• 178.096 movies
  • 12.215 shows
  • 33.986 seasons
  • 647.148 actors
  • 9.373.069 votes
Profile

Toplijsten (centraal topic)

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

John Milton wrote:

Maar is de top 250 echt louter een populariteitslijst? Als het aan mij legt is een toplijst meer dan dat.

Het is verre van een populariteitslijst maar eerder een "elitielijst". Laat het gros van de gebruikers hier die films bekijken, of ze daar zin in hebben of niet en het grootste gedeelte is er waarschijnlijk heel snel uit.

Fikret8

• 6170 messages
  • 4233 votes

Onderhond wrote:

Ik was zelf niet de grootste fan van LAC, maar zou niet weten waarom net die film niet zou thuishoren in de Top 250.

Is ook niet mijn favoriet uit de top 250, maar de hype rondom Law Abiding Citizen komt bij lange na niet in de buurt van een Avatar, Saw, Pirates Of The Caribbean, Harry Potter, Lord Of The Rings, Scarface of een The Dark Knight. Om over Shawshank Redemption dan nog maar te zwijgen. John Milton heeft zelf de complete top 3 uit het alternatieve top 250 lijstje in zijn eigen top 10 staan, die spannen op MovieMeter toch wel de kroon wat betreft populariteit. De gegeven "invalshoek" waarom LAC niet in de top 250 thuis hoort komt dan een beetje over als het zeiken om het zeiken.

Film Pegasus (moderator films)

• 31148 messages
  • 5448 votes

Dk2008 wrote:

(quote)

Het is verre van een populariteitslijst maar eerder een "elitielijst". Laat het gros van de gebruikers hier die films bekijken, of ze daar zin in hebben of niet en het grootste gedeelte is er waarschijnlijk heel snel uit.

Hoe kan dit een elitelijst zijn als je al minstens 250 stemmen moet hebben om er al op z'n minst in kan geraken? Het zou anders zijn als enkel de stemmen van de 250 gebruikers met de meeste stemmen meetellen voor de lijst.

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

Er zijn per dag 10 tot 15 inschrijvingen per dag. Net of die The Shawshank Redemption allemaal "de beste film aller tijden" vinden. Er wordt na zo'n tien jaar heel weinig gedaan met wat het gros van de gebruikers vind. Slecht een klein gedeelte daarvan gaat bepalen wat in die lijst komt.

• 31148 messages
  • 5448 votes

Ik denk altijd, als je niet stemt heb je niets te zeggen.

John Milton

• 24222 messages
  • 13387 votes

Fikret8 wrote:

(quote)

Is ook niet mijn favoriet uit de top 250, maar de hype rondom Law Abiding Citizen komt bij lange na niet in de buurt van een Avatar, Saw, Pirates Of The Caribbean, Harry Potter, Lord Of The Rings, Scarface of een The Dark Knight. Om over Shawshank Redemption dan nog maar te zwijgen. John Milton heeft zelf de complete top 3 uit het alternatieve top 250 lijstje in zijn eigen top 10 staan, die spannen op MovieMeter toch wel de kroon wat betreft populariteit. De gegeven "invalshoek" waarom LAC niet in de top 250 thuis hoort komt dan een beetje over als het zeiken om het zeiken.

Er mogen best populaire films in staan, Maar Law Abiding Citizen isn't even in the same league als de films die jij noemt (hoewel ik de meeste daarvan ook geen top 250 notering waard vind, kan ik het op zijn minst begríjpen). En ik zal wel weer eens uitstort of me heen krijgen voor het feit dat ik het überhaupt noém, maar Law Abiding Citizen is een matige actiethriller die 75 % van de critici op Rottentomatoes niet eens een voldoende geven. Nou zegt dat niet alles, veel klassiekers van nu zijn destijds matig onthaald (Shawshank, OUATITW), maar ik zie dat bij LAC gewoon echt niet gebeuren.

Mijn eigen top tien is trouwens aan vervanging toe en Shawshank staat er dan niet in denk ik. Maarre, zeiken om het zeiken doe ik niet aan hoor

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

Film Pegasus wrote:

Ik denk altijd, als je niet stemt heb je niets te zeggen.

Hoe bedoel je?

John Milton

• 24222 messages
  • 13387 votes

Ohhhh ik had echt een ruim verhaal geschreven, even naar ander tabblad om feitje te checken, BAF alles weg... Na even twijfelen toch maar opnieuw, zelfs een heel exposé geschreven, druk op wijzigen, blijft gewoon hangen, BAF weer alles weg, zowat een a4tje....

Dat doen we dus ook niet op de iPad over de WiFi, gdvrrrrpillekes...

horizons

• 5688 messages
  • 2406 votes

John Milton wrote:

Dat hangt net van je invalshoek af zou ik zeggen. De Telegraaf is de best verkopende krant van Nederland, is het daarom de beste krant? Op Televisie doen programma's als Holland's Got Talent en consorten het erg goed qua kijkcijfers, is het daarom kwalitatief goede televisie? Nee. Het is populair bij het grote publiek. En je kunt natuurlijk zeggen dat het daardoor ok is.

Hmm,

Jouw top 10 staat volgens mij compleet in de top 250, gaat daar het telegraaf argument ook op?

starbright boy (moderator films)

• 22407 messages
  • 5072 votes

Dk2008 wrote:

Een elitelijst is het alleen als je elite definieert met mensen die veel meer dan gemiddeld interesse hebben in film. Want dat is het publiek van deze site uiteindelijk. Maar dat vind ik een rare definitie van elite (wat sowieso al een vreselijk woord is).

Het is geen populariteitslijst van de gemiddelde Nederlander die af en toe eens een filmpje consumeert. Het is een populariteitslijst van de stemmende leden van Moviemeter. En dat zijn doorgaans mensen die veel meer dan gemiddeld films kijken en totaal uiteenlopende smaken hebben. Het zijn de 250 hoogst gewaardeerde films uit de paar duizend films waar het meest op gestemd is. Dat is wat het is en meer niet.

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

starbright boy wrote:

Een elitelijst is het alleen als je elite definieert met mensen die veel meer dan gemiddeld interesse hebben in film. Want dat is het publiek van deze site uiteindelijk. Maar dat vind ik een rare definitie van elite (wat sowieso al een vreselijk woord is).

Als mensen bij The Shawshank Redemption gaan schrijven dat ze een filmkenner zijn omdat ze die film als zeer goed hebben ervaren. Met andere woorden mensen die deze film niet als allerbeste film hebben ervaren (en dat zijn vaak mensen met ook heel wat stemmen), zijn dat dus niet, is dat wel degelijk een vorm van "elite".

Harry Potter bijvoorbeeld is natuurlijk wel populair zie hier http://www.moviemeter.nl/list/top_alt/ dus hoezo is die Toplijst een populariteitslijst?

John Milton

• 24222 messages
  • 13387 votes

horizons wrote:

(quote)

Hmm,

Jouw top 10 staat volgens mij compleet in de top 250, gaat daar het telegraaf argument ook op?

Ik begrijp niet precies wat je wilt zeggen vrees ik

• 22407 messages
  • 5072 votes

Als mensen bij The Shawshank Redemption gaan schrijven dat ze een filmkenner zijn omdat ze die film als zeer goed hebben ervaren. Met andere woorden mensen die deze film niet als allerbeste film hebben ervaren (en dat zijn vaak mensen met ook heel wat stemmen), zijn dat dus niet, is dat wel degelijk een vorm van "elite".

Dat is arrogantie van een bepaalde gebruiker. Heel wat anders. Bovendien neemt het gemiddelde van Shawshank alleen maar toe. Recente kijkers vinden de film alleen maar beter. Hij stond hier vroeger vaak ook niet op een, maar de laatste jaren is de film uitgelopen.

Harry Potter heeft gewoon ook wat meer stemmers die de films niet zo goed vinden. Dat telt niet mee in de alternatieve lijst, wel in de gewone. Maar het zijn beide populariteitslijsten, net anders berekend.

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

Edit: deze staat er wel in Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 2 (2011) (maar wel sinds kort dan)

mjk87 (moderator films)

• 14516 messages
  • 4514 votes

En dat is dan weer veruit de minste Potter-film.

• 22407 messages
  • 5072 votes

Dk2008 wrote:

Edit: deze staat er wel in Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 2 (2011) (maar wel sinds kort dan)

Staat erin sinds hij erin mag (sinds 13 juli, twee jaar na de premiere).

• 31148 messages
  • 5448 votes

Dk2008 wrote:

(quote)

Hoe bedoel je?

Ik bedoel gewoon dat de Top 250 wordt samengesteld door iedereen die stemt. Het gaat dus niet op dat de lijst gekleurd is omdat het maar door enkelingen wordt samengesteld. Als je een film niet goed vindt is dat gewoon zo. Ik heb ook wel films uit de top 250 die bij mij geen voldoende halen. Al weet ik niet of ik tot die zogezegde 'elite' hoor.

John Milton

• 24222 messages
  • 13387 votes

mjk87 wrote:

En dat is dan weer veruit de minste Potter-film.

Ik moet zeggen dat ik dat ook de meest dragelijke vond. Heb ze allemaal gezien, maar het blijven voor mij toch iets teveel kinderfilms, ondanks de zwaarder thematiek in de latere delen. Just not my cup of tea.

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

Ik heb er geen één gezien. Hou er niet van. Maar die films zijn gewoon heel populair. Dat kan je zien aan het vele publiek dat er op afkomt. (Er is dan er dan ook geen één met minder dan 1000 stemmen). Niet of wel goed doet er minder toe. Het zijn familefilms, gemakkelijk toegankelijk voor een breed publiek.

John Milton

• 24222 messages
  • 13387 votes

Tsja, laat dat nou net het genre zijn dat ik het meest vermijd... Ik grap wel eens tegen mijn vriendin: " ik wil geen blije film! Ik wil pijn, wanhoop ellende en lijdenswegen!" Uiteraard zwaar overdreven maar er schuilt wel een kern van waarheid in. Al heb ik vanmorgen nog wel weer moeten janken om het einde van Big Fish... Dat dan weer wel ?

Fikret8

• 6170 messages
  • 4233 votes

Pijn, wanhoop, ellende, lijdensweg. Dan raad ik je Irréversible (2002) aan.

Tip: Kijk hem zonder je vriendin (is te vrouw onvriendelijk).

John Milton

• 24222 messages
  • 13387 votes

Ligt klaar, al jaren trouwens, wel paar scenes geanalyseerd met filmminor, maar nooit helemaal gezien.

RuudC

• 4636 messages
  • 2529 votes

Waag het niet om kritisch te zijn tegenover die film, want anders krijg je Dwarrel op je nek.

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

John Milton wrote:

... Ik grap wel eens tegen mijn vriendin: " ik wil geen blije film! Ik wil pijn, wanhoop ellende en lijdenswegen!" Uiteraard zwaar overdreven maar er schuilt wel een kern van waarheid in.

Ik zit dus net in de contra. Het leven zit vol drama. Uiteraard ook weer overdreven. Maar wil daarom juist als afleiding, blije films zien. Ik zal je niet vaak bij films tegen komen denk ik. Dat ik je bijvoorbeeld bij Casablanca wel tegenkom, is omdat het een heel populaire film is (geweest). Maar in hoeverre nu nog is de vraag. Stel hij komt op tv, wordt er dan massaal naar gekeken, of is het meer een selecte groep? (die vervolgens ook gaat bepalen dat het (nog steeds) een topfilm is).

Erwinner

• 33715 messages
  • 3079 votes

Een hoopje nostalgische kijkers waarvan het te langzaam uitdunt.

John Milton

• 24222 messages
  • 13387 votes

Erwinner wrote:

Een hoopje nostalgische kijkers waarvan het te langzaam uitdunt.

Is dat straf voor mijn gezanik over LAC?

Ik ben serieus dol op Casablanca, een geweldige film. Sterker nog, ik heb er dit jaar in bioscoop 't Hoogt (Utrecht) een We Want Cinema event voor georganiseerd, en hem dus weer in de bios gezien. En het jaar ervoor heb ik hem in Groningen in de bios gezien. Maar ik denk dat het helemaal niet onredelijk is om te stellen dat nostalgie daar iets mee te maken heeft, of nostalgische gevoelens in elk geval, want ik ben zelf als begin dertiger te jong voor herinneringen van die tijd. Maar als ik de colleges even op laat borrelen (t'is alweer even geleden) dan was het volgens mij prof. Ankersmit die nostalgie definieerde als 'het besef van een onherstelbare breuk met het verleden'. En dat kun je natuurlijk hebben zonder het zelf ooit te hebben meegemaakt.

Dk2008 wrote:

(quote)

Ik zit dus net in de contra. Het leven zit vol drama. Uiteraard ook weer overdreven. Maar wil daarom juist als afleiding, blije films zien. Ik zal je niet vaak bij films tegen komen denk ik. Dat ik je bijvoorbeeld bij Casablanca wel tegenkom, is omdat het een heel populaire film is (geweest). Maar in hoeverre nu nog is de vraag. Stel hij komt op tv, wordt er dan massaal naar gekeken, of is het meer een selecte groep? (die vervolgens ook gaat bepalen dat het (nog steeds) een topfilm is).

Maar we komen elkaar vast wel tegen hoor Dick, ik kijk ook af en toe Intouchables, Philomena of andere lichtvoetigere films.Maar je hebt gelijk hoor, 'Life is Pain, didn't you know???', sprak Geena Davis in al haar wijsheid in 'The Long Kiss Goodnight'. Ik snap de tendens voor film als verstrooing, amusement en escapisme dus volledig, maar ik kan slechts een beperkte hoeveelheid humor en kolder aan. Al mag ik in mijn eigen leven graag de joker uithangen, misschien is dat het wel, dat ik me al genoeg vermaak met mijn eigen domme fratsen dat ik de ernst juist bij films zoek?

Prinz

• 1085 messages
  • 4221 votes

Wat is jullie grootste inspiratiebron voor het kijken van films?

John Milton

• 24222 messages
  • 13387 votes

Hoe bedoel je? Een inspiratiebron die tot films kijken leidt? Of op welke wijze films inspireren tot andere zaken of gedachten ?

Prinz

• 1085 messages
  • 4221 votes

Het spijt me voor de vage vraagstelling.

Wat ik bedoelde is: volgen jullie bepaalde lijstjes bij het bepalen welke films jullie kijken? Ik ben zelf altijd iemand geweest die zich graag laat inspireren, maar ik betrap mezelf erop dat ik afhaak als enkele films in een lijstje tegenvallen.

Ik vroeg me af hoe jullie dit doen.

Mescaline

• 7089 messages
  • 3223 votes

Even een vraagje over de top 10 lijst van 2013, ik kan alleen stemmen terug vinden van het productie jaar 2013 en niet de lijst met alle films die uit zijn gekomen en waar ik op heb gestemd.

Dit was vorig jaar toch anders en overzichtelijker?

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.