- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- MovieMeter Top 100 2015 (+ persoonlijke top 10 2015 en floplijst)
MovieMeter Top 100 2015 (+ persoonlijke top 10 2015 en floplijst)
schram101
-
- 16683 messages
- 2293 votes
Kijk eens naar de filmtopics en het forum. Als je er een paar honderd treft die zeg maar elke week wat posten dan is het veel. Vind het al netjes dat het boven de 500 is gekomen. En als vele honderden mensen hun stem uitbrengen, dan heb je echt wel een representatief beeld van wat de MM users vinden. Al die films hebben ook hoog gescoord in de scores op de site.
Wel opvallend dat op MuMe er 810 lijstjes zijn ingediend trouwens. Terwijl die maar een kleine 46k gebruikers hebben.
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Gorro, maak jij weer een ICM lijstje? Ik wil het ook wel doen, maar het is mooier als ze allemaal bij dezelfde user staan, lijkt me.
Verdere constateringen: zo op het blote oog heb ik er 42 van de 100 niet gezien, en bij zeker de helft van die 42 zal dat vermoedelijk zo blijven.
Maar erger, en ik had er overheen gekeken (of ik zit nog in de ontkenning), de abominatie Little Boy (2015) heeft het tot de 63e plaats weten te schoppen. Met afstand mijn slechtste film van het jaar. Moeilijk te verkroppen als ik zie wat voor titels er tussen de lager geëindigde films staan. The horror.
Brrrr...
Macmanus
-
- 13726 messages
- 3701 votes
Mijn top 10.
1. Steve Jobs 4*
2. Sicario 4*
3. Inside Out 4*
4. Star Wars: The Force Awakens 3.5*
5. Dope 3.5*
6. Crimson Peak 3.5*
7. Me and Earl and the Dying Girl 3.5*
8. Ex Machina 3.5*
9. Gift, The 3.5*
10. Ant Man 3.5*
Beste film gezien in 2015, maar niet uit 2015. Mommy, 4.5 sterren.
Weer een jaar met weinig exotische films. Misschien daarom geen echt fantastische films gezien dit jaar. Hoewel de enkele arthouse film die ik wel geprobeerd heb mij ook niet helemaal wisten te bekoren. Victoria, Son of Saul. Merk toch dat je de arthouse trucjes ook wel door krijgt. Wellicht weer wat meer naar Japan kijken, was ik ook even een beetje moe. Hoop dan ook dat dingen als Netflix meer grond gaan veroveren en de middle man steeds verder weg gaat.
horizons
-
- 5687 messages
- 2402 votes
Jupiter Ascending gaat op mijn rekening. Har har. Meest ondergewaardeerde film aller tijden.
Mad Max viel te verwachten vond hem zelf maar matig.
Ex Machina en Star Wars waren mijn nummers twee en één dus dat maakt het wel weer dragelijk. Lol.
Noodless
-
- 10040 messages
- 6176 votes
Top 10 Moviemeter 2015
Een top 10 waar ik me niet aan stoor. 4 films die ook in mijn top 10 staan : de top 4 namelijk en Inside Out staat op nummer 12. Eéntje niet gezien: Sicario. Birdman was niet aan mij besteed ondanks de goede vertolkingen. Nummer 7, 8 en 10 is logisch. Ik heb in 2015 toch een behoorlijk aantal films gezien, zowel oude als nieuwe....nl.298 films. Goeie films gezien, maar voor mij geen indrukwekkend filmjaar. Dit kun je ook maar na een aantal jaren zeggen want je ziet natuurlijk niet altijd alles en ik heb er nog wel wat liggen wat eventueel mijn top 10 zou kunnen veranderen. Op naar een top filmjaar 2016 !
Donkerwoud
-
- 8660 messages
- 3940 votes
Mijn toppers voorbij alleen productiejaar 2015
1. 5.0* - Apocalypse Now EE (1979)
2. 5.0* - The Elephant Man (1980)
3. 4.5* - The Master (2012)
4. 4.5* - Inside Llewyn Davis (2013)
5. 4.0* - Kis uykusu (2014)
6. 4.0* - Jagten (2012)
7. 4.0* - The Lobster (2015)
8. 4.0* - The Ruling Class (1972)
9. 4.0* - Her (2013)
10.4.0* - Mommy (2014)
Mijn floppers voorbij alleen 2015:
1. 1.0* - God's Not Dead (2014)
2. 2.0* - Trash Humpers (2009)
3. 2.0* - God Told Me To (1976)
4. 2.0* - Naar de klote! (1996)
5. 2.0* - Sharknado 3: Oh Hell No! (2015)
6. 2.0* - American Sniper (2014)
7. 2.0* - Il gatto a nove code (1971)
8. 2.0*- Het Bombardement (2012)
9. 2.0* - Sunny Side Up (2015)
10.2.0* - Hara ga kore nande (2011)
Noodless
-
- 10040 messages
- 6176 votes
Zal ook mijn top 10 van 2015 plaatsen
1 Star Wars VII : The Force Awakens
2 Predestination (2014)
3 Mad Max : Fury Road
4 Guardians of Galaxy (2014)
5 Lone Survivor (2013)
6 Nightcrawler (2014)
7 Ex_Machina
8 Gone Girl (2014)
9 White God
10 The Martian
Gh8st
-
- 668 messages
- 2008 votes
Heb nog wel wat van 2015 te zien. Kon nog wel aardige top 10 maken. Met nummer 1 ben ik het in ieder geval eens.
1 Mad Max: Fury Road (1)
2. Birdman: or (The Unexpected Virtue of Ignorance) (6)
3. Me and Earl and the Dying Girl (22)
4. Ex Machina (2)
5. The Imitation Game (14)
6. Whiplash (23)
7. Straight Outta Compton (18)
8. Sicario (9)
9. The Walk (-)
10. Dope (85)
Wel een beetje verrast dat The Revenant al zo hoog staat. Die draait nog nergens in Nederland toch?
The Oceanic Six
-
- 60517 messages
- 4107 votes
Wel opvallend dat op MuMe er 810 lijstjes zijn ingediend trouwens. Terwijl die maar een kleine 46k gebruikers hebben.
Vermoedelijk een site met meer trouwe bezoekers. Het is misschien ook makkelijker om wat muziek te luisteren (en dat kan veelal ook (bijna) gratis via Youtube of Spotify) dan elke keer weer een film. Althans, zoiets gok ik.
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Op de valreep hebben Mon Roi, Pawn Sacrifice, Steve Jobs, Publieke Werken, Er Ist Wieder Da, Je Suis Mort Mais j'ai des Amis, Tous les Chats sont Gris, A Family Affair, Stoedjent, The Guest, La Vie de Jean-Marie en The Cut nog een leuk plekje gekregen.
Voor het eerst dat ik meer 'dieptepunten' zie dan 'hoogtepunten'. Hoop vooral dat de distributeurs én Filmfestivals én Filmhuizen in het algemeen eens wat minder zooi uitbrengen en vertonen. Het was soms niet om aan te zien en uit te zitten. Of zoals een dame treffend zegt in Im Lauf der Zeit:
leatherhead
-
- 3556 messages
- 1813 votes
Mijn voorlopige top tien:
01. 4,0* - Realite (2014)
02. 4,0* - Love (2015)
03. 4,0* - Victoria (2015)
04. 3,5* - Lobster, The (2015)
05. 3,5* - Sicario (2015)
06. 3,5* - Ex Machina (2015)
07. 3,5* - Er ist Wieder Da (2015)
08. 3,5* - Straight Outta Compton (2015)
09. 3,5* - Dope (2015)
10. 3,5* - Racconto dei Racconti, Il (2015)
Vrij magere oogst dit jaar, slechts drie films met 4* of hoger. Maar ik heb het vermoeden dat 2016 wel aardig wat in petto heeft.
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes
Wat ik mij afvraag Verhoeven afgaande op wat ik weet waar je van houdt en waar minder van houdt. Hoe kan een "Jurassic World" of "Pawn Sacrifice" een disappointment zijn. Had je daar dan iets anders van verwacht. Het was toch vrij duidelijk wat je voorgeschoteld zou krijgen?
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Jurassic Park zag ik als klein jongetje in de bioscoop en dat was toen een heel avontuur. De vervolgdelen hebben uiteindelijk ook nog wel wat. Daarbij vond ik het debuut van Trevorrow erg fijn dus het kon niet mis gaan. Totdat ik de film zag ...
Wat betreft Pawn Sacrifice. Heb zelf een bovengemiddelde interesse in schaken en natuurlijk Bobby Fischer. Plus dat de film geregisseerd is door Edward Zwick. Dus dat kon eigenlijk ook niet fout gaan.
En nee, trailers kijk ik niet of heel sporadisch. En dan ook slechts flarden.
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Toch Verhoeven, 74 hoogtepunten is een vrij vruchtbare oogst. Of moet ik die tweedeling simpelweg zien als voldoende en onvoldoende? In mijn hoofd is hoogtepunten namelijk minimaal 7,5 (eigenlijk 8 ) en hoger. En dieptepunten 5 en lager. Hoe is dat voor jou?
Ik zie trouwens in je dieptepuntenlijst dat je ondanks je aanvankelijke deceptie wat mijn oordeel betrof, het toch met me eens bent wat Stoedjent betreft? 
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Klopt, maar er zit ook veel middenmoot tussen deze twee lijsten in. Van die 'zesjesfilms' die je eerder vergeet dan die films die je haat of voor wilt sterven. Als ik heel eerlijk ben zouden de statistieken zo zijn:
2015:
Hoogtepunten: 52
Dieptepunten: 79
2014:
Hoogtepunten: 63
Dieptepunten: 43
2013:
Hoogtepunten: 75
Dieptepunten: 40
Rekende dit jaar dus voor het eerst de zeven-en-een-halfjes mee. 
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes
Is het ook niet zo dat het steeds moeilijker word om je te verrassen en steeds opnieuw weer te prikkelen nadat je al een heleboel films gezien hebt (en dus dingen die er in geïmplementeerd waren). Het moet vast moeilijk zijn om geregeld weer iets nieuws te zien. Bovendien falen experimentele films of films met een ervaring iets vaker dan ze slagen. Maar als ze slagen zijn ze wel direct blijvertjes.
Trailers kijk ik ook weinig eigenlijk. 15-20 trailers per jaar is al veel. Ik kijk meer naar inhouden en recensies, en kom gelukkig quasi nooit een spoiler tegen (behalve van the hunger games IV op facebook dan nog - mensen die droog het einde vertellen.. Niet dat het iets uitmaakt, vind het slechte films).
Chainsaw
-
- 8845 messages
- 3576 votes
2015 was opvallend het jaar met grote blockbusters en records die werden gebroken, maar films die inhoudelijk nogal mager waren. Met Star Wars: The Force Awakens als grootste teleurstelling, maar ook Jurassic World, Ant-Man, Avengers: Age of Ultron, Pixar's The Good Dinosaur en Terminator: Genisys vielen behoorlijk tegen. Maar Pixels was het misbaksel van het jaar.
Mijn toplijst van films die ik dit jaar heb gezien:
1. It Follows
2. Birdman: or (The Unexpected Virtue of Ignorance)
3. Ex Machina
4. Kingsman: The Secret Service
5. Inside Out
En afgekraakte films als Shingeki no Kyojin: Zenpen, Fantastic Four, Tomorrowland en Insidious: Chapter 3 bleken helemaal zo slecht nog niet. Dat waren de meevallers van het jaar. En de horrorfan in mij zag met The Final Girls en Deathgasm nog een paar geinige titels. Maar goed, de horrorfan in mij zag ook Lake Placid vs. Anaconda en de remake van Poltergeist. Dat is weer de andere kant van de medaille.
Baldur
-
- 691 messages
- 3072 votes
Mijn top 10 dit jaar:
01. Victoria
02. Durak
03. La Tête Haute
04. P'tit Quinquin
05. La Isla Mínima
06. Gluckauf
07. Fasandræberne
08. What We Did On Our Holiday
09. Gascoigne
10. Me and Earl and the Dying Girl
chevy93
-
- 12753 messages
- 1323 votes
Ik weet niet hoeveel actieve users er zijn maar op 150.000+ gebruikers zou ik er toch wel vele duizenden verwachten. Het zou ideaal en leuk zijn moest iedereen stemmen natuurlijk.
Nu heb ik in 2015 ook wel een voor mij historisch laag aantal films gekeken. Volgens WIW iets meer dan 70. En dat is inclusief series.
dimi303
-
- 3418 messages
- 3663 votes
@ Baldur. Mooi dat durak op een tweede plaats staat. Staat bij mij iets lager maar het is een film die ik al geregeld heb tegengekomen in toplijstjes van critici.
Filmkriebel
-
- 9954 messages
- 4647 votes
Nu heb ik in 2015 ook wel een voor mij historisch laag aantal films gekeken. Volgens WIW iets meer dan 70. En dat is inclusief series.
Het kan ook geen kwaad om nu en dan eens van Mustsee lijstjes af te stappen. Er zit ook heel wat plezier in het ontdekken van films. Soms vind je wel 's films waarvan je nooit zou vermoed hebben dat ze zo goed zijn.
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Wat waren de beste shorts / speelfilms / documentaires volgens de redactie van Festival Scope? Best veel ervan mag je over drie weken bewonderen in Rotterdam.
chevy93
-
- 12753 messages
- 1323 votes
Het kan ook geen kwaad om nu en dan eens van Mustsee lijstjes af te stappen. Er zit ook heel wat plezier in het ontdekken van films. Soms vind je wel 's films waarvan je nooit zou vermoed hebben dat ze zo goed zijn.
Timba69
-
- 425 messages
- 673 votes
Mijn top 10 2015:
1. Nightcrawler
2. Southpawn
3. Still Alice
4. Sicario
5. Danny Collins
6. Everest
7. Kingsman
8. The Intern
9. Ex Machina
10. Whiplash
Martijnnn
-
- 2248 messages
- 2407 votes
Je kan je ingevoerde lijst van een jaar toch terugkijken, ik kan het niet terugvinden.
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Je kunt ook dat topic zoeken en op je naam zoeken. Omweg, but it works
Martijnnn
-
- 2248 messages
- 2407 votes
Ja dank je maar dat had ik al geprobeerd, ik heb alleen dus niet altijd een post gemaakt
. Is niet zo heel belangrijk had het er met collega's over en wist het niet meer precies.
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
top 25 voor dit moment, met imdb jaar 2015
The Forbidden Room
Malgre la Nuit
Anomalisa
Ex Machina
Rak Ti Khon Kaen
Carol
Mad Max: Fury Road
Nie Yin Niang
Chevalier
Mia Madre
Youth
Umimachi Diary
Results
The Hateful Eight
An
El Club
Knight of Cups
Saul Fia
Zurich
La Obra del Siglo
Minotauro
Sicario
The Revenant
Inside Out
Freelance
Freelance, of Heart Attack, was de laatste en beste film die ik op CineMasia zag, en die sluipt gelijk ook nog de lijst op dus! Best knap, 2x Thailand voor 1 jaar.
Zag momenteel 133 features met het jaar 2015, helaas de 1001 nacht trilogie van Gomes nog niet
Heb ook nog top7's gemaakt in overige Oscar categorieën 
(meer titels werd soms lastig, vandaar de afronding op dat rare aantal)
-Acteur
Ex Machina (Oscar Isaac)
Spotlight (Michael Keaton + gehele ensemble)
The End of the Tour (Jason Segel)
Sicario (Josh Brolin)
Youth (Paul Dano)
Results (Kevin Corrigan)
Valley of Love (Gérard Depardieu)
-Actrice
Carol (Rooney Mara)
Sicario (Emily Blunt)
Mia Madre (Margherita Buy)
Anomalisa (Jennifer Jason Leigh)
The Danish Girl (Alicia Vikander)
An (Kirin Kiki)
Nie Yin Niang (Qi Shu)
-Regie
Malgre la Nuit (Phillipe Grandrieux)
Mad Max: Fury Road (George Miller)
Anomalisa (Charlie Kaufman)
Rak Ti Khon Kaen (Apichatpong Weerasethakul)
Nie Yin Niang (Hsiao-Hsien Hou)
The Forbidden Room (Guy Maddin)
Ex Machina (Alex Garland)
-Cinematografie
The Revenant (Emmanuel Lubezki)
Mad Max: Fury Road (John Seale)
Carol (Edward Lachman)
Nie Yin Niang (Ping Bin Lee)
Malgre la Nuit (Jessica Lee Gagné, Phillipe Grandrieux)
Saul Fia (Mátyás Erdély)
El Club (Sergio Armstrong)
Badalamenti
-
- 23135 messages
- 3565 votes
Vooral dat laatste lijstje lijkt mijn ding ! (3x 4.0* en 2x 4.5*)
El Club en Malgre la Nuit maar meteen bovenaan mijn to see lijst zetten