• 178.031 movies
  • 12.206 shows
  • 33.975 seasons
  • 647.063 actors
  • 9.371.614 votes
Profile

MovieMeter top 1000 project - Editie 2023

Brave-Neo

• 607 messages
  • 1826 votes

258/700 gezien

125/700 nominaties, waarvan 31 uit mijn top 100

cinemanukerke

• 1821 messages
  • 1037 votes

Ergens in een bureautje op het Vlaamse platteland. 9.22 h 's morgens. Motregen.

Blokken 301 - 350 (aantal gezien 277/700)

Het aantal geziene films gaat gestaag vooruit (van een 32% naar een 37%) maar nog steeds bengel ik aan de staart als het gaat om aantal geziene films van de lijst.

Er zijn een aantal opvallende stijgers in deze reeks.

Who's afraid of Virginia Woolf : ik heb de film leren ontdekken bij de vorige editie en vond het een sublieme film met dialogen om duimen en vingers van af te likken en met Taylor om duimen en vingers van af te likken (ik bedoel haar acteerprestatie uiteraard). Resultaat : 61 plaatsen gestegen.

Unforgiven ; bij mijn recensie een jaar geleden ongeveer merkte in dat bepaalde oudegedienden MM/western liefhebbers deze film nog steeds ‘het verraad van Eastwood zijn roots’ vinden en de film willen wegmoffelen onder de noemer ‘much ado about nothing”. Maar ondanks hun pogingen blijft de film populair (287 plaatsen gestegen) en wat mij betreft een sublieme demystificatie van het Western genre.

Amour : in zijn boek ‘meer Verhoeven’ van … Paul Verhoeven beschrijft hij waarom hij Amour zo’n goede film vindt. Hij zegt : ik beken dat ik vanaf mij vijftigste dagelijks denk aan de dood’ en 'de chaos van dit universum kent één absolute wet : alles verdwijnt'. Verhoeven legt uit de functie en belang van die lange statische shots bv Voor mij blijft dit een indrukwekkende film. Die lange sequentie (iets met een hoofdkussen) heeft zo’n immense impact wat bewijst hoe krachtig en emotioneel cinema kan zijn.

Jackie Brown : ik ben niet echt een Tarantino fan (mijn naam zal je niet onder Pulp fiction vinden bv) maar JB is voor mij de film waarbij Tarantino toont dat hij volwassen film kan maken dat over iets gaat (nl ouder worden) zonder die drang om cool en hip te zijn. Ik weet niet of anderen ook om die zelfde reden op JB hebben gestemd maar is wel 118 plaatsen gestegen.

Ikiru : één van de weinige Kurosawa’s die overgebleven zijn na mijn herzieningen van de afgelopen 2 jaar. Ik vond veel films technisch en cinematografisch sterk maar de beleving bleef steeds uit. Het was net als kauwen op een taaie steak. Lekker in het begin maar na een tijd droog en moeizaam. Maar Ikiru was een (gedeeltelijke ) uitzondering. Niet zonder taaie momenten (de begrafenis duurt nogal) maar het eindbeeld met de schommel is zo’n ontroerende scene en het beste vind ik wat Kurosawa heeft gedaan dat ik de film wel moest nomineren om geen verraad te plegen aan mijn vrouwe cinema.

Een daler weliswaar maar niettemin wil ik ook Le mépris vermelden ; is een lust voor oog (magnifieke Brigitte Bardot) en oor (magnifieke score van Georges Delerue) en één van de weinige Godard’s die ik kan pruimen.

Dan nog kort over de kwaliteiten van de films Yasujiro Ozu. Zo, dit was kort genoeg.

Emma!

• 30 messages
  • 468 votes

Er is gister heel veel moois langsgekomen. Met La Piel Que Habito de eerste film uit mijn top 20. Verder heel blij dat Verdens Verste Menneske er nieuw in is gekomen, en mooi dat oudjes als La Dolce Vita, Dial M for Murder, Virginia Woolf, Umberto D., A Song of Two Humans, Ikiru en Autumn Sonata zo populair blijven en zelfs stijgen.

Stoker en The Favourite zijn wat nieuwere films die in mijn lijst staan. Ook erg de moeite waard.

madmadder

• 371 messages
  • 3054 votes

409/700 gezien

Nominaties: 133

stephan-0115

• 1358 messages
  • 2200 votes

Testrol et Lelekrol met wederom een heel mooie stijging. Verdiende rangschikking. Nog steeds benieuwd of Doraibu Mai Ka erin staat. Kan toch haast niet anders?

Tanguy

• 455 messages
  • 2052 votes

stephan-0115 wrote:

Testrol et Lelekrol met wederom een heel mooie stijging. Verdiende rangschikking. Nog steeds benieuwd of Doraibu Mai Ka erin staat. Kan toch haast niet anders?

Drive My Car moet er haast wel instaan, ik had hem alleen niet zó hoog verwacht.

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

Badalamenti wrote:

(quote)

Bij mij op #93..... McSavah heeft het laten afweten dit jaar.

Sorry Was wel de bedoeling om mee te doen maar combinatie van omstandigheden en domweg vergeten maakte dat ik te laat was om nog een lijst op te sturen. Eens kijken hoe ver jullie inmiddels zijn.

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

Marienbad mist ook mijn steun zie ik.

DVD-T

• 15565 messages
  • 3123 votes

LB lijst bijgewerkt.

463/720 gezien.

stephan-0115

• 1358 messages
  • 2200 votes

Moonrise Kingdom. Ugh. De film waarmee ik Wes Anderson volledig heb afgeschreven. 2x 0,5* bij 1 regisseur op 2 films is best knap. Laatst kreeg ik ook al spontaan een allergische reactie na de eerste 10 seconden van de trailer van Asteroid City.

Daarentegen staat Sátántangó natuurlijk veel te laag. Slechts 2 films die bij mij beter scoren gaan we nog terugzien.

Pieter Montana

• 6678 messages
  • 2286 votes

Heerlijke afbeelding van The Last Crusade!

Theunissen

• 12268 messages
  • 5513 votes

Mooie stijging van "Braindead (1992)" (stond bij mij op de 5e plaats en heb ik destijds in de bioscoop gezien). Min of meer ook de doorbraak van Peter Jackson.

https://pa1.aminoapps.com/6542/dcea494237c1faba99b26dc9a4c30f7dffd20e55_hq.gif

stephan-0115

• 1358 messages
  • 2200 votes

Stop the count. Laatste blokje 6 films die bij mijn eerste 113 films staan. Mooi om Thelma hier in terug te vinden. Voor de liefhebbers vanavond op canvas trouwens.

oup

• 587 messages
  • 3181 votes

Tystnaden nu al. Ai.

Voskhozhdenie met de hoogste notering ooit. Fijn. Hoort eigenlijk nog wel een stuk hoger. Maar je kunt niet alles hebben natuurlijk

Thelma (flinke stijging!) gauw een keer kijken. ‘Oslo’ en met name ‘Worst Person’ van Trier bevielen erg goed. Verder zag ik alles dit blok.

Totaal gezien: 447/750.

IH88

• 9727 messages
  • 3182 votes

Thelma . Ook geweldig dat 25th Hour gestegen is. Ik overdrijf niet als ik zeg dat Spike Lee’s meesterwerk 1 van mijn mooiste filmervaringen is. Met een paar van de beste filmmomenten.

John Milton

• 24221 messages
  • 13386 votes

Lijst bijgewerkt

26 nominaties bij de afgelopen 60 titels. Virusje te pakken en je mist zo zes blokken. Maar ik begin weer een beetje te leven. Ik zag alleen The Lighthouse niet van die 60. Gek voor een Eggers fan van het eerste uur, maar ik wil hem zo graag zien dat ik hem echt fris en ongestoord wil kijken. En het voelt ergens ook wel fijn om die nog te hebben liggen.

Gezien: 713/760

Verzilverde nominaties: 183

IH88

• 9727 messages
  • 3182 votes

Toen ik al lag te slapen kwam Pegasus nog met een heel mooi blokje. A Separation, Mr. Smith, The Apartment (helaas wel flink gedaald), Uncut Gems en uiteraard Drive My Car. Hier word ik wel blij van.

IH88

• 9727 messages
  • 3182 votes

Julia Fox en Ophelie Bau in hetzelfde blokje .

DVD-T

• 15565 messages
  • 3123 votes

Lijst bijgewerkt.

493/760 gezien.

oup

• 587 messages
  • 3181 votes

Doraibu Mai Kâ op plek 244. Check! Erg leuk, zo hoog had ik ‘m niet verwacht

Kunnen we dan nu de conclusie trekken dat Aftersun (2022) de hoogste recente nieuwkomer is. Of mis ik dan nog wat?

TornadoEF5

• 5616 messages
  • 1726 votes

333/760 voor mij. Toffe stijging voor On Body and Soul.

madmadder

• 371 messages
  • 3054 votes

455/760 gezien

Nomi's: 156

Er blijven maar mooie films langskomen en zeker ook nog enkele goeie tips.

ikkegoemikke

• 3449 messages
  • 4886 votes

Amai, zo eventjes een drukkere dag, een filmpje kijkend en in slaap sukkelen, en je mist zo maar eventjes 7 blokken. En dan heb ik het niet eens over een virusje zoals John Milton Trouwens, heb gisterenavond eens niet naar een filmpje gekeken die in deze TOP-1000 voorkomt, maar de tweede James Bond deze keer. Ik ben nu al zeker dat ik niet echt fan ga worden van deze franchise

Blok 301 t/m 310 : 4 gezien en 2 nominaties : "Dial M for Murder (1954)" en "Saw (2004)"

Totaal gezien : 486/700

Totaal # Nominaties : 132

Een echt tegenvallend blokje. En er staan er een heel deel in die ik al zo vaak bijna heb opgezet. Ik ben bv. echt benieuwd naar "L'année dernière à Marienbad" en "Close".

Blok 291 t/m 300 : 7 gezien en 2 nominaties : "Groundhog Day (1993)" en "Deliverance (1972)"

Totaal gezien : 493/710

Totaal # Nominaties : 134

Eentje die hier met stip op mijn kijklijst gaat is "Teströl és Lélekröl (2017)". Ik heb zo'n gevoel dat deze helemaal in mijn straatje past.

Blok 281 t/m 290 : 7 gezien en 2 nominaties : "Per Qualche Dollaro in Più (1965)" en "Contratiempo (2016)"

Totaal gezien : 500/720

Totaal # Nominaties : 136

Hoeveel keren ik "The Florida Project" al heb willen opstarten en telkens van gedachten veranderde ... Het wordt toch eens tijd

Blok 271 t/m 280 : 8 gezien en 1 nominatie : "Toy Story 3 (2010)"

Totaal gezien : 508/730

Totaal # Nominaties : 137

Ik ben toch echt zooooo benieuwd naar "Sátántangó (1994)". 't Zijn die 435 minuten die me telkens ontmoedigen En ik ben niet echt een zeurder over het feit of films in deze lijst geen plaats verdienden of te mainstream zijn, maar "Gravity" vond ik indertijd zo'n prulfilm. Dat kon je ook lezen in mijn mening uit die tijd

Blok 261 t/m 270 : 10 gezien en 2 nominaties : "I, Daniel Blake (2016)" en "Relatos Salvajes (2014)"

Totaal gezien : 518/740

Totaal # Nominaties : 139

Blok 251 t/m 260 : 5 gezien en 2 nominaties : "Låt den Rätte Komma In (2008)" en "Thelma (2017)"

Totaal gezien : 523/750

Totaal # Nominaties : 141

Toch raar. Het vorige blokje alles gezien en nu weer maar de helft En als ik deze eerder had gezien, zou "Fanny och Alexander (1982)" ook in mijn lijstje van genomineerden staan

Blok 241 t/m 250 : 7 gezien en 2 nominaties : "The Perks of Being a Wallflower (2012)" en "The Truman Show (1998)"

Totaal gezien : 530/760

Totaal # Nominaties : 143

Toch nog de tijd gevonden dit weekend om eentje uit deze lijst te kijken nl. "Tengoku to Jigoku (1963)". Helemaal geen slechte film en boeiend om te zien hoe de inspecteurs te werk gingen om de kidnapper te vinden. Maar echt overweldigend vond ik het nu ook weer niet.

Kortom :

Totaal gezien : 531/760

cinemanukerke

• 1821 messages
  • 1037 votes

Ergens in een bureautje op het Vlaamse platteland. 12.59 h in de namiddag. Licht bewolkt, 5 % kans op neerslag.

Blokken 241 - 300. Aantal gezien 310/760

Groundhog day : een film die iedereen kan plezieren, heb ik de indruk. Voor mij een guilty pleasure met toch een klein venijnig commentaar over de zin van het leven. Met 24 lijstjes volgens mij de film met (voorlopig) de meeste lijstjes. Alhoewel weinig mensen de film hoog noteren. 17 users hebben die lager staan dan hun nr 250 bv

-

Ik hou wel van Wes Anderson maar ik wou ze niet allemaal nomineren dus heb ik moeten kiezen en Moonrise kingdom geschrapt ten voor dele van The life acquatic with Steve Zissou. Blijkbaar tegens de algemene gang van zaken in. De andere Wes Anderson film die ik heb genomineerd is The grand Budapest hotel maar die komen we nog tegen.

Blij dat Hable con ella door velen wordt geapprecieerd. Jammer dat The Truman show uit de gratie van velen is gevallen – in de top 1000 kan het steeds dooien en vriezen tegelijk.

TornadoEF5

• 5616 messages
  • 1726 votes

oup wrote:

Kunnen we dan nu de conclusie trekken dat Aftersun (2022) de hoogste recente nieuwkomer is. Of mis ik dan nog wat?

Dune moet ook nog komen.

TornadoEF5

• 5616 messages
  • 1726 votes

Zo een toplijst helpt ook wel vaak indirect om wat meer breed gewaardeerde films te zien. Sinds het indienen van de lijst toch weer 12 films gezien uit de toplijst van 2021.

Normaal gezien heb je stereotiep dat idee van "ik heb juist deze lijst ingediend en nu zie ik de éne na de andere topfilm die de lijst zouden gehaald hebben", maar dat is eigenlijk deze keer niet echt het geval.

Er is 1 film dat de lijst zou gehaald hebben en dat is Sunrise: A Song of Two Humans (1927) (4.5*). Al zijn er wel wat films die misschien ergens in de lagere regionen een kansje gemaakt zouden hebben om de lijst te halen. En dat zijn dan eigenlijk nog vooral films die de lijst niet haalden in 2021 en dit jaar. The Treasure of the Sierra Madre (Film, 1948) (4.0*) en The Bridge on the River Kwai (Film, 1957) (4.0*) vond ik ook goed, en maken wel kans de volgende keer.

Verder ook voor het eerst gezien uit de lijst van 2021: Seven Samurai (3.5*), Lawrence of Arabia (2.5*), The Maltese Falcon (3.5*), Singin' in the Rain (3.5*), Platoon (2.5*), Annie Hall (3.0*), Akira (2.5*), Dog Day Afternoon (3.5*) en Funny Games (3.0*).

IH88

• 9727 messages
  • 3182 votes

Wind River stijgt iedere editie weer veel plekken .

Theunissen

• 12268 messages
  • 5513 votes

IH88 wrote:

Ik wil trouwens geilneef Theunissen niet van de troon stoten, maar Julia Fox en Ophelie Bau in hetzelfde blokje. Mannen (en uiteraard vrouwen) die van vrouwelijke derrières houden komen wel aan hun trekken in deze films. Zinnenprikkelende materie .

Ik weet eerlijk gezegd niet of ik beide vrouwen al eens gezien heb. Wel knap dat "Mektoub, My Love: Canto Uno (2017)" zo hoog de Top 1000 gehaald heeft (gezien de stemmers verbaasd het me eigenlijk ook niet), gezien er maar 124 personen op deze film gestemd hebben.

IH88

• 9727 messages
  • 3182 votes

Theunissen wrote:

(quote)

Ik weet eerlijk gezegd niet of ik beide vrouwen al eens gezien heb. Wel knap dat "Mektoub, My Love: Canto Uno (2017)" zo hoog de Top 1000 gehaald heeft (gezien de stemmers verbaasd het me eigenlijk ook niet), gezien er maar 124 personen op deze film gestemd hebben.

Je mist wat...

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BM2I3NjUyYzUtMDk1ZC00OTE5LWJjNzctYTdhNDU0OTVhNzE3XkEyXkFqcGdeQXVyMTE4MDg3NTIz._V1_.jpg

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.