• 177.926 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.938 actors
  • 9.370.453 votes
Profile

Bol.com

dimi303

• 3418 messages
  • 3663 votes

Ik heb nu reeds twee bestellingen gedaan op Bol.com en ik moet zeggen dat dit heel goed is meegevallen. Vlugge levering in mooie kartonnen paket aan huis geleverd. Dat smaakt naar meer!!!

Alastor

• 2634 messages
  • 3018 votes

Ik Doe Moeilijk wrote:

Dank starbright boy, goed tip. Heb een mooie aankoop kunnen doen met o.a. de Tsai Ming-Liang collection.

Je was een van de laatsten. Na lang wachten kreeg ik uiteindelijk dit in mijn inbox:

Wij zijn helaas niet in staat om onderstaand(e) artikel(en) uit uw bestelling met bestelnummer 8112544570 te sturen. De leverancier bleek niet in staat om genoemd(e) artikel(en) te leveren. Onze welgemeende excuses voor het ongemak.

Bestelnummer: 8112544570

Artikel: Tsai Ming Liang Collection -

Aantal: 1

Jammer.

mister blonde

• 12693 messages
  • 5825 votes

Een kadokaart gekregen voor bol.com, maar wat schrik ik van de huidige prijzen. Die zijn echt explosief gestegen sinds mijn laatste bezoek. Veel titels liggen er gewoon voor het dubbele in vergelijking met een paar maanden terug. Er is nagenoeg niets verkrijgbaar dat niet voor de helft van de prijs (of soms nog goedkoper) via Play.com te bestellen is.

Onderhond

• 87592 messages
  • 12835 votes

Daarbij ook teveel titels waar je naderhand het bericht van krijgt dat ze toch niet "meteen" leverbaar zijn. Om twee weken later weer hetzelfde bericht te krijgen. Kan af en toe voorkomen, maar bij bol.com al iets te regelmatig gehad, terwijl ik er toch niet al te vaak bestel.

Edit: zie dat Alastor er ook last van heeft gehad (3 posts hiervoor) . Dat soort dingen dus.

j0enne

• 9606 messages
  • 3773 votes

Bijna alle dingen op m'n verlanglijstje zijn gestegen.

Zelfs enorme stijgingen van bijvoorbeeld €6.99 naar €10.99 .

Koop d'r nog zelden.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Ja zeer spijtig inderdaad. Bij de Beslist linkjes op MM zie je zeer vaak dat BOL de duurste is, of een van de duursten.

BOL is nu in handen van Ahold, die zijn bekend met hogere prijzen voor producten vragen.

Wehkamp is vaak een voordelig alternatief.

Ik had bij BOL ook een bestelling die vandaag besteld, de volgende dag geleverd zou worden. Dat bleken ze niet waar te kunnen maken. Het werden 5 dagen.

mister blonde

• 12693 messages
  • 5825 votes

mister blonde wrote:

Er is nagenoeg niets verkrijgbaar dat niet voor de helft van de prijs (of soms nog goedkoper) via Play.com te bestellen is.

Heb nu een vrij willekeurige bestelling (dus niet eerst uitgezocht op grote prijsverschillen of zo of andere self fulfilling prophecy achtige toestanden) op play.com klaarstaan (gewoon mijn wensenlijstje nagelopen in de keuze) en dvd's vergeleken (de goedkoopste versies) waarin ik via Play interesse had.

Vera Cruz, Trance, Journey to the Center of the World en the Message (origineel); 4 films dus.

Via Play.com kom ik uit op: 25,90

Via Bol.com op; 62,91

En dan heb ik nog 3 films besteld die op bol.com helemaal niet te krijgen zijn. Schrikbarend verschil in prijzen.

Fikret8

• 6169 messages
  • 4233 votes

mister blonde wrote:

Te koop; Bol.com waardebon t.w.v. €50,- voor 37,50

Omdat mister blonde zijn waardebon verkoopt heb ik ook maar eens mijn wenslijst op bol samengesteld. Na het zien van de prijs (bij mij ook 4 dvd's voor meer dan 60 euro, elders de helft goedkoper te krijgen) heb ik alles toch maar weer verwijderd.

mister blonde

• 12693 messages
  • 5825 votes

Ik gooi misschien een beetje mijn eigen glazen in, maar ik raad hoe dan ook iedereen af dvd's via bol.com te bestellen momenteel (mocht je zelf die conclusie nog niet hebben getrokken). Maar voor die mensen die misschien boeken of iets anders willen bestellen is het wellicht interessant.

Fikret8

• 6169 messages
  • 4233 votes

On The Beach (1959) voor 14,75 euro.

Was 1 of 2 jaar geleden nog 5 euro.

The Idiot (1951) voor 18,99 euro.

Was 1 of 2 jaar geleden nog 7 euro.

Volgens mij willen ze bij bol juist geen dvd's verkopen.

mister blonde

• 12693 messages
  • 5825 votes

Ik zou zonder al te veel moeite een eindeloze lijst kunnen maken. Het is echt belachelijk. Vera Cruz, Journey... en the Message (om het even bij mijn voorbeeld te houden) waren niet heel lang geleden (hooguit 6 maanden terug) rond de 5 / 6 euro.

Lefgozer

• 3491 messages
  • 2256 votes

Ben postbode. En toch zijn 99 van de 100 pakketjes die ik moet bezorgen (en waarvan ik weet dat het een dvd, cd of game is) van Bol.com. Mensen zijn of te lui of ze weten gewoon echt niet dat Bol.com veel duurder is dan de rest.

mister blonde

• 12693 messages
  • 5825 votes

Maar nu is het voor films wel heel erg, ben benieuwd of dit zo blijft en dat die 100 pakjes er nu niet 50 zullen worden. Ben ook benieuwd wat het doet met de winst. De afweging minder verkopen voor (veel meer) marge lijkt nu de strategie, maar ik denk dat meer verkopen met minder marge verstandiger is. Ik denk ook dat het een probeersel is. Als het niet werkt kunnen ze gaan stunten met prijzen (wat betekent dat ze in het beste geval weer op oude prijzen uitkomen).

Enne, kijk jij altijd in de pakjes of er nog wat bij zit (het kan natuurlijk ook een boek zijn, waar de prijzen gelijk zijn).

j0enne

• 9606 messages
  • 3773 votes

Het mooiste is dan nog dat bij veel artikelen een andere partner van Bol 't aanbiedt voor een lagere prijs.

Inclusief verzendkosten.

Lefgozer

• 3491 messages
  • 2256 votes

mister blonde wrote:

Enne, kijk jij altijd in de pakjes of er nog wat bij zit (het kan natuurlijk ook een boek zijn, waar de prijzen gelijk zijn).

Nope, mag niet hè. Maar door het pakketje heen en weer te schudden weet je gauw genoeg wat erin zit.

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

Ik weet niet hoe het bij jullie gaat, maar ik wijs iedereen die ik ken pro-actief op goedkopere sites of goede deals en als iemand zegt 'ik heb dit en dat besteld bij bol', kijk ik even wat het kost (5 sec), kijk wat het op mijn sites kost (30 seconden) en koppel dit terug naar persoon (20 seconden). Spendeer graag een minuutje om mensen op geldverbranding attent te maken, vooral omdat het niet alleen die ene aankoop is, maar zodra ze het weten, gaan ze zelf ook eerder even rondkijken voor ze 5-10 euro in de fik steken door iets bij de meest bekende winkels te kopen. Enige argument voor Bol is dat ze met sommige artikelen gewoon snel zijn, groot assortiment hebben en dat niet alles echt duurder is. Maar veel wel.

starbright boy (moderator films)

• 22396 messages
  • 5068 votes

Er is hier wat anders aan de hand. Veel van de genoemde titels zijn in Nederland gewoon niet meer te leveren. Gevolg is dat verkopers die via bol verkopen en ze nog wel hebben liggen de DVD's duurder gaan aanbieden. Het heeft meer te maken met de razendsnel achteruit hollende Nederlandse DVD-markt (na de val van FRS is het nog stukken erger geworden en het was al niet goed) dan met bol.com (al zijn ze ook nog leverbare releases doorgaans wat duurder dan directe concurrenten als wehkamp). Maar er zijn nu inderdaad nog veel meer redenen om over de grens te kijken.

j0enne

• 9606 messages
  • 3773 votes

Ik had een tweet gestuurd naar Bol. Dit was de reactie terug:

@bol_com 2 Jan

Wij zijn qua prijzen afhankelijk van onze leveranciers. Het is mogelijk dat een verandering van een prijs veroorzaakt wordt 1/2

@bol_com 2 Jan

door het gebruik van een andere leverancier. ^JW 2/2

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

starbright boy wrote:

Er is hier wat anders aan de hand. Veel van de genoemde titels zijn in Nederland gewoon niet meer te leveren. Gevolg is dat verkopers die via bol verkopen en ze nog wel hebben liggen de DVD's duurder gaan aanbieden. Het heeft meer te maken met de razendsnel achteruit hollende Nederlandse DVD-markt (na de val van FRS is het nog stukken erger geworden en het was al niet goed) dan met bol.com (al zijn ze ook nog leverbare releases doorgaans wat duurder dan directe concurrenten als wehkamp). Maar er zijn nu inderdaad nog veel meer redenen om over de grens te kijken.

Tsja met exorbitante prijzen gaan mensen alleen maar meer downloaden of zich alleen via netflix e.d. bedienen. Ik ben persoonlijk een fanatieke pindakazer (na een adolescentie/studentijd vol koopvideo's en dvd's), maar voornamelijk omdat de prijzen te hoog liggen en de extra's te karig zijn. Als we nou een Criterion hadden voor 15-20 euro en desnoods een basic variant daarvan zonder extra's voor tien euro dan zou ik het mijn persoonlijke missie maken iedereen die ik kende daar zijn films vandaan te halen...

j0enne wrote:

Ik had een tweet gestuurd naar Bol. Dit was de reactie terug:

@bol_com 2 Jan

Wij zijn qua prijzen afhankelijk van onze leveranciers. Het is mogelijk dat een verandering van een prijs veroorzaakt wordt 1/2

@bol_com 2 Jan

door het gebruik van een andere leverancier. ^JW 2/2

probably (partly) true...Maar dat is niet mijn probleem. Dan haal ik het ergens anders, als ze geen fatsoenlijk geprijsde leverancier kunnen vinden. En ik neem zoveel mogelijk klanten met me mee, in de hoop die zaak wèl een overlevingskans te geven.

mister blonde

• 12693 messages
  • 5825 votes

Ik word zo moe van dit soort reacties. Lekker makkelijk om je te verstoppen achter de leverancier. Het is altijd de schuld van de leverancier. Als een product dat bij hun op de website niet leverbaar is (of te laat) of wat dan ook. Het is altijd de schuld van de leverancier. Prachtig argument en vooral oncontroleerbaar. Je maakt mij niet wijs dat die prijzen zijn verdubbeld / verdrievoudigd bij de leveranciers binnen een paar maanden tijd.

Verder erg eens met John Milton; ik heb niets te maken met derden, ik ben klant bij bol.com. Ze moeten of betere leveranciers uitkiezen, of betere onderhandelingen voeren. Waarom kan wehkamp wel een stuk goedkoper leveren in Nederland? Waarom is play.com (meer dan) de helft goedkoper?

starbright boy wrote:

Er is hier wat anders aan de hand. Veel van de genoemde titels zijn in Nederland gewoon niet meer te leveren.

Daar zullen de films die ik noem (drie van de 4 althans) ook wel onder vallen, maar ik kan ook genoeg voorbeelden vinden van films die explosief zijn gestegen in prijs, die zeker wel gewoon leverbaar zijn in NL. Sterker het geld voor bijna alle films. Wat jij noemt is vast aan de hand, maar wordt nu gewoon het excuus voor een nieuw beleid.

Erwinner

• 33715 messages
  • 3079 votes

De prijzen van die leveranciers die schommelen echt bijna dagelijks. En het klopt ook dat niet alles continue leverbaar is.

mister blonde

• 12693 messages
  • 5825 votes

Dat zal allemaal best. Mij gaat het erom dat het te vaak en snel gebruikt wordt door winkels in het algemeen (en zeker door bol.com) om zich achter te verschuilen. Ik zie de uitzondering niet meer in dit verhaal, het kan een keer voorkomen. In plaats daarvan is het onmiddellijk en/of automatisch de schuld van leveranciers, zie ook die tweet van joanne. Dat zit gewoon onder de copy paste knop. Je moet het er maar mee doen, terwijl je er natuurlijk niets mee te maken zou moeten hebben. Het gaat me veel te gemakkelijk.

Bovendien is het in veel gevallen gewoon onzin. Als bij bol.com de prijzen met 40-50 % zijn gestegen voor dvd's en bij andere aanbieders is dat hooguit 10-20%, doet bol.com gewoon iets niet goed. Bovendien moeten ze dan maar betere afspraken maken (bijvoorbeeld dat het niet bijna dagelijks schommelt, voorheen kon dat ook). Ze moeten opkomen voor de belangen van de klant (waardoor uiteindelijk hun eigen belangen behartigd worden). De conclusie dat zij dat minder goed doen dan concurrenten is eenvoudig te maken. En dan ga ik er al vanuit dat het echt de schuld is van leveranciers.

Als ik een dvd-zaakje zou willen beginnen zou ik de meeste dvd’s goedkoper kunnen aanbieden dan Bol.com door ze elders te bestellen en zou ik winst kunnen maken door slim en goed naar koopjes te zoeken en die door te verkopen. Dan heb ik het dus over retail prijzen buiten leveranciers om. En dan reken ik verzendkosten, overige kosten etc. gerust mee.

• 22396 messages
  • 5068 votes

mister blonde

Je maakt mij niet wijs dat die prijzen zijn verdubbeld / verdrievoudigd bij de leveranciers binnen een paar maanden tijd.

Ik heb wat ervaring in die richting en dat kan echt. Bovendien is er in Nederland erg weinig (en steeds minder) concurrentie voor wat betreft inkoop van DVD's. Het komt erop neer dat je rechtstreeks kunt bestellen bij de labels, dat er een paar algemene leveranciers zijn die allerlei titels hebben, maar die zijn vaak (veel) duurder dan de labels zelf en leven vooral van winkels die heel erg weinig inkopen en voor de labels niet de moeite waard zijn. En er zijn bedrijfjes die restpartijen opkopen en goedkoop verkopen. Die hebben vaak beperkte voorraden van bepaalde titels. Wat je vaak hebt is dat je bij die derde groep een bepaalde titel voor soms wel 90% minder kunt krijgen. Als die op zijn ben je weer aangewezen op de andere twee bedrijfjes en schiet je verkoopprijs automatisch de hoogte in. De labels gaan ook nogal eens heen en weer met hun inkoopprijs. Als ze van een bepaalde titel nog teveel voorraad hebben gaat er zo de helft van de inkoopprijs vanaf, als ze weer minder voorraad hebben kan die er net zo hard weer bijkomen.

Waar bol wel iets fout doet is dat omdat zij een heel groot bedrijf zijn, ze kortingen moeten kunnen afdwingen die een klein bedrijf nooit gaat krijgen. Als je 100 exemplaren van een DVD besteld dan kun je ze goedkoper krijgen dan als je er twee afneemt. En daar merk ik in toenemende mate helemaal niks van bij bol.com. Ze zitten tegenwoordig echt dik aan de bovenkant van de markt. En hun "aanbiedingen" stellen meestal erg weinig voor. DVD is in toenemende mate bijzaak voor ze denk ik. Of ze gokken op de niet zoekende consument. Ik verdedig bol dus zeker niet. Ik koop er inmiddels bijna nooit meer iets en baal als een stekker dat ECI aan het wegvallen is, want daar vond ik ook weleens de laagste prijs Ben blij dat mijn cosmox-bestelling een paar weken terug binnen is gekomen.

Verder erg eens met John Milton; ik heb niets te maken met derden, ik ben klant bij bol.com.

Dat ben je bij bol.com dus heel vaak niet. Ze zijn steeds meer (dat geld trouwens voor amazon en play ook steeds meer) een etalage waarin anderen hun koopwaar zetten.

Ze moeten of betere leveranciers uitkiezen, of betere onderhandelingen voeren. Waarom kan wehkamp wel een stuk goedkoper leveren in Nederland?

Dat heeft met kortingen afdwingen (en dan ook doorberekenen) te maken en is inderdaad raar. Ik ben wel benieuwd hoe lang dat nog duurt helaas want de spoeling wordt steeds dunner. Je hebt als ECI omvalt en FRS niet hersteld nog maar twee grote internetwinkels over op DVD gebied. Bol en Wehkamp. En ook mediamarkt is een grote speler. De rest is klein.

Waarom is play.com (meer dan) de helft goedkoper?

De Britse DVD-markt is onvergelijkbaar. Al is die nog vreemder. Daar kan de inkoopsprijs echt alle kanten opschieten. Maar dan bij dezelfde leverancier. Maar de markt is veel groter dus er blijft meer in print en er is (hoewel het daar ook veel minder is geworden) veel meer concurrentie.

Daar zullen de films die ik noem (drie van de 4 althans) ook wel onder vallen, maar ik kan ook genoeg voorbeelden vinden van films die explosief zijn gestegen in prijs, die zeker wel gewoon leverbaar zijn in NL. Sterker het geld voor bijna alle films. Wat jij noemt is vast aan de hand, maar wordt nu gewoon het excuus voor een nieuw beleid.

We zijn inmiddels al zo ver dat er bijna geen oude films meer uitkomen op DVD in Nederland. Er gaan er alleen uit de handel. En met name bij de grote Amerikaanse studio's met een enorm tempo de laatste tijd. En dat is voor een deel wereldwijd, alleen in Nederland gaat het er heen dat er bijna niks meer is. Een paar hele grote titels zullen leverbaar blijven (Hitchcock, Spielberg, Scorsese dat werk). Ik wil zelf Targets bestellen, maar die is nauwelijks nog voor een redelijke prijs te bestellen, was ooit een koopje. Nu moet je 20 dollar neertellen voor een DVD-R in de VS.

Maar probeer maar eens te zoeken naar Requiem for a dream, Lilja 4-ever, Dead man, Judgment at Numemberg of The Man who fell to earth om maar eens een paar titels te noemen. Zijn geen van allen meer te leveren en waren tot nog niet zo lang geleden voor een euro of zes nog te bestellen.

Ik koop zelf steeds meer tweedehands trouwens. Er zitten hier in de stad een paar zaakjes waar je weleens leuke dingen vind.

mister blonde

• 12693 messages
  • 5825 votes

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Op zich breng je wel de nodige nuance aan. Het moet ook niet te populistisch worden.

Wel blijf ik erbij dat ze zich niet zo moeten laten peoplen door de grillen van hun leveranciers, waar je zelf ook al op inhaakt. Het blijft hun site en verantwoording wat daarop staat. Bij Play.com werkt het trouwens wel goed, juist omdat verschillende leveranciers tegen elkaar onderbieden.

Ik weet wel dat de Britse markt onvergelijkbaar is, al vind ik het verbazend dat de verschillen in prijs dan zo groot zijn. Ik geloof er weinig van dat het grote gapende gat nodig is, vooral omdat andere NL partijen het blijkbaar een stuk beter lukt. Trouwens; als de leverancier de prijs verdrievoudigd hoeven zij dat natuurlijk ook niet te doen. Dat verschil is natuurlijk niet evenredig. Als een film 2 euro inkoop was en ze verkochten die voor 5 (ik zeg maar wat qua getallen, het gaat om het mechanisme), zou de prijs bij een nieuwe inkoopprijs van 6 euro natuurlijk niet 15 euro moeten zijn om die winstmarges procentueel even groot te houden. dat is niet meer vergelijkbaar. Op een hoger geprijsd product zit nu eenmaal minder brutomarge.

Verder blijf ik sceptisch over de oncontroleerbare schuld van leveranciers. Het is me te gemakkelijk. Ik geloof n.a.v. van het verhaal van o.m. SB best dat het (sterk) van invloed is. Toch doen zij duidelijk zelf iets niet goed, ik kan de dvd's die zij aanbieden namelijk wel ergens anders goedkoper vinden. Ik denk zeker dat het varen van een nieuwe koers debet is aan die prijzen. Ze weten dat de hoge prijzen zal leiden tot minder verkoop in aantallen en dus compenseren ze het met hogere winst. Niet in marges, maar in absolute aantallen. Dat is net zo oncontroleerbaar als de prijzen van hun leveranciers en vind ik nog steeds echt niet minder aannemelijk.

Nog maar even een voorbeeldje; Borgman wilde ik bestellen (die ze zelf aanbieden) om toch maar van mijn kadobon af te zijn. Gisteren was de pre-order nog 19,99, nu 24,99. Waar slaat dit op? Waarom is ie bij dvdoutlet 9 euro goedkoper? Deze lijst zou ik eindeloos kunnen maken.

Laat ik mijn mening in het kort nuanceren door samenvattend te zeggen dat de huidige Nederlandse dvd-markt te treurig is voor woorden en dat bol.com het daar op dit moment met het afstand het slechtst op doet en op deze manier vooral meewerkt om het nog verder de nek om te draaien.

alexander038

• 957 messages
  • 1295 votes

Ik heb het helemaal gehad met bol.com en hun verpakkings methode "kartonnen envelop" van meerdere blu-rays\dvd's.

Dit is al de derde bestelling met kapotte doosjes

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Vroeger bestelde ik nog wel eens iets bij Bol, omdat de prijzen soms interessanter waren en ze soms wat moeilijker te vinden titels hadden. Maar tegenwoordig is dat niet meer het geval. Ik vraag me af hoe ze nog kunnen concurreren met anderen.

j0enne

• 9606 messages
  • 3773 votes

Ik had pas wel enorm geluk, The Straight Story (1999) staat al eeuwig op 'm verlanglijstje en plots bood een andere partner 'm aan, nieuw in de plastic voor €€8!

• 22396 messages
  • 5068 votes

alexspyforever wrote:

Vroeger bestelde ik nog wel eens iets bij Bol, omdat de prijzen soms interessanter waren en ze soms wat moeilijker te vinden titels hadden. Maar tegenwoordig is dat niet meer het geval. Ik vraag me af hoe ze nog kunnen concurreren met anderen.

DVD's zijn bijzaak geworden. Gewoon een van de vele artikelen die ze hebben. Het is heel duidelijk dat daar de focus niet meer ligt.

Gwen80

• 226 messages
  • 521 votes

mister blonde wrote:

Gisteren was de pre-order nog 19,99, nu 24,99. Waar slaat dit op?

Ik had dit laatst andersom. Een dvd in pre-order was 19,99 en die had ik besteld (en al betaald) en op de dag dat de dvd uitkwam (en dus 'op de gewone manier' te bestellen was) was ie opeens 14,99!

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.