- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Algemeen
- Hoeveel zijn jouw sterren waard?
Hoeveel zijn jouw sterren waard?
domkey
-
- 780 messages
- 0 votes
0,5 - Kan niet slechter
1,0 - Gadverdamme
1,5 - Zeer slecht
2,0 - Slecht
2,5 - Matig
3,0 - Aardig
3,5 - Goed
4,0 - Zeer goed
4,5 - Uitstekend
5,0 - Meesterwerk
Met andere woorden, nog nooit een matige film gezien?
Buiten Bound by Honor .
AGE-411
-
- 10342 messages
- 750 votes
Waarom moet iedereen hier alles asocieren met een "op 10" ?
Een 5 is een 5
rep_robert
-
- 27517 messages
- 4082 votes
Misschien moet jij is een keer een forum voor mensen die klagen opzoeken, je doet namelijk niks anders! 
SnakeDoc
-
- 4687 messages
- 2243 votes
[quote]Inland Rabbit wrote:
Aangezien ik nu ook elders post, moet ik mn stemmen omzetten in cijfers. Deed het altijd maar zo'n beetje bij benadering. Hierdoor klopte het lang niet altijd
0.5* = 1
1.0* = 2 / 2.5
1.5* = 3 / 3.5
2.0* = 4 / 4.5
2.5* = 5 / 5.8 (sommige 2.5 films zijn zo slecht nog niet)
3.0* = 6 / 6.5
3.5* = 7 / 7.5
4.0* = 8 / 8.5
4.5* = 9 / 9.5
5.0* = 9.7 / 10 (Aangezien er tussen 9.5 en 10 nogal eens wat tussen zit bij me)
Ik gebruik het zelfde systeem!
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Nooit op school gezeten?
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Post is alweer bijna 5 jaar oud, maar ik werk nog steeds volgens dit 'systeem'.
0,5 zeer slecht of heel ergerlijk
1,0 zeer slecht of ergerlijk maar was wel iets aan te genieten
1,5 slecht, maar wellicht iets origineels in ondekt.
2,0 matig, onorigineel
2,5 redelijke film, niet origineel
3,0 redelijke film, vermakelijk, weinig origineel
3,5 vrij aardige, mogelijk ook enigsinds originele film
4,0 goede film erg vermakkelijk
4,5 zeer goede film, origineel en vermakelijk
5,0 zeer goede film, origineel, geniaal, inspererend en zeer vermakelijk
M.Goodkat
-
- 1290 messages
- 1463 votes
0,5= Brol die ik zelf niet eens afkeek
1,0= Zéér slecht die ik afkeek en dacht dat ik er altijd iets van verwachte.
1,5= Slechte film met moeite uitgekeken. Sommige dingen vielen wel mee maar slecht in alle kanten.
2,0: Niet overdonderend, zéér matig.
2,5= Zozo filmpje, nooit meer zien tenzij ik gratis te zien krijg.
3,0= Matige film met weinig originaliteit.
3,5= Vermakelijke film om thuis te zien.
4,0=Goeie film waar ik van verrast van ben.
4,5= Sublieme film
5,0= Meesterwerk.
Inland Rabbit
-
- 3286 messages
- 2159 votes
" 0,5= Brol die ik zelf niet eens afkeek "
Zucht.........Niet afkijken, niet stemmen. Simpel toch?
misterwhite
-
- 4726 messages
- 656 votes
0.5* 
1* 
1.5* 
2* 
2.5* 
3* 
3.5* 
4* 
4.5* 
5* 
Justinw
-
- 5378 messages
- 1803 votes
Ik ga gewoon op mijn gevoel af, en ik kijk wel naar mijn voorgaande stemmen. Zodat ik de films die ik op gelijke waarde schat ook hetzelfde cijfer krijgen. Ik kan films namelijk niet in een hokje plaatsen van 'matige film weinig originaliteit. Soms kan een film namelijk wel origineel zijn maar is de uitwerking matig.
pumpking
-
- 442 messages
- 0 votes
wanneer ik 2,5 geef kan dat (bv voor een film die in de top 250 staat) een ontgoocheling zijn, maar kan dat ook als matig gezien worden. 3 sterren is als de film me amuseerde
voor 3.5 sterren moet ie echt wel meer doen dan alleen maar amuseren
4 sterren voor meesterwerken (als ze in mijn hoofd blijven spoken)
4.5 sterren voor meesterwerken, maar die persoonlijk lang in mijn hoofd blijven spoken en waarbij je echt in de ban van bent
5* geen woorden voor hoe goed ik de film dan vind.
rep_robert
-
- 27517 messages
- 4082 votes
Dat zijn dan veel meesterwerken denk ik
4 sterren films zijn wat mij betreft gewoon hele sterke films, maar meer ook niet.
M. Goodkat heeft het wel goed verwoord(vanaf de 3,5* films) hierboven.
barns
-
- 478 messages
- 775 votes
0.5 = Diarree
1.0 = Waardeloze film waar een klein aspect nog een beetje oke is.
1.5 = Zeer, zeer slechte uitwerking van iets waar meer in gezeten had.
2.0 = Triest filmpje, niet voor herhaling vatbaar
2.5 = Leuk filmpje om een keer gezien te hebben.
3.0 = Kijkt lekker weg en bezit een matige uitwerking
3.5 = Goed vermaak, meestal ook wel meerdere keren te zien
4.0 = Sterke film die bij anderen aan te raden is
4.5 = Uiterst geniale film/Meestwerk
5.0 = Meestwerken met welke je een speciale band hebt of heel diep raken/ Geniale films met een cultstatus of speciale waarde in haar genre.
wesleybond
-
- 21 messages
- 174 votes
Leuk om te zien hoe iedereen een 3* film anders interpreteert.
0-2* - Ronduit onzinnige film tot matig uitgewerkt script
2,5* - Aardige film maar niet voor herhaling vatbaar
3,0* - Film die het net niet heeft, vaak door matig acteerwerk
3,5* - Voor herhaling vatbaar, goede film dus.
4,0* - Aanrader!, goed verhaal met een goede cast
4,5* - Meer dan een zeer goede film, vaak met een emotionele twist
5,0* - Film die heer en meester is in haar genre. Meesterwerk.
maxo922
-
- 691 messages
- 627 votes
* 0,5 = Geen enkele kijkwaarde of vorm van vermaak.
* 1,0 = Misschien één Leuk* (*eng, grappig, mooi) moment, verder straight up crap.
* 1,5 = Weinig vermaak, misschien een paar kijkbare momenten, maar in totaal niet echt boeiend.
* 2,0 = Niet echt genoeg momenten om te overtuigen, maar nergens echt slecht.
* 2,5 = aardig te doen voor een keertje, genoeg noembare dingen.
* 3,0 = Leuk voor meerdere keren, vermakelijk tot het eind.
* 3,5 = Erg leuke film, zeker een voor in de collectie.
* 4,0 = Verassend goede film!
* 4,5 = Bijna foutloos, verder prachtige film.
* 5,0 = Absoluute topper, zal ik nooit vergeten.
chevy93
-
- 12753 messages
- 1323 votes
Vooruit, jullie zitten er allemaal op te wachten:
0,5* Echt een gedrocht. Een minuut na de film alweer vergeten wat er in zat of echt geen moment genoten.
1,0* Zeer slechte film. Hooguit één of twee leuke momemnten. Óf: Bij vlagen wel wat leuke momenten, maar die vallen in het niets bij de slechte momenten.
1,5* Slechte film. Een paar leuke momenten, that's it.
2,0* Matige film. Ik heb wel wat goede momenten gezien. Maar ik had de neiging om in slaap te vallen.
2,5* Zozo film. Iets meer negatieve dan positieve punten.
3,0* Ok film. Vermakelijk, meer niet.
3,5* Iets meer dan bovengemiddelde film. Vermakelijk en een paar goede scènes
4,0* Retespannende film, komedie waar ik echt om gelachen heb etc. Óf een film die in eerste instantie niet echt overtuigd heeft, maar ik later tot de conclusie ben gekomen dat het wel een goede film was.
4,5* Geweldige film! Paar scènes waarvan ik aan het einde dacht: Wow! Waar heb ik in godsnaam naar gekeken?!
5,0* Beter kan niet! Kippenvelmoment(en), één grote trip waar ik zeker een paar keer even van de aarde weg was.
Verder stel ik nog wat extra eisen aan 4,5* en 5,0*. Ik moet, ook maanden later, nog goed kunnen herinneren wat er precies zo goed aan was. Bij een 5,0* moet ik de film zelfs kunnen dromen.
Ook ben ik soepeler met beoordelen als ik merk dat ik niet of weinig op de DVD-speler naar de tijd heb gekeken. Dit betekent dat de film dusdanig goed was dat hij me de hele tijd gegrepen heeft.
mister blonde
-
- 12694 messages
- 5827 votes
Even een korte toelichting op mijn vele 4 sterren beoordelingen n.a.v. een vraag/opmerking hierover per PM.
Allereerst kijk ik voor 90% films die me echt heel goed lijken (een combinatie van; omdat die door een bepaalde regisseur gemaakt is, alom gewaardeerd wordt, de plot me aanspreekt of nog tal van andere (minder zwaar wegende) redenen). I.a.w. ik filter me suf en kijk echt alleen die films die me echt de moeite waard lijken en dat levert gelukkig niet zo veel teleurstellingen op. Films die wel teleurstellen (bijv. op TV) zet ik vaak af en stem ik niet op.
Vandaar dat ik veel op 4 sterren uitkom. Als ik een film goed vind krijgt ie al snel 4 sterren. Bij mij is de ene 4 sterren de andere niet. Daar kunnen echt nog wel grote verschillen in zitten. Een ander criterium is in welke mate ik hem onmisbaar vind voor mijn dvdcollectie.
In het kort voor films die ik goed vind; 3,5 zijn films die ik zeer aardig vind. 4 sterren vind ik gewoon wel goed tot zeer goed. Een film die ik net aan 4 sterren vind, staat veeeeeel lager in mijn aanzien dan een film die tegen de 4,5 aan zit, dat is een inmens verschil, terwijl ie hier op dezelfde beoordeling uit komt. 4,5 en 5 vind ik echt geweldig.
_Se7en_
-
- 2041 messages
- 1777 votes
0,5* Kak op alle vlakken
1,0* Met moeite af kunnen kijken. Boeit nergens. 1 pluspunt.
1,5* Met moeite af kunnen kijken, misschien 1 of 2 leuke momentjes.
2,0* Een paar leuke momentjes, overwegend saai/ slecht/ niet grappig/ slecht geacteerd.
2,5* Niet echt slecht, veel saaie momenten, meerdere missers.
3,0* Wel aardig voor een keer, snel vergeten.
3,5* Goede film. Hoge herkijkwaarde.
4,0* Erg goed, verveelt nergens, wel een paar missers.
4,5* Geweldig, blijft lang hangen, één misser.
5,0* Perfecte film, je blijft nog een tijd zitten terwijl de aftiteling al bezig is. Voorlopig komt er geen woord uit. Weken later zit de film nog in je hoofd. Herziening heeft hetzelfde effect.
Toelichting: met 'een misser' bedoel ik iets wat gewoon niet goed is. Bijvoorbeeld muziek, slecht acteerwerk van in ieder geval 1 personage, fout in het plot enz.
AGE-411
-
- 10342 messages
- 750 votes
Nooit op school gezeten?
Jawel.
Bij ons stond alles op 20 
Threeohthree
-
- 5557 messages
- 2933 votes
Persoonlijk heb ik niet echt een systeem, ik geef meestal sterren naar mijn gevoel, toch probeer ik voorzichtig te zijn met 5 en 4,5 sterren. Er zijn veel films waar ik niks op aan te merken heb maar toch gewoon op 4* staan of zelfs lager. Een 0,5 spreekt verder voor zich, in mijn ogen ruk. Sommige ruk krijgt 0,5 sommige 1* . Verder zie ik 2,5* als een krappe voldoende, maar ook puur gebaseerd op gevoel. Weinig structuur in mijn stemgedrag dus, maar vind dit ook totaal onnodig.
rep_robert
-
- 27517 messages
- 4082 votes
Een 2,5* voor een film als Inception vind ik anders dan een 2,5* voor een simpel b- horrorfilmpje. Op dat soort momenten redeneer ik wel iets anders. Voor zo'n b-horrorfilm is dat bij mij wel een voldoende, maar voor Inception is dat toch weer niet zo.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
1* = 1 euro
2* = 2,5 euro
3* = 6 euro
4* = 18 euro
5* = 75 euro
Wie biedt?
Threeohthree
-
- 5557 messages
- 2933 votes
Een 2,5* voor een film als Inception vind ik anders dan een 2,5* voor een simpel b- horrorfilmpje. Op dat soort momenten redeneer ik wel iets anders. Voor zo'n b-horrorfilm is dat bij mij wel een voldoende, maar voor Inception is dat toch weer niet zo.
Waarom geef je dan niet gewoon een 2?
rep_robert
-
- 27517 messages
- 4082 votes
Vind ik persoonlijk wat te laag. Op een schaal van 1 tot 10 schommelt 2,5 sterren tussen de 5 en de 5,5. bij mij. Maar ik kan ook moeilijk 2,74 en zo gaan uitdelen hier 
Zinema (crew films)
-
- 10270 messages
- 7278 votes
Als je het exact wilt doen, dan is een 2,5 ster gewoon een rapportcijfer van minimaal 5,0 en max. 5.9. 
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Nee het zit tussen de 4,5 en 5,5. Een 5,8 is immers afgerond 6,dus 3*. 
Threeohthree
-
- 5557 messages
- 2933 votes
Vind het naar boven afronden ook nooit prettig, en doe dit dus nooit, een 5.9 wordt een 5 en een 9.9 wordt een 9. (4,5*). Ook al doe ik in praktijk nooit de rekensom.
Co Jackso
-
- 21924 messages
- 2791 votes
De hoogste drie waarderingen zijn bij mij op basis van een soort systeem. Hierbij hou ik reken met mijn huidige lijst met 250 favorieten. Elke film die er niet in komt te staan, krijgt automatisch een lager cijfer toegewezen. Hoge waarderingen zijn bij mij vrij schaars, en ik ben dan ook heel tevreden als ik 4* of meer mag uitdelen.
5,0* - 01-20
4,5* - 21-70
4,0* - 71-250
Butchers
-
- 201 messages
- 341 votes
0,5*: Rot film, alles negatief en geen enkel leuk moment.
1,0*: Slecht, alleen een paar leuke momentjes.
1,5*: Echt niet goed, soms wel leuke ideeën maar die zijn dan weer slecht uitgewerkt. Een paar pluspuntjes misschien, maar voor de rest alles negatief.
2,0*: Niet goed, paar goede en leuke momenten maar het grootste gedeelte gewoon stom, saai, vervelend.
2,5*: Niet goed maar ook niet slecht. Gewoon leuk misschien om voor één keer gezien te hebben, maar niet om te kopen of in mijn collectie te hebben of nog ontelbare keer te zien. Gewoon fijn filmpje.
3,0*: Vermakelijk filmpje met veel minpuntjes maar grotendeels goede stukken. Ook leuk om één, twee of drie keer gezien te hebben. Niet meer.
3,5*: Goede film die me interesseerde en met heel veel fijne delen, gore, acteerwerk. Waarschijnlijk goed voor in m'n collectie.
4,0*: Zeer goede film met bijna alleen pluspunten en bijna alles positief.
4,5*: Geweldige film die we waarschijnlijk heeft geboeid van begin tot einde en me in z'n greep gehouden.
5,0*: Instant classic en direct toegevoegd aan mijn collectie. Fantastische, geweldige, grootste film die op alle vlakken deugd deed en me van begin tot eind heeft geboeid.
Zo ongeveer, kan soms wat verschillen. Maar zo is het wel meestal