- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Beste regisseurs (+ top 10)
Beste regisseurs (+ top 10)
McSavah
-
- 9960 messages
- 5268 votes
Ook een poging met drie gezien als minimum (waarbij ik shorts en andere bijdrages als regisseur meetel voor een enkele grensgeval). Heb niet zo naar gemiddelde scores gekeken, vooral het hebben van een kenmerkende stijl en daarmee een eigen wereld kunnen schapen vind ik belangrijk. Dat er weinig oudjes tussen staan ligt aan mijn voorlopige kijkgedrag en zullen in de loop der jaren er vast wel insluipen.
001. Andrei Tarkovsky
002. Terrence Malick
003. Lav Diaz
004. Shion Sono
005. Apichatpong Weerasethakul
006. Harmony Korine
007. Alain Robbe-Grillet
008. Rainer Werner Fassbinder
009. Jean-Luc Godard
010. Ming-liang Tsai
011. Yoshishige Yoshida
012. Philippe Grandrieux
013. Ulrich Seidl
014. Michelangelo Antonioni
015. Claire Denis
016. Akira Kurosawa
017. Aleksandr Sokurov
018. Sang-soo Hong
019. David Lynch
020. Edward Yang
021. Alfonso Cuarón
022. Eric Rohmer
023. Kazuo Kuroki
024. Johnnie To
025. James Benning
026. Hsiao-hsien Hou
027. Andrzej Zulawski
028. Michael Mann
029. Wes Anderson
030. Nicolas Winding Refn
031. Béla Tarr
032. Gakuryu Ishii
033. Federico Fellini
034. Ken Jacobs
035. Shin'ya Tsukamoto
036. Kenji Mizoguchi
037. Jim Jarmusch
038. Kar Wai Wong
039. Theodoros Angelopoulos
040. Werner Herzog
041. Nagisa Ôshima
042. Zhangke Jia
043. Carlos Reygadas
044. Robert Altman
045. Sharunas Bartas
046. Hayao Miyazaki
047. Gerardo Naranjo
048. Ben Wheatley
049. Peter Greenaway
050. Xavier Dolan
051. Aki Kaurismäki
052. Masashi Yamamoto
053. Lars von Trier
054. Pen-Ek Ratanaruang
055. Alejandro Jodorowsky
056. Gaspar Noé
057. Paul Thomas Anderson
058. Masaki Kobayashi
059. Ho-Cheung Pang
060. Stanley Kubrick
061. Hiroshi Teshigahara
062. Seijun Suzuki
063. Aleksey German
064. Billy Wilder
065. Woody Allen
066. Akio Jissoji
067. Aleksey Balabanov
068. Alex van Warmerdam
069. Shozin Fukui
070. Jerzy Skolimowski
071. Masahiro Shinoda
072. Marlen Khutsiyev
073. Hiroshi Ishikawa
074. Jean-Pierre Melville
075. Satoshi Miki
076. Nuri Bilge Ceylan
077. Gus Van Sant
078. Roy Andersson
079. Shunji Iwai
080. Cristi Puiu
081. Takeshi Kitano
082. Ingmar Bergman
083. Toshio Matsumoto
084. Frantisek Vlácil
085. Krzysztof Kieslowski
086. Michael Haneke
087. Toshiaki Toyoda
088. Miklós Jancsó
089. John Cassavetes
090. Yuri Ilyenko
091. Satyajit Ray
092. Michael Glawogger
093. Chantal Akerman
094. Glauber Rocha
095. Mamoru Oshii
096. Mani Kaul
097. Hélène Cattet en Bruno Forzani
098. Andrey Zvyagintsev
099. Shôhei Imamura
100. Wojciech Has
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
twee erg mooie lijstjes zo vlak achter elkaar... toch weer the usual suspects 
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Wij zíjn natuurlijk ook zelf usual suspects.... Geen Akerman dus bij mij. Ook geen Kurosawa Kiyoshi, maar dat is denk ik niet terecht. Maar die is al tien jaar nauwelijks noemenswaardig. Ik vond het leuker wat nieuwe Japanse namen op de lijst te zetten. En verder mis ik Jodorowsky bij mijzelf geloof ik 
Vanavond in de trein naar EYE op een neer even bijschaven.
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
Misschien moeten we ook een topic openen, als het er niet al stiekem is, over regisseurs die nog maar een paar films gemaakt hebben, maar die toch al namen zijn waarbij je hart sneller gaat kloppen. De meest favoriete nieuwe talenten dus.
Hélène Cattet en Bruno Forzani
en
komen dan wat mij betreft in aanmerking, daar hoop ik in de toekomst nog (vaak) positief verbaasd door te worden!
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
kijk het bestaat toch al
...misschien moet ik mijn lijstje verplaatsen dan... zal het voor nu gewoon even dubbel postten.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Het aftellen op ICM is begonnen. ICM Forum's Favorite Directors (2014 Edition) - s15.zetaboards.com Als je ziet wat er al sneuvelt, vraag je je af wat er nog komt. Beavis is geloof ik zijn topper(s) al kwijt - had ik Grandrieux toch wat hoger moeten zetten.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
[...] ben ik waarschijnlijk een van de weinigen op MovieMeter die Chuck Jones en Robert Clampett bij de grote namen zet. Ach ja.
Op Moviemeter wel, maar op ICM zeker niet. Chuck Jones staat daar zelfs 126e, dat is hoger dan Apichatpong Weerasethakul, Nagisa Oshima en Theo Angelopoulos om maar eens wat anderen te noemen.
Ik heb een beetje een haat/liefde verhouding met de Looney Tunes. Bugs Bunny vind ik over het algemeen vervelend, maar Daffy Duck valt meestal wel in de smaak. Dat zijn toch de namen waar ik Chuck mee associeer. Als het gaat om de korte animatie is Tex Avery toch wel echt mijn favoriet.
Zie de link hieronder om de hele lijst te zien - het aftellen is nog bezig. Paul Verhoeven is tot nu de laatste (#119).
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12835 votes
Top 40, gebaseerd op 4.5* en 5* films, 3 film minimum en over de gehele lijn een respectabel oeuvre. Wil niet zeggen dat al hun films goed zijn uiteraard, maar dat het grootste deel toch zeker de moeite is een keer gezien te hebben.
01. Mamoru Oshii
02. Takashi Miike
03. Shinya Tsukamoto
04. Gaspar Noé
05. Koji Morimoto
06. Takeshi Kitano
07. Hiroshi Ishikawa
08. Sogo Ishii
09. Hiroyuki Tanaka (Sabu)
10. Isao Takahata
11. Hitoshi Matsumoto
12. Hayao Miyazaki
13. Kim Ki-duk
14. Wong Kar-Wai
15. Sion Sono
16. Pen-Ek Ratanaruang
17. Christoffer Boe
18. Katsuhito Ishii
19. Darren Aronofsky
20. Tetsuya Nakashima
21. Hsiao-hsien Hou
22. Makoto Shinkai
23. Satoshi Kon
24. Luc Besson
25. Toshiaki Toyoda
26. Yibai Zhang
27. David Lynch
28. Johnnie To
29. Jean-Pierre Jeunet
30. Danny Boyle
31. Hirokazu Koreeda
32. Naoko Ogigami
33. Ryuichi Hiroki
34. Katsuhiro Ôtomo
35. Zhuangzhuang Tian
36. Ho-Cheung Pang
37. Pang Bros (Oxide & Danny)
38. Guy Ritchie
39. Shunji Iwai
40. Yimou Zhang
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Ik heb een beetje een haat/liefde verhouding met de Looney Tunes. Bugs Bunny vind ik over het algemeen vervelend, maar Daffy Duck valt meestal wel in de smaak. Dat zijn toch de namen waar ik Chuck mee associeer. Als het gaat om de korte animatie is Tex Avery toch wel echt mijn favoriet.
Ik moet vooral meer Tex Avery werk zien. Ik ken de shorts wel die hij bij Warner Bros maakte en die zijn erg goed, maar zijn meest gewaardeerde werk komt van MGM en is mij grotendeels nog onbekend. Bij de Looney Tunes vond ik Clampett net iets beter dan Avery. Ze hebben een vergelijkbare stijl, waarvan Avery duidelijk de trendsetter is. Clampett is nog net dat extra beetje meer gestoord en is ook surrealistischer.
Overigens kun je bij Chuck Jones ook terecht bij Road Runner en Coyote, want die zijn allemaal van zijn hand. Zelf vind ik zijn Bugs Bunny shorts wel erg geslaagd, vooral juist in wisselwerking met Daffy Duck vaak. Groucho Marx was de inspiratie voor Bugs Bunny en is het toeval dat je met beide niets hebt?
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Geen idee, ik kende de link tussen de twee niet.
Misschien is het een logische verklaring, ik vind Bugs Bunny vooral erg eendimensionaal en te weinig afwisselend. EN bovendien heeft hij iets onuitstaanbaars door zijn superioriteit - te weinig zelfrelativering. In die zin zie ik wel een link met mijn allergie voor Groucho Marx (en Charles Chaplin - t.o.v bijvoorbeeld Buster Keaton)
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Dat is precies de link. Volgens Chuck Jones (geloof ik) kwam het idee van Bugs Bunny voort uit de wens om eens een komisch karakter te creëren waar de humor eens niet voortkomt uit dat het personage zwakker is, wat doorgaans meer de standaard is (Porky Pig was de ster van de Looney Tunes aanvankelijk). Humor uit superioriteit, dus. Indertijd (de jaren '30) konden ze echter slechts een voorbeeld vinden van een komiek die een typetje had gebaseerd op dat uitgangspunt: Groucho.
Chaplin werd genoemd als een voorbeeld van het tegenovergestelde, maar die superioriteit die jij ziet in de Tramp komt meer uit de verhaallijnen en Chaplins regie voort dan uit het personage, die toch vooral een loser is.
Je bent trouwens niet alleen in je mening over Bugs: Fritz Freleng, ook een Looney Tunes regisseur, had een gruwelijke hekel aan Bugs' superioriteit, maar moest net als iedereen een bepaald aantal Bugsfilmpjes per jaar afleveren. Zijn oplossing was er schurken tegenover zetten die zo hatelijk waren dat Bugs het verdiende ze in de zeik te nemen. Yosemite Sam is zo ontstaan. Bij Freleng zijn Bugs' tegenstanders altijd meer sadistisch dan Bugs zelf.
Komt die kennis van de Looney Tunes Golden Collection op dvd nog goed van pas 
ghostman
-
- 5740 messages
- 5 votes
UPDATE
1) Jean-Luc Godard
2) Michael Mann
3) Abbas Kiarostami
4) Roberto Rossellini
5) Dziga Vertov
6) Robert J. Flaherty
7) Jean Rouch
Top 9 Amerikaanse cineasten ( geboren in de States ) .
01) Michael Mann
02) Brian De Palma
03) Sam Peckinpah
04) Harmony Korine
05) Robert Altman
06) Nicholas Ray
07) John Ford
08) Robert J. Flaherty
09) John Cassavetes
Metalfist
-
- 12407 messages
- 3964 votes
Overigens kun je bij Chuck Jones ook terecht bij Road Runner en Coyote, want die zijn allemaal van zijn hand.
ghostman
-
- 5740 messages
- 5 votes
Mooi lijstje, xgogax, het mijne zou uit ongeveer dezelfde namen bestaan. Geen Abel Ferrara?
Thanks . Ferrara staat zeker in de top 15 en wellicht zelfs op de 10de plaats . Voor de plaats tien heb ik meerdere kandidaten , zoals bijvoorbeeld Samuel Fuller . Maar ik schat Ferrara misschien zelfs hoger in dan bijvoorbeeld andere gerenommeerde hedendaagse nog actieve Amerikaanse cineasten als Lynch , Scorsese , Spike Lee , Oliver Stone , Morris etc. . De eerste negen staan nagenoeg vast . Ben vooral ook groot liefhebber van het werk van De Palma , Peckinpah en Altman .
Er zijn oneindig veel goede Amerikaanse cineasten ( zowel oldschool als modern ; klassiek , cult / camp ) , te veel om ze allemaal op te noemen . DIt is maar een begin ...
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Dat klopt en ik ben er ook bekend mee. In ieder geval zijn alle klassieke Road Runners van Chuck Jones. Zo goed als de hele jaren '60 waren echt de nadagen van de Looney Tunes, zowel kwalitatief als feitelijk. Er is bijna geen goed filmpje te vinden daar.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Een mathematische Top 10 (op basis van gemiddelde sterrenwaardering) - minimaal 3 films van gezien:
01. 4,500★ - Fred Kelemen (4 films)
02. 4,333★ - Lodge Kerrigan (3)
02. 4,333★ - Philippe Grandrieux (3)
04. 4,250★ - Anno Hideaki (8)*
05. 4,167★ - Karel Kachyna (3)
05. 4,167★ - Solomani Sisé (3)
07. 4,125★ - Hou Hsiao-hsien (12)
08. 4,091★ - Claire Denis (11)
09. 4,083★ - Todd Haynes (6)
10. 4,071★ - Aleksandr Sokurov (14)
*en in zijn kielzog: Tsurumaki Kazuya (4,300★ op 5 films gezien)
3 van hen hebben een nieuwe film in Cannes… ! En dan mag je Kore’eda Hirokazu (die gedeeld 19e staat met 3,900★) ook nog wel als favoriet bijtellen... Mooie line-up dus.
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Nog nooit wat van Kelemen, Hideaki, Kachyna en Sisé gezien. 
BBarbie
-
- 12893 messages
- 7675 votes
Een mathematische Top 10 (op basis van gemiddelde sterrenwaardering) - minimaal 5 films van gezien:
01. 4,150* - Ang Lee (10)
02. 4,083* - Ernst Lubitsch (6)
03. 4,000* - Frank Borzage (6)
04. 3,833* - Gabriele Muccino (6)
05. 3,818* - Frank Capra (11)
06. 3,786* - W.S. Van Dyke (7)
07. 3,750* - Elia Kazan (12)
08. 3,750* - Alan Parker (6)
09. 3,714* - Michael Curtiz (7)
10. 3,667* - Pedro Almodóvar (6)
Wanneer ik de lat verlaag naar minimaal 3 films dan delen Niels Arden Oplev en Asghar Farhadi samen de toppositie.
N.B. Ik heb van de Hollywood-regisseurs tijdens mijn "filmleven" veel meer films gezien dan hier vermeld staat, maar ik hou de score pas bij sinds mijn lidmaatschap van MM (2009).
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Beste en waarmee het topic begint... ik kijk altijd eerst wie erin speelt, dan het genre, dan het jaartal...
Maar hier is dan een top 10. Dit is gebaseerd op lijsten die ik bijhoud op I Check Movies. En bovenaan staat van wie ik de meeste films heb gezien.
1 Busby Berkeley (+choreograaf) (20)
2 Norman Taurog (19)
3/4 Alfred Hitchcock (16) Vincente Minelli (16)
5/6 Robert Wise (15) Michael Curtiz (15)
7 Blake Edwards (14)
8 Billy Wilder (13)
9/10 Bert Haanstra (11) Steven Spielberg (11)
Nederlandse Regisseur Dick Maas
De Films:
De Lift (1983)
Flodder 1 (1986)
Amsterdamned (1988)
Flodder in Amerika (Flodder 2) (1992)
Flodder 3 (1995)
Naast Berkeley beste choreograaf, blijft Dick Maas inderdaad voor mij de beste regisseur. Ook nog gezien Moordwijven, Quiz en Sint.
McSavah
-
- 9960 messages
- 5268 votes
Waar 2014 het jaar van Lav Diaz was, is dit het jaar van Raúl Ruiz. Ik wist dat ik hier eens een top-10 had geplaatst, maar was vergeten dat ik een jaar geleden zelfs een top-100 heb geplaatst. Daar begin ik nu niet aan, maar bij deze wel een nieuwe top-10.
01. Andrei Tarkovsky
02. Terrence Malick
03. Raoul Ruiz
04. Michelangelo Antonioni
05. Lav Diaz
06. Rainer Werner Fassbinder
07. Alain Robbe-Grillet
08. Yoshishige Yoshida
09. Apichatpong Weerasethakul
10. Philippe Grandrieux
De laatste twee regisseurs staan erin met de hoop dat hun nieuwe films die ik in 2016 zou moeten zien weer voltreffers gaan zijn. Zo niet mogen perverselingen Sono en Korine weer hun plaats innemen.
timmienoelie
-
- 1518 messages
- 4265 votes
amen. Fan van een Terayama of K. Kurosawa?
McSavah
-
- 9960 messages
- 5268 votes
amen. Fan van een Terayama of K. Kurosawa?
Mag hun films graag zien, maar geen uitgesproken liefhebber. Van Kurosawa moet ik wel nog meer zien dan van Terayama. Zie dat ze beiden niet in mijn top-100 stonden, maar daar horen ze toch weer wel thuis.
timmienoelie
-
- 1518 messages
- 4265 votes
Trouwens, wat tips wat betreft Ruiz zijn gigantisch oeuvre en hoe er in te duiken?
chronologisch? enkele essentielen eerst? gewoon puur op gevoel?... heeft me altijd wat afgeschrikt (geldt ook voor De Oliveira. Meteen ook de reden dat ik die twee vaak met elkaar gelinkt zie in mijn hoofd, al heb ik geen idee of ze ook echt vergelijkbaar werk leveren.
timmienoelie
-
- 1518 messages
- 4265 votes
Zelf ook maar even een top 15 gemaakt. Niet zozeer van mijn all-time favorites (die top zou veel te lang worden). Eerder een momentopname van de regisseurs die op dit moment het meest prominent aanwezig zijn in mijn filmwereld.
de rangschikking hoeft niet al te serieus genomen worden
1. Maurice Pialat
2. Chantal Akerman
3. Shuji Terayama
4. Kiyoshi Kurosawa
5. Rainer Werner Fassbinder
6. Brian de Palma
7. John Cassavetes
8. Eric Rohmer
9. Tsai Ming-liang
10. Apichatpong Weerasethakul
11. Claude Chabrol
12. Harmony Korine
13. Luis Bunuel
14. Hong Sang-soo
15. Gus van Sant
edit: Ozu helemaal vergeten!
McSavah
-
- 9960 messages
- 5268 votes
Ook mooi. Pialat plaatste je laatst al in dat andere regisseurs-topic. Moet ik dus ook nog eens induiken.
Bij Ruiz is het lastig dat met name zijn vroege werk nauwelijks in fatsoenlijke kwaliteit beschikbaar is. Goed chronologisch te werk gaan zit er daardoor niet echt in. Maar een goede instap lijkt mij de double bill La vocation suspendue + L'hypothèse du tableau volé en Mistérios de Lisboa. Bij die eerste is nog niet echt zijn stijl te zien, maar kan je eerst even wennen aan wat voor een thema's hij behandeld. Die tweede lijkt al meer op zijn latere werk maar is wel toegankelijk en bovendien aan de korte kant. Zou je twee keer kunnen kijken.
Die derde is natuurlijk een lange zit maar kijkt heerlijk weg, terwijl je een Ruiz krijgt die zijn stijl iets klassieker toepast zo op het einde van zijn carrière, maar die je ook weer goed voorbereid op bijvoorbeeld zijn Proust en Klimt verfilmingen. Vervolgens kan je misschien de hoog aangeschreven films uit het begin van de jaren 80 doen, waarna je lukraak verder kan gaan.
Van De Oliveira zag ik er pas eentje, maar heb niet het idee dat ze echt vergelijkbaar zijn. Misschien kan je zeggen dat De Oliveira een literaire filmer is, meer gestructureerd, terwijl Ruiz totale droomcinema maakt. Een stuk uitbundiger en idioter.
timmienoelie
-
- 1518 messages
- 4265 votes
Dankje.
Had ook het idee een lijstje te maken van regisseurs die als topprioriteit gelden om (verder) te ontdekken.
Random volgorde
1. Jean-Luc Godard (post-nouvelle vague)
2. Hal Hartley
3. Jacques Rivette
4. Jonas Mekas
5. Stan Brakhage
6. James Benning
7. Frederick Wiseman
8. Kenneth Anger
9. Peter Greenaway
10. Guy Maddin
11. Alain Robbe-Grillet
12. Walerian Borowczyk
13. Dusan Makavejev
14. Hou Hsiao-hsien
15. Fernando Arrabal
16. Bela Tarr
17. Mamoru Oshii
18. Yoshishige Yoshida
19. Marco Ferreri
20. John Carpenter
21. Philippe Grandrieux
22. Pier Paolo Pasolini
23. Nagisa Oshima
24. Shohei Imamura
25. Hollis Frampton
en ga zo maar door
ach ja examens... 
SmackItUp
-
- 3502 messages
- 2623 votes
Over smaak valt natuurlijk te twisten, maar Hitchcock, Christopher Nolan en David Fincher blijven voor mij absoluut de beste.