- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Toplijsten (centraal topic)
Toplijsten (centraal topic)
Montorsi
-
- 9716 messages
- 2375 votes
Even een vraagje over de top 10 lijst van 2013, ik kan alleen stemmen terug vinden van het productie jaar 2013 en niet de lijst met alle films die uit zijn gekomen en waar ik op heb gestemd.
Dit was vorig jaar toch anders en overzichtelijker?
Waar je je top 10 van 2013 kan invullen kun je alles terugvinden. Alle bioscoop- en videoreleases en al je stemmen op films uit 2013.
Mescaline
-
- 7089 messages
- 3223 votes
Waar je je top 10 van 2013 kan invullen kun je alles terugvinden. Alle bioscoop- en videoreleases en al je stemmen op films uit 2013.
Ja dat begrijp ik, maar in de voorgaande jaren stond alles overzichtelijk in 1 lijst dat ik me kan herinneren? dus inclusief je stemmen op films van bioscoop en video releases?
Montorsi
-
- 9716 messages
- 2375 votes
Ja dat begrijp ik, maar in de voorgaande jaren stond alles overzichtelijk in 1 lijst dat ik me kan herinneren? dus inclusief je stemmen op films van bioscoop en video releases?
Volgens mij niet hoor, dat zou ik dan al jaren hebben gemist in dat geval. Of je moet de gerangschikte stemmen van de films met dat productiejaar bedoelen?
Mescaline
-
- 7089 messages
- 3223 votes
Ja, ik dacht dat het eerst overzichtelijker was maar begin nu zelf ook te twijfelen haha 
John Milton
-
- 24222 messages
- 13387 votes
Het spijt me voor de vage vraagstelling.
Wat ik bedoelde is: volgen jullie bepaalde lijstjes bij het bepalen welke films jullie kijken? Ik ben zelf altijd iemand geweest die zich graag laat inspireren, maar ik betrap mezelf erop dat ik afhaak als enkele films in een lijstje tegenvallen.
Ik vroeg me af hoe jullie dit doen.
Dat wisselt, als ik een lijstje erg fijn/mooi/goed vind ga ik inderdaad daar meer films van kijken, en andersom geldt dit ook. Ik zal niet snel iets uit het lijstje musical pakken.
Aan de andere kant pak ik vaak films die op zoveel mogelijk lijstjes staan of wanneer ik een lijst pak die ik mooi vind sorteer ik op 'number of official lists'
Volgens mij niet hoor, dat zou ik dan al jaren hebben gemist in dat geval. Of je moet de gerangschikte stemmen van de films met dat productiejaar bedoelen?
voor zover ik weet is het exact hetzelfde als vorig jaar
AGE-411
-
- 10342 messages
- 750 votes
Ik vind 30 december wel weer vroeg om een lijst in te dienen.
Veel films uit 2013 zie ik pas in het begin van 2014.
Kunnen ze die lijst volgend jaar niet een maand verschuiven naar 30 januari? Zo krijgt iedereen de kans van nog rap enkele films 'in te halen'.
Metalfist
-
- 12407 messages
- 3964 votes
Ik ben al 2 maanden bezig met films in te halen
Om de deadline nu te gaan verplaatsen lijkt me ook onzin eerlijk gezegd tenzij jij verwacht dat je in 1 maand 10 betere films te zien zult krijgen dan in het gehele jaar.
AGE-411
-
- 10342 messages
- 750 votes
Ik ben al 2 maanden bezig met films in te halen
Om de deadline nu te gaan verplaatsen lijkt me ook onzin eerlijk gezegd tenzij jij verwacht dat je in 1 maand 10 betere films te zien zult krijgen dan in het gehele jaar.
Als we kijken in de toplijst van 2013 zien we dat het zwaartepunt van dit jaar vooral op het einde ligt. Door verschillende omstandigheden is het vaak onmogelijk om 'belangrijke' films nog voor het jaareinde te zien. Zo moet ik La Vie d'Adèle (2013) nog zien, en het lijkt me weinig waarschijnlijk dat dat voor het jaareinde nog lukt.
En bovendien is het niet eerlijk tegenover films die in de laatste week van december uit kwamen.
Metalfist
-
- 12407 messages
- 3964 votes
De toplijst van 2013 is natuurlijk ook niet echt representatief voor het gehele jaar. Nieuw uitgekomen films krijgen een hoge score omdat het meestal mensen zijn die echt benieuwd zijn naar de film en hem zo snel mogelijk zien. Een Hobbit 2 heeft momenteel ook 4 stemmen variërend van 4* tot 5* met uitzondering van dutchtuga die waarschijnlijk een persvoorstelling heeft gezien en semi gedwongen wordt. Hierdoor lijkt het alsof de beste films op het einde van het jaar uitkomen maar ik betwijfel of de top 10 van nu effectief over een jaar nog dezelfde top 10 zal zijn.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31148 messages
- 5448 votes
Het is ook gemakkelijker om blockbusters te zien, omdat die toegankelijker zijn in de bioscoop en door hun grote promotie sneller in 't oog springen. Pas later komen de tips binnensijpelen van 'kleinere' en over het algemeen wel betere films.
John Milton
-
- 24222 messages
- 13387 votes
Ik dacht 12 years a slave nog even mee te kunnen nemen, dat wordt hem ook niet... Grande bellezza en vie d'adele en upstream color, Frances na, Nebraska, zal echt keuzes moeten maken, krijg dat nooit allemaal nog gezien vrees ik. Volgens mij heb ik ook 2 films uit 2012 in mijn top 10 van 2013 omdat ze pas 2013 hier in de bios kwamen
horizons
-
- 5688 messages
- 2406 votes
De toplijst van 2013 is natuurlijk ook niet echt representatief voor het gehele jaar. Nieuw uitgekomen films krijgen een hoge score omdat het meestal mensen zijn die echt benieuwd zijn naar de film en hem zo snel mogelijk zien. Een Hobbit 2 heeft momenteel ook 4 stemmen variërend van 4* tot 5* met uitzondering van dutchtuga die waarschijnlijk een persvoorstelling heeft gezien en semi gedwongen wordt. Hierdoor lijkt het alsof de beste films op het einde van het jaar uitkomen maar ik betwijfel of de top 10 van nu effectief over een jaar nog dezelfde top 10 zal zijn.
Voeg dan na 1 jaar zo'n top 10 nog een keer toe.
Dus, maak nu ook top 10 voor 2012 
Metalfist
-
- 12407 messages
- 3964 votes
Daar zijn genoeg topics voor te vinden à la top 10 2007 en top 10 2012
horizons
-
- 5688 messages
- 2406 votes
Daar zijn genoeg topics voor te vinden à la top 10 2007 en top 10 2012
Maar het is veel leuker omdat via jullie website in te vullen. 
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Wat ik bedoelde is: volgen jullie bepaalde lijstjes bij het bepalen welke films jullie kijken? Ik ben zelf altijd iemand geweest die zich graag laat inspireren.
De laatste film uit de Top250 lijst was American Beauty. Flinke tegenvaller, en niet alleen voor mij. Heb daarna al een aantal films die op tv kwamen en in die lijst staan niet eens gekeken.
Ik heb eigenlijk nooit gebruik gemaakt van lijstjes als tips voor films. Ik kom vaak wel steeds vaker dezelfde users tegen (met dezelfde of tegenovergestelde smaak). Diens beoordelingen dienen als tip, kijken/of niet kijken. Lastiger wordt het bij films met weinig stemmen/berichten.
Prinz
-
- 1085 messages
- 4221 votes
De laatste film uit de Top250 lijst was American Beauty. Flinke tegenvaller, en niet alleen voor mij. Heb daarna al een aantal films die op tv kwamen en in die lijst staan niet eens gekeken.
Ik heb eigenlijk nooit gebruik gemaakt van lijstjes als tips voor films. Ik kom vaak wel steeds vaker dezelfde users tegen (met dezelfde of tegenovergestelde smaak). Diens beoordelingen dienen als tip, kijken/of niet kijken. Lastiger wordt het bij films met weinig stemmen/berichten.
Inderdaad, zo kom ik hier al jaren op deze site. Bepaalde users hier hebben een zeer gelijkaardige smaak of net compleet tegenovergesteld. Vaak ga ik op af op hun commentaar bij een film of ik hem al dan niet bekijk.
John Milton
-
- 24222 messages
- 13387 votes
Ik zit hier een dik jaar en ken weinig users hun smaak goed genoeg, wel een aantal wiens reviews ik goed/afgewogen vind, daar kan ik meestal wel wat mee. Maar niets in de trant van 'RamonK vindt die en die film goed, dan ik vast ook', maar dat heb ik lijstjes evenmin. Ik benut beide om film te ontdekken, maar ik kom ze meestal eerst op lijstjes tegen op ICM en dan kijk ik soms hier even, maar ik probeer meestal reviews te vermijden voor het zien van de film
AGE-411
-
- 10342 messages
- 750 votes
Vanaf morgen komt deze in de top250 te staan. Met een 3,79 en 1176 stemmen zou dit op plaats 202 moeten zijn.
AGE-411
-
- 10342 messages
- 750 votes
Uiteindelijk toch geen flutjaar, 2013 levert minimaal vier toekomstige top 250 films.
Het duurt nog 2 jaar voor ze kunnen binnenkomen in de lijst.
Je bent er trouwens eentje vergeten: La Vie d'Adèle (2013)
Zoals ik dus al zei: de weg naar de top 250 is nog lang!
Gravity (2013) is intussen tot 3,75 gedaald, en komt op die manier niet meer in aanmerking voor de lijst.
Er blijven dus nog slechts 4 potentiële kandidaten over...
mjk87 (moderator films)
-
- 14516 messages
- 4514 votes
Er blijven dus nog slechts 4 potentiële kandidaten over...
Ik ben benieuwd wat vooral The Wolf of Wallstreet gaat doen. American Hustle en 12 Years a Slave zullen, gezien de gemiddeldes van beide regisseurs, niet de toplijst gaan halen. Overige kandidaten zie ik ook niet meer, of Her of Dallas Buyers Club komt heel erg verrassend uit een hoek.
AGE-411
-
- 10342 messages
- 750 votes
Ik ben benieuwd wat vooral The Wolf of Wallstreet gaat doen. American Hustle en 12 Years a Slave zullen, gezien de gemiddeldes van beide regisseurs, niet de toplijst gaan halen. Overige kandidaten zie ik ook niet meer, of Her of Dallas Buyers Club komt heel erg verrassend uit een hoek.
Die tellen op korte termijn mee als 2014.
Wat ik wil zeggen: Ze zijn kandidaten voor de toplijst 2014 hier op moviemeter.
Maar uiteraard zullen ze binnen enkele jaren aanzien worden als film uit 2013.
mjk87 (moderator films)
-
- 14516 messages
- 4514 votes
Die tellen op korte termijn mee als 2014.
Wat ik wil zeggen: Ze zijn kandidaten voor de toplijst 2014 hier op moviemeter.
Maar uiteraard zullen ze binnen enkele jaren aanzien worden als film uit 2013.
Als je zo redeneert telt Django Unchained mee voor 2013 (op korte termijn) natuurlijk.
AGE-411
-
- 10342 messages
- 750 votes
Als je zo redeneert telt Django Unchained mee voor 2013 (op korte termijn) natuurlijk.
Inderdaad.
De film stond dan ook bovenaan in mijn lijst voor 2013.
En ik was niet de enige die hem kon waarderen: de film stond op plaats 3 in de top 2013. 
AGE-411
-
- 10342 messages
- 750 votes
Voor 't eerst in maanden nog eens een nieuweling in de top 250 (op plaats 137):
Kreeg op nog geen 3 maanden tijd 10 stemmen! Stak daarmee zelf Ivanovo Detsvo voorbij.
Die laatste gaat dan ook tergend traag. Slechts 3 nieuwe stemmen sinds Augustus ! (Ik had zijn binnenkomst voorspeld rond Kerstmis, maar 't zal dus wat later worden)
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12842 votes
Hopelijk meer richting Samouraï dan Cercle Rouge. Wel weer een lange ...
Spetie
-
- 38871 messages
- 8150 votes
Ik denk dat L'Armée des Ombres je minder gaat liggen. Ik vind Le Samouraï en Le Cercle Rouge qua thema en inhoudelijk veel dichter bij elkaar liggen. Le Samouraï is in ieder geval de meest stijlvolle. L'Armée des Ombres is duidelijk anders, ook vanwege het oorlogsthema. Maar goed, dat moet je zelf maar ervaren. 
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Ik vind films van toplijstjes bekijken sowieso een te groot risico. Het voorbeeld van American Beauty is een heel goeie. Zoveel lof kreeg het en ik vond er niets aan, dat thema ligt me gewoon niet. Er bestaat gewoonweg niet een soort genre of thema dat iedereen aanspreekt. Recensies lees ik wel, maar ik probeer vooral er inhoudelijk uit te halen wat mij aanspreekt. Zo had ik 28 Days later eens willen zien, totdat ik las dat het zombies waren die snel konden lopen, toen wist ik neen, toch maar niet. Dat was al een dikke afknapper in de remake van Dawn of the Dead. Maar dat is persoonlijk, een ander kan dat misschien weer geweldig vinden.
Films met weinig commentaren zijn sowieso een risico, maar op die manier ben ik op verrassend leuke films uitgekomen omdat het thema of inhoud me aanspreekt. Ik vind films met veel commentaren, hype en fandom eigenlijk nog een groter risico. Ik verwacht dan meestal erg veel, maar dat bekwam me vroeger nogal eens slecht (te veel voorbeelden Ghost Busters, Star Wars, Harry Potter...) Nu laat ik me niet meer leiden door hype, populariteit, scores maar vertrouw gewoon op mijn eigen voorkeuren.
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Ik heb nooit gebruik gemaakt van top/tiplijsten. Ik kijk gewoon wat me leuk lijkt. Ik vind het erg jammer dat, zoals nu weer bij Rear Window. Dat mensen weer afknappen op zo'n oude film. Op de site staan duizenden oude films, en daar zit voor iedereen wel wat tussen.... Maar ik kan het wel begrijpen.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Ook altijd leuk zijn zo die lijstjes voor de echte cinefielen. Vaak komen daar van die films waar ik misschien 1 keer op tien of minder misschien mij wel eens aan wil wagen en de rest zo iets heb van daar haal ik toch gewoon niks uit. Dat mensen misschien de mening of keuzelijst van een professionele recensent hoger zullen inschatten dan die van Jan Modaal, kan ik wel begrijpen. Maar ook filmkenners blijven mensen met hun eigen voorkeuren. Ze mogen nog 100 keer zeggen dat een van mijn favoriete films niet goed geacteerd of gefilmd is, dat zal niks aan mijn mening veranderen. Vaak zijn het steeds weer dezelfde genres die naar boven komen drijven bij dat soort top/tip lijstjes (drama, misdaad, thriller). Misdaad vind ik al 9 keer op 10 niet zo interessant en als het over drama gaat moet het thema me aanspreken.