- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- MovieMeter top 1000 project - Editie 2023
MovieMeter top 1000 project - Editie 2023
joolstein
-
- 10829 messages
- 8915 votes
112//250 Geziene films van 240;-250; Kingsman: The Secret Service(4*), Life of Pi(3*)
Geen eigen nominatie;
Nominaties uit mijn lijst; 18/450
Brave-Neo
-
- 607 messages
- 1827 votes
Ergens in een bureautje op het Vlaamse platteland. 18.32 h in de namiddag. 26 graden warm.
Blokken 751- 790 (aantal gezien 81/250)
Alhoewel ik er niet op heb gestemd, vind ik Grease een heel aangename verrassing. Vooral een grote dosis jeugdsentiment. Met die leren jackets poseren op de speelplaats langs de ene kant, meisjes met die spannende zwarte broeken langs de andere kant (van non binair was toen nog geen sprake). Misschien nog eens Grease zien op een hete summernight want er komen er nog een paar aan als ik het weerbericht mag geloven.
Sommigen hebben American Pie, Con air of the hangover maar Ferris Bueler's day off is mijn guilty pleasure. Zooooo grappig ! Als je soms het gevoel hebt dat het leven veel te snel gaat zodat je het gaat missen, wie moet je dan bellen ? Anyone ... Anyone ... anyone ...
Ik heb als guilty pleasure zker ook Con Air en The Hangover en Ferris Beuler´s Day Off en ik zou ook zeker de Ghostbusters bellen... ook al halen die mijn top 500 niet!
Als ontspanning ga ik graag naar de sauna en bij 1 sauna heb ik al 3 tot 4x genoten van een uitvoering van Grease... en ook al is het niet een favoriete film van mij is het altijd wel een feestje geweest!
joolstein
-
- 10829 messages
- 8915 votes
In mijn lijstje staan zes films van het zwijgende tijdperk, toch is er in de top1000 nooit een groot aandeel geweest
Klein onderzoekje wijst uit;
2013; 13 films
2015; 11 films
2017; 11 films
2019; 4 films
2021; 11 films
Opvallend is hier dus 2019! Als ik ervanuit gaat dat deze 4 films een vaste waarde in de Top1000 bezitten komen; The General (1926) Metropolis (1927) Sunrise: A Song of Two Humans (1927) La passion de Jeanne d'Arc (1928) zeker nog langs. Er is nog kans dat Das Cabinet des Dr. Caligari (1920) The Gold Rush (1925) Nosferatu, eine Symphonie des Grauens (1922) en Battleship Potemkin (1925 erbij zitten maar ik denk dat we deze editie geen 11 films gaan halen
John Milton
-
- 24221 messages
- 13386 votes
2 nomi's van mij deze batch, Inside Llewyn Davis (2013) en The Best Years of Our Lives (1946). Niet genomineerd maar wel 4*: Midnight Cowboy, Life of Pi en Captain Phillips. Kingsman was ik niet heel enthousiast over, die had een zesje van JM. Ik vond de sequel zelf iets leuker.
Vital (2004) is de enige die ik niet zag van de laatste tien, die gaat op de lijst.
Gezien: 229/250
Verzilverde nominaties: 34
ikkegoemikke
-
- 3449 messages
- 4886 votes
Blok 751 t/m 760 : 6 gezien en 2 nominaties : "Captain Phillips (2013)" en "My Blueberry Nights (2007)"
Totaal gezien : 150/250
Totaal # Nominaties : 25
En het wordt nu toch eens tijd dat ik "The best Years of Our Lives" ga kijken. Die staat hier ook al een eeuwigheid te wachten. Wel heb ik vandaag al "A Girl Walks Home Alone at Night (2014)" gekeken. Een gestileerd Iraans vampieren-verhaal. Hoogst origineel met ook een schoonheid als vampier. Sommige opnames zijn gewoonweg prachtig om te zien. Spijtig genoeg vond ik het verhaal zelf nogal magertjes. De film krijgt dan van mij ook een verdiende 3.5 sterren 
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Gezien
Shaun of the Dead (Film, 2004): parodie op Dawn of the Dead remake, iets vermakelijker maar ook niet geweldig
Grease (Film, 1978): tja de reden waarom ik deze pas enkele jaren voor het eerst heb gezien ondanks dat die zo vaak onder de aandacht kwam is dat ik highschool en musical als combinatie niet zo goed trek, het was een beproeving zo vreselijk oppervlakkig
Life of Pi (Film, 2012): visueel wel mooi maar duurde allemaal te lang
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
In mijn lijstje staan zes films van het zwijgende tijdperk, toch is er in de top1000 nooit een groot aandeel geweest
Klein onderzoekje wijst uit;
2013; 13 films
2015; 11 films
2017; 11 films
2019; 4 films
2021; 11 films
Opvallend is hier dus 2019! Als ik ervanuit gaat dat deze 4 films een vaste waarde in de Top1000 bezitten komen; The General (1926) Metropolis (1927) Sunrise: A Song of Two Humans (1927) La passion de Jeanne d'Arc (1928) zeker nog langs. Er is nog kans dat Das Cabinet des Dr. Caligari (1920) The Gold Rush (1925) Nosferatu, eine Symphonie des Grauens (1922) en Battleship Potemkin (1925 erbij zitten maar ik denk dat we deze editie geen 11 films gaan halen
Modern Times en Safety Last komen ook nog wel lijkt me. Plus City Lights?
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Ik heb denk ik wel een stuk of 10 silents in mijn lijst, maar dat zijn dan ook weer niet de meest bekende op een 2-tal na veronderstel ik. Misschien is dat ook nog wel een idee, silent movie toplijst haha.
Tanguy
-
- 455 messages
- 2052 votes
The Artist staat er wel in en dat is in zekere zin ook een silent toch?
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
En dan hebben we nog Babylon. Maar dat is een heel ander verhaal
.
Jerry234
-
- 53 messages
- 2574 votes
Er staan 20 silents in mijn lijst (inclusief The Artist). Ben benieuwd welke er de lijst halen (hoewel ik er van een aantal nu al vrij zeker ben dat ze er niet tussen zullen staan)…
Tanguy
-
- 455 messages
- 2052 votes
Van mijn kant geen nominaties vandaag, en ook slechts 4/20 gezien.
Ansem_mm
-
- 13 messages
- 236 votes
Ziet er naar uit dat Lethal Weapon er opnieuw niet zal in komen? Vind het wat bizar dat Die Hard With A Vengeance er dan wel in geraakt maargoed, meningen verschillen.
& misschien wordt ik toch nog aangenaam verrast..
Cannibal Holocaust is trouwens ook verrassend.. 
Bij deze dus zeer aangenaam verrast

752. My Blueberry Nights kwam bij mij op plaats 217 in mijn lijst, ontdekt via de vorige MovieMeter Top 1000. Betoverend mooi.
Ik had voordien enkel Chungking Express gezien van Wong Kar-wai (10 jaar geleden intussen en eigenlijk aan herziening toe), maar smaakt zeker naar meer.
In the Mood for Love was nog betoverender mooi, de rest kan ik nog ontdekken.
EDIT: Op gsm heb ik andere login precies, vreemd.. zal nog te maken hebben met fusering van tv-meter en moviemeter.
John Milton
-
- 24221 messages
- 13386 votes
Maar liefst drie nominaties deze ronde. Grappig om te zien dat niemand Smultronstället hoger had geranked dan ik; maar oude mannetjes en de dood zijn dan ook John Milton's ding. Jammer dat hij lager staat dan ooit. Verder had ik het indrukwekkende Spencer van Larrain genomineerd en de sequel op mijn jeugdliefde, BttF part II.
Goed om onder de ongenomineerde films die andere rite of passage als '80's kind te zien, Lethal Weapon. Hoe vaak ik die wel niet gezien heb. En Offret is ook fijn, en ook voor de Pixar heb ik een plekje. Allemaal 4*
Enige film waar ik een beetje de schijt aan heb, is Hacksaw Ridge. Mocht je willen weten waarom in Godsnaam (Please Lord, let me save one more!), dan is zoeken op mijn naam op die pagina vermoedelijk al voldoende 
Slechts 1 titel die ik niet zag: Borgman, en die ligt al een hele tijd vrij bovenaan de stapel.
Gezien: 238/260
Verzilverde nominaties: 37
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Gezien:
Monsters, Inc. (Film, 2001): fijne animatie
Ponyo (Film, 2008): wow ook deze vond ik leuk, kan ik van niet veel Japanse animatiefilms zeggen
Back to the Future Part II (Film, 1989): ik blijf erbij dat ze het bij 1 film hadden moeten houden, maar deze is toch nog wel fijner dan deel 3
Wel grappig dat de film genaamd Borgman komt voor (of eigenlijk na) een film van Bergman.
Fisico
-
- 10039 messages
- 5398 votes
Vandaag 19/20 gescoord, alleen Il deserto rosso van Antonioni nog niet gezien. Vital heb ik zonet meegepikt, maar viel eigenlijk wat tegen.
In totaal nu 197/260
35 nominaties
Dievegge
-
- 3170 messages
- 8193 votes
Qua stomme films kom ik zelf aan 23, randgevallen meegerekend. Enkele daarvan heb ik ooit gezien met live muziek.
Gezien: 218/260
Gestemd: 34/260
joolstein
-
- 10829 messages
- 8915 votes
117//260 Geziene films van 250;-260; Lethal Weapon (3,5*), Monsters, Inc.(3,5*), Gake no Ue no Ponyo (3,5*), Back to the Future Part II (3,5*), Hacksaw Ridge (2*) 'Get my bible' John Milton Please Lord, help me get one more.. 
Geen eigen nominatie;
Nominaties uit mijn lijst; 18/450
Emma!
-
- 30 messages
- 468 votes
Ik kom zelf aan 21 stomme films.
Gezien: 210/260
Gestemd: 40/260
ikkegoemikke
-
- 3449 messages
- 4886 votes
Blok 741 t/m 750 : 5 gezien en 2 nominaties : "Monsters, Inc. (2001)" en "Hacksaw Ridge (2016)" Sorry John Milton 
Totaal gezien : 156/260
Totaal # Nominaties : 28
En eindelijk heb ik "Stop Making Sense (1984)" gekeken. Te denken dat ik een deel Talking Heads vinyl-platen had in mijn tienerjaren (waaronder een maxi-single van "Psycho Killer") en deze zowat grijsgedraaid heb. Ik heb wel nooit het genoegen gehad om deze band live te zien. En na het kijken van deze concertregistratie heb ik daar wel dik spijt van. Wat een energie. Wat een intense sfeer. Die minimalistische opening is ongelofelijk. "Heaven" gaf me kippevel. En bij "Slippery people" en vooral "Burning down the house" staat de zaal in vuur en vlam. Daar kan niemand op stil blijven zitten (inclusief mezelf) of je moet al in een diepe coma zijn. Het idee over het optreden is gewoonweg briljant. Het langzaam introduceren van de verschillende bandleden waarbij in de achtergrond alles wordt opgebouwd. Schitterend. En hier ontdek je pas hoe getalenteerd deze band was met David Byrne als energieke drijfkracht. Ik heb de film 4 sterren gegeven. Maar ik besef al te best dat dit louter en alleen komt door de muziek zelf. Ik zou het sneu vinden als ik het minder zou geven 
Kortom : Totaal gezien : 157/260
madmadder
-
- 371 messages
- 3057 votes
130/260 gezien
Nominaties: 33
Wilde Aardbeien was één van de laatste films die bij mij afviel, maar heb er zeker nog een aantal van Bergman in mijn lijst staan. Borgman, Ponyo en Spencer waren wel in mijn lijst te vinden. Lethal Weapon heb als kind heel veel gezien (vooral nummer 4, want die hadden we op dvd dus die heb ik echt misschien wel tientallen keren gezien), maar toen ik het enkele jaren terug weer eens zag vond ik het erg vervelend, terwijl andere actiefilms uit die tijd voor mij de tand des tijds wel hebben doorstaan. Offret één van de Tarkovsky's die ik nog niet zag, hopelijk komt die ook nog eens op Mubi (hij zit niet in de Tarkovsky box die ik heb).
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
Lethal Weapon 4 ja, die heb ik ook vaak gezien. Joe Pesci (in deze rol) en Chris Rock in één film leek me iets te veel van het goede, maar toch zeer vermakelijk.
oup
-
- 587 messages
- 3181 votes
130/260 gezien
Offret één van de Tarkovsky's die ik nog niet zag, hopelijk komt die ook nog eens op Mubi (hij zit niet in de Tarkovsky box die ik heb).
Offret staat momenteel op MUBI (daar zag ik ‘m een tijdje terug ook), dus sla je slag zou ik zeggen! Daarna kun je ook nog Regi Andrej Tarkovskij meepakken op MUBI, mocht het je interesseren. Een erg mooie documentaire die laat zien hoe bezeten Tarkovsky (nog) was bij het maken van z’n laatste film.
madmadder
-
- 371 messages
- 3057 votes
Offret staat momenteel op MUBI (daar zag ik ‘m een tijdje terug ook), dus sla je slag zou ik zeggen! Daarna kun je ook nog Regi Andrej Tarkovskij meepakken op MUBI, mocht het je interesseren. Een erg mooie documentaire die laat zien hoe bezeten Tarkovsky (nog) was bij het maken van z’n laatste film.
Oh wat een feest, die ga ik zeker binnenkort kijken dan (en die docu ook). Bedankt!
John Milton
-
- 24221 messages
- 13386 votes
Lekker gevarieerde update, dit. Ik zag alleen The Grandmaster niet van deze stapel, maar die stond uiteraard al op de kijklijst. De animatie J'ai Perdu Mon Corps (2019) is een nominatie van mij.
Gezien: 248/270
Verzilverde nominaties: 38
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31148 messages
- 5448 votes
Ik dacht dat ik zelf ook J'ai perdu mon corps had genomineerd, maar dat is één van de 4*en films die helaas net gesneuveld is in mijn eindlijst. Blij dat dit mee in de top 1.000 staat.
oup
-
- 587 messages
- 3181 votes
Zeker een mooi divers blokje! En leuk om met Sherlock Jr. dan eindelijk de eerste film uit de 1920’s te zien. In 2019 niet op de kaart en in 2021 op plek 860 had ik ‘m eigenlijk al niet meer verwacht. Dat biedt hoop dat we wellicht toch nog wel het e.e.a. kunnen verwachten uit de ‘zwijgende’ periode.
Flavio
-
- 4893 messages
- 5225 votes
Mooi, Sherlock Jr. heeft het toch gehaald, zelfs iets gestegen t.o.v. 2021.