- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- MovieMeter top 1000 project - Editie 2023
MovieMeter top 1000 project - Editie 2023
joolstein
-
- 10829 messages
- 8915 votes
Mijn lijst is al een tijdje ingestuurd Nu zie ik dat het topic wat minder actief raakt!
Ach Kom, ik zal dat eens proberen te veranderen door ook (net als IH88) enkele van mijn favorieten uit de lijst te posten. https://danielgarber.files.wordpress.com/2021/06/fs40_19c108d3-bda7-eb11-a9d4-0edcbcd33718.jpg
Video Nasties is een term die de meeste horrorliefhebbers kennen. Deze film verwijst naar die conservatieve en politieke uiting van de jaren tachtig toen VHS-banden met expliciete beelden schadelijk werden geacht voor de kijker. De film gaat over een jonge vrouw genaamd Enid, die zich bezighoudt met het beoordelen en censureren van die low budgetfilms maar door een incident uit haar verleden verdwijnt langzaam de grens tussen fictie en realiteit. Kortom voor mij een meer dan fantastische reis die eindig in een heerlijke slotfase!
stephan-0115
-
- 1358 messages
- 2200 votes
Ik moet ook gewoon heel erg snel een start gaan maken met m'n lijstje. Ik had het briljante idee om tijdens Pasen een goede start te maken, tot ik erachter kwam dat ik tijdens Pasen helemaal geen tijd heb.
Gelukkig heeft het uitstelgedrag ook een positief tintje: dit verbluffende, wat minder bekende oorlogsdrama heb ik vorige week gezien en gaat in mijn lijst hoge ogen gooien. Ik ben eigenlijk wel verrast dat de film in 2021 de lijst niet heeft gehaald.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31148 messages
- 5448 votes
Toch al 11 deelnemers, een mooie start. 
Beavis
Dick2008
Dopke
Film Pegasus
joachimt
joolstein
MovieMind
SimonSav
Soom
Theunissen
wendyvortex
Leuk om de lijst te zien evolueren en hoe elk lijstje toch impact heeft op de top 1.000.
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
Topic is altijd wat rustiger in maart/begin april. Maar daarna gaat het los
. Elf lijstjes is zeker een mooi begin! Mijn lijst is eigenlijk klaar, maar vanaf nu ga ik kijken of er nog nieuwe films in kunnen komen.
Kondoro
-
- 11519 messages
- 2861 votes
Topic is altijd wat rustiger in maart/begin april. Maar daarna gaat het los
. Elf lijstjes is zeker een mooi begin! Mijn lijst is eigenlijk klaar, maar vanaf nu ga ik kijken of er nog nieuwe films in kunnen komen.
Ik kan ook wel elke dag een mop van de dag posten 
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
Vandaag twee films die nieuw in mijn lijst terechtkomen (de twee hoogste nieuwe binnenkomers). Twee films met veel overeenkomsten. Allebei komen ze uit de voormalige Sovjet-Unie, en beide regisseurs laten de gruwelen van de Tweede Wereldoorlog op een eigenzinnige, originele en bijna spirituele manier zien.
Voskhozhdenie (Film, 1977) - MovieMeter.nl
https://offscreen.com/images/articles/_resized/theascent1.jpg
Ballada o Soldate (Film, 1959) - MovieMeter.nl
https://i.pinimg.com/originals/e4/84/b6/e484b6d0f1c3cadd6773eca86e60ef22.jpg
The Ascent is de meer expliciete film van de twee en laat de gruwelen van de oorlog echt zien. We volgen twee personages die door het winterse landschap moeten lopen vol gevaren. Beide personages komen voor onmenselijke keuzes te staan, en het is interessant om te zien hoe ze hiermee omgaan. Ballad of a Soldier is bedachtzamer en gaat meer over hoe de rest van het volk de oorlog meemaakt. Ballad is een bijna bedrieglijk rustige en sfeervolle film, maar daardoor maakte het einde juist des te meer indruk.
Kondoro
-
- 11519 messages
- 2861 votes
Weer twee mooie aanbevelingen IH. Deze sla ik op.
stephan-0115
-
- 1358 messages
- 2200 votes
Vandaag twee films die nieuw in mijn lijst terechtkomen (de twee hoogste nieuwe binnenkomers). Twee films met veel overeenkomsten. Allebei komen ze uit de voormalige Sovjet-Unie, en beide regisseurs laten de gruwelen van de Tweede Wereldoorlog op een eigenzinnige, originele en bijna spirituele manier zien.
Voskhozhdenie (Film, 1977) - MovieMeter.nl
(afbeelding)
Ballada o Soldate (Film, 1959) - MovieMeter.nl
(afbeelding)
The Ascent is de meer expliciete film van de twee en laat de gruwelen van de oorlog echt zien. We volgen twee personages die door het winterse landschap moeten lopen vol gevaren. Beide personages komen voor onmenselijke keuzes te staan, en het is interessant om te zien hoe ze hiermee omgaan. Ballad of a Soldier is bedachtzamer en gaat meer over hoe de rest van het volk de oorlog meemaakt. Ballad is een bijna bedrieglijk rustige en sfeervolle film, maar daardoor maakte het einde juist des te meer indruk.
Probeer Sorok Pervyy dan ook eens! Kent qua sfeer en tempo grote overeenkomsten met Ballada o Soldate!
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
Ik zal vanaf aankomende zondag trouwens niet meer alleen nieuwe films die in mijn lijst zijn gekomen in het zonnetje zetten, maar ook wat kleinere films die al langer in mijn lijst staan en de top 1000 nooit hebben gehaald.
chevy93
-
- 12753 messages
- 1323 votes
Dat op een rijtje zetten blijft toch een ding bij films, daar heb ik bij muziek veel minder moeite mee. De nummers/albums ken ik door en door, maar het gros van de films in mijn lijst heb ik slechts één keer gezien. Het komt dan ook regelmatig voor dat ik een film die ik 4* of hoger heb gegeven (daar heb ik de grens gelegd) nauwelijks kan herinneren. Wat doe je dan? Gewoon opnemen, want ik vond het immers destijds een 4* waard. Of juist niet, want als je je de film nauwelijks kunt herinneren is deze bij nader inzien allicht geen 4* waard.
En soms is het ook meer een gevoel dat is blijven hangen: 'ik weet niet zo goed meer waar het over ging, maar weet alleen dat ik destijds onder de indruk was'. Tja, zeg het maar.
Sowieso vervelend dat bij het maken van zo'n lijst ik ook tientallen films tegenkom die ik eigenlijk allemaal direct weer wil herzien. Daar heb ik toch helemaal de tijd niet voor?! 
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Hierop kan ik alleen reageren met mijn eerste bericht van dit topic.
Ik hanteer zelf al jaren als maatstaf, ik moet een film eens in de 1 à 5 jaar weer hebben gezien al is het maar gedeeltelijk en al is het maar voor mijn gevoel maar anders hoef ik zo'n film niet op dvd te hebben laat staan dat hij in mijn favorietenlijst komt.
Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn, of die hier ook aan meedoen weet ik niet, die een film gewoon 1x (hoogstens nog een keer en verder niet) kijken en dan daarop hun lijst baseren. Dus de film waar ze het meest lovend over zijn geweest zetten ze op 1 en zo verder, ook al is dat tig jaar geleden.
Het idee je stemt op een film na 1x keer zien en die stem blijft staan ook al verandert je mening heb ik ook een goed idee gevonden. Maar ja de één doet zus de ander zo dan werkt het niet.
mister blonde
-
- 12693 messages
- 5825 votes
Ik wil ook wel mee doen. Ik ben vrij nieuw op deze site, dus begrijp goed dat ik niet getagd word.
-
- 31148 messages
- 5448 votes
Bij deze: mister blonde 
Maar doe zeker mee! Van harte welkom! 
John Milton
-
- 24220 messages
- 13385 votes
Man, I love me some good sarcasm! 
Idd, wees welkom mister blonde! Wie tag je wel en wie niet is altijd wat lastig. Vaak zijn het toch de oudgedienden en de users die aan de challenges meedoen. Maar als je meer gegadigden weet, haal ze binnen!
Of was je bij de vorige ook bij de partij (Eten gaat zo op tafel, dus geen tijd om na te kijken)?
stephan-0115
-
- 1358 messages
- 2200 votes
Welkom mister blonde! Vers bloed kan deze website wel gebruiken. 

chevy93
-
- 12753 messages
- 1323 votes
Hierop kan ik alleen reageren met mijn eerste bericht van dit topic.
Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn, of die hier ook aan meedoen weet ik niet, die een film gewoon 1x (hoogstens nog een keer en verder niet) kijken en dan daarop hun lijst baseren. Dus de film waar ze het meest lovend over zijn geweest zetten ze op 1 en zo verder, ook al is dat tig jaar geleden.
Het idee je stemt op een film na 1x keer zien en die stem blijft staan ook al verandert je mening heb ik ook een goed idee gevonden. Maar ja de één doet zus de ander zo dan werkt het niet.
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Ik heb wel bij een heleboel films berichten geplaatst en als die nalees dan weet ik het weer.
Ik zou in jou geval gewoon doen die je het best herinnert daar begin je mee en dan tot die lijst vol is. Maar als iemand een betere tip heeft moet die maar even reageren
Jullie misschien IH88 Film Pegasus John Milton
En met muziek daar begin ik niet aan of het moet heel streng zijn bijvoorbeeld van een bepaald decennium of genre.
De eis 250 films vind ik wel streng maar voor de rest vind ik het soepel een beetje zoals op de site, kijk gewoon wat je zelf leuk vindt en zet die vervolgens in een lijstje.
stephan-0115
-
- 1358 messages
- 2200 votes
Ik vind de eis minimaal 250 films juist een goede regel Dick2008. Dat maakt de lijst gevarieerd, omdat het is opgesteld door users die redelijk veel films hebben gezien (ik neem niet aan dat je een 3* film in je lijst zet).
Laat je deze regel los en iedereen mag een top-10, vooruit top-50 invullen dan krijg je misschien meer users die een lijstje inleveren, maar ook veel meer mainstream-titels waardoor de verborgen pareltjes wegvallen. De lijst zal dan grote overeenkomsten gaan vertonen met de top-250 hier en/of op IMDb. Bovendien is het een stuk fraudegevoeliger.
Ik vind het juist leuk dat mainstream-titels naast arthouse-titels leven in deze lijst, het écht een alternatieve lijst is daardoor, en dat je veel nieuwe pareltjes kan ontdekken.
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
chevy93 Dick2008 Inderdaad gewoon de films eerst waar je goede herinneren aan hebt. Films die je een 4.5*/5* hebt gegeven, daar is meestal wel een reden voor. Ik heb ook films hoog in mijn lijst staan die ik al jaren niet heb gezien (25th Hour, Apocalypse Now, Once Upon a Time in Amrica, Das Boot en Magnolia zijn hiervan voorbeelden), maar ik heb wel zeer goede herinneringen aan deze films. Sommige 4* films ben ik inderdaad compleet vergeten, maar deze films zijn op één hand te tellen.
En nogmaals. Ga je niet druk maken over plaats 195 of 210 voor een film, maar zorg ervoor dat je alle films die je in je lijst wilt hebben ook echt erin zet. Dat is belangrijker. Want de plaats kan per dag veranderen en dan word je gillend gek
.
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Laat je deze regel los en iedereen mag een top-10, vooruit top-50 invullen dan krijg je misschien meer users die een lijstje inleveren, maar ook veel meer mainstream-titels waardoor de verborgen pareltjes wegvallen. De lijst zal dan grote overeenkomsten gaan vertonen met de top-250 hier en/of op IMDb. Bovendien is het een stuk fraudegevoeliger.
Klopt je hebt gelijk want dit antwoord gaf The One Ring destijds ook. Hierdoor wordt het meedoen wel moeilijker of zoals ik zei strenger maar dat moet dan maar.
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Ga je niet druk maken over plaats 195 of 210 voor een film, maar zorg ervoor dat je alle films die je in je lijst wilt hebben ook echt erin zet. Dat is belangrijker.
Mijn lijst is al een tijd geleden ingeleverd, klaar, af, finito uitgeprint ingelijst en boven mijn bed gehangen
maar ben nu alvast weer bezig voor over 2 jaar (mocht ik weer meedoen) 
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
Mijn lijst is al een tijd geleden ingeleverd, klaar, af, finito uitgeprint ingelijst en boven mijn bed gehangen
maar ben nu alvast weer bezig voor over 2 jaar (mocht ik weer meedoen)
Nee klopt. Dat gedeelte was ook voor Chevy93 haha.
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Weet ik maar staat toch is mijn lijst alweer iets veranderd met 1 à 2 andere films, blijf je toch houden tenzij je tot de zomer gaat wachten en geen films meer kijkt.
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
Der Tunnel (Film, 2001) - MovieMeter.nl
Ondanks het hoge gemiddelde hier heeft Der Tunnel nog nooit in de top 1000 gestaan. Er is niet heel veel op gestemd dus ik snap het wel, maar ik blijf het proberen
. Dit soort historische en waargebeurde verhalen liggen mij wel, zeker verhalen die zich afspelen tijdens de Koude Oorlog. Der Tunnel is spannend, sfeervol en sterk geregisseerd/geacteerd. Vooral het graven van de tunnel en de ontsnapping van oost naar west leveren spannende momenten op. Echt een aanrader.
Kondoro
-
- 11519 messages
- 2861 votes
Ja, vet. Deze ooit gezien tijdens de Duitse les op de middelbare school. Deze moet ik echt ff een keer opnieuw zien.
chevy93
-
- 12753 messages
- 1323 votes
Weet ik maar staat toch is mijn lijst alweer iets veranderd met 1 à 2 andere films, blijf je toch houden tenzij je tot de zomer gaat wachten en geen films meer kijkt.
-
- 31148 messages
- 5448 votes
We staan met de top 1000 op de voorpagina van de MM krant. 
Doe ook mee aan de vijfde editie van de MovieMeter Top 1000 - MovieMeter.nl
Wie weet trekken we nieuwe namen voor de lijst.