• 177.901 movies
  • 12.202 shows
  • 33.970 seasons
  • 646.886 actors
  • 9.370.003 votes
Profile

Serieus problemen met mensen die meer dan 20 films 5 sterren geven

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

Jij beschrijft eigenlijk beter wat ik bedoel beavis, minder klinisch ook Het is ook niet zo dat bij mij alles geëxpliciteerd moet worden. Een beoordeling kan ook vaak genoeg tussen twee cijfers in laveren, waar ik dan pas achteraf de definitieve stand over opmaak.

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

beavis wrote:

(quote)
beste optie is de CSV export te gebruiken, dan krijg je ook een Excel file, met netjes de titels, aantal MM stemmen en gemiddelde in aparte kolommen, makkelijker kan bijna niet. EDIT: tenminste... dat was zo toen ik mijn overzichtje maakte... als ik het nu probeer te reproduceren krijg ik titel, jaartal, mijn cijfer en stemdatum in aparte kolommen... weet dus even niet precies hoe ik dat van de week gedaan heb... EDIT2: heb het weer gevonden. Als je in de zoekmachine in de eigen stemmen zoekt en daar de eigen stem schuif op 5 zet, dan krijg je al direct het complete aantal 5 sterren beoordelingen te voorschijn. nog makkelijker! en als je hiervan dan een CSV export maakt krijg naast de titels ook netjes het aantal stemmen en gemiddeld cijfer op MM in Excel, zodat je het type overzicht kan maken wat ik en een aantal andere users hier eerder hebben neergezet.

thanks Beavis

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

ik mag dan een respectabele 0,4% 5* waarderingen hebben, mijn 4,5* ligt aanzienlijk hoger met 104 stuks, wat neerkomt op 4,06% van mijn aantal waarderingen.

Vinden jullie dat hoog?

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

Ik niet, vooral niet rekeninghoudend met je selectieprocedure.

horizons

• 5687 messages
  • 2402 votes

John Milton wrote:

ik mag dan een respectabele 0,4% 5* waarderingen hebben, mijn 4,5* ligt aanzienlijk hoger met 104 stuks, wat neerkomt op 4,06% van mijn aantal waarderingen.

Vinden jullie dat hoog?

Wat is te hoog? Gewoon stemmen hoe jij vind dat je moet stemmen. Ga je niet druk maken of je teveel 5 sterren geeft of een te hoog gemiddelde hebt.

En dan weer: wat is te hoog? Misschien is de rest te laag.

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

Oh ik maak me niet druk hoor, was gewoon benieuwd

Movie-Addicted

• 2221 messages
  • 3435 votes

mister blonde wrote:

(quote)

Maar de optie om 5 sterren te geven is er toch gewoon om hem te gebruiken? Als je zelden tot nooit 5 sterren geeft, betekent dat in mijn ogen dat je je waardering te strikt gebruikt. Het gaat toch om het beste dat jij ooit zag en daar dan een selectie van, ik snap niet waarom mensen daar zo krampachtig over doen. Je hoeft hem niet te pas en te onpas in te zetten, maar om hem helemaal uit te sluiten of zelden tot nooit te gebruiken , vind ik maar vreemd. Je verkleint en beperkt (en verlegt) gewoon de schaal op die manier.

Beoordelen is geen wiskunde. Het gaat niet om 100% scores of wat dan ook. Het is geen sterren dansen op het ijs, waar er punten af gaan als er iemand op zijn bek gaat. Ik verbaas me ook altijd over uitspraken als “na een half uur zat ik nog op 4 sterren”. Tja, zo ben je toch niet met een film bezig?

Het is gevoel. Het interesseert me geen hol als een film een mindere scenes heeft als ik verder tot op het bot geroerd ben en er tranen in mijn ogen komen of ik verder op de grond lig van het lachen. Het gaat om de beleving die je had, hoe de film je bijblijft, de herinneringen die het veroorzaakt. Schoonheidsfoutjes zijn daar inferieur aan. Dat wij gradaties willen aanbrengen om voor de lol dat gevoel te becijferen, betekent toch niet dat je je scores moet vernauwen omdat je vindt dat perfectie nu eenmaal niet bestaat.

Eens. Het heeft ook niet met perfectie te maken. Althans het is wel een basis ingrediënt. Ook als een film mij helemaal inpakt geef ik nog geen 5 sterren. Voorbeeldje: ik schilder de laatste tijd veel, en als ik voor mijn gemoedstoestand om dat moment (opname) vind dat hij af is? Denk ik er de volgende dag weer anders over en ben ik geneigd om alles weer uit te wissen en/of wat aanpassingen te maken. En zo kijk ik ook tegen films aan. Een film is eigenlijk nooit af. Misschien een kromme vergelijking, maar het is net als een regisseur een film maakt en hij voor 100% tevreden is met het resultaat, en hij zijn geregisseerde film daarna 20x bekijkt, zal hij of zij echt wel denken van: ahh dit of zus of zo had er eigenlijk nog in gemoeten of aan veranderd moeten worden.

thunderball

• 5878 messages
  • 1414 votes

...maar het gaat er niet om of een regisseur 100% tevreden is met een bepaalde film, maar of jij zelf er volledig van kan genieten.

arno74

• 8700 messages
  • 3342 votes

Die 5* en die 0,5* bestaan er natuurlijk niet voor niets. Ik gebruik ze heel zelden, maar ik gebruik ze wel. Op 5 sterren staan de films die ik het allerbeste vind van wat ik gezien heb, en op 0,5* die films die ik veruit het allerslechtste vind van wat ik gezien heb. Ik zie sterren ook niet als rapportcijfers, maar meer zoals de aanduiding van hotels (** staat voor mij niet gelijk aan een 4). 2* is voor mij de grens van een film die zich laat kijken, slecht begint bij mij bij de 1,5* en lager.

Cellulord

• 597 messages
  • 2382 votes

Peroonlijk verwonder ik me er eerder over de (vele) lage scores (onder 2*) bij sommige leden.

Als je in de bios zit, of thuis bij/met vrienden kijkt dan kan ik het verstaan. Anders zet je de film toch gewoon af.

Maar mischien zijn vele van die laag waardeerde films helemaal niet volledig bekeken.

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

arno74 wrote:

Ik zie sterren ook niet als rapportcijfers, maar meer zoals de aanduiding van hotels

Ja zo doe ik het ook. Het kan dus zijn dat als je een hotel (of een restaurant, o.i.d) weer eens gaat bezoeken en dat het dan tegenvalt. Het kan natuurlijk ook nog beter zijn dan de vorige keer. Zo gaat het met films ook. Films die je dus heel vaak kunt bekijken, kun je rustig op 5 sterren zetten ook al mankeert er van alles aan.

Onderhond

• 87592 messages
  • 12834 votes

Dk2008 wrote:

Films die je dus heel vaak kunt bekijken, kun je rustig op 5 sterren zetten ook al mankeert er van alles aan.

Da's hetzelfde als het frituur om de hoek 5* geven omdat je er regelmatig een frietje gaat eten. Vind ik maar een vreemde redenering.

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

Dat vind ik niet, want als je dat frietje niet te vreten vindt, ga je daar niet meer heen. Mensen die bij voorbaat al tegen fastfood zijn moeten niet naar de McDonalds gaan. Zo moet je ook geen films bekijken die niet in je straatje passen, tenzij je dit in gezelschap doet en tegemoet wilt komen aan anderen.

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

Dk2008 wrote:

Dat vind ik niet, want als je dat frietje niet te vreten vind, ga je daar niet meer heen.

er heengaan (zelfs regelmatig) betekent toch niet gelijk dat het de hoogste waardering verdient? Ik ga naar de Lidl omdat die dichtbij is, maar vervloek ze bijna ieder bezoek. Er is altijd wel iets essentieels op en veel dingen hebben ze gewoon helemaal niet. En mijn snackbar is leuk, maar niet ultiem goed. Gewoon een solide 8, echt geen 10. Dan zou ik echt een patatgasme moeten krijgen

Mensen die bij voorbaat al tegen fastfood zijn moeten niet naar de McDonalds gaan. Zo moet je ook geen films bekijken die niet in je straatje passen, tenzij je dit in gezelschap doet en tegemoet wilt komen aan anderen.

Ik weet niet of ik het daar compleet mee eens ben Dick. Tot op zekere hoogte wel hoor, maar verandering van spijs kan ook soms doen eten

stinissen (crew films & series)

• 23433 messages
  • 76917 votes

Onderhond

• 87592 messages
  • 12834 votes

Dk2008 wrote:

Dat vind ik niet, want als je dat frietje niet te vreten vindt, ga je daar niet meer heen.

Ik vind frietjes best lekker, maar tussen 0.5* en 5.0* is er nog een scala aan mogelijkheden. Fijne 3.5*, die 5.0* reserveer ik wel voor de culinaire hoogstandjes.

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

John Milton wrote:

er heengaan (zelfs regelmatig) betekent toch niet gelijk dat het de hoogste waardering verdient? Ik ga naar de Lidl omdat die dichtbij is, maar vervloek ze bijna ieder bezoek. Er is altijd wel iets essentieels op en veel dingen hebben ze gewoon helemaal niet. En mijn snackbar is leuk, maar niet ultiem goed. Gewoon een solide 8, echt geen 10. Dan zou ik echt een patatgasme moeten krijgen

Eten en drinken zijn noodzakelijke dingen. Het is gemakkelijk, de snackbar. Maar je kan ook thuis blijven en je eigen potje koken. Als je op vakantie gaat kun je voor een hotel of een camping kiezen of je kiest wat anders. En als je daar geen zin in hebt blijf je toch gewoon thuis. Zo is het met films niet anders. Het is amusement en het is iets wat je zelf wilt. Maar noodzakelijk is het niet, dan doe je toch wat anders.

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

Dat is wel zo (althans, voor mij is film veel meer dan amusement, het is voor mij de ultieme kunstvorm van de 20e eeuw. 21e moeten we nog even afwachten), maar dan nog zie ik geen verband tussen noodzakelijk en optioneel zijn enerzijds, en de hoogte van je waardering van de desbetreffende dienst of product anderzijds.

Of iets nu moet of niet, het spectrum van waardering verandert daardoor bij mij niet wezenlijk. Althans voor de meeste dingen. Ik merk in de kwaliteit van mijn ademtochten die moeten niet zo heel veel verschil, maar in de kwaliteit van mijn slapen (or pooping fot that matter) wel degelijk. Wat Onderhond zegt dus, er is een heel scala.

Maar ik snap wel dat iets met onvolkomenheden 5 sterren kan verdienen omdat het voor jou wel heel bijzonder is en er punten zijn die zwaarder wegen dan die onvolkomenheden. Misschien is de snackbar dichtbij om die reden 5 sterren geven geen goed voorbeeld. Ik zou dan eerder zeggen dat ze de beste eierbal van de aardbol hebben en erg goede friet.

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

In wezen kan je alles beoordelen.

Er zijn users en zien het als een rapportcijfer. De regisseur heeft een film gemaakt net als een proefwerk en gaan we dat beoordelen met een cijfer.

En andere users, waaronder ik, zien het meer als vermaak. Zo kan een favoriete film door allerlei mensen bekritiseerd worden. (hier op de site). Die kunnen dan wel gelijk hebben. Maar als het resultaat is dat je die film, ondanks al die commentaren, dan toch weer kan kijken, kan je ook wel heel hoog stemmen.

De friet kan dan wel goed zijn, maar als het een vieze zaak is en er staat daar een grote chagrijn patat te bakken,.... ik weet niet of ik daar dan nog heen ga.

Je hebt natuurlijk mensen die kijken een film één keer, hoogstens nog een keer. Dan kan een vijf te hoog zijn. Hoewel ik heb er geen problemen mee.

Cellulord

• 597 messages
  • 2382 votes

Dk2008 wrote:

Je hebt natuurlijk mensen die kijken een film één keer, hoogstens nog een keer. Dan kan een vijf te hoog zijn.

Volgens jou stelling moet je een film dus eigenlijk 3X zien om echt zeker te zijn dat het een 5 is.

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

Nee, iedereen mag zelf weten hoe hij stemt. Ik ben de laatste jaren zelf naar toe aan het werken hoe vaker ik hem kan zien, hoe hoger de stem.

Ik heb een aantal films na één keer kijken meteen op vijf gezet, maar toen ik hem later nog eens zag, was het vaak veel te hoog.

arno74

• 8700 messages
  • 3342 votes

Misschien moet Jordy frietmeter.nl opzetten, ik zie een gat in de markt

Donkerwoud

• 8660 messages
  • 3940 votes

Dan zit ik met 19 titels van 5* gelukkig net onder de gestelde grens.

Ik vind het eerlijk gezegd nogal een non-issue. Jij verandert en de films die jij kijkt en hoog waardeert veranderen mee. Het kan zomaar zijn dat een lijst inmiddels verouderd is en dat je in een nieuwe fase van je leven nieuwe eisen stelt aan jouw kwaliteitsvermaak. Mag iedereen voor zichzelf uitmaken. Ik word een beetje kriegelig als mensen anderen dingen gaan opleggen als zij zelf een rigide puntensysteem in hun hoofd hebben, alsof jij wel de waarheid in pacht hebt omdat jij streng bent.

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

Ik vind over het algemeen dat mensen hier streng zijn, zuinig zijn met hun stemmen.

Kijk dat je vroeger een film heel mooi vond, en nu vind je dat niet meer is een ander verhaal.

Maar wat fijn toch, als je meer dan 20 films een vijf kan geven. Wat fijn als je vandaag een film gezien hebt, en bij wijze van spreken hem morgen al weer kan zien.

Cellulord

• 597 messages
  • 2382 votes

Zelf houd ik peroonlijke jaarlijstjes bij zo kan ik jaren later zien hoe mijn smaak veranderd is.

Maar sinds ik hier op movie meter een stelletje mensen volg met dezelfde kijk op film zijn mijn 4 tot 5* aanzienlijk toegenomen.

kos

• 46685 messages
  • 8843 votes

Haha, deze topictitel blijft episch.

Freud

• 10772 messages
  • 1153 votes

Het blijft de mensen bewegen! (Zo gemiddeld eens om het half jaar )

HALVE TAMME. (moderator series)

• 13470 messages
  • 1305 votes

Het is misschien kort door de bocht, maar hoe een ander

zijn stemmen uitdeelt zal mij echt een rotzorg zijn .

Spetie

• 38871 messages
  • 8145 votes

Dk2008 wrote:

Wat fijn als je vandaag een film gezien hebt, en bij wijze van spreken hem morgen al weer kan zien.

Dat staat niet automatisch synoniem voor 5 sterren. Ik deel ze niet zo vaak uit, maar ik hoef bij wijze van spreken echt niet al mijn vijf sterren films 2 dagen achter elkaar te zien. Daar is de impact van sommigen veel te heftig voor.

Donkerwoud

• 8660 messages
  • 3940 votes

Freud wrote:

Het blijft de mensen bewegen! (Zo gemiddeld eens om het half jaar )

Nederlanders en Vlamingen zijn graag met elkaar bezig.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.