- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Beste regisseurs (+ top 10)
Beste regisseurs (+ top 10)
Karl van H.
-
- 2808 messages
- 2251 votes
Ik baseerde mijn top 10 vooral op de vraag: 'Als me nu werd aangeboden een willekeurige film van de regisseur in kwestie te kijken, hoe groot is dan de kans dat ik ja zeg?'
1. David Lynch
2. Stanley Kubrick
3. Paolo Sorrentino
4. Brian De Palma
5. Edgar Wright
6. Todd Haynes
7. Charlie Kaufman
8. Joel Coen
9. Jaume Balagueró
10. Paul Verhoeven
Jordy
-
- 22567 messages
- 2952 votes
Kan wel, maar dit topic gaat specifiek over de nieuwe tool. Wellicht heeft Jordy bewust gekozen om het apart te vermelden.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Nee niet bewust. Samenvoegen is denk ik beter
Ok bedankt, just checking.
Bij deze alsnog!
leatherhead
-
- 3556 messages
- 1813 votes
Zoals mister blonde al zei inderdaad wel wat jammer dat regisseursduo's beide een aparte plek innemen, ook al hebben ze dezelfde films op hun naam staan.
ghostman
-
- 5740 messages
- 5 votes
UPDATE
1) Jean-Luc Godard
2) Michael Mann
3) Abbas Kiarostami
4) Harmony Korine
5) Jean Vigo
6) Roberto Rossellini
7) Edward Yang
1) Jean-Luc Godard
2) Michael Mann
3) Abbas Kiarostami
4) Edward Yang
5) Jean Vigo
6) Roberto Rossellini
7) Harmony Korine
Ridley Scott
9) Matteo Garrone
10) Hsiao-Hsien Hou
Collins
-
- 7282 messages
- 4306 votes
Met hoofdpijn en een enorme reservebank.
1. Sergio Leone
2. Alfred Hitchcock
3. Stanley Kubrick
4. Woody Allen
5. Louis Malle
6. Jim Jarmusch
7. Bernardo Bertolucci
8. David Cronenberg
9. Terence Fisher
10. Blake Edwards
Metalfist
-
- 12407 messages
- 3964 votes
Persoonlijk vind ik het altijd wel fijn om uitleg bij zo'n top 10 te zien dus laat ik eens de aftrap geven 
Eigenlijk meer op het gevoel dan op wat anders, het lijstje is dan ook wat evenwaardig aan elkaar:
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
Is Visconti het gezicht van de Italiaanse cinema, dan is Truffaut dat van de Franse
Huh, die saaie frans? Neen man, Godard is het gezicht van de Franse cinema. Wel mooie post trouwens!
de grunt
-
- 4336 messages
- 1576 votes
Neen man, Godard is het gezicht van de Franse cinema.
Dan doe ik ook even een duit in het zakje 
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
Ja, eigenlijk zijn de Franse en Italiaanse cinema veel te rijk om er één gezicht aan te geven (wat te denken van Fellini en Antonioni in Italië, als ik De Sica en Pasolini even buiten beschouwing laat?).
tbouwh
-
- 5809 messages
- 5398 votes
Voor nu:
1. Christopher Nolan
2. Sergio Leone
3. David Lynch
4. Stanley Kubrick
5. Alfred Hitchcock
6. Denis Villeneuve
7. Nicolas Winding Refn
8. Martin Scorsese
9. Peter Jackson
10. Steven Spielberg
(verwijderd)
-
- 1480 messages
- 0 votes
Ik ben inmiddels wel benieuwd naar de top 100 die er kwam bij minimaal 100 lijstjes, daar zitten we al lang overheen lijkt me? 
Jordy
-
- 22567 messages
- 2952 votes
https://www.moviemeter.nl/list/directors
moet nog even goed plekje vinden in een menu ergens
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12835 votes
7/10 in de lijst ... zal wel afnemen naarmate er meer mensen een lijst invoeren, maar toch 
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes
5/10 zeg
Zijn toch geen onbekende namen die ik heb, ben zelf de enige met Bresson in de lijst (nog maar twee films gezien).
Nog wat trivia
Hoogst genoteerde regisseur waar ik nog nooit van gehoord heb: Michelangelo Antonioni
Hoogst genoteerde regisseur waar ik nog nooit iets van gezien heb: Andrei Tarkovsky
En Joel Coen op 12 en Ethan Coen op 88?
Refn op 8 is ook wel hoog, had ik niet verwacht maar is wel geliefd bij vele users hier.
(verwijderd)
-
- 1480 messages
- 0 votes
9/10, zoals ik al dacht.
Bijzonder dat de nummer 1 en 2 me niet (écht) liggen al heb ik in Kubrick nog wel veel vertrouwen in zowel nieuwe pogingen als eerste pogingen. Misschien nog wel bijzonderder is dat ik van vele namen echt nog nooit heb gehoord: heerlijke toevoeging dus.
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12835 votes
Spielberg in de top 10 vind ik vooral opvallend. Poster child van melig en opgeblazen Hollywood, had hem zeker niet zo hoog verwacht.
Alastor
-
- 2634 messages
- 3018 votes
Grootste verrassing voor mij is Villeneuve op 18. Zag alleen Maelström (2000) van hem, zo'n tien jaar geleden, nog voordat hij een grote meneer werd.
Misschien Arrival maar eens meepakken komend jaar of de Blade Runner reboot die eraan zit te komen.
tbouwh
-
- 5809 messages
- 5398 votes
Vergeet o.a. Polytechnique, Enemy en Prisoners niet.. de man heeft veel moois gemaakt 
misterfool
-
- 339 messages
- 730 votes
Mijn openingsbod:
1. Ingmar Bergman
2. Stanley Kubrick
3. David Lynch
4. Andrei Tarkovsky
5. Martin Scorsese
6. David Fincher
7. Lars von Trier
8. Paul Thomas Anderson
9. Christopher Nolan
10. Werner Herzog
Er zijn regisseurs die meer sterke films op hun naam hebben staan(Spielberg bijv), maar de bovenstaande regisseurs hebben allemaal een opvallende, eigen stijl.
Alastor
-
- 2634 messages
- 3018 votes
Ik vond je eerste openingsbod beter. 
Edit: Alsnog een prima lijst, misterfool.
misterfool
-
- 339 messages
- 730 votes
Er was de eerste keer wat misgegaan met de volgorde, vandaar.
Thanks
. In jouw lijst staan overigens nog een aantal regisseurs(Belá Tarr bijv) waarvan ik nodig nog eens een film moet bekijken.
timmienoelie
-
- 1518 messages
- 4265 votes
Frank Darabont
Seriously?
Maar voor de rest wel dik OK die top 100. Maar ja, dat is dan te danken aan die enkelingen met een leuke smaak
Gelukkig maar dat de overbekende (overschatte) regisseurs maar nipt op twee handen te tellen vallen.
Alastor
-
- 2634 messages
- 3018 votes
https://www.moviemeter.nl/director/3903/stats/
Dank voor het statistieken-tabblad, Jordy.
(verwijderd)
-
- 1480 messages
- 0 votes
Frank Darabont
Seriously?
Maar voor de rest wel dik OK die top 100. Maar ja, dat is dan te danken aan die enkelingen met een leuke smaak
Gelukkig maar dat de overbekende (overschatte) regisseurs maar nipt op twee handen te tellen vallen.
Groeten de man die de film heeft uitgevonden? Is Frank Darabont überhaupt bekender dan De Palma of Allen? Ik kan je opmerking echt totaal niet begrijpen.
timmienoelie
-
- 1518 messages
- 4265 votes
Nee, ik denk niet dat Frank Darabonts naam bij veel mensen een belletje zal doen rinkelen, zijn Stephen King-vehikels daarentegen wel. Zijn ook gewoon meesterwerken.
(verwijderd)
-
- 1480 messages
- 0 votes
Oké maar waar is je kritiek op gebaseerd dan? Je vindt dat hij meesterwerken gemaakt heeft maar zijn plek in de top-100 vind je onterecht als ik het goed begrijp.