- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Toplijsten (centraal topic)
Toplijsten (centraal topic)
Goodfella_90
-
- 10408 messages
- 2597 votes
Ligt dat niet aan feit dat het gewoon erg goede films zijn, wat ook direct de reden is dat het klassiekers geworden zijn? Geen wonder dat de verhouding niet 50 50 is.
Onderhond
-
- 87627 messages
- 12899 votes
Ligt dat niet aan feit dat het gewoon erg goede films zijn, wat ook direct de reden is dat het klassiekers geworden zijn?
En deze redenering zint mij dus niet. Het zijn gewoon de Titanics van "de betere film" wat mij betreft. Vertaal boxoffice naar kritische appreciatie, maar de hype en jaknikkerij wordt er daarom niet minder om.
Daarbij is er de laatste 50 jaar enorm veel veranderd, waardoor regisseurs veel meer en betere middelen gekregen hebben om hun doel te berijken. Toch erg vreemd dat daar dan geen betere films lijken uit te komen.
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Sowieso een beetje raar om ophef te maken over Dolls en te zeggen dat klassiekers het veels te goed doen, terwijl vandaag nog The Wild Bunch en Midnight Cowboy de lijst verlaten hebben en ook recent nog His Girl Friday. 3 films die ik zeer waardeer. Ik zie juist veel klassiekers dalen in de lijst. Met name bij de echt oude films (jaren 50 of ouder) worden steeds meer onvoldoendes uitgedeelt, lijkt het. Vaak zonder toelichting.
Ik begrijp dat het jammer is dat Dolls uit de top 250 is, maar bij zo'n aparte film is dat vaak helaas onvermijdelijk. De pakketservice de schuld geven gaat wat ver. De pakketservice heeft de film ook een aantal fans opgelevert. Toch minstens zo belangrijk. Kitano heeft overigens nog 3 films in de lijst buiten Dolls.
kos
-
- 46726 messages
- 8880 votes
Bovendien worden klassiekers nu eenmaal niet zo snel bekeken door mensen die niets met dat soort films hebben.
italian
-
- 1391 messages
- 262 votes
Daarbij is er de laatste 50 jaar enorm veel veranderd, waardoor regisseurs veel meer en betere middelen gekregen hebben om hun doel te berijken. Toch erg vreemd dat daar dan geen betere films lijken uit te komen.
Regisseurs gebruiken dan ook dezelfde oude formule omdat die gewoon het meest geliefd is.
Waarom anders al die horrorremakes ?
Film was kunst, maar wordt steeds meer en meer een manier om aan geld te geraken...
Goodfella_90
-
- 10408 messages
- 2597 votes
En deze redenering zint mij dus niet. Het zijn gewoon de Titanics van "de betere film" wat mij betreft. Vertaal boxoffice naar kritische appreciatie, maar de hype en jaknikkerij wordt er daarom niet minder om.
Kan mij wel in de omschrijving vinden, maar dit levert aan de andere kant ook veel mensen op die het stoer vinden om juist deze films laag te beoordelen. Het houdt elkaar ongeveer in balans, de rest van de score ligt puur aan de kwaliteit en toegankelijkheid van de film.
Ik weet niet of het vreemd is, dan eerder toeval. Special effect krijgen vaak de overhand, wat juist een averechts effect heeft.
Onderhond
-
- 87627 messages
- 12899 votes
Gaat over veel meer dan enkel de pure special effects, al hebben nieuwe cameratechnieken er zeker wel mee te maken.
Sowieso kan monteren veel preciezer, is het sound design veel zuiverder en ook veel preciezer, is er gewoon zoveel meer mogelijk. Veel minder taboes, veel meer vrijheid.
Al lijkt net dat het grote struikelblok te zijn voor een hele hoop mensen, die liever niet al te ver afwijken van wat ze kennen, en film nog steeds zover mogelijk in de veilige literaire richting willen duwen.
Tja, hier geloof ik dus niks van.
Goodfella_90
-
- 10408 messages
- 2597 votes
Begrijp ik je goed als jij van mening bent dat klassiekers doorgaans hogere scores krijgen, omdat het gros niet laag wil stemmen om het feit dat ze door de score denken dat het wel goed moet zijn? 
Onderhond
-
- 87627 messages
- 12899 votes
Ik denk zeker dat er meer mensen zijn die vinden dat "het loont" om toch maar niet te laag te stemmen.
Daarbij zijn er uiteraard andere factoren (selectief publiek ed), maar een Aziatische zal veel makkelijker last hebben van een verdwaald wildkijker onder het mom van "een brede smaak" te hebben.
Ik denk dat Italian er dicht bij zit met :
Een gevoel dat bij klassiekers (een de ouderdomsbarriere over) ook helemaal niet meespeelt, integendeel.
't Is toch duidelijk te zien dat een film die in een toplijst staat veel meer fans aantrekt. Zo komen "de juiste" mensen veel makkelijker op zo'n film af. Je ziet het ook goed bij een film als Dead Leaves. Hoge score, veel volk. Totaal weggevallen na een rondje pakketservice en amper nog iemand die de film aandacht schenkt.
Een plaatje in de Top 250 is veel belangrijker dan 3 fans gewonnen met de pakketservice.
Goodfella_90
-
- 10408 messages
- 2597 votes
Maar het probleem is dat het gros van de hedendaagse jongeren niet over deze ouderdomsbarriere heen kunnen/willen, waardoor er van hun kant toch erg veel slechte stemmen bijkomen.
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Sterker nog Onderhond, jij bent die ouderdomsbarriere nooit overgekomen! En jij bent absoluut niet de enige.
Onderhond
-
- 87627 messages
- 12899 votes
Hoezo "erg veel" ? Bij de meeste van de recente oudere toevoegingen zijn amper lage stemmen te vinden. Rocco heeft nog geen enkele 0.5*, terwijl Tokyo.Sora niet eens 10 stemmen in de Tip 150 overleeft (30 stemmen en hij ligt er al uit).
Het verschil is dat de jongeren die de ouderdomsbarriere niet overkomen gewoon zulke films negeren, terwijl de "meer openminded filmfan" natuurlijk van alles wat wil meepikken. Vaak met jammerlijke resultaten voor de apartere films.
En jij bent absoluut niet de enige.
Vast niet, waarschijnlijk ben ik dan de enige die durft stemmen of er wat over durft te zeggen.
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Het lijkt net alsof je wilt zeggen dat niemand die klassiekers echt goed vind, maar dat ze gewoon hoog stemmen vanwege de status. Dat is toch overdreven. Als die jongeren waar jij het over hebt Aziatische films kijken en vervolgens negeren na een tegenvaller lijden de Aziatische films er even goed niks onder. Het zijn juist die 'open minded filmfans' die deze Aziatische, evenals de klassieke, films wel weten te waarderen. De Aziatische films hebben niet meer of minder barrieres dan de klassieke films zou ik zeggen.
kiriyama
-
- 9849 messages
- 0 votes
Goed gezegd the one ring.
Zo zie ik het dus ook.
Onderhond
-
- 87627 messages
- 12899 votes
Het lijkt net alsof je wilt zeggen dat niemand die klassiekers echt goed vind, maar dat ze gewoon hoog stemmen vanwege de status.
Ik wil zeker niet beweren dat iedereen de menigte volgt (voor alle duidelijkheid)
Om maar te zeggen dat het jammer is dat Jordy die bold tags heeft weggehaald.
En dan even kijkend naar de scores van de gemiddelde moderne Aziatische film ivm de klassiekers, is de balans snel gemaakt. De barrieres zijn misschien hetzelfde, het volk dat er willens nillens over probeert te springen zal wel anders zijn dan.
kiriyama
-
- 9849 messages
- 0 votes
Dolls gaat waarschijnlijk morgen de top 250 uit.
Waar moet het heen met deze wereld. 
kos
-
- 46726 messages
- 8880 votes
Ik snap allemaal weinig van deze discussie. Of mensen nou via een pakketservice of andere weg een bepaalde film zien doet natuurlijk weinig af aan of ze hem goed vinden of niet. Vinden ze hem niet goed krijg je een laag cijfer.
Doet weinig af aan de validiteit lijkt me.
Onderhond
-
- 87627 messages
- 12899 votes
Gaat erover welk publiek een film aangeboden krijgt en het effect op de score. Als je bij de volgende vertoning van Saw III buiten de cinema DVDtje van Rocco gaat uitdelen met een flyertje erbij "en daarna zeker stemmen op MovieMeter" zal het ook snel gedaan zijn met die film. Zeker bij films die sowieso al een iets kleinere doelgroep aanspreken zijn enkele lage scores nefast voor de zichtbaarheid op de site.
kos
-
- 46726 messages
- 8880 votes
Tja, recente films zijn ook beter beschikbaar dus kunnen ook meer beoordelingen verwachten om maar wat te noemen. Grotere beschikbaarheid betekent meer mensen die de film kunnen beoordelen. Maar jij impliceert meteen dat mensen die de films zien er een dubbele agenda op nahouden, terwijl ze een film gewoon goed of niet goed vinden.
Ik zou mn favoriete films gewoon zo veel mogelijk aan iedereen willen laten zien, maakt niet uit wat ze er uiteindelijk van vinden.
neo
-
- 15436 messages
- 10052 votes
Paar dagen terug schreef ik bij de pakketservice topic van mijn top 10 film Abril Despedaçado:
''Het is juist leuk dat deze film meer stemmen krijgt, en misschien sommige het ook wel prachtig vinden. Dat lijkt mij waardevol, en niet of het gemiddelde nu hoger of lager wordt.''
Onderhond
-
- 87627 messages
- 12899 votes
Tja, sorry dat ik van een site als MM toch enige input verwacht qua ontdekken van films die anders aan mij voorbij zouden gaan.
Het feit dat de meeste echt boeiende films ergens tussen de 3.00-3.50 staan maakt die zoektocht er nu niet meteen gemakkelijker op. Eens een film uit de toplijsten verdwijnt, verlaagt de zichtbaarheid van die film enorm, zeker als het gaat om films die sowieso niet snel op TV uitgezonden worden. Dat merk je vaak bij films. De pakketservice geeft vaak een erg tijdelijke impuls. Als de film teveel daalt verdwijnt zo'n film uit het zicht en hoor je er amper nog wat van.
Nogmaals, een film als Dead Leaves kan zeker een duidelijke doelgroep aanspreken, maar zo'n film laat je beter niet zien aan mensen die al bibberen bij 2 cuts/minuut. Vanuit een objectief perspectief is het logisch dat de film niet echt hoog scoort, maar als filmliefhebber heb je daar betrekkelijk weinig aan. Dolls heeft het lang erg goed gedaan. Kijk even naar het grafiekje en je ziet erg goed wanneer de film de pakketservice ingegaan is. Het feit dat de film nu uit de Top 250 dondert is wmb schadelijker dan die drie fans die hij daartegenover gewonnen heeft.
neo
-
- 15436 messages
- 10052 votes
Het feit dat de meeste echt boeiende films ergens tussen de 3.00-3.50 staan maakt die zoektocht er nu niet meteen gemakkelijker op.
Voor jou misschien niet (en natuurlijk ook andere), maar ook voor vele juist in hogere gemiddeldes. Waar ik dan bij uitkom is dat juist mensen die merken dat bv de top lijst afwerken hen niet tevreden stelt (en uitloopt op teleurstelling) niet de beste manier is om te ontdekken. Zie dat zowel mensen, die wel of niet mainstream liefhebber zijn, teleurgesteld raken in hoge films in de lijst uit beiden 'soorten'. Dan is de indiduele users met soortgelijke smaak volgen een betere optie.
Dat iedereen begint als mainstream kijker mag wel een feit genoemd worden. Of je verder wil kijken is aan jezelf. Dan is de kans veel groter dat iemand Dolls 'wild' gaat kijken saai of slecht vindt dan andersom. Maar wil je dan voorkomen dat die doelgroep het maar nooit probeert?
Om het zo zichtbaar te houden in de toplijst? Mainstream publiek is groter als arthouse. Er zullen er altijd meer zijn die niks Dolls vinden, maar juist die paar die het wel wat vinden, daar zou je dan van moeten genieten. En dat zal meer ten koste gaan van een eventueel plek in een lijstje. Je kritiek is een onoplosbaar 'probleem'.
us_raider
-
- 2034 messages
- 0 votes
Onderhond, waarom denk je eigenlijk dat er wel veel mensen zijn die meer 'Dolls-films gaan kijken', ook al is Dolls hen niet bevallen, en waarom denk je dat er niet veel van deze mensen zijn wat betreft de klassiekers.
Als de 'openminded filmfan' een paar 'Dolls-films' heeft gezien en hij/zij weet ze totaal niet te waarderen, dan zal hij/zij het wel bij deze portie laten.
Overigens ben ik het wel met je eens over de mensen die letten op de status van een film. Iemand die zich registreert op MovieMeter en nog moet bedenken wat voor gemiddelde hij zal geven aan een film die hij in het verleden heeft gezien, zal z'n stem echt wel laten beïnvloeden door het gemiddelde. Een serieuze gebruiker zal z'n stem niet te veel af laten wijken van het gemiddelde, maar het gemiddelde volgen. Zo is het gemiddelde nog wat steviger vastgeroest.
Onderhond
-
- 87627 messages
- 12899 votes
Maar wil je dan voorkomen dat die doelgroep het maar nooit probeert? ... Je kritiek is een onoplosbaar 'probleem'.
Helemaal niet. Het gaat ook niet om "problemen oplossen". Het gaat om de juiste balans vinden.
En die balans is vaak veel beter zonder pakketservice, is al meerdere keren gebleken. Er zullen altijd wel mensen zijn die zich mispakken aan een film, niks mis mee. Alleen, gooi zo'n kleine film voor een hele hoop wildkijkers die enkel de postzegel moeten betalen en die groot wordt onevenredig groot. Dolls heeft gewoon altijd zijn mannetje gestaan in de Top 250, waarbij het stemmenaantal gestaag maar zeker groeide. Eén rondje pakketservice en hij is er (zo goed als) uitgedonderd.
Daarbij is Dolls een film die makkelijk te vinden is voor mensen die er echt interesse in hebben, zelfs te koop tegen bijna-huur prijzen. Het verschil is dus zeker wel opvallend.
kos
-
- 46726 messages
- 8880 votes
Dat heb je nu eenmaal met films die meer love-it-or-hate-it zijn. Die kunnen nooit een hoog gemiddelde behouden omdat de mensen die er niks aan vinden er ook meteen helemáál niks aanvinden.
Klassiekers liggen ondanks hun ouderdom toch vaak dichter bij mainstream films, zodat mensen wiens kopje thee het niet is er toch nog wat mee kunnen, i.t.t. een Tetsuo o.i.d. waar ze dan helemaal niks mee kunnen en een heel laag cijfer geven.
Dat soort films kunnen dan ook nooit een hoog gemiddelde behouden.
Onderhond
-
- 87627 messages
- 12899 votes
Die kunnen nooit een hoog gemiddelde behouden omdat de mensen die er niks aan vinden er ook meteen helemáál niks aanvinden.
Alleen hebben zulke films vaak wel een barriere die een substantiële groep mensen tegenhoudt die films toch te gaan kijken. Met een pakketservice wordt die barriere vaak afgebroken.
Een ander goed voorbeeld is Rubber's Lover. Een film die zijn fans wel getrokken zou hebben, maar nu totaal verloren staat op deze site. Is gewoon jammer, vooral dan omdat er waarschijnlijk nog een hoop potentiële Rubber's Lovers op de site staan die ik om deze reden misloop.
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
Doe Onderhond een rondje klassieker en het gemiddelde van de desbetreffende film daalt ook. Ik zie het probleem niet zo.
Alastor
-
- 2634 messages
- 3018 votes
Bijna aandoenlijk dit betoog van Onderhond.
Omdat je blijkbaar input verwacht, zal ik de beroerdste niet zijn en wat tips geven:
Mochten deze titels je nog niet opgevallen zijn..
Onderhond
-
- 87627 messages
- 12899 votes
Doe Onderhond een rondje klassieker en het gemiddelde van de desbetreffende film daalt ook. Ik zie het probleem niet zo.
Zoals ik al (een aantal keer) aanhaalde, is het de kwantiteit die een rol speelt.
Het is inderdaad vaak zo dat klassiekers een 0.01 of twee dalen als ik de film gezien heb, maar voor elke Onderhond die een rondje klassieker doet zijn er 10 andere die een rondje bij een andere (laten we het 'aparte film' noemen) film doen.
Het gezaag van jullie zou ook heel wat groter zijn moesten er hier 10 Onderhonden zitten. 0.02* vangt een goeie film wel op, 0.2* is nefast voor een hoop films, waardoor ze in de vergetelheid raken.
Alastor: bedankt, zien er boeiende films uit. Het probleem is echter niet dat ik tips van personen mis, eerder dat ik op enige gestructureerde manier tips uit de site zou kunnen halen.
Mug
-
- 13981 messages
- 5969 votes
Het probleem is echter niet dat ik tips van personen mis, eerder dat ik op enige gestructureerde manier tips uit de site zou kunnen halen.
Daarvoor is er een deelforum 'genres (en landen)' opgericht waar dat soort tips gestructureerd gegeven kunnen worden.