- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- MovieMeter top 1000 project - Editie 2015
MovieMeter top 1000 project - Editie 2015
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31148 messages
- 5448 votes
ik vind het trouwens jammer dat er ook films van voor de jaren vijftig inzitten, zoals White Heat. In dit moderne tijdperk en de technologische vooruitgang op het gebied van Cinema, zie je wel dat zulke films echt van treurigheid aan elkaar hangen. Vaak zijn ze superslecht geacteerd, de camerashots zijn heel raar en het is gewoon een zooitje, je ziet altijd gelijk dat je naar een film aan het kijken bent. Ze doen me vaak denken aan een gemiddelde GTST-aflevering qua begin en einde van een scene. Je ziet gewoon dat iemand zegt: begin! En dan die kopjes. Dergelijke films de hemel in prijzen is pure propaganda. Na de jaren vijftig begint de cinema echt goed op te komen, op een paar uitzonderingen daargelaten.
Ondertussen al 12/400 van voor 1950 en ik hoop dat het nog lang niet gedaan is.
Het is soms wel een andere stijl waar je van houdt. Maar hier zitten echte pareltjes tussen.
Hakunamatafaka
-
- 629 messages
- 1733 votes
Ondertussen al 12/400 van voor 1950 en ik hoop dat het nog lang niet gedaan is.
Het is soms wel een andere stijl waar je van houdt. Maar hier zitten echte pareltjes tussen.
Ja, ik geloof daar dus niet zo in. Ik heb altijd het gevoel dat het dan puur komt omdat het een klassieker is en daarom 'tijdloos' en je dan voor jezelf een selffulfilling prophecy genereert, en het meer een kunst om de kunst idee wordt. Het strookt gewoon niet meer met ons huidige tijdperk en de manier van acteren is ook zo verouderd dat je het vrijwel niet meer serieus kunt nemen. Laat staan dat het je kan emotioneren. Wellicht meer valide als een soort historisch document; daarvoor is het wel interessant, in de trant van: op die manier werd toen Cinema gemaakt. Maar het is zo ver van onze tijd af tegenwoordig.
Badalamenti
-
- 23135 messages
- 3566 votes
Jammer dat het Winter Sleep iig niet is geworden
Daar moet ik me binnenkort eens rustig voor zetten.
Hoop dat Bir Zamanlar Anadolu'da (2011) de lijst ook haalt, al begin ik daar stilaan aan te twijfelen.
Dievegge
-
- 3172 messages
- 8194 votes
Ik vind het een schande dat er films van na 1980 in zitten. Allemaal uitverkoop! 
Nee serieus: Humphrey Bogart tgo. de Hollywoodvedetten van nu: wie kan er niet acteren? Mainstream Hollywood is voor mij steeds minder geworden na 1980: popcorncinema, schreeuweriige blockbusters. Gelukkig heb je wel veel andere richtingen daarnaast. Maar alles van vóór 1950 voorbijgestreefd noemen, is gewoon kortzichtig.
-
- 31148 messages
- 5448 votes
Ik kan anders echt wel genieten van films uit vervlogen tijden. Het is een stijl die zeker niet altijd goed kan gemaakt worden met huidige technieken. Maar het is wel een andere stijl dan wat je nu gewoon zal zijn en dat ligt waarschijnlijk niet iedereen.
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
Un Homme Qui Dort heb ik ná het inleveren van mijn toplijst gezien; die had nu (met 4,5*) zeker een plaatsje in mijn Top 500 'verdiend'.
Gezien: 89/100
Gestemd: 18/100
Totaal gezien: 337/400
Totaal gestemd: 63/400
400 films voorbij zien komen en 't enige dat er voor mij echt ontbreekt zijn genrefilms. Maar dat was te verwachten. Dan had ik mijn lijst misschien 'omgekeerd' in moeten leveren (en andere users ook). Toch zal er nog wel een verdwaalde giallo, kung fu film en spaghettiwestern opduiken later vermoed ik.
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
Vandaag toch ook een paar horror klassiekers die niet mis zijn.... Genres opzich ontbreken niet...
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12842 votes
Die laatste 30-40 redden de dag wel een beetje, daarvoor was het toch allemaal veel minder. Na wat getel:
1000-0901: 55 gezien / 18 ingezonden
0900-0801: 61 gezien / 22 ingezonden
0800-0701: 64 gezien / 15 ingezonden
0700-0601: 63 gezien / 12 ingezonden
Blij met Blessing Bell en Kyoshin uiteraard. En Xing Kong, een film waar ik toch een speciale band mee blijf houden. En het feit dat Sky Crawlers een hogere plaats heeft dan Toy Fucking Story 3, al is het dan maar nipt 
Hakunamatafaka
-
- 629 messages
- 1733 votes
Ik vind het een schande dat er films van na 1980 in zitten. Allemaal uitverkoop! 
Nee serieus: Humphrey Bogart tgo. de Hollywoodvedetten van nu: wie kan er niet acteren? Mainstream Hollywood is voor mij steeds minder geworden na 1980: popcorncinema, schreeuweriige blockbusters. Gelukkig heb je wel veel andere richtingen daarnaast. Maar alles van vóór 1950 voorbijgestreefd noemen, is gewoon kortzichtig.
Ik ervaar dat zo en ik heb de indruk dat het veelal interessantdoenerij is van zogenaamde cinefielen. Ik snap wel dat het interessant kan zijn voor een analyse m.b.t filmgeschiedenis, maar dat dergelijke films je emoties bewerken gaat bij mij er niet in als zoete koek.
Hakunamatafaka
-
- 629 messages
- 1733 votes
Ik kan anders echt wel genieten van films uit vervlogen tijden. Het is een stijl die zeker niet altijd goed kan gemaakt worden met huidige technieken. Maar het is wel een andere stijl dan wat je nu gewoon zal zijn en dat ligt waarschijnlijk niet iedereen.
Ja meer genieten in de trant van: wat ging het er toentertijd amateuristisch aan toe, maar het heeft wel de toon gezet, maar tegenwoordig is het voorbijgestreefd. Zoals we nu bijvoorbeeld tegen stoomtreinen aankijken. Of naar een tijdperk toen men nog niet kon vliegen.
-
- 31148 messages
- 5448 votes
Ja meer genieten in de trant van: wat ging het er toentertijd amateuristisch aan toe, maar het heeft wel de toon gezet, maar tegenwoordig is het voorbijgestreefd. Zoals we nu bijvoorbeeld tegen stoomtreinen aankijken. Of naar een tijdperk toen men nog niet kon vliegen.
Nee, eerder genieten in de trant van: wat een mooie film, sterke dialogen, goed acteerwerk en leuke humor. 
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
Ik ervaar dat zo en ik heb de indruk dat het veelal interessantdoenerij is van zogenaamde cinefielen. Ik snap wel dat het interessant kan zijn voor een analyse m.b.t filmgeschiedenis, maar dat dergelijke films je emoties bewerken gaat bij mij er niet in als zoete koek.
Je hebt zelf 2 films uit de jaren 50 op 1.0* staan en de 10/15 andere films die je gezien hebt uit de jaren 30, 40, 50 staan op 3,0-5,0* dus waar hebben we het over?
Dievegge
-
- 3172 messages
- 8194 votes
Technisch is er natuurlijk veel meer mogelijk dan vroeger, maar goede ideeën zijn tijdloos.
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
Vandaag toch ook een paar horror klassiekers die niet mis zijn.... Genres opzich ontbreken niet...
Tuurlijk; de grote traditionele genres wel, maar dat bedoel ik natuurlijk niet.
Hakunamatafaka
-
- 629 messages
- 1733 votes
Je hebt zelf 2 films uit de jaren 50 op 1.0* staan en de 10/15 andere films die je gezien hebt uit de jaren 30, 40, 50 staan op 3,0-5,0* dus waar hebben we het over?
Mijn stemmenlijst is niet representatief meer en moet het eens dringend veranderen. Een goed punt van je. Ik trapte ook in de facade van de zichzelf waarmakende voorspellingen. Ik was jong en naïef, maar ik merk nu wel dat ik het mis had. Daarom probeer ik meer mensen hiermee te helpen die ook angst hebben om lagere ratings te geven.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Gezien: 364/400, maar drie van de 100 van vandaag niet gezien geloof ik
Gestemd: 62/400
Vandaag had zo'n 30% mijn stem geloof ik, waaronder mijn nummers 2 en 3. Toch wel tevreden over, its beter dan niets.
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
Mijn stemmenlijst is niet representatief meer en moet het eens dringend veranderen. Een goed punt van je. Ik trapte ook in de facade van de zichzelf waarmakende voorspellingen. Ik was jong en naïef, maar ik merk nu wel dat ik het mis had. Daarom probeer ik meer mensen hiermee te helpen die ook angst hebben om lagere ratings te geven.
Je bent net 23; je hebt net haar op de piemel.
Hakunamatafaka
-
- 629 messages
- 1733 votes
Ik vind zulke opmerkingen tamelijk misplaatst. Mijn geslachtsdeel erbij halen vind ik niet noodzakelijk en voegt ook niets toe. Maar goed, als jij de galbak wilt spelen is dat natuurlijk je goed recht. Maar ik laat liever elk mens in zijn waarde.
Hakunamatafaka
-
- 629 messages
- 1733 votes
Technisch is er natuurlijk veel meer mogelijk dan vroeger, maar goede ideeën zijn tijdloos.
Dat is mijn punt het zijn goede ideeën die later gebruikt zijn en verbeterd. Daarom verwerp ik die cinema ook niet, maar het is niet serieus te nemen meer in deze tijd. Dat is mijn punt.
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
Jij komt zeker niet uit Brabant! Dat is gewoon een uitdrukking hier! 
Hakunamatafaka
-
- 629 messages
- 1733 votes
Jij komt zeker niet uit Brabant! Dat is gewoon een uitdrukking hier!
Nee, maar met een beetje kansberekening had je al kunnen inschatten dat er 12 provincies zijn in Nederland, dus die kans 1 op de 12 is, en dan nog niet eens het feit meegenomen dat ik ook in het buitenland kan wonen. Dus de kans dat ik uit Brabant kwam en dat ik die opmerking zou begrijpen was nihil, en derhalve onnodig. Maar maakt verder niet uit, dit heeft ook niets met de discussie te maken.
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Deel 3 van: The One Ring Spuugt Op Jouw Favoriete Films en Prijst Zijn Eigen Smaak. Hier haal ik de nummers 800 tot 701 even in.
799. The Girl with the Dragon Tattoo
Niet gedacht dat deze zou stijgen in de lijst. Ik dacht dat de film samen met de hype wel weggestopt was. Het vrouwelijke hoofdpersonage is fantastisch, maar het zal me toch bijblijven als een soort tv-film, wat het oorspronkelijk ook moest zijn. Doe mij maar de remake van Fincher, simpelweg omdat die wat meer filmisch is.
797. The Adventures of Robin Hood
Deze viel van mijn lijst af, van een vrij grote hoogte zelfs. Zonder reden. Vreemd hoe dat gaat soms. Toch blij om hem hier te zien, want het is zeker één van de betere swashbucklers uit de oude doos. De Robin Hood van Disney haalde mijn lijst wel, overigens, maar die verwacht ik niet tegen te komen in deze top 1000.
796. Ordinary People
Toch blij om te zien dat deze zeer aardig blijft scoren hier, omdat Ordinary People doorgaans alleen gebruikt wordt om de Oscars belachelijk te maken (hij won van Raging Bull, vandaar). Veel Oscarwinnende drama's mochten willen dat ze de subtiliteit en echtheid van Robert Redfords film hadden. Onbegrijpelijk dat Timothy Hutton nooit echt een grote carrière heeft kunnen opbouwen na zijn rol hier.
794. Espace from New York
De vierde diepe onvoldoende van mij. De still doet een heel vette film vermoeden en de aankleding van het eindproduct hint wel vaker naar een hoop waanzin en duisternis. Zelden was ik echter zo teleurgesteld in hoe suf het uiteindelijk was. Volgens mij nog nooit een anarchistische samenleving met zo weinig dreiging op film gezien. Echter, een cultfilm is het wel. Waarom is me wat onduidelijk, maar door de status is de plaatsing hier nog wel te begrijpen. En hé, hij daalt ook gewoon 414 plaatsen. Dat krijg je als Reinbo wegvalt.
791. Gone Girl
Een recente film die ik hier wel verwacht had. Mijn stem had hij niet, maar dit is wel een goede plaats. Gone Girl staat te boek als een intense thriller met een psychologische inslag, maar wat mij betreft is het vooral een sterke zwarte komedie met een feministische insteek. Erg vermakelijk.
789. Indiana Jones and the Last Crusade
Deze viel ook uit mijn lijst en van een nog hogere positie dan Robin Hood. Wederom heb ik geen verklaring, want dit is een zeer vermakelijke avonturenfilm. De tweede beste van Indiana Jones wat mij betreft. Het duo dat Ford en Connery hier vormen is voor sommigen misschien te komisch, maar vind ik perfect uitgevoerd.
788. Walk the Line
In vele opzichten een standaard biopic waarvan ik er liever niet te veel tegenkom, maar Joaquin Phoenix is zo perfect gecast dat hij toch zeker de moeite waard is. Phoenix is meestal een zeer intense acteur en dat past perfect bij Johnny Cash, zeker tijdens deze periode van diens carrière.
783. The King's Speech
Net als Ordinary People wordt The King's Speech nogal snel weggezet als Oscar bait. In dit geval misschien iets meer terecht dan bij die andere, maar het is wel een goed gemaakte en geacteerde film, met een vrij bijzonder gebruik van mise-en-scène. Verre van geniaal, maar een fijne wegkijker. Houdt hier ook beter stand dan ik verwacht had.
782. Up
Leuk hoe de heldere kleuren van Pixarfilms er vaak uitspringen als je door de lijst scrollt. Up is vooral bekend door de eerste tien minuten, maar er zit veel moois in de reis die volgt. De honden vind ik wat flauw en daardoor staat hij "maar" op 390 in mijn lijst, maar desondanks is dit toch een uitstekend voorbeeld van hoe Pixar knap avontuur, goed getimede humor, karakterontwikkeling en een emotionele onderlaag weet mee te geven aan hun films zonder dat het ooit te veel als een formule aan voelt.
781. The Shop on Main Street
En nu even tijd voor een pauze. Een voetenbadje is welverdiend. Wat doet James Mason in een film uit Tsjechoslowakije?
780. Alice Doesn't Live Here Anymore
Één van de weinige films van Scorsese die nergens echt te boek staat als klassieker en toch duikt die hier op? Wil dat zeggen dat we bijna heel zijn oeuvre nog krijgen? Bring it on! Overigens heb ik deze nog niet gezien, als een van de weinige van de regisseur.
779. Shit Year
Het jaar is misschien shit, maar de still is geweldig. Erg desoriënterend. Is het een beetje representatief voor de film?
778. Aladdin
Haalde mijn lijst niet, maar het is toch een geliefde Disney voor mij. Niet op de laatste plaats omdat het in zekere zin het meest representatieve en wellicht beste werk van Robin Williams bevat. Altijd een acteur die uit zijn voegen leek te willen schieten en bereid was verschillende gedaantes aannemen, dus de Genie paste bij hem. Ik ben niet altijd fan van het casten van een bekende acteur in een animatierol en dan diens persona over te nemen, maar hier was het goed voor zowel acteur als personage.
777. Mystery Train
Haha, deze still toont precies het moment waaraan ik altijd moet denken als deze titel ergens voorbij komt. We weten allemaal wat er met de vlieg gaat gebeuren. Wat ermee MOET gebeuren zou ik zeggen.
776. Harold and Maude
Ja ja, ik weet dat het schandalig is dat ik deze nog niet zag. Wrijf het me niet steeds zo in allemaal.
774. El Topo
Je zou het misschien net zeggen als je deze still zo ziet (al is de paraplu misschien een hint), maar voor El Topo is het compleet irrelevant of je iets hebt met westerns of niet. Het blijft misschien de meest bizarre uitspatting die het genre ooit kende. Jodorowsky is één van de meest oprechte mafkezen uit de filmgeschiedenis.
771. Leviathan
Vreemd, voordat vorig jaar de Russische film Leviathan uitkwam (zou die hier nog langskomen?) had ik nooit van deze documentaire met dezelfde naam gehoord. Sindsdien duikt hij overal op. Het klinkt als vrij experimentele cinema, dus dat maakt het al extra bijzonder dat hij in enige lijst opduikt, want hedendaagse, experimentele cinema lijkt meer een niche dan ooit.
770. The Affair
Echt zo'n onverwachte keuze die deze lijst zo'n charme geeft. Eentje die ook heel zichtbaar toont dat nieuwe deelnemers aan een spel als deze echt de resultaten kunnen veranderen. Hij kwam niet in mijn lijst voor, maar het is zeker een goede film.
769. Saw
De cult van Saw lijkt steeds verder weg te zakken. Wat mij betreft een goede zaak, want met name de poging om dit allemaal van een diepe moraal te voorzien is te belachelijk voor woorden. Echter, de centrale situatie lijkt genoeg aantrekkingskracht te hebben om toch nog steeds voor een plaatsje in deze lijst te zorgen.
767. Gran Torino
Perfect gekozen still natuurlijk, want Eastwood staart in deze film ook naar zijn tegenstanders tot ze bang worden. Doet hij bijzonder overtuigend. Over staren naar tegenstanders tot ze zich overgeven gesproken, hoe groot is de kans nog dat Abel Gance's Napoléon opduikt? Wie dit bruggetje niet begrijpt heeft dat meesterwerk niet gezien en er helaas dus niet op gestemd.
765. Noche
Hoera! Noche heeft de lijst gehaald! Iedereen gelukkig! Wacht, ik heb nog nooit van deze film gehoord... Wel een schitterende still, mooie poster en intrigerende plotbeschrijving. Mijn interesse is er.
764. O Homem Que Copiava
Deze film heeft een luchtige charme, maar het is ook zo'n verhaal over eerste liefde waarin Het Meisje nooit meer wordt dan Het Meisje. Daarbij zorgt een immorele actie die als een soort heldendaad getoond wordt voor een rare nasmaak. Niet echt slecht, maar echt essentieel wil ik hem niet noemen.
762. Radio Days
Na Annie Hall mijn favoriete Woody Allen. Films over nostalgie zijn al snel gezapig, maar de toon hier is helemaal raak. Allen zelf verschijnt alleen in een perfecte voice-over, terwijl hij een grote cast de show laat stelen. Het tijdsbeeld, de muziek en de focus op de radio als het centrum van de wereld (of in ieder geval New York; zou het Spike Lee geïnspireerd hebben voor Do the Right Thing?) zijn allemaal van grote schoonheid.
761. Hana and Alice
Één van die films die ik niet zag, maar toch even bij wil opmerken hoe leuk ik de still vind.
759. The Tale of Princess Kaguya
Yes! Ik wist niet of deze het zou halen. Ik dacht dat hij meer gerespecteerd was dan geliefd. Het is een persoonlijke favoriet van me. Geen enkele andere film weet zo het gevoel van een oude legende te benaderen. Het voelt echt aan alsof het in een ver verleden, van ver voor de cinema, gemaakt is.
758. The Fault In Our Stars
Niemand zegt er iets van, maar wat mij betreft is dit misschien wel de meest onverwachte film in deze hele lijst. Ik dacht dat deze geen enkele liefhebber had buiten z'n bakvissendoelgroep. Eerlijk gezegd kan ik me nauwelijks voorstellen deze ooit te willen zien, maar nu hebben jullie me een reden gegeven. Waarschuwing aan de stemmers: ik heb jullie namen en als deze zo slecht bevalt als ik vermoed dan weet ik jullie berichtenbox te vinden!
756. The Shop Around the Corner
Niets zo leuk dan in op een warme juli-avond door een toplijst op MovieMeter te scrollen en dan ineens in een kerstsfeer terecht te komen. Niets aan deze still doet specifiek aan de winterdagen denken, maar gewoon al de gedachte aan het heerlijke en zo goed als perfecte Shop Around the Corner is genoeg om me in de feestdagen te wanen.
754. The Grandmaster
De gevechten en met name de montage ervan is enorm bijzonder. Hij was wat weggezakt in mijn geheugen en daardoor kreeg hij mij stem niet, maar nu ik weer een afbeelding zie komt het allemaal terug. Ik betreur wat dat The Grandmaster niet in mijn lijst staat.
748. Abendland
Bijna de helft van de gebruikers (minus 1 om precies te zijn) van MovieMeter die Abendland zagen hebben er hier op gestemd! Dat is nog eens toewijding! Gek eigenlijk dat hij er dan de vorige keer ook al in stond, zonder de veertiende plaats van Mochizuki Rokuro. Kennelijk één van MovieMeters best bewaarde geheimen.
746. El Secreto de Sus Ojos
Mocht je hem nog niet gezien hebben, doe het snel voor de Hollywoodremake alles verpest! Hoewel, de kwaliteit van deze film op zichzelf kan Hollywood ook niet aantasten. El Secreto de Sus Ojos is wat klassiek gemaakt misschien (al bevat het een adembenemende, lange take), maar met zoveel sfeer en gevoel dat het nauwelijks uitmaakt.
743. Secrets & Lies
Alles wat ik van Mike Leigh zag vind ik goed en meerdere van zijn films haalde mijn lijst. Deze echter net niet, maar daardoor is hij nauwelijks minder. De vrijheid die Mike Leigh de acteurs geeft om het verhaal samen met hem te ontdekken blijft vaak magische resultaten geven en kan potentieel soapmateriaal als dit echt verheffen tot iets grappigs, scherps en ontroerends als Secrets & Lies. Hopelijk komen we nog meer van hem tegen, maar buiten Naked om heb ik daar een hard hoofd in.
740. Bigger Than Life
Stond vorige keer ergens onderaan mijn lijst, maar het hielp echt om deze fatsoenlijk te zien, waardoor hij ongeveer 50 plaatsen omhoog klom. Eerder zag ik deze namelijk op de BBC die doodleuk het CinemaScope-formaat aan gort knipte, waardoor complete acteurs verdwenen. Dat het toen desondanks nog overtuigde zegt genoeg over de kracht van deze film, die verrassend genoeg stijgt.
739. Anatomy of a Murder
Waarschijnlijk dé beste rechtszaakfilm ooit wat mij betreft. Zeer scherp geschreven, prachtig geacteerd en met misschien wel de beste jazz-score uit de filmgeschiedenis (en ja, ik ben bekend met Ascenseur pour l'Échafaud). Ook wellicht de enige film uit zijn genre met een gedenkwaardige poster.
734. The Searchers
Één van de meest geprezen westerns ooit, maar ook een wat frustrerende naar mijn mening. Één derde is een meesterwerk, terwijl twee derde geplaagd wordt door matig acteerwerk en bijzonder slechte, komische scènes. De cinematografie is dan weer over de gehele linie briljant. Toch, geen stem van mij.
733. The Best Years of Our Lives
Laat je niet misleiden door de gezapige titel en poster, maar laat je liever leiden door de perfect gekozen still van Beavis. The Best Year of Our Lives is namelijk de mooiste film over terugkerende soldaten die ik ken. William Wyler wordt wel eens onderschat, maar zelfs de meest op auteurcinema-steunende critici kunnen niet op tegen de perfecte toon en mooie dieptefotografie van dit meesterwerk.
731. The Matrix Reloaded
Niet veel mensen zagen dit hier aankomen. Ook niet veel mensen wilden hem zien aankomen. Ik behoor tot die mensen.
730. Un Chien Andalou
Één van de weinige korte films wiens status niet onderdoet aan die van de grootste klassiekers van de lange cinema. En terecht, want het surrealisme (met dank aan Dalì) is zo toonzettend dat de film nooit echt veroudert aan kan voelen, ongeacht dat de technieken flink verbeterd zijn sindsdien.
728. The Virgin Suicides
Deze film heeft zo'n vocale fanclub dat het eigenlijk verrassend is dat hij de vorige editie van deze lijst niet haalde. Zelf kan ik me er weinig van herinneren, maar Lost in Translation viel bij herziening ook een stuk beter, dus misschien gaat hetzelfde gelden voor The Virgin Suicides.
727. Alléluia
Hoewel een film uit 2015 nog zeker de lijst gehaald kan hebben (ik geef Mad Max: Fury Road nog steeds een kans), zal dit wel aanvoelen als de meest recente film hier, aangezien hij nu net pas draait. Ik vond hem erg leuk, al kreeg hij m'n stem niet. De sfeer is bizar en de personages zijn zo geflipt als ze maar komen in cultfilms.
726. Snow White and the Seven Dwarfs
Ja, deze verdient het om erin te staan. Vele Disneys hebben een beter verhaal, maar wat ik zo leuk vind aan deze is dat de animators echt even los lijken te gaan. Er zitten veel luchtige stukken in die weinig toevoegen aan de vertelling, maar een bepaald plezier uitstralen, alsof de tekenaars nu eindelijk, na veel jaren aan shorts met beperktere budgetten gewerkt te hebben, kunnen laten zien wat ze echt kunnen.
724. Incendies
Eerder stelde ik dat The Butterfly Effect waarschijnlijk het slechtste script in deze hele lijst had, maar Incendies is zeker ook in de running voor deze titel. Door de jaren heen ben ik er echt achtergekomen dat ik zelden iets kan met films die zich door enorm vreemde bochten moeten wringen om een of ander statement te maken of anders de tranen uit de ogen van de kijkers proberen te trekken. Incendies is daar zo'n beetje het beste voorbeeld van. Villeneuve weet best wat mooie shots op film vast te leggen, maar het mag weinig baten met een verhaal zo vergezocht als deze.
723. The Man Who Shot Liberty Valance
Een western die zich voornamelijk binnen afspeelt en veel dialogen heeft over politiek: je moet er maar mee aankomen. De film lijkt ook veel op My Darling Clementine qua verhaal, maar keert deze binnenstebuiten en vervangt lyriek voor dialoog. Echter, het is zo goed uitgevoerd en heeft zo'n scherpe visie dat het een meesterwerk op zichzelf wordt. Vooral als film óver westerns en óver legendes is dit echt iets speciaals.
719. Safety Last!
Niets heeft mijn vrees doen wegnemen dat we deze editie nog minder stomme films gaan tegenkomen dan voorheen, maar in ieder geval winnen we een bijdrage van Harold Lloyd! Dit is wat mij betreft ook zijn beste, met lange finale die fysieke komedie op zijn best toont. Er zitten echter ook genoeg andere leuke vondsten in, zoals deze still al laat zien.
717. Sullivan's Travels
Over komedie gesproken, Sullivan's Travels is een ode aan de lachfilm. Hij is daarin zo effectief zelfs dat het bijna de moeite waard lijkt om alle serieuze films te verbranden. Echter maakt Sullivan's Travels ook duidelijk dat komedie een serieuze zaak is.
714. Angst Essen Seelen Auf
Ik wist dat de vorige editie van deze lijst slechts één Fassbinder had en ik zou op mijn leven gezworen hebben dat het deze was. Het was echter Die Bitteren Tränen von Petra von Kant. Ik zag beiden niet, maar Angst Essen Seelen Auf is een veel betere titel, dus mag van mij daarom alvast winnen.
713. Tillsammans
Deze zag ik pas vrij recent. Mijn stem zou hij echter niet gehad hebben, want ik vond hem verrassend standaard. Echter, de tieners op deze still zijn aandoenlijk en het enige element dat nog een beetje bijzonder was.
708. Network
"I'm as mad as hell and I'm not gonna take it anymore!". Deze uitspraak wist kennelijk al veel mensen te pakken in 1976, maar je vraagt je af wat Howard Beale over de televisie van nu zou zeggen, die inmiddels ver voorbij het punt gegaan is dat Network hier toont. Daardoor alleen al lijkt de film voorlopig nog niet te gaan dateren.
707. Batman Begins
Deze keer toch in de lijst, nadat het de vorige keer de enige afwezige Nolan was. Het is ook wel één van de betere ontstaanfilms van het superheldengenre. Daarnaast ben ik vooral blij dat hij boven The Dark Knight Rises eindigt.
Dievegge
-
- 3172 messages
- 8194 votes
Dat is mijn punt het zijn goede ideeën die later gebruikt zijn en verbeterd. Daarom verwerp ik die cinema ook niet, maar het is niet serieus te nemen meer in deze tijd. Dat is mijn punt.
Je hebt dus liever recyclage met wat technische snufjes?
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
Plaatsje 500 op mijn lijst!
Hakunamatafaka
-
- 629 messages
- 1733 votes
Want na de jaren vijftig is alleen maar dat gemaakt? Ik heb ook een hekel aan reguliere standaard blockbusters, maar jij weet net als iedere andere filmkenner, dat er genoeg originele films worden gemaakt.
-
- 31148 messages
- 5448 votes
758. The Fault In Our Stars
Niemand zegt er iets van, maar wat mij betreft is dit misschien wel de meest onverwachte film in deze hele lijst. Ik dacht dat deze geen enkele liefhebber had buiten z'n bakvissendoelgroep. Eerlijk gezegd kan ik me nauwelijks voorstellen deze ooit te willen zien, maar nu hebben jullie me een reden gegeven. Waarschuwing aan de stemmers: ik heb jullie namen en als deze zo slecht bevalt als ik vermoed dan weet ik jullie berichtenbox te vinden!
Was voor mij één van de grote verrassingen van 2014. En ik veronderstel dat ik niet bij de bakvissendoelgroep hoor. Maar ik hou mijn berichtenbox in 't oog. 
BBarbie
-
- 12893 messages
- 7675 votes
Hoe zo amateuristisch? Vroeger had je tenminste acteurs en actrices, die meerdere decennia meegingen. Simpelweg vanwege het feit dat ze echt konden acteren. Tegenwoordig komt het veel te vaak voor dat ze in een handvol films een min of meer prominente rol mogen spelen en daarna van lieverlee wegdeemsteren in een of andere soapserie of helemaal uit beeld verdwijnen. Wegwerpacteurs in een wegwerptijdperk.
De boeken van Victor Hugo, Charles Dickens en tijdgenoten zijn ook oud, maar ik heb in het huidige tijdgewricht hun literaire evenknie nog niet kunnen ontdekken. Mutatis mutandis geldt dat ook voor de werken van Rembrandt, Rubens, Van Dijk, enz.
Het is weliswaar niet allemaal goud wat er blinkt, maar in de periode vóór 1950 zijn er talrijke prachtige films in de bioscoop verschenen, ook uit het zgn.”stomme” tijdperk. Filmkunst met een hoofdletter F. Ik prijs me gelukkig dat veel van die films goed geconserveerd zijn en op dvd/blu-ray worden uitgebracht of opnieuw in de bioscoop worden vertoond, want ik kan van deze tijdloze pareltjes nog steeds eindeloos genieten. Hakuna matata.
Dievegge
-
- 3172 messages
- 8194 votes
Hoe zo amateuristisch? Vroeger had je tenminste acteurs en actrices, die meerdere decennia meegingen. Simpelweg vanwege het feit dat ze echt konden acteren. Tegenwoordig komt het veel te vaak voor dat ze in een handvol films een min of meer prominente rol mogen spelen en daarna van lieverlee wegdeemsteren in een of andere soapserie of helemaal uit beeld verdwijnen. Wegwerpacteurs in een wegwerptijdperk.
De boeken van Victor Hugo, Charles Dickens en tijdgenoten zijn ook oud, maar ik heb in het huidige tijdgewricht hun literaire evenknie nog niet kunnen ontdekken. Mutatis mutandis geldt dat ook voor de werken van Rembrandt, Rubens, Van Dijk, enz.
Het is weliswaar niet allemaal goud wat er blinkt, maar in de periode vóór 1950 zijn er talrijke prachtige films in de bioscoop verschenen, ook uit het zgn.”stomme” tijdperk. Filmkunst met een hoofdletter F. Ik prijs me gelukkig dat veel van die films goed geconserveerd zijn en op dvd/blu-ray worden uitgebracht of opnieuw in de bioscoop worden vertoond, want ik kan van deze tijdloze pareltjes nog steeds eindeloos genieten. Hakuna matata.
Goed gezegd. Als je films of andere kunstwerken van vroeger leert kennen, verruimt dat je blik.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12842 votes
Goed gezegd. Als je films of andere kunstwerken van vroeger leert kennen, verruimt dat je blik.
Of niet. Zulke uitspraken zijn gewoon niet met stelligheid te maken.