• 178.028 movies
  • 12.206 shows
  • 33.975 seasons
  • 647.002 actors
  • 9.371.263 votes
Profile

MovieMeter top 1000 project - Editie 2023

IH88

• 9727 messages
  • 3182 votes

Leave Her to Heaven (Film, 1945) - MovieMeter.nl

https://www.alternateending.com/wp-content/uploads/2019/11/yctQYbmF9ZyRTqdbvkDoL09H7jX.jpg

Gene Tierney is één van mijn leukste ontdekkingen qua actrices van de laatste jaren. Sinds ik ook oude klassiekers ben gaan kijken valt Tierney mij in elke film waarin ze meespeelt op. Vooral Tierney's veelzijdigheid en charisma zijn sterke kwaliteiten van haar als actrice, en dat laat ze in Leave Her to Heaven ook weer zien. Ze heeft niet voor niets een Oscarnominatie gekregen voor haar rol als de jaloerse en obsessieve Ellen. Liefde was nog nooit zo destructief als in deze film. Voor de personages hun ondergang, maar voor ons als kijker is het smullen geblazen.

madmadder

• 371 messages
  • 3054 votes

Nog een paar weekjes en dan vakantie, mooi tijd om mijn lijst dan op te stellen.

IH88

• 9727 messages
  • 3182 votes

madmadder wrote:

Nog een paar weekjes en dan vakantie, mooi tijd om mijn lijst dan op te stellen.

Eind mei is de deadline hé .

madmadder

• 371 messages
  • 3054 votes

IH88 wrote:

(quote)

Eind mei is de deadline hé .

Ik weet het, met een paar dagen heb ik zo'n lijst wel in elkaar geknutseld.

Film Pegasus (moderator films)

• 31148 messages
  • 5448 votes

Nog een maand te gaan, dus tijd voor een tussenstand.

Ik heb ondertussen al 18 lijst met dank aan: Beavis - Dick2008 - Dopke - Edamboy - Film Pegasus - Fisico - Gish - IH88 - Ikkegoemikke - joachimt - joolstein - Karl van H - MovieMind - MRDamman - SimonSav - Soom - Theunissen - wendyvortex

Op dit moment staat And Then We Danced (Film, 2019) op nr 1.000 maar met niet veel punten en te weinig dus als er nog lijstjes bijkomen (of de film moest punten bij krijgen). Ik wil maar zeggen dat elk lijstje nog bepalend kan zijn.

4218 verschillende films hebben al 1 of meer nominaties gekregen, dus we hebben alvast genoeg voor een top 1.000. Maar er mogen zeker nog lijstjes bij komen. Als we in de buurt komen van vorig jaar (of zelfs iets lager), zijn er al zeker nieuwe titels in de lijst. Maar zoals ik al zei, kan elk lijstje de top nog door elkaar schudden. Zeker als er (van harte welkom!) nieuwe spelers een lijst insturen.

Er is nog tijd tot 30 mei. Maar sneller mag ook!

TornadoEF5

• 5616 messages
  • 1726 votes

Het mijne mag je zeker nog verwachten, maar ik ga deze maand nog wat van de gelegenheid gebruik maken om nog wat films te zien, dus wellicht zal het toch eerder laatste week / last minute worden.

Kondoro

• 11519 messages
  • 2861 votes

Ik ben mijn lijst nu in elkaar aan het flansen maar, ik moet hem weer helemaal opnieuw maken dus het gaat even wat tijd kosten. Ik ben nu bezig met het begin, hoop hem vanavond af te maken en anders ergens deze week.

Emma!

• 30 messages
  • 468 votes

Leuk dat het weer georganiseerd wordt. Ik doe ook graag weer mee.

TornadoEF5

• 5616 messages
  • 1726 votes

IH88 wrote:

En lekker een vrije dag vandaag, dat verdient twee extra tips deze week. Moana (Film, 2016) - MovieMeter.nl en Nelyubov (Film, 2017) - MovieMeter.nl zouden niet meer van elkaar kunnen verschillen. Humor en plezier versus naargeestige droefenis. Allebei twee jaar geleden ook al tips van mij. Zeker Moana zal niet iedereen kunnen bekoren maar hé, iedereen heeft zijn eigen eigenaardige filmsmaken. Niet alles hoeft 'highbrow' te zijn. Loveless moet je niet gaan kijken als je een vrolijke en opbeurende film wilt zien, maar zeker voor de mensen met kinderen onder ons kan dit best een opbeurende film zijn. Zo slecht doe je het nog niet .

Moana zal wel vrij bekend zijn, maar is inderdaad een film die voor mij wel een plekje in een top 1000 zou verdienen. Toch één van de beste Disney films uit deze eeuw vind ik, al zijn de plekjes wel duur. Ik zal zelf nog moeten kijken of ik het in mijn toplijst kan zetten. Idem voor Lilo & Stitch (Film, 2002), of misschien heb ik gewoon een zwak voor Polynesische/Hawaiaanse settings.

Sanderkeuh

• 582 messages
  • 2953 votes

Benieuwd of Transformers er deze keer gaat in komen, was vorige keer veel rond te doen herinner ik me.. stond toen op plaats #328 bij mij.

IH88

• 9727 messages
  • 3182 votes

Ben benieuwd of Onderhond ons nog om de oren gaat slaan met zijn lijst vol (Aziatische) pareltjes .

Onderhond

• 87594 messages
  • 12838 votes

IH88 wrote:

Ben benieuwd of Onderhond ons nog om de oren gaat slaan met zijn lijst vol (Aziatische) pareltjes .

Heb toevaliig vandaag m'n stemmen geëxporteerd. Duurt alleen een dagje voor je het bestand krijgt, maar die lijst komt er wel aan

Film Pegasus (moderator films)

• 31148 messages
  • 5448 votes

Het lijstje van Onderhond is zeer welkom! Ik zag al voorzichtig een trend in de top 1.000 van dit jaar, maar de sterkte is de variatie in de lijst. En dat kan nu wel wat Aziatische topfilms gebruiken. Sowieso is het leuk als de lijst alle kanten uit gaat. Van klassiekers naar blockbusters. En van indie films naar Aziatische pareltjes.

Pecore

• 923 messages
  • 1691 votes

Ik heb mijn bescheiden lijstje in Letterboxd gemaakt. Iemand die mij even snel kan vertellen hoe daar de boel geëxporteerd wordt?

origineelhe

• 60 messages
  • 1291 votes

oup wrote:

Volgens mij zijn er in dit topic nog geen Nederlandse tips voorbij gekomen! Laat ik dan een duit in het zakje doen met het sterke Zee van Tijd (2022).

Deze stond al op mijn kijklijst, maar naar aanleiding van je bericht gister al opgezet, en hij krijgt zeker een plekje in mijn top 250!

Twee andere Nederlandse aanraders die mijn lijst halen zijn Broers (Film, 2017) - MovieMeter.nl en De Beentjes van Sint-Hildegard (Film, 2020) - MovieMeter.nl.

stephan-0115

• 1358 messages
  • 2200 votes

Zaterdag tijdens de openingstijdrit van de Giro d'Italia, onder het heerlijke zinloze gekeuvel van Jeroen en Karsten, lijkt me het perfecte moment om eens serieuze stappen te gaan zetten wat betreft mijn lijstje. De eerste 70 staan al wel redelijk, maar nu moet ik met mijn 4,0*-stemmen bezig. Dat wordt serieus keuzes maken..

Over Nederlandse films gesproken: als rasechte Tukker kan 'De Beentjes' natuurlijk niet ontbreken (rondom plek 20/30 vermoed ik). Verder komt Nederland er bekaaid vanaf. Misschien dat Brimstone en Soldaat van Oranje nog in de lagere regionen voorkomen, maar daar houdt het ook wel mee op.

IH88

• 9727 messages
  • 3182 votes

Pecore wrote:

Ik heb mijn bescheiden lijstje in Letterboxd gemaakt. Iemand die mij even snel kan vertellen hoe daar de boel geëxporteerd wordt?

Als je op je naam klikt in Letterboxd, en dan settings, dan staat er helemaal rechts Import & Export.

TornadoEF5

• 5616 messages
  • 1726 votes

Leuke mijlpaal trouwens nog bereikt zo een maand voor de deadline. 500 films gezien uit de toplijst van 2021. Nog 500 te gaan

DVD-T

• 15565 messages
  • 3123 votes

Mijn lijstje voor deze editie ook klaar en ingestuurd.

3 nieuwe binnenkomers met Dune, The Lighthouse en The Northman. Verder weinig tijd en niet echt meer up to date met de kwaliteit films. Enkel maar blockbuster geweld in het afgelopen jaar gezien wat de lijst niet of bij lange na niet heeft gehaald tot mijn favo 250 films. Dus heel veel gemist en ook de komende maand heel weinig tijd om iets te gaan zien nog. NA deze maand heb ik weer volop de tijd en mogelijkheid om veel te gaan zien.

Ik ben benieuwd naar de lijst en lijstjes van de users voor tips .

madmadder

• 371 messages
  • 3054 votes

Gisteren had ik onverwacht een vrije dag en heb alvast een begin gemaakt. De 5* en 4,5* zijn op volgorde gezet en ik heb een schifting gemaakt in mijn 4*. Toevalligerwijs kwam ik uit op 510, dus hoef in principe nog maar een enkeling te schrappen, maar misschien houd ik het net als de vorige keer bij een top400, ligt eraan hoe goed ik me voel over die onderste 100.

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

madmadder wrote:

Toevalligerwijs kwam ik uit op 510, dus hoef in principe nog maar een enkeling te schrappen, maar misschien houd ik het net als de vorige keer bij een top400, ligt eraan hoe goed ik me voel over die onderste 100.

Zou ik niet doen, schrap er 10 en inleveren die handel.

Baggerman

• 10839 messages
  • 8277 votes

Dk2008 wrote:

Zou ik niet doen, schrap er 10 en inleveren die handel.

Inderdaad, een 4* is ook een goede film. Volgens mij doen velen er véél te gewichtig over. Uiteindelijk is het toch een momentopname en morgen zou je nummer 401 en 402 wellicht weer omruilen. Nou en?

madmadder

• 371 messages
  • 3054 votes

Ja, ok, ik ben overtuigd.

IH88

• 9727 messages
  • 3182 votes

Aftersun (Film, 2022) - MovieMeter.nl

https://storage.googleapis.com/afs-prod/media/d4cb803fe2ce4fe0b4bb935d30498eee/3000.jpeg

Ik zal even mijn eerdere recensie hier plaatsen. Dat zegt denk ik genoeg.

We zitten pas in januari, maar Aftersun zou zomaar eens mijn nr. 1 film van het jaar kunnen worden. Deze film kwam wel even binnen, vooral door het hartbrekende laatste half uur. Het klinkt cliché, maar ik wilde gelijk mijn eigen vader bellen na het zien van de film. Bijna iedereen heeft denk ik wel in zijn jeugd van die vader-zoon/dochter tripjes gemaakt en als dat de laatste herinnering aan je vader is, kan dat je wel blijven achtervolgen.

Wat is er met de vader gebeurd? Zelfmoord? Drugsoverdose? Gewoon weggegaan? Wells geeft geen antwoord, maar geeft wel sommige hints (werkloosheid, geldproblemen, drugsgebruik). Het is allemaal zeer subtiel en vaag, maar dat vond ik juist ontzettend sterk. Mescal en de jonge Corio zijn weergaloos, en 'Under Pressure' van Queen zal nooit meer hetzelfde klinken. Ik geef het toe, bij die laatste beelden op het vliegveld zat ook ik met vochtige ogen te kijken.

stephan-0115

• 1358 messages
  • 2200 votes

Enorm mooie recensie IH88. Mee eens dat je recensie exact de essentie haalt. Gaat bij mij ook mooi hoog debuteren (plek 40/50) in de lijst, en kan zo maar eens in mijn top-5 films van dit jaar komen.

Benieuwd waar deze gaat eindigen in deze editie. Ik twijfel er namelijk niet aan dat ie de lijst gaat halen uiteindelijk.

IH88

• 9727 messages
  • 3182 votes

Nee, de eindlijst gaat Aftersun zeker halen. Misschien wel de hoogste nieuwe binnenkomer?

stephan-0115

• 1358 messages
  • 2200 votes

IH88 wrote:

Nee, de eindlijst gaat Aftersun zeker halen. Misschien wel de hoogste nieuwe binnenkomer?

Mwah, geduchte concurrentie van onder andere Drive My Car, Close, Un Monde, Top Gun: Maverick en Avatar. Gaat nog een zware kluif worden.

Klein zijstraatje: toen ik gisteren meters aan het maken was met mijn lijst dacht ik regelmatig van 'oh, waar stond deze titel in 2021', om me vervolgens te bedenken dat ik 'm pas na die editie heb gezien. Heeft daarmee z'n charme, en leuk om elke 2 jaar zo'n lijstje op te stellen.

Ik bedoel er mee te zeggen dat er voldoende moois voorbij is gekomen de afgelopen 2 jaar, en we los daarvan ook nog voldoende moois hebben gezien die de lijst gaan halen.

madmadder

• 371 messages
  • 3054 votes

Lijstje is de deur uit.

Aantal per decennium:

1920's 3

1930's 3

1940's 4

1950's 16

1960's 44

1970's 42

1980's 53

1990's 70

2000's 87

2010's 150

2020's 28

Je kunt zien dat ik in de 2010's serieus begonnen ben met film kijken, en als je deze lijst naast mijn vorige toplijst(en) legt, zie je dat de lijst langzaamaan steeds ouder wordt.

Dievegge

• 3170 messages
  • 8192 votes

Mijn top 500 is ook binnen! Bij m'n zesde deelname zijn de veranderingen minder groot, maar toch komen er eenentwintig nieuwe films binnen. Het is weer een overzicht van hoogtepunten uit veel verschillende periodes, landen en genres.

Decennia:

1910s: 02

1920s: 18

1930s: 35

1940s: 39

1950s: 54

1960s: 68

1970s: 67

1980s: 50

1990s: 48

2000s: 55

2010s: 60

2020s: 04

Landen:

237x VS

64x Verenigd Koninkrijk

52x Franrijk

27x Italië

21x Duitsland

12x Spanje

10x Denemarken

9x Zweden

8x China

8x Japan

5x Zuid-Korea

Nu is het wachten op het resultaat.

IH88

• 9727 messages
  • 3182 votes

Mooi evenwichtig lijstje weer Dievegge.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.