- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- MovieMeter top 1000 project - Editie 2023
MovieMeter top 1000 project - Editie 2023
John Milton
-
- 24221 messages
- 13386 votes
Ik zag er 8/10, Hwal en babylon nog niet. Mad Max 2 en Angst waren nominaties van mij. Ik denk dat ik trouwens al wel titels heb gezien waar ik Mad Max 2 wel voor in had willen ruilen. Maybe.
Gezien: 191/210
Verzilverde nominaties: 29
Shaky
-
- 3735 messages
- 13044 votes
Al 32 films op mijn 'nog te kijken-lijst' gezet, dank voor de tips dus allemaal. Nu al. We zijn nog niet eens halverwege. Gaat hopelijk nog veel leuks bij komen op die lijst.
Onderhand durf ik overigens wel met zekerheid te zeggen dat mijn nr.1 deze keer de Top 1000 is uitgekukeld.
cinemanukerke
-
- 1821 messages
- 1037 votes
Ergens in een bureautje op het Vlaamse platteland. 21.21 h s' avonds. 24 graden warm.
Blokken 791-810 - aantal gezien 73/210
Is that him ? Is that Barton Fink ! Yep, een favorietje van mij.
Ik zag daarnet Duel. Ik was wel wat verbaasd om die film in de top 1000 te zien. Een film uit de jaren "70 voorwaar (niet meteen een populaire periode, nog maar 12 films uit de jaren "70 in de lijst) die niet echt een classic is. Weliswaar klinkende naam (Steven Spielberg) maar deze low budget film is sober en rechtlijnig (was dan ook als TV film bedoeld). Toch is dit een aardige film waarin talent van Spielberg reeds te zien is. Het kat-en muisspel met een onzichtbare vijand (we zien alleen de truck, niet de chauffeur) zal hem wel geïnspireerd hebben voor Jaws.
Duel deed me ook denken aan The hitcher uit 1986. The hitcher ... had ik ook kunnen, nee moeten voor stemmen.
Theunissen
-
- 12268 messages
- 5513 votes
Onderhand durf ik overigens wel met zekerheid te zeggen dat mijn nr.1 deze keer de Top 1000 is uitgekukeld.
Geldt voor mij bij mijn nr.2 die een gemiddelde heeft van 3,65*, maar slechts 56 personen hebben deze oldtimer gezien (ik vermoed dat 2 a 3 personen erop gestemd hebben).
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes
Wat is je nummer 1
Van de nummer 2 van Theunissen trouwens nog nooit gehoord, dus dat zal moeilijk worden. Niet genoeg gekend denk ik.
Theunissen
-
- 12268 messages
- 5513 votes
Van de nummer 2 van Theunissen trouwens nog nooit gehoord, dus dat zal moeilijk worden. Niet genoeg gekend denk ik.
Kan ik me goed voorstellen dat het voor velen een onbekende film is. Is voor mij ook lang een onbekende film geweest.
Shaky
-
- 3735 messages
- 13044 votes
Geldt voor mij bij mijn nr.2 die een gemiddelde heeft van 3,65*, maar slechts 56 personen hebben deze oldtimer gezien (ik vermoed dat 2 a 3 personen erop gestemd hebben).
Als die 2 a 3 personen de film ook zo hoog hebben gezet dan komt ie nog wel voorbij voor jou 
TornadoEF5, nog ff spannend houden. Ik vermoed dat op het eind van de rit heel wat lijstjes gedeeld gaan worden 
chevy93
-
- 12753 messages
- 1323 votes
Het tempo zit er goed in! Afgelopen weekend was ik weg, dus heb even bij gelezen. Toch wel veel verrassingen nog.
tbouwh
-
- 5809 messages
- 5400 votes
Als je de voorbije jaren hebt opgelet weet je dat bij OH wel hoor 
Fisico
-
- 10039 messages
- 5398 votes
Ik zag er 8/10, Hwal en babylon nog niet. Mad Max 2 en Angst waren nominaties van mij. Ik denk dat ik trouwens al wel titels heb gezien waar ik Mad Max 2 wel voor in had willen ruilen. Maybe.
Gezien: 191/210
Verzilverde nominaties: 29
Ik kan niets anders zeggen dan dat ik je Hwal sterk kan aanbevelen, toch als je Kim Ki-duk apprecieert 
Tanguy
-
- 455 messages
- 2052 votes
59/210 gezien. Van het laatste blokje Howl's Moving Castle (van wat heb ik van hem heb gezien voor mij Miyazaki's minste) en Angst (eigen nominatie).
Relatief gezien veel films uit mijn eigen top 100 de laatste blokjes, ik hoop toch stiekem dat er ook een paar over blijven voor de hogere regionen. 
John Milton
-
- 24221 messages
- 13386 votes
Ik kan niets anders zeggen dan dat ik je Hwal sterk kan aanbevelen, toch als je Kim Ki-duk apprecieert
Tanguy
-
- 455 messages
- 2052 votes
63/220
Drie nominaties in het laatste blokje! Cannibal Holocaust blijkbaar voor het eerst pas, Blues Brothers met een rentree na tien jaar en Triangle of Sadness debuteert enigszins verrassend al vrij snel.
Voelt toch goed om deze drie films een duw in de rug te geven gezien ze normaal gesproken de lijst niet makkelijk halen.
John Milton
-
- 24221 messages
- 13386 votes
Lijst bijgewerkt met laatste update
Alle tien gezien, en twee nominaties van mij.
Het prachtigmooie Make Way for Tomorrow (1937) (bedankt voor je #20 positie Woland, we hebben het voor elkaar, al denk ik dat het deze editie eindelijk gelukt is dankzij Emma!, oup hadden we volgens mij al?) en kennelijk heeft From Dusk till Dawn mijn lijst ook gehaald. Soms kan ik achteraf niet goed verantwoorden waarom die wel en de anderen niet, dit is zo'n moment. Vermoedelijk omdat hij zo infinitely rewatchable is, en ik er een zwak voor blijf hebben.
Niet door mij genomineerde 4*: The Blues Brothers (1980), Okuribito (2008), Silver Linings Playbook (2012). Grappig genoeg dacht ik Triangle of Sadness, Dersu Uzala en Ôdishon óók 4* te hebben gegeven, maar die zijn kennelijk toch naar beneden afgerond.
Gezien: 201/220
Verzilverde nominaties: 31
oup
-
- 587 messages
- 3181 votes
Make Way for Tomorrow erin. Voor het eerst. Mooi! En uit 1937 meteen de oudste film in de lijst. Overigens, naast The Wizard of Oz, pas de tweede uit de 1930’s.
We wachten na dik 200 films nog wel op de eerste prent uit de 1920’s.
John Milton
-
- 24221 messages
- 13386 votes
en Oh God. alexspyforever heeft Cannibal Holocaust de toplijst ingekregen 
Ze zijn het al aan het vieren, zie ik.
ikkegoemikke
-
- 3449 messages
- 4886 votes
Oei, een tegenvallend blokje films voor mij qua aantal dat ik gezien heb. Raar dat ik nog nooit "The Blues Brothers" heb gekeken. De recentere "Triangle of Sadness" staat hier al een tijdje te wachten op een kijkbeurt. Dat zal wel eens gebeuren. En "Make way for tomorrow" gaat snel aan de beurt komen sinds ik in een jaren-stilletjes periode zit
Dat "Cannibal Holocaust" een plaatsje zou veroveren, had ik eigenlijk niet verwacht 
Blok 781 t/m 790 : 4 gezien en 0 nominaties
Totaal gezien : 132/220
Totaal # Nominaties : 21
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
Staat op de kijklijst voor de Horrorchallenge later dit jaar. Ben benieuwd. Crank, Holocaust, From Dusk Till Dawn, Make Way for Tomorrow en Silver Linings PlayBook... Het laat nog maar eens zien waarom de top 1000 iedere twee jaar zo speciaal is. De ene is blij met Crank, de andere John Milton wordt er ‘cranky’ van
.
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Ik schat in dat slechts 10 van 250 films het eindresultaat halen (films die in de eindlijst voorkomen en die ik gezien heb, dit aantal zal wel een stuk hoger zijn, ik denk 50 of meer.
De 50 ga ik wel halen denk ik want nu al 35 en nog geen kwart van de lijst is gepresenteerd nu nog zien of ik 10 of meer uit mijn eigen lijst weet te halen, nu nog steeds 4.
Shaky
-
- 3735 messages
- 13044 votes
Crank staat met twee delen in onze Top 1000..... ik denk, ik zeg het even. Crank. Jason Statham's Crank...... 2x al. Daar vind ik iets van 
Maar hey, whatever floats your boat. Ik heb zelf ook schele zeiver in mijn lijst staan, dus geen oordeel hier 
joolstein
-
- 10829 messages
- 8915 votes
94//210 Geziene films van 200;-210; From Dusk till Dawn (4*), Crank: High Voltage (3,5*) Silver Linings Playbook (4*), Triangle of Sadness (2,5*), The Blues Brothers (2,5*)
Eigen nominatie; Ôdishon één van de meerdere Takashi Miike uit mijn lijst en ja ook de beruchte kannibalenfilm Cannibal Holocaust. Niet omdat Ruggero Deodato nu zo'n goede regisseur is maar omdat het met schokkende home-video beelden één van de vroegere films in het found footgage genre is en omdat de wereldwijde controverse niet voor niets is! Op A-lijstje zal de film nooit verschijnen maar uiteraard wel mooi in onze top1000
Nominaties uit mijn lijst; 15/450
Edit; Inmiddels ook verschillende films uit de lijst gekeken en om het mezelf makkelijk te maken, zal ik vanaf nu deze bij geziene films tellen Het zijn de volgende films; Demolition (3*), Killer Joe(3*), Running Scared (3*) & Un long dimanche de fiançailles (4*) Bij elkaar dus nu 98 films gezien
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Even een vraag tussendoor, hoewel ik niet zo weg ben van zijn films heb ik wel bewondering voor Spielberg. Dit is een leuke documentaire Spielberg (Film, 2017) , de mens achter de regisseur. Bestaat er van Hitchcock ook zo'n soort documentaire, dus niet naar aanleiding van 1 of 2 films maar meer over zijn leven en alle films waarin hij zelf vertelt.
stephan-0115
-
- 1358 messages
- 2200 votes
Leuk dat Triangle of Sadness het heeft gehaald, zo beginnen er steeds meer films van de afgelopen 2 jaar de lijst in te sijpelen.. Benieuwd wat uiteindelijk de hoogste nieuwe binnenkomer zal zijn. Dan ga ik toch voor het hopeloos overschatte Top Gun: Maverick.
En mooi om te zien dat Dersu Uzala de dalende trend in ieder geval deze editie heeft gestopt. Is recent helaas ook uit de IMDb top-250 gevallen. Zonde, als je ziet wat voor meuk (veel Bollywood) ervoor terugkomt.
Gezien: 90/220
Nominaties: 13
Shaky
-
- 3735 messages
- 13044 votes
Leuk dat Triangle of Sadness het heeft gehaald
Helemaal mee eens. Haalde bij mij de lijst net niet, maar absoluut een heerlijke in den wolken film. Hopelijk (en waarschijnlijk) niet de laatste Ruben Östlund die langskomt.
Sergio Leone
-
- 4404 messages
- 3091 votes
Dit jaar voor het eerst meegedaan met een Top 250 (op +- 2500 stemmen). Eerste keer dat ik naar mijn gevoel een deftige selectie uit mijn stemmen kon maken.. En dan zie je Dersu Uzala verschijnen die ik gewoon vergeten ben op te nemen in mijn lijst - die had daar op plek 15 of zo kunnen staan.
Volgende keer beter? 
PS: Film Pegasus: mijn complimenten voor de organisatie.
Pieter Montana
-
- 6678 messages
- 2286 votes
86/220 gezien.
20/220 genomineerd.
Ik begin te vrezen voor mijn nummer 1. Die mag gerust naast Crank: High Voltage staan.
Make Way for Tomorrow komt op de kijklijst!
John Milton
-
- 24221 messages
- 13386 votes
Het laat nog maar eens zien waarom de top 1000 iedere twee jaar zo speciaal is. De ene is blij met Crank, de andere John Milton wordt er ‘cranky’ van
.

Goed onthouden! Maar nee hoor, ik kan dat aspect ook wel waarderen. Zolang idd de vagere werkjes met 19 checks die door een handvol mensen absoluut bejubeld worden er ook nog maar in kunnen komen, voor de rest om te denken: Hee…. Toch maar eens proberen!
Al is het natuurlijk een toplijst, stiekem blijf ik hem soms teveel zien als tiplijst.
Als Ikkegoemikke en Pieter Montana Make Way For Tomorrow goed bevalt, dan zou hij over twee jaar zelfs iets kunnen stijgen, who knows.
Fisico
-
- 10039 messages
- 5398 votes
Ik zie de toplijst sowieso als een tiplijst. Alle nog niet geziene films staan op mijn kijklijst op MM. Het totaal aantal films zal na deze editie de 1700 films benaderen, waarvan ik er zo'n 1200 van gezien heb. Er vallen er wekelijks/maandelijks wel wat af. Niet elke film vat ik vervolgens aan met even veel enthousiasme, maar soms word ik verrast of ben ik blij dat ik hem kan schrappen 
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Even een vraag tussendoor, hoewel ik niet zo weg ben van zijn films heb ik wel bewondering voor Spielberg. Dit is een leuke documentaire Spielberg (Film, 2017) , de mens achter de regisseur. Bestaat er van Hitchcock ook zo'n soort documentaire, dus niet naar aanleiding van 1 of 2 films maar meer over zijn leven en alle films waarin hij zelf vertelt.
Vrij recente nog niet op MM I Am Alfred Hitchcock (2021) - Reference View - IMDb die lijkt me wel interessant.
madmadder
-
- 371 messages
- 3057 votes
109/220 gezien, net niet de helft, maar wel al beter op dit punt dan bij de vorige editie (kan ook komen omdat ik toen niet meestemde).
Nu ik al die recente films zie die de lijst binnenkomen vind ik het ergens toch jammer dat ik geen +/- 80 films per jaar meer in de bios zie. Niets om over mee te praten en een oordeel over te vormen.
Hopelijk kan ik de komende tijd wat van die films inhalen.
Leuk rijtje met From Dusk Till Dawn, Cannibal Holocaust en Audition. Had ik ook allemaal zelf genomineerd.
Inmiddels hebben 29 nominaties van me de lijst gehaald.