6434 messages
  • 2462 votes

Ik weet ook altijd precies wat ik wil geven; ik kan 't alleen niet geven, en pas dan wordt het moeilijk: wordt het nu een 3,5* of een 4,0*? een veelvoorkomend dilemma. :/

Finisterra

• 15532 messages
  • 4689 votes

Ik twijfelde ook bijna bij elke film over een half sterretje meer of minder. Heb nu geleerd om niet snel stemmen te veranderen maar hem al gemerkt dat enkele films niet meer goed 'staan'. Binnenkort nog maar eens met de bezem door de stemmenlijst. Maak me vooral zorgen over de 3*-4*-lijst. Bij films lager dan 2.5* maakt het me niet zoveel uit. Ben er iig al beter in geworden dan enkele jaren terug. Bij de meeste films staat enkele maanden later nog steeds hetzelfde cijfer. Denk dat het ook vooral komt doordat ik stilaan door heb wat ik echt zoek in een film.

Lefgozer

• 3491 messages
  • 2256 votes

Jesper187 wrote:

Ik weet ook altijd precies wat ik wil geven; ik kan 't alleen niet geven, en pas dan wordt het moeilijk: wordt het nu een 3,5* of een 4,0*? een veelvoorkomend dilemma. :/

Heb ik ook vaak. Tien sterren zou dan wel handig zijn. Dan kan je nog 7,5* geven zeg maar.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.