- Home
- Filmforum
- Film - Festivals en evenementen
- De Oscars
De Oscars
cordiacovens
-
- 1526 messages
- 1447 votes
Editing is een belangrijke categorie, heel vaak is die ook voor de best picture winner. Soms ook niet zoals vorig jaar
SaintOfKillers
-
- 382 messages
- 339 votes
En het zijn maar statistieken, daar heb je nu eenmaal af en toe een uitzondering die de regel bevestigt. Sommige dingen gebeuren heel zelden, maar ze gebeuren wel.
En volgens mij is 't ook perfect mogelijk dat het geheel meer is dan de som van de delen (die op zich niet genoeg zijn voor winst in hun aparte categorie).
timbo_
-
- 13116 messages
- 3871 votes
nu ik alle films heb
mijn persoonlijke top 9.
Zero Dark Thirty 4.5*
Silver Linings Playbook 4.5*
Django Unchained 4.5*
Lincoln 4.5*
Argo 4.5*
Amour 4*
Life of Pi 3.5*
Les Miserables 3*
Beasts of the southern Wild 3*
Je vergeet Flight
mjk87 (moderator films)
-
- 14544 messages
- 4522 votes
Flight is niet voor best picture. Enkel original screenplay en best actor in a leading role.
Zijn 9 films dit maal voor de hoogste categorie.
SaintOfKillers
-
- 382 messages
- 339 votes
Bij mij is de volgorde
1. Amour - Life of Pi
2. Argo - Zero Dark Thirty
3. Django Unchained
4. Silver Linings Playbook
5. Lincoln - Beasts of Southern Wild
6. Les Miserables
Waarbij degenen die op hetzelfde lijntje staan min of meer gelijkwaardig zijn en mijn voorkeur dus kan wisselen van dag tot dag. Alles boven Django zou ik een acceptabele oscarwinnaar vinden, Django zelf misschien ook nog net.
SaintOfKillers
-
- 382 messages
- 339 votes
En de DGA wordt gewonnen door..... Ben Affleck.
Lincoln wint echt niets qua belangrijke precursors, geen SAG ensemble, geen PGA, geen DGA, geen Globe (al is dat minder relevant), geen enkele van de belangrijke critics (BFCA, New York, LA). En een BAFTA zie ik 'm ook niet binnenhalen.
cordiacovens
-
- 1526 messages
- 1447 votes
Dat klopt, maar het kan nog wel voor Lincoln. Een WGA award en een Eddie zou nog kunnen helpen.maar het lijkt Argo te worden ja
SaintOfKillers
-
- 382 messages
- 339 votes
WGA vind ik niet zo relevant, daar komt altijd een half dozijn films niet eens in aanmerking omdat de schrijvers geen juiste lidkaart hebben.
Maar het is ondertussen statistisch onwaarschijnlijk dat Lincoln, Argo of eigenlijk eender welke andere film wint, zo zie je wat statistieken betekenen.
cordiacovens
-
- 1526 messages
- 1447 votes
WGA is dit jaar toch wel redelijk van belang, Argo en Lincoln zijn beiden genomineerd in dezelfde categorie en die categorie scheelt niet veel met de genomineerde voor de Oscars dus kan het toch van belang zijn voor de race dit jaar. Als Lincoln die wint ziet het er toch wat beter uit voor Lincoln. Als Argo wint lijkt het me helemaal over en uit
SaintOfKillers
-
- 382 messages
- 339 votes
Ik denk dat de preferential ballots niet in het voordeel van Lincoln zijn. Argo lijkt me zo'n film die bij heel veel mensen ergens op 3 of 4 komt, daar waar Lincoln (naar ik vermoed) vaker slechts op 7 of 8 zal staan, aangezien het in de breedte nogal een sterk jaar is, zonder opvullertjes die heel vaak onderaan gaan eindigen (nou ja, misschien die miserabele film)
cordiacovens
-
- 1526 messages
- 1447 votes
Klopt wat je zegt Sok, Argo is een geliefde film en iedereen vind de film leuk. Inderdaad heel veel 3e plaatsen bezorgd je ook de Oscar..
cordiacovens
-
- 1526 messages
- 1447 votes
Bedankt Cordiacovens!
Graag gedaan!
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Het zijn mij niet eens verbazen als dit een jaar is waarin twee honden (Lincoln en Argo) vechten om één been en de derde er mee vandoor gaat. Wat is die derde? Ondanks de vele nominatie zie ik Life of Pi niet als een sterke speler. Amour is teveel een long shot, doordat het zo zwaarmoedig is en het de Engelse taal mist. Beasts of the Southern Wild is er geliefd bij de Academy heb ik de indruk, maar zie ik in geen andere categorie winnen en lijkt me daardoor kansloos; of hij moet voor de grote verrassing gaan en stiekem ook nog Regie en Vrouwelijke Hoofdrol wegkapen van de hoofdverdachten (is Spielberg immers echt zo'n lock bij Regie als je nadenkt hoe weinig Lincoln buiten acteerwerk en script gescoord heeft bij de prijzen?).
Maar als er één verrassingsoverwinning mogelijk is dan is het Silver Linings Playbook. Iedereen lijkt die film te waarderen, het is langzaam een succes in de Amerikaanse bioscopen geworden, Jennifer Lawrence is een goede kanshebber voor Vrouwelijke Hoofdrol en ook het script en de regie zijn niet kansloos. Playbook is misschien niet helemaal te onderschatten.
Biosguru
-
- 1557 messages
- 5096 votes
De Oscaruitreiking is in Groningen live te zien met oa: Argo, Seven Psychopaths, Oscarfilmquiz, the Red Carpet een Oscarpoll en de uitreikingen live op groot scherm:
SaintOfKillers
-
- 382 messages
- 339 votes
Trouwens interessant om te horen dat bij de nominees luncheon (waar toch een hoop academy leden aanwezig zijn, uit alle branches) bleek dat Ang Lee met voorsprong de populairste was, die het grootste applaus kreeg.
Betekent dat iets? Misschien wel, misschien ook niet. Het is zeker geen slecht teken voor hem.
SaintOfKillers
-
- 382 messages
- 339 votes
Argo wint de USC Scripter award, het kleine broertje van de WGA. Het momentum van Lincoln is helemaal weg, ik denk niet dat het nog terug komt.
Ik denk dat Tommy Lee Jones mag gaan vrezen voor zijn kansen, vooral omdat De Niro zeer zwaar campagne aan het voeren is.
SaintOfKillers
-
- 382 messages
- 339 votes
The King's Speech won toen bijna alle guilds, hoor. The Social Network deed het vooral goed bij de critics, maar op oscarnight was TKS de verwachte winnaar.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16416 votes
Vanavond eerst BAFTA's geloof ik. Die zijn meer Engels gekleurd uiteraard. Daar zijn Argo, Lincoln, Miserables, Life of Pi en Zero Dark Thirty genomineerd bij beste film. Geen Silver Linings Playbook. Zou zo maar kunnen dat de Engelsen dan voor Life of Pi (of Miserables) gaan? Daar zit overigens bij de nominaties wel Affleck (voor regie én acteur) en geen Spielberg (voor regie dan uiteraard) tussen.
Te zien vanaf 22u op BBC1
cordiacovens
-
- 1526 messages
- 1447 votes
BAFTA's gaan denk ik ook naar Argo. als ze Affleck al hebben genomineerd voor beste acteur betekend het toch wel dat ze die film erg goed vinden.
SaintOfKillers
-
- 382 messages
- 339 votes
En de BAFTA's (even onder een spoiler voor degenen die nog naar de show aan het kijken zijn)
Alweer Argo/Affleck, het is gewoon binnen voor Argo, regie blijft natuurlijk wel spannend. Verder weinig uitzonderlijk nieuws, behalve natuurlijk de winst voor Riva, ik denk dat we daar Chastain ondertussen wel kunnen schrappen als serieuze kanshebster, het wordt gewoon Lawrence met Riva als enige bedreiging
mjk87 (moderator films)
-
- 14544 messages
- 4522 votes
Waarom zegt mijn tv-gids dat de uitzending rechtstreeks is. Pffft.
Ja inderdaad, dat van Argo wordt nu wel heel duidelijk.Eigenlijk maar een echte verrassing (actrice). Zoals SaintOfKillers ook zegt.
Enkel Day-Lewis was wel zeker. En ik had Skyfall ook wel verwacht bij beste Britse film. En die kitsch van Life of Pi trekt blijkbaar velen aan. De rest was niet direct zeker maar is best logisch.
Lincoln dus de grote verliezer.
Ricky Roma
-
- 302 messages
- 26 votes
Verder weinig uitzonderlijk nieuws, behalve natuurlijk de winst voor Riva, ik denk dat we daar Chastain ondertussen wel kunnen schrappen als serieuze kanshebster, het wordt gewoon Lawrence met Riva als enige bedreiging
Chastain had hiervoor ook niet veel kans om te winnen volgens mij. En Riva is voor mij de frontrunner, want dit was de enige grote precursor waar Lawrence in een categorie zat met haar (Riva was niet genomineerd op de SAG en GG).
SaintOfKillers
-
- 382 messages
- 339 votes
Dat ze niet genomineerd was, zegt ook wel iets, zeker bij SAG.
Ik denk ook dat ze wel een kans heeft, maar zie Lawrence toch nog als duidelijke frontrunner.
cordiacovens
-
- 1526 messages
- 1447 votes
Wat grappig is is dat BAFTA nu net als de acadmey stemt, alle leden stemmen op alle categorien. hierdoor kunnen de winnaars best goed overeen komen dit jaar, toch denk ik dat Lawrence wint. Wel leuk dat O'Russel won voor SLP.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5984 votes
Zoals ieder jaar zendt Film1 de uitreiking van de Oscars weer live en exclusief uit, in de nacht van zondag 24 op maandag 25 februari.
Ook als niet-abonnee kun je deze rechtstreekse uitzending zien via digitale televisie, door af te stemmen op de gratis Zender van de Maand.
Lees onderaan hoe dat in z'n werk gaat.
FILM1 OSCAR® NIGHT 2013
Zondag 24 februari
20:30 - Intouchables (2011)
22:20 - The Road To Gold
23:00 - Red Carpet Show 2013 - ook te zien via Zender van de Maand (zie hieronder)
02:30 - The Oscars® 2013 Live - ook te zien via Zender van de Maand (zie hieronder)
06:30 - The Twilight Saga: Breaking Dawn - Part 1 (2011)
Maandag 25 februari
20:30 - Oscar® Highlightshow 2013
Zender van de Maand
De aanbieders van digitale kabeltelevisie brengen (samen met CanalDigitaal en KPN I-TV) maandelijks een speciale zender onder de aandacht via het gratis etalagekanaal Zender van de Maand. En in februari is dat Sport1.
In de nacht van zondag 24 op maandag 25 februari zal de uitreiking van de Oscars niet alleen op Film1, maar tevens op Sport1 worden vertoond en is dus ook te zien via Zender van de Maand.
Waar vind ik de Zender van de Maand?
UPC: kanaal 13
Ziggo: kanaal 12
KPN (I-TV): kanaal 20
Delta: kanaal 62
Caiway: kanaal 19
CanalDigitaal: 13
KabelNoord: kanaal 13
bron: Hoe kan ik dit jaar live de Oscars zien? - Filmblog - Film1.nl
Kisje
-
- 970 messages
- 1190 votes
Iemand een idee waar je de Oscars live kan volgen in België?
SaintOfKillers
-
- 382 messages
- 339 votes
Die worden weer uitgezonden op Prime (moet je natuurlijk wel Telenet hebben).
mjk87 (moderator films)
-
- 14544 messages
- 4522 votes
Dus via Sport 1 select doen ze dat? Op 210 dan in HD