• 177.926 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.938 actors
  • 9.370.364 votes
Profile

MovieMeter Top 100 2015 (+ persoonlijke top 10 2015 en floplijst)

Theunissen

• 12267 messages
  • 5513 votes

Van de eerste 10 titels in de Top 10 2015, daarvan heb ik er 8 gezien en daarvan stonden er 3 van in mijn Top 10 2015 lijst, waaronder de winnaar "Mad Max: Fury Road (2015)" (die stond bij mij wel niet op nummer 1). Alleen de films "Star Wars: The Force Awakens (2015)" en "Inside Out (2015)" heb ik nog niet gezien, waarbij ik de eerste ongetwijfeld ergens in 2016 zal zien en de laatste waarschijnlijk nooit (Animatie films kijk ik zelden).

Ik zie dat mijn gekozen nummer 2 "Er Ist Wieder Da (2015)" (verrassend goed en leuk en zeker ook origineel) er ook in staat maar jammer genoeg niet mijn nummer 3 "The Human Centipede III (2015)" (zeer humoristisch en lekker ziek) en dat is ook de enige film uit mijn lijst die ik niet zie terugkomen in de volledige lijst Top 10 2015.

Cikx

• 2120 messages
  • 1083 votes

Bij Mad Max: Fury Road:

Aangenaam verrast dat Mad Max op nummer 1 in de Moviemeter top 100 van 2015 staat terwijl die hier toch een wat tegenvallende score heeft.

Shinobi

• 4305 messages
  • 2550 votes

Een verdiende eerste plaats voor 'Mad Max: Fury Road'.

Verder zie ik al mijn keuzes in de lijst staan:

1. Mad Max: Fury Road

2. The Martian (4)

3. Straight Outta Compton (18)

4. Sicario (9)

5. Mission: Impossible - Rogue Nation (10)

6. Wild (65)

7. Prins (51)

8. The Visit (95)

9. The Theory of Everything (33)

10. Ex Machina (2)

Dying Rose

• 1315 messages
  • 3417 votes

14 gezien uit de toplijst. Slechts enkele ongeziene titels dragen mijn interesse uit, (zoals) El Club: had wellicht een te klein aantal stemmen, waardoor deze afwezig is in de lijst.

Toch vier mooie titels uit mijn lijstje. Mad Max is een verdiende winnaar. Crimson Peak had gerust wat hoger mogen staan, tegelijkertijd verrast de hoge notering van Ex Machina me. Verder jammer dat Im Labyrinth des Schweigens er niet tussen staat. Had gerust een film als Cinderella mogen vervangen.

Overall een pover filmjaar, vele films trokken mijn aandacht niet of konden me maar half beroeren. 2016 ziet er ook niet te uitnodigend uit - toch wat Amerika betreft.

Glacius

• 4297 messages
  • 3030 votes

Vrij slecht lijstje dit jaar

Onderhond

• 87592 messages
  • 12835 votes

Redelijk brak ja. Een paar 3.5jes "omdat het moest" hebben het wel gehaald, maar geen enkele echt goeie film. Eindlijst is ook zelden zo Amerika-focused geweest geloof ik, zie zelfs geen enkele Aziaat staan.

En Mad Max ... heeft meer iets met generaties dan met kwaliteit te maken vrees ik.

TornadoEF5

• 5616 messages
  • 1726 votes

Hmm ja een eindlijst zal nooit voor iedereen goed zijn. Wat betreft Mad Max geef ik je wel gelijk. Ik versta nog altijd niet wat er goed is aan die film. Vond het één van de moeilijkste films om uit te zitten dit jaar.

Zwolle84

• 8022 messages
  • 0 votes

Adrenalinestoot na adrenalinestoot, dát is er zo goed aan. Het zand dat je door het scherm heen proeft. En een hoop nostalgie voor velen (niet voor mij overigens, de oudjes groeien heel langzaam bij me).

Basto

• 11920 messages
  • 7397 votes

Mooie en terechte overwinning van deze actieklassieker!

Thorgal

• 7 messages
  • 21 votes

Ik snap de commotie rond deze film nu niet echt. Toegegeven, alles werd prachtig weergegeven, maar het verhaal vond ik flinterdun. Het is werkelijk één grote achtervolging. Om 'beste film van 2015 te zijn' volgens moviemeter verwachtte ik toch iets meer. Het visuele is niet alles. Ik heb nu wel het jeugdsentiment niet mee want de voorgaande films heb ik nooit gezien.

Neen, voor mij was Everest de verassing en beste film van 2015.

lucdecoster

• 1644 messages
  • 6323 votes

Normaal had Star Wars moeten winnen maar hij verschijnt te laat (16/12) en zo kan Mad Max op 1 komen (verscheen in mei).

Cikx

• 2120 messages
  • 1083 votes

Thorgal wrote:

Ik snap de commotie rond deze film nu niet echt. Toegegeven, alles werd prachtig weergegeven, maar het verhaal vond ik flinterdun. Het is werkelijk één grote achtervolging. Om 'beste film van 2015 te zijn' volgens moviemeter verwachtte ik toch iets meer. Het visuele is niet alles. Ik heb nu wel het jeugdsentiment niet mee want de voorgaande films heb ik nooit gezien.

Meer verhaal in de vorm van expositie dmv dialogen had totaal niet in de film gepast. Ik vind dat ze het verhaal perfect hebben weergegeven met zo min mogelijk gebruik van dialogen en zoveel mogelijk de beelden voor zich laten spreken. Hierdoor zijn er ook enorm veel zaken waarbij je zelf een invulling kunt geven aan hoe alles precies in elkaar steekt, neem bijvoorbeeld het kraaienvolk of de missende arm van Furiosa, daar alleen al zijn nu talloze theorieën over. Ook naar de achtergronden en motivaties van bepaalde personages wordt gehint in de film, maar het wordt nooit compleet uit de doeken gedaan, waardoor veel wordt overgelaten aan eigen interpretatie en dat vind ik erg knap gedaan.

Begrijp me niet verkeerd, ik houd van goede dialogen, Tarantino is nota bene een van mijn favoriete regisseurs, maar visual storytelling van het niveau dat Mad Max bereikt heeft is voor mij net zo indrukwekkend.

stinissen (crew films & series)

• 23434 messages
  • 76919 votes

Er moet maar een film winnen en dat is The Revenant (2015)

VincentL

• 1117 messages
  • 642 votes

Cikx wrote:

Aangenaam verrast dat Mad Max op nummer 1 in de Moviemeter top 100 van 2015 staat terwijl die hier toch een wat tegenvallende score heeft.

De beste van de slechtste is een twijfelachtige eer. Dat is alleen niet op Mad Max toepasbaar hoor

schram101

• 16683 messages
  • 2293 votes

Mijn lijst van dit jaar. Een absolute knaller in de vorm van Mad Max (4,5*). Voor de rest vrijwel geen écht positieve uitschieters, heel veel aardig formulewerk maar niet meer dan dat. Eervolle vermelding nog voor Homies. Dé verassing wat mij betreft. Bijzonder mee vermaakt.

01. 4,5* Mad Max: Fury Road (2015)

02. 3,5* American Sniper (2014)

03. 3,5* Avengers: Age of Ultron (2015)

04. 3,5* Spectre (2015)

05. 3,5* Furious Seven (2015)

06. 3,5* Jurassic World (2015)

07. 3,5* Mission: Impossible - Rogue Nation (2015)

08. 3,5* Imitation Game, The (2014)

09. 3,5* Homies (2015)

10. 3,5* Unbroken (2014)

schram101

• 16683 messages
  • 2293 votes

stinissen wrote:

Die wint m volgend jaar neem ik aan.

kevin_vp

• 950 messages
  • 0 votes

Ik snap de commotie rond deze film nu niet echt. Toegegeven, alles werd prachtig weergegeven, maar het verhaal vond ik flinterdun. Het is werkelijk één grote achtervolging.

Mad max draait ook helemaal niet om het verhaal. Het gaat om de gecreëerde post-apocalyptische wereld en de geschifte personages die hierin een rol spelen. Daarin is deze film zeker en vast geslaagd en is het dus (voor mij) de terechte winnaar van dit jaar.

Basto

• 11920 messages
  • 7397 votes

Thorgal wrote:

Verhaal is ook niet alles. Het gaat er vooral om HOE het verteld wordt. In de handen van Adam Sandler was The Godfather met hetzelfde verhaal vast een hele slechte film geworden.

Zo maakt Miller van op het eerste gezicht een eenvoudig verhaal (er wordt veel meer verteld dan enkel een achtervolging; we leren ook de geschiedenis van diverse volkeren) een fantastisch spektakel.

Theunissen

• 12267 messages
  • 5513 votes

stinissen wrote:

Maar die draait hier pas vanaf 28 januari 2016 in de bioscoop en velen hebben deze film dan ook nog niet gezien. Hij zal ongetwijfeld wel volgend jaar voorkomen in de Top 10 2016

De film heb ik nog niet gezien, maar ik heb wel al de mooie muziek (is tevens een klassieker) erin gehoord.

Filmkriebel

• 9955 messages
  • 4647 votes

Top van het jaar :

Ex Machina - 4,5*

Verrassing van het jaar

Relatos Salvajes - 4*

Drol van het jaar :

A pigeon sat on a branch reflecting on existence - 1*

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

Kan met de top drie leven, maar de hele lijst is wel heel erg blockbuster gericht inderdaad, zelfs meer dan vorig jaar heb ik het idee. Volgens mij is de correlatie met kaartverkoop behoorlijk sterk, al zijn er zeker voorbeelden te noemen waarvoor dat allerminst geldt. Verklaarbaar natuurlijk, maar stiekem betreur ik het wel een beetje. Bizar hoe hoog titels als Kingsman, Furious Seven, en Ant-Man eindigen. En lager in de lijst vinden we ook de echt behoorlijk slechte titels als Terminator Genisys en Jupiter Ascending alsnog geplaatst.

Filmkriebel

• 9955 messages
  • 4647 votes

Idd veel blockbusters, maar 648 ingezonden lijsten is eigenlijk echt weinig om een representatief resultaat te bekomen.

The Oceanic Six

• 60517 messages
  • 4107 votes

Leuk, van de top 10 van Moviemeter staan er liefst 6 in mijn eigen top 10 van dit jaar (Mad Max, ook bij mij op 1 overigens, plus Inside Out, MI: Rogue Nation, Spectre, Star Wars en Jurassic World). Schijnbaar komt mijn smaak aardig overeen met die van de grote groep stemmers.

2015 was gewoon het jaar van erg veel en erg goede blockbusters. Zoveel grote franchises die een vervolgdeel hebben gekregen.

Filmkriebel, waarom zouden 648 stemmen niet representatief zijn? Lijkt me een prima lijst. En Moviemeter heeft echt geen duizenden leden die actief mee doen op de site buiten af en toe een stem plaatsen. Vind het een prima aantal dat nog mee heeft gedaan.

Onderhond

• 87592 messages
  • 12835 votes

John Milton wrote:

En lager in de lijst vinden we ook de echt behoorlijk slechte titels als Terminator Genisys en Jupiter Ascending alsnog geplaatst.

Haha, die had ik zelfs nog niet opgemerkt Kan mij echt niet inbeelden dat een film als Terminator daadwerkelijk genoeg fans heeft voor een top 30 notering. Lijkt mij eerder lijstvulling te zijn waardoor zo'n film toch nog hoog terecht komt. Haalt niet eens de 3* gemiddeld hier op MM.

Filmkriebel

• 9955 messages
  • 4647 votes

The Oceanic Six wrote:

Filmkriebel, waarom zouden 648 stemmen niet representatief zijn? Lijkt me een prima lijst. En Moviemeter heeft echt geen duizenden leden die actief mee doen op de site buiten af en toe een stem plaatsen. Vind het een prima aantal dat nog mee heeft gedaan.

Ik weet niet hoeveel actieve users er zijn maar op 150.000+ gebruikers zou ik er toch wel vele duizenden verwachten. Het zou ideaal en leuk zijn moest iedereen stemmen natuurlijk.

The Oceanic Six

• 60517 messages
  • 4107 votes

Filmkriebel wrote:

(quote)

Ik weet niet hoeveel actieve users er zijn maar op 150.000+ gebruikers zou ik er toch wel vele duizenden verwachten. Het zou ideaal en leuk zijn moest iedereen stemmen natuurlijk.

Kijk eens naar de filmtopics en het forum. Als je er een paar honderd treft die zeg maar elke week wat posten dan is het veel. Vind het al netjes dat het boven de 500 is gekomen. En als vele honderden mensen hun stem uitbrengen, dan heb je echt wel een representatief beeld van wat de MM users vinden. Al die films hebben ook hoog gescoord in de scores op de site.

Filmkriebel

• 9955 messages
  • 4647 votes

Hmm, dus slechts 1% van alle gebruikers zou "actief" zijn op MM? Lijkt me weinig maar gezien we het niet weten laat ik dat maar in het midden. Vind het verder ook wel een degelijke lijst. Het zijn iig de titels die "geleefd" hebben bij de mensen.

The Oceanic Six

• 60517 messages
  • 4107 votes

Filmkriebel wrote:

Hmm, dus slechts 1% van alle gebruikers zou "actief" zijn op MM? Lijkt me weinig maar gezien we het niet weten laat ik dat maar in het midden. Vind het verder ook wel een degelijke lijst. Het zijn iig de titels die "geleefd" hebben bij de mensen.

Dit heeft Jordy ook wel eens gezegd hoor. Slechts een heel klein percentage bezoekt de site actief en doet ook mee.

feenah

• 352 messages
  • 1445 votes

Dan doen we even mee.

Ik heb deze lijst ingestuurd:

1. Winter on Fire (2015)

Alternatieve titel: Winter on Fire: Ukraine's Fight for Freedom

2. Me and Earl and the Dying Girl (2015)

3. It Follows (2014)

4. Foxcatcher (2014)

5. Suburra (2015)

6. Victoria (2015)

7. Everest (2015)

8. Whiplash (2014)

9. Walk, The (2015)

10. Martian, The (2015)

En de eervolle vermeldingen:

11. Sicario

12. What Happened Miss Simone

13. Night Will Fall

14. Beasts of No Nation

15. Twinsters

16. Going Clear: Scientology

17. Bridge of Spies

18. The Theory of Everything

19. Ex Machina

20. Hidden

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.