- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- MovieMeter top 1000 project - Editie 2023
MovieMeter top 1000 project - Editie 2023
John Milton
-
- 24221 messages
- 13386 votes
Het verschilt erg per rondje, want ik ga van vier naar geen enkele nominatie. Wel allemaal gezien, en zit wat mij betreft geen slechte film tussen.
Gezien: 414/450
Verzilverde nominaties: 76
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Ik heb er al 3 en verder? 2x Shrek? 3x Hitchcock? The sound of music ? The third man? Grease? Soldaat van Oranje? Zwartboek? (door A bridge too far = samen 13)(Misschien Ober of Abel maar denk het niet). We zullen het zien, spannend.
We naderen de helft, The sound of music komt er misschien niet eens in voor, alleen 2013. Verder The Birds, Psycho, North by northwest, The third man die staan er wel in Soldaat van Oranje en Zwartboek die kans is ook aanwezig. High noon heeft er inderdaad ook al vaker in gestaan. Dus verrassingen zijn denk ik voorbij.
Dag mensen misschien tot over 2 jaar. 
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
Mooi klassiek blokje. Voor ieder wat wils. The Wicker Man met dank aan Woland weer gestegen.
horizons
-
- 5688 messages
- 2406 votes
Valt me op dat de western in de lift zit deze editie.
Zou het dan zo zijn dat?
John Milton
-
- 24221 messages
- 13386 votes
Jup, fijn blokje. Wederom allemaal gezien, en drie nominaties met Eden Lake, The Wicker Man en Amores Perros.
Ik had nog zo gehoopt dat Alexspy tot inkeer zou komen en The Wicker Man in zijn top tien op zou nemen, maar maatje Woland will have to do 
Zelf ben ik blij dat Eden Lake weer naar een fatsoenlijke positie is, een van de weinige films die me echt royally opgefucked heeft, en waar ik met een geschandaliseerd mensbeeld uitkwam, vanwege de manier hoe het escaleerde. Niet heel anders dan Straw Dogs (en die is ook erg goed), maar deze kwam echt fucking binnen.
Ook hier geen slechte film, allemaal 3,5* of hoger.
https://directorsnotes.com/wp-content/uploads/2008/09/eden_lake_01.jpg
le calme avant la tempête. Oh bonjour petit chien
Gezien: 424/460
Verzilverde nominaties: 79
ikkegoemikke
-
- 3449 messages
- 4886 votes
Snow White and the Seven Dwarfs (Film, 1937): blijft voor een groot stuk nostalgie, denk dat voor ikkegoemikke hetzelfde geldt, op plaats 34 gezet sterk.
Tja, dit is dus echt wel de eerste film die ik in een bioscoop heb gezien. Niet zo'n mega-complex zoals we die vandaag kennen maar een buurtbioscoopje. Als het een flutfilm zou zijn geweest, had ik er zeker niets meer van kunnen herinneren. Maar deze Disney klassieker mocht zeker niet ontbreken 
Woland
-
- 4796 messages
- 3816 votes
Mooie paar blokjes film vandaag! Een aantal persoonlijke favorieten, met nummer 2 The Wicker Man die voorbijkomt, maar ook nog een rits andere nominaties als Eden Lake, Butch Cassidy and the Sundance Kid, 28 Days Later... en Straw Dogs. Mooi ook dat Hellraiser vorige keer op plek 666 terecht was gekomen, toch iets passender dan Pride & Prejudice 
Tanguy
-
- 455 messages
- 2052 votes
Eden Lake is de beste film die ik heb gezien in de afgelopen horrorchallenge en kon rekenen op een van erg hoge notering van mijn kant. Mooi om te zien dat deze zo hoog staat. 
ikkegoemikke
-
- 3449 messages
- 4886 votes
Blok 571 t/m 580 : 7 gezien en 3 nominaties : "The Texas Chain Saw Massacre (1974)", "21 Grams (2003)" en "Snow White and the Seven Dwarfs (1937)"
Totaal gezien : 284/440
Totaal # Nominaties : 70
Blok 561 t/m 570 : 8 gezien en 3 nominaties : "The Treasure of the Sierra Madre (1948)", "Fury (2014)" en "Hellraiser (1987)"
Totaal gezien : 292/450
Totaal # Nominaties : 73
Blok 551 t/m 560 : 9 gezien en 1 nominatie : "Youth (2015)"
Totaal gezien : 301/460
Totaal # Nominaties : 74
Wat een afwisseling in filmgenres. En vandaag nog gekeken naar "Columbus (2017)" en "Raise the Red Lantern (1991)". De eerste was ik niet onder de indruk van. Misschien als architectuur en binnenhuisinrichting je ding is, zou je hier intens van kunnen genieten. De tweede film is nog niet verschenen in deze Top-1000 maar ik ben er zeker van dat deze nog gaat verschijnen. Visueel indrukwekkend maar het verhaal zelf vond ik wat sloom.
Dus: Totaal gezien : 302/460
oup
-
- 587 messages
- 3181 votes
Totaal gezien 245/460, 72 nominaties.
Ook wel aardig om eens te kijken hoe de voortgang is bij de andere edities. Veel overlap qua films natuurlijk in deze lijsten, waarbij het opvalt dat er in editie 2013 wat meer obscure (Aziatische) films staan. Niet geheel toevallig scoor ik in die lijst (nog steeds) het minst.
Op 21 juni 2021 schreef ik in dit topic:
Leuk om eens wat dieper in de cijfers te duiken.
Aantal gezien editie 2021: 538/1000
Aantal gezien editie 2019: 529/1000
Aantal gezien editie 2017: 503/1000
Aantal gezien editie 2015: 483/1000
Aantal gezien editie 2013: 461/1000
De stand per 21 juni 2023 is:
Aantal gezien editie 2021: 646/1000
Aantal gezien editie 2019: 642/1000
Aantal gezien editie 2017: 622/1000
Aantal gezien editie 2015: 610/1000
Aantal gezien editie 2013: 584/1000
Aantal gezien all movies: 848/1616
Wel tevreden eigenlijk
Ook omdat ik pas vanaf eind vorig jaar echt aan de slag ben gegaan met het afvinken van films op deze lijst(en). Het zou mooi zijn om over twee jaar steady op 75% te staan in alle lijsten. Wellicht dicht in de buurt van de 80% in de lijsten waar ik nu al hoog sta. Genoeg te ontdekken nog!
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31148 messages
- 5448 votes
Morgen na mijn werk komt het volgende blokje met daar nog eens een nieuwkomer in. 
John Milton
-
- 24221 messages
- 13386 votes
En vandaag nog gekeken naar "Columbus (2017)", was ik niet onder de indruk van. Misschien als architectuur en binnenhuisinrichting je ding is, zou je hier intens van kunnen genieten.

Al snap ik het ergens wel. Of ik ben een latente architectuur- en binnenhuisinrichting fashionista, die op het punt staat zijn eigen show op RTL4 te hebben. Ik weet het zelf gewoon nog niet.
Maar dan ga je Paterson ook geen pret-orgie vinden, gok ik.
oup
-
- 587 messages
- 3181 votes
Morgen na mijn werk komt het volgende blokje met daar nog eens een nieuwkomer in.
Ik zet m’n geld op Flodder in Amerika! (1992) 
ikkegoemikke
-
- 3449 messages
- 4886 votes

Al snap ik het ergens wel. Of ik ben een latente architectuur- en binnenhuisinrichting fashionista, die op het punt staat zijn eigen show op RTL4 te hebben. Ik weet het zelf gewoon nog niet.
Maar dan ga je Paterson ook geen pret-orgie vinden, gok ik.
Nope, geen dissen hier
Dat was de algehele indruk die ik kreeg bij deze film. Ik had geen idee dat je zo onder de indruk was van deze film. Maar ja, ik heb al gezegd dat je enorm genereus zijt bij het uitdelen van 4 sterren 
Ik denk wel dat ik meer ga genieten van Paterson. Hoogdringend tijd dat ik deze eens ga kijken.
John Milton
-
- 24221 messages
- 13386 votes
Weet ik wel.
Ik had geen idee dat je zo onder de indruk was van deze film.

Van mijn afgelopen 12 waarderingen was er maar één enkele 4*, en mijn 4,5* zijn jaarlijks (met gemak soms) op een hand te tellen.
cinemanukerke
-
- 1821 messages
- 1037 votes
Tja, dit is dus echt wel de eerste film die ik in een bioscoop heb gezien. Niet zo'n mega-complex zoals we die vandaag kennen maar een buurtbioscoopje. Als het een flutfilm zou zijn geweest, had ik er zeker niets meer van kunnen herinneren. Maar deze Disney klassieker mocht zeker niet ontbreken
Mijn eerste film die ik in de bioscoop zag was, geloof ik, The karate kid. Ik heb er niet opgestemd. Op mijn leeftijd is nostalgie een slechte raadgever (wat had dan allemaal in de lijst gezeten ?). Gezien trouwens in een kleine buurtbioscoop genaamd cinema De Keyzer dat nu geboekt staat als authentiek dorpsbioscoop, gerenoveerd en één van de langste nog geopende cinema's (begon in 1924) dat nog steeds uitgebaat wordt door de familie.
Ik hoop daarmee stiekem dat ik de aandacht van The karate kid heb kunnen wegwuiven met dit weetje ...
ikkegoemikke
-
- 3449 messages
- 4886 votes
[quote]cinemanukerke wrote:
Was "The Karate Kid" de eerste film geweest, dan had die ook niet in mijn lijstje gezeten. Ik denk ook niet dat alleen maar nostalgie bij mij heeft meegespeeld om "Snow White and the Seven Dwarfs" te nomineren.
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Ik heb trouwens nog een fout gemaakt met
die ik gezien heb, dit aantal zal wel een stuk hoger zijn, ik denk 50 of meer.
want
Dus minstens 100
De laatste tussenstand nu 62. Verder als de nummer 1 is gepresenteerd.
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Dit jaar konden we rekenen op 72 deelnemers:
alexspyforever - ArjanvDijk - Badalamenti- Baggerman - beavis - Brave-Neo - chevy93 - Cikx - cinemanukerke - Collins - Dick2008 - Dievegge - Dopke - DVD-T - Dying Rose - Edamboy - Ekmichel - Emma! - eRCee - Film Pegasus - Fisico - Flavio - Gish - Graaf Machine - Hermes - hoestsiroop - horizons - IH88 - ikkegoemikke - Jerry234 - joachimt - John Milton - joolstein - kaketoe - Karl van H. - Kondoro - KwintenS - leatherhead - madmadder - maxcomthrilla - mezzanine - mjk87 - MovieMind - Movsin - MRDammann- nathaniel177 - Ome henk - Onderhond - origineelhe - oup - Pecore - Pieter Montana - Rick18 - RimbaudArthur - robertinho - Sanderkeuh - schram101 - Sergio Leone - Shaky - SimonSav - skinny_tie - soom - Staaajn_ - stephan-0115 - Tanguy - tbouwh - Theunissen - Threeohthree - TornadoEF5 - wendyvortex - Woland - Zjokke
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
We naderen de helft, The sound of music komt er misschien niet eens in voor, alleen 2013.
2013
Stemmers: Film Pegasus (220) Dievegge (19) Otherfool (55) Allmodcons (241)
2 daarvan doen nu niet mee. We zitten al rond 14 lijstjes. Lukt niet.
kaketoe
-
- 827 messages
- 1708 votes
Enige top 10 film uit mijn lijst die het niet gaat halen is Kraben Rahu (Film, 2018) , aanrader!
Fisico
-
- 10039 messages
- 5398 votes
Mijn eerste film die ik in de bioscoop zag was, geloof ik, The katate kid. Ik heb er niet opgestemd. Op mijn leeftijd is nostalgie een slechte raadgever (wat had dan allemaal in de lijst gezeten ?). Gezien trouwens in een kleine buurtbioscoop genaamd cinema De Keyzer dat nu geboekt staat als authentiek dorpsbioscoop, gerenoveerd en één van de langste nog geopende cinema's (begon in 1924) dat nog steeds uitgebaat wordt door de familie.
Ik hoop daarmee stiekem dat ik de aandacht van The karate kid heb kunnen wegwuiven met dit weetje ...
De bioscoop in Lichtervelde? Ik dacht dat je aan je naam te zien uit Nukerke, de Vlaamse Ardennen kwam 
joolstein
-
- 10829 messages
- 8915 votes
208/460 Geziene films van 440 - 460; Fury (3*), The Treasure of the Sierra Madre (3,5*), Straw Dogs (3,5*), Star Wars: Episode VIII - The Last Jedi (2,5*), Snowpiercer (3*), The Batman (3,5*), Youth (3,5*) Amores Perros (3,5*), The Wild Bunch (4*), Eden Lake (2,5*), Butch Cassidy and the Sundance Kid (3,5*) en HUH WAT....om één of andere vage reden The Wicker Man uit mijn lijst gehaald...weliswaar vind ik dit de minste van de onheilige drie-eenheid van folk-horror maar niet in de mijn lijst....“Beelzebub is aching in my belly-o”
Eigen nominatie; 28 Days Later... Zombies/geïnfecteerde zijn nu niet meteen mijn grootste favoriet binnen het horrorgenre! Maar zo nu en dan komt er een film uit die verrast je! Danny Boyle wist dit te doen met een VHS-low-budget sfeertje, snelle geïnfecteerde en genoeg flair.
En...daar is ie...mijn nr. 1 van de lijst; Clive Barker's sinistere sadomasochistische originele horror-opus uit 1987; Hellraiser
De absolute horrorklassieker! Met de Lament Configuration en de iconische Pinhead en zijn Cenobieten die vanuit hun verwrongen rijk, pijn en plezier brengen. Ingenieuze praktische effecten gecombineerd met het bekwame make-upwerk van ontwerper Bob Keen (de eerste Star-wars, Superman, The Dark Crystal , Die unendliche Geschichte, Candyman, tja eigenlijk bij vele bekende films) Het levert nog steeds prachtig brute horror op! Er valt ook godzijdank niets te lachen, het is allemaal bloedserieus! Kortom Hellraiser is een van de beste baanbrekende horrorfilms ooit gemaakt!
Nominaties uit mijn lijst; 37/450
Emma!
-
- 30 messages
- 468 votes
Heel mooi dat Martha Marcy May Marlene zo gestegen is. Behoort tot één van mijn favoriete films, maar ik was door plaats 920 in 2021 wel bang dat hij het niet zou gaan redden deze editie. Een aanrader voor de mensen die de film nog niet hebben gezien.