- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Meest overgewaardeerde films op MovieMeter (en IMDb)
Meest overgewaardeerde films op MovieMeter (en IMDb)
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
American beauty, wat een KUT film!!!!
Ja al zie je wel een stel mooie... ja ok... Ik denk dat die beauty ironisch was (de echte beauty was natuurlijk Thora Birch en niet die blonde) al zie ik niet in want mensen er zo leuk aan vinden aan een film over een man op middelbare leeftijd die zit te kwijlen op een tienermeid. 
Maar moet voor mij ook een van die films zijn geweest dat ik het een beetje heb opgegeven met die top 250 of toplijstjes in het algemeen.
Ik denk dat als je klassiek googelt je wellicht niet gaat uitkomen bij datgene waar jij op doelt. Sommige mensen noemen een film van een aantal jaren oud al een instant klassieker. Wie of wat bepaalt er eigenlijk of een film een klassieker is? Iedereen weet wat je bedoelt als je het hebt over klassieke muziek, maar als we het over klassieke film hebben dan zijn de meningen erg verdeeld. Persoonlijk denk ik dan aan oude films die destijds hun strepen hebben verdiend en nu nog steeds worden gewaardeerd.
Als ik films zie die als klassieker worden bestempeld of hoog worden gewaardeerd dan krijg ik al snel een kritische houding van mwah zou die echt wel zo goed zijn? Ik ken ondertussen mijn smaak en die ligt vaak niet bij de hoog gewaardeerde. Als je zoals ik in het algemeen niet van crime, western of het standaard drama houdt dan blijft er al niet veel meer over om uit die toplijst te halen. Ook de films van andere genres die ik apprecieer kan ik er vaak andere bedenken die ik een stuk beter vind.
Er bestaan ook animatiefilms voor een "volwassen" publiek misschien moet je het genre toch niet helemaal afschrijven? Ik moet wel toegeven dat het genre me niet meer zo kan boeien zoals vroeger.
Jullie halen een aantal goede punten aan over stomme film, al noem ik ze dan persoonlijk liever silents
Ik heb ze pas dit jaar echt goed gaan ontdekken. De sterkste films liggen wat mij betreft allerminst in het comedy/slapstick genre. Ik wil Chaplin zeker niet afbreken, zijn films vind ik vaak wel een mooie mix tussen comedy en drama (een lach en een traan). Maar Laurel en Hardy die vind ik heden ten dage niet meer zo grappig. Ik focus me daarom ook meer op het horror- en thrillergenre, jawel ook bij de silents zitten daar hele goeie bij. Het is mijn mening maar de expressie in silents vind ik eigenlijk nauwelijks nog terug in de talkies en daar ben ik persoonlijk zeer van onder de indruk dat je met een uitdrukking zoveel meer kan zeggen dan woorden. Het is denk ik geen toeval dat de Duitse cinema hoogtij vierde op wereldvlak tijdens de periode van het expressionisme (jaren 1920), hetgeen ze niet meer hebben kunnen herhalen toen de talkies eraan kwamen. De gesproken taal zal er ongetwijfeld voor iets tussen hebben gezeten en laat dan nu bij silents niet van belang zijn. Dus als een van jullie wat leuke titels uit het silent horrorgenre willen, I'll be glad to help en ik beloof dat het zeker geen films zijn waar jullie nachtmerries van zullen krijgen. Dat mijn oude moeder er zelfs van houdt, zegt al heel veel 
Wat silents betreft vind ik Nosferatu, Der Golem en Faust overgewaardeerd. Er zijn echter een hoop die ik wellicht als ondergewaardeerd kan beschouwen.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31144 messages
- 5447 votes
Pixar en Quentin Tarantino. Hebben mooie dingen gemaakt, maar de naam alleen al doet veel mensen te snel automatisch hoge scores uitdelen.
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Wie of wat bepaalt er eigenlijk of een film een klassieker is? Iedereen weet wat je bedoelt als je het hebt over klassieke muziek, maar als we het over klassieke film hebben dan zijn de meningen erg verdeeld. Persoonlijk denk ik dan aan oude films die destijds hun strepen hebben verdiend en nu nog steeds worden gewaardeerd
Ik denk dat het allemaal steeds moeilijker wordt. Neem klassieke muziek. Heb je het over Beethoven of Mozart, ja dat is klassieke muziek. Maar er zal ook hedendaagse klassieke muziek zijn met allerlei andere genres erbij zodat er ook weer een discussie volgt, is dat klassiek? dat is toch geen klassiek! Verder is het een hoofdgenre-aanduiding, klassiek-jazz-pop.
Nou is film nog niet eens zo oud en nu al zoveel onduidelijkheid, wat genre betreft maar dus ook met het bestempelen van of het klassieker is. Films hebben steeds vaker meerdere genres, dat je niet eens meer weet, is het nou een drama, of is het komedie of ....
Ik denk dat het vooral iets persoonlijks is. Zelf denk ik vooral aan (heel) oude films, Gone with the wind, Casablanca, vaak loopt het ook samen met de filmgeschiedenis. Vroeger sloeg je een boek open, en steeds werden dezelfde films genoemd, of je ging naar een tentoonstelling en ja hoor, daar hingen de poster al weer.
Ik vind het nu best moeilijk, het etiket opplakken. Het zegt mij ook vrij weinig. Destijds vond ik Gone with the wind, echt een film om eens in mijn leven gezien te hebben. Maar stel dat ik hem tot nu nog nooit had gezien, zou ik er denk ook niet meer aan beginnen. Vind je het een mooie film, prima, vind je waardeloze rotfilm, ook goed.
starbright boy (moderator films)
-
- 22396 messages
- 5068 votes
Lo Imposible (2012) Echt een verschrikking met een gemiddelde van 3.54....
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
Vond m ook wel goed. Hele geslaagde effecten en beelden ook.
stephan-0115
-
- 1358 messages
- 2198 votes
Monty Phyton en The Grand Budapest Hotel. 2 verschrikkelijke films waarvan ik de term ´komedie´niet echt geplaatst vind. Maar ik zal de humor wel niet snappen, en dan wordt ´t lastig om de film leuk te vinden
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
Een update, ditmaal gesorteerd op het grootste verschil tussen mijn stem en het stemgemiddelde op MM, dat geeft toch wel het duidelijkste beeld. Mijn vorig lijstje was iets anders opgebouwd, daarvan blijft alleen mijn vorige flop 3 in deze top tien staan:
01. (03) Apocalypto (2006)
02. ( -- ) Mommy (2014)
03. ( -- ) Pi (1998)
04. (01) Lord of the Rings: The Two Towers (2002)
05. ( -- ) Antichrist (2009)
06. ( -- ) Hitler: The Rise of Evil (2003)
07. (02) Whiplash (2014)
08. ( -- ) Public Enemies (2009)
09. ( -- ) A Pigeon Sat on a Branch Reflecting on Existence (2014)
10. ( -- ) Buried (2010)
Alexander1900
-
- 1708 messages
- 563 votes
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1725 votes
Le fabuleux destin d'Amelie Poulain
The Green MIle
La vita é bella
A Clockwork Orange
Forrest Gump
BBarbie
-
- 12893 messages
- 7675 votes
Gerangschikt volgens het verschil MM-gemiddelde -/- eigen waardering
01. Sin City (3,28)
02. The Dark Knight (3,13)
03. The Butterfly Effect (2,79)
04. Bijitâ Q [a.k.a. Visitor Q] (2,63)
05. Tokyo.Sora (2,58)
06. Synecdoche, New York (2,31)
07. Tian Bian Yi Duo Yun [a.k.a. The Wayward Cloud] (2,21)
08. Caótica Ana (2,16)
09. Brick (2,13)
10. Sauve Qui Peut La Vie (2,02)
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1725 votes
Over The Dark knight geef ik je trouwens ook nog gelijk.
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Le fabuleux destin d'Amelie Poulain
The Green MIle
La vita é bella
A Clockwork Orange
Forrest Gump
De hele toplijst is overgewaardeerd dus kan je moeilijk ongelijk geven. Heb alleen de bovenste film gezien.
Warp
-
- 963 messages
- 3044 votes
The Shawshank Redemption
Begrijp me niet verkeerd, zeker goede film maar hier en op IMDB op nummer 1? Nee zo bijzonder vond ik hem daarvoor niet.
mrwhite
-
- 1521 messages
- 3499 votes
Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull (2008)
En ook deze volledige franchise's zijn enorm overgewaardeerd
Zwolle84
-
- 8022 messages
- 0 votes
The Dark Knight Rises, Ghost Protocol, Spider-Man 3: stuk voor stuk fantastische films en de beste van hun serie.
Maar goed, dit wellus-nietustopic is ook volkomen nutteloos natuurlijk. 
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
The Shawshank Redemption
Begrijp me niet verkeerd, zeker goede film maar hier en op IMDB op nummer 1? Nee zo bijzonder vond ik hem daarvoor niet.
Ik blijf het ook raar vinden. Inhoudelijk kan ik er niet over oordelen, maar is het echt zo'n bekende film?. The Godfather is dan wel een bekende titel. Ik vermoed dat een beetje filmliefhebber, er wel eens van heeft gehoord.
mrwhite
-
- 1521 messages
- 3499 votes
The Dark Knight Rises, Ghost Protocol, Spider-Man 3: stuk voor stuk fantastische films en de beste van hun serie.
Maar goed, dit wellus-nietustopic is ook volkomen nutteloos natuurlijk.
Als ik je top 10 zie waar er zeer goeie tussen staan vraag ik mij toch af hoe je de drie genoemde films fantastisch kan vinden!
memorable
-
- 173 messages
- 1657 votes
The Dark Knight natuurlijk op no. 22 in de Top 250 alhier. Met deze inbreng zal ik vast niet de originaliteitsprijs binnenslepen, maar het blijft toch het grootste raadsel uit de filmgeschiedenis. Een film die op geen enkel vlak goed is; van acteerwerk (wow, je tronie onderkladden en een gesjeesde psychopaat spelen, moeilijk hoor!) tot de actievormgeving, die zo'n hoge status kan verkrijgen.. Je geeft er gelijk het vertrouwen in de mensheid door op. Ja, het is proletenvoer (die zich voor 2,5 uur intellectueel wanen; op deze manier heeft het natuurlijk ook weer zijn functie) en die zijn nu eenmaal in overtal, maar waarom 7863 lieden hier zo'n hoge quotatie aan geven blijft verbijsterend.
Ik zou er bijna een dissertatie over willen schrijven. Mochten er voorgangers zijn, bedien mij (en dit forum) van een vindplaats. Geen middel moet immers onbenut worden gelaten dit wangedrocht de kop in te drukken.
erniesam
-
- 182 messages
- 104 votes
De Top 250 gecheckt. 41 titels zouden ook in mijn persoonlijke top 250 staan, dus dan vind ik automatisch de rest overgewaardeerd...simplistisch gezien.
Titels die ik werkelijk gruwelijk overgewaardeerd vind zowel hier als in het algemeen:
Casablanca
The Graduate
The Green Mile
Forrest Gump
Schindler's List
The Dark Knight (beide)
The Shining
The Shawshank redemption
Stuk voor stuk geen slechte films (behalve Forrest Gump en The Green Mile...heb ik geen woorden voor zo slecht), maar bijzonder overgewaardeerd naar mijn mening.
SmackItUp
-
- 3502 messages
- 2623 votes
Reservoir Dogs en Interstellar vind ik, ondanks de hoge scores, zeer overgewaardeerd.
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1725 votes
Alle Nolanfilms vanaf TDK (daarvoor kan ik niet echt oordelen), Alle Tarantino's die ik gezien heb (Pulp Fiction en Reservoir Dogs met stip aangeduid), The Green Mile, De Star Wars-serie, One Flew.., Schindler's List (niet slecht, maar zeker niet vijfde beste film), TSR (zeker niet beste film aller tijden), La vita é bella en iedere Hitchcockfilm die ik tot nu toe gezien heb, Back To The Future (ja, nostalgie
) en eigenlijk heel wat films. Mad Max: Fury Road was ook vreselijk overschat.
Door het publiek: alle superheldenfilms (met de nadruk op alle) en zo goed als iedere fast-paced actiefilm. (films zijn bewust fast-paced tegenwoordig gemaakt omdat de attention span van de kijker niet erg goed ontwikkeld meer is), Star Wars en Black van Adil El Arbi. Oscars worden ook te vaak als "gids" gebruikt, dus films met veel Oscars worden soms wel eens overschat ten koste van films zoals Ex Machina en It Follows of buitenlandse meesterwerkjes.
Flavio
-
- 4893 messages
- 5223 votes
Ik heb laatst The Usual Suspects weer eens gezien - eerste keer dat ik hem zag dacht ik Wow gaaf, maar ik vond het nu maar tegenvallen. Ook na herziening gedaald in mijn achting: Monty Python and the Holy Graill en Snatch.
Maar meest overschat zijn toch wel de films van Frank Darabont, die met maar liefst 2 films in de Top 3 van de MM Top 250 staat.
Opvallend verschil wel met de IMDb Top 250 waar The Green Mile "pas" op plek 40 is terug te vinden. Nog altijd te veel eer naar mijn bescheiden mening, al moet ik hem ook maar weer eens herzien, ik kan sentimentele films de laatste tijd toch beter hebben dan vroeger merk ik zowaar.
VanRippestein
-
- 1178 messages
- 1052 votes
darabont, schindlers list, forest gump, jaws, hitchcock vooral. vervelende films om te kijken.
om ff terug te komen op de silents: het is bijna een andere kunstvorm voor mij, persoonlijk geniet ik daar enorm van, dus ik stem vaak hoog op dat soort films. dus k snap dat velen dit "overgewaardeerd" vinden. het ìs ook traag en zeitgeist, maar als ik in de juiste mood ben, is er weinig wat daaraan kan toppen. een silent kijken is niet hetzelfde als een talkie kijken.
comely
-
- 310 messages
- 60 votes
Cidade de Deus
2001: A Space Odyssey
Saving Private Ryan
Inception
Slumdog Millionaire
The Butterfly Effect
Man on Fire
Vozvrashchenie
What Ever Happened to Baby Jane?
Star Wars
Kokuhaku
The Jacket
BBarbie
-
- 12893 messages
- 7675 votes
Alle films van Quentin Tarantino m.u.v. Jackie Brown.
msLynch
-
- 78 messages
- 493 votes
Wat mensen zo geweldig vinden aan de film Amelie, zal mij altijd een raadsel blijven...
Verder:
Gran Torino
The Butterfly Effect
Captain Phillips (????????????????????!!!!)
Boyhood
En daarnaast gewoon de meeste 'actie' films à la James Bond, Die Hard etc.
De filosoof
-
- 2449 messages
- 1664 votes
In Film > Algemeen > Goede/gevierde films die maar niet kunnen boeien:
Wat zijn voor jou de films die als goed/uitstekend/geniaal te boek staan, die je daarom telkens opnieuw probeert af te kijken (als hij bv. weer eens op TV komt) maar die telkens opnieuw niet kunnen boeien en je daarom telkens niet kunt afkijken?
Mijn meest recente pogingen om zo'n 'goede' maar voor mij volstrekt oninteressante want niet af te kijken film te kijken betreffen:
Zwolle84
-
- 8022 messages
- 0 votes
Geen enkele, eerlijk gezegd. Als het me zo weinig boeit dat ik het einde niet eens haal, begin ik er geen tweede keer aan. Er zijn veel te veel goede films om m'n tijd te verdoen aan slechte.
Donkerwoud
-
- 8660 messages
- 3940 votes
'The Godfather' (1972) heb ik 2x geprobeerd te kijken, maar allebei de keren viel ik ergens tijdens het epos in slaap. De tweede film heb ik geboeid gekeken.