- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- MovieMeter top 1000 project - Editie 2013
MovieMeter top 1000 project - Editie 2013
chevy93
-
- 12753 messages
- 1323 votes
Hmm.. de uitslag was er opeens wel erg snel. Wat mij betreft komt die de volgende keer wat langzamer, zodat jij minder werk in één keer hoeft te verzetten en wij er wat minder snel doorheen vliegen, ook qua commentaar.
Anyway, is er iemand die mij kan vertellen wat de films van Terrence Malick zo goed maakt t.o.v. de standaard blockbuster. Ik ken de films niet, maar snap echt niet waarom een Thin Red Line of een The New World in deze lijst zou moeten staan als ik de films zo bekijk.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12837 votes
Het enige wat ik er nu nog kwijt wil is dat ik drie films uit de top 1000 nog moet zien: Elephant, Kokuhaku en Pi.
Top 100 neem ik aan, anders ben je wel een echte kanjer
Toevallig drie films die ik erg hoog heb zitten. Vrees er nu al voor.
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Nog een ding: er wordt al gesproken van een volgende keer. Ik las op het muziekforum waar ik dit idee vandaan haalde dat ze het om de twee jaar doen. Als dit herhaalt gaat worden klinkt dat ongeveer wel als een goede tussentijd. Dit werkt immers niet als je het gaat uitmelken, dan wordt het de tijd niet meer waard. Ook wisselen ze daar iedere keer van organisator. Klinkt me momenteel als muziek in de oren 
Niettemin, zoals sommigen al zeggen vraag ik me af of dit te evenaren is. De balans in de lijst is bijna toeval en volgens mij ook makkelijk breekbaar. Daarbij was het verrassingseffect de belangrijkste factor van het succes van deze editie, dat mis je een tweede keer. Maar we zien wel hoe we er over twee jaar over denken.
Overigens, moet ik de persoonlijke lijsten posten in het daarvoor bedoelde topic of doet ieder dat voor zich? Dat laatste lijkt me iets persoonlijker.
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Anyway, is er iemand die mij kan vertellen wat de films van Terrence Malick zo goed maakt t.o.v. de standaard blockbuster. Ik ken de films niet, maar snap echt niet waarom een Thin Red Line of een The New World in deze lijst zou moeten staan als ik de films zo bekijk.
Omdat ze totaal niet op blockbusters lijken. Je hoeft er maar vijf minuten van te zien om het verschil te merken.
Top 100 neem ik aan, anders ben je wel een echte kanjer
Toevallig drie films die ik erg hoog heb zitten. Vrees er nu al voor.
Top 100 inderdaad 
Ik ga zo weg, maar volgens mij kan ik vanavond ook zomaar nog eens een filmpje kijken! Het idee...
McSavah
-
- 9960 messages
- 5268 votes
Ik ken de films niet
Wat kom je dan praten.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
De hele top 100 al gezien. 
Maar genoeg tips daarbuiten. Hoogst genoteerde onbekende voor mij is Zerkalo op 161.
!!!!*Lucky
-
- 3933 messages
- 2935 votes
Moviemeter leeft weer als nooit tevoren.
That's a understatement!
Fantastisch om dit te zien & heb met veeeeeééél plezier het topic gevolgd! Grote dank aan TOR!! 
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Hmm.. de uitslag was er opeens wel erg snel. Wat mij betreft komt die de volgende keer wat langzamer, zodat jij minder werk in één keer hoeft te verzetten en wij er wat minder snel doorheen vliegen, ook qua commentaar.
Hebben werkelijk niets met blockbusters van doen....
Jawaddedadde
-
- 5348 messages
- 2196 votes
Nabeschouwing:
157 op 250 haalden de top 1000.
Van mijn top 100 haalden volgende films de lijst niet:
21 Dead Man Walking (1995)
30 Senna (2010)
34 Bloody Sunday (2002)
40 Tape (2001)
44 Conspiracy (2001)
49 MR73 (2008)
56 Thelma & Louise (1991)
57 La Sconosciuta (2006)
73 Gomorra (2008)
76 Redacted (2007)
78 Signs (2002)
80 Watchmen (2009)
81 We Need to Talk about Kevin (2011)
82 The Woman (2011)
83 Nineteen Eighty-Four (1984)
86 Generation Kill (2008)
93 Brutti, Sporchi e Cattivi (1976)
98 Mientras Duermes (2011)
99 Phone Boot (2002)
100 Salvador (1986)
Mijn nummer 1 komt uit op plaats 11: Requiem for a Dream
De nummer 1 (2001: A Space Oddysey) staat in mijn lijst op plaats 60.
Maar liefst 44 (!) films uit de top 100 (nog) niet gezien. Al betwijfel ik sterk of ik deze überhaupt wel allemaal zal zien.
Voornamelijk Aziatische films (moet zeggen dat ik die regio eigenlijk nagenoeg volledig verwaarloosd heb) en wat ouder werk. Van Hitchcock heb ik één film gezien (The Birds) en die viel me tegen.
De nummers 4 & 5 (Stalker en Mulholland Drive) liggen hier overigens al enkele jaren stof te vergaren...
Misschien toch eens opzetten.
Bin-Jip [3-Iron] (2004)
Lost Highway (1997)
Style 5+ (2004)
Eraserhead (1977)
Mr. Smith Goes to Washington (1939)
Sunrise: A Song of Two Humans (1927)
Crna Macka, Beli Macor [Black Cat, White Cat] (1998)
Enter the Void (2009)
Mary and Max (2009)
Le Trou [The Hole] (1960)
Hotaru no Haka [Grave of the Fireflies] (1988)
It's a Wonderful Life (1946)
Citizen Kane (1941)
Tonari no Totoro [My Neighbour Totoro] (1988)
Sen to Chihiro no Kamikakushi [Spirited Away] (2001)
Lawrence of Arabia (1962)
La Passion de Jeanne d'Arc [The Passion of Joan of Arc] (1928)
Dolls (2002)
Soy Cuba [I Am Cuba] (1964)
Byôsoku 5 Senchimêtoru [5 Centimeters per Second] (2007)
Solyaris [Solaris] (1972)
Dogville (2003)
Kokuhaku [Confessions] (2010)
Sunset Blvd. (1950)
Persona (1966)
Inland Empire (2006)
Reconstruction (2003)
North by Northwest (1959)
Fa Yeung Nin Wa [In the Mood for Love] (2000)
Monty Python and the Holy Grail (1975)
Bom Yeoreum Gaeul Gyeoul Geurigo Bom [Spring, Summer, Fall, Winter… and Spring] (2003)
Annie Hall (1977)
M (1931)
Eyes Wide Shut (1999)
Psycho (1960)
Vertigo (1958)
Casablanca (1942)
One Flew over the Cuckoo's Nest (1975)
Vozvrashchenie [The Return] (2003)
Shichinin no Samurai [Seven Samurai] (1954)
Idi i Smotri [Come and See] (1985)
Rear Window (1954)
Stalker (1979)
Mulholland Dr. (2001)
EW101
-
- 1256 messages
- 2284 votes
Ik had de nummer één nog niet gezien ,maar ik moet zeggen: het is een prachtige titel. Daarnaast kan ik al zeggen dat deze lijst mooier is dan de huidige top-250. 
Geweldig werk , TOR. 
Dievegge
-
- 3168 messages
- 8191 votes
En wat denken we van slecht presterende stroming en genres als blacksploitation, de giallo, de jaren '30 musical, science-fiction van de jaren '50, de spaghettiwestern buiten Leone, pre-Psycho horror, experimentele cinema, de martial-arts film, Britse kitchen sink, de superheldenfilm, etc.
Blaxploitation (Shaft, Foxy Brown) en jaren '30 musical (Fred & Ginger) stonden er bij mij wel in, maar daar verwachtte ik ook niet veel steun voor. Verder miste ik de oude Franse komedies: Louis de Funès, Bourvil, Fernandel etc. waren vroeger razend populair, nu niet meer. Verrassende afwezigen waren Superman en Batman, en Almost Famous.
Waar kunnen wij onze lijst trouwens posten? In dit topic of is daar een apart topic voor? Ik wil dat vanavond nog wel doen, met wat commentaar erbij en de afwezigen in vetjes.
Mat_
-
- 737 messages
- 1335 votes
Mooie lijst mensen. Dit moet zowat de meest afwisselende top-lijst zijn. Normaal is een lijst ofwel te oud, te jong, te mainstream of net te obscuur. Top-100 is uiteraard iets minder verrassend. Mooie lijst om tips uit te halen.
chevy93
-
- 12753 messages
- 1323 votes
Le Trou is voor mij de mooiste verrassing. Dat die zo hoog staat! 
Geweldige top 2, overigens. 
Ik wacht nog even met de eindbalans, totdat ik in één oogopslag de lijst kan raadplegen, maar in ieder alvast een dikke
... maak daar een
van voor The One Ring! 
Movie-Addicted
-
- 2221 messages
- 3435 votes
Nog een ding: er wordt al gesproken van een volgende keer. Ik las op het muziekforum waar ik dit idee vandaan haalde dat ze het om de twee jaar doen. Als dit herhaalt gaat worden klinkt dat ongeveer wel als een goede tussentijd. Dit werkt immers niet als je het gaat uitmelken, dan wordt het de tijd niet meer waard. Ook wisselen ze daar iedere keer van organisator. Klinkt me momenteel als muziek in de oren 
Lijkt mij persoonlijk ook een uitstekend uitgangspunt. Ik heb veel reacties hier voorbij zien komen dat er gebruikers waren die spijt hadden dat zij ook niet mee hebben gedaan. Hoe meer deelnemers hoe gevarieerder de lijst(en) over 2 jaar. (wel hopende dat er dan minimaal 25% meer variatie in zal zitten qua films) Of er kan eventueel een top 2000 gemaakt worden? dan ben je er helemaal zeker van.
Overigens, moet ik de persoonlijke lijsten posten in het daarvoor bedoelde topic of doet ieder dat voor zich? Dat laatste lijkt me iets persoonlijker.
Lijkt mij persoonlijk ook een uitstekend uitgangspunt. Ik heb veel reacties hier voorbij zien komen dat er gebruikers waren die spijt hadden dat zij ook niet mee hebben gedaan. Hoe meer deelnemers hoe gevarieerder de lijst(en) over 2 jaar. Of er kan eventueel een top 2000 gemaakt worden? dan ben je er helemaal zeker van. Maar ook meer werk voor de potentiële organisator.
chevy93
-
- 12753 messages
- 1323 votes
Hebben werkelijk niets met blockbusters van doen....
Thin Red Line had nota bene een budget van 50(!) miljoen.
Wat kom je dan praten.
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
ook een onderdeel van deze all-round all-time tip-top lijst is dat het zowel voor mensen die net hun eerste film gaan kijken als voor mensen die denken alles al gezien te hebben een leidraad en bron van inspiratie kan zijn. Het is niet vastgeroest aan oude geijkte standaarden, maar het is tóch een weloverwogen lijst die duidelijk is gemaakt door mensen met een kennis die verder gaat dan wat de filmladder voor de komende week aangeeft! Een van de weinig lijstjes (en dat zeg ik echt niet alleen omdat ik er zelf aan bijgedragen heb) die, enkele onvermijdelijke uitzonderingen / schoonheidsfoutjes daargelaten uiteraard, zowel recht doet aan wat er nu speelt en aan de geschiedenis: een échte all-round lijst dus. eentje die veel meer uitnodigt om te completeren dan de ImdB of de MM top250... wellicht ga ik dat nog wel tzt proberen te doen ook!
Cosoco
-
- 10908 messages
- 5185 votes
Ik zie dat je op ICM maar 1 lijst per gratis account kan toevoegen. 
Dus ik heb 2 opties, of ik verwijder m'n tigerwinnaar lijstje of ik betaal 1 euro per maand om die lijst in te voeren. Als ik 1 maand betaal en daarna terug switch naar een normale account, zou de lijst dan mogen blijven bestaan? 
Cosoco
-
- 10908 messages
- 5185 votes
Thin Red Line had nota bene een budget van 50(!) miljoen.
In een notendop: veel poëtischer en minder plotgericht.
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
Blaxploitation (Shaft, Foxy Brown) en jaren '30 musical (Fred & Ginger) stonden er bij mij wel in, maar daar verwachtte ik ook niet veel steun voor. Verder miste ik de oude Franse komedies: Louis de Funès, Bourvil, Fernandel etc. waren vroeger razend populair, nu niet meer
Tja dit zijn leuke genre's en er is helemaal niets mis met de films, maar het is toch wel iets ander materiaal dan voor toplijsten. Daarvoor zijn ze toch vaak iets te generiek, iets te snel en te goedkoop gemaakt, of anderszins van een wat minder niveau. te inwisselbaar, te veel gericht op vermaak zonder dat beetje extra wat een film zo onvergetelijk kan maken
Montorsi
-
- 9715 messages
- 2374 votes
Ik zie dat je op ICM maar 1 lijst per gratis account kan toevoegen. 
Dus ik heb 2 opties, of ik verwijder m'n tigerwinnaar lijstje of ik betaal 1 euro per maand om die lijst in te voeren. Als ik 1 maand betaal en daarna terug switch naar een normale account, zou de lijst dan mogen blijven bestaan?
Ik had je graag geholpen, maar heb eigenlijk niet zo veel tijd voor soortgelijke projecten op dit moment 
chevy93
-
- 12753 messages
- 1323 votes
Een van de weinig lijstjes (en dat zeg ik echt niet alleen omdat ik er zelf aan bijgedragen heb) die, enkele onvermijdelijke uitzonderingen / schoonheidsfoutjes daargelaten uiteraard, zowel recht doet aan wat er nu speelt en aan de geschiedenis:
Montorsi
-
- 9715 messages
- 2374 votes
@Montorsi: Possession stond bij mij op 119. Had die ook wel in de lijst verwacht.
Dan zullen wij ook wel meteen de enige twee zijn geweest. Ook met dank aan McSavah die al tijden op de Blu-Ray zit te wachten 
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
beiden uiteraard, films die momenteel (nog) een beetje overschat worden en dus onterecht hoog staan, andere films die te veel vergeten zijn
Ook wat TOR al noemde, ivm distributie is veel derde wereld cinema toch te weinig gezien en daarmee te weinig doorgedrongen in de lijst (India, Brazilie, het hele Afrikaanse continent, Egypte toch nog even apart te noemen, Iran, Fillipijnen). En hoewel Zuid-Amerika de laatste jaren al minstens even sterk op het festival circuit is als de Aziatische, is het op distributie vlak uit die hoek toch nog wat pover (vooral de toegankelijkere films vinden een publiek, volgens mij het "Franse en Italiaanse romantische comedy en Scandinavische thriller" publiek, maar de rest mist toch nog de hype die vooral jonge festivalgangers moeten/kunnen genereren,,, het ontbreek Zuid-Amerika aan genre cinema denk ik... een enkele Braziliaanse of Mexicaanse uitzondering daargelaten). Dat is het enige echt grote gemis wat mij betreft, maar zoals ik probeer aan te geven, toch wel begrijpelijk, wat je niet kan zien kan je ook niet kennen
Er zijn verder al genoeg voorbeelden langs gekomen van films die te hoog of te laag staan of er helemaal niets te zoeken zouden hebben, mijn persoonlijke voorbeelden voegen daar niet veel meer aan toe.
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
oh, ik wil wel nog wel de Japanse New Wave nog even noemen. Ook al eerder genoemd, maar verdient een extra shout-out. Ook dit is een kwestie van algehele onderbelichting in de distributie. Als we met zijn allen in Frankrijk hadden gewoond (of in Japan
) dat had daar zeker méér de lijst van door kunnen dringen!! Ik mis mijn hoge notering voor Shinoda's Double Suicide héél erg... new wave in het algemeen ontbreekt niet in de lijst, maar scoort (niet meer) zo goed als je zou hopen... toch nog altijd wel een creatieve piek, kwantitatief en kwalitatief, in de filmgeschiedenis
Cosoco
-
- 10908 messages
- 5185 votes
Ik had 5 titels van Oshima in mn lijstje, er staan er 0 in de eindlijst. 
Ook een aantal van Suzuki en Wakamatsu, maar die laatste is toch al een flink stuk meer cult. En had toch 1 notering in de lijst. Van andere New Wave regisseurs moet ik vooral nog veel zien.
Finisterra
-
- 15532 messages
- 4688 votes
Diary of a Shinjuku Burglar kon hier misschien achteraan in de lijst plaatsnemen (pas gezien na indiening van de lijst) maar verder heeft me Oshima me nog niet echt weten te overtuigen (alleen Gohatto en Ai no Korida gezien).
Sing a Song of Sex ligt ook nog klaar.
DVD-T
-
- 15565 messages
- 3123 votes
Wat statistieken van mijn kant.
250 titels ingezonden, 200 halen de lijst.
Van de 1000 films heb ik er (ook de films waar ik niet op heb gestemd meegeteld) 612 films gezien.
Van de top 100 het ik er 9 films niet gezien:
- Mr. Smith Goes to Washington (1939)
- Adaptation. (2002)
- Sunrise: A Song of Two Humans (1927)
- Midnight Cowboy (1969)
- La Passion de Jeanne d'Arc [The Passion of Joan of Arc] (1928)
- Persona (1966)
- Monty Python and the Holy Grail (1975)
- Annie Hall (1977)
- M (1931)
Mij nummer 1 zoals ingezonden is geeindigd op plaats #154. De nummer 1 van de lijst staat bij mij op plaats 14. 2 films uit mijn top 10 hebben de lijst niet gehaald.
Ook heb ik nog de overeenkomsten in de lijsten met andere gebruikers nog bijgehouden, was benieuwd bij wie ik het dichtst in de buurt zat qua smaak:
De gebruiker die op de meeste films hebben gestemd waar ik ook op heb gestemd is(dus qua smaak niet heel veel verschil): Reinbo, op de voet gevolgd door Maxcomthrilla en Spetie
De gebruikers die op het minste aantal films hebben gestemd waar ik ook op heb gestemd zijn (dus een heel groot verschil in smaak):
Jesper187 en Dievegge
Maar ondanks alle grote verschillen in smaak wel heel veel tips op kunnen doen, en dat blijft juist het leuke van film.
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Waar kunnen wij onze lijst trouwens posten? In dit topic of is daar een apart topic voor? Ik wil dat vanavond nog wel doen, met wat commentaar erbij en de afwezigen in vetjes.
Hier: Film >> Toplijsten en favorieten >> Persoonlijke Top 250/500
Cosoco
-
- 10908 messages
- 5185 votes
Sing a Song of Sex ligt ook nog klaar.
Die had ik het hoogst staan. 
Verder opvallend afwezig in de lijst, de films van Jacques Audiard? Un Prophete (nog niet gezien) en Battre... hebben toch flink wat aanhangers en hadden hier niet misstaan.
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
en Wakamatsu, maar die laatste is toch al een flink stuk meer cult. En had toch 1 notering in de lijst..
niet geheel toevallig de titel die het langst op DVD verkrijgbaar is in het Westen (en daarmee ook in de ondergrondse kanalen)... denk ik
buiten dat het ook een erg goede film van em is uiteraard, maar dat soort dingen gaan wel vaak hand in hand gelukkig
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.