- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- MovieMeter top 1000 project - Editie 2023
MovieMeter top 1000 project - Editie 2023
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31148 messages
- 5448 votes
De laatste lijstjes stromen ondertussen binnen en nog 1 dag te gaan. We zitten nu aan 51 deelnemers, dus sowieso al een mooi aantal. Deze deelnemers hebben al iets opgestuurd. Als je naam er niet tussen staat en je hebt nu al je lijst verstuurd, geef dan zeker een seintje zodat ik niets mis. 
Arjan van Dijk
Badalementi
Baggerman
Beavis
Brave-Neo
chevy93
Cinemanukerke
Collins
Dick2008
Dievegge
Dopke
DVD-T
Dying rose
Edamboy
Emma!
Film Pegasus
Fisico
Gish
Graaf Machine
hoestsiroop
horizons
IH88
Ikkegoemikke
Jerry234
joachimt
joolstein
Kaketoe
Karl van H
Kondoro
madmadder
Mezzanine
mjk87
MovieMind
Movsin
MRDamman
Onderhond
oup
Rick18
RimbaudArthur
robertinho
schram101
Sergio Leone
Shaky
SimonSav
Soom
stephan-0115
Theunissen
TornadoEF5
wendyvortex
Woland
Zjokke
Cikx
-
- 2120 messages
- 1083 votes
Geen paniek! Mijn lijst is zojuist op de post gedaan. 
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Ik heb de mijne ook zojuist verzonden 
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
Je hebt baas boven baas qua uitstelgedrag John Milton
.
Tanguy
-
- 455 messages
- 2051 votes
Ook de mijne is vanochtend verzonden. Last minute op de laatste dag uiteraard 
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
Ik ook. Hoewel niet de grootste fan van Malick haha.
John Milton
-
- 24220 messages
- 13385 votes
Je hebt baas boven baas qua uitstelgedrag John Milton
.

@IH88 - Ik heb er gisteravond wel braaf aangezet en zitten slepen hoor. Godzijdank heeft excel 'automatisch hersteld' want ik was zo moe kennelijk dat ik na wat drinken te hebben gepakt voor het slapen gaan, gewoon mijn pc heb uitgeknald. Even schrikken vanmorgen toen ik eerst een ander autoherstel bestand tegenkwam dat beduidend ouder was :-o
Nu maar even verder.
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
Laatste dag. Nog even vijf films uit mijn lijst die niet vaak (of helemaal niet) in de top 1000 terecht zijn gekomen de afgelopen edities.
Roma, Città Aperta (Film, 1945) - MovieMeter.nl
https://www.filmlinc.org/wp-content/uploads/2016/04/romeopencity4-1600x900-c-default.jpg
Good Bye Lenin! (Film, 2003) - MovieMeter.nl
https://ichef.bbci.co.uk/images/ic/1200x675/p047xvf3.jpg
Eighth Grade (Film, 2018) - MovieMeter.nl
https://cinemayward.com/wp-content/uploads/2018/11/eighth-grade.jpg
For Sama (Film, 2019) - MovieMeter.nl
Bringing Up Baby (Film, 1938) - MovieMeter.nl
https://dv2oc5tyj18yr.cloudfront.net/reel13/files/2022/10/ViewerGuide_BringingUpBaby.png
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Ik ben vooral benieuwd hoeveel films ik alleen heb genomineerd. Zou best veel kunnen zijn. Qua horror zou er wel wat overlap kunnen (moeten) zijn met joolstein, Shakyen ikkegoemikke al heb ik de meest bekende of hoog gewaardeerde grotendeels gemeden. Ik verwacht niet meteen om veel gemeen te gaan hebben met John Milton al weet je maar nooit 
Shaky
-
- 3735 messages
- 13044 votes
Lijkt me wel alexspyforever, zou me wat zijn zeg als we geen enkele overlap zouden hebben.
leatherhead
-
- 3556 messages
- 1813 votes
Bijna vergeten maar gelukkig nog op de valreep m'n lijst ingediend!
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes
Enkele stats van mijn lijst:
1920s - 1x
1930s - 3x
1940s - 6x
1950s - 7x
1960s - 7x
1970s - 16x
1980s - 19x
1990s - 27x
2000s - 49x
2010s - 100x
2020s - 15x
Neen, goed verdeeld is het misschien niet, maar ik ben er wel vrij zeker van dat het nog erger verdeeld was de voorbije keren dat ik meedeed. Want tegenover de vorige keer wel degelijk al wat meer van vroeger gezien.
Qua jaartallen:
2017 - 15x
2019 - 15x
2014 - 14x
2016 - 11x
2018 - 11x
Op gevoel zou ik inderdaad ook zeggen dat 2014, 2017 en 2019 de jaren zijn waar ik de meeste favorieten van heb. Op dat vlak dus geen vreemde statistiek voor mij. En ja, er is wel een bias naar mid en eind 2010s toe. Die is wel weg bij de 2020's en vroege 2010s die meer in lijn lopen met het aantal films uit jaren '90 en jaren '00.
LANDEN:
32 landen zijn vertegenwoordigd in mijn top 250
Verenigde Staten - 113x
Verenigd Koninkrijk - 21x
Japan - 19x
Frankrijk - 17x
Zuid-Korea - 9x
Australië, Canada, Duitsland - 7x
België, Denemarken, Italië - 5x
Hier ben ik meer tevreden mee, hoewel er nog regio's zijn in de wereld waar het beter zou moeten of die ik nog te weinig verkend heb. Het kan ook niet allemaal tegelijkertijd natuurlijk. Ter informatie: Duitsland en West-Duitsland heb ik samen gegroepeerd, Rusland en USSR ook. China/Taiwan/Hong Kong en Tsjechië/Slowakije/Tsjechoslowakije zijn apart.
REGISSEURS:
Quentin Tarantino - 5x
Stanley Kubrick - 5x
Ki-duk Kim - 5x
Alfred Hitchcock - 4x
En ja niemand anders die over 3 gaat. Dat is eigenlijk minder dan de vorige edities zelfs omdat enkelen terugvallen. Enorm veel regisseurs die op drie blijven steken
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Nou ja, er zijn mensen (ik noem geen namen
) die, als ze niet gelijk gaan beginnen met hun lijst, uiteindelijk toch vergeten om een lijst in te leveren rond mei. Dan maar gelijk beginnen haha.
Ik verwacht het niet (maar je weet maar nooit) dat iemand het vergeet. Best veel "op het laatste moment"
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
Ook mijn lijst vandaag ingestuurd.
Stuk of 30 nieuwe films (op 250) en in de top-100 zes gloednieuwe titels plus nog twee die wel al eerder in m'n lijst stonden maar flink gestegen zijn. Her en door gooi je zo ook eens een paar titels naar beneden of eruit (spoiler alert: 2001 A space odyssey...).
John Milton
-
- 24220 messages
- 13385 votes
Mijne ook zojuist verstuurd, met de hele avond nog in het verschiet, zeeën van tijd over nog! 
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Ik verwacht het niet (maar je weet maar nooit) dat iemand het vergeet. Best veel "op het laatste moment"
Ik begin meestal ook vroeg genoeg maar ik wilde niet absoluut een lijstje indienen en ik blijf een rangschikking maken moeilijk vinden. Maarja bepaalde mensen pushten mij een beetje en toen was het ineens al einde mei en ik wilde die mensen niet teleurstellen 
Het goede nieuws is wel dat ik nu een basislijst heb die ik moet proberen up to date te houden...
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Mijne ook zojuist verstuurd, met de hele avond nog in het verschiet, zeeën van tijd over nog!
Tenzij er een leuke challenge is dan kunnen we er niet snel genoeg aan beginnen!
John Milton
-
- 24220 messages
- 13385 votes
Ja dat is anders. Een kijklijst maken is zo klaar ☺️
Pieter Montana
-
- 6678 messages
- 2286 votes
Ook mijn lijstje doorgestuurd. Dead Ringers mocht de lijst afsluiten, waardoor Dr. No het niet haalde, tot spijt van wie het benijdt.
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Maarja bepaalde mensen pushten mij een beetje en toen was het ineens al einde mei en ik wilde die mensen niet teleurstellen 
Het goede nieuws is wel dat ik nu een basislijst heb die ik moet proberen up to date te houden...
Ja dat klopt, maar je hebt applaus gekregen, niet slecht. En ja proberen up to date te houden, zo doe ik het ook, voor een eventuele volgende keer scheelt het enorm veel tijd.
Threeohthree
-
- 5557 messages
- 2931 votes
Ook mijn top 250 gisteren ingeleverd. Op de valreep nog even mooi The American Astronaut (Film, 2001) mee kunnen pakken. Al heeft Container (Film, 2006) helaas net de boot gemist. Die zag ik vandaag nadat ik gister de lijst had ingeleverd. Mja dat houd je toch.
Vooral blij dat ik afgelopen 2 maand flink veel films hebben kunnen kijken na een pauze van bijna 10 jaar.. Zodoende ook mijn eerste deelname aan dit project.
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
De eerste twee edities heb ik het nog intensief gevolgd daarna niet meer, behalve dat het te moeilijk was heb ik nooit mee willen doen omdat het niet "loonde" dat laatste is dit keer niet anders. Ik schat in dat slechts 10 van 250 films het eindresultaat halen (films die in de eindlijst voorkomen en die ik gezien heb, dit aantal zal wel een stuk hoger zijn, ik denk 50 of meer.
Ik kom met regelmaat dezelfde users tegen bij films, alleen die beoordelen die films te laag of ze hebben geen zin om mee te doen/ze vinden het moeilijk. (Voor veel mensen is een top 10 invullen bij je naam al te moeilijk laat staan 250).
Mensen taggen heeft bij mij verder ook niets opgeleverd, vermoed ik.
Maakt verder niet uit. Ik moest het weer even kwijt. 
tbouwh
-
- 5809 messages
- 5400 votes
Top-500 opgestuurd. Roland Garros werkte aardig afleidend vanmiddag en ik heb het onderlinge 'ziften' (is nr. 322 ook echt 'beter' dan nr. 355) minder ver kunnen doorvoeren dan ik normaal misschien zou doen. Belangrijkste vind ik echter dat mijn favorieten hun punten meekrijgen, grofweg in de juiste regionen.
Mijn top-100 van twee jaar terug heb ik grotendeels intact gelaten, met een paar nieuwe binnenkomers. Ik vind het wat cru om niet-herziene titels die ik destijds met zorg heb gerangschikt nu weer subtiel te gaan husselen op basis van het 'gevoel van de dag'. Wel zijn er dus een kleine handvol titels buiten de top-100 van toen gevallen, al staan ze volgens mij nog wel allemaal in mijn lijst. KLIK met linkjes naar ICM en LB, en zodra ik tijd heb (en na de onthulling van de nieuwe lijst) zal ik mijn oude top-100 overal updaten.
Staaajn_
-
- 103 messages
- 1914 votes
Net op de valreep mijn lijstje nog verstuurd. Mijne is ook ongeveer dezelfde als vorig jaar al zijn er een aantal films van Hong Sang Soo, Rivette en Ozu ingeslopen. Ook een nieuwkomer in de top 10: Edvard Munch van Peter Watkins.
Benieuwd naar de lijst!
-
- 31148 messages
- 5448 votes
Nog even en de lijnen worden gesloten.
Het belooft een mooie top 1.000 te worden. Uiteraard dankzij jullie lijstjes.
Ome henk
-
- 30 messages
- 0 votes
Ik draag weer eens de rode lantaarn. Na een drukke week werd het toch weer een laatste moment haastklus. Maar bedankt dat je het wederom organiseert Pegasus.
Ditmaal ben ik full-anarchie gegaan en heb een lijstje van 471 ingeleverd. Met 28 heb ik toch nog relatief veel films uit dit decenium. Al staat De Slag om de Schelde (2020) niet heel hoog met plek 214. Verdere statistieken komen misschien in de komende dagen nog. Voor nu, goedenacht!
-
- 31148 messages
- 5448 votes
We ronden af, anders geraakt de top 1.000 nooit af.
In totaal 71 lijstjes, dat is 1 meer dan in 2021 en 1 minder dan 2019. Perfect aantal dus. Een hoop nieuwe spelers, wat heel leuk is omdat de top 1.000 dan weer wat door elkaar geschud wordt. Ik moet nog een 18 lijsten verwerken, maar ik zie nu al een hoop nieuwe films en comebacks. Maar ook bekende titels natuurlijk.
Als alles afgerond is volgt er een apart topic met de presentatie, maar ik zal het nog wel even aankondigen. De discussies en speculaties kunnen hier dan verder gezet worden. Merci alvast iedereen om weer mee te doen.
Dit zijn de deelnemers waar ik een inzending van heb ontvangen:
alexspyforever
Arjan van Dijk
Badalementi
Baggerman
Beavis
Brave-Neo
chevy93
Cikx
Cinemanukerke
Collins
Dick2008