- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Algemeen
- Hoeveel zijn jouw sterren waard?
Hoeveel zijn jouw sterren waard?
rep_robert
-
- 27517 messages
- 4082 votes
Als je het exact wilt doen, dan is een 2,5 ster gewoon een rapportcijfer van minimaal 5,0 en max. 5.9.
Hoe kan je dan altijd zeer goed bij een film zeggen als je het een 3,5* geeft? Volgens jou berekening is dat dan ook een 7. Dat is in mijn boekje geen zeer goed? 
Of 3* goed noemen, terwijl dat dan weer in de zesjes cultuur valt. En daar houden we toch niet van?
Zinema (crew films)
-
- 10270 messages
- 7277 votes
Je moet wel goed lezen rep_robert.
3* = 6.0 - 6.9 = Goed.
3,5* = 7.0 - 7,9 = Zeer goed.
Is simpel toch?
4* = 8.0 - 8.9 = Geweldig
4,5*= 9.0 - 9.9 = Meesterwerk
Snap wel wat je bedoelt, maar een voldoende vind ik idd goed (zeker in cinema-land), ook bij drie krappere sterren. Meestal leg ik in mijn recensie dan nog e.e.a. uit.
Maar goed. Ieder zijn eigen maatstaven uiteraard. 
jazzzz
-
- 579 messages
- 870 votes
En een 5 heb je nog nooit gegeven omdat dat niet kan..
Zinema (crew films)
-
- 10270 messages
- 7277 votes
En een 5 heb je nog nooit gegeven omdat dat niet kan..
Het eerste deel van je zin klopt en het tweede niet. Natuurlijk zou dit wel kunnen, ben echter zo een film helaas nog niet tegen gekomen. Maar ken wel een paar parels die ik een 4,5 toedicht.
5 Staat idd voor perfectie. 
joeri_filmfreak
-
- 143 messages
- 0 votes
ik stem gewoon op gevoel, ik let niet op echt cijfers geven, ik doe niet aan 2 sterren is een 4, 2,5 sterren is een 5, 3 sterren is een 6 etc.
in reviews van verschillende magazines etc. worden er zoveel films met 2 sterren beloond, en dat is nooit onvoldoende, bij een film die gewoon leuk is om naar te kijken, die lekker weg kijkt, die zo nu en dan grappig is maar nergens echt hilarisch is of zoiets, zon film krijgt meestal 2 sterren, en dat zie ik echt niet als een onvoldoende, dat zie ik gewoon als een vermakelijke film
veel cijfers heb ik nog niet gegeven de meeste films wil ik ook nog herzien
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Alleen nog hele stemmen / sterren.
1 = zeer slecht
2 = slecht
3 = gemiddeld, redelijk, matig, niet goed, niet slecht
4 = goed, leuk, mooi, boven gemiddeld
5 = zeer goed, erg leuk, erg mooi, uitstekend
1 + 2 =
films hoef ik niet nog eens te zien als het niet moet
3 + 4 =
veel goede of redelijke films, maar heb er geen zin in om ze nogeens te zien (3.0)
veel goede vooral oudere films, lang geleden dat ik ze heb gezien, naarmate de wil om ze nog eens te zien groter is (4.0) anders is het (3.0) blijft afwegen.
kunnen ook matige films zijn die ik wel meerdere keren kan zien (3.0 of 4.0)
kunnen films zijn die gedeeltelijk (zeer) goed zijn, gedeeltelijk (zeer) slecht (3.0 of 4.0)
zitten ook favoriete films tussen maar 5.0 vind ik teveel (vaak 4.0 maar 3.0 kan ook)
5 = favoriete films
MaartenF
-
- 112 messages
- 2426 votes
1,5* = Slechte film met vrijwel geen memorabel moment. Een absolute afrader.
2,0* = Matige film die heel af en toe zijn momenten heeft, maar over het algemeen heb ik mij er nogal aan geërgerd.
2,5* = Geen slechte film, maar ook geen goede film. Eigenlijk zo’n film die geen indruk op mij achterlaat, maar op zich wel lekker weg kan kijken. Ik zou hem meestal niet nog een keer willen zien.
3,0* = Aardige film die lekker wegkijkt en enkele memorabele momenten heeft.
3,5* = Gewoon een goede film: niks meer, niks minder. Misschien niet zo bijzonder, maar ik heb mij hier wel mee vermaakt en de film weet van begin tot eind mijn aandacht vast te houden. Sommige van deze films zijn voor herhaling vatbaar.
4,0* = Dit soort films zijn in mijn ogen ‘aanraders’ en zal ik niet snel vergeten. Veel hiervan zijn voor herhaling vatbaar.
4,5* = Niet alleen een aanrader, maar ook uniek in zijn soort en de film blijft na jaren nog steeds indruk op mij maken.
5,0* = Eigenlijk hetzelfde als films met 4,5*, alleen hebben deze films mij zo diep geraakt dat ze van mij de volle mep verdienen.
Lager dan 1,5* heb ik nog niet gegeven, maar wat niet is kan nog komen 
simonvinkie
-
- 2271 messages
- 827 votes
0,5= Een erg waardeloze film waar ik de aftiteling een stuk interessanter vond dan de film zelf.
1,0= Bijzonder matig. Een film die geen of weinig leuke dingen kent. Kijkt ook niet lekker weg
1,5= Een matige film die weinig indruk achterlaat, maar nog niet zo heel slecht uit te kijken is.
2,0= Een film die redelijk te doen was. Niet veel soeps, maar soms nog wel vermakelijk.
2,5= Aardig, onderhoudend filmpje. Best vermakelijk, maar niet heel indrukwekkend.
3,0= Prima film waar ik een goed gevoel over heb. Ook erg vermakelijk.
3,5= Bijzonder sterke film die geen moment verveelt en behoorlijk wat indruk achterlaat. Erg sterk dus.
4,0= Een geweldige film! Zwaar van genoten en eigenlijk bijna alleen maar positieve punten. Kleine meesterwerk.
4,5= Een meesterwerk! Top tien potentie. Hele film met open mond gekeken!
5,0= Pu-re per-fec-tie! Kan niet beter! Er is maar een klein groepje films wat deze score krijgt.
Thorongil
-
- 1619 messages
- 690 votes
0.5 Gedrochten. Werkelijk niets vond ik goed aan die films, verloren tijd.
1-1.5 Zwakke films. Afraders
2 Meer slecht dan goed, al had het af en toe zijn schaarse momenten.
2.5 Juist geslaagd. Twijfelgevallen, balanceren tussen slecht en goed.
3 Vermakelijke films, maar ook niet meer dan dat.
3.5 Boven verdienstelijke film. De al wat betere film, moeite waard om in de cinema te zien.
4. Sterke film. De moeite waard regelmatig eens te bekijken.
4.5 Klassiekers. Top 10
5 Titanen, mijlpalen in de filmgeschiedenis. Podiumplaats.
dominion
-
- 4062 messages
- 0 votes
0,5 = walgelijk en niet kijkbaar en ook echt alles moet werkelijk slecht zijn.
1,0 = vreselijk slecht maar misschien nog 1 pluspuntje.
1,5 = slecht maar met een paar leuke stukjes.
2,0 = matig maar leuk om een keer te zien.
2,5 = redelijk maar nog wel heel leuk.
3,0 = goed leuk om naar te kijken maar dat zijn dan ook niet bijzondere films.
3,5 = zeer goed waar de meeste dingen echt goed zijn aan de film.
4,0 = erg goed dat zijn dus ook films waar ik bijna alles goed aan vind en niet veel aan op te merken is.
4,5 = meesterwerk films die ook geweldig zijn maar net niet in mijn top 10.
5,0 = films waar je gewoon niks aan op te merken hebt dan is werkelijk alles goed aan de film en zijn het ook echt films die ik niet mee kan ophouden met kijken
.
Erik Dekker
-
- 181 messages
- 3714 votes
0,5 = extreem slechte films, over het algemeen zo slecht, dat ik film niet heb kunnen uitkijken
1,0 = verschrikkelijke slechte film, met veel moeite afgekeken, maar wat een tijdverspilling
1,5 = dramatisch slecht, absoluut niet gaan kijken, kost ook veel moeite om hem te uit te kijken
2,0 = slechte films, enige leuke stukjes zijn mogelijk, niet echt de moeite waard om nog een keer te kijken (vaak slecht acteerwerk, slecht verhaal of slecht geregisseerd)
2,5 = matige film, vaak wel redelijk maar 13 in een dozijn (zwak verhaal of veel jatwerk uit andere films)
3,0 = redelijke films, hier zitten wel films in waar goede stukken inzitten, en die je ook zeker vaker kunt kijken
3,5 = goede film, lekkere wegkijk filmpjes, ideaal voor de zaterdagavond met een paar biertjes
4,0 = zeer goede films, dit zijn sterke films met een goed verhaal en goed acteerwerk of erg goede actie
4,5 = briljante film, films die belachelijk goed zijn en werkelijk een genot om naar te kijken
5,0 = meesterwerk, mega-uniek en bijna niet mogelijk om deze maximale score te krijgen
Vinokourov
-
- 3143 messages
- 2909 votes
De films leg ik meestal langs twee meetlatten: de eerste is vermaak, de tweede hoe de film gemaakt is (aspecten als acteerwerk, productie etc.). Het is niet alsof ik altijd die twee criteria rate en dan ga middelen, maar die lijn valt wel in mijn stemgedrag op te merken. Een slechte lollerfilm als Gamera vs. Guiron kan van mij op 3* rekenen. Het strontvervelende Monty Python en the Holy Grail krijgt van mij 2*, ook al is iedereen er over eens dat de laatste intrinsiek beter is dan de eerste film en natuurlijk ook hoger aangeschreven is.
Dan nu mijn waarderingen:
0,5* = Misbaksel van jewelste.
Een film krijgt 0,5* sterren als echt alles kut is: plot, acteerwerk, productie. Ook is er geen moment van vermaak te vinden, enkel ergernis.
1,0* = Zeer slecht
In deze categorie zitten films die nog enkele kleine lichtpuntjes t.o.v. de 0,5*-categorie hebben, maar het verschil is maar miniem. Meestal zijn deze films net zo goed strontirritant en zwakzinnnig.
1,5* = Slecht
Een film krijgt van mij 1,5* wanneer ik wel het gevoel heb dat de intentie (zeker bij B-films uit de jaren '50 of '60) wel oke was, maar de uitvoering ronduit problematisch. De regisseur bedoelde het allemaal goed, maar het komt er gewoon niet uit. Aan de andere kant vallen hier ook A-films onder, die misschien wel gelikt er uit zien, maar echt ronduit debiliserend zijn.
2,0* = Ruim onvoldoende
Deze categorie is enigszins vergelijkbaar met de 1,5*-categorie. Ook hier dus vermakelijke maar matig geproduceerde B-films en A-films (ook hoogaangeschreven klassiekers) die geweldig door het ijs zakken.
2,5* = Onvoldoende
Een film die mij niet genoeg weet te vermaken, ook al ziet ie er mooi uit, komt in deze categorie terecht. Een enkele matige lollerfilm kan nog hier te vinden zijn.
3,0* = Voldoende
Tsja, de naam zegt het al. De film krijgt een voldoende (maar meer ook niet!), echter is niet zo heel memorabel. Ik zou de film dan ook niet zo snel nog een keer willen zien, Meestal heeft zo'n film echter wel een paar aardige momenten en ik zie wel in dat de film oke gemaakt is.
3,5* = Ruim voldoende.
Verreweg de meeste films krijgen van mij een ruime voldoende. Meestal kijken deze films wel lekker weg en hebben ze wel een paar toffe momenten. Helaas zijn er ook wel wat zwakke minpunten te vinden, die ergernis op kunnen oproepen.
4,0* = Goed.
Een film die goed is en nauwelijks ergerlijke of zwakke momenten kent, krijgt van mij de 4*-waardering. Ik zou deze films zonder problemen nog een keer kunnen zien.
4,5* = Zeer goed.
In deze categorie zitten toppers, die ik snel iedereen zou aanraden. Een klein minpuntje is her en der nog wel te vinden, waardoor ik het geen meesterwerk kan noemen, maar het hangt er wel vaak tegenaan.
5,0* = Meesterwerk.
Maar een paar exclusieve films vallen hieronder. Perfect hoeven ze niet perse te zijn, maar over de schoonheidsfoutjes kan ik zonder moeite heen stappen. Deze films kunnen me telkens weer vermaken en intrigeren.
Mac Hammer Fan
-
- 6026 messages
- 7446 votes
0,5 Archislecht = voor de vuilnisbak
1 Slecht - Hou ik echt niet van
1,5 Onbelangrijk - de moeite niet waard
2 Middelmatig - zwak
2,5 Redelijk maar niet echt goed
3 Goed
3,5 Boven het gemiddelde - aanbevolen
4 Heel goed
4,5 Topper
5 Een onvergetelijk meesterwerk
filmliefhebber92
-
- 1196 messages
- 2571 votes
Ik geef mijn sterren op gevoel. 0,5, 1, 1,5 zijn bagger. 2, 2,5 onder de middelmaat. 3, 3,5 gemiddeld (ik heb me geamuseerd). 4, 4,5, 5 goed/top.
JulesTMNT
-
- 286 messages
- 198 votes
Ik houd het rapportsysteem aan:
0,5 = 1 = ongekend zwak, vreselijk, niks goeds aan, vrijwel geen enkele film krijgt dit
1,0 = 2 = bijna net zo slecht, met misschien hier en daar een zwak lichtpuntje
1,5 = 3 = ook heel erg matig, maar misschien een paar aardige momentjes
2,0 = 4 = onvoldoende, maar ook weer niet zooooo slecht
2,5 = 5 = matig, te zwak voor een voldoende, te goed voor een echte onvoldoende
3,0 = 6 = voldoende, over het algemeen vermakelijk en/of sterk, maar met wat matige kantjes
3,5 = 7 = ruim voldoende, het goede van de film overtreft het slechte ruim
4,0 = 8 = goed, amper kritiek, maar niet de volle mep
4,5 = 9 = zeer goed, bijna perfect, geen noemenswaardige minpunten
5,0 = 10 = perfect, word net als 0,5 eigenlijk niet uitgedeeld.
Natuurlijk zitten veel films ook tussen 2 cijfers in, dit geef ik vaak ook aan in mijn bericht.
JacoBaco
-
- 10573 messages
- 2405 votes
0,5 - Zeldzaam slecht. Een stont molecuul van een Baviaan is meer waard.
1,0 - Oogmishandeling
1,5 - Het begint op een acceptabele film te lijken.
2,0 - Erg matig
2,5 - Niet goed genoeg, maar voordeel van de twijfel
3,0 - Lichte tegenvaller, maar positiviteit overheerst in het totaalplaatje.
3,5 - Goed! met een uitroepteken ja
4,0 - Dikke aanrader
4,5 - Net geen meesterwerk
5,0 - Subliem en wordt alleen gegeven bij een film die bijna perfect is en wordt afgerond naar een 5,0.
TragieStar.*
-
- 3473 messages
- 1623 votes
Ik heb eigenlijk precies hetzelfde als JulesTMNT
Ik vergelijk mijn sterren ook met een rapportcijfer.
Alleen heb ik het dan wel iets anders.
0,5* = 1,0 = Waardeloos, rommel en niet aan te raden! Er is dus niks goeds aan de film. Gebruik 0,5* eigenlijk nooit.
1,0* = 2,0 = Heel heel erg slecht, maar toch nog een beetje kijkbaar te noemen.
Gebruik 1.0* ook vrij weinig.
1,5* = 3,0 = Erg slecht!
2,0* = 4,0 = Vrij matig. Niet heel veel plezier aan beleefd, het kan gewoon allemaal beter.
2,5* = 5,0 = Niet goed genoeg, en dus net een onvoldoende. Dus matig/redelijk.
3,0* = 6,0 = Een prima kijkwaardige film. Een film waar je van kan genieten, maar het toch het hoge niveau niet haalt dan andere films. Een film voor misschien 1 keer dus
3,5* = 7,0 = Een goede/leuke film waar je lekker voor kunt gaan zitten. En aan het einde een fijn gevoel van overhoud. Een film voor meedere keren te bekijken, en die ook beter blijft hangen dan bij de 3,0* films.
4* = 8,0 = Een hele goede film, waar je van gaat stralen. En die echt meer te bieden heeft dan echte standaard films. Waar je, je geen moment verveeld en zeker aan te raden is!
4,5* = 9,0 = Een geweldige film. De film geeft je het juiste gevoel en die je emotioneel raakt, komische buien geeft of andere spanningen brengt. Gewoon een film die je vaker kunt bekijken dan een paar keer en waar je gewoon vrolijk van word ook al is het een zielige film.
5* = 10,0 = Fantastisch uitmuntend spektakel. Een film die je zoovaak kunt bekijken als je maar wilt en niet verveeld. Ze moeten niet allemaal 100% perfect zijn, als ze gewoon heel erg mooi zijn, waar je van het begin tot het einde op het puntje van je stoel zit, of waar je lekker bij kunt ontspannen is het al goed.
Een 5,0* deel ik ook niet zo heel snel uit, er zijn maar een paar films die dat weten te bereiken bij mij en dus ook in mijn top 10 staan. Dus ook niet alle films in mijn top 10 hebben een 5,0* gekregen.
moviemafketel
-
- 19752 messages
- 2118 votes
0,5* Hele dikke bedorven poep. Echt van die poep waar je de geur niet meteen van wegkrijgt. Een soort zelfkastijding, terwijl je nog had gehoopt op een klein lichtpuntje.
1,0* Jezelf in de maling genomen voelen door de makers. Dat ze me kennelijk zo laag inschatten dat ik het wel zal pikken dat ze met een wanproduct op de proppen zijn gekomen. Heel soms een heeeeel klein lichtpuntje zien dat meteen weer met een grote hoop stront wordt afgedekt.
1,5* Vaak zo'n product waar je een beetje bij weg dut en soms wordt opgeschrikt door een aardige scene die voor de rest helemaal niet strookt met de rest van de film of eigenlijk uit een andere film lijkt te zijn gekomen. 1,5* is ook echt zo'n cijfer als ik niet goed weet waar ik naar heb zitten kijken. Soort vergaarbak-ster.
2,0* Komt een beetje in de richting. Snap de makers op zich wel, maar betrap ze er toch op dat ze soms knetterstoned op hun werk zijn verschenen. Vaak redelijke teksten door zeer zwakke acteurs/actrices of zeer goede acteurs/actrices met hopeloze teksten. Kan ook 2 sterren geven als de muziek erg in mijn straatje lag en de rest helemaal niks was. Iets heeft me in ieder geval wel aangesproken, maar helemaal duidelijk wat wordt het meestal niet voor me.
2,5* Gezien mijn stemgedrag kennelijk mijn lievelingsaantal sterren om te geven. Ik wil de film niet helemaal naar beneden halen, maar ook zeker niet omhoog helpen. Een laffe stem zullen we het maar noemen. Je moet toch wat neerplanten en het was ook niet zo zwak allemaal. Toch zijn dit de films waar je mij echt na een dag of 2 niks meer over moet vragen, aangezien er niks veelzeggends in voorkwam.
3,0* Geef ik ook erg vaak. Ik strooi ook nooit met hoge sterren. Toch heb ik wel een hele leuke filmervaring gehad en heb ik geen spijt dat ik de film heb gezien. Leuk meepakkertje zal ik het maar noemen waar alles redelijk in orde was, maar ook geen echte hoogte- en dieptepunten in zaten. Ook kan 1 aspect juist erg goed zijn geweest, waardoor ik toch geïntrigeerd ben blijven kijken.
3,5* Dit begint er echt op te lijken. Meestal goed acteerwerk, origineel bedacht verhaal of alleen een hele originele uitvoering van een verhaal. Hoeft niks diepzinnigs te zijn of in mijn lievelingsgenre te vallen. De humor kan goed zijn, de Actie kan goed zijn of de spanning is pakkend. Ook een Drama(lievelingsgenre) die 3,5 sterren krijgt heeft het echt wel goed gedaan bij me en is ook zeker meerdere keren te bekijken. Zal dit soort films ook snel aanraden bij mensen en me geen zorgen maken dat ze hier 0,5 aan zullen geven.
4,0* Toch wel vaak gegeven aan Drama-films of van die klassiekers die ook wel een aardige dosis nostalgie hebben voor me. Of een rode draad hebben die ergens wel overeenkomt met mijn eigen leven/interesses/gevoel. Ik merk dat ik zelden 4 sterren of meer geef aan films van de laatste 5 jaar. Ik weet niet zo goed hoe dat komt, maar als je eenmaal aan bepaalde films 4 sterren hebt gegeven in het verleden, is het gewoon best lastig om voor een film waar je nog relatief weinig binding mee hebt op die 4sterren-knop te rammen. Is mijn tekortkoming denk ik en misschien ook niet eerlijk naar bepaalde nieuwere films toe.
4,5* Maar 3 keer gegeven tot nu toe zie ik. Verklaring? Al sla je me dood. De film heeft me wel overdonderd en zal ik ook niet snel meer vergeten of misschien wel nooit meer, maar mist net een ingrediënt(kers op de slagroom) om het een 5 te geven. Denk als ik 5 sterren had gegeven, ik daar later toch spijt van zou krijgen, omdat het gewoon net niet volledige top was.
Ik ben gewoon erg kritisch in mijn oordeel bij films en het is ook maar goed dat ik geen leraar ben geworden. 
5,0* Ja, uitstekend gewoon. Acteerwerk klopt en voelt echt, verhaal wordt lang de tijd voor genomen, maar verveelt niet. Muziek pakt me bij de strot. Ik zie ook dat mijn 5sterren-films allemaal minstens 2 uur of langer duren.(Requiem for a Dream uitgezonderd). Dat een film die zo lang duurt mij kennelijk de volledige speelduur heeft weten te boeien is gewoon erg knap te noemen. Die regisseurs/acteurs/actrices/muziekmakers dank ik dan ook uit de grond van mijn hart, want dit zijn de pareltjes die mijn film-hobby de moeite waard maakt.
JulesTMNT
-
- 286 messages
- 198 votes
Mooi samengevat moviemafketel. Vind mij er grotendeels ook in.
FillumGek
-
- 8987 messages
- 3398 votes
0.5* Werkelijk niks is goed aan deze film. Het type film waar je voor straf naar moet kijken van de juffrouw terwijl je smeekt om die 100 strafregels. De maker heeft een ongezonde drang om de filmliefhebber te martelen. Je begint spontaan je ogen uit te krabben en je wordt weken na het zien nog steeds huilend wakker. Alsof Hitler himself in je mediaspeler heeft zitten kakken.
1.0* De enige reden om zo'n film aan te schaffen is als hij goedkoper is geworden dan bierviltjes. Als je geluk hebt vind je een kleine scene die je nog doet hopen op meer moois, waarna je geheid geconfronteerd wordt met een diarreestroom aan slechte cinema en je je maaginhoud over de vloer leegt, op je knieën valt en met gebalde vuist 'Nooooooooooo' schreeuwt.
1.5* Een film waarvan je bijna niks meer af weet, alleen dat je heerlijk hebt geslapen. Goed om de oppaskindjes in slaap te krijgen waarna je de disc ritueel verbrandt. Geen hond die erna kraait.
2.0* Het idee is aardig, maar de uitwerking laat te wensen over. Ik heb bij iedere scene het gevoel dat ikzelf er iets veel beters van kan maken. Misschien een geinige oneliner of cameo maar grotendeels vergooide tijd. Het type film om voor een paar euro mee te pikken en voor de gein als cadeautje te geven aan een maat terwijl hij het nieuwste seizoen van Two and a Half Men had gevraagd, waarna je hem uitlacht maar wel het risico neemt je vriendschap op het spel te zetten.
2.5* Net geen voldoende. De film heeft zeker potentie maar mist een aantal aspecten waardoor het niet boven het gemiddelde uitstijgt. Een dertien in een dozijn film die je de volgende dag bent vergeten.
3.0* Voldoende, maar niet bijzonder verder. Verschilt bij mij niet zoveel met een 2.5* behalve dat je de volgende dag die ene sterke scene of dialoog nog wél weet van het standaard filmpje. Vaak gegeven aan horrors die niet groot willen zijn maar die naast het clichéverhaal een aantal enge scenes of toffe moorden bevatten. Een film die leuk wegkijkt voor een keertje.
3.5* Een toffe film die zeker voor de fans van het genre een aanrader is. Meerdere aspecten zijn goed uitgewerkt waardoor je constant geboeid blijft kijken. Je betrapt jezelf erop dat je regelmatig hebt gelachen of in spanning hebt gezeten, maar bedenkt je tegelijkertijd tien andere films die de zaakjes nog wat beter voor elkaar hebben. Film kan ook voor een deel wat saai of traag zijn maar het laatste deel maakt heel veel goed. Toch is het absoluut geen straf om hem te zien en je bent benieuwd of de sequel de paar minpuntjes gladstrijkt.
4.0* Een film die kwaliteit uitstraalt en je raakt. Je denkt tijdens de credits nog na over wat je hebt gezien, je praat er zelfs met vrienden over de volgende dag en raadt het ze aan. Een film die iets nieuws doet of ieder aspect keurig uitwerkt en je een goed gevoel geeft. Een film waarvan het verhaal goed is uitgewerkt en intrigeert heeft een goede kans op deze score.
4.5* Uitstekend, maar die dankzij een irritante rol, wat slap einde of onlogische gebeurtenis geen perfecte score krijgt. Je droomt erover en kijkt hem binnen korte tijd opnieuw omdat je stiekem hoopt hem toch die topscore te geven. Andersom werkt dat ook, films die ik vijf sterren heb gegeven willen ook nog wel eens terugvallen op deze score omdat ze bij een herziening iets minder blijken te zijn. Een film die je iedereen kan aanraden, ook al is het niet je genre. De film is een brok kwaliteit.
5.0* Perfectie, of tegen het perfecte aan. Er is zo goed als niks aan ter merken op de film, een echte mijlpaal. Overtuigende personages en audiovisueel helemaal in orde. De Bijbel onder de films. Vlinders in mijn buik. Ik struin het internet af voor die kekke placemats of mokkenset. Ik vernoem mijn kind erna. Pak de tissues en de Cilit Gang Bang maar want it is on!
boozebelly
-
- 1428 messages
- 1907 votes
MKNed
-
- 1 messages
- 19 votes
Bij Shawshank Redemption, The (1994):
overrated.
Mee eens.
Iemand heeft 5 sterren gegeven en "best film ooit!" genoemd maar staat nummer 8 op zijn eigen lijst?!? Sommiggen geven sterren omdat ze gratis zijn denk ik.
Als je 5 sterren geeft aan een film moet de film aan alle factoren die een rol spelen voldoen, dus perfect zijn.
filmliefhebber92
-
- 1196 messages
- 2571 votes
Mee eens.
Iemand heeft 5 sterren gegeven en "best film ooit!" genoemd maar staat nummer 8 op zijn eigen lijst?!? Sommiggen geven sterren omdat ze gratis zijn denk ik.
Als je 5 sterren geeft aan een film moet de film aan alle factoren die een rol spelen voldoen, dus perfect zijn.
De beste hoeft niet de leukste te zijn. En trouwens alsof jou top 10 zo geweldig is. Voordat je kritiek geeft op iemand denk dan eerst na over je argumenten.
Combustibility
-
- 1287 messages
- 345 votes
Ook ik gebruik het rapport systeem.
0,5 = 1
5,0 = 10
and everything in between!
Rogyros
-
- 228 messages
- 1867 votes
Dat is toch ieders eigen beleving? Je kunt wel hele objectieve criteria er aan geven, maar het gaat er toch vooral om wat je eigen beleving erbij is.
Een film kan nog wel zo perfect in elkaar zitten, maar dat wil niet zeggen dat het verhaal je dusdanig aanspreekt dat je er vijf sterren voor gaat geven. Omgedraaid, een film kan wat kritiekpunten hebben, maar als iemand het verhaal zo enorm aanspreekt, dan is het toch zijn goed recht om er vijf sterren voor te geven?
Zo geef ik Open Range 4,5 ster, omdat het een film is die mij raakt, die ik iedere keer opnieuw kan bekijken. Net zoals Hunt For Red October. Anderen spreekt niet aan en geven 2, tot 3 sterren. Ieder zijn meug. Zo ook degene die roepen beste film ooit, maar misschien wel bij nader inzien zeven andere films nog beter vinden (en bovendien, voor sommigen is een top 10 compleet random ingevuld, iedereen gaat daar anders mee om).
Djarune
-
- 296 messages
- 903 votes
Mijn sterren zijn waard:
0,5* verspilling van film
1,0* zeer slecht
1,5* slecht
2,0* matig
2,5* niet goed, maar wel vermakelijk
3,0* prima, maar niet bijzonder en kon beter..
3,5* goede film
4,0* goede en bijzondere film
4,5* zeer goede film
5,0* absoluut meesterwerk (komt zelden voor)
Een tabel die voor conversie naar imdb cijfers die ik interpreteer. Dit geld voor de meeste films die ik kijk. Na iedere film die ik kijk raad ik meestal het imdb cijfer en in meer 50% van de gevallen raad ik het precies of +/- 0,1. Ik geef echter geen stemmen op imdb, maar alleen hier op mm. Aan de tabel hieronder kun je zien hoeveel mijn sterren ongeveer waard zijn op imdb.
0,5* -> 2,9 en lager
1,0* -> 3 t/m 3,9
1,5* -> 4 t/m 4,9
2,0* -> 5,0 t/m 5,7
2,5* -> 5,8 t/m 6,4
3,0* -> 6,5 t/m 7,0
3,5* -> 7,1 t/m 7,5
4,0* -> 7,6 t/m 8,0
4,5* -> 8,1 t/m 8,6
5,0* -> 8,7 en hoger
Loki87
-
- 228 messages
- 0 votes
Ik geef gewoon rapportcijfers hoor. En aangezien ik films selecteer op basis van wat ik hier lees, kom ik zelden op 1,5 uit en lager nog nooit gegeven. Ik kijk gewoon paris Hilton of zeemeerman achtige films niet. Verder is het nog belangrijk dat ik geen vaste criteria hanteer waaraan ik meet, het is puur een gevoelskwestie.
Voor de duidelijkheid:
0-1,4 = 0,5
1,5-2,4 = 1
2,5-3,4 = 1,5
3,5-4,4 = 2
4,5-5,4 = 2,5
5,5-6,4 = 3
6,5-7,4 = 3,5
7,5-8,4 = 4
8,5-9,4 = 4,5
9,5-10 = 5
Maar dit is ook niet echt relevant, want ik geef meestal in mijn hoofd gewoon een afgegrond rapportcijfer en soms twijfel ik en komt ie er precies tussen in en rond ik dus meestal af naar boven, maar zoals gezegd dit is meestal op basis van gevoel dus vrij onbewust psychologisch ofzo:p.
Nitrouz
-
- 433 messages
- 232 votes
0,5 - uitzonderlijk slecht, zet je af of spoel je door
1 - slecht, maar kijk je uit
1,5 - weet te vermaken maar mist toch teveel voor een voldoende
2 - net een voldoende, de film valt onder de noemer 'simpel vermaak'
2,5 - een voldoende, vermakelijk maar zet je niet snel nog een keer op
3 - ruim voldoende, maar is nog geen film die je vaker wilt zien
3,5 - een ruime voldoende, kijk je graag nog een keer
4 - hele goede film, kijk je zeker nog een keer en heeft enkel kleine dingetjes waar hij tekort schiet
4,5 - bijna perfecte film, er is één klein dingetje wat je niet aan staat
5 - perfect
schram101
-
- 16683 messages
- 2293 votes
Een echt systeem houd ik niet aan, behalve dat de volle pond ( de vijf sterren dus) alleen naar een film gaan die perfect is. Dat zijn er dus niet veel.