- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Algemeen
- Serieus problemen met mensen die meer dan 20 films 5 sterren geven
Serieus problemen met mensen die meer dan 20 films 5 sterren geven
De Knip
-
- 1885 messages
- 3681 votes
Ik kan er niet bij dat MM-ers meer dan 20 films een ideale 10 geven. Je hebt toch maar hooguit 5 topfilms die echt je favoriete films zijn?
Ik zit nu op zo'n 600 stemmen(als ik mn best zou doen veel meer), maar er zitten toch echt maar een paar toppers voor mij bij. MM-ers die 30 of meer films een 10 geven, kan ik nauwelijks serieus nemen.
Voor MM-ers die dik over de 1000 stemmen hebben, vind ik zelfs 30 nog teveel....
Wat vinden jullie van deze stellingname?
vdc
-
- 825 messages
- 618 votes
Helemaal akkoord. Hetzelfde geldt trouwens voor de 0,5-stemmen. Ik had het er al over in een ander topic. Wie kan nuances leggen in z’n beoordelingen, en helemaal niet in extremen denkt, komt automatisch op een omgekeerde U-curve uit (het grafiekje dat je krijgt als je bij een gebruiker klikt op ‘stemmen’). Ik ben geneigd om mensen met een dergelijke curve meer te waarderen dan de anderen ; ook al is hun smaak totaal verschillend van de mijne.
tovenaar
-
- 6723 messages
- 0 votes
Overdreven
Ingemar
-
- 69 messages
- 2177 votes
Ik vind dit nogal van statistiekjes uitgaan. 'T gaat zo niet meer om films kijken maar om welke curve beoogd zou moeten worden om je geloofwaardigheid als filmkijker niet te verliezen.
Moet het aantal 5 sterrenfilms kleiner zijn dan 0,03% van 't aantal beoordeelde films??
Klinkt alsof bij filmkijken tegenwoordig een wiskundige logica in acht genomen moet worden.
Natuurlijk vallen sommige beoordelingen mij ook wel op maar laat ik maar blij zijn voor die mensen die zich nog makkelijk door een film laten veroveren.
Phooze
-
- 2544 messages
- 597 votes
Ik vind dat het wel kan. Als ik een film echt goed vind, ik zou er zelf niks aan veranderen en ik kan 'm meerdere keren bekijken betekend dat 5 sterren.
Iedereen heeft z'n eigen beoordeling, toch? 5 sterren is voor mij dan ook NIET HET ALLERHOOGSTE GOED. Dat is namelijk gewoon mijn top 10. En bv. Meet Joe Black heeft bij mij ook 5 sterren, omdat ik 'm een ere plaatsje in mijn top 10 wilde geven.
Agony
-
- 1985 messages
- 1256 votes
cornelis
-
- 4744 messages
- 681 votes
Zachery Glass
-
- 575 messages
- 584 votes
Nu zitten we echt in High Fidelity-land 
tovenaar
-
- 6723 messages
- 0 votes
een 10 geven, kan ik nauwelijks serieus nemen.
Ze geven geen 10, ze geven 5 sterren. Dat is iets heel anders. Als de schaalverdeling van 1 tot en met 10 zou liggen, zouden er misschien iets meer nuance-verschillen gelegd kunnen worden.
Dat jij die mensen niet serieus neemt vind ik totale onzin. Er zijn genoeg vaste MM'ers die een groter dan (naar jouw maatstaven) normaal lijstje hebben. Ik val waarschijnlijk onder de categorie van mensen die je niet serieus neemt, alleen maar omdat ik een aantal films een 5 heb gegeven en je hebt serieus problemen met me... nou nou, dat vind ik wel heel erg voor je.
blabla
-
- 2070 messages
- 5242 votes
Gelul, ik maak zelf wel uit of ik film 5 sterren waard vind of niet.
Linda
-
- 1336 messages
- 0 votes
Mensen niet meer serieus nemen omdat ze veel 5 sterren geven is ook wel weer wat overdreven maar ik ben het wel met je eens dat ik niet 'snap' hoe ze in godsnaam aan zoveel stemmen komen. Zelf heb ik er nu 12 en ik denk niet dat er daar nog veel bij zullen komen.
Ralfke
-
- 764 messages
- 2075 votes
De problematiek bij MM-ers begint vaak al bij het waarderingssysteem met de sterren. Over de gehele globe - en in vele, vele gevallen - worden al decennia lang sterren uitgedeeld als waarderingssymbool. De sterrenreeks loopt meestal van * tot ****. Het is dus niet vreemd te veronderstellen dat de vijf sterren geïnterpreteerd dienen te worden als een waarderingsstelsel dat zich lieert aan de fameuze rapportcijfers, vastgesteld op de bekende schaal 'van 1 tot 10'.
* komt dus neer op het rapportcijfer 2, *** = rapportcijfer 6, ***1/2 = 7, 5 = 10.
Ik kan me voorstellen dat het - door sommige MM-ers - kwistig strooien met ***** voor bepaalde rolprenten bij velen in het verkeerde keelgat schiet.
Uiteraard maakt men zelf uit voor welke film men de ***** c.q. rapportcijfer 10 reserveert, maar als men - mijns inziens in ieder geval - het hoogste rapportcijfer uitlooft, moet aan de film in kwestie werkelijk alles kloppen.
Ook al vind je een film als Dumb And Dumber fan-tas-tisch, je kunt deze rolprent toch echt geen ***** toebedelen.
Maar goed, dat is dan MIJN visie op e.e.a. en anderen maken stoer ZELF wel uit voor welke film ze de cijferkast opentrekken...
FisherKing
-
- 18696 messages
- 0 votes
Ik ben het met de stellingname natuurlijk hartstikke oneens. Slaat nergens op.
Ik heb op meer dan 3500 films gestemd (en veel meer gezien) en heb slechts zo'n 40 5 sterren films. Das net 1%.
Erg weinig voor een filmliefhebber vind ik.
Bovendien als je "gericht" kijkt (kansloze films laat ik vaak links liggen) gaat de gemiddelde waardering wat omhoog en loop je meer kans een echt meesterwerk te zien.
Soms duurt het maanden/tijden voordat je een 5 ziet; soms mag je ze tweemaal op een dag geven. (De gelukzalige dagen zullen we mar zeggen)
Tenslotte geeft stelselmatige herziening ook nog eens de nodige op- en afwaarderingen.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Ik kan er niet bij dat MM-ers meer dan 20 films een ideale 10 geven. Je hebt toch maar hooguit 5 topfilms die echt je favoriete films zijn?
Er komen nog altijd nieuwe films uit en dus ook nieuwe juweeltjes. Ik hoop van harte dat mijn 5 sterren lijstje zich nog zal uitbreiden.
Bovendien struin ik alle klassiekerlijstjes af, om ze allemaal eens te zien. Ik moet gelukkig nog veel Bergmans zien.
Kortom, een beperking van het aantal 5 sterren films vind ik quatsch.
vdc
-
- 825 messages
- 618 votes
'T gaat zo niet meer om films kijken maar om welke curve beoogd zou moeten worden om je geloofwaardigheid als filmkijker niet te verliezen.
Daar hoef je je helemààl geen zorgen over te maken. Nog nooit heb ik aan die curve gedacht, toen ik films punten gaf. Ik merk alleen dat die curve stilaan automatisch zo'n vorm aanneemt. En ik merk ook dat dit het geval is bij gerespecteerde top-stemmers als stinissen, FisherKing en petey.
Wie zo'n curve niet haalt of benadert, gaat minder genuanceerd om met beoordelingen (en uitspraken). Dit soort stemmers neem ik minder ernstig, maar hun houding is en blijft hun goed recht.
In die zin vind ik de titel van dit topic "serieus problemen met" wel wat overdreven.
Ook de opmerkingen van FisherKing en kappeuter begrijp ik : op 3500 films kan je natuurlijk méér dan 20 vijfsterren uithalen. Misschien had Knip het toch moeten met procenten formuleren. Dan kun je het toch niet langer "hartstikke oneens" zijn, FK ?
FisherKing
-
- 18696 messages
- 0 votes
Dan kun je het toch niet langer "hartstikke oneens" zijn, FK ?
Het is natuurlijk ook meer de gedachte die achter dit onderwerp schuilt.
Serieus problemen is nogal een heftige term.
Iedereen is vrij om te stemmen, mocht er iemand ontiegelijk veel 5 sterren uitdelen, valt ie toch niet meer serieus te nemen. De persoon in kwestie zal het amper kunnen verdedigen denk ik.
Ik ben het er in feite oneens mee dat je serieus problemen kunt krijgen als iemand veel films 5 sterren geeft.
Ik begrijp wel dat iedereen anders omgaat met zijn 5* films. Sommige hebben er slechts een handjevol en anderen wellicht 50. Dat is ook ieders persoonlijke waardering en afweging.
Maar misschien neem ik alles wel te letterlijk hoor. 
kos
-
- 46685 messages
- 8843 votes
'Serieus probleem' of 'mensen niet serieus nemen' is inderdaad nogal overdreven.
Ik kan alleen maar voor mijzelf beoordelen en ik ben zeer voorzichtig met het uitdelen van 5 sterren. 5 sterren-films moeten bij mij niet alleen subliem gemaakte meesterwerken zijn, maar ik moet ze ook nog keer op keer kunnen bekijken
.
Overigens heb ik nog geen één 5 sterren-film gezien sinds ik op de site ben en hoogstens vier films die ik een 4,5 heb gegeven.
neo
-
- 15435 messages
- 10035 votes
Haha dat zou betekenen dat ik niet serieus ben te nemen

petey
-
- 1901 messages
- 3828 votes
ik zie het hele probleem niet, maar dat komt waarschijnlijk ook doordat ik de waardering anders zie.
Zoals ik vaker gepost heb, vergelijk ik mijn 5* films ook niet met elkaar.
Ik waardeer binnen een genre, want hoe kan je een komedie met een drama vergelijken.
En vind ik een film binnen het genre aan al mijn eisen en wensen voldoen, dan geef ik hem de volle mep.
Niet dat dit vaak gebeurd is, ik heb pas 15 films met 5***** gewaardeerd.
mister blonde
-
- 12693 messages
- 5825 votes
hmm, ik zit met 21 films net aan de verkeerde kant van de streep, die zo genuanceerd is getrokken door de knip.
ik heb nu 525 stemmen of zo. (dit zullen er voor het eind van het jaar 1000 moeten zijn. (alle films die ik wel gezien heb maar nog niet op heb gestemd + nieuwe films)).
veel 5 sterren zullen er niet bij komen.
-de 4,5 sterren; zitten er eigenlijk maar 2 of 3 films tegen de 5 sterren aan.
-films al gezien, maar nog niet gestemd komen natuurlijk geen 5 sterren meer bij.
-de films die ik nog moet zien; ik hoop dat er nog 5 sterren bij komen, maar ik denk niet zo heel veel meer.
stelt je dit gerust of verontrust het je juist? de kans dat ik zo'n 25 vijf sterren films krijg, is aanwezig nl.
BoordAppel
-
- 14274 messages
- 3278 votes
Van de 960 stemmen heb ik 22 5 sterren films. Niet zo erg veel d8 ik zo. 5 sterren deel ik ook niet zo snel uit net zoals 0,5 sterren. Toch vind ik het wel apart als er mensen bij zijn die een erg groot percentage films een 5 of een 0,5 geven. Maar ja, er zullen ook genoeg mensen bij zijn die mijn gemiddelde waardering te hoog vinden. En zo is er altijd wat.
titan
-
- 1609 messages
- 4411 votes
Je bent wel erg kort door de bocht met deze stelling. Iemand met een onevenredig hoog aantal 5* stemmen (Olano bijvoorbeeld) of 0,5* stemmen (Danny bijvoorbeeld) kan ik niet serieus nemen, maar alles daar tussenin wel.
Hobbes
-
- 2911 messages
- 1195 votes
't is pure nonsens.
Zo'n stelling zou alleen opgaan als ik alles met elkaar ga vergelijken.
Monsters inc is imo echt niet beter dan Apocalypse Now. Maar ik vind Monsters Inc een geweldige film die ik zonder probleem 2 of 3 keer achte elkaar kan zien. 5 sterren dus.
en dat ik enkel de perfecte films 5 sterren zou moeten geven is elitair geblaat.
neem mij maar niet serieus dan, doe ik bij jou ook niet.
Neder
-
- 261 messages
- 1366 votes
Wie zo'n curve niet haalt of benadert, gaat minder genuanceerd om met beoordelingen (en uitspraken). Dit soort stemmers neem ik minder ernstig, maar hun houding is en blijft hun goed recht.
FK ?
wat een larie!
misschien kijken die mensen vaker films waarvan al bekend was dat ze goed zijn en daarom dus veel meer 5en kunnen geven. Het heeft helemaal niets met nuances te maken mnaar met je filmkeuzes.
En dat je andere mensen afrekent op een zelf bedachte slechte theorie is eigenlijk een beetje sneu. Ik hoop niet dat er nu meer mensen komen die andere lui niet serieus nemen omdat ze teveel 5en zouden hebben.
Phooze
-
- 2544 messages
- 597 votes
Waarom moet minder dan een bepaald percentage van de stemmen 5 sterren zijn !? Ik heb op heel veel films niet gestemd, omdat ik me had voorgesteld toen ik hier kwam dat ik alleen maar op films zou stemmen die nog goed in me geheugen lagen en die ik vanaf dat moment ging kijken. Zo heb ik dus op een hele lading baggerfilms nog niet gestemd. Maar op de 5 sterren films die je in je leven hebt gezien, ga je natuurlijk wel stemmen.
Ik heb nu 17 "5 sterren films", maar ik kan me voorstellen dat er wat bij komen (ik heb nog heel wat mogelijke pareltjes van voor 1980 nog niet gezien...)
Phooze
-
- 2544 messages
- 597 votes
wat een larie!
Ik hoop niet dat er nu meer mensen komen die andere lui niet serieus nemen omdat ze teveel 5en zouden hebben.
sydney
-
- 2223 messages
- 0 votes
wat een larie!
En dat je andere mensen afrekent op een zelf bedachte slechte theorie is eigenlijk een beetje sneu.
Hier heeft niemand het over afrekenen. Het is natuurlijk wel zo dat ikzelf heel vaak afga op stemmen van mensen. Als ik merk dat bepaalde mensen overdreven veel 5 sterrenfilms hebben en op andere films niet of nauwelijks stemmen dan neem ik dat minder serieus en neem ik dat mee in mijn overweging of ik de film wel of niet ga zien. Dus niet afrekenen, maar wel mijn persoonlijke kijk op de smaak en het serieuze karakter van die persoon.
Neder
-
- 261 messages
- 1366 votes
ik beschouw dat wel als afrekenen. Alleen dus niet in de letterlijke zin. Ik bedoel dat je op grond van een cijfer iemand anders benadert
Ik denk dat jullie in dat geval te snel jullie conclusies trekken. Iemand met teveel 5 niet meer serieus nemen zonder eigenlijk te weten waarom dat zo is gaat ver mijns inziens. Hetzelfde geldt voor 0,5 .
edit: ik heb zelf ook zo'n "goede" curve dus je kan me serieus nemen 
sydney
-
- 2223 messages
- 0 votes
Ik bedoel dat je op grond van een cijfer iemand anders benadert
Ik mag dit toch wel meenemen in mijn overweging of ik de film wel of niet ga zien?!
edit: ik heb zelf ook zo'n "goede" curve dus je kan me serieus nemen 
Ik kijk ook vaak naar persoonlijke smaak. 
cornelis
-
- 4744 messages
- 681 votes
Problematiek? Wat is het probleem dan?Dat je de curves niet mooi vindt verlopen? Kom nou toch...
Ik kan me voorstellen dat het bij velen in het verkeerde keelgat schiet.
Ik kan me dat niet voorstellen. Waarom zou je je ueberhaupt opwinden over andermans stemmen? En bij de meesten van die vaak-5-stemmers geldt dat hun lijst verhoudingsgewijs een prima indruk geeft van wat ze goed en slecht vinden.
Daar bestaan, lijkt me, geen objectieve criteria voor.