- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- MovieMeter top 1000 project - Editie 2023
MovieMeter top 1000 project - Editie 2023
oup
-
- 586 messages
- 3177 votes
Hier ben ik ook benieuwd naar. Twee jaar geleden had ik wel een goed beeld van de nieuwe films die in de lijst terecht zouden komen. Deze keer is het lastiger.
Onderstaande recentere films zullen sowieso wel een plekje in de lijst bemachtigen verwacht ik:
Verdens Verste Menneske (2021)
Everything Everywhere All at Once (2022)
En waarschijnlijk een Avatar: The Way of Water, Druk, Nomadland, Riders of Justice, Quo Vadis, Aida? en Licorice Pizza (gezien de trouwe schare PTA-fans hier op MM) ook wel?
The Father, Verdens Verste Menneske en Doraibu Mai Kâ gaan mijn top 500 in ieder geval halen met een 4,0 beoordeling. Top Gun, Everything, Everywhere en Licorice Pizza moet ik nog (steeds) kijken. De rest kwam ik niet hoger uit dan een 3,5.
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Leuk idee, twijfel al jaren om mee te doen. Is er een reden dat het minimaal een top 250 dient te zijn ipv bijvoorbeeld een top 100?
Ik heb precies hetzelfde. Toen TOR met het idee kwam dat vond ik een erg leuk idee, dit ook omdat ik zelf een lijstjesliefhebber ben. Maar nooit meegedaan te moeilijk.
Eerst had ik een top 30 dat was een makkie, toen een top 50 ook geen probleem, uiteindelijk had ik een top 100. Daarna werd de lijst steeds iets langer nu heb ik bijna een top 250 maar het gaat wel met een zucht hoor. Bij een aantal films heb ik op de site geschreven, die wil ik niet in mijn favorietenlijst hebben maar zal toch moeten anders haal ik de 250 niet.
Nu twijfel ik zal ik meedoen of toch maar niet. Ik hanteer zelf al jaren als maatstaf, ik moet een film eens in de 1 à 5 jaar weer hebben gezien al is het maar gedeeltelijk en al is het maar voor mijn gevoel maar anders hoef ik zo'n film niet op dvd te hebben laat staan dat hij in mijn favorietenlijst komt.
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
Dick2008 alleen met je 5* en 4.5* kan je al een lijst van 239 films maken. Daar zou ik dik tevreden mee zijn
. En er is vast een reden waarom je een film 5* hebt gegeven. Ik heb Star Wars, Se7en en Fight Club (om maar wat films te noemen) ook al 2 jaar of langer niet meer gezien, maar die gaan bij een eventuele herziening niet opeens uit mijn lijst hoor.
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Dat klopt zolang is de lijst op het moment ook.
Eigenlijk hoort niet dit niet in dit topic, de 4.5 stemmen zijn 4.0 stemmen met dat verschil dat die in de favorietenlijst mogen. Al mijn stemmen zijn dat die films in bezit zijn d.w.z. een film die ik nooit meer kijk daar stem ik niet meer op. Over stemmen zelf hebben we al heel vaak met elkaar op de site gesproken, doe ik niet meer want we zullen het nooit met elkaar eens worden.
Kondoro
-
- 11519 messages
- 2861 votes
Was er trouwens nog een Letterboxd lijstje van de vorige editie? Ik meende dat iemand die had gemaakt maar ik kan het niet meer terug vinden.
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
Dat klopt zolang is de lijst op het moment ook.
Eigenlijk hoort niet dit niet in dit topic, de 4.5 stemmen zijn 4.0 stemmen met dat verschil dat die in de favorietenlijst mogen. Al mijn stemmen zijn dat die films in bezit zijn d.w.z. een film die ik nooit meer kijk daar stem ik niet meer op. Over stemmen zelf hebben we al heel vaak met elkaar op de site gesproken, doe ik niet meer want we zullen het nooit met elkaar eens worden.
Oh nee, discussiëren over stemmen moeten we zeker niet gaan doen. Iedereen heeft zijn eigen manier van stemmen. Dat was zeker niet mijn bedoeling. Hopelijk doe je mee, want je hebt een interessante smaak.
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
Was er trouwens nog een Letterboxd lijstje van de vorige editie? Ik meende dat iemand die had gemaakt maar ik kan het niet meer terug vinden.
De onvolprezen DVD-T doet dit altijd MovieMeter Top 1000 (2021), a list of films by Dennie van der Tuuk • Letterboxd
Kondoro
-
- 11519 messages
- 2861 votes
De onvolprezen DVD-T doet dit altijd MovieMeter Top 1000 (2021), a list of films by Dennie van der Tuuk • Letterboxd
Top. Had hem zo te zien al een like gegeven, niet goed gezocht dus.
Ik heb 298 van de 1000 films gezien. Echt om te lachen zo weinig. Denk dat ik er maar eens meer werk van moet ga maken.
oup
-
- 586 messages
- 3177 votes
Ik heb 298 van de 1000 films gezien. Echt om te lachen zo weinig. Denk dat ik er maar eens meer werk van moet ga maken.
Je hebt met je 24 jaar toch al een behoorlijk aantal films gezien! Het zal inderdaad een kwestie zijn van meer de focus leggen op het kijken van films uit de top 1000. Als ik zo gauw door je stemmen scroll, ligt er met name een mooie uitdaging bij de films vóór de jaren 70/80.
Kondoro
-
- 11519 messages
- 2861 votes
Je hebt met je 24 jaar toch al een behoorlijk aantal films gezien! Het zal inderdaad een kwestie zijn van meer de focus leggen op het kijken van films uit de top 1000. Als ik zo gauw door je stemmen scroll, ligt er met name een mooie uitdaging bij de films vóór de jaren 70/80.
Ik vier dan dit jaar ook mijn tien jarig jubileum, dus ik heb inderdaad al een bult gezien maar, ik ben al een tijdje bezig. Ik ga het ook rustig eens even aanpakken, en inderdaad er liggen nog aardig wat parels klaar voor me. Die heb ik overigens ook express uitgesteld.
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
Nog wat namen die misschien mee willen doen n00r Theunissen Van Bommel Decec Mac Hammer Fan alexander038
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Bedankt voor de tag maar ik ben momenteel nog steeds met andere dingen dan film bezig. Mij interesseert zo een toplijst ook niet echt.
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
Bedankt voor de tag maar ik ben momenteel nog steeds met andere dingen dan film bezig. Mij interesseert zo een toplijst ook niet echt.
Dat weet ik. Was ook meer een 'courtesy tag'
. En een kleine hoop dat onze 'horrorman' het genre een steuntje in de rug wilde geven haha.
Lakigigar
-
- 1 messages
- 0 votes
Als ik mag, doe ik ook weer mee. Ik ben TornadoEF5 maar ik heb nogal abrupt besloten om mijn account te verwijderen anderhalf jaar geleden en bij vragen om die onlangs te heractiveren, kreeg ik geen reactie. Dus bij deze heb ik even dit nieuw account gemaakt. Ik hou mijn filmdatabase nu wel elders up-to-date omdat ik geen zin heb om die over verschillende sites te spreiden. Verder hoop ik dat het goed gaat met iedereen. In tussentijd ongeveer tussen de 200 en 300 films gezien. Uit de laatste top 1000 heb ik nu 490 films gezien, dus nog tien te gaan en ik ben halfweg.
Als het mag dus, lever ik ook weer een lijstje dus, 250 films normaal gezien wederom.
Kondoro
-
- 11519 messages
- 2861 votes
Als ik mag, doe ik ook weer mee. Ik ben TornadoEF5 maar ik heb nogal abrupt besloten om mijn account te verwijderen anderhalf jaar geleden en bij vragen om die onlangs te heractiveren, kreeg ik geen reactie. Dus bij deze heb ik even dit nieuw account gemaakt. Ik hou mijn filmdatabase nu wel elders up-to-date omdat ik geen zin heb om die over verschillende sites te spreiden. Verder hoop ik dat het goed gaat met iedereen. In tussentijd ongeveer tussen de 200 en 300 films gezien. Uit de laatste top 1000 heb ik nu 490 films gezien, dus nog tien te gaan en ik ben halfweg.
Als het mag dus, lever ik ook weer een lijstje dus, 250 films normaal gezien wederom.
Ik schrok, die naam in combinatie met die avatar kwam me reten bekend voor (via last.fm). Welkom terug EF5! Wellicht lukt een PMtje nu wel of even een mod taggen. Mocht je terug willen op je oude account tho.
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
Om het topic de aankomende maanden wat levendig te houden, zal ik iedere zondag een film in het zonnetje zetten die nieuw in mijn top 500 terecht gaat komen. Gaat komen, want ik moet mijn top 500 nog aanpassen. Maar deze nieuwe films komen er sowieso wel in. Nieuwe films, oude klassiekers die ik de afgelopen twee jaar pas voor het eerst heb gezien, niet-Engelstalige films etc. Alles komt langs.
Dune: Part One (Film, 2021) - MovieMeter.nl
Geweldige bioscoopervaring. De sets, de kostuums, de actiescenes, de bombastische muziek etc. Alles straalt grootsheid uit. Nadeel is wel dat het soms wat afstandelijk aanvoelt, maar dat had ik ook bij de film uit 1984. Dus misschien ligt het ook aan het oorspronkelijke verhaal. Villeneuve weet het ingewikkelde verhaal in ieder geval wel duidelijk uit te leggen zonder dat het de vaart uit de film haalt. Alle acteurs doen het ook prima. Deel 2 komt volgens mij dit jaar uit, en hopelijk maakt die film net zoveel indruk als dit verbluffende eerste deel.
Kondoro
-
- 11519 messages
- 2861 votes
Voor mij de beste film uit 2021. Weliswaar niet gezien in de bioscoop maar ook thuis wist de film erg goed te imponeren. Iets wat in heel 2022 niet is gelukt aan nieuwe films.
Ik hoop trouwens ook dat Metalfist stiekem zijn lijstje opstuurt. Ik las net zijn afscheidsbericht uit 2021, en daarin gaf hij aan wel open te staan voor deze lijst. Volgens mij is hij actief op Letterboxd, ik stuur hem even een reminder bij één van zijn meningen.
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Voor mij de beste film uit 2021

Quo Vadis, Aida? (2020) is mijn kijktip van deze zondag als potentiële kanshebber die je wellicht nog niet gezien hebt.
https://d2jhlkm8o3ywlu.cloudfront.net/projects/18/1440x654/bp-quovadisaida-fbpost-1200x630-8dk2.jpg
Maar Dune gaat zeker in mijn lijst komen met 4,5*, dat staat vast!
Kondoro
-
- 11519 messages
- 2861 votes

Maar die gaat zeker in mijn lijst komen met 4,5*
Dat is jammer maar, Dune heeft volgens mij ook dat jaar gewonnen in de top 10 van 2021. Ook bij mij een 4.5* en samen met 'The Banshees of Inisherin' zijn dat twee vrij nieuwe films die ik hoog ga plaatsen in mijn top lijst.
Kondoro
-
- 11519 messages
- 2861 votes
Ik ga trouwens wel goed op elke zondag een kijktip tho. Zit vaak een beetje te struggelen wat ik wil kijken, een zondagavond volmaken met Steven Seagal is leuk alleen vind ik dat soort films altijd leuker om door de weeks ff snel te checken, niet op zondag
Kondoro
-
- 11519 messages
- 2861 votes
Mijn top 250 zoals hij nu zou moeten zijn bijgewerkt op Letterboxd. Tot eind mei hou ik me even bezig met potentiële kanshebbers. Lijst is ready om in te leveren.
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Bij een aantal films heb ik op de site geschreven, die wil ik niet in mijn favorietenlijst hebben maar zal toch moeten anders haal ik de 250 niet.
Nu twijfel ik zal ik meedoen of toch maar niet.
Ik doe ook mee.
We hebben nog wel ruim tijd dus wacht ik nog even met insturen. Films die ik er liever niet in wil dat hoeft ook niet. Dat ik bij een heleboel films berichten heb geplaatst in al die jaren dat helpt wel enorm heb ik gemerkt. Dus bedankt Moviemeter.
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Mijn top 250 zoals hij nu zou moeten zijn bijgewerkt op Letterboxd. Tot eind mei hou ik me even bezig met potentiële kanshebbers. Lijst is ready om in te leveren.
Mijn Top 500 is niet aangeraakt sinds mei 2021, en toen ook voornamelijk in de hogere regionen gewijzigd, waar ik 2 jaar ervoor echt blind begon, zodat iedere keuze opnieuw gemaakt moest worden. Het voordeel is dat je dan met behoorlijke wijzigingen eindigt, nadeel is dat het voor een top 500 uren en uren kost. En ik weet niet of ik die nu heb, met een beebie Milton.
Ik ga in ieder geval secuur al mijn 4,5* waarderingen sorteren, dat zijn er 148 (tegen 125 twee jaar geleden, schappelijk toch?). Maar zoals iedere 2 jaar is de ware strijd voor mij welke 4* waarderingen mijn top 500 NIET halen. Het was in 2021 al pittig:
Alleen zelfs als ik shorts weglaat heb ik 1236 waarderingen van 4*. Daar moeten er dus 1236 - 375 = 861 titels van afvallen om de top500 aan te vullen. Wat een bloedbad...
Ik zie de bui met "had je zus en zo niet eens in je lijst, JM?" al hangen 
Kondoro
-
- 11519 messages
- 2861 votes
Mijn Top 500 is niet aangeraakt sinds mei 2021, en toen ook voornamelijk in de hogere regionen gewijzigd, waar ik 2 jaar ervoor echt blind begon, zodat iedere keuze opnieuw gemaakt moest worden. Het voordeel is dat je dan met behoorlijke wijzigingen eindigt, nadeel is dat het voor een top 500 uren en uren kost. En ik weet niet of ik die nu heb, met een beebie Milton.
Ik heb gekozen om de lijst helemaal opnieuw te bouwen, via 'Letterboxd'. Het kostte een uurtje. Mijn lijst is niet veel veranderd, een paar films zijn nieuw toegevoegd die ik na mei 2021 heb gezien en hoog hebben gescoord, en de herzieningen die ik heb gedaan hebben ook zo een plaats verwisseling gehad. 'Goodfellas' is bijvoorbeeld gestegen, net zoals twee 'LOTR' films. Maar, films zoals 'Ratatouille' zijn flink gezakt. Omdat die ook een vermindering in cijfer hebben gekregen. En daardoor vind ik dus andere films beter.
Het is tot nu toe een top 250. Misschien wil ik in de toekomst wel even de tijd nemen er een top 500 van te maken maar, dan gaan er weer veel deuren open staan voor potentiële kanshebbers, en ik heb niet zoveel stemmen nog dat ik echt veel variatie ga krijgen. Dan komen er misschien wel puur films in om te vullen, en kom ik straks bij de drie sterren films uit, wat ik liever zelf niet heb. Zo'n lijst wil ik wel beschouwen als de echte top films die ik (tot nu toe) heb gezien.
EDIT: om even een vergelijking te maken. Waar jij boven de duizend komt met vier sterren beoordelingen, heb ik er maar 335. Dat zijn dan ook nog eens films die ik tien jaar terug dat cijfer gaf, en die ik dus ook niet meer kan meetellen in mijn top lijst omdat ik niet echt meer goed weet hoe de film ging. Die moet ik dan weer herzien. Er is dus niet veel keus.
Kondoro's top 250 *NEW* *Updated*, a list of films by Kondoro • Letterboxd
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Uurtje is snel, dat gaat mij niet lukken met duizend 4* waarderingen die af moeten vallen voor een top 500; en ik ben sowieso wel een 'sleper'. En ook als een film naar zijn plekje gesleept is ten opzichte van wat er reeds staat, kan een andere film dat weer op losse schroeven zetten: 'hmm hij moet eigenlijk onder deze, maar ik bedenk nu dat ik hem eigenlijk liever zie dan die film die nog hoger staat, die dan maar weer naar beneden halen, of die andere omhoog?'. Herkenbaar of niet?
241/250 gezien van je lijst trouwens, alleen deze niet:
https://i.ibb.co/Jn9rvqh/kondo.jpg
Daarvan wil ik The Captain en Cross of Iron erg graag zien! En school of Rock zal ik ooit wel zien, want Linklater. En Malignant, want horror challenge.
Kondoro
-
- 11519 messages
- 2861 votes
Ja meer dan herkenbaar. Het gevoel dat hij boven een bepaalde film moet komen maar, ik hem niet beter vind dan de film die daar dan weer onder staat is frustrerend. Ik denk dat ik safe was van dat gevoel in mijn top 50, en daarna was het een behoorlijke struggle. Het is dat ik de lijst van mijn vorige editie er bij heb gepakt, waardoor ik eigenlijk al over die keuze stress heen was. Alleen met het verhogen en verlagen van bepaalde films speelde het wel weer een rol. Daardoor is het overigens ook wel te doen in een uurtje. Het duurde twintig minuten om de films in te typen, en de andere veertig minuten waren keuze stress.
Je weet wat ik je heb verteld over 'The Captain', zeer rap kijken die handel JM! Daarbij is 'Cross of Iron' een prachtige film. Ik heb hier de DVD wel liggen, mocht je hem willen dan kunnen we het regelen. Ook 'Hunde, Wollt Ihr Ewig Leben' kan ik je aanbevelen, net zoals 'A Bridge Too Far'. 'Hunde, Wollt Ihr Ewig Leben' staat ook bij 'Theunissen' in zijn top tien. Een zwart/wit film maar, prachtige film over de oorlog van Duitse kant. De film zag ik ook geheel op YouTube staan trouwens, hij is echter wel compleet Duits. Ik weet niet hoe goed je Duits is, anders zeker even checken. En anders heb ik ook daarvan volgens mij de DVD hier wel liggen.
En bedankt, ik kom er zo achter dat 'School of Rock' te hoog staat genoteerd. Dat is een film puur voor de opvulling, die ik denk ik in de komende maanden wel ga vervangen als ik wat meer van de lijst heb gezien. In de vorige editie stond die vrij hoog, op nummer '210'. Geen idee waarom, zou wel door 'Jack Black' komen maar, volgens mij was het toen meer omdat ik toen nog minder films met vier sterren had gezien, dus de keuze was nog minder.
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Mijn Duits is vrij aardig als Texelaar, opgegroeid met Noordrijn-Westfalen in mijn achtertuin, den ganzen Sommer. Duits spreken was handig voor je weekend job, maar ik heb het ook met plezier tot 6V in mijn vakkenpakket gehouden op de middelbare school. Een van mijn schaarse achten op het eindexamen, misschien toch teveel met andere dingen bezig 
Bedankt voor het aanbod voor de dvd, dat is aardig. Maar JM heeft behoorlijke pindakaas skills: als het ooit op dvd is verschenen, kan ik het in 99% van de gevallen opscharrelen. Ik zie in mijn pinda-history dat ik Hunde, Wollt Ihr Ewig Leben al eens had, maar die heb ik kennelijk daarna weer verwijderd. Ik zal hem opnieuw op de lijst zetten!
Und jawohl, ich erinnere mich an den Kapitän!