• 177.925 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.938 actors
  • 9.370.356 votes
Profile

Beste regisseurs (+ top 10)

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

Ook een poging met drie gezien als minimum (waarbij ik shorts en andere bijdrages als regisseur meetel voor een enkele grensgeval). Heb niet zo naar gemiddelde scores gekeken, vooral het hebben van een kenmerkende stijl en daarmee een eigen wereld kunnen schapen vind ik belangrijk. Dat er weinig oudjes tussen staan ligt aan mijn voorlopige kijkgedrag en zullen in de loop der jaren er vast wel insluipen.

001. Andrei Tarkovsky

002. Terrence Malick

003. Lav Diaz

004. Shion Sono

005. Apichatpong Weerasethakul

006. Harmony Korine

007. Alain Robbe-Grillet

008. Rainer Werner Fassbinder

009. Jean-Luc Godard

010. Ming-liang Tsai

011. Yoshishige Yoshida

012. Philippe Grandrieux

013. Ulrich Seidl

014. Michelangelo Antonioni

015. Claire Denis

016. Akira Kurosawa

017. Aleksandr Sokurov

018. Sang-soo Hong

019. David Lynch

020. Edward Yang

021. Alfonso Cuarón

022. Eric Rohmer

023. Kazuo Kuroki

024. Johnnie To

025. James Benning

026. Hsiao-hsien Hou

027. Andrzej Zulawski

028. Michael Mann

029. Wes Anderson

030. Nicolas Winding Refn

031. Béla Tarr

032. Gakuryu Ishii

033. Federico Fellini

034. Ken Jacobs

035. Shin'ya Tsukamoto

036. Kenji Mizoguchi

037. Jim Jarmusch

038. Kar Wai Wong

039. Theodoros Angelopoulos

040. Werner Herzog

041. Nagisa Ôshima

042. Zhangke Jia

043. Carlos Reygadas

044. Robert Altman

045. Sharunas Bartas

046. Hayao Miyazaki

047. Gerardo Naranjo

048. Ben Wheatley

049. Peter Greenaway

050. Xavier Dolan

051. Aki Kaurismäki

052. Masashi Yamamoto

053. Lars von Trier

054. Pen-Ek Ratanaruang

055. Alejandro Jodorowsky

056. Gaspar Noé

057. Paul Thomas Anderson

058. Masaki Kobayashi

059. Ho-Cheung Pang

060. Stanley Kubrick

061. Hiroshi Teshigahara

062. Seijun Suzuki

063. Aleksey German

064. Billy Wilder

065. Woody Allen

066. Akio Jissoji

067. Aleksey Balabanov

068. Alex van Warmerdam

069. Shozin Fukui

070. Jerzy Skolimowski

071. Masahiro Shinoda

072. Marlen Khutsiyev

073. Hiroshi Ishikawa

074. Jean-Pierre Melville

075. Satoshi Miki

076. Nuri Bilge Ceylan

077. Gus Van Sant

078. Roy Andersson

079. Shunji Iwai

080. Cristi Puiu

081. Takeshi Kitano

082. Ingmar Bergman

083. Toshio Matsumoto

084. Frantisek Vlácil

085. Krzysztof Kieslowski

086. Michael Haneke

087. Toshiaki Toyoda

088. Miklós Jancsó

089. John Cassavetes

090. Yuri Ilyenko

091. Satyajit Ray

092. Michael Glawogger

093. Chantal Akerman

094. Glauber Rocha

095. Mamoru Oshii

096. Mani Kaul

097. Hélène Cattet en Bruno Forzani

098. Andrey Zvyagintsev

099. Shôhei Imamura

100. Wojciech Has

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

twee erg mooie lijstjes zo vlak achter elkaar... toch weer the usual suspects

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Wij zíjn natuurlijk ook zelf usual suspects.... Geen Akerman dus bij mij. Ook geen Kurosawa Kiyoshi, maar dat is denk ik niet terecht. Maar die is al tien jaar nauwelijks noemenswaardig. Ik vond het leuker wat nieuwe Japanse namen op de lijst te zetten. En verder mis ik Jodorowsky bij mijzelf geloof ik

Vanavond in de trein naar EYE op een neer even bijschaven.

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

Misschien moeten we ook een topic openen, als het er niet al stiekem is, over regisseurs die nog maar een paar films gemaakt hebben, maar die toch al namen zijn waarbij je hart sneller gaat kloppen. De meest favoriete nieuwe talenten dus.

Giorgos Lanthimos

Hélène Cattet en Bruno Forzani

Koen Mortier

Julia Loktev

Cam Archer

Eric Baudelaire

Shane Carruth

Bas Devos

Athina Rachel Tsangari

Ben Rivers en Ben Russell

Nawapol Thamrongrattanarit

Dick Tuinder

Héléna Klotz

Heng Yang

Raya Martin

Clay Jeter

Jazmín López

Aleksey Fedorchenko

Angelina Nikonova

Veiko Õunpuu

Julián Hernández

Nikolay Khomeriki

Tatsushi Ômori

en

Miguel Gomes

komen dan wat mij betreft in aanmerking, daar hoop ik in de toekomst nog (vaak) positief verbaasd door te worden!

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Twee jaar geleden heb ik een soortgelijk lijstje hier geplaatst.

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

kijk het bestaat toch al ...misschien moet ik mijn lijstje verplaatsen dan... zal het voor nu gewoon even dubbel postten.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Het aftellen op ICM is begonnen. ICM Forum's Favorite Directors (2014 Edition) - s15.zetaboards.com Als je ziet wat er al sneuvelt, vraag je je af wat er nog komt. Beavis is geloof ik zijn topper(s) al kwijt - had ik Grandrieux toch wat hoger moeten zetten.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

The One Ring wrote:

[...] ben ik waarschijnlijk een van de weinigen op MovieMeter die Chuck Jones en Robert Clampett bij de grote namen zet. Ach ja.

Op Moviemeter wel, maar op ICM zeker niet. Chuck Jones staat daar zelfs 126e, dat is hoger dan Apichatpong Weerasethakul, Nagisa Oshima en Theo Angelopoulos om maar eens wat anderen te noemen.

Ik heb een beetje een haat/liefde verhouding met de Looney Tunes. Bugs Bunny vind ik over het algemeen vervelend, maar Daffy Duck valt meestal wel in de smaak. Dat zijn toch de namen waar ik Chuck mee associeer. Als het gaat om de korte animatie is Tex Avery toch wel echt mijn favoriet.

Zie de link hieronder om de hele lijst te zien - het aftellen is nog bezig. Paul Verhoeven is tot nu de laatste (#119).

Onderhond

• 87592 messages
  • 12835 votes

Top 40, gebaseerd op 4.5* en 5* films, 3 film minimum en over de gehele lijn een respectabel oeuvre. Wil niet zeggen dat al hun films goed zijn uiteraard, maar dat het grootste deel toch zeker de moeite is een keer gezien te hebben.

01. Mamoru Oshii

02. Takashi Miike

03. Shinya Tsukamoto

04. Gaspar Noé

05. Koji Morimoto

06. Takeshi Kitano

07. Hiroshi Ishikawa

08. Sogo Ishii

09. Hiroyuki Tanaka (Sabu)

10. Isao Takahata

11. Hitoshi Matsumoto

12. Hayao Miyazaki

13. Kim Ki-duk

14. Wong Kar-Wai

15. Sion Sono

16. Pen-Ek Ratanaruang

17. Christoffer Boe

18. Katsuhito Ishii

19. Darren Aronofsky

20. Tetsuya Nakashima

21. Hsiao-hsien Hou

22. Makoto Shinkai

23. Satoshi Kon

24. Luc Besson

25. Toshiaki Toyoda

26. Yibai Zhang

27. David Lynch

28. Johnnie To

29. Jean-Pierre Jeunet

30. Danny Boyle

31. Hirokazu Koreeda

32. Naoko Ogigami

33. Ryuichi Hiroki

34. Katsuhiro Ôtomo

35. Zhuangzhuang Tian

36. Ho-Cheung Pang

37. Pang Bros (Oxide & Danny)

38. Guy Ritchie

39. Shunji Iwai

40. Yimou Zhang

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

Mochizuki Rokuro wrote:

Ik heb een beetje een haat/liefde verhouding met de Looney Tunes. Bugs Bunny vind ik over het algemeen vervelend, maar Daffy Duck valt meestal wel in de smaak. Dat zijn toch de namen waar ik Chuck mee associeer. Als het gaat om de korte animatie is Tex Avery toch wel echt mijn favoriet.

Ik moet vooral meer Tex Avery werk zien. Ik ken de shorts wel die hij bij Warner Bros maakte en die zijn erg goed, maar zijn meest gewaardeerde werk komt van MGM en is mij grotendeels nog onbekend. Bij de Looney Tunes vond ik Clampett net iets beter dan Avery. Ze hebben een vergelijkbare stijl, waarvan Avery duidelijk de trendsetter is. Clampett is nog net dat extra beetje meer gestoord en is ook surrealistischer.

Overigens kun je bij Chuck Jones ook terecht bij Road Runner en Coyote, want die zijn allemaal van zijn hand. Zelf vind ik zijn Bugs Bunny shorts wel erg geslaagd, vooral juist in wisselwerking met Daffy Duck vaak. Groucho Marx was de inspiratie voor Bugs Bunny en is het toeval dat je met beide niets hebt?

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Geen idee, ik kende de link tussen de twee niet.

Misschien is het een logische verklaring, ik vind Bugs Bunny vooral erg eendimensionaal en te weinig afwisselend. EN bovendien heeft hij iets onuitstaanbaars door zijn superioriteit - te weinig zelfrelativering. In die zin zie ik wel een link met mijn allergie voor Groucho Marx (en Charles Chaplin - t.o.v bijvoorbeeld Buster Keaton)

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

Dat is precies de link. Volgens Chuck Jones (geloof ik) kwam het idee van Bugs Bunny voort uit de wens om eens een komisch karakter te creëren waar de humor eens niet voortkomt uit dat het personage zwakker is, wat doorgaans meer de standaard is (Porky Pig was de ster van de Looney Tunes aanvankelijk). Humor uit superioriteit, dus. Indertijd (de jaren '30) konden ze echter slechts een voorbeeld vinden van een komiek die een typetje had gebaseerd op dat uitgangspunt: Groucho.

Chaplin werd genoemd als een voorbeeld van het tegenovergestelde, maar die superioriteit die jij ziet in de Tramp komt meer uit de verhaallijnen en Chaplins regie voort dan uit het personage, die toch vooral een loser is.

Je bent trouwens niet alleen in je mening over Bugs: Fritz Freleng, ook een Looney Tunes regisseur, had een gruwelijke hekel aan Bugs' superioriteit, maar moest net als iedereen een bepaald aantal Bugsfilmpjes per jaar afleveren. Zijn oplossing was er schurken tegenover zetten die zo hatelijk waren dat Bugs het verdiende ze in de zeik te nemen. Yosemite Sam is zo ontstaan. Bij Freleng zijn Bugs' tegenstanders altijd meer sadistisch dan Bugs zelf.

Komt die kennis van de Looney Tunes Golden Collection op dvd nog goed van pas

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Ah, grappig.

ghostman

• 5740 messages
  • 5 votes

ghostman wrote:

UPDATE

1) Jean-Luc Godard

2) Michael Mann

3) Abbas Kiarostami

4) Roberto Rossellini

5) Dziga Vertov

6) Robert J. Flaherty

7) Jean Rouch

Top 9 Amerikaanse cineasten ( geboren in de States ) .

01) Michael Mann

02) Brian De Palma

03) Sam Peckinpah

04) Harmony Korine

05) Robert Altman

06) Nicholas Ray

07) John Ford

08) Robert J. Flaherty

09) John Cassavetes

yeyo

• 6351 messages
  • 4613 votes

Mooi lijstje, xgogax, het mijne zou uit ongeveer dezelfde namen bestaan. Geen Abel Ferrara?

Metalfist

• 12407 messages
  • 3964 votes

The One Ring wrote:

Overigens kun je bij Chuck Jones ook terecht bij Road Runner en Coyote, want die zijn allemaal van zijn hand.

Klopt niet helemaal trouwens. Ik heb me recentelijk ook geamuseerd met Looney Tunes te kijken (moet ik eigenlijk eens verder gaan doen), maar vanaf ergens in 1965 namen een aantal andere regisseurs het stokje over. Onder andere Friz Freleng, Hawley Pratt en Rudy Larriva. Jammer genoeg zakte het niveau dan ook zienderogen, zeker Larriva is geen al te schitterende regisseur, en was het wachten tot Jones terugkwam. Dit gebeurde echter in totaal nog maar 3 keer met Freeze Frame in 1979, Soup or Sonic in 1980 en Chariots of Fur in 1994.

ghostman

• 5740 messages
  • 5 votes

yeyo wrote:

Mooi lijstje, xgogax, het mijne zou uit ongeveer dezelfde namen bestaan. Geen Abel Ferrara?

Thanks . Ferrara staat zeker in de top 15 en wellicht zelfs op de 10de plaats . Voor de plaats tien heb ik meerdere kandidaten , zoals bijvoorbeeld Samuel Fuller . Maar ik schat Ferrara misschien zelfs hoger in dan bijvoorbeeld andere gerenommeerde hedendaagse nog actieve Amerikaanse cineasten als Lynch , Scorsese , Spike Lee , Oliver Stone , Morris etc. . De eerste negen staan nagenoeg vast . Ben vooral ook groot liefhebber van het werk van De Palma , Peckinpah en Altman .

Er zijn oneindig veel goede Amerikaanse cineasten ( zowel oldschool als modern ; klassiek , cult / camp ) , te veel om ze allemaal op te noemen . DIt is maar een begin ...

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

Metalfist wrote:

(quote)
Klopt niet helemaal trouwens. Ik heb me recentelijk ook geamuseerd met Looney Tunes te kijken (moet ik eigenlijk eens verder gaan doen), maar vanaf ergens in 1965 namen een aantal andere regisseurs het stokje over. Onder andere Friz Freleng, Hawley Pratt en Rudy Larriva. Jammer genoeg zakte het niveau dan ook zienderogen, zeker Larriva is geen al te schitterende regisseur, en was het wachten tot Jones terugkwam. Dit gebeurde echter in totaal nog maar 3 keer met Freeze Frame in 1979, Soup or Sonic in 1980 en Chariots of Fur in 1994.

Dat klopt en ik ben er ook bekend mee. In ieder geval zijn alle klassieke Road Runners van Chuck Jones. Zo goed als de hele jaren '60 waren echt de nadagen van de Looney Tunes, zowel kwalitatief als feitelijk. Er is bijna geen goed filmpje te vinden daar.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Een mathematische Top 10 (op basis van gemiddelde sterrenwaardering) - minimaal 3 films van gezien:

01. 4,500★ - Fred Kelemen (4 films)

02. 4,333★ - Lodge Kerrigan (3)

02. 4,333★ - Philippe Grandrieux (3)

04. 4,250★ - Anno Hideaki (8)*

05. 4,167★ - Karel Kachyna (3)

05. 4,167★ - Solomani Sisé (3)

07. 4,125★ - Hou Hsiao-hsien (12)

08. 4,091★ - Claire Denis (11)

09. 4,083★ - Todd Haynes (6)

10. 4,071★ - Aleksandr Sokurov (14)

*en in zijn kielzog: Tsurumaki Kazuya (4,300★ op 5 films gezien)

3 van hen hebben een nieuwe film in Cannes… ! En dan mag je Kore’eda Hirokazu (die gedeeld 19e staat met 3,900★) ook nog wel als favoriet bijtellen... Mooie line-up dus.

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Nog nooit wat van Kelemen, Hideaki, Kachyna en Sisé gezien.

BBarbie

• 12893 messages
  • 7675 votes

Een mathematische Top 10 (op basis van gemiddelde sterrenwaardering) - minimaal 5 films van gezien:

01. 4,150* - Ang Lee (10)

02. 4,083* - Ernst Lubitsch (6)

03. 4,000* - Frank Borzage (6)

04. 3,833* - Gabriele Muccino (6)

05. 3,818* - Frank Capra (11)

06. 3,786* - W.S. Van Dyke (7)

07. 3,750* - Elia Kazan (12)

08. 3,750* - Alan Parker (6)

09. 3,714* - Michael Curtiz (7)

10. 3,667* - Pedro Almodóvar (6)

Wanneer ik de lat verlaag naar minimaal 3 films dan delen Niels Arden Oplev en Asghar Farhadi samen de toppositie.

N.B. Ik heb van de Hollywood-regisseurs tijdens mijn "filmleven" veel meer films gezien dan hier vermeld staat, maar ik hou de score pas bij sinds mijn lidmaatschap van MM (2009).

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

Beste en waarmee het topic begint... ik kijk altijd eerst wie erin speelt, dan het genre, dan het jaartal...

Maar hier is dan een top 10. Dit is gebaseerd op lijsten die ik bijhoud op I Check Movies. En bovenaan staat van wie ik de meeste films heb gezien.

1 Busby Berkeley (+choreograaf) (20)

2 Norman Taurog (19)

3/4 Alfred Hitchcock (16) Vincente Minelli (16)

5/6 Robert Wise (15) Michael Curtiz (15)

7 Blake Edwards (14)

8 Billy Wilder (13)

9/10 Bert Haanstra (11) Steven Spielberg (11)

redjina wrote:

Nederlandse Regisseur Dick Maas

De Films:

De Lift (1983)

Flodder 1 (1986)

Amsterdamned (1988)

Flodder in Amerika (Flodder 2) (1992)

Flodder 3 (1995)

Naast Berkeley beste choreograaf, blijft Dick Maas inderdaad voor mij de beste regisseur. Ook nog gezien Moordwijven, Quiz en Sint.

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

Waar 2014 het jaar van Lav Diaz was, is dit het jaar van Raúl Ruiz. Ik wist dat ik hier eens een top-10 had geplaatst, maar was vergeten dat ik een jaar geleden zelfs een top-100 heb geplaatst. Daar begin ik nu niet aan, maar bij deze wel een nieuwe top-10.

01. Andrei Tarkovsky

02. Terrence Malick

03. Raoul Ruiz

04. Michelangelo Antonioni

05. Lav Diaz

06. Rainer Werner Fassbinder

07. Alain Robbe-Grillet

08. Yoshishige Yoshida

09. Apichatpong Weerasethakul

10. Philippe Grandrieux

De laatste twee regisseurs staan erin met de hoop dat hun nieuwe films die ik in 2016 zou moeten zien weer voltreffers gaan zijn. Zo niet mogen perverselingen Sono en Korine weer hun plaats innemen.

timmienoelie

• 1518 messages
  • 4265 votes

amen. Fan van een Terayama of K. Kurosawa?

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

timmienoelie wrote:

amen. Fan van een Terayama of K. Kurosawa?

Mag hun films graag zien, maar geen uitgesproken liefhebber. Van Kurosawa moet ik wel nog meer zien dan van Terayama. Zie dat ze beiden niet in mijn top-100 stonden, maar daar horen ze toch weer wel thuis.

timmienoelie

• 1518 messages
  • 4265 votes

Trouwens, wat tips wat betreft Ruiz zijn gigantisch oeuvre en hoe er in te duiken? chronologisch? enkele essentielen eerst? gewoon puur op gevoel?... heeft me altijd wat afgeschrikt (geldt ook voor De Oliveira. Meteen ook de reden dat ik die twee vaak met elkaar gelinkt zie in mijn hoofd, al heb ik geen idee of ze ook echt vergelijkbaar werk leveren.

timmienoelie

• 1518 messages
  • 4265 votes

Zelf ook maar even een top 15 gemaakt. Niet zozeer van mijn all-time favorites (die top zou veel te lang worden). Eerder een momentopname van de regisseurs die op dit moment het meest prominent aanwezig zijn in mijn filmwereld.

de rangschikking hoeft niet al te serieus genomen worden

1. Maurice Pialat

2. Chantal Akerman

3. Shuji Terayama

4. Kiyoshi Kurosawa

5. Rainer Werner Fassbinder

6. Brian de Palma

7. John Cassavetes

8. Eric Rohmer

9. Tsai Ming-liang

10. Apichatpong Weerasethakul

11. Claude Chabrol

12. Harmony Korine

13. Luis Bunuel

14. Hong Sang-soo

15. Gus van Sant

edit: Ozu helemaal vergeten!

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

Ook mooi. Pialat plaatste je laatst al in dat andere regisseurs-topic. Moet ik dus ook nog eens induiken.

Bij Ruiz is het lastig dat met name zijn vroege werk nauwelijks in fatsoenlijke kwaliteit beschikbaar is. Goed chronologisch te werk gaan zit er daardoor niet echt in. Maar een goede instap lijkt mij de double bill La vocation suspendue + L'hypothèse du tableau volé en Mistérios de Lisboa. Bij die eerste is nog niet echt zijn stijl te zien, maar kan je eerst even wennen aan wat voor een thema's hij behandeld. Die tweede lijkt al meer op zijn latere werk maar is wel toegankelijk en bovendien aan de korte kant. Zou je twee keer kunnen kijken. Die derde is natuurlijk een lange zit maar kijkt heerlijk weg, terwijl je een Ruiz krijgt die zijn stijl iets klassieker toepast zo op het einde van zijn carrière, maar die je ook weer goed voorbereid op bijvoorbeeld zijn Proust en Klimt verfilmingen. Vervolgens kan je misschien de hoog aangeschreven films uit het begin van de jaren 80 doen, waarna je lukraak verder kan gaan.

Van De Oliveira zag ik er pas eentje, maar heb niet het idee dat ze echt vergelijkbaar zijn. Misschien kan je zeggen dat De Oliveira een literaire filmer is, meer gestructureerd, terwijl Ruiz totale droomcinema maakt. Een stuk uitbundiger en idioter.

timmienoelie

• 1518 messages
  • 4265 votes

Dankje.

Had ook het idee een lijstje te maken van regisseurs die als topprioriteit gelden om (verder) te ontdekken.

Random volgorde

1. Jean-Luc Godard (post-nouvelle vague)

2. Hal Hartley

3. Jacques Rivette

4. Jonas Mekas

5. Stan Brakhage

6. James Benning

7. Frederick Wiseman

8. Kenneth Anger

9. Peter Greenaway

10. Guy Maddin

11. Alain Robbe-Grillet

12. Walerian Borowczyk

13. Dusan Makavejev

14. Hou Hsiao-hsien

15. Fernando Arrabal

16. Bela Tarr

17. Mamoru Oshii

18. Yoshishige Yoshida

19. Marco Ferreri

20. John Carpenter

21. Philippe Grandrieux

22. Pier Paolo Pasolini

23. Nagisa Oshima

24. Shohei Imamura

25. Hollis Frampton

en ga zo maar door

ach ja examens...

SmackItUp

• 3502 messages
  • 2623 votes

Over smaak valt natuurlijk te twisten, maar Hitchcock, Christopher Nolan en David Fincher blijven voor mij absoluut de beste.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.