- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- MovieMeter top 1000 project - Editie 2023
MovieMeter top 1000 project - Editie 2023
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
10 voor alle films waaronder ik schat misschien 3 Nederlandse, iets van Warmerdam zou kunnen. De 1970's/1980's waren goede jaren voor de Nederlandse films....Nederlandse films hebben het volgens mij, op deze site, nooit zo heel erg goed gedaan maar vaak tegenstrijdige reacties. Mijn interesse ervoor wordt ook steeds minder.
kaketoe
-
- 827 messages
- 1708 votes
18/50 gezien, 2/50 nominaties.
Color Out of Space & Manhunter stonden al op de kijklijst en daar is Citizen Dog bijgekomen.
Tanguy
-
- 455 messages
- 2052 votes
11/50 gezien waarvan twee nominaties van mijn kant. A Tale of Two Sisters en Phone Booth (Sorry John Milton
)
cinemanukerke
-
- 1821 messages
- 1037 votes
Ergens in een bureautje op het Vlaamse platteland. 9.37 h 's morgens. 22 graden warm.
Blokken 951-1000 : aantal gezien : 16/50
Mijn eerste genomineerde film is The artist. Of hoe je met een 'stille' film mooi, inventieve en grappige cinema maakt. Driemaal hoera voor de comeback van het meesterlijke The outlaw Josey Wales.
Eerste verrassing : La Maschera del Demonio / Black Sunday . Ik vond het geen slechte film maar het heeft mijn lijst wel niet gehaald (ook niet mocht ik 1000 titels hebben ingevuld) maar het maakt die editie toch alweer bijzonder en gevarieerd.
Een zééér mooie still voor Mildred Pïerce ! En meteen zien we een reden waarom die film al eens bij de film noir wordt gerekend al is het voornamelijk een prachtig melodrama.
Eerste omissie van mijnentwege is Traffic. Had ook in mijn list kunnen staan.
We moeten het ook even hebben over Eastern Promises van David Cronenberg. Ik heb 5 films van Cronenberg genomineerd maar deze stond er niet tussen. Waarom ? Omdat het toch wel een zeer matige (Cronenberg) film is. Maar Cronenberg heeft mij al eerder in het ootje genomen. Paar jaar geleden heb ik hier op MM plechtig neergeschreven dat A history of violence de achillespees van Cronenberg was. Ik heb die onlangs teruggezien en deze keer vond ik de film wel zeer geslaagd. Heeft de film door zijn gelaagdheid aan kracht gewonnen bij een tweede visie ? Ben ik door ouder te worden milder ? Voor de antwoorden zal ik eens moeten googelen, denk ik.
John Milton
-
- 24221 messages
- 13386 votes
Ook deze batch weer 9/10, en alleen A Short Film About Love (1988) was een nominatie van me, al mochten A Nightmare before Christmas, The Boondock Saints, Hors Normes, Toy Story 2 en Ajeossi allen ook 4* van me in ontvangst nemen.
Heel erg benieuwd naar Isabella, die gaat op de lijst!
@cinemanukerke, ik ken dat wel. Het is natuurlijk ook mogelijk dat je niet in de juiste stemming was bij de eerste viewing, of moe, verzin het maar. Ik verwacht voor mezelf een mogelijke herwaardering voor Beau Travail (1999) van Claire Denis bij herziening, maar dat zal natuurlijk wel eerst moeten blijken.
Gezien: 54/60
Verzilverde nominaties: 11
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
De Toy Story films (behalve 3 uiteraard) zijn dit jaar uit mijn lijst gevallen. Twee jaar geleden bungelden ze al onderaan de lijst. Voor de rest is de verscheidenheid van films weer mooi om te zien. Van Commando naar Brooklyn, en van Infernal Affairs naar Another Earth.
Avatar 2 was een leuke bioscoopervaring, maar daarna heb ik zoveel andere mooie dingen in de bios gezien, dat de film een beetje is ondergesneeuwd. De film heeft in ieder geval geen blijvende indruk achter gelaten. Een beetje net zoals de eerste Avatar film. Mooie bioscoopervaring, maar daarna totaal niet de behoefte om de film nog een keer te gaan zien.
joolstein
-
- 10829 messages
- 8915 votes
24/60 gezien Geziene films van 50-60; The Nightmare Before Christmas (3,5*), Fallen (4*), Toy Story 2 (3*), Ajeossi (3,5*)
Eigen nominatie blijft 2 films
cinemanukerke
-
- 1821 messages
- 1037 votes
Nog geen enkele Scorsese, Coppola of De Palma. Maar dat is logisch. Kwaliteit staat sowieso bovenaan. I'm not worried !
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
Positieve verrassing: Un long dimanche de fiancailles voor het eerst in de lijst.
Negatieve verrassing: Underground fors gezakt.
ikkegoemikke
-
- 3449 messages
- 4886 votes
Amai, al zo vroeg op de morgen een nieuwe lading. Ik blijf mooi op schema met weeral 5 van de 10 gezien. En één nominatie namelijk Ajeossi / The Man from Nowhere (2010).
Totaal gezien : 32/60
Nominaties : 6
nathaniel177
-
- 574 messages
- 2726 votes
Gaat hier ook niet slecht, 26/60 gezien en 8 nominaties.
stephan-0115
-
- 1358 messages
- 2200 votes
Paar interessante blokjes gezien al. Heel veel films die al op de inmiddels uitpuilende watchlist staan, en waardoor je een 'oh ja, die moet ik echt snel gaan zien' gevoel krijgt. Ook een aantal leuke extra tips opgedaan.
Totaal gezien: 25/60
Nominaties: 1 (An Elephant Sitting Still)
madmadder
-
- 371 messages
- 3054 votes
We zijn los, heerlijk. Het is alweer een eclectisch gezelschap waarbij ik al een aantal tipjes heb opgedaan.
5 nominaties zijn voorbijgekomen (klein puntje: bij het lijstje users die een film genomineerd hebben, word ik stelselmatig 'madmadde' genoemd
)
Nu 30 van de 70 gezien als ik goed tel.
Ik zit dit weekend voornamelijk binnen om een deadline te halen, wat fijn dat ik me hier af en toe door kan laten afleiden. 
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31148 messages
- 5448 votes
5 nominaties zijn voorbijgekomen (klein puntje: bij het lijstje users die een film genomineerd hebben, word ik stelselmatig 'madmadde' genoemd
)
Ik heb de 'r' terug gevonden. 
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Commando heb ik in een ver verleden wel eens gezien. Phone Booth ook kan ik me niet zoveel van herinneren, best wel OK. ah My Fair Lady nog eens een nominatie van mij, niet meteen een film die ik hoog had staan en in de eindlijst had verwacht.
Avatar 2 staat er dus in ik verwacht dat Avatar 1 dan ook nog wel komt.The Jungle Book animatiefilm om een of andere reden vond ik die nooit zo leuk.
En hé heb ik nu serieus Re-Animator zo een 200 plaatsen hoger gezet dan Shaky? Ah joolstein op 81 gezet das al beter en Kondoro goed zo jongen 
Gremlins ook altijd leuk natuurlijk.
oup
-
- 587 messages
- 3181 votes
Leuk om te zien dat er veel nieuwe films in de lijst zijn gekomen. Bij sommige films (bijv. A Bridge Too Far) denk je ook ‘huh, heeft die er nog nooit in gestaan dan?’.
De eerste twee Hitchcocks ook al de revue gepasseerd. Ik heb er tot nu toe 21 gezien van de beste man (en hij is hofleverancier in mijn top 500 met tien films). Tot mijn ‘schande’ moet ik bekennen dat The Man Who Knew Too Much en Shadow of a Doubt daar niet bij zitten. Ook maar eens heel rap verandering in brengen.
oup
-
- 587 messages
- 3181 votes
Avatar zal er zeker in staan. Vorige editie op plek 320. Zal wellicht, met het recent uitkomen van Avatar 2, nog wel wat hoger staan deze editie.
Threeohthree
-
- 5557 messages
- 2933 votes
@cinemanukerke, ik ken dat wel. Het is natuurlijk ook mogelijk dat je niet in de juiste stemming was bij de eerste viewing, of moe, verzin het maar. Ik verwacht voor mezelf een mogelijke herwaardering voor Beau Travail (1999) van Claire Denis bij herziening, maar dat zal natuurlijk wel eerst moeten blijken.
Had het laatst toevallig andersom met Rubber's Lover (1996). Deze kreeg eerst 4.5* van mij maar de tweede kijkbeurt kon ik er amper 2.5* aan kwijt... deze was dan ook meer dan 10 jaar later maar toch interessant. Moet overigens zelf sowieso wel erg in de juiste stemming zijn voor bepaalde films (zo kijk ik doorgaans vrij weinig Thriller/Horror in de zomer etc.
Cikx
-
- 2120 messages
- 1083 votes
Ouch, ik geef Diablo 4 de schuld dat ik het startschot gemist heb.
Ik zit momenteel op een schamele 15/70.
Crimson Peak (3*)
John Wick: Chapter 2 (3*)
Only Lovers Left Alive (3.5*)
Pig (3.5*)
Spotlight (3.5*)
GoldenEye (3.5*)
An Elephant Sitting Still (3*)
The Wizard of Oz (3*)
Moon (4*)
A Tale of Two Sisters (4*)
Manhunter (3.5*)
Isabella (4*)
The Boondock Saints (2*)
Shoplifters (3.5*)
Re-Animator (2*)
waarvan Isabella, Moon en A Tale of Two Sisters ook op mijn lijst te vinden zijn.
Ik vind het nog altijd jammer dat ik destijds niet veel kon met An Elephant Sitting Still, want die blijft me wel bijstaan als een bijzondere film.
joolstein
-
- 10829 messages
- 8915 votes
29/70 gezien Geziene films van 60-70; Gremlins (3,5*), No Time to Die (3,5*), A Bridge Too Far (4*), War of the Worlds (2*)
En uiteraard Re-Animator (4,5*) wat direct mijn derde nominatie is die in de lijst is gekomen! Ook niet de enige nominatie van regisseur Stuart Gordon er staan nog twee andere in mijn lijstje. Oh en Sorry alexspyforever ik weet het, het hadden er vier moeten zijn maar blijkbaar ben ik helaas jou favoriet vergeten!
Pieter Montana
-
- 6678 messages
- 2286 votes
No Time To Die in de lijst zien staan doet pijn. Dan nog liever Moonraker 
Iedereen heeft wat een ?! reactie bij Commando. Ik veronderstel dat Schwarzenegger het wel haalt van Stallone (wat betreft aantal films in de lijst)? JCVD en Seagal laat ik alvast buiten beschouwing.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Avatar zal er zeker in staan. Vorige editie op plek 320. Zal wellicht, met het recent uitkomen van Avatar 2, nog wel wat hoger staan deze editie.
Ik heb die niet in mijn lijst hoor, is totaal niet mijn ding.
oup
-
- 587 messages
- 3181 votes
Iedereen heeft wat een ?! reactie bij Commando.
Haha mooi toch! Ik heb Commando zelf op een 2,5 staan. Zag ‘m denk ik toen ik een jaar of 10 was. Ik vond ‘m toen al vrij ongeloofwaardig 
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
29/70 gezien Geziene films van 60-70; Gremlins (3,5*), No Time to Die (3,5*), A Bridge Too Far (4*), War of the Worlds (2*)
En uiteraard Re-Animator (4,5*) wat direct mijn derde nominatie is die in de lijst is gekomen! Ook niet de enige nominatie van regisseur Stuart Gordon er staan nog twee andere in mijn lijstje. Oh en Sorry alexspyforever ik weet het, het hadden er vier moeten zijn maar blijkbaar ben ik helaas jou favoriet vergeten!
Dan weet ik de andere 2 wel denk ik: The Pit and the Pendulum & From Beyond. Ja jammer dus geen Dolls van jou; ik had die veel liever dan From Beyond gezien in jouw lijst. Maar goed we kunnen niet op alles overeenkomen natuurlijk 
oup
-
- 587 messages
- 3181 votes
Ik ook niet! Alhoewel ‘ie bij mij wel op een 4,0 staat. Bij herziening (waar ik eigenlijk nooit aan doe, want er is zoveel nieuws te ontdekken) zal die stem ook wel wat lager uitvallen. In 2009 was dit natuurlijk een heel vernieuwend concept. Verhaaltechnisch vraag ik mij af wat er nu van over blijft. Ik vond Avatar 2 in die zin ook best wel een beetje mosterd na de maaltijd.
Pieter Montana
-
- 6678 messages
- 2286 votes
Hebben we met Avatar 2 (release = December 2022) ook al niet sowieso de meest recente film uit de lijst gehad of zie ik iets over het hoofd?
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Haha mooi toch! Ik heb Commando zelf op een 2,5 staan. Zag ‘m denk ik toen ik een jaar of 10 was. Ik vond ‘m toen al vrij ongeloofwaardig
Ja het is misschien beetje raar als je die in je toplijst hebt als man van middelbare leeftijd maar je kan het ook raar vinden als je als volwassene nog steeds van animatiefilms houdt of zoiets als The Goonies puur uit jeugdsentiment. Begrijp ook wel wat je bedoelt, ik was als kind bijvoorbeeld al geen fan van Star Wars maar dat had wellicht te maken dat ik fan was van andere dingen.
En ik had Avatar in 3 keer moeten kijken dus ja duurde allemaal veel te lang voor mij 
oup
-
- 587 messages
- 3181 votes
Ja het is misschien beetje raar als je die in je toplijst hebt als man van middelbare leeftijd maar je kan het ook raar vinden als je als volwassene nog steeds van animatiefilms houdt of zoiets als The Goonies puur uit jeugdsentiment. Begrijp ook wel wat je bedoelt, ik was als kind bijvoorbeeld al geen fan van Star Wars maar dat had wellicht te maken dat ik fan was van andere dingen.
En ik had Avatar in 3 keer moeten kijken dus ja duurde allemaal veel te lang voor mij
Zo is het! Zoveel smaken in de blender en dan komt deze zeer gevarieerde top 1000 eruit. Ik vind het heerlijk.
Herkenbaar. Bij Avatar 3 begon het laatste halfuur mijn aandacht ook wel echt te verslappen. Op het laatst was het vechten om erbij te blijven. Er kwam maar geen eind aan!