• 178.079 movies
  • 12.210 shows
  • 33.982 seasons
  • 647.065 actors
  • 9.371.961 votes
Profile

MovieMeter top 1000 project - Editie 2023

IH88

• 9727 messages
  • 3182 votes

Film Pegasus is opeens Max Verstappen geworden met zijn blokjes .

Film Pegasus (moderator films)

• 31148 messages
  • 5448 votes

Ik ben zo weer weg, dus wordt het weer wachten tot vanavond laat. Zo kunnen jullie je wat bezig houden...

IH88

• 9727 messages
  • 3182 votes

De boom van het leven begint wat takken en bladeren te verliezen zo te zien. Als je me van te voren had gezegd dat Climax boven TToL zou eindigen...

TornadoEF5

• 5616 messages
  • 1726 votes

Zal ook eens mijn meningen neerzetten voor elke film vanaf plaats 200

Blok 1: 200-191

Niet gezien: Gone With The Wind, The Graduate, Monty Python and the Holy Grail en The Great Beauty

Gestemd op Pi en Suspiria

Stemmen: Pi (4.5*), Seven Samurai (3.5*), Suspiria (5.0*), Twelve Monkeys (3.5*), Children of Men (3.5*), Dunkirk (3.5*)

Ik verwacht niet echt dat ik van de niet geziene films een potentiële fan zal worden. Gone With The Wind heeft ook een speelduur dat niet echt uitnodigend is, maar ik zal ze wel ooit eens moeten zien natuurlijk. Ik vind Dunkirk trouwens vrij hoog staan trouwens. Cinematografie is erg goed, maar voor de rest ben ik eigenlijk echt vergeten wat er in gebeurde, denk ook niet dat wat er gebeurt in die film echt van belang was.

Blok 2: 190-181

Niet gezien: Rosemary's Baby en Werckmeister Harmoniak

Gestemd op Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl en Ladri di Biciclette

Stemmen: Chung Hing Sam Lam (3.5*), Boyhood (3.5*), Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl (4.0*), Ladri di Biciclette (4.5*), Once Upon a Time… in Hollywood (3.5*), Good Will Hunting (3.0*), The Great Dictator (3.5*) en Slumdog Millionaire (3.0*)

Zoals al eerder gezegd vind ik Slumdog Millionaire wat overschat, al is dat ook een film die ik al heel lang geleden gezien heb. Good Will Hunting vind ik ook niet echt speciaal, geen idee wat de reden is waarom deze zo gewaardeerd is. Van Sant heeft ook uitdagendere films die interessanter zijn vind ik persoonlijk. Boyhood ook wel een film die qua achting bij mij is gedaald, heb ik in het verleden nog genomineerd denk ik. Chungking Express is net zoals vele andere WKW films een film waarin ik de draad nogal eens durf te verliezen, maar op esthetisch niveau wel goed is. De nieuwste Tarantino vind ik ook zeer hoog staan. Rosemary's Baby wil ik zeker trouwens ook nog eens zien.

Blok 3: 180-171

Niet gezien: The Handmaiden, Chinatown, Punch-Drunk-Love en L.A. Confidential

Gestemd op Kokuhaku en M - Eine Stadt Sucht einen Mörder

Stemmen: Kokuhaku (4.0*), American Psycho (4.0*), Before Sunset (3.5*), Singin' in the Rain (3.5*), La double vie de Véronique (2.0*) en M - Eine Stadt Sucht einen Mörder (4.5*)

Bij The Handmaiden heb ik trouwens wel al eens het eerste uur gezien, maar daar heb ik mijn stem verwijderd omdat ik hem niet uitgekeken heb, maar dat is ook een film die ik echt niet kon volgen. Verder nog een Polanski en een PTA die ik moet zien. En L.A. Confidential moet ik dringend ook eens zien. Geen fan van La double vie de Veronique helaas. De andere films die ik wel gezien heb zijn wel allemaal op zijn minst goed. American Psycho haalde net mijn lijst niet.

Blok 4: 170-161

Niet gezien: Antichrist, Brimstone en Trois Couleurs: Rouge

Gestemd op: Kill Bill: Vol. 2, Mommy en Zodiac

Stemmen: Kill Bill: Vol. 2 (4.0*), Mommy (4.0*), Zodiac (4.0*), Martyrs (2.0*), La La Land (2.5*), Das Leben der Anderen (3.0*), La Vita È Bella (2.0*)

Ik heb niet echt veel te zeggen over dit blokje buiten dat ik niet echt favoriet ben van heel wat films hier omdat ze ofwel mijn ding niet zijn ofwel gewoon volgens mij niet goed zijn (Martyrs dan). Ik kijk ook eigenlijk ook niet echt uit naar de ongeziene films hier.

Blok 5: 160-151

Niet gezien: Basic Instinct, Boogie Nights, Dune: Part One en La meglio gioventù

Gestemd op Victoria en Grave

Stemmen: Victoria (4.5*), Grave (4.5*), Arrival (4.0*), Mary and Max (4.0*), La passion de Jeanne d'Arc (3.0*) en Shutter Island (2.5*)

Shutter Island is een zeer verdeelde film, zelf ben ik niet echt fan van dat type film. De film over Jeanne d'Arc was mijn eerste silent die ik zag, dus misschien moest ik nog wat aan de stijl wennen daar. Mary and Max en Arrival hadden trouwens ook mijn lijst kunnen halen, ze haalden het net niet.

Bij de ongeziene films heb ik de helft van Boogie Nights al eens gezien (of zelfs over), maar niet uitgekeken wat al een veegteken is. Die moet ik dus nog eens zien, maar daar ga ik wellicht geen fan van worden, net zoals bij elke andere PTA. La meglio gioventù ook al eens het eerste deel van gezien maar dan zeer lang geleden. Dat vond ik trouwens wel goed, maar ik heb nooit het tweede deel gezien. De andere twee ongeziene films wil ik ook wel eens kijken.

150 tot 101 doe ik later dan.

Theunissen

• 12268 messages
  • 5513 votes

Mijn eerste blok met vier nominaties (hadden er eigenlijk 5 vijf moeten zijn):

- Paths of Glory (1957);

- Das Boot (1981), afgelopen vrijdag zag ik nog het laatste deel van de serie (seizoen 3) op de televisie;

- Gladiator (2000), destijds in de bioscoop gezien;

- Jaws (1975), in 1983 voor het eerst gezien op de televisie tijdens Veronica's "Meimaand Filmmaand".

Eigenlijk had ook "Back to the Future (1985)" erin moeten staan (kreeg 4,5* van mij), maar daarvoor in de plaatst had ik o.a. de kansloze films "Bad Biology (2008)" (heeft slechts 66 stemmen) en "Teeth (2007)" (hebben toch al 435 personen op gestemd en dat vind ik best knap) opgenomen in mijn lijst. Dat soort films moet ik maar bij de volgende editie niet meer opnemen, want dat is helaas toch kansloos.

P.S. "Pegasus" gaat als een speer, daar houd ik wel van. We zijn bijna bij de laatste 100 (ik zit nu op 74 nominaties, wel zonder een echte verrassing, als ik het goed geteld heb).

John Milton

• 24221 messages
  • 13386 votes

Lijst bijgewerkt

Zo dat ging opeens even hard. Ook van deze drie blokjes alles gezien, maar zo hoog in de lijst is dat eigenlijk geen verrassing meer, en het regent hier ook persoonlijke favorieten van mij, 23/30 waren er in mijn lijst terug te vinden, en er zit wat mij betreft geen slechte film bij. Maar los daarvan:

F*cking hell, wat een slagveld....

There Will Be Blood, The Tree of Life en Under Skin (èn mijn geliefde Back To The Future en The Lion King) buiten de top 100, schouder aan schouder met Gladiator en Joker.

Daar vind ik wel wat van. Maar ja, win some, lose some? Ook mijn persoonlijke nummer 1 Paris, Texas (1984) daalt weer een aantal plekken naar 122, al is dat natuurlijk nog steeds een prachtige notering. Wat, nog niet gezien? Ga.kijken. Op een rustige dag, wanneer je geen haast hebt.

Gezien: 844/890

Verzilverde nominaties: 260

John Milton

• 24221 messages
  • 13386 votes

IH88 wrote:

De boom van het leven begint wat takken en bladeren te verliezen zo te zien. Als je me van te voren had gezegd dat Climax boven TToL zou eindigen...

Editie 2013: 25 - Editie 2015: 15 - Editie 2017: 13 - Editie 2019: 42 - Editie 2021: 57

Echt een shocker inderdaad, zelfs al waren er tekenen. Misschien komen we zo 2001 wel tegen, op plek 104. En het rondje erna Mulholland Dr. op plaats 97.

Overigens is Climax ook gedaald, alleen TToL schrikbarend veel meer. Die heeft #15 en #13 gestaan....

stephan-0115

• 1358 messages
  • 2200 votes

De grootste klap is toch wel voor The Tree of Life. Die overigens nog steeds op mijn watchlist staat. Zal hem in de komende 2 jaar wel eens zien, misschien kan ik 'm dan aan een hogere notering helpen.

Daarnaast helemaal met John Milton Eens dat Paris, Texas gerust een paar plaatsjes hoger had mogen staan.

madmadder

• 371 messages
  • 3057 votes

John Milton wrote:

(quote)
Editie 2013: 25 - Editie 2015: 15 - Editie 2017: 13 - Editie 2019: 42 - Editie 2021: 57

Echt een shocker inderdaad, zelfs al waren er tekenen. Misschien komen we zo 2001 wel tegen, op plek 104. En het rondje erna Mulholland Dr. op plaats 97

JM schetst even het zwartste scenario denkbaar (voor mij dan).

TornadoEF5

• 5616 messages
  • 1726 votes

John Milton wrote:

(quote)

Echt een shocker inderdaad, zelfs al waren er tekenen. Misschien komen we zo 2001 wel tegen, op plek 104. En het rondje erna Mulholland Dr. op plaats 97

Het is makkelijker om van plaats 57 naar buiten de top 100 te zakken dan van de top 10 naar buiten de top 25. Maar The Tree of Life heeft inderdaad wel al klappen gehad in eerdere edities. Deze zat er wel dik aan te komen. Heel wat vaste stemmers voor deze film hebben deze keer niet meegedaan.

Ik vind het trouwens een zeer zwaar overschatte film. Het is een love it or hate it film, maar voor mij hoorde die niet thuis in een top 100, laat staan top 20. Dus ik ben niet ontevreden over die daling. Van Malick wil ik wel zeer graag Days of Heaven en The New World een kans geven. En ik denk dat The Thin Red Line ook een film is die eens aan de beurt moet komen (en als ik me niet vergis moet die nog komen, dus die zakt dan toch minder sterk dan TTOL).

John Milton

• 24221 messages
  • 13386 votes

Sorry Madelon... dat is een JM dingetje...

Mis Milton roept dan me dan vermanend een "JOENIEEEEE...!!!" toe, en dan herinner ik me weer dat ik shit niet moet jinxen

@Tornado - ik denk dat Days of Heaven je wel eens beter zou kunnen bevallen! TNW kan ik niet inschatten, was ik niet zo kapot van, maar moet herzien.

TornadoEF5

• 5616 messages
  • 1726 votes

John Milton wrote:

Sorry Madelon... dat is een JM dingetje,...

Mis Milton roept dan me dan vermanend een "JOENIEEEEE...!!!" toe, en dan herinner ik me weer dat ik shit niet moet jinxen

@Tornado - ik denk dat Days of Heaven je wel eens beter zou kunnen bevallen! TNW kan ik niet inschatten, was ik niet zo kapot van, maar moet herzien.

Van Badlands was ik fan dus er is wel een goede kans dat Days of Heaven me wel moet liggen (het ander Malickfilmpje uit de jaren '70). Het werk uit de jaren '10 lijkt dan weer niet mijn ding te zijn, maar The New World uit 2005 heeft wel een interessant onderwerp, dus misschien dat ik daarmee een beter beeld zou kunnen krijgen of Malick iets voor mij te bieden heeft buiten zijn films uit de jaren '70.

Cikx

• 2120 messages
  • 1083 votes

John Milton wrote:

(quote)

En het rondje erna Mulholland Dr. op plaats 97.

Kom, kom. Laat die maar mooi weer op #1 staan.

John Milton

• 24221 messages
  • 13386 votes

https://media.tenor.com/P0qtI3zXwEkAAAAC/i-can-live-with-that-thats-ok-with-me.gif

(al had ik hem deze editie zelf op een povere #181, zie ik tot mijn eigen verbazing)

Dus het spijt me Cikx:

https://media.tenor.com/Iv6oKRuAhVEAAAAd/hal9000-im-sorry-dave.gif

Sanderkeuh

• 582 messages
  • 2953 votes

Daar is Malick nog eens, met The Tree of Life. De eerste editie dat deze de top 100 niet haalt. Twee leden die de film in 2021 op plaats #1 hebben doen deze keer niet mee, dus dat scheelt natuurlijk wel direct 1.000 punten.

Spring Breakers maakt inderdaad grote daling, maar #140 is uiteraard nog steeds een mooie positie & vernieuwing in de top 100 kan ook geen kwaad, dat maakt het leuk om lijst te blijven volgen.

Die Hard in maar liefst 29 lijstjes, actiefilms doen het goed dit jaar! The Rock en Commando voor de eerste keer; Lethal Weapon was na 2015 vermist maar werd nu teruggevonden; wat recenter maar intussen ook al meer dan 20 jaar oud: Spider-Man als nieuwkomer. Upgrade uit 2018. Ieder z'n ding maar ik vind het wel fijn dat zo'n films er ook tussen zitten, ik pleit alvast voor The Crow als nieuwkomer in 2025...

Ook fijn dat Aftersun zo hoog binnenkomt, bij mij haalde hij "slechts" plaats 199 maar zeker van genoten & voor herhaling vatbaar.

Paris, Texas was mijn op een na hoogste nieuwkomer in mijn lijst deze editie (op plaats #68). Niet toevallig gezien in juni 2021, na de Top 1000 2021. Eentje die op een warme zomeravond zeker nog eens aan bod kan en zal komen.

Over ratings op deze site (& andere sites): een gemiddelde maakt mij eigenlijk niet veel uit.. Het is leuk als je een film die je zelf waardeert een hoog gemiddelde haalt, maar het is jammer als het een filter wordt om een film niet te bekijken.

Lost Girls & Love Hotels haalt hier maar 2,14/5, op iMDB 4.7/10 en letterboxd 2,4/5.

Terug naar actiefilms: Universal Soldier Regeneration haalt hier 2,55/5, op iMDB 5.3/10 en op letterboxd wat hoger met 3.0. Het zou jammer zijn als actiefans hen laten afschrikken daardoor, sommige laattijdige sequels/spinoffs kunnen wel degelijk goed zijn.

Ik stem altijd eerst op letterboxd en om de zoveel tijd neem ik die over naar MovieMeter, iMDB en RateYourMusic (want 3 sites zijn niet genoeg hé... ). iCheckMovies heb ik ook een tijdje gebruikt, maar de lijstjes op letterboxd vind ik beter waardoor het voor mij niet meer veel uitmaakt. Alleen die "compare your profile" is wel een meerwaarde.

John Milton wrote:

@Sanderkeuh - en met die naald worden ook dingen gedaan. Blijf lekker weg inderdaad, als je van het screenshot al helemaal naar wordt. Zonde, want het is een goede film, maar er valt genoeg anders te kijken dat zich niet ongewenst op je netvlies nestelt, om 's nachts zwetend van wakker te worden.

Haha, inderdaad genoeg andere mooie films nog te bekijken.. Wie weet komt Audition ooit maar ik vrees dat exposure therapy een ook een averechts effect kan hebben...

Wat uit comfort zone komen is ook goed, ook bij films, al kan je dan ook onverwacht scènes zien die je misschien liever niet had willen zien... maar net door die scènes zal Seom/The Isle me bijblijven. Kan ook goed meevallen, Ku Bei/The Sadness vond ik goor maar wel een goeie film.

TornadoEF5

• 5616 messages
  • 1726 votes

Ik vraag me dan wel af met al die dalers welke films dan hun plaats innemen. Films zoals Jaws, Gladiator, Das Boot, Persona, The Lion King, Paths of Glory komen er niet voor in de plaats. En Back To The Future valt ook uit de lijst. Die Hard wel flink gestegen dus misschien dat een type film als T2 dan sterk stijgt. Aliens moet trouwens ook nog komen (al stond die al in de top 100 vorige keer).

John Milton wrote:

Echt een shocker inderdaad, zelfs al waren er tekenen. Misschien komen we zo 2001 wel tegen, op plek 104. En het rondje erna Mulholland Dr. op plaats 97.

T2 dan voor nummer 1?

Cikx

• 2120 messages
  • 1083 votes

John Milton wrote:

(afbeelding)

(al had ik hem deze editie zelf op een povere #181, zie ik tot mijn eigen verbazing)

Dus het spijt me Cikx:

(afbeelding)

Paris, Texas stond bij mij op 205, dus ik zal het je niet kwalijk nemen.

kaketoe

• 827 messages
  • 1708 votes

Flinke klappen voor Malick, helemaal geen Reygadas

TornadoEF5

• 5616 messages
  • 1726 votes

John Milton wrote:

(afbeelding)

Dus het spijt me Cikx:

(afbeelding)

Ik denk ook wel dat Mulholland Dr. zijn eerste plaats afstaat deze editie. Al is er bij Lynch geen zichtbare trend. Wild at Heart en Inland Empire op een all-time low. En Eraserhead en Blue Velvet tweede slechtste positie ooit. Maar Twin Peaks: Fire Walk at Me en Straight Story op een all-time high. En The Elephant Man dichtbij op een all-time high, dus het kan wel denk ik.

Kubrick ook niet echt een duidelijke trend, weinig veranderingen tegenover vorige edities zover. FFC ook niet echt een duidelijke trend, tot nu toe wel iedere film licht gedaald tegenover vorige editie. Dr. Strangelove moet wel nog komen, dus die gaat sowieso omhoog.

Leones twee films wel omhoog. For a Few Dollars More op de tweede hoogste plek ooit. En westerns doen het over algemeen wel wat beter deze editie. Maar geen idee of het genoeg is om aanspraak te maken op de eerste plaats.

Tarantino ook niet echt omhoog tegenover vorige edities. Ongeveer hetzelfde wederom.

Het zal erom spannen.

Gish

• 1445 messages
  • 6902 votes

Is The Assassin van Hsien al voorbij gekomen?

DVD-T

• 15565 messages
  • 3123 votes

Lijst bijgewerkt.

609/890 gezien.

TornadoEF5

• 5616 messages
  • 1726 votes

Gish wrote:

Is The Assassin van Hsien al voorbij gekomen?

Neen. Stond er trouwens ook niet in vorige keer dus daar vrees ik voor. Zelf nog niet gezien, maar wil ik wel eens proberen.

TornadoEF5

• 5616 messages
  • 1726 votes

Het aandeel westerns (volgens letterboxd) zou wel zakken van 23 naar 22. Al is er toch wel wat gebeurd. Rio Bravo, Johnny Guitar, Dead Man (lijkt me niet echt een echte western?) en The Searchers eruit. The Outlaw Josey Wales, The Ox-Bow Incident en High Plains Drifter komen erin. McCabe & Mrs. Miller zakt fors. Vier moeten nog komen. Maar de meeste westerns gaan er wel op vooruit. Dus misschien dat Sergio Leone eens de nummer 1 kan pakken van de poll. Zelf moet ik de meeste van die westerns nog wel eens zien, maar voorlopig lijkt het wel een genre dat me ligt.

Aantal actiefilms zou van 139 naar 158 gaan (volgens letterboxd), en als ik geen fouten maak met wat nog komt, dus actie misschien wel de grote winnaar deze editie.

Animatie van 47 naar 50 (vooruit). Horror van 105 naar 102 (dus erop achteruit ondanks alexspyforevers eerste deelname). SF ook van 108 naar 102 (als ik geen fouten maak). Romantiek ook achteruit.

Oorlog wel nog een andere winnaar, die gaan er ook op vooruit. Van 59 naar 71 denk ik. Misschien dat Apocalypse Now dan ook wel kans maakt op de eerste positie.

John Milton

• 24221 messages
  • 13386 votes

Rio Bravo en Johnny Guitar tegen The Outlaw Josey Wales en High Plains Drifter vind ik zelf geen goede ruil, maar ieder zijn ding.

The Ox-Bow Incident daarentegen, mag er van mij zeker in!

horizons

• 5688 messages
  • 2406 votes

Wat betreft Tree of Life: die had ik aantal edities geleden nog in mijn lijst staan maar bij een herziening viel de film behoorlijk tegen.

Thin Red Line bleef bij een herziening wel gemakkelijk overeind. Dus tja.

Benieuwd naar de nieuwe top 100 films. En de verschuivingen daarbinnen.

Emma!

• 30 messages
  • 468 votes

De afgelopen twee dagen zijn er veel mooie films langsgekomen. Sommige films uit mijn lijst zijn gestegen, andere gedaald. Vooral blij dat Rouge en Véronique zijn gestegen, en dat klassiekers als Metropolis en Jeanne d'Arc toch nog zo in trek blijven. Dat dit soort films naast arthouse hits als Raw, Burning, Climax en Under the Skin staan maakt deze lijst zo bijzonder.

horizons

• 5688 messages
  • 2406 votes

Dankzij de steeds weer positieve commentaren me toch nog maar een keer aan een PT Anderson gewaagd. Punch Drunk Love was een leuke film maar The Master en There will be blood konden me niet bekoren maar Licorice Pizza was dan wel erg leuk!

Film Pegasus (moderator films)

• 31148 messages
  • 5448 votes

Terug voor nog een laatste blokje vandaag, morgen beginnen we aan de top 100! Allemaal de groeten van Van Morrison trouwens!

De stills spreken de drama van 'net niet'. Persoonlijke favorieten als Midsommar en Melancholia vallen er helaas uit. En vooral jammer dat de beste Bondfilm zonder James Bond uit de top 100 is geknikkert...

John Milton

• 24221 messages
  • 13386 votes

Oeh! dan haal ik nog even een borrel. BRB! Zeg maar tegen Van Morrison dat ik braaf geluisterd heb. Brown Eyed Girl Miss Milton ligt reeds te slapen

joolstein

• 10829 messages
  • 8915 votes

438 /890Geziene films van 840 - 890; Paths of Glory (2,5*), The Lion King (3*), Back to the Future (4*), Das Boot (4*), Gladiator (3,5*), Climax (2*), Joker (2*), Under the Skin (2,5*), Jaws (3*), Raiders of the Lost Ark (4,5*), True Romance (4*), Die Hard (3.5*), Paris, Texas (4*) Er staat een rating maar weet totaal niets van de film????, Spring Breakers (4*), The Usual Suspects (4*), There Will Be Blood (2,5*),Festen (1,5*), Star Wars (4,5*),Jurassic Park (4*), Solyaris (2,5*),My Neighbor Totoro (3,5*), Sin City (4,5*)

Eigen nominatie;

Her; De zwoele stem van Scarlett Johansson en de toekomstwereld maken dit bevredigend

The Grand Budapest Hotel; Geniaal absurdistisch kijkplezier

Metropolis, Nog steeds een blauw druk voor Sciencefiction

Tonari no Totoro aka My Neighbor Totoro; Hayao Miyazaki, is één van de beste anime-regisseurs

Oh er komt nog een blokje door; 446/900 Geziene films van 890 - 900; Midsommar (3*),Melancholia (4*), The Deer Hunter (3,5*), Birdman or (The Unexpected Virtue of Ignorance) (3,5*), Nightcrawler (4*)

Melancholia Von Trier die een film over het einde van de wereld maakt met Kirsten Dunst Count me in!

Fargo Een beetje Nostalgie deze Hollywood-doorbraak van Joel en Ethan Coen want of ik het nu nog goed vindt?

Mother! Is het een psychologische thriller, religieuze waanzin of een horrorfilm? Een ervaring was deze film wel!

Nominaties uit mijn lijst; 89 /450

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.