• 178.094 movies
  • 12.213 shows
  • 33.984 seasons
  • 647.094 actors
  • 9.372.718 votes
Profile

MovieMeter top 1000 project - Editie 2015

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

Hakunamatafaka wrote:

Ik ervaar dat zo en ik heb de indruk dat het veelal interessantdoenerij is van zogenaamde cinefielen. Ik snap wel dat het interessant kan zijn voor een analyse m.b.t filmgeschiedenis, maar dat dergelijke films je emoties bewerken gaat bij mij er niet in als zoete koek.

Hakunamatafaka wrote:

Daarom probeer ik meer mensen hiermee te helpen die ook angst hebben om lagere ratings te geven.

Ik ben niet helemaal in de stemming voor dit soort discussies, maar wil je evengoed alsjeblieft je argumenten geen kracht bijzetten met opmerkingen als deze? Jij kent mij niet. Jij kent mijn emoties niet. Jij wiet niets over wat ik voel en waarom. Jij hebt geen enkele weet over hoe ik films ervaar. Dus, in de naam van alles wat goed is, zeg alsjeblieft nooit meer dat een bepaalde film mij niets kan laten voelen omdat hij een bepaalde leeftijd heeft. Je projecteert je eigen ervaring en kennelijk je eigen oude angst voor lage ratings op mensen die je niet kent. Dat is een teken van gebrek aan inlevingsvermogen en een toonbeeld van arrogantie. Spreek als het om emoties gaat alleen over jezelf of kom in het geval van anderen op zijn minst met hard bewijs aanzetten. Zo niet, valt er niets te zeggen.

Bedankt.

Hakunamatafaka

• 629 messages
  • 1733 votes

Dievegge wrote:

(quote)

Goed gezegd. Als je films of andere kunstwerken van vroeger leert kennen, verruimt dat je blik.

Dit klinkt wel als zo'n clichématig: vroeger was alles beter verhaal. Dat er tegenwoordig geen echte acteurs meer zijn vind ik al een zeer boute uitspraak die op geen enkele manier hard te maken is. Dat we in een wegwerpmaatschappij leven is misschien wel jammer soms, maar er is ten minste niet meer de censuur in cinema die toentertijd nog wel werd gehanteerd.

Dat je geen literaire evenknieën kan vinden Charles Dickens etc kan ook te maken te hebben dat je te veel in het verleden blijft hangen en geen recente literaire werken meer leest. Of dat het met smaak te maken heeft. Maar ook met literaire klassiekers is het soms, klassiek om het klassiek zijn, doch niemand kan exact aanduiden waarom. Al kan ik Charles Dickens wel waarderen, daar niet van. Boeken zijn sowieso niet te vergelijken met cinema, omdat boeken ouder zijn dan de weg naar Rome. En cinema van de vorige eeuw.

Hakunamatafaka

• 629 messages
  • 1733 votes

The One Ring wrote:

(quote)

(quote)

Ik ben niet helemaal in de stemming voor dit soort discussies, maar wil je evengoed alsjeblieft je argumenten geen kracht bijzetten met opmerkingen als deze? Jij kent mij niet. Jij kent mijn emoties niet. Jij wiet niets over wat ik voel en waarom. Jij hebt geen enkele weet over hoe ik films ervaar. Dus, in de naam van alles wat goed is, zeg alsjeblieft nooit meer dat een bepaalde film mij niets kan laten voelen omdat hij een bepaalde leeftijd heeft. Je projecteert je eigen ervaring en kennelijk je eigen oude angst voor lage ratings op mensen die je niet kent. Dat is een teken van gebrek aan inlevingsvermogen en een toonbeeld van arrogantie. Spreek als het om emoties gaat alleen over jezelf of kom in het geval van anderen op zijn minst met hard bewijs aanzetten. Zo niet, valt er niets te zeggen.

Bedankt.

Het spijt me. Je hebt Annie Hall op nummer 1 staan zag ik, zeer terecht. Sorry dat ik je gevoelens heb geschaad.

arno74

• 8700 messages
  • 3342 votes

Hakunamatafaka wrote:

ik vind het trouwens jammer dat er ook films van voor de jaren vijftig inzitten, zoals White Heat. In dit moderne tijdperk en de technologische vooruitgang op het gebied van Cinema, zie je wel dat zulke films echt van treurigheid aan elkaar hangen. Vaak zijn ze superslecht geacteerd, de camerashots zijn heel raar en het is gewoon een zooitje, je ziet altijd gelijk dat je naar een film aan het kijken bent. Ze doen me vaak denken aan een gemiddelde GTST-aflevering qua begin en einde van een scene. Je ziet gewoon dat iemand zegt: begin! En dan die kopjes. Dergelijke films de hemel in prijzen is pure propaganda. Na de jaren vijftig begint de cinema echt goed op te komen, op een paar uitzonderingen daargelaten.

Nogal een foute opmerking, er zijn zat pareltjes te vinden, dat je ze niet hebt gezien is geen reden om ze als propaganda af te doen... Bizar ook dat de films uit de jaren 50 die je wel gezien hebt van jou ook 5* krijgen. Misschien verdienen die wel 5 ster? Of zijn alle oude films slecht totdat je ze gezien hebt en 5 ster aan ze uitdeelt?

Mogen anderen van je ook films goed vinden die je niet gezien hebt, of mogen ze alleen de oude films goed vinden die je wel hebt gezien en je wel goed vindt?

Hakunamatafaka

• 629 messages
  • 1733 votes

arno74 wrote:

(quote)

Nogal een foute opmerking, er zijn zat pareltjes te vinden, dat je ze niet hebt gezien is geen reden om ze als propaganda af te doen... Bizar ook dat de films uit de jaren 50 die je wel gezien hebt van jou ook 5* krijgen. Misschien verdienen die wel 5 ster? Of zijn alle oude films slecht totdat je ze gezien hebt en 5 ster aan ze uitdeelt?

Mogen anderen van je ook films goed vinden die je niet gezien hebt, of mogen ze alleen de oude films goed vinden die je wel hebt gezien en je wel goed vindt?

Oh klein misverstand, ik doel op films van voor de jaren vijftig. De jaren vijftig zelf niet. Als dat verkeerd is opgevat bij dezen mijn excuses. Daarnaast gaf ik net al aan dat ik ook in de façade geloofde, maar dat ik een zogenoemde realitycheck heb ervaren, zoals ze dat in de volksmond zouden noemen. Dat jij iets al pareltjes noemt vind ik ook nogal een statement. Mogen anderen bepalen of iets wel of niet een pareltje is?

otherfool

• 18519 messages
  • 3403 votes

Hakunamatafaka wrote:

(quote)

Nee, maar met een beetje kansberekening had je al kunnen inschatten dat er 12 provincies zijn in Nederland, dus die kans 1 op de 12 is, en dan nog niet eens het feit meegenomen dat ik ook in het buitenland kan wonen. Dus de kans dat ik uit Brabant kwam en dat ik die opmerking zou begrijpen was nihil, en derhalve onnodig. Maar maakt verder niet uit, dit heeft ook niets met de discussie te maken.

Buiten het feit dat niet elke provincie evenveel inwoners telt en 1/12 bepaald niet gelijk staat aan nihil is de rest van je betoog over den film uit den ouden doosch eveneens onsamenhangend, onnozel en stupide.

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

Ga de bespreking van de nummers 700 tot 601 niet meer redden vandaag. Krijg zo meteen nog een even grote achterstand hier als in mijn recensies

Querelle

• 6548 messages
  • 4894 votes

Kan deze discussie ergens anders gevoerd worden? Zijn genoeg andere topics voor. Nogal afleidend dit. Erg ouwe discussie ook.

Hakunamatafaka

• 629 messages
  • 1733 votes

Buiten het feit dat niet elke provincie evenveel inwoners telt en 1/12 bepaald niet gelijk staat aan nihil is de rest van je betoog over den film uit den ouden doosch eveneens onsamenhangend, onnozel en stupide.

Gelukkig getuigt jouw reactie wel van veel doordachtheid en intellect.

gauke

• 9852 messages
  • 13069 votes

Van de 400 producties heb ik er 196 gezien.

Er staan inmiddels 60 films in de Top 1000 waar ik op gestemd heb, dus ik zit precies op 15%. Opmerkelijk vind ik dat, tot nu toe, er geen enkele film te bespeuren viel uit mijn laatste 100 (401-500). Ik ben blij dat Zwartboek (2006) en Whiplash (2014) nieuw zijn binnengekomen en dat West Side Story (1961) er opnieuw instaat.

Mijn zeker nog te zien lijst is gegroeid naar: 40.

arno74

• 8700 messages
  • 3342 votes

Hakunamatafaka wrote:

(quote)

Dat jij iets al pareltjes noemt vind ik ook nogal een statement. Mogen anderen bepalen of iets wel of niet een pareltje is?

Uiteraard, maar het is dan wel zo fijn als ze de film hebben gezien voor ze het als pareltje beschouwen, of het gaan afschrijven zoals jij doet. Ik krijg niet de indruk dat je de films van voor 1950 die op de lijst staan hebt gezien, maar je kraakt ze wel af... Als je geen zin hebt in films voor 1950 moet je er ook zeker niet aan beginnen, maar ga ze dan ook niet afkraken zonder ze gezien te hebben. Waarom trouwens die magische grens van 1950?

gauke

• 9852 messages
  • 13069 votes

Querelle wrote:

Kan deze discussie ergens anders gevoerd worden? Zijn genoeg andere topics voor. Nogal afleidend dit. Erg ouwe discussie ook.

Ik ondersteun dit.

otherfool

• 18519 messages
  • 3403 votes

arno74 wrote:

Waarom trouwens die magische grens van 1950?

Toen stopte de façade!

Maar inderdaad kan dit allemaal beter in een flauwekul topic gegooid worden.

Hakunamatafaka

• 629 messages
  • 1733 votes

arno74 wrote:

(quote)

Uiteraard, maar het is dan wel zo fijn als ze de film hebben gezien voor ze het als pareltje beschouwen, of het gaan afschrijven zoals jij doet. Ik krijg niet de indruk dat je de films van voor 1950 die op de lijst staan hebt gezien, maar je kraakt ze wel af... Als je geen zin hebt in films voor 1950 moet je er ook zeker niet aan beginnen, maar ga ze dan ook niet afkraken zonder ze gezien te hebben. Waarom trouwens die magische grens van 1950?

Ik heb toch zeker een stuk of vijftig films gezien van voor de jaren vijftig (ook uit de lijst). Wellicht niet allemaal op gestemd, maar dat houd ik niet heel goed bij. Dat lijkt me wel voldoende om er een degelijke mening over te geven. Zoals ik al zei was ik er vroeger fan van, maar meer om die klassiek om het klassiek zijn status. De façade. Ik herken ook veel in de reacties op mijn bericht. Het is niet gepast om tijdloze meesterwerken af te kraken, schijnbaar, mensen reageren zeer fel. Er moet eens afstand genomen worden van 'tijdloze' klassiekers van voor de jaren vijftig, die moeten ook gewoon de grond in gestampt kunnen worden.

gauke

• 9852 messages
  • 13069 votes

The One Ring wrote:

Ga de bespreking van de nummers 700 tot 601 niet meer redden vandaag. Krijg zo meteen nog een even grote achterstand hier als in mijn recensies

Ik ben het niet altijd met je eens maar ik mag je korte besprekingen graag lezen en ze geven bovendien regelmatig aanvullende informatie.

Wanneer je nummers overslaat, heb je die dan niet gezien?

Hakunamatafaka

• 629 messages
  • 1733 votes

otherfool wrote:

(quote)

Toen stopte de façade!

Maar inderdaad kan dit allemaal beter in een flauwekul topic gegooid worden.

Jij probeert mensen belachelijk te maken die aan je heilige films komen. Je doet maar, maar aan demoniseren heb ik een broertje dood.

Onderhond

• 87594 messages
  • 12841 votes

Laat het los, het is een discussie die je toch niet kan winnen

Brave-Neo

• 607 messages
  • 1827 votes

Hakunamatafaka wrote:

(quote)

Ik heb toch zeker een stuk of vijftig films gezien van voor de jaren vijftig (ook uit de lijst). Wellicht niet allemaal op gestemd, maar dat houd ik niet heel goed bij. Dat lijkt me wel voldoende om er een degelijke mening over te geven. Zoals ik al zei was ik er vroeger fan van, maar meer om die klassiek om het klassiek zijn status. De façade. Ik herken ook veel in de reacties op mijn bericht. Het is niet gepast om tijdloze meesterwerken af te kraken, schijnbaar, mensen reageren zeer fel. Er moet eens afstand genomen worden van 'tijdloze' klassiekers als van voor de jaren vijftig, die moeten ook gewoon de grond in gestampt kunnen worden.

Je bent nog jong en best wel opmerkelijk dat je meerdere films uit de jaren 50 en 60 een hoge waardering geeft.... Na al je gegeven meningen over films van voor 1950 ben ik dan benieuwd hoe je zelf verwacht dat je tegen die films gaat aankijken... zo´n 30 jaar na nu.

Zo kan ik mij ook voorstellen dat je bij een deel van je vrienden op onbegrip stuit dat je zulke oude films goed vindt. Mijn advies is dan ook laat iedereen mooi vinden wat hij of zij mooi vindt zonder dat te veroordelen om wat voor reden dan ook.

En ik hoop dat we deze discussie hier nu ook kunnen afsluiten.

Querelle

• 6548 messages
  • 4894 votes

Hakunamatafaka wrote:

Er moet eens afstand genomen worden van 'tijdloze' klassiekers van voor de jaren vijftig, die moeten ook gewoon de grond in gestampt kunnen worden.

Begin daar alsjeblieft nu mee (bij die films), niemand die je tegenhoudt.

otherfool

• 18519 messages
  • 3403 votes

Onderhond wrote:

Laat het los, het is een discussie die je toch niet kan winnen

Niet met deze onzin als 'argumentatie' in ieder geval En als je zelf zo sneu bent om in eerste instantie met een klassiekerstatus 'mee te stemmen' en daar dan van terug te komen euh op het moment dat je 'de façade' door hebt van de 'zichzelf waarmakende voorspellingen' is het nogal wat om de rest van de mensheid eenzelfde euvel aan te rekenen. Wat een pathetisch geleuter.

Over een paar jaar is-ie vast weer 180 graden gedraaid. Enfin, dixi.

arno74

• 8700 messages
  • 3342 votes

Hakunamatafaka wrote:

(quote)

Ik heb toch zeker een stuk of vijftig films gezien van voor de jaren vijftig (ook uit de lijst). Wellicht niet allemaal op gestemd, maar dat houd ik niet heel goed bij. Dat lijkt me wel voldoende om er een degelijke mening over te geven. Zoals ik al zei was ik er vroeger fan van, maar meer om die klassiek om het klassiek zijn status. De façade. Ik herken ook veel in de reacties op mijn bericht. Het is niet gepast om tijdloze meesterwerken af te kraken, schijnbaar, mensen reageren zeer fel. Er moet eens afstand genomen worden van 'tijdloze' klassiekers van voor de jaren vijftig, die moeten ook gewoon de grond in gestampt kunnen worden.

Caligari is voor mij een film die het wellicht voor een deel van de (terecht verdiende) klassiekersstatus moet hebben, maar dat geldt zeker niet voor films als Safety Last of Jeux Interdits, en voor vele andere films. Wat je niet kunt doen is alles o.b.v. één jaartal achter dezelfde kam scheren .

Hakunamatafaka

• 629 messages
  • 1733 votes

otherfool wrote:

(quote)

Niet met deze onzin als 'argumentatie' in ieder geval En als je zelf zo sneu bent om in eerste instantie met een klassiekerstatus 'mee te stemmen' en daar dan van terug te komen euh op het moment dat je 'de façade' door hebt van de 'zichzelf waarmakende voorspellingen' is het nogal wat om de rest van de mensheid eenzelfde euvel aan te rekenen. Wat een pathetisch geleuter.

Over een paar jaar is-ie vast weer 180 graden gedraaid. Enfin, dixi.

Jij zit duidelijk nog in de façade. Laat maar weten als je eruit bent, dan kunnen we bespreken hoe we de rest van de mensheid ook kunnen verlichten.

Hakunamatafaka

• 629 messages
  • 1733 votes

arno74 wrote:

(quote)

Caligari is voor mij een film die het wellicht voor een deel van de (terecht verdiende) klassiekersstatus moet hebben, maar dat geldt zeker niet voor films als Safety Last of Jeux Interdits, en voor vele andere films. Wat je niet kunt doen is alles o.b.v. één jaartal achter dezelfde kam scheren .

Ik snap je punt wel. Maar ik wil alleen aangeven dat films uit die tijd gewoon totaal niet meer met de belevingswereld overeenkomen van nu. Ook met acteren etc. en het is gewoon vaak gewoon veel slechter en matiger in beeld gebracht. Daarom zeg ik: het is interessant als tijdsdokument, maar echt goed is het niet meer te noemen omdat het voorbijgestreefd is door de tijd. Daarnaast mocht je natuurlijk ook minder flikken in die tijd, dus er was ook nog een deugdelijke belemmering. Daarom verbaast mij het dat die films nog zo goed gevonden worden. In de jaren vijftig vind ik echt een heuse verandering in de cinema doorkomen die meer vergelijkenissen toont met de huidige films.

chevy93

• 12754 messages
  • 1324 votes

Hakunamatafaka wrote:

Ik ervaar dat zo en ik heb de indruk dat het veelal interessantdoenerij is van zogenaamde cinefielen. Ik snap wel dat het interessant kan zijn voor een analyse m.b.t filmgeschiedenis, maar dat dergelijke films je emoties bewerken gaat bij mij er niet in als zoete koek.

Oei, dat is nogal een boude uitspraak. Eentje waar ik niet per se voor of tegen ben, maar wel respect dat je gewoon je zegje doet. Schoppen tegen heilige huisjes, je moet het maar durven in cinefielland.

Zelf vind ik het jammer dat je nagenoeg alle oude films lijkt te diskwalificeren. Films als The Great Dictator, Mr. Smith Goes to Washington en Casablanca zijn letterlijk en figuurlijk tijdloos. Als je het trouwens hebt over gedateerde acteerprestaties, daar kan ik een heel eind in meegaan, maar ik heb meermaals specifiek gelet op de gelaatsuitdrukkingen van Humphrey Bogart en James Stewart en kon geen enkel acteerwerk ontwaren. Bij films als Safety Last! en Gold Rush draagt de oubolligheid zelfs nog bij aan de slapsticksfeer.

Ikzelf zou de tolerantiegrens zo ongeveer rond het tijdperk leggen na de silent era en de 'talkies' er kwamen. Waarmee niet gezegd dat er geen stomme films zijn die recht hebben op een plekje in de lijst, maar dan heb je het meer over uitzondering dan regel.

Vergelijk het met de popmuziek, waarin zo rond eind jaren '50/begin jaren '60 de muziekscene begon zoals we die nu kennen. Waarmee niet gezegd dat er daarvoor geen goede muziek gemaakt werd.

maxcomthrilla

• 15578 messages
  • 2843 votes

Fijn om te zien dat The Sky Crawlers een grote sprong voorwaarts maakt!

Wel erg jammer dat Halloween ( 1978 ) nu al voorbij komt.....

Stoux

• 84 messages
  • 644 votes

Mooie plek voor Freddy op 613

Film Pegasus (moderator films)

• 31148 messages
  • 5448 votes

Persoonlijk wel jammer dat Freddy van Michael wint in deze lijst. En ik denk niet dat we Jason nog zullen tegenkomen.

arno74

• 8700 messages
  • 3342 votes

chevy93 wrote:

(quote)
Zelf vind ik het jammer dat je nagenoeg alle oude films lijkt te diskwalificeren. Films als The Great Dictator, Mr. Smith Goes to Washington en Casablanca zijn letterlijk en figuurlijk tijdloos.
Ik mag aannemen dat The great dictator, maar ook de stille film City lights nog moet komen op de lijst. Over acteerwerk gesproken, je moet zo ongeveer blind zijn om het sublieme acteerwerk in City lights niet te kunnen zien...

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

The One Ring wrote:

779. Shit Year

Het jaar is misschien shit, maar de still is geweldig. Erg desoriënterend. Is het een beetje representatief voor de film?

Het is een film die zich wat moeilijk in één still laat vangen. Het zal ergens zitten tussen Van Sant, Araki, Dolan, Korine en nog zo wat van de meer experimentele indies.

The One Ring wrote:

778. Aladdin

Haalde mijn lijst niet, maar het is toch een geliefde Disney voor mij. Niet op de laatste plaats omdat het in zekere zin het meest representatieve en wellicht beste werk van Robin Williams bevat.

Goed punt wat betreft Williams. Heb deze film niet meer gezien sinds hij in de bios was, maar nu je het zegt, komt dat weer helemaal terug! Belangrijke voorloper van Donkey wat dat betreft.

The One Ring wrote:

724. Incendies

Eerder stelde ik dat The Butterfly Effect waarschijnlijk het slechtste script in deze hele lijst had, maar Incendies is zeker ook in de running voor deze titel.

The Butterfly Effect herinner ik me gewoon als een erg leuke film, maar met Incendies kon ik ook echt bijzonder weinig...

The One Ring wrote:

748. Abendland

Kennelijk één van MovieMeters best bewaarde geheimen.

Het is niet zozeer een geheim, maar meer dat de regisseur zijn films weigert te verspreiden op een video-formaat. En de laatste keer dat ze in de Nederlandse bios te zien waren nét van voor de tijd is dat ik het IFFR ging bezoeken (en daardoor wat meer namen zoals Kelemen kon ontdekken). Om uiteindelijk ooit eens iEts van hem gezien te kunnen hebben, heb ik een ondergrondse kopie gekeken, waarbij de kwaliteit van de man inderdaad zeer duidelijk werd. Tegelijkertijd heb ik daar spijt van, omdat de kwaliteit ondermaats was voor een film van iemand met ook zulke stilistische kwaliteit (hij is naast film-docent ook vooral cameraman, schoot veel van het beste werk van Bela Tarr bijvoorbeeld!!). Het is dus ook de enige die ik tot nu toe zag en ik wacht al jaren op een retrospectief... waar ik Abendland zéker ook opnieuw zal kijken.

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

We beginnen de dag weer goed! met een persoonlijke nummer 1

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.