- Home
- Filmforum
- Film - Festivals en evenementen
- De Oscars
De Oscars
Kisje
-
- 970 messages
- 1190 votes
Die worden weer uitgezonden op Prime (moet je natuurlijk wel Telenet hebben).
Damn, misschien dan toch ff Prima fixen 
NYSe
-
- 1749 messages
- 1611 votes
The Master net gezien. Geen nominatie voor Best Picture? En dan Django Unchained, Zero Dark Thirty, Life of Pi en Argo wel? Begrijp me niet verkeerd, allemaal prima films, maar vergeleken met de nieuwe Paul Thomas Anderson?
Zou me niks verbazen als de Academy zich gewoon niet durft te branden aan de Scientology-controverse...
Kisje
-
- 970 messages
- 1190 votes
The Master net gezien. Geen nominatie voor Best Picture? En dan Django Unchained, Zero Dark Thirty, Life of Pi en Argo wel? Begrijp me niet verkeerd, allemaal prima films, maar vergeleken met de nieuwe Paul Thomas Anderson?
Zou me niks verbazen als de Academy zich gewoon niet durft te branden aan de Scientology-controverse...
Dat Life of Pi genomineerd is voor best picture, daar kan ik ook niet goed bij. Maar een film zoals Argo mag in mijn ogen toch zeker beloond worden. Ik vind dat The Master het vooral moet hebben van Phoenix, Adams en Hoffman maar niet zo zeer van het verhaal op zich.
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Dat lijkt me stug. Zeker omdat het als kritiek op Scientology niet veel voorstelt, iets wat The Master vaker verweten wordt dan dat die Scientology aanviel.
Het ontvangst van de critici bij The Master was erg vreemd, aangezien er zeker aan het begin weinig zinnigs uitkwam. Zelfs de meesten die positief waren gaven toe niet te weten waar ze nou precies naar hadden gekeken. In de maanden die verstreken zijn hebben veel critici uiteindelijk toch maar besloten te bestempelen als een interessante mislukking, een enorm afstandelijk meesterwerk of gewoon een onbegrijpelijke janboel. Mensen die de film én liefhebben én er iets zinnigs over wisten te zeggen zijn opvallend schaars. The Master is niet universeel geliefd. Daar komt nog eens bij dat de leden van de Academy vaak minder open staan voor moeilijke films dan de critici en je kunt raden waarom The Master niet genomineerd is. Helaas.
NYSe
-
- 1749 messages
- 1611 votes
Dat lijkt me stug. Zeker omdat het als kritiek op Scientology niet veel voorstelt, iets wat The Master vaker verweten wordt dan dat die Scientology aanviel.
Het ontvangst van de critici bij The Master was erg vreemd, aangezien er zeker aan het begin weinig zinnigs uitkwam. Zelfs de meesten die positief waren gaven toe niet te weten waar ze nou precies naar hadden gekeken. In de maanden die verstreken zijn hebben veel critici uiteindelijk toch maar besloten te bestempelen als een interessante mislukking, een enorm afstandelijk meesterwerk of gewoon een onbegrijpelijke janboel. Mensen die de film én liefhebben én er iets zinnigs over wisten te zeggen zijn opvallend schaars. The Master is niet universeel geliefd. Daar komt nog eens bij dat de leden van de Academy vaak minder open staan voor moeilijke films dan de critici en je kunt raden waarom The Master niet genomineerd is. Helaas.
Helemaal waar. Desalniettemin was de controverse er wel... hoewel inderdaad niet erg gegrond.
Anderzijds heeft de Academy zich in de geschiedenis inderdaad te weinig open gesteld voor de wat wrangere, ongemakkelijkere cinema waar The Master toch wel onder valt.
Maar dan staat dáár weer tegenover dat The Master, net als Andersons vorige werk There Will Be Blood, weer die Grootse Amerikaanse Thema's behandeld waar de Academy zo gek van is.
Gewonnen zou hij inderdaad misschien nooit gehad hebben, maar een nominatie leek me (zelfs al voor ik de film zag) zo voor de hand liggend. Helaas, inderdaad. Maar toch ook verrassend.
SaintOfKillers
-
- 382 messages
- 339 votes
En ACE (de American Cinema Editors) geven hun award aan.... Argo (voor drama) en Silver Linings Playbook (voor comedy).
Als Argo vanavond ook nog de WGA binnenhaalt, is 't helemaal over. Als Lincoln daar wint, dan heeft die misschien nog 10% kans om de oscar te winnen, alhoewel... waarop is dat eigenlijk gebaseerd?
Las deze week nog een interessante stelling dat de frontrunner-status van Lincoln compleet fake was en volledig door de media is geschapen. Die status had nauwelijks een basis. Ja, hij heeft de meeste nominaties, maar dat gold ook voor Benjamin Button. Uiteindelijk heeft Lincoln enkel beste film gewonnen bij de Dallas-Fort Worth Film Critics en die zijn even belangrijk als ze klinken.
De enige die Argo ooit wat pijn kon doen was niet Lincoln, niet Life of Pi, niet Silver Linings Playbook, maar eigenlijk Zero Dark Thirty, tot die plots controversieel werd om belachelijke redenen.
mjk87 (moderator films)
-
- 14544 messages
- 4522 votes
Wel enig idee wie dan beste regie krijgt?
SaintOfKillers
-
- 382 messages
- 339 votes
Nee.
Grappige daar is dat Affleck daar uiteraard de grote slokop is, af en toe eens verslagen door Bigelow en er was nog sporadischer eens winst voor Ang Lee, David O. Russell of Paul Thomas Anderson. Spielberg nergens te bespeuren.
Iedereen heeft het over die film die gaat winnen zonder regie-nominatie als stunt, maar er gaat een regisseur winnen die ofwel bijzonder weinig ofwel (in het geval van Spielberg) helemaal niets heeft gewonnen tijdens het seizoen. Dat vind ik nog veel uitzonderlijker.
Ik zie het wel gebeuren dat na de oscaruitreiking Anna Karenina meer oscars heeft gewonnen dan Lincoln.
Maar wie er regie gaat winnen? Ik geef ze allemaal wel kansen, behalve Zeitlin dan, die zie ik bij geen enkel scenario winnen.
DonPeliculón
-
- 775 messages
- 980 votes
Wie zal er met de Oscar voor Best Original Score aan de haal gaan denken jullie? Ik vind er niet echt één uitspringen van de vijf genomineerden, al vind ik die voor Skyfall wel duidelijk minder dan de andere vier.
mjk87 (moderator films)
-
- 14544 messages
- 4522 votes
Ik vond die van Skyfall wel prima al gaat die ongetwijfeld Best Original Song winnen. Argo was aardig maar niet direct heel bijzonder, Life of Pi vond ik niets. Ik zie Anna Karenina deze wel winnen, al mag Williams hem voor Lincoln hebben. Rustige muziek en toch presidentieel, altijd sfeerverhogend zonder de nadruk op zichzelf te leggen. En het deed me soms denken aan Dvoraks New World Symphony. Dus ja, dat mag. Maar zoals SaintOfKillers zegt, Lincoln kan maar zo eens op 1 Oscar uitkomen (Day-Lewis is wel zeker dunkt me)
SaintOfKillers
-
- 382 messages
- 339 votes
Denk trouwens niet dat er een film meer dan 3/4 oscars gaat winnen, zie niet in welke dat zou gaan doen. Ondanks de hype zie ik Argo echt niet winnen voor sound mixing, score of supporting actor. Life of Pi zie ik wel winnen bij cinematography en visual effects. Verder heeft die wel kansen bij production design, score en regisseur, maar om die dan alle 3 te gaan winnen....
Enige enigszins realistische kandidaat op 5 lijkt me dan Les Miserables (Hathaway, sound mixing, make up, costume design, production design), maar die laatste 2 zie ik eerder naar Anna Karenina gaan.
mjk87 (moderator films)
-
- 14544 messages
- 4522 votes
Verder is inderdaad weinig zeker. SLP kan ook regie, actrice, acteur in bijrol en script winnen.
DonPeliculón
-
- 775 messages
- 980 votes
Hm ja, kan denk ik alle kanten op wat betreft de muziek dan, al verwacht ik eerlijk gezegd Skyfall en Argo niet. Williams mag 'm van mij altijd wel hebben, die man kan er geen genoeg krijgen haha. Maar de andere vind ik ook gewoon goede scores.
timbo_
-
- 13116 messages
- 3871 votes
Heb mijn voorbeschouwing inmiddels weer af.
Mijn voorspelling in belangrijkste categorieën:
Beste Film: Argo
Beste Regisseur: Steven Spielberg
Beste Acteur: Daniel Day-Lewis
Beste Actrice: Jennifer Lawrence
Beste mannelijke bijrol: Tommy Lee Jones
Beste vrouwelijke hoofdrol: Anna Hathaway
Beste originele scenario: Zero Dark Thirty
Beste bewerkte scenario: Lincoln
Beste buitenlandse film: Amour
Beste animatiefilm: Wreck-It Ralph
Voor uitgebreide uitleg zie: Filmmad.nl | Oscars: Voorbeschouwing
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Vrouwelijke bijrol bedoel je, en maak van Anna dan gelijk Anne
.
cordiacovens
-
- 1526 messages
- 1447 votes
Ik denk dat Amour original screenplay wint
SaintOfKillers
-
- 382 messages
- 339 votes
En de WGA is voor Zero Dart Thirty en Argo, de 1 op 12 voor Lincoln komt nog een stap dichter.
Klein deukje ook in de comeback van Silver Linings Playbook.
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Pff, die Argo-verering begint een beetje uit de hand te lopen. Aardig filmpje, maar een prijs voor het script en eerder ook al casting gaat voorbij elke vorm van redelijkheid. Ik mag toch hopen dat Lincoln Argo bij de Oscar in de scriptcategorie verslaat, want het is toch wel een enorm kwaliteitsverschil als je het mij vraagt. Eigenlijk vind ik de verafgoding van Argo zelfs nog mysterieuzer dan die van The King's Speech twee jaar geleden.
mjk87 (moderator films)
-
- 14544 messages
- 4522 votes
Dank TOR, ik dacht dat ik de enige was. Dat script van Lincoln heeft buitenal zeer goed geschreven zinnen. Argo was niets meer dan een normaal script iets boven de middelmaat. En Actor in Supporting Role voor Argo vind ik ook nogal overdreven.
SaintOfKillers
-
- 382 messages
- 339 votes
Ik begrijp dan weer de adoratie voor het script van Lincoln niet. Het is uiteraard goed geschreven, maar sommigen doen alsof het bijna ongezien is. Dat niveau vind je ook in elke willekeurige aflevering van The West Wing terug. Ik vind de scripts in original screenplay een stuk beter dan in adapted.
Voor de rest hebben Lincoln, Zero Dark Thirty, Les Misérables, Django, Silver Linings Playbook, Amour en Beasts gewoon veel aanhangers, maar ook aanzienlijk wat tegenstanders die het (bij wijze van spreken) haten en helemaal niets vinden
Argo heeft dat niet, dat heeft aanhangers en mensen die het allemaal best okay vinden. Het is de minst "uitgesproken" film, degene die het meest middle of the road is, al vind ik dat als een belediging klinken, alsof daar iets mis mee is. Alleen Life of Pi komt wat in de buurt, die heeft ook een vrij brede basis.
mjk87 (moderator films)
-
- 14544 messages
- 4522 votes
Dan nog voegt dat geschrevene bij Lincoln iets toe. Laten we wel wezen, in Argo en Life of Pi zit niets bijzonders. BOSW kan ik me niet helemaal meer herinneren en SLP komt nog iets in de buurt. Maar Lincoln heeft in ieder geval goed geschreven dialoog zonder dat er erg de nadruk zelf op ligt. Dat had The Social Network wel, en Django Unchained helemaal.
En Best Adapted Screenplay ooit blijft natuurlijk Adaptation (en dan wint The Pianist)
timbo_
-
- 13116 messages
- 3871 votes
Dank TOR, ik dacht dat ik de enige was. Dat script van Lincoln heeft buitenal zeer goed geschreven zinnen. Argo was niets meer dan een normaal script iets boven de middelmaat. En Actor in Supporting Role voor Argo vind ik ook nogal overdreven.
Beste bijrol mag hij van mij nog wel winnen. Maar alleen al historisch gezien zou ik het wel enorm leuk vinden als Argo gewoon alleen beste film wint en verder helemaal niets.
Ricky Roma
-
- 302 messages
- 26 votes
Wie er ook gaat winnen volgende week, het gaat een heel leuke show worden. Dit is de eerste keer in jaren dat we eens niet 3 maanden op voorhand weten wie er gaat winnen in elke categorie.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16416 votes
AHWA
-
- 16922 messages
- 1293 votes
Dat niveau vind je ook in elke willekeurige aflevering van The West Wing terug.
Zelden komt men in Hollywood aan het niveau van (de eerste seizoenen met Sorkin) van The West Wing.
mjk87 (moderator films)
-
- 14544 messages
- 4522 votes
Zo, mijn voorspellingen en eigen favorieten voor de Oscars. Ik heb van de grote categorieën alles kunnen zien, enkel Naomi Watts niet in The Impossible. Ook van buitenlandse film slechts 3 en van de korte films en de documentaires niets, maar dat vind ik ook niet heel interessant. Die laat ik er even uit dus.
Best Picture
Die gaat Argo winnen, dat kan toch haast niet anders. Lincoln of SLP mag hem winnen, al is Argo geen slechte winnaar. Overigens is de beste film natuurlijk The Master.
Best Director
Haneke wellicht? Ik vond zijn regie het duidelijkst aanwezig en het werkte ook goed. Ik gok op Spielberg overigens, die gaat toch wel wat winnen?
Best Actor
Day-Lewis wint, zonder twijfel. Als Phoenix wint ben ik ook tevreden.
Best Actress
Lawrence mag winnen en kan hem ook winnen. Enige concurrent lijkt Riva, maar ik gok toch op de eerste. En ze is gewoonweg de mooiste van allemaal.
Best Actor in Supporting Role
Waltz lijkt deze te winnen al lijkt zijn rol een beetje op zijn rol in Inglourious Basterds. Lee Jones en zeker Hoffman mogen hem van mij hebben, maar lijken het wel af te leggen.
Best Actress in Supprting Role
Die wint Hathaway, jammer. Vond het geen goede rol en nogal Oscargeil, Ik zie liever Adams winnen.
Best Adapted Screenplay
Die zal Argo winnen (enkel beste film, dat kan toch niet?). Als Argo niet beste film wordt dan wint SLP of Lincoln als zij beste film worden. Lincoln mag winnen van mij. Uitstekende geschreven dialoog zonder dat de nadruk daarop valt. En lastige materie wordt toch eenvoudig gebracht.
Best Original Screenplay
Die zal Django Unchained weleens kunnen pakken. Moonrise Kingdom mag hem hebben van mij. Origineel verhaal met grappige dialogen zonder dat de nadruk daarop ligt. Bij Tarantino vaak wel.
Beste Animatied Feature
Gokje, Wreck-it Ralph. Ik zie stop-motion niet winnen en Brave was misschien net te braafjes. Had wat dapperder mogen zijn.
Beste Art Direction
Anna Karenina kan deze weleens winnen, Lincoln mag hem hebben. Als je ziet dat ze het hele kantoor letterlijk hebben nagemaakt, knap.
Best Cinematography
Skyfall zou een leuke verrassing zijn, Mag winnen, net als Lincoln. Ik gok op het kitschfestijn Life of Pi.
Best Costume Design
Anna Karenina? Al mag Mirror Mirror wel winnen.
Best Editing
Argo? Zeker als die beste film krijgt. Life of Pi mag hem hebben.
Best Foreign Language Film
Amour toch? Mag ook wel van mij.
Best Make-up
Die kan weleens voor The Hobbit zijn. Hitchcock leek niet Hitchcock, en Les Miz…wat was daar nou zo bijzonder aan.
Best Music
Die kan Anna Karenina weleens winnen. Lincoln (Williams) mag hem hebben. Fantastische subtiele score.
Best Sound Editing
Toch nog een Oscar voor Zero Dark Thirty.
Beste Soundmix
Les Miserables wint deze wel. Net iets te weinig verstand van hier iets zinnigs over te zeggen.
Best Visual Effects
Deze kan Life of Pi weleens winnen. Ook terecht, die tijger leek prima.
Best Song
Adele dan toch zeker? Prima Bondsong, prima lied sowieso, en de rest is ook niet heel bijzonder.
dimi303
-
- 3420 messages
- 3699 votes
En niet te vergeten best short film: dood van een schaduw ( we duimen zeker voor onze Belgen )
Kisje
-
- 970 messages
- 1190 votes
Iemand die een idee heeft of je de Oscars ergens op het internet live kan volgen? Zo ja, waar? 
Kisje
-
- 970 messages
- 1190 votes
Mijn voorspelling vd Oscars
Best Picture:
Ik vermoed Lincoln maar hoop op Argo
Best actor in a leading role:
Vind ik de moeilijkste categorie omdat elke acteur op hun eigen manier wel Oscarwaardig zijn. Ik kan eigenlijk al met zekerheid zeggen dat het niet Washington gaat worden. Voor mij mag deze naar Jackman of Cooper gaan, Phoenix zou ik ook nog tevreden zijn. Maar ik vermoed dat deze naar Daniel Day Lewis gaat.
Best actress in a leading role:
Zal tussen Lawrence of Riva gaan denk ik. Ik vind dat Riva deze het meest verdient, maar denk dat Lawrence 'm mee naar huisneemt
Beste actor in a supporting role:
Ik denk dat deze naar Tommy Lee Jones gaat. Maar mag voor mij evenzeer naar Philip seymour Hoffman gaan.
Best actress in a supporting role:
Grote Oscarfavoriet is Hathaway, maar was niet zo onder de indruk van haar in Les Misérables... Ik zie deze liever naar Adams gaan.
Original screenplay:
Ik gok op Amour. Maar het zou verrassend moest Tarantino dit beeldje mee naar huis kapen 
Adapted screenplay:
Denk Lincoln, hoop Argo
Producer:
Denk Spielberg en dat heeft hij ook wel verdiend in mijn ogen.
Editing:
Denk dat deze naar Lincoln gaat, maar ik hoop ook hier weer Argo.
mjk87 (moderator films)
-
- 14544 messages
- 4522 votes
Producer:
Denk Spielberg en dat heeft hij ook wel verdiend in mijn ogen.
Producer of director? Want voor producers is er geen apart beeldje.