• 177.926 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.938 actors
  • 9.370.360 votes
Profile

Beste regisseurs (+ top 10)

Karl van H.

• 2808 messages
  • 2251 votes

Ik baseerde mijn top 10 vooral op de vraag: 'Als me nu werd aangeboden een willekeurige film van de regisseur in kwestie te kijken, hoe groot is dan de kans dat ik ja zeg?'

1. David Lynch

2. Stanley Kubrick

3. Paolo Sorrentino

4. Brian De Palma

5. Edgar Wright

6. Todd Haynes

7. Charlie Kaufman

8. Joel Coen

9. Jaume Balagueró

10. Paul Verhoeven

Jordy

• 22567 messages
  • 2952 votes

kappeuter wrote:

Kan wel, maar dit topic gaat specifiek over de nieuwe tool. Wellicht heeft Jordy bewust gekozen om het apart te vermelden.

Nee niet bewust. Samenvoegen is denk ik beter

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Jordy wrote:

Nee niet bewust. Samenvoegen is denk ik beter

Ok bedankt, just checking. Bij deze alsnog!

leatherhead

• 3556 messages
  • 1813 votes

Zoals mister blonde al zei inderdaad wel wat jammer dat regisseursduo's beide een aparte plek innemen, ook al hebben ze dezelfde films op hun naam staan.

ghostman

• 5740 messages
  • 5 votes

ghostman wrote:

UPDATE

1) Jean-Luc Godard

2) Michael Mann

3) Abbas Kiarostami

4) Harmony Korine

5) Jean Vigo

6) Roberto Rossellini

7) Edward Yang

UPDATE / uitbreiding

1) Jean-Luc Godard

2) Michael Mann

3) Abbas Kiarostami

4) Edward Yang

5) Jean Vigo

6) Roberto Rossellini

7) Harmony Korine

Ridley Scott

9) Matteo Garrone

10) Hsiao-Hsien Hou

Collins

• 7282 messages
  • 4306 votes

Met hoofdpijn en een enorme reservebank.

1. Sergio Leone

2. Alfred Hitchcock

3. Stanley Kubrick

4. Woody Allen

5. Louis Malle

6. Jim Jarmusch

7. Bernardo Bertolucci

8. David Cronenberg

9. Terence Fisher

10. Blake Edwards

Metalfist

• 12407 messages
  • 3964 votes

Persoonlijk vind ik het altijd wel fijn om uitleg bij zo'n top 10 te zien dus laat ik eens de aftrap geven

Eigenlijk meer op het gevoel dan op wat anders, het lijstje is dan ook wat evenwaardig aan elkaar:

1. Luchino Visconti

Het gezicht van Italiaanse cinema voor mij. Ooit eens schoorvoetend begonnen aan Il Gattopardo (1963) en toen compleet weggeblazen. Het soort van film waarbij een regisseur voor de rest van zijn leven vreselijke crap gemaakt zou mogen hebben, ik zou hem nog altijd geweldig vinden. Visconti deed echter nog meer! Films als Le Notti Bianche (1957) en Rocco e i Suoi Fratelli (1960) zijn pareltjes op zichzelf.
2. Orson Welles

Visueel bejubeld en toch praktisch het merendeel van zijn carrière problemen gehad om zijn films te kunnen financieren. Welles bleek echter met zo weinig mogelijkheden, toch uitstekende films te kunnen maken. Citizen Kane (1941) is waarschijnlijk zijn bekendste werk, maar ik ben vooral toch fan van het onnavolgbare The Tragedy of Othello: The Moor of Venice (1952) Zou wel eens de beste Shakespeare verfilming ooit kunnen zijn. Wat verderop in zijn oeuvre kom je ook nog Vérités et Mensonges (1974) tegen, ook een aanrader.
3. François Truffaut

Is Visconti het gezicht van de Italiaanse cinema, dan is Truffaut dat van de Franse. Vooral bekend vanwege zijn Antoine Doinel personage, ik vond persoonlijk Les Quatre Cents Coups (1959) zijn zwakste, maar het enkel het eerbetoon aan cinema in La Nuit Américaine (1973) zorgt dat hij zijn plaats al terecht is in deze lijst. Vooral ook de koning van de driehoeksverhouding met onder andere het geweldige Jules et Jim (1962) Een schoolvoorbeeld van een film die beter is dan het boek.
4. Peter Bogdanovich

Mijn eerste kennismaking met Bogdanovich was vreemd. Ik begreep niet wat de status achter The Last Picture Show (1971) was en toch bleef de film geruime tijd door mijn hoofd spoken. Zelfs in die mate dat ik de film al hoger begon te waarderen zonder dat ik hem had herzien. Bij de uiteindelijke herziening viel het kwartje en werd ik fan. Bogdanovich heeft dat niveau nooit meer gehaald naar mijn gevoel, de sequel Texasville (1990) is ook nog wel vrij leuk trouwens, maar The Thing Called Love (1993) is nog zo'n film die wel eens op 4.5* zou kunnen komen.
5. Joss Whedon

De regisseur met het minst aantal films in zijn oeuvre, maar ik denk dat dit gemiddeld wel één van de best scorende is. Als regisseur is hij verantwoordelijk voor een geweldige afsluiter van een al even geweldige reeks (ga Firefly zien en gooi ineens Serenity (2005) er maar achter) en met The Avengers (2012) is hij mede verantwoordelijk voor een groot deel van de Marvel hype. Sommige zullen die hype ondertussen al kotsbeu zijn, ik krijg er geen genoeg van. Met Buffy heeft hij ook mijn favoriete televisie serie aller tijden gemaakt, ook wel een grote factor in mijn reden waarom hij in deze lijst terecht komt.
6. Quentin Tarantino

Tarantino staat er vooral in vanwege de nostalgie eigenlijk. Het was de eerste regisseur waarbij ik effectief op zoek ging naar zijn overige werk. Veel films zijn dan ook hoog beoordeeld, maar weinigen zijn de laatste jaren herzien. Ik blijf echter goede herinneringen overhouden aan Reservoir Dogs (1992) (heb de film zelfs ooit eens voor een schoolopdracht geanalyseerd) en ook Inglourious Basterds (2009) blijft één van mijn leukste cinema ervaringen tout court. Ga wel telkens netjes zijn volgende film in de cinema zien, dat blijft toch ook traditie
7. Sofia Coppola

Net als Joss Whedon een regisseur die nog niet veel op zijn/haar oeuvre heeft staan. Marie Antoinette (2006) was een serieuze misser, maar met films als The Virgin Suicides (1999), Lost in Translation (2003) en Somewhere (2010) heeft ze haar plaatsje in de lijst wel verdient. Merkwaardig genoeg de enige die geen 4.5* of hoger weet te versieren, maakt nog maar eens duidelijk hoe hard dit op gevoel gebaseerd is. Kijk toch telkens uit naar haar nieuwe films en het is zo iemand waarbij ik het belangrijk vind dat ik een volledig gezien lijstje kan houden. Vind haar heel wat interessanter dan haar vader trouwens.
8. Felix Van Groeningen

De enige Belgische inzending en net als Coppola en Whedon een wat 'beginnende' regisseur. Moet zijn eerste twee films nog wel altijd zien, maar The Broken Circle Breakdown (2012) kwam zo ongemeen hard binnen in de cinema. Ook een filmsoundtrack die ik regelmatig nog eens opzet. Nog een eervolle vermelding is De Helaasheid der Dingen (2009) trouwens. Belgica (2016), zijn recentste film was wat een teleurstelling maar staat nog altijd garant voor 3.5* De verwachtingen waren na 2x 4.5* misschien dan ook net iets te hoog gespannen.
9. Stanley Kubrick

Volgens mij toch wel één van de meest afwisselende regisseurs maar vooral eentje die in elk genre wel zijn mannetje weet te staan. De oorlog in Paths of Glory (1957), de science-fiction in 2001: A Space Odyssey (1968), de horror in The Shining (1980), ... Heb me ook eens aan zijn shortfilms gewaagd, maar dat sloeg toch een tikkeltje tegen. Dat neemt niet weg dat dit gemiddeld één van de hoogst gewaardeerde regisseurs aan mijn kant is. Enkel met Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb (1964) kon ik uiteindelijk weinig. Moet dringend eens naar die 4 andere films op zoek gaan die ik nog niet gezien heb.
10. Akira Kurosawa

De ratio geziene films ten opzichte van zijn volledige oeuvre is hier niet al te denderend (zit aan een derde ongeveer), maar Tengoku to Jigoku (1963) was een tijd geleden toch weer een heerlijke ervaring. Zijn bekendste werk is ongetwijfeld Shichinin no Samurai (1954) (was ook mijn eerste kennismaking met hem, moet ik dringend nog eens herzien) en die staat toch ook heel hoog genoteerd. Verder genoeg 4* films om zijn plaats te rechtvaardigen. Een minpunt weliswaar is dat ik een bepaalde mood moet zijn om echt van zijn films te kunnen genieten. Ik heb dan ook nog een aantal films ongezien liggen, misschien toch eens een nieuwjaarsresolutie van maken.

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

Metalfist wrote:

Is Visconti het gezicht van de Italiaanse cinema, dan is Truffaut dat van de Franse

Huh, die saaie frans? Neen man, Godard is het gezicht van de Franse cinema. Wel mooie post trouwens!

Metalfist

• 12407 messages
  • 3964 votes

Ik ben absoluut geen fan van Godard eRCee. Le Mepris vind ik nog meevallen, maar zijn segment uit Ro.Go.Pa.G is echt waardeloos. Heb nog een tweetal films liggen van hem, maar nog geen zin in gehad.

de grunt

• 4336 messages
  • 1576 votes

eRCee wrote:

Neen man, Godard is het gezicht van de Franse cinema.

Dan doe ik ook even een duit in het zakje

Robert Bresson

Jean-Pierre Melville

Louis Malle

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

Ja, eigenlijk zijn de Franse en Italiaanse cinema veel te rijk om er één gezicht aan te geven (wat te denken van Fellini en Antonioni in Italië, als ik De Sica en Pasolini even buiten beschouwing laat?).

tbouwh

• 5809 messages
  • 5398 votes

Voor nu:

1. Christopher Nolan

2. Sergio Leone

3. David Lynch

4. Stanley Kubrick

5. Alfred Hitchcock

6. Denis Villeneuve

7. Nicolas Winding Refn

8. Martin Scorsese

9. Peter Jackson

10. Steven Spielberg

(verwijderd)

• 1480 messages
  • 0 votes

Ik ben inmiddels wel benieuwd naar de top 100 die er kwam bij minimaal 100 lijstjes, daar zitten we al lang overheen lijkt me?

Jordy

• 22567 messages
  • 2952 votes

https://www.moviemeter.nl/list/directors

moet nog even goed plekje vinden in een menu ergens

Onderhond

• 87592 messages
  • 12835 votes

7/10 in de lijst ... zal wel afnemen naarmate er meer mensen een lijst invoeren, maar toch

TornadoEF5

• 5616 messages
  • 1726 votes

5/10 zeg Zijn toch geen onbekende namen die ik heb, ben zelf de enige met Bresson in de lijst (nog maar twee films gezien).

Nog wat trivia

Hoogst genoteerde regisseur waar ik nog nooit van gehoord heb: Michelangelo Antonioni

Hoogst genoteerde regisseur waar ik nog nooit iets van gezien heb: Andrei Tarkovsky

En Joel Coen op 12 en Ethan Coen op 88? Refn op 8 is ook wel hoog, had ik niet verwacht maar is wel geliefd bij vele users hier.

(verwijderd)

• 1480 messages
  • 0 votes

9/10, zoals ik al dacht.

Bijzonder dat de nummer 1 en 2 me niet (écht) liggen al heb ik in Kubrick nog wel veel vertrouwen in zowel nieuwe pogingen als eerste pogingen. Misschien nog wel bijzonderder is dat ik van vele namen echt nog nooit heb gehoord: heerlijke toevoeging dus.

Onderhond

• 87592 messages
  • 12835 votes

Spielberg in de top 10 vind ik vooral opvallend. Poster child van melig en opgeblazen Hollywood, had hem zeker niet zo hoog verwacht.

horizons

• 5687 messages
  • 2402 votes

Bay staat natuurlijk veels te laag.

Alastor

• 2634 messages
  • 3018 votes

Grootste verrassing voor mij is Villeneuve op 18. Zag alleen Maelström (2000) van hem, zo'n tien jaar geleden, nog voordat hij een grote meneer werd.

Misschien Arrival maar eens meepakken komend jaar of de Blade Runner reboot die eraan zit te komen.

tbouwh

• 5809 messages
  • 5398 votes

Vergeet o.a. Polytechnique, Enemy en Prisoners niet.. de man heeft veel moois gemaakt

misterfool

• 339 messages
  • 730 votes

Mijn openingsbod:

1. Ingmar Bergman

2. Stanley Kubrick

3. David Lynch

4. Andrei Tarkovsky

5. Martin Scorsese

6. David Fincher

7. Lars von Trier

8. Paul Thomas Anderson

9. Christopher Nolan

10. Werner Herzog

Er zijn regisseurs die meer sterke films op hun naam hebben staan(Spielberg bijv), maar de bovenstaande regisseurs hebben allemaal een opvallende, eigen stijl.

Alastor

• 2634 messages
  • 3018 votes

Ik vond je eerste openingsbod beter.

Edit: Alsnog een prima lijst, misterfool.

misterfool

• 339 messages
  • 730 votes

Alastor wrote:

Ik vond je eerste openingsbod beter.

Edit: Alsnog een prima lijst, misterfool.

Er was de eerste keer wat misgegaan met de volgorde, vandaar.

Thanks . In jouw lijst staan overigens nog een aantal regisseurs(Belá Tarr bijv) waarvan ik nodig nog eens een film moet bekijken.

timmienoelie

• 1518 messages
  • 4265 votes

Frank Darabont Seriously?

Maar voor de rest wel dik OK die top 100. Maar ja, dat is dan te danken aan die enkelingen met een leuke smaak Gelukkig maar dat de overbekende (overschatte) regisseurs maar nipt op twee handen te tellen vallen.

Alastor

• 2634 messages
  • 3018 votes

timmienoelie wrote:

https://www.moviemeter.nl/director/3903/stats/

Dank voor het statistieken-tabblad, Jordy.

(verwijderd)

• 1480 messages
  • 0 votes

timmienoelie wrote:

Maar voor de rest wel dik OK die top 100. Maar ja, dat is dan te danken aan die enkelingen met een leuke smaak Gelukkig maar dat de overbekende (overschatte) regisseurs maar nipt op twee handen te tellen vallen.

Groeten de man die de film heeft uitgevonden? Is Frank Darabont überhaupt bekender dan De Palma of Allen? Ik kan je opmerking echt totaal niet begrijpen.

timmienoelie

• 1518 messages
  • 4265 votes

Nee, ik denk niet dat Frank Darabonts naam bij veel mensen een belletje zal doen rinkelen, zijn Stephen King-vehikels daarentegen wel. Zijn ook gewoon meesterwerken.

(verwijderd)

• 1480 messages
  • 0 votes

Oké maar waar is je kritiek op gebaseerd dan? Je vindt dat hij meesterwerken gemaakt heeft maar zijn plek in de top-100 vind je onterecht als ik het goed begrijp.

timmienoelie

• 1518 messages
  • 4265 votes

Nou ja...

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.