- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- MovieMeter top 1000 project - Editie 2023
MovieMeter top 1000 project - Editie 2023
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1725 votes
Is een neveneffect van zoveel mogelijk films uit de top 1000 kijken niet dat die lijst daardoor steeds homogener wordt?
Misschien een klein beetje wel natuurlijk. Anderzijds zijn veel films uit de lijst wel films dat je van kilometers ver al kon zien dat ze erin zouden staan of die eender welke lijst op het internet wel zouden halen. Elke lijst heeft zo die usual suspects genre Rashomon, Inglourious Basterds, Shutter Island die altijd wel in zo een lijst zouden staan. En zo zijn er voor een top 1000 wel veel te verwachten.
Ik denk dat dat effect dat je beschrijft er wel is, maar dat is niet uitsluitend de top 1000, dat is ook hoe iets zich op het internet of in de moviemeter community zich verspreidt en dergelijke (bvb. voor vooral nieuwe films). Veel films uit de top 1000 vind ik toch wel dat je eens moet gezien hebben, en zo zijn er misschien nog wel 1000 die je gezien moet hebben die de lijst desondanks niet halen.
Er zal wel een klein effect zijn, maar dat is gewoon onvermijdelijk en maakt deel uit van het bredere mond-op-mond internetreclame. Er zullen enorm veel "little unknown gems" zijn die niet de aandacht krijgen die ze misschien verdienen, maar dat is nu zo (en dan is dat vaak ook maar in een select groepje). En af en toe haalt zo een film wel eens onze lijst, denk aan een favoriet van Onderhond of zoiets als trys dienos.
Ik heb sinds het indienen v/d lijst 21 films gezien uit de lijst. 1 film heb ik een 4.5* gegeven dus haalt de lijst volgende keer (Sunrise: A Song of Two Humans). En dan misschien een paar die een kans maken om ergens lager in de lijst te geraken (Bridge on the River Kwai, Treasure of Sierra Madre en de Hitchcocks). Allemaal films die zonder het bestaan van deze lijst ik ook wel eens zou moeten gezien hebben. Veel tegenvallers ook, vals im bashir heb ik zelfs maar 1.0* gegeven. Uiteindelijk heb je meer kans om gezien te worden als film, maar je moet het nog altijd zelf goed vinden natuurlijk.
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1725 votes
Sedert de laatste keer: The Worst Person in the World (4.0*), Hotel Mumbai (4.0*) en Waltz with Bashir (1.0*) gezien. Bij de laatste schreef ik een review op de filmpagina, maar ethische objecties en ook smaakverschil weerhouden me daarvan een ander cijfer.
Hotel Mumbai zou ik ook niet in mijn lijst zetten omdat de plaatjes duur zijn, maar het is zo gewoon een goede film zoals je er wel wat hebt, zo een type Captain Phillips. Een thriller gebaseerd op waargebeurde feiten, maar waarvan het thema al interessant genoeg is, en er misschien wat minder artistieke vaardigheden aan te pas komen, maar waar plot en structuur wel goed in elkaar zitten. Zo heb je er wel wat, alleen misschien nu beduidend toch minder dan vroeger omdat de cinema meer en meer gedomineerd wordt door de blockbuster. En zo een film gaat ook niet in de arthouse kringen rond natuurlijk. Wel een echt typische film die men veel op TV afspeelt. Niet verwonderlijk ook dat hij hier in top recent zo hoog staat, low risk - high reward kind of film als je gewoon iets boeiends wilt zien.
The Worst Person in the World maakt verder wel kans. Daar ben ik wel ook fan van. Daar begrijp ik wel waarom zovelen liefhebber zijn van de film. Op zich doet de film ook niet zoveel speciaals qua boodschap, verhaal, character arc of type personage, maar de film heeft wel veel flair, is boeiend (vlotte pacing) en het werkt wel in wat het probeert te doen, en je ziet wel invloeden van de stijl van Thelma en Oslo 31. august terug dus het is ook wel een auteursfilm.
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Is een neveneffect van zoveel mogelijk films uit de top 1000 kijken niet dat die lijst daardoor steeds homogener wordt?
Klopt wel dat is het nadeel van alle gemeenschappelijke toplijsten, die als tiplijsten worden gezien. Ik doe het zelf niet. Ik vind het leuker om zelf films te ontdekken, ongeacht veel stemmen, hoge gemiddelde of noteringen in toplijsten. Daarom is mijn inbreng in het uiteindelijke resultaat ook minimaal. Maar dat komt ook omdat om mijn kansen te vergroten heb ik diverse mensen getagd maar die hebben geen van alle meegedaan.
nathaniel177
-
- 574 messages
- 2723 votes
Ben de afgelopen dagen op Aziatische tour. Vier films gezien die alle vier een plekje in mijn toplijst hebben verdient. Helter Skelter komt binnen op plaats 295, Tasher Desh op plaats 238, Tokyo Tribe op plaats 74, en Kokuhaku zelfs op plaats 16!
chevy93
-
- 12753 messages
- 1323 votes
chevy93
-
- 12753 messages
- 1323 votes
John Milton is het overigens mogelijk om de ICM-lijst zo te maken dat je de wisselingen kunt zien t.o.v. vorig jaar? Heb je een lijst met IMDb-codes? Dan zou het vrij eenvoudig te doen moeten zijn.
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
John Milton is het overigens mogelijk om de ICM-lijst zo te maken dat je de wisselingen kunt zien t.o.v. vorig jaar? Heb je een lijst met IMDb-codes? Dan zou het vrij eenvoudig te doen moeten zijn.

I go try.
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Gelukt. Goed idee van je 
tbouwh
-
- 5809 messages
- 5398 votes
866/1000 zo te zien. Als ik verder terug klik naar eerdere edities heb ik geleidelijk steeds meer hiaten, maar ook van deze editie is er nog wel het nodige 'in te halen' of echt te ontdekken.
oup
-
- 586 messages
- 3177 votes
Wie heeft de MM top 1000 all movies ICM-list in beheer? Mooi als die ook nog even een update krijgt 
Kondoro
-
- 11519 messages
- 2861 votes
Wie heeft de MM top 1000 all movies ICM-list in beheer? Mooi als die ook nog even een update krijgt
kaketoe volgens mij.
kaketoe
-
- 827 messages
- 1708 votes
Goed idee! Ook weer up-to-date, in totaal hebben er 1701 unieke films in de alle edities gestaan.
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Inderdaad goed idee https://www.icheckmovies.com/lists/moviemeter+top+1000+-+2023/john+milton/ 156 nieuw
Eveneens goed idee https://www.icheckmovies.com/lists/moviemeter+top+1000+-+all+movies/cogu/ 244 gezien
tbouwh
-
- 5809 messages
- 5398 votes
Heb de top-100 geüpdatet die de basis vormde voor de top-500 die ik heb ingestuurd.
Linkjes:
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1725 votes
544/1000 nu. Dat zijn er alweer negen meer sedert de lijst volledig bekend is.
De vier laatste waren: The Bourne Ultimatum (3.5*), O Brother, Where Art Thou? (3.0*), All Quiet on the Western Front (3.5*) en An Cailín Ciúin (4.0*). Al denk ik dat ik geen enkele van deze in de lijst zou zetten.
Er blijft nog altijd wel heel veel te zien natuurlijk, als er om de zoveel tijd films bekeken worden uit de lijst komt het wel goed.
Ik vond het wel verrassend dat "The Quiet Girl" de lijst gehaald heeft, zeker na het kijken van de film. Maar wel een goede film, klein van schaal ook en rustig. Ook de Bourne trilogie helemaal gezien (en in geval van Identity herzien), vond ik allemaal dicht bij elkaar liggen maar de tweede haalde de lijst blijkbaar niet. Toffe en vermakelijke films, alle drie. All Quiet on the Western Front was een kleine zeven voor mij, fantastische cinematografie maar verhaal haalt niet hetzelfde niveau en was het niet voor de cinematografie had ik het wellicht een lager cijfer gegeven. En O Brother Where Art Thou kan ik wel apprecieren, maar ligt me niet zo erg. Ik heb nog wel wat Coens te gaan overigens, zit ongetwijfeld nog wel wat tussen voor mij. Denk dat die me gewoon wat minder ligt door de toon en de meer nadruk op komedie (en soort komedie).
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1725 votes
548/1000
Gezien sedert de laatste keer: Audition (3.0*), The Boondock Saints (3.0*), Rashomon (3.0*) en Falcon Lake (5.0*)
Drie keer niet echt een fan, één keer vrij duidelijk dus wel, zie Falcon Lake (Film, 2022). En tevens dank aan wie hem genomineerd heeft. Als het deelnemersveld niet abrupt veranderd, zal die erin wel in blijven staan binnen twee jaar met ook een hoge stem van mij erbij.
Wel een stuk moeilijker om dus nieuwe favorieten te vinden dan een paar jaar geleden.
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Ik doe volgende keer niet meer mee hoewel, mocht het weer plaats vinden, pas in 2025 is, zal ik hier al vast mijn bericht plaatsen. Het kost me teveel tijd, zowel de voorbereiding als tot en met nabeschouwing. 1x meedoen is leuk maar meer niet. (Met mijn favorietenlijst blijf ik natuurlijk wel gewoon doorgaan want dat blijft een heel leuk idee.)
Fisico
-
- 10039 messages
- 5398 votes
Sinds de bekendmaking volgende films gezien. Stand staat momenteel op 902/1000
377 Beyond the black rainbow
984 Sleuth
946 Fallen
911 Shallow grave
875 Promare
694 Hard candy
509 Roman holiday
454 ExistenZ
432 Picnic at hanging rock
422 The night of the hunter
370 Hardcore Henry
314 Avalon
658 Dalkomhan insaeng / A bittersweet life
508 Possessor
806 Miami vice
809 What ever happened to baby Jane ?
352 A l'intérieur
330 Possession
281 It follows
937 Re-animator
928 Onibaba / The hole
781 The blues brothers
706 A streetcar named desire
372 The cook, the thief, his wife & her lover
891 Hotel Poseidon
412 West side story
276 Satantango
215 L'avventura
972 Die fetten Jahre sind vorbei
867 La nuit Américaine
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Wat veel!
Ik zag er maar 5 van de lijst sinds bekendmaking. Stand nu: 960/100
Titels die ik zag sinds 8 juli (een scherp oog herkent wellicht de aanwezigheid van de horrorchallenge):
-Hotel Poseidon 4,5*
-Color Out of Space 3,5*
-Falcon Lake 4,5*
-The Lighthouse 4,5*
-Possessor 4*
Geen onverdienstelijk resultaat! 
Wellicht dat ik me in de komende anderhalf jaar nog op die andere stort, maar ik heb altijd zoveel filmplannen en er is zoveel te zien... Kan zomaar zijn dat ik in 2025 maar op 963 sta.
Kondoro
-
- 11519 messages
- 2861 votes
Ik heb me eigenlijk na de bekendmaking van de lijst er niet heel erg meer mee bezig gehouden. Ik weet ook niet of ik veel films uit de lijst in de tussentijd heb gezien.
Ik wil iets te veel zoals altijd, dus dan vergeet ik het na een tijdje toch weer... 
Fisico
-
- 10039 messages
- 5398 votes
Ik zoek ze wel bewust op. Niet dagelijks/wekelijks natuurlijk. Hier dus ook in combi zoals met de horror challenge. De MM top 250 was een goede basis, maar die is intussen uitgeput. Ook de all time MM-lijst met 1702 unieke films (inclusief unieke films die niet in 2023 opgenomen werden) blijft eigenlijk een rode draad doorheen mijn kijkgedrag. Daar sta ik op 1259/1702.
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
Ik doe volgende keer niet meer mee hoewel, mocht het weer plaats vinden, pas in 2025 is, zal ik hier al vast mijn bericht plaatsen. Het kost me teveel tijd, zowel de voorbereiding als tot en met nabeschouwing. 1x meedoen is leuk maar meer niet. (Met mijn favorietenlijst blijf ik natuurlijk wel gewoon doorgaan want dat blijft een heel leuk idee.)
De eerste keer is wel het meeste werk. De volgende keer heb je al een lijst, en is het alleen maar nog nieuw geziene films een plekje geven. Tenzij je weer van voren af aan wilt beginnen natuurlijk.
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
De eerste keer is wel het meeste werk. De volgende keer heb je al een lijst, en is het alleen maar nog nieuw geziene films een plekje geven. Tenzij je weer van voren af aan wilt beginnen natuurlijk.
Dat is zo maar als je niet leuk vindt om (nog een keer) mee te doen dan gewoon niet meedoen. Dat geldt met alles hier op de site.
Kondoro
-
- 11519 messages
- 2861 votes
Dat is zo maar als je niet leuk vindt om (nog een keer) mee te doen dan gewoon niet meedoen. Dat geldt met alles hier op de site.
Niemand verplicht je om mee te doen in ieder geval
.
jordandejong
-
- 4772 messages
- 1431 votes
Mooi project dit altijd. Heb hem dit jaar helaas gemist (ben ook pas weer sinds een paar maanden echt bezig met film).
Mooie lijst weer. Altijd bijzonder te zien die gigantische mix in genres en algemene MovieMeter beoordelingen in deze lijst. In 2025 ook maar eens een bijdrage leveren. Genoeg pareltjes die nog wel een push kunnen gebruiken.
En zie ik het goed dat John Woo's The Killer het niet gered heeft? Afgelopen week voor het eerst gezien en gelijk met de hoogste beoordeling gewaardeerd. Wat een film..
Kondoro
-
- 11519 messages
- 2861 votes
En zie ik het goed dat John Woo's The Killer het niet gered heeft? Afgelopen week voor het eerst gezien en gelijk met de hoogste beoordeling gewaardeerd. Wat een film..
Die moet ik ook nog zien. Dat zal sowieso wel gebeuren voor de volgende editie van 2025, en ik heb een gevoel dat hij in mijn lijstje terecht gaat komen.
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Dat zijn gevaarlijk hoge verwachtingen 
stephan-0115
-
- 1358 messages
- 2198 votes
Ik heb in ieder geval wel het gevoel dat Falcon Lake (2022) in de lijst blijft en geen one day fly is.. Net als velen ermee bekend geraakt door de lijst, gezien en direct verliefd geworden 
mezzanine
-
- 398 messages
- 2939 votes
Ik zoek ze wel bewust op. Niet dagelijks/wekelijks natuurlijk. Hier dus ook in combi zoals met de horror challenge. De MM top 250 was een goede basis, maar die is intussen uitgeput. Ook de all time MM-lijst met 1702 unieke films (inclusief unieke films die niet in 2023 opgenomen werden) blijft eigenlijk een rode draad doorheen mijn kijkgedrag. Daar sta ik op 1259/1702.
Is er iemand die deze all time lijst van icheckmovies makkelijk kan importeren naar letterboxd? Ben benieuwd hoe ver ik ben.
stephan-0115
-
- 1358 messages
- 2198 votes
Ik zie dat de uitslagen van voorgaande edities niet meer vastgepind zijn en bewerkt kunnen worden. Is het een mogelijkheid deze weer vast te pinnen? Zoekt wat makkelijker soms