- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- MovieMeter Top 100 2015 (+ persoonlijke top 10 2015 en floplijst)
MovieMeter Top 100 2015 (+ persoonlijke top 10 2015 en floplijst)
tovenaar
-
- 6723 messages
- 0 votes
1. Prins
2. Comet
3. Birdman
4. Knight of Cups
5. Magical Girl
6. Han Yeo-reum-ui Pan-ta-ji-a (A Midsummer's Fantasia)
7. Kawaki (The World of Kanako)
8. Bridgend
9. Alléluia
10. Sicario
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12837 votes
Mede Comet fan! (maar jammer dat hij uit 2014 komt
)
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
Vind het wel leuk om Magical Girl in een top 10 te zien. 
Duidelijk iemand met een goede smaak 
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes
Daar ga ik akkoord mee. Mooi geschreven John Milton.
Tonypulp
-
- 21231 messages
- 4608 votes
1. Felt
2. Comet
3. Editor, The
4. Final Girls, The
5. Kawaki
6. Dude Bro Party Massacre III
7. Wyrmwood
8. Deathgasm
9. Flowers
10. Turbo Kid
Veel goede horrortitels dit jaar. Fijn om te zien.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12837 votes
01. 4.5* - Gokudou Daisensou [Yakuza Apocalypse]
02. 4.5* - Riaru Onigokko [Tag]
03. 4.5* - Si Fei [Guilty]
04. 4.0* - Dao Shi Xia Shan [Monk Comes Down the Mountain]
05. 4.0* - Nian Nian [Murmur of the Hearts]
06. 3.5* - Circle
07. 3.5* - Ardennen, D'
08. 3.5* - Love
09. 3.5* - Crimson Peak
10. 3.5* - Liza, a Rókatündér [Liza, the Fox-Fairy]
De filosoof
-
- 2450 messages
- 1665 votes
Ik wil ook mijn lijstje van de beste films van 2015 geven, maar ik heb moeite erachter te komen welke films qua jaar in aanmerking komen. Zo zijn sommige van de mooiste films die nu pas in de bioscopen draaien, zoals Corn Island en Fusi, al in 2014 geproduceerd: ik neem aan dat die films wel meedoen? Maar hoe kom ik er makkelijk achter welke films van 2014 pas in 2015 in de bioscopen in Nederland draaiden? En als een film zowel eind 2014 als begin 2015 in de bioscopen draaide, doet hij dan ook mee (zo ja, dan moet ik ook nog weten tot welke datum een film in de bioscopen draaide...).
Wie kan mij vertellen hoe dit werkt?
Zwolle84
-
- 8022 messages
- 0 votes
Films uit 2014 mogen hoe dan ook mee als je ze in 2015 voor het eerst zag. Waar je precies de streep trekt is aan jezelf. Een blockbuster die in januari 2014 overal al draaide zou ik zelf niet meenemen, een indie die alleen op festivals draaide in 2014 wel.
Ajax&Filmfreak
-
- 3362 messages
- 3729 votes
Dit is geschreven door de organisator:
Je mag in principe zelf bepalen wat jouw criteria zijn voor deze lijst. Zo kun je bv. ook films uit productiejaar 2014 invoeren, die je dit jaar voor het eerst gezien hebt"
Lijkt me duidelijk de filosoof.
feenah
-
- 352 messages
- 1445 votes
Ik wil ook mijn lijstje van de beste films van 2015 geven, maar ik heb moeite erachter te komen welke films qua jaar in aanmerking komen. Zo zijn sommige van de mooiste films die nu pas in de bioscopen draaien, zoals Corn Island en Fusi, al in 2014 geproduceerd: ik neem aan dat die films wel meedoen? Maar hoe kom ik er makkelijk achter welke films van 2014 pas in 2015 in de bioscopen in Nederland draaiden? En als een film zowel eind 2014 als begin 2015 in de bioscopen draaide, doet hij dan ook mee (zo ja, dan moet ik ook nog weten tot welke datum een film in de bioscopen draaide...).
Wie kan mij vertellen hoe dit werkt?
Ik kijk altijd bij IMDB om te zien wanneer de film in de Belgische/Nederlandse bioscoop is verschenen. Dit omdat we dan pas de film echt kunnen zien. Dus: een film gemaakt in 2014 en verschenen in de bioscoop in december, is voor het jaar 2014.
Een film gemaakt in 2014, maar die verschijnt in 2015 in de bioscopen alhier: je raadt het al. 
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Als je inspiratie nodig hebt vind je vanaf hier alle Nederlandse bioscoopreleases, hier alle huur-releases in 2015, en hier een lijst van jouw stemmen op films met productiejaar 2015.
Deze links komen van de invoerpagina
Wat Ajax&Filmfreak ook al zei:
De filosoof
-
- 2450 messages
- 1665 votes
Dank jullie wel! Ik begrijp dat ik Birdman en Imitation Game in mijn lijst voor 2015 kan/moet plaatsen. Ik kijk lang niet zo veel films als de meesten hier, maar ik probeer in ieder geval geen enkele briljante film te missen en kom zo op (slechts) 9 goede films voor 2015:
1. Birdman
2. Youth (La Giovinezza)
3. Simindis Kundzuli (Corn Island)
4. The Imitation Game
5. The Lobster
6. Ex Machina
7. Inside Out
8. Cobain: Montage of Heck
9. Fusi
Wel wil ik dit jaar nog Belye Nochi Pochtalona Alekseya Tryapitsyna en Carol (in de bioscoop) zien: met name van Carol heb ik hoge verwachtingen, zodat ik in mijn definitieve lijst dan wel 10 films zal kunnen noemen!
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes
Kunnen we ook eens doen, onze eigen awards uitdelen. Daarmee kan je direct zien of tonen waar een film in uitblinkt. Winnaar is dehene die eerst volgt. 30 films gezien, so far.
Beste film
Mustang
Victoria
Saul Fia
It Follows
Relatos salvajes
Beste regisseur
Lazslo Nemes (Saul Fia)
Denis Gamze Erguven (Mustang)
Sebastiaan Schipper (Victoria)
Miroslav Slaboshpitsky (Plemya)
Ana Lily Amirpour (A Girl Walks Home Alone At Night)
Beste acteur
Eddie Redmayne (The Theory of Everything)
Michael Keaton (Birdman)
Frederick Lau (Victoria)
Oscar Isaac (Ex Machina)
Geza Rohrig (Saul Fia)
Beste actrice
Alicia Vikander (Ex Machina)
Yana Novikova (Plemya)
Sheila Vand (A Girl Walks Home Alone At Night)
Maika Monroe (It Follows)
Felicity Jones (The Theory of Everything)
Beste cinematografie
Saul Fia
A Girl Walks Home Alone At Night
Umimacht Diary
Birdman
Victoria
Beste visuals
Mad Max: Fury Road
Birdman
Everest
The Walk
San Andreas
Beste score and/or soundtrack
It Follows / Disasterpeace
Mustang / OST
Ex Machina / OST
Everest / OST
Inside Out / OST
Meeste nominaties:
Victoria - 4
Saul Fia - 4
Birdman - 3
It Follows - 3
A Girl Walks Home Alone At Night - 3
Ex Machina - 3
Mustang - 3
Meeste awards
Saul Fia - 2
Mustang - 1
Birdman - 1
Ex Machina - 1
Mad Max: Fury Road - 1
It Follows - 1
Fortune
-
- 4312 messages
- 2769 votes
Toplijst 2015:
1. Victoria
2. Durak
3. Love
4. Youth
5. The Lobster
6. Inside Out
7. Prins
8. Alleluia
9. Dude Bro Party Massacre
10. Knock Knock
Floplijst:
1. Jurassic World
2. The Martian
3. Terminator 5
4. Child 44
5. We Are your Friends
6. Aloha
7. Ant-Man
8. Avengers: Age of Ultron
9. Mad Max: Fury Road
10. Tomorrowland
Toplijst gaat toch vooral over de top 5 al is dat ook een beetje moeilijk te bepalen. Veel verschillende films die ongeveer evenveel waardering krijgen. Bij de floplijst zie je duidelijk dat Hollywood imo heel hard heeft gefaald dit jaar. Toch wel aardige films gezien, kan niet klagen verder.
Ik moet nog Knight of cups, Son Of Saul, Star Wars (maar heb geen haast daarmee), Er ist Wieder da, Sicario en The Hatefull Eight zien maar weet niet meer of dat nog gaat lukken. Ook de eerste keer dat ik een Disney animatiefilm hoog heb zitten. Inside Out is echt een leuk concept en goed gebracht. Ook de Nederlandse film Prins was best wel nice! Ook 10 keer naar de bioscoop geweest en denk dat ik volgend jaar ga beginnen met zo'n bioscoopabbonement en Netflix ook denk ik. Knock Knock vind ik wel erg ondergewaardeerd maar goed. Zit wel meer in dat je in eerste instantie ziet. Love kan denk ik alleen nog maar stijgen na een herziening en Victoria alleen maar dalen.
John Milton
-
- 24220 messages
- 13385 votes
Ik moet nog Knight of cups, Son Of Saul, Star Wars (maar heb geen haast daarmee), Er ist Wieder da, Sicario en The Hatefull Eight zien maar weet niet meer of dat nog gaat lukken.
Ik wil in ieder geval nog proberen te kijken de komende week: The Duke of Burgundy, Plemya (The Tribe), A Pigeon Sat On A Branch Reflecting On Existence, Jauja, The Look of Silence, Victoria, Tangerine, Carol, Simindis Kundzuli AKA Corn Island, Youth, Crimson Peak en Star Wars: The Force Awakens.
Als ik tijd over heb, zal dat aangevuld worden met titels als: Tu Dors Nicole, Trudno byt bogom (Hard To Be A God), Blind, The Postman’s White Nights, The Wolfpack, Meru, O Menino e o Mundo, Durak, Mistress America, Tokyo Tribe, Listen to Me Marlon, Heaven Knows What en Love.
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes
Tangerine vond ik tegenvallen. Ik heb ook een tandje hoger gezet (al een hele week eigenlijk), er is toch niets anders te doen.
Ik wil zelf nog zien: Kurt Cobain: Montage of Heck, Er ist Wieder da, The Imitation Game, Jurassic World, Suburra, Amy, Sicario, The Stanford Prison Experiment, Beasts of no nation, Jauja, Crimson Peak, Southpaw, El Club, Cirkeln, The Look of Silence, Foxcatcher, Black Mass, In The Heart of The Sea, Bridge of Spies, Avengers Age of Ultron, Antman, Tokyo Tribe, Bai Rin Yua Hon, Sayonara Kabukicho, Ixcanul, The Martian, Selma, Spring
Eventueel: Pawn Sacrifice, nieuwe Star Wars (en originele films), Youth, The Lobster, Taxi Teheren, Spectre, Far From The Madding Crowd, Inherent Vice, Timbuktu, The 33, American Sniper, Wild, Love, Slow West, The longest ride
Zal wellicht niet lukken: The Gift, Bande des filles, A Most Violent Year, Dheepan, The Good Dinosaur, 600 Millas, Big Game, The House on Pine Street, Magical Girl, Heaven Knows That, Bridgend, Refugiado, Love, I Believe in Unicorns, Suffragette, Maryland, Nian Nian, The Age of Adaline
Ja, veel hooi op de vork, heb de microbe enorm te pakken maar ben weer veel te ambitieus, maar goed, hetgeen niet lukt of ik niet vind kijk ik wel in januari dan want zoveel films zal ik dan wel niet kunnen kijken die recent zijn. Voor januari staat verder enkel een kennismaking met ishikawa gepland.
BBarbie
-
- 12893 messages
- 7675 votes
Ik wil in ieder geval nog proberen te kijken de komende week:
The Duke of Burgundy,
Plemya (The Tribe),
A Pigeon Sat On A Branch Reflecting On Existence,
Jauja, The Look of Silence,
Victoria,
Tangerine,
Carol,
Simindis Kundzuli AKA Corn Island,
Youth,
Crimson Peak
Star Wars: The Force Awakens.
(...)
Tu Dors Nicole,
Trudno byt bogom (Hard To Be A God),
Blind,
The Postman’s White Nights,
The Wolfpack,
Meru,
O Menino e o Mundo,
Durak,
Mistress America,
Tokyo Tribe,
Listen to Me Marlon,
Heaven Knows What
Love.
Begint op werken te lijken. 
John Milton
-
- 24220 messages
- 13385 votes
Erg he. Maar ik heb vakantie, dus er is wel wat tijd gelukkig 
Fortune
-
- 4312 messages
- 2769 votes
The Hateful Eight gaat niet lukken maar vind het jammer dat hij niet gewoon in december draait dus dat gaat em niet worden. Knight of Cups ook niet. Sicario draait maar in een bioscoop en dat is veel te ver weg voor mij. Son of Saul en Er Ist Weider da, da gaat nog wel lukken. Ik denk ik noem een paar films op waarvan ik denk dat die mijn top 10 gaan veranderen. Voor de rest nog genoeg films te zien uit 2015 inderdaad maar december is een veel te drukke maand voor mij om er echt werk van te maken.
Zwolle84
-
- 8022 messages
- 0 votes
Erg he. Maar ik heb vakantie, dus er is wel wat tijd gelukkig
Even doorbijten. Straks als de vakantie voorbij is heb je weer maanden om bij te komen. 
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes
Zelfde hier, ook tijd. En ik doe het graag, maar in de praktijk kijk ik toch minder films. 
timmienoelie
-
- 1518 messages
- 4265 votes
Juist het mooie aan gepassioneerd met kunst (hier: film) bezig zijn. Je bent nooit klaar. 
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes
Iets dat jullie bekend in de oren zal klinken. Hoewel je enorm veel films kijkt naar je gevoel, worden de watchlisten alleen maar groter en groter.
Woland
-
- 4796 messages
- 3815 votes
Ik heb enigszins onder een steen geleefd qua films van 2015, besefte ik me niet al te lang terug. De afgelopen week ben ik toch maar aan de slag gegaan om dit recht te zetten, en gelukkig bleek het ook enigszins mee te vallen aangezien ik eerder keek naar de productiedatum, die vaak in 2014 lag. Alsnog zit ik maar op zo'n 20-25 die ik met enig fatsoen op kan voeren voor de 2015-lijst, waarvan behoorlijk wat mainstream cinema. Films die hopelijk nog gaan lukken voor het einde van het jaar:
Sicario, '71, Ex Machina, Spectre, It follows, A girl walks home alone at night, Star Wars, A most violent year, Timbuktu, Black mass,The tribe, Inherent Vice
Ook ongeveer in deze volgorde van urgentie/voorgevoel dat de film me gaat bevallen.
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes
Zelfde probleem hier wat, is de eerste keer dat ik actief een filmjaar in de filmwereld beleef, dus een fout van onervarenheid. Maar goed met 30 films en tijd de komende twee weken kan ik niet klagen. Volgend jaar onderhoud ik het wel wat meer. Wat ik je alvast zou aanraden: zeker Sicario, Ex Machina, It Follows zien! Maar dat ben je eerstdaags van plan, kan ik uit je lijstje interpreteren.
Woland
-
- 4796 messages
- 3815 votes
Dank voor de tips! En inderdaad, dat zijn ook alledrie films die nog wel gekeken gaan worden voor de kerstdagen, als het goed is. Of ik met de kerstdagen zelf nog veel tijd heb om films te kijken vraag ik me af - al moet een bioscoopbezoekje voor bijvoorbeeld Star Wars er wel inzitten.
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes
Ja laat ik toch aan me voorbijschieten, ze vielen teveel tegen (IV en V)
John Milton
-
- 24220 messages
- 13385 votes
Ik denk wel dat dit behoorlijk anders wordt overigens met Abrams aan het roer, maar ik verwacht voor mezelf geen toplijst materiaal. En voor jou nog een behoorlijk stukje minder. Ik ga hem vanavond zien
Zwolle84
-
- 8022 messages
- 0 votes
Bij mij heeft hij het (nog) niet tot de top 10 geschopt, terwijl ik er wel van uitging dat hij hoog zou eindigen.
Woland
-
- 4796 messages
- 3815 votes
Ik verwacht ook wel dat deze een slag beter is dan de prequels, die ik vrij matig vond. Ik ga verder niet uit van Top 10 materiaal, maar ik laat me graag verrassen.