- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- MovieMeter Top 100 2015 (+ persoonlijke top 10 2015 en floplijst)
MovieMeter Top 100 2015 (+ persoonlijke top 10 2015 en floplijst)
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes
Mooie toplijst inderdaad, wat tips uit kunnen halen en een reminder dat ik Tangerine best zo snel mogelijk ga kijken, aangezien dat volgens mij echt wel een film voor mij moet zijn.
McSavah
-
- 9960 messages
- 5268 votes
Lijkt wel een Locarno-onderonsje.
Ook nog niks van gezien, maar wil ze wel bijna allemaal zien.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31144 messages
- 5447 votes
Nog enkele films gezien met een nieuwe top 10 als resultaat:
01. 5.0* - Black (2015)
02. 5.0* - Kurt Cobain: Montage of Heck (2015)
03. 5.0* - Amy (2015)
04. 4.5* - Song of the sea (2014)
05. 4.0* - Ex Machina (2015)
06. 4.0* - Spectre (2015)
07. 4.0* - The man from U.N.C.L.E. (2015)
08. 4.0* - Furious Seven (2015)
09. 4.0* - Plemya (2014)
10. 3.5* - Inside Out (2015)
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes
Ik begrijp de nummer 1 positie en de 5.0* voor Black niet. Ik vond de film in feite een belediging voor de filmindustrie en de allochtonen in Brussel.
Leg even uit?
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Ook nog niks van gezien, maar wil ze wel bijna allemaal zien.
- Slackjaw (Zach Weintraub)
- Embers (Claire Carré)
- La Academia de las Musas (José Luis Guerín)
Kan ik je overhalen om bovenstaande films toe te voegen? 
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31144 messages
- 5447 votes
Ik begrijp de nummer 1 positie en de 5.0* voor Black niet. Ik vond de film in feite een belediging voor de filmindustrie en de allochtonen in Brussel.
Leg even uit?
Ik zag hierin een warm en mooi gemaakte moderne versie van Romeo & Juliet. Begrijp niet dat dit een belediging zou zijn voor filmindustrie en Brusselse allochtonen. Zoek je er niet teveel achter? Denk dat de makers gewoon een mooie film wilden maken en voor mij is dit toch wel een verfrissing in de Vlaamse filmwereld. Samen met Broken Circle Breakdown toch wel het beste wat er in België de laatste jaren gemaakt is.
McSavah
-
- 9960 messages
- 5268 votes
Heb je Schneider vs. Bax ook niet gezien? Trouwens het tweede jaar op rij dat er een Nederlandse film tussenstaat. Toch wel bijzonder voor zo'n klein landje.
Zelfs die niet nee. Ben liefhebber van Van Warmerdam, maar zat toen in een wat drukkere periode en is het er helaas niet meer van gekomen.
- Embers (Claire Carré)
- La Academia de las Musas (José Luis Guerín)
Kan ik je overhalen om bovenstaande films toe te voegen?
Ik loop alweer achter met geziene films die ik moet toevoegen, dus voorlopig in ieder geval niet.
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Dit zijn de 10 beste films van 2015 volgens Knack Focus
Volgens Dave Mestdach dus. Wat mij betreft de fijnste recensent uit de Benelux. 
Zwolle84
-
- 8022 messages
- 0 votes
Avengers 2 een onding en Inherent Vice in de top 10... Ik ken de beste man niet, maar ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat hij niet snel mijn favoriete recensent zal worden.
McSavah
-
- 9960 messages
- 5268 votes
Gisteren twee onverwachte nieuwkomers. Onder andere een film uit 2014 die in Nederland een reguliere bioscooprelease (beg)in 2016 krijgt.. 2015 is dan eigenlijk nog het minst wenselijke jaar om hem in je lijst te hebben.
1. Knight of Cups (2015)
2. Birdman: or (The Unexpected Virtue of Ignorance) (2014)
3. Inherent Vice (2014)
4. Un + Une (2015)
5. Mot Naturen (2014)
6. Turist (2014)
7. Tu Dors Nicole (2014)
8. Heaven Knows What (2014)
9. Nie Yin Niang (2015)
10. Lobster, The (2015)
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes
Dit zijn de 10 beste films van 2015 volgens Knack Focus
Volgens Dave Mestdach dus. Wat mij betreft de fijnste recensent uit de Benelux.
Geen slechte samenvatting, maar te weinig "eigen inbreng" en meer een verzameling van allerlei goede films". Ik vind het te weinig gewaagd, kende quasi alle films al op de opsomming helemaal in het begin na.
1. Mustang (2015)
2. Victoria (2015)
3. It Follows (2014)
4. Saul Fia (2015)
5. Relatos Salvajes (2014)
6. Plemya (2014)
7. Ex Machina (2015)
8. Everest (2015)
9. Isla Mínima, La (2014)
10. Turist (2014)
Relatos Salvajes komt nieuw binnen. Ik zit aan 22, ik wil nog naar de 50 gaan, dus go go go! 
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Te weinig eigen inbreng? Verzameling van allerlei goede films? Te weinig gewaagd? En je kende quasi alle films al? Oef, ja, wat moet ik hierop nu zeggen?
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12837 votes
De "well fuck your list" film van 2015.
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes
Te weinig eigen inbreng? Verzameling van allerlei goede films? Te weinig gewaagd? En je kende quasi alle films al? Oef, ja, wat moet ik hierop nu zeggen?
Ja, ik had meer kleinere producties verwacht. Zoals iemand hier Wolanie en Pereezd in zijn top 10 heeft staan, ik weet niet wie dat is. Het voelt wat geforceerd aan, oké het is een heel erg mooie samenvatting, maar ik heb het gevoel dat bvb. Mad Max Fury Road op 10 er gewoon is bijgezet om het er maar bij te zetten en de lezer tevreden te stellen en zo zijn er nog wel meer films.
Ik heb niet het gevoel dat het een persoonlijke lijst is, terwijl bvb. een I Believe in Unicorns wel een eigen touch maakt aan een lijst van een persoon.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Het voelt wat geforceerd aan, oké het is een heel erg mooie samenvatting, maar ik heb het gevoel dat bvb. Mad Max Fury Road op 10 er gewoon is bijgezet om het er maar bij te zetten en de lezer tevreden te stellen en zo zijn er nog wel meer films.
Ik heb niet het gevoel dat het een persoonlijke lijst is, terwijl bvb. een I Believe in Unicorns wel een eigen touch maakt aan een lijst van een persoon.
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes
Wel mijn excuses dan. Alles wat ik neerzet is uiteraard geen waarheid, maar nog altijd een mening. Ik doe mijn best om goed over te komen, sorry als dit niet lukt.
Wel, misschien was het niet duidelijk, maar ik vind het wel de mooiste 'geschreven' samenvatting die ik tot nu toe ben tegengekomen.
Zwolle84
-
- 8022 messages
- 0 votes
Ik vind het lijstje ook wel een beetje quasi.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12837 votes
Ik begrijp de opschudding over TornadoEF5's ook niet echt. Wat ik gezien heb valt in het "populair arthouse" bootje en wat ik niet gezien heb ken ik allemaal van naam, dus bepaald onbekende pareltjes zitten er niet tussen.
Wat niet wil zeggen dat het geen persoonlijke lijst is natuurlijk, maar spannend is het allerminst en persoonlijk aanvoelen doet het zeker niet.
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Ja, ik had meer kleinere producties verwacht. Zoals iemand hier Wolanie en Pereezd in zijn top 10 heeft staan, ik weet niet wie dat is.
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes
Neen, ik wist niet wie dat dat in zijn top 10 had staan, maar ik wist wel dat iemand dat in zijn top 10 had staan. Ik wijs er enkel op dat dat een voorbeeld is van iemand dat kleinere producties in zijn lijst heeft staan zijn en een lijst persoonlijker maken. Dat is dus positief bedoeld, niet negatief.
Zwolle84
-
- 8022 messages
- 0 votes
Niet for the sake of it. Je zet je tien favoriete films erin, zo simpel is het. Leuk als dat een afwisselende lijst oplevert, maar zo niet dan niet.
Mr Thee
-
- 1588 messages
- 1197 votes
Ja precies Zwolle84 ...en zo krijg je dan toch weer verschillende users met verschillende lijstjes die je elk op hun eigen manier inspireren. In de lijstjes valt in ieder geval altijd iets te vinden wat me doet verheugen op films die ik vooral in de winter ga zien (het IFFR). De score van de hierna -ter illustratie- te noemen users (en andere) maakt me nieteens (altijd) uit.
Verhoeven en beavis en McSavahvoor de contemplatieve shit, festival en film (voor)kennis en de festivalkrakers (lees: voorbode IFFR*). wolfmanrene voor de festivalkrakers (*idem). arno74 voor de Spaanstalige verrassingen. Japanse zieke en minder zieke shit vind je veel bij Onderhond en zo verder...
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes
Ik moet zeggen dat ik ieders zijn bijdrage kan apprecieren, en zeker hier ben ik er zeker van dat het wel degelijk de top 10 is van iemand, of toch zeker 10 films die men zeer goed vindt, perfect een top 10 maken is soms lastig omdat die bij mij soms nog wel eens kan fluctueren, zeker in een all-time lijstje.
Dying Rose
-
- 1315 messages
- 3417 votes
1. The Rover (2014) - 4.5*
2. Mad Max: Fury Road (2015) - 4.5*
3. La Isla Minima (2014) - 4*
4. Im Labyrinth des Schweigens (2014) - 4*
5. Lost River (2014) - 4*
6. John Wick (2014) - 4*
7. Deux Jours, Une Nuit (2014) - 4*
8. Atlantic. (2014) - 3.5*
9. L'Année Prochaine (2014) - 3.5*
10. The Guest (2014) - 3.5*
Def. lijst - 1 update. HALFWEG trapt THE GUEST onder zijn kont (en uit de lijst).
...
6. Halfweg (2014) - 4*
7. John Wick (2014) - 4*
8. Deux Jours, Une Nuit (2014) - 4*
9. Atlantic. (2014) - 3.5*
10. L'Année Prochaine (2014) - 3.5*
horizons
-
- 5687 messages
- 2402 votes
1.Jupiter Ascending
2.Ex Machina
3.Big Hero Six
4.Lost River
5.Furious Seven
6.Terminator Genisys
7.Shaun the Sheep
8.Jurassic World
9.Chappie
10.The Good Dinosaur
John Milton
-
- 24220 messages
- 13385 votes
Ja precies Zwolle84 ...en zo krijg je dan toch weer verschillende users met verschillende lijstjes die je elk op hun eigen manier inspireren. In de lijstjes valt in ieder geval altijd iets te vinden wat me doet verheugen op films die ik vooral in de winter ga zien (het IFFR). De score van de hierna -ter illustratie- te noemen users (en andere) maakt me nieteens (altijd) uit.
Verhoeven en beavis en McSavahvoor de contemplatieve shit, festival en film (voor)kennis en de festivalkrakers (lees: voorbode IFFR*). wolfmanrene voor de festivalkrakers (*idem). arno74 voor de Spaanstalige verrassingen. Japanse zieke en minder zieke shit vind je veel bij Onderhond en zo verder...
Mooi gezegd. Veel van deze users hebben een dermate doorontwikkelde smaak, dat mijn eigen jaarlijstjes vaak wat 'generiek' voelen in vergelijking. Dat zal me er echter nooit van weerhouden om een bepaalde titel er in te zetten of juist eruit te laten. Je eindlijst is tenslotte jouw eindlijst. En zou blijken dat de Jauja's, de Cemetery of Splendours en de Hard to be a God's me minder onder de indruk laten dan Fury Road, so be it. Ik weet ook wel dat een Weerasethakul mooier staat bij het filmminnend publiek. Maar ik ben liever tevreden over een gemeend samenvattend lijstje dan een geveinsde interessante, hopend op goedkeuring van andere cinefielen. Let wel, ik beschuldig daar niemand van, ik heb het over mijn eigen zeurende stemmetje achterin mijn hoofd, dat tegen lijstjestijd wel een fluistert: 'Miiiiiiiltooooon... Je lijstje is saaaai. Kijk maar bij die persoon, Oeeeeh veel interessanter en eigenzinniger'. Waarop ik gelukkig steevast antwoord: Fuck that. Het is mijn lijst.
Having said that, hoop ik natuurlijk dat ik de komende weken met mijn eigen lijstje kan komen, waarin de brede schakering van de soorten films die ik gezien heb, gereflecteerd wordt. En het zou leuk zijn als die wel iets eigens heeft, natuurlijk. Ik poste op de vorige pagina al even Ehrlichs top 25, en dat is voor mij een uitstekend voorbeeld van een persoonlijke lijst. Er staan (zeker) een aantal titels tussen die ik uiterst dubieus vind, maar een bonte lijst die van alles combineert, vind ik het absoluut wel. Als ik met een eigen variant van zoiets op de proppen kan komen, is het voor mij geslaagd.
Zwolle84
-
- 8022 messages
- 0 votes
Ik denk dat het ook wel nauw met elkaar samenhangt, John Milton, eigenzinnigheid en eigen waardering. Ik heb zelf tenminste wel vaak dat als ik twee erg goede films bekijk die kwalitatief ongeveer gelijkwaardig zijn, ik de film die meer persoonlijk voelt hoger in m'n lijst zet. Een Lost River komt dan bijvoorbeeld hoger dan een Avengers 2 dat een massaler publiek trekt, ook al zouden ze qua school-nakijkmodel ongeveer even goed scoren. Zo'n Lost River voelt dan toch meer van mij, ook al is dat natuurlijk geen obscure titel.