- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- MovieMeter top 1000 project - Editie 2023
MovieMeter top 1000 project - Editie 2023
Theunissen
-
- 12268 messages
- 5513 votes
Mooi dat "From Dusk till Dawn (1996)" erin is gebleven.
https://media.tenor.com/eO_kQ_OxwYgAAAAC/salma-hayek-hip.gif
Shaky
-
- 3736 messages
- 13045 votes
De lijst bewijst maar eens weer wat een momentopname het voor mij is. Ik zie zojuist dat ik Sherlock Holmes in mijn lijst heb gezet. Riiiiiighttt......
Ik beloof bij deze plechtig dat ik de volgende keer mijn lijst nog een keertje extra doorloop op mogelijke dubieuze beslissingen die in the heat of the moment genomen werden 
joolstein
-
- 10829 messages
- 8915 votes
104//220 Geziene films van 210;-220; Ferris Bueller's Day Off (3,5*), The Hobbit: The Desolation of Smaug (3*), Cloud Atlas (3*), Sherlock Holmes (4*)
Eigen nominatie; regisseur Alejandro Amenábar smaak mij blijkbaar goed! Vier films in mijn lijst van favorieten! Een andere uit mijn lijst is A Girl Walks Home Alone at Night, een vreemde sfeervolle zwart-witte Amerikaanse film gesitueerd in een industrieel Iran over een vrouwelijke vampier met een hijab oftewel hoofddoek. Ja die Ana Lily Amirpour maakt heerlijke filmpjes!
Nominaties uit mijn lijst; 17/450
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Toen ik zag dat jij hem met plaats 66 het hoogste had gezet dacht ik kan maar om één reden zijn: SH! Gek genoeg heeft ze maar een kleine rol maar is toch meestal het eerste waar aan wordt gedacht bij deze film
Duurt mij net wat te lang voordat de leukere stukjes komen maar niet zo slecht
Cannibal Holocaust lucky 7 nominatie haha dat stemt me hoopvol op misschien nog wat meer.
Nog gezien
Audition: ik herinner me er eerlijk gezegd niet veel van, maar ik heb eigenlijk ook niet zoveel met Aziatische films
The Blues Brothers (Film, 1980): eerlijk vond ik deze erg vermakelijk en zou deze wel durven aanraden aan jou ikkegoemikke
Een Hobbit film dan veronderstel ik dat de hele LOTR trilogie ook wel zal passeren?
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
De lijst bewijst maar eens weer wat een momentopname het voor mij is. Ik zie zojuist dat ik Sherlock Holmes in mijn lijst heb gezet. Riiiiiighttt......
Ik beloof bij deze plechtig dat ik de volgende keer mijn lijst nog een keertje extra doorloop op mogelijke dubieuze beslissingen die in the heat of the moment genomen werden
Dat blijf je toch houden dat het een momentopname is. Dan kom je weer een film tegen die beter/slechter bevalt als gedacht, dan weer een film die beter in de lijst had gekund dan die, die er wel in staat, etc etc etc etc etc.
Sanderkeuh
-
- 582 messages
- 2953 votes
Ziet er naar uit dat Lethal Weapon er opnieuw niet zal in komen? Vind het wat bizar dat Die Hard With A Vengeance er dan wel in geraakt maargoed, meningen verschillen.
& misschien wordt ik toch nog aangenaam verrast..
Cannibal Holocaust is trouwens ook verrassend.. 
Crank 2 haalt met 6 lijstjes 1.460,48 punten; de eerste haalt met vier lijstjes meer 156 punten minder? Misschien tijd voor herziening..
Hwal/The Bow ziet er interessant uit, maar aantal weken geleden heb ik Seom/The Isle gezien en heb toch wat schrik gekregen van Kim Ki-duk... 
Nuja, komt toch op de watchlist, uit comfortzone komen is belangrijk & dankzij vorige editie Victoria bekeken.
#900-#801 (zit wat achter met statistiekjes
)
28/100 gezien
15 noteringen uit mijn lijst, waarvan Signs op plaats 41 het hoogste stond bij mij.
Theunissen
-
- 12268 messages
- 5513 votes
Toen ik zag dat jij hem met plaats 66 het hoogste had gezet dacht ik kan maar om één reden zijn: SH! Gek genoeg heeft ze maar een kleine rol maar is toch meestal het eerste waar aan wordt gedacht bij deze film
Duurt mij net wat te lang voordat de leukere stukjes komen maar niet zo slecht
Cannibal Holocaust lucky 7 nominatie haha dat stemt me hoopvol op misschien nog wat meer.
Het korte stukje met Salma Hayek was één van de pluspunten van "From Dusk till Dawn (1996)", maar die film heeft nog meer pluspunten buiten haar. Kreeg ook 4,5* van mij.
Dat "Cannibal Holocaust (1980)" de Top 1000 gehaald heeft en ook nog eens als nieuwkomer is natuurlijk goed en leuk. Staat er tenminste al één echte exploitatiefilm in de Top 1000. "Nazisploitation", "Women in prison", "Sexploitation" en "Nunsploitation" zullen het wel niet gaan redden, maar misschien wel nog een "Blaxploitation" film zoals "Coffy (1973)" of "Foxy Brown (1974)".
Brave-Neo
-
- 607 messages
- 1827 votes
Ziet er naar uit dat Lethal Weapon er opnieuw niet zal in komen? Vind het wat bizar dat Die Hard With A Vengeance er dan wel in geraakt maargoed, meningen verschillen.
& misschien wordt ik toch nog aangenaam verrast..
Inderdaad wel raar dat Lethal Weapon er nooit met 1 of 2 films in heeft gestaan.. 
Ik vind Mel Gibson ook een betere acteur dan Bruce Willis. Ik kan dus ook alleen maar hopen op een verrassing dit jaar!
Aan mij ligt het niet aangezien ik de eerste 2 Lethal Weapon films in mijn top 100 heb staan ( maar ook Die Hard uit 1988 )
Woland
-
- 4796 messages
- 3816 votes
Leuk divers blokje vandaag! En ook fijn om te zien dat een paar favorieten het gehaald hebben: het prachtige Make Way for Tomorrow bijvoorbeeld, en het op en een hele andere manier prachtige Cannibal Holocaust. 
Ook weer genoeg tips aan het opdoen van films die ik toch maar eens moet gaan kijken, het blijft een erg fijn evenement dit.
mezzanine
-
- 398 messages
- 2939 votes
Rumble fish: Mijn eerste niet geziene tip uit moviemeter 2023.
Deze film dook pas in 2021 voor het eerst op in moviemeter top 1000 en maakt dit jaar alweer een flinke duik naar beneden. Ik verwachtte een aardig kleiner filmpje van coppola, zo’n wat doorsnee coming of age filmpje over moeilijke jeugd, gesetteld in rauwe New York jaren ‘80.
Niets had mij doen bevroedden wat een tijdloos meesterwerk dit is. Veel experimenteler dan verwacht, fantastisch geschoten in prachtig zwart wit (ook niet verwacht door hoes), vrijwel ieder shot zou je willen inlijsten. Prachtig verhaal vol existentiële vragen.
Ik had beter moeten weten, want ook Coppola’s musical ‘one from The heart’ was vorig jaar zo’n zelfde ontdekking die inmiddels in mijn lijst staat.
Echt op puntje van mijn stoel gezeten. Lang leve de tips uit top 1000, al moet deze wel veel hoger!
horizons
-
- 5688 messages
- 2406 votes
Ah, maverick, die was ik vergeten in de lijst op te nemen.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31148 messages
- 5448 votes
Tussendoorweetjes. Sleepers stond vorig jaar nog op 1.000, maar heeft het wat beter gedaan dit jaar.
De nr 1.000 van 2013 was Es Geschah am Hellichten Tag / It Happend in Broad Daylight (Film, 1958) maar was in de latere edities nooit meer terug gezien.
In 2015 kregen we op 1.000 de film Yip Man (Film, 2008) die er wel elke editie bij was en ook dit jaar weer op 830 geraakte.
In 2017 was het weer een eendagsvlieg op 1.000 met L'Atalante (Film, 1934) die er enkel dat jaar bij was.
In 2019 haalde Fury (Film, 2014) voor het eerst de lijst op plaats 1.000 om 2 jaar later een mooie sprong te maken naar 501. Benieuwd of die er deze keer ook bij is.
Sleepers op 1.000 in 2021 en dit jaar Crimson Peak die nipt terug in de top 1.000 stond.
Tanguy
-
- 455 messages
- 2052 votes
Maverick is een nominatie van mijn kant, maar stiekem ben ik ook blij dat het niet de hoogste nieuwkomer is zoals hier eerder werd voorspeld.
Verder opmerkelijk dat Boyz n the Hood er voor het eerst instaat, hier toch ook mede aan bijgedragen 
John Milton
-
- 24221 messages
- 13386 votes
Leuke batches, deze laatste 2. Ik moet enkel Legend of the Demon Cat en Lust, Caution nog zien. En die liggen beiden klaar, al verwacht ik met name van die laatste mooie dingen.
Veel 4* waarderingen bij de 18 die ik wél zag, maar slechts één nominatie van JM. En dat is geen stoffige artfilm, maar Top Gun: Maverick. Ik ben misschien niet een van de Usual Suspects om die zo relatief hoog te zetten, maar dit was een van de beste bioscoopervaringen van het decennium wat mij betreft. Loved it. Ik kreeg zelfs vochtige oogjes. #eightieskid.
En waarom heb ik Jackie en Todo sobre mi madre niet genomineerd, Wat is deze, John Milton!? Op de lijst voor 2025 om te overwegen 
Gezien: 220/240
Verzilverde nominaties: 32
Fisico
-
- 10039 messages
- 5398 votes
Een goede dag vandaag. 17/20 gezien. Enkel Sombre, Se jie en Legend of the demon cat komen op het lijstje.
In totaal 178/240
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
Tof, Lust, Caution in de top 1000 met zo weinig nominaties. En voor het eerst. Echt een schitterende film. Maverick was een mooie bioscoopervaring, maar ook daarna nog een keer gezien op het gewone scherm thuis. En de film blijft rechtovereind staan gelukkig.
Leuk ook voor de liefhebbers van Grease. Mooie ode aan Olivia
.
ikkegoemikke
-
- 3449 messages
- 4886 votes
Ook dat volgende blokje van 10 films zit vol met ongeziene films. Zeker van "A Girl Walks Home Alone at Night" en "Cloud Atlas" moet ik toch eens werk maken. Die staan al zo lang op mijn watchlist.
Blok 771 t/m 780 : 4 gezien en 0 nominaties
Totaal gezien : 136/230
Totaal # Nominaties : 21
De volgende reeks bevat er 6 die ik gezien heb met een waardering van 4 en 3.5 sterren. Ja, ook al zal "Top Gun: Maverick" volgens mij niet verzeilen in mijn volgende Top-lijstje, denk ik toch dat ik dit weekend deze eens ga kijken. Met die nieuwe soundbar zal het sowieso al indrukwekkend klinken 
Blok 761 t/m 770 : 6 gezien en 2 nominaties : "Hotel Rwanda (2004)" en "Sleepers (1996)"
Totaal gezien : 142/240
Totaal # Nominaties : 23
En de laatste 2 dagen heb ik me gewaagd aan twee Franse films (een hele opgave daar ik niet zo'n liefhebber ben van Frans gesproken films) die zich beiden afspelen in Parijs. Allereerst "Cléo de 5 à 7 (1962)". Voor mij was dit maar een middelmatig filmpje. Simpel verhaal over een zangeres die zich zorgen maakt over haar gezondheid en dan maar wat rondslentert in Parijs. Mooi om Parijs te zien uit de jaren 60. Ik was meer aan het kijken of ik plaatsen herkende (daar ik er nog maar recent ben geweest) dan de film zelf te volgen
Vervolgens ook nog "Les Olympiades, Paris 13e". Hier ben ik toch wel aangenaam verrast door. Visueel vond ik het gewoonweg schitterend. Eentje die zeker opgenomen wordt in mijn Top-lijstje over 2 jaar.
Oh ja. Ook nog "Morbius (2022)" gekeken. Maar die heeft geen schijn van kans om daarin opgenomen te worden. Wat een flutfilm was me dat 
Dat maakt dus
Totaal gezien : 144/240
Totaal # Nominaties : 23
ikkegoemikke
-
- 3449 messages
- 4886 votes
The Blues Brothers (Film, 1980): eerlijk vond ik deze erg vermakelijk en zou deze wel durven aanraden aan jou ikkegoemikke
Prima. Dan zal ik deze maar eens opsnorren. 
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Grease heeft het gehaald. Leuk. Al stond hij bij mij dit keer ook niet zo hoog, plaats 69. Hij heeft ook al een aantal keren in mijn top 10 gestaan. Maar ja het scheelt per kijkbeurt. (De 5e film uit mijn lijst die het gehaald heeft)
joolstein
-
- 10829 messages
- 8915 votes
110//230 Geziene films van 220;-230; Ten eerste The Boondock Saints (2,5*)die in de lijst staat gekeken maar dit was zo geforceerd hip en cool doen maar nergens grappig, over niet grappig gesproken; Shaun of the Dead (1*) Plus Grease (1,5*), Arlington Road (3,5*), Hotel Rwanda (2,5*)
En dan is er nog een eigen nominatie; Kûkai, aka Legend of the Demon Cat, eentje die in mijn de top10 stond! Een Chinese fantasie-blockbuster met een Agatha Christie-moordmysterie vol visuele pracht. Dit was de hoogste film van regisseur Kaige Chen uit mijn lijst maar zeker niet de enige! Heerlijk!
Nominaties uit mijn lijst; 18/450
DVD-T
-
- 15565 messages
- 3123 votes
146/240 gezien. 19 van mijn nominaties kwamen er tot nu toe voorbij.
Leuk dat Shaun of the Dead er weer in staat. Top Gun: Maverick had ik dan weer iets hoger verwacht. En Grease nu pas voor het eerst in de lijst. Alles kan in de top 1000.
Aantal tips genoteerd. Vooral een aantal nieuwe Aziatische titels spreekt me wel aan. KAn wel weer jaren duren voor ik ze ga zien. Nog steeds een behoorlijke film dip 
De lijst op LB is weer bijgewerkt
Flavio
-
- 4893 messages
- 5225 votes
187/240 gezien, 33 nominaties.
Lijst gaat alle kanten op, behalve dan richting het zwijgende tijdperk. 
Die paar bekende titels zullen het nog wel halen gezien hun positie vorige editie, dat geldt waarschijnlijk niet voor de waarschijnlijk toch iets te obscure films van mannen als von Stroheim, Wellman, Pabst, Niblo en Vidor.
John Milton
-
- 24221 messages
- 13386 votes
Ik heb in ieder geval één Vidor genomineerd uit rond de 20 stomme films, maar die andere mannen zitten daar inderdaad niet bij.
Flavio
-
- 4893 messages
- 5225 votes
Hopen op The Crowd dan maar...
Denk dat het aantal stomme film-liefhebbers sowieso vrij klein is, en aangezien een film toch minimaal 5 lijstjes nodig heeft om in de top 1000 terecht te komen, misschien nu al 6, wordt het lastig.
oup
-
- 587 messages
- 3181 votes
The Crowd heeft nog nooit de top 1000 gehaald, dus dat kun je (helaas!) wel vergeten.
Met de behaalde positie in 2021 als uitgangspunt, verwacht ik in ieder geval Jeanne d’Arc (158), Metropolis (252), Sunrise (352), The General (460) en mogelijk nog The Gold Rush (637) en Battleship Potemkim (668) tegen te komen. En dan ben je er wel zo’n beetje (wellicht nog een verdwaalde Chaplin, Keaton of Lloyd).
Flavio
-
- 4893 messages
- 5225 votes
Daar zal het wel bij blijven ja. Het is toch een beetje een niche.
Pieter Montana
-
- 6678 messages
- 2286 votes
Midnight Cowboy, ooit nog in de top 100 bij de eerste editie, en dan gewoon elke keer verder weggezakt 
DVD-T
-
- 15565 messages
- 3123 votes
159/250 gezien.
Red Desert is zo'n titel die hier al jaren op Blu-ray klaar ligt om bekeken te worden. Net als zo veel titels die voorbij zijn gekomen. Misschien eens tijd om uit die filmdip te komen en lekker films gaan kijken.
De lijst is weer bijgewerkt
cinemanukerke
-
- 1823 messages
- 1037 votes
Ergens in een bureautje op het Vlaamse platteland. 18.32 h in de namiddag. 26 graden warm.
Blokken 751- 790 (aantal gezien 81/250)
Alhoewel ik er niet op heb gestemd, vind ik Grease een heel aangename verrassing. Vooral een grote dosis jeugdsentiment. Met die leren jackets poseren op de speelplaats langs de ene kant, meisjes met die spannende zwarte broeken langs de andere kant (van non binair was toen nog geen sprake). Maar ook die roze vinyl van de soundtrack. Het was , geloof ik, één van de eerste (marketing) gimmicks om de vinyl LP in het roze uit te geven en dat was een collector’s item (ook van de love parade was er nog geen sprake, dus je geraakte er mee weg). Ik herinner me vooral de songs en ja, ook Olivia Newton John die een paar jaar later met Xanadu en vooral 'Let’s get physical' mijn natte dromen nog teisterde. Misschien nog eens Grease zien op een hete summernight want er komen er nog een paar aan als ik het weerbericht mag geloven.
Sommigen hebben American Pie, Con air of the hangover maar Ferris Bueler's day off is mijn guilty pleasure. Zooooo grappig ! Als je soms het gevoel hebt dat het leven veel te snel gaat zodat je het gaat missen, wie moet je dan bellen ? Anyone ... Anyone ... anyone ...