- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- MovieMeter top 1000 project - Editie 2023
MovieMeter top 1000 project - Editie 2023
Shaky
-
- 3735 messages
- 13044 votes
Wat staan er ongelooflijk veel romantische drama's in onze Top 1000 zeg, en wat vind ik dat eigenlijk best wel heerlijk.. uhhh... uhum, ik bedoel; ik ga even een blik bier opentrekken als dat nog gaat met die halters die ik al uren sta te pompen terwijl mijn Ford Mustang staat te shinen op mijn oprit naast de Harley, en weet ik veel; zwaar gereedschap, voetbal en one-night-stands enzo.
Theunissen
-
- 12268 messages
- 5513 votes
Je mist wat...
Ja, maar er zijn genoeg andere schoonheden te zien. Denk ook niet dat ik ooit aan die film ga beginnen, want de duur van 181 minuten is voor mij al een afknapper (Ophelie Bau is natuurlijk wel knap
).
Theunissen
-
- 12268 messages
- 5513 votes
ik ga even een blik bier opentrekken als dat nog gaat met die halters die ik al uren sta te pompen terwijl mijn Ford Mustang staat te shinen op mijn oprit naast de Harley, en weet ik veel; zwaar gereedschap, voetbal en one-night-stands enzo.
Ik ga zo een fles bier openmaken na wederom een dominantie overwinning van Max Verstappen.
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
Ja, maar er zijn genoeg andere schoonheden te zien. Denk ook niet dat ik ooit aan die film ga beginnen, want de duur van 181 minuten is voor mij al een afknapper (Ophelie Bau is natuurlijk wel knap
).
'Er zijn genoeg andere schoonheden te zien'. Waarachtiger woorden zijn nooit gesproken denk ik
. En nu ga ik ook een biertje opentrekken. Proost allemaal.
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes
).
Idem dito
maar het schandaal rond de regisseur Kechiche is ook een afknapper, alsook dat de trilogie nooit afgewerkt werd, door het schandaal en ook doordat de tweede film heel slechte recensies ontving.
En met dat als wetenschap is La vie d'Adèle ook één van de films die een zeer bittere nasmaak kreeg. Ik vind die film een typisch voorbeeld van male gaze, een die de veranderende tijden niet overleeft. De seksscènes zijn ook onnodig lang, veelvoorkomend en repetitief. En de film wordt ook terecht breed afgekeurd door de holebigemeenschap op letterboxd. Ik vind de waardering voor die film ook ontzettend misplaatst, en het voordeel v/d twijfel valt na het hele schandaal ook helemaal weg natuurlijk. Het is niet omdat het zich centert rond een lesbisch koppel dat er daarom geen male gaze aanwezig is natuurlijk. Het zegt misschien juist héél erg veel dat dat juist de meest bekende film over lesbies is. Ik ben het niet altijd eens met dergelijke commentaren trouwens, maar over die film is men wel correct, vind ik. Ik kan dat niet verdedigen.
En om die reden(en) dus nog niet Mektoub: My Love bekeken.
John Milton
-
- 24221 messages
- 13386 votes
Van de afgelopen drie blokjes zag ik er geen enkele niet, en er zaten tien nominaties bij. Blij interessant welke films stijgen en welke niet. Soms meen je een lijn te herkennen maar dan is daar opeens weer een titel die het tegenovergestelde doet.
Gezien: 743/790
Verzilverde nominaties: 193
Mektoub: My Love heeft ook voor mij een wat zuurdere nasmaak gekregen, maar niet dusdanig dat ik hem eruit wilde halen. Ik denk overigens wel dat je een film op zijn minst gezien moet hebben om echt stellig overtuigd te zijn, maar dat is een andere kwestie. Dikke kans dat dat je mening niet zou veranderen, want ik snap dat punt wel degelijk.
En Ophelietje is inderdaad weergaloos mooi.
Theunissen
-
- 12268 messages
- 5513 votes
Idem dito
maar het schandaal rond de regisseur Kechiche is ook een afknapper, alsook dat de trilogie nooit afgewerkt werd, door het schandaal en ook doordat de tweede film heel slechte recensies ontving.
Dat zijn inderdaad ook redenen om de film (nog) niet te kijken. De film is mij onbekend en dat zal waarschijnlijk ook zo blijven.
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes
Van de afgelopen drie blokjes zag ik er geen enkele niet, en er zaten tien nominaties bij. Blij interessant welke films stijgen en welke niet. Soms meen je een lijn te herkennen maar dan is daar opeens weer een titel die het tegenovergestelde doet.
Gezien: 743/790
Verzilverde nominaties: 193
Een echte lijn zit er niet echt in, maar volgens mij:
- Een licht herstel voor klassiekere cinema en oudere films nadat de 2021 editie toch wel hard was voor sommige titels.
- Een verdere afname / daling van cultfilms die al vrij hoog stonden in de lijst en misschien een te beperkte fanbase hebben of niet genoeg gezien zijn om niet te zakken. Al betekent dat niet dat elke cultfilm daarmee zakt daalt of de lijst verlaat. En de input van sommige nieuwe gebruikers zoals alexspyforever betekent dat sommigen juist wel stijgen of nieuw binnenkomen. Maar over het algemeen doen deze het het minst denk ik.
- Lichte daling voor sommige arthouse films, maar dat geldt bijlange na niet voor elke titel.
- Lichte stijging voor vermakende / popcultuur titels.
Geen wereldschokkende veranderingen eigenlijk ook.
Moet ook wel eens bekijken welke titels de lijst verlaten om een breder zicht daarop te hebben.
Je kan ook trend per regisseur soms zien. Kurosawa bijvoorbeeld heeft een licht herstel. Malick doet het niet zo goed omdat de Malick gang vrij afwezig bleef (alhoewel hij toch nog steeds vijf films in de lijst zal hebben). Voor Malick kwamen The New World, Days of Heaven, A Hidden Life en Badlands voorbij. En wellicht komt daar nog The Thin Red Line bij maar die zal wellicht wel uit de top 100 vallen. Song To Song, Knight of Cups en To The Wonder vallen dan weg tegenover 2021.
Voor Kurosawa stijgt elke titel voorlopig behalve High and Low en komt Ran terug binnen (toch wel opvallend dat die de lijst de vorige keer niet haalde). En Seven Samurai moet nog komen. Daarmee zou hij naar zes gaan.
Theunissen
-
- 12268 messages
- 5513 votes
"The Terminator (1984)", destijds in de bioscoop gezien als 13 jarige, waarbij mijn moeder me ook nog eens eerder van school haalde met een smoes, zodat ik de film kon zien
Kortom leuke herinneringen aan deze film, die ik destijds (en nog steeds) ook geweldig vond.
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes
Mektoub: My Love heeft ook voor mij een wat zuurdere nasmaak gekregen, maar niet dusdanig dat ik hem eruit wilde halen. Ik denk overigens wel dat je een film op zijn minst gezien moet hebben om echt stellig overtuigd te zijn, maar dat is een andere kwestie. Dikke kans dat dat je mening niet zou veranderen, want ik snap dat punt wel degelijk.
En Ophelietje is inderdaad weergaloos mooi.
Ik ben iemand die eigenlijk als ik weet dat er een vervolg aankomt wacht tot dat het vervolg uitkomt zodat ik ze in één ruk kan kijken. Maar de laatste jaren merk ik wel dat dat niet de juiste strategie is, want de vervolgen blijven komen en het betekent dat ik eigenlijk amper nieuwe films nog kan kijken
. Ook stel ik als iets volledig klaar is het nog steeds uit, en kunnen de recensies voor vervolgen ook niet goed zijn waardoor ik dan ook weer ontmoedig word. En als er een vervolg van een film is vind ik toch vaak dat ik de eerdere delen moet (opnieuw) kijken om mee te zijn met het verhaal en setting. Als ik dat niet doe, merk ik toch dat ik veel mis en minder geniet van een film. Zo had ik dat bij het vervolg van Jurassic World, al is de kans ook best groot dat die film gewoon echt niet goed was. Maar tijdens het kijken van die film zag ik toch dat ik amper nog iets herinnerde van Jurassic World (zelfs de hoofdpersonages). En de Jurassic Park films zitten eigenlijk ook al ver in het geheugen (al zijn die wellicht niet nodig voor de JW films).
Dus, terwijl ik eigenlijk wel uitkeek naar Mektoub My Love is het er nooit van gekomen door dat ik wachtte op de vervolgen die er dan nooit kwamen, of de historiek die we nu kennen. Ik zal wellicht de film wel nog eens kijken. Maar wanneer dat dat is, weet ik niet.
De waardering (zo een hoge plaats in een top 1000) is toch ook wel vrij uniek voor dit project. Dat zie je op eender welke site toch niet voor die film. Op letterboxd maar bekeken door 7000 gebruikers bijvoorbeeld, op ICM door 186 (ook op het ICM forum nog niet tegengekomen) en niet officieel en op IMDb door +-3800 met een 6.7 rating. Nu vind ik "rating" nu niet zo belangrijk, maar het is niet zo dat die film terugkeert in conversaties die ik met anderen heb als het over film gaat. Mektoub is echt iets unieks voor hier. En dat draagt ook bij aan het feit dat ik het nog niet gezien heb. Dat zal ook wel deels komen omdat anderen afgeschrikt zijn voor dezelfde redenen (en door alles wat naast de schermen is gebeurd).
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
Staan van Malick Song to Song en Knight of Cups er niet in? Ik dacht dat die twee films vrij populair waren hier. Klassieke cinema en oudere films waren in 2021 volgens mij ook best goed vertegenwoordigt. 2019 was dacht ik een slechte editie voor dat soort films.
Your Name. (Kimi no Na wa) gestegen. Mooi nieuws
.
Fisico
-
- 10039 messages
- 5398 votes
Nr 220 Love exposure zal wss binnen 2 jaar nog hoger scoren. Ik zag hem net nadat ik mijn lijst indiende. Geweldige film die ik bekroonde met 4,5*.
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes
Love Exposure trouwens één van die films waar de lengte echt absoluut geen probleem was voor mij. Op miniseries na de langste film die ik zag en dat heb ik ook op één keer gedaan (op een pauze ofzo misschien na). Een lange film kan misschien wel lang duren maar als het boeit is dat geen probleem. Voor mij werkt het wel als een film in hoofdstukken ofzo wordt opgedeeld omdat er dan wat meer structuur in de film komt. Titanic en The Hateful Eight zijn nog twee voorbeelden van films waar de lengte echt geen probleem was. De lengte is eerder een probleem als een film al niet goed, interessant of langdradig is om mee te starten. Of omdat je er tijd voor moet vrijmaken en voor moet inplannen en het eerder afschrikkend kan werken. Maar lengte is ook niet alles. Er zijn ook films van 90 minuten die langdradig zijn en op gevoel een eeuwigheid lijken te duren. Al is het bij een lange(re) film wel beter vind ik als er een spanningsboog aanwezig is, net zoals bij tv-series vaak het geval is.
Threeohthree
-
- 5557 messages
- 2933 votes
Nr 220 Love exposure zal wss binnen 2 jaar nog hoger scoren. Ik zag hem net nadat ik mijn lijst indiende. Geweldige film die ik bekroonde met 4,5*.
Nice! Mooi om te zien dat Sono best een grote aanhang heeft hier. Man maakt geweldige films met als toppunt deze Love Exposure. Tof dat meer mensen hem (ondanks de speelduur) goed kunnen waarderen.
Sws paar mooie blokjes vandaag. Overigens ook wel een aantal verrassende titels die ik niet per se zo hoog had verwacht (love exposure dus, the others, your name, fucking amal om er een paar te noemen).
TornadoEF5 Ja eens, al moet ik wel zeggen dat ik bij vrijwel al Sono z'n films het gevoel heb dat ze wel uren mogen duren, bijzondere dingen geen gebrek en zijn manier van filmen verveeld sowieso nooit eigenlijk. Mja je moet wel een beetje tegen z'n "rariteiten" kunnen soms. Al is dat vaak dus wel het geen wat z'n films fris houdt.
Titanic overigens ook een goed voorbeeld inderdaad.
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes
Wat een stijging voor Perfect Blue. Maar die stond dan ook wel enorm laag de laatste keer.
Theunissen
-
- 12268 messages
- 5513 votes
https://media.tenor.com/_JIzX7ovZ7UAAAAd/europe-carrie.gif
Is mijn 60e nominatie tot nu toe. Met nog 200 films te gaan ben ik benieuwd of ik aan de helft (125 films) van mijn nominaties kom.
John Milton
-
- 24221 messages
- 13386 votes
Nog 200 titels te gaan, Lijst bijgewerkt!
Perfect Blue back where it belongs
, had IH88 die niet last minute meegepakt?
Wederom allemaal gezien, en maar liefst zes nominaties! Goed om te zien dat The Straight Story lekker op zijn plek blijft. En nooit geweten dat Neo de basis van zijn Kung-fu moves van Jimmy Stewart heeft overgenomen 
Dat stond er dus op die disk die Tank uploadde!
Gezien: 753/800
Verzilverde nominaties: 199
madmadder
-
- 371 messages
- 3057 votes
486/800 gezien. Als ik de bovenste 200 allemaal heb gezien (wat niet gaat gebeuren) evenaar ik mijn score bij de 2021-lijst.
Nomi's: 167
Een kleine daling voor mijn nr. 1 (Inland Empire), maar stiekem verbaast het me al dat-ie überhaupt zo hoog staat.
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
John Milton Op Letterboxd staat dat ik hem op 2 juli 2021 heb gezien. Dat kan wel kloppen. Niet last minute dus. Vandaag precies twee jaar geleden.
John Milton
-
- 24221 messages
- 13386 votes
Nee dan ben ik in de war, dan heeft iemand anders hem last minute meegepakt. Of ik heb nog steeds feverbrain, altijd een mogelijkheid.
Dievegge
-
- 3170 messages
- 8193 votes
Gezien: 738/800
Gestemd: 129/800
Een paar mooie stijgers, zoals Fish Tank, en een mooie nieuwkomer met Drive My Car.
Sanderkeuh
-
- 582 messages
- 2953 votes
Ik ben traag met updates, laatste keer was #1000-#631; nu al #1000-#201. Volgende waarschijnlijk wanneer de volledige top 1000 gedaan is. 
312/800 gezien (excl. aantal Disney films die ik vroeger gezien heb maar niet op gestemd heb)
175 noteringen uit mijn lijst
Aantal notities:
Spider-Man: Into the Spider-Verse, voor de derde keer in de lijst al?? Bizar dat die film intussen al 5 jaar oud is.
The Machinist op #367 in mijn lijst en op #367 in de Top 1000, zo'n overlappingen vind ik leuk hé. 
Bij het zien van de still bij Kimssi Pyoryugi / Castaway on the Moon krijg ik direct zin in een herziening.
Ook nood aan herziening: 25th Hour. In mijn lijst gezakt van #9 (2021) naar #42. Het is bijna 10 jaar geleden dat ik die zag en toen was ik enorm onder de indruk, maar intussen ben ik veel van de film vergeten eerlijkgezegd. Twelve Monkeys (#85 -> #211) is ook zo eentje, meer dan 10 jaar geleden gezien. Of El Mariachi (#27->#212, ook meer dan 10 jaar geleden en stond volgens mij ooit in mijn top 10).
V For Vendetta stond in 2021 nog op plaats #141 bij mij, maar haalde nu mijn lijst niet... Laatst gezien in 2006 en toen ik mijn lijst overliep van vorige editie had ik het gevoel dat deze overgewaardeerd is, ook door mezelf. Ik weet niet of herziening dat gevoel zal bevestigen, zou liever aangenaam verrast worden zodat het in 2025 terug in mijn lijstje komt... 
Maar films kunnen ook stijgen zonder herziening omdat je na verloop van tijd de sterke punten blijft onthouden. Wat bij mij mogelijks geval is bij Eyes Wide Shut (#80 in 2021 naar #14 in 2023, terwijl laatste en enige keer dat ik de film zag in december 2014 was).
Drive My Car zou ook zo eentje kunnen worden... Haalde mijn lijst net niet, er zaten heel wat sterke momenten in maar voor mij wat teveel lange scènes in het theater die mij niet zo boeiden.
The Way Way Back steeg na herziening van #173 naar #16 maar het zou me verrassen dat deze film de top 1000 nog haalt dit jaar... Helaas, zal door het gemis van Metalfist zijn. 
Arnold Schwarzenegger doet het goed deze editie en zijn toppers (Terminator 2 en uiteraard Junior) moeten nog komen.
Leuk om te zien dat Nicolas Cage het ook goed doet (al zakt Mandy 50-tal plaatsen, #265 blijft zeker een mooie positie).
Van Malick moet Tree of Life ook nog passeren.
Only God Forgives zakt uit de top 200, naar #213, maar staat daarmee nog steeds opvallend hoog in de lijst vind ik. The Neon Demon heeft mijn lijst niet gehaald dit jaar, Drive wel.
horizons
-
- 5688 messages
- 2406 votes
Dune dus top 200 notering, tenminste die verwacht ik toch echt wel in deze lijst.
Lynch daalt volgens mij bij elke film, en westerns zitten over algemeen wat in de lift.
Wat wil dat zeggen voor de nummer 1 en 2 van 2021!
John Milton
-
- 24221 messages
- 13386 votes
Dune dus top 200 notering, tenminste die verwacht ik toch echt wel in deze lijst.

ik gok: #176
nathaniel177
-
- 574 messages
- 2726 votes
De still maakte me erg geïnteresseerd in reconstruction. Heb hem eindelijk ook op het internet gevonden, wel een duitse dub. Effe me duits trainen dus!
John Milton
-
- 24221 messages
- 13386 votes
De still maakte me erg geïnteresseerd in reconstruction. Heb hem eindelijk ook op het internet gevonden, wel een duitse dub. Effe me duits trainen dus!
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
Bij Dunkirk ontbreken wat gegevens Film Pegasus