• 177.926 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.938 actors
  • 9.370.453 votes
Profile

Meest overgewaardeerde films op MovieMeter (en IMDb)

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

En ik maar denken dat de niet serieuze context met gemak te snappen was .

Blijft een zwaktebod dat kritiekpunt overigens. Echt degelijke argumenten hoor je dan ook nooit.

Stu-Pot

• 3491 messages
  • 1189 votes

Naomi Watts wrote:

Blijft een zwaktebod dat kritiekpunt overigens. Echt degelijke argumenten hoor je dan ook nooit.

Dan zal ik zo vrij zijn om je een argument te geven, één die me zowat in iedere film stoort. Een soldaat die alleen maar liefde kent voor de 'goede' zaak, die vecht voor zijn vrienden en familie en er zonder twijfel een kogel zou voor willen opvangen vind ik een verkeerd beeld creeëren. Het romantiseren van een gebeurtenis en/of persoon dus, want dat is toch wat 99% van die oorlogsfilms doen? De Amerikaanse soldaten zijn de belichaming van het goede (de scene met Vin Diesel in Saving Private Ryan benadrukt dat), de tegenstander van het kwade. Het enigste waar ik naar verlang zijn mensen van vlees en bloed, zowel aan de kant van de Amerikanen als die van de Duitsers. Beiden met zowel goede als slechte eigenschappen. Maar de Amerikanen hebben positieve publicatie nodig, dat begrijp ik ook wel.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Top 10 overgewaardeerde films - MovieScene

(Niet op MM, maar om niet meteen een nieuw topic te openen hiervoor)

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

Stu-Pot wrote:

Dan zal ik zo vrij zijn om je een argument te geven, één die me zowat in iedere film stoort. Een soldaat die alleen maar liefde kent voor de 'goede' zaak, die vecht voor zijn vrienden en familie en er zonder twijfel een kogel zou voor willen opvangen vind ik een verkeerd beeld creeëren. Het romantiseren van een gebeurtenis en/of persoon dus, want dat is toch wat 99% van die oorlogsfilms doen? De Amerikaanse soldaten zijn de belichaming van het goede (de scene met Vin Diesel in Saving Private Ryan benadrukt dat), de tegenstander van het kwade. Het enigste waar ik naar verlang zijn mensen van vlees en bloed, zowel aan de kant van de Amerikanen als die van de Duitsers. Beiden met zowel goede als slechte eigenschappen. Maar de Amerikanen hebben positieve publicatie nodig, dat begrijp ik ook wel.

Kom kom. Misschien dat Amerikanen wat al te gemakkelijk de overwinning behalen in films en Duitsers wat meer als watjes worden neergezet. Tijdens WO2 gingen mensen heus niet zomaar de strijd aan met de vijand. Die werden eerst getraind en voorbereid (in zoverre mogelijk) en vervolgens zagen ze het als hun plicht om Europa en andere bezette delen te bevrijden. Ik vind dat dat in SPR goed wordt laten zien. Ik heb van begin al gezegd, ik vind Tom Hanks goed spelen, eigenlijk een burger die tijdelijk soldaat is. Maar als ik dan vervolgens commentaren lees, wat doet die nou in zo'n film dan ...tsja.

Alle toplijstfilms zijn overgewaardeerd, maar deze is juist één van de minste, en zeker niet vanwege dat argument.

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

Stu-Pot wrote:

Dan zal ik zo vrij zijn om je een argument te geven, één die me zowat in iedere film stoort. Een soldaat die alleen maar liefde kent voor de 'goede' zaak, die vecht voor zijn vrienden en familie en er zonder twijfel een kogel zou voor willen opvangen vind ik een verkeerd beeld creeëren.

Zijn toch zaken die normaal gezien vrij logisch zijn binnen het leger. Ook verder weinig Amerikaans maar een militaire (en ook de forces daarbuiten) een code.

Het romantiseren van een gebeurtenis en/of persoon dus, want dat is toch wat 99% van die oorlogsfilms doen?

Ik weet niet welke oorlogsfilms jij ziet maar dat gevoel heb ik echt niet.

De Amerikaanse soldaten zijn de belichaming van het goede (de scene met Vin Diesel in Saving Private Ryan benadrukt dat), de tegenstander van het kwade.

Dat is wel vaker. Goed versus kwaad is een veel voorkomend narratief concept, heeft ook niet met oorlogsfilms alleen te maken. De 'vijand' is in sommige films puur kwaad maar zeer zelden imho. Ook is het vrij logisch dat in veel Amerikaanse films de Amerikanen er goed uit komen. Snap de verongelijking niet. Ga dan je filmhorizon verbreden of kijk iig verder dan de mainstream hoek.

Het enigste waar ik naar verlang zijn mensen van vlees en bloed, zowel aan de kant van de Amerikanen als die van de Duitsers. Beiden met zowel goede als slechte eigenschappen. Maar de Amerikanen hebben positieve publicatie nodig, dat begrijp ik ook wel.

Ik zie niet in waarom ze dan minder van vlees en bloed maakt. Veel schijnen moeite te hebben met het overdadige patriotisme dat Amerikanen hebben, ook één van de redenen waarom zij inderdaad de machtigste militaire eenheid hebben.

Stu-Pot

• 3491 messages
  • 1189 votes

Zijn toch zaken die normaal gezien vrij logisch zijn binnen het leger. Ook verder weinig Amerikaans maar een militaire (en ook de forces daarbuiten) een code.

Maar geloof je er ook in? Ik weet wat te kiezen als ik de keus heb tussen mezelf of een vriend.

Ik weet niet welke oorlogsfilms jij ziet maar dat gevoel heb ik echt niet.

Soldaten komen toch altijd 'mooier' over dan ze zijn. Oorlog is beestachtig, de soldaten die er in vechten zijn beesten, laat dat dan ook zien zowel aan jouw kant als die van de tegenstander.

Dat is wel vaker. Goed versus kwaad is een veel voorkomend narratief concept, heeft ook niet met oorlogsfilms alleen te maken.

Nee, wel een belangrijk aspect ervan en dat vormt voor een probleem.

schram101

• 16683 messages
  • 2293 votes

Soldaten komen toch altijd 'mooier' over dan ze zijn. Oorlog is beestachtig, de soldaten die er in vechten zijn beesten, laat dat dan ook zien zowel aan jouw kant als die van de tegenstander.

Volgens mij doet Saving Privat Ryan dat juist. Herinner je je de scene waar de gepakte Duitser door de groep vernederd wordt?

mister blonde

• 12693 messages
  • 5825 votes

kappeuter wrote:

Bijzonder matig geschreven artikel zeg. Veel volslagen belachelijke vergelijkingen ook. Vooral het verwijt dat Pan's Labyrinth meer aandacht krijgt dan een Come And See, is volledig uit de lucht gegrepen. Of hoe hij bij Star Wars opeens bij Sunset blvd uitkomt, zonder daar verder wat zinnigs over te melden.

Heb vooral het idee dat de schrijver interessant wil doen omdat ie toevallig weleens van Kurosawa, Welles of Billy Wilder heeft gehoord (er allemaal met de haren bijgesleept). De zelfgenoegzame aannames van wat het publiek allemaal niet weet, vind ik erg misplaatst, aangezien ik het idee heb dat ie zelf zijn vergelijkingen trekt na het zien van een handvol oude film.

Jesper187

• 6434 messages
  • 2462 votes

mister blonde wrote:

Heb vooral het idee dat de schrijver interessant wil doen omdat ie toevallig weleens van Kurosawa, Welles of Billy Wilder heeft gehoord (er allemaal met de haren bijgesleept). De zelfgenoegzame aannames van wat het publiek allemaal niet weet, vind ik erg misplaatst, aangezien ik het idee heb dat ie zelf zijn vergelijkingen trekt na het zien van een handvol oude film.

Dat idee had ik ook al! Grappig genoeg kan meneer Kurosawa ook niet eens juist spellen.

"en dan wordt duidelijk hoe Tarantino er niet in is geslaagd zijn B-film concept te vermengen met de genialiteit van meester-regisseurs als Akira Kurasawa in Rashomon."

"Films als Zodiac en The Social Network benaderen perfectie, maar Fincher is geen Joel Coen (Fargo) of Orson Welles (Touch Of Evil)."

BoordAppel

• 14274 messages
  • 3279 votes

schram101 wrote:
(quote)

Volgens mij doet Saving Privat Ryan dat juist. Herinner je je de scene waar de gepakte Duitser door de groep vernederd wordt?

En later als krijgsgevangene wordt doodgeschoten.

nclo

• 1494 messages
  • 157 votes

Avatar, qua verhaal echt drie keer niks. Nu ben ik sws geen fan van Cameron omdat hij naar mijn mening het pure uit het verhaal haalt en daar in de plaats special effects plaatst of een overbodige liefdesscène. Bij Avatar was het niet anders.

Nomak

• 11634 messages
  • 0 votes

Stu-Pot wrote:

Maar geloof je er ook in? Ik weet wat te kiezen als ik de keus heb tussen mezelf of een vriend.

Ja, ik geloof er zeker in. Kijk Japanse kamikaze piloten. Storten zich met een vliegtuig vol bommen op hun doel. Die wisten ook dat ze gingen sterven, maar deden dit voor een zaak waar zij in geloofden.

Waarom zou een Amerikaanse soldaat geen kogel willen opvangen voor zijn geliefden?

JohnWilliams

• 7504 messages
  • 1006 votes

Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 2 vind ik ook overgewaardeerd als deze blijft staan op 3,90.

Eraser2

• 387 messages
  • 922 votes

kappeuter wrote:

Ook bij American History X geeft hij als argument dat de film door sommige mensen wordt gewaardeerd om het verkeerde aspect. Betekent dat dan dat de film wordt overgewaardeerd?

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

Ik vind anders dat hij bij Schindler's list gelijk heeft, overgewaardeerd.

Dogie Hogan

• 13381 messages
  • 788 votes

Eraser2 wrote:

[gewaardeerd om het verkeerde aspect. Betekent dat dan dat de film wordt overgewaardeerd?

Is slechts een mening van een persoon.

NYSe

• 1749 messages
  • 1611 votes

Laatst eindelijk Le Mépris van Godard gezien. Wat een kille aanfluiting was dat.

AGE-411

• 10342 messages
  • 750 votes

kappeuter wrote:

Toch wel eens met het gros van de films in die lijst.

AGE-411

• 10342 messages
  • 750 votes

nclo wrote:

Avatar, qua verhaal echt drie keer niks. Nu ben ik sws geen fan van Cameron omdat hij naar mijn mening het pure uit het verhaal haalt en daar in de plaats special effects plaatst of een overbodige liefdesscène. Bij Avatar was het niet anders.

Avatar staat ook al even niet meer in de top250 op IMDb. Het is mijn indruk dat films daar rapper gaan 'schuiven' dan in deze toplijst.

mjk87 (moderator films)

• 14514 messages
  • 4510 votes

kappeuter wrote:

Als ritiek op Lucas en zijn simplificering van de plot zegt hij: Daarentegen zorgde Wilder er bijvoorbeeld in Sunset Blvd. tegelijkertijd ervoor dat zijn films een breed publiek aanspraken en dat nog steeds doen.

Alsof Lucas geen breed publiek toen en nu aansprak? Dit zijn altijd de bekende namen, een enkele moderne film die een hype is (die moet je pas over vijf jaar eens beoordelen of het nog steeds zo gewaardeerd wordt) en wat oude films waarvan je altijd reactie uitlokt. Star Wars is inderdaad in beginsel rechtlijnig, maar daaronder zitten nog wel wat andere lagen. Maar een film moet dus vol nevenplots met een zwaar uitgewerkte hoofdlijn zitten om goed te zijn? Dat zegt deze criticus.

En Schindler's List is verkeerd omdat er emapthie wordt gewekt, of omdat het verhaal niet helemaal is zoals het in het echt was (dus dat is een vereiste voor een goede film). Je mag dus enkel verhalen nemen over de Holocaust die slecht aflopen als ze goed moeten zijn? SL is in ieder geval nog audiovisueel een meesterwerk. Het is hem wel gelukt, reactie's uitlokken.

NYSe

• 1749 messages
  • 1611 votes

mjk87 wrote:

Star Wars is inderdaad in beginsel rechtlijnig, maar daaronder zitten nog wel wat andere lagen. Maar een film moet dus vol nevenplots met een zwaar uitgewerkte hoofdlijn zitten om goed te zijn? Dat zegt deze criticus.

Niet echt. Hij claimt dat er in het duidelijk afgebakende universum van Star Wars geen ruimte is voor ambiguïteit: alles is helder gesimplificeert en zwart/wit. Goed versus slecht, vol met de nodige clichés en stereotypen. Over complexiteit binnen het verhaal spreekt de schrijver niet.

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

mjk87 wrote:

En Schindler's List is verkeerd omdat er emapthie wordt gewekt, of omdat het verhaal niet helemaal is zoals het in het echt was (dus dat is een vereiste voor een goede film). Je mag dus enkel verhalen nemen over de Holocaust die slecht aflopen als ze goed moeten zijn? SL is in ieder geval nog audiovisueel een meesterwerk. Het is hem wel gelukt, reactie's uitlokken.

Het gaat erom dat er trucjes worden toegepast. Spielberg is daar heel goed, heeft hij altijd gedaan, een eenvoudig verhaal verfilmen en dat enorm opblazen, zodat er een groot publiek op afkomt. Het gaat om Schindler maar mensen zien het als een Holocaust-film, klopt natuurlijk niet.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

¿?ImAmused?¿

• 163 messages
  • 965 votes

The social network

The social network naar mijn mening,zwaar overschat,weet niet wat de mensen vinden waarom die zo hoog gewaareerd is.

mjk87 (moderator films)

• 14514 messages
  • 4510 votes

Sfeer, fotografie, acteerwerk, regie (fijn begin met die cross-cutting en waar men op meerdere manieren vrouwen aan een vleeskeuring legt), snedig geschreven script, goede muziek, nooit saai. Genoeg redenen.

horizons

• 5687 messages
  • 2402 votes

Dat op moviescene is een simpel trucje om lezers te trekken. Puh.

/oh ja, de japanse tekenfilms zijn op deze site overgewaardeerd tov niet-japanse tekenfilms.

Beter gezegd zijn de niet-Japanse ondergewaardeerd. Sowieso doet moviemeter vaak redelijk elitair aan met gemiddeldes. Veel ondergewaardeerd tov andere sites.

starbright boy (moderator films)

• 22396 messages
  • 5068 votes

Weer eens een gevonden: Incendies (2010) .

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

Helemaal mee eens.

-Dogville

-Donnie darko

-La haine

Konden mij niet bekoren.

Ramon K

• 13575 messages
  • 0 votes

Love Actually!

De aller-aller allerslechtste romantische komedie die ik ooit gezien heb. Bordkartonnen personages in niet-uitgewerkte liefdesplots. En die muziek!

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.