- Home
- Filmforum
- Film - Festivals en evenementen
- De Oscars
De Oscars
Kisje
-
- 970 messages
- 1190 votes
Producer of director? Want voor producers is er geen apart beeldje.
Ahnee bedoelde director 
nilserr
-
- 158 messages
- 636 votes
Maar even een lijstje met voorspellingen.
Beste Film:
Silver Linings Playbook
Beste Regie:
Ang Lee
Beste Originele Scenario:
Michael Haneke
Beste Aangepaste Scenario:
David O. Russel
Beste Acteur:
Daniel Day Lewis
Beste Actrice:
Emmanuelle Riva
Beste Mannelijke Bijrol:
Robert De Niro
Beste Vrouwelijke Bijrol:
Anne Hathaway
Beste Montage:
Life Of Pi
Beste Cinematografie:
Life of Pi
Beste Production Design:
Les Misérables
Beste Kostuums:
Anna Karenina
Beste Makeup and Hairstyling:
Les Misérables
Beste Originele Muziek:
Skyfall
Beste Originele Song:
Adele, Skyfall
Beste Geluid:
Skyfall
Beste Geluidsmontage:
Life of Pi
Beste Visuele Effecten:
Life of Pi
Beste Buitenlandse film:
Amour
Beste Animatie Film:
Frankenweenie
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16416 votes
Producer of director? Want voor producers is er geen apart beeldje.
Juist wel. De Oscar voor Best Picture gaat naar de producent.
Er zijn een aantal 'grote' regisseurs van wie de films wel Best Picture, maar niet Best Director wonnen, zodat de regisseur zelf nooit een Oscar op de schoorsteenmantel heeft kunnen zetten. Hitchcock is de bekendste.
mjk87 (moderator films)
-
- 14544 messages
- 4522 votes
Ik gebruikte ook expres het woord 'apart' erbij, dus geen Best Producer naast Best Picture. En dat Hitch als regisseur nooit een beeldje won blijft natuurlijk een schande.
SaintOfKillers
-
- 382 messages
- 339 votes
OK dan, mijn prognose. Als ik het niet helemaal eens ben met mijn verwachte winnaar, dan staat er wat toelichting bij
Film: Argo (Ik prefereer Life of Pi of Amour, maar Argo kan ik ook wel waarderen)
Regisseur: Ang Lee
Acteur: Daniel Day-Lewis (Heb zelf veel liever Washington of Phoenix, maar dat zit er niet in. En als DDL niet meedeed, dan zou het waarschijnlijk tussen Jackman en Cooper gaan, dan heb ik toch nog liever DDL)
Actrice: Emmanuele Riva
Mannelijke bijrol: Christoph Waltz (al speelt hij gewoon een hoofdrol)
Vrouwelijke bijrol: Anne Hathaway (hier wordt zo extreem hard naar de oscar gehengeld dat ik het fantastisch zou vinden indien er een ander wint, maakt me niet eens uit wie, ik haat die overdreven pathos, walgelijk. Maar ook zonder die factor vind ik winst voor niet Hathaway terecht, niet eens de beste vrouwelijke bijrol in haar eigen film, dat was namelijk Samantha Barks, die deed veel meer met veel minder, had niet de luxe dat er een halve film rond haar "oscarscene" werd gebouwd)
Adapted screenplay: Argo
Original screenplay: Zero Dark Thirty
Animated: Wreck-It Ralph (had liever Frankenweenie gezien, zolang Pixar maar weer niet wint, gewoon omdat ze Pixar zijn)
Foreign Language: Amour
Cinematography: Life of Pi
Editing: Argo (zou liever Life of Pi of Zero Dark Thirty zien winnen, maar ja)
Production Design: Anna Karenina
Costume Design: Anna Karenina
Make-up: Les Misérables
Original Score: Life of Pi (al zou ik Newman wel eens een oscar gunnen)
Original Song: Skyfall
Sound Mixing: Les Misérables
Sound Editing: Argo
Visual Effects: Life of Pi
Documentary: Sugar Man
Documentary, short: Open Hearts
Short film, animated: Paper Man
Short film, live action: Curfew
cordiacovens
-
- 1526 messages
- 1447 votes
Final Oscar Predictions
Best Picture:
Will win: Argo
What i want to win: Silver Linings Playbook
Best Director
Will win: Ang Lee, Life of Pi
What i want to win: David O. Russell, Silver Linings Playbook
Best actor
Will win: Daniel Day-Lewis, Lincoln
What i want to win: Daniel Day-Lewis, Lincoln
Best Actress
Will win: Jennifer Lawrence, Silver Linings Playbook
What i want to win: Emanuelle Riva, Amour
Best Original Screenplay
Will win: Amour
What i want to win: Django Unchained
Best Adapted Screenplay
What i want to win: Lincoln
Best Supporting Actor
Will win: Robert De Niro, Silver Linings Playbook
What i want to win: : Robert De Niro, Silver Linings Playbook
Best Supporting Actress
Will win: Anne Hathaway, Les Miserables
What I want to win: Amy Adams, The Master
Best Editing
What I want to win: Zero Dark Thirty
Best Cinematography
Will win: Life of Pi
What I want to win: Skyfall
Best Animated Feature
Will win: Wreck-it Ralph
What I want to win: Wreck-it Ralph
Best Documentary Feature
Will win: Searching for Sugar man
What I want to win: Searching for Sugar man
Best visual effects
What I want to win: Life of Pi
Best production design
Will win: Les Miserables
What I want to win: Lincoln
Best costume design
Will win: Anna Karenina
What I want to win: Lincoln
Best original score
What I want to win: Argo
Best original Song
Will win: Skyfall
Best sound editing
What I want to win: Zero Dark Thirty
Best Sound Mixing:
Best Makeup and Hairstyling
What I want to win: The Hobbit
Best Documentary Short
Will win: Inocente
What I want to win: Inocente
Best Live action short
Will win: Curfew
What I want to win: Curfew
Best animated short
Will win: Paperman
What I want to win: Paperman
Best foreign language film
Will win: Amour
What I want to win: Amour
lucdecoster
-
- 1644 messages
- 6323 votes
Iemand die een idee heeft of je de Oscars ergens op het internet live kan volgen? Zo ja, waar?
Misschien via Yelo TV indien je klant bent van Telenet maar ook via TV kanaal 300.
dimi303
-
- 3420 messages
- 3699 votes
Best film: Zero Dark Thirty
Best foreign: Amour
Best director: Steven Spielberg
Best actor: Daniël Day Lewis
Best actrice: Jessica Chastain
Best support actor: Tommy Lee Jones
Best support actrice: Anne Hathaway
Best docu: Searching for sugar man
Best shortfilm live action: death of a shadow
grovonion
-
- 595 messages
- 2203 votes
Hopelijk kan ik nog een paar oscar kandidaten kijken deze week, tot nu toe kan ik enkel oordelen over: Lincoln, Django en Silver Linings Playbook. En The Hobbit, Skyfall, Prometheus, Brave en Wreck-it Ralph in de neven-categorien.
SaintOfKillers
-
- 382 messages
- 339 votes
Argo heeft ondertussen zelfs een César gewonnen
.
Kisje
-
- 970 messages
- 1190 votes
Misschien via Yelo TV indien je klant bent van Telenet maar ook via TV kanaal 300.
Ik ben klant van Telenet, maar heb wel geen Prime ofzo.. Enkel ja digitale tv. Kan eens informeren. Bedankt 
timbo_
-
- 13116 messages
- 3871 votes
Nog een nachtje slapen. Wat zijn er toch nog ontzettend veel categorieën waarin het spannend is. Heerlijk en wat een verschil met de afgelopen jaren!
cordiacovens
-
- 1526 messages
- 1447 votes
Inderdaad wordt erg interessant vannacht, ook heb ik het idee dat Seth Macfarlane het leuk zal doen.
JohnWilliams
-
- 7504 messages
- 1006 votes
Wie zal er met de Oscar voor Best Original Score aan de haal gaan denken jullie? Ik vind er niet echt één uitspringen van de vijf genomineerden, al vind ik die voor Skyfall wel duidelijk minder dan de andere vier.
Ik hoop natuurlijk op John Williams maar ben bang dat hij hem opnieuw niet wint.
Life of Pi gok ik.
JohnWilliams
-
- 7504 messages
- 1006 votes
Ik gok op deze uitslagen! Ik ben benieuwd hoeveel ik er goed ga hebben
!!!
Best Motion Picture of the Year:
Lincoln
Best Performance by an Actor in a Leading Role:
Daniel Day-Lewis
Best Performance by an Actress in a Leading Role:
Jennifer Lawrence
Best Performance by an Actor in a Supporting Role:
Tommy Lee Jones
Best Performance by an Actress in a Supporting Role:
Anne Hathaway
Best Achievement in Directing:
Steven Spielberg
Best Writing, Screenplay Written Directly for the Screen:
Amour
Best Writing, Screenplay Based on Material Previously Produced or Published:
Lincoln
Best Animated Feature Film of the Year:
Wreck-It Ralph
Best Foreign Language Film of the Year:
Amour (Austria)
Best Achievement in Cinematography:
Life of Pi
Best Achievement in Editing:
Life of Pi
Best Achievement in Production Design:
Lincoln
Best Achievement in Costume Design
Les Misérables
Best Achievement in Makeup and Hairstyling:
De Hobbit: Een onverwachte reis
En daarrrr komt ie:
Best Achievement in Music Written for Motion Pictures, Original Score:
Ik ben bang dat Life of Pi wint, maar ik HOOP natuurlijk dat John Williams 'm terecht pakt!!!
Best Achievement in Music Written for Motion Pictures, Original Song:
Adele (natuurlijk)
Best Achievement in Sound Mixing
Argo
Best Achievement in Sound Editing:
Zero Dark Thirty
Best Achievement in Visual Effects:
Life of Pi
cordiacovens
-
- 1526 messages
- 1447 votes
ik ben bang dat je er niet erg veel goed zal hebben John Williams
JohnWilliams
-
- 7504 messages
- 1006 votes
ik ben bang dat je er niet erg veel goed zal hebben John Williams
Toch wel minstens een stuk of 5 hoor. 
Best Actor / Actress / Score / Song / Director zijn wel goed. De rest is wat gok werk want met de Academy weet je het maar nooit.
otherfool
-
- 18529 messages
- 3403 votes
Hmmm ik kan dat echt nooit inschatten, volg daarvoor de andere prijzen en de buzzzz te weinig. Van Beste Film heb ik er 6 gezien en mag Argo van mij winnen. Lawrence vond ik te gek in SLP en Day-Lewis ouderwets groots in Lincoln dus die gun ik het wel maar ik loop qua kijklijsten weer eens enorm achter... Straks nog maar even Beasts of the Southern Wild koekeloeren...
Drs. DAJA
-
- 4355 messages
- 4515 votes
Mijn oscarvoorspelling:
Beste visuele effecten
'Life of Pi' was zonder haar hoogwaardige en geloofwaardige tijger überhaupt niet mogelijk geweest. Daar gaat de leuke spielerei van de andere genomineerden niet tegenop boksen, alhoewel 'Prometheus' wel innovatief was in de combinatie van effecten met 3D.
Beste geluidsmontage
Dat wordt waarschijnlijk 'Skyfall' of 'Life of Pi', mijn voorkeur gaat uit naar de eerste. Wat me het meest is bijgebleven is hoe goed alles klonk, van de briljante geweldseffecten tot de klank van Bond's stem in de schotse velden, maar da's dan weer mixage of gewoon goed setgeluid. Moeilijke keus dit jaar.
Beste geluidsmixage
Zonder twijfel 'Les Miserables'; het feit dat alles op de set is ingezongen tilt die film naar een heel nieuw niveau en er is geen oscar voor beste setgeluid of sound-design dus dan maar mixage. Zeldzaam sterke geluidsontwikkeling.
Beste make-up en haarstyling
Ik denk dat men niet zo bezig is met de make-up van 'Les Miserables' en de 48 frames en overdadigheid aan dwergen bij 'The Hobbit' een beetje parten speelt. Bovendien heeft iedereen het over hoe goed Anthony Hopkins er uit ziet als Alfred Hitchcock dus krijgt 'Hitchcock' mijn stem.
Beste Kostuumdesign
Dat wordt 'Anna Karenina' of 'Les Miserables', de meesten in de jury hebben 'Les Miserables' gezien dus zullen daar vast voor gaan. Hetzelfde geld voor mij.
Beste Productiedesign
Dat wordt weer kiezen tussen epossen en van alle films was 'The Hobbit' qua sets het meest indrukwekkend. Ik denk dat het waanzinnige ontwerp met heel veel half door natuur en half door mens (elf) gecreëerde riviertjes in dat grootse sprookjesontwerp van Rivendel daarin doorslaggevend zal zijn.
Beste Montage
Dan denk ik gelijk aan 'Argo' die is namelijk retestrak gemonteerd en weet voor mijn gevoel voornamelijk door de montage de boel spannend te houden. Scenariotechnisch vond ik hem namelijk nogal mager, het is een film die mijn inziens voor het overgrote deel door de montage gedragen wordt.
Beste Camerawerk
Die moet naar 'Skyfall' gaan; iedereen ziet gelijk dat een Bond-film er nog nooit zo mooi uit heeft gezien. Veel actie wordt door kleurenpaletten in lucht (en water) naar een nieuw niveau gebracht denk daarbij aan de brandende hemel tegen het einde en de scene onder het ijs.
Beste Song
Daarvoor is dit jaar een heftige competitie. Het is natuurlijk makkelijk om als een blok te vallen voor het titelnummer van 'Skyfall' van Adele maar de sentimentele oude mannetjes van de Academy kunnen ook zomaar voor 'Suddenly' van 'Les Miserables' gaan. Een nieuw nummer binnen een oude musical met een goede inhoudelijke waarde. Het liedje in 'Ted' is trouwens ook erg leuk maar ik denk dat ikzelf voor de bombast van 'Skyfall' val.
Beste Muziek
'Life of Pi' of 'Skyfall' maar bij geen van de nominaties kan ik zeggen dat de muziek me echt opviel. Hij zou zomaar uit beleefdheid weer eens naar John Williams kunnen gaan. Dus zet ik mijn geld in op 'Lincoln'.
Beste Animatiefilm
Ook een goed verdedigde categorie dit jaar. 'Brave' van Pixar wordt algemeen gezien als de tegenvaller van het jaar. 'Wreck-ItRalph' was leuk maar de oscarcommissie zal niet zo snel voor het videogame-sentiment vallen. Dan blijven er nog twee kinderhorrorfilms over waarbij 'Frankenweenie' net iets leuker was dan 'Paranorman'. Sowieso is die film er eentje met veel sentiment naar de oude Hollywood-horror en willen ze hem denk ik liever aan wonderboy Tim Burton geven. Ik zeg dus dat die naar 'Frankenweenie' gaat.
Beste niet-engelstalige film
Er is een film in deze categorie ook genomineerd voor 'Beste Film' dus het lijkt mij geen breinbreker om te concluderen dat hij naar 'Amour' gaat.
Beste Bewerkte Scenario
Van mij mag deze direct naar 'Beasts of the Southern Wild' gaan alhoewel ik denk dat hij met het oog op Amerikaans sentiment naar 'Lincoln' zal gaan. Toch hoop ik stiekem dat 'Lincoln' de vergeten film gaat worden deze uitreiking, het zou ook zomaar naar 'Life of Pi' kunnen gaan. Fuck it, ik zet gewoon in op mijn eigen favoriet dus 'Beasts of the Southern Wild'.
Beste Originele Scenario
Eigenlijk moet dat 'Moonrise Kingdom' of 'Amour' worden maar omdat ik denk dat veel mensen zullen zeggen dat er zo weinig in 'Amour' gebeurt durf ik op 'Moonrise Kingdom' te gokken. 'Zero Dark Thirty' is als scenario te controversieel en het zou mij verbazen als de Academy 'Django Unchained' een film met zo vaak 'nigger' in de dialoog zou bekronen (los nog van het feit dat het een verhaaltechnisch gedrocht is).
Beste Actrice in een Bijrol
Volgens mij is Max Schreck de enige acteur in een bijrol die me in de korte screentijd in 'Nosferatu' net zo veel kippenvel bezorgd heeft als Anne Hathaway in 'Les Miserables'. Hier hoef ik dus niet zo lang over na te denken.
Beste Acteur in een Bijrol
Christoph Waltz kreeg de Golden Globe maar het zou flauw zijn van de Academy om een acteur twee keer voor dezelfde rol te belonen (idd dezelfde rol). Deze moet mijn inziens naar Phillip Seymour Hoffman gaan die monsterlijk is in 'The Master'.
Beste Actrice
Dat wordt Emmanuelle Riva voor 'Amour'. De Academy is gek op oude mensen nog zo'n beloning geven laat staan als het zo'n beladen en genuanceerde rol is als in 'Amour'.
Beste Acteur
Daniel Day Lewis wordt nu al geroemd voor 'Lincoln' maar de Golden Globe ging naar Hugh Jackman die simpelweg de eerste is in de geschiedenis van Hollywood die zo veel acteerwerk in een zangperformance legt (oke dan, samen met Anne Hathaway). Van mij mag ie naar Jackman gaan.
Beste Regie
Ze gaan Steven Spielberg nu niet nog een oscar geven en Ang Lee's 'Life ofPi' is niet mind-blowing genoeg voor deze prijs. Ik gok op Michael Haneke, Hollywood lijkt steeds minder om hem heen te kunnen en ik denk dat men het enorm waardeert dat hij in zo'n beperkte ruimte met zo'n beperkte mogelijkheid aan handelingen zo'n waanzinnig confronterende film weet te maken. Michael Haneke dus.
Beste Film
De prijs voor beste film zal daarentegen denk ik niet naar zo'n trieste film gaan. Ze waarderen in Hollywood het ambacht van Haneke maar een nauwkeurige omschrijving van de laatste fase voor de dood is niet iets wat ze met vlag en wimpel willen vieren. Dan hebben we verder nog 'Argo', een bijdrage van Hollywood aan het bevrijden van Amerikanen wat dan weer mooi de vrijheid van Hollywood en Amerika onderstreept maar de film beklijft niet genoeg voor een oscar en is te veel een leuke (oke goede) maar doordeweekse thriller. 'Beasts of the Southern Wild' is veel te artistiek voor de Academy en 'Django Unchained' is enkel genomineerd omdat Tarantino niet bang is om anders te zijn. Ik denk dat beste film naar 'Les Miserables' gaat. Het is een enorm sentimentele film die precies doet wat ie moet doen. Er wordt een oud Hollywood-genre nieuw leven in geblazen met een techniek (namelijk live op de set zingen) die alles weer fris maakt en dat gaan ze waarderen. Daarnaast hebben ze er in hollywood ook belang bij dat een musical wint; ze proberen het genre namelijk al jaren nieuw leven in te blazen en als het nu niet lukt is het wellicht helemaal afgelopen. Daarnaast is het mijn inziens ook gewoon de beste film van 2012.
Macmanus
-
- 13726 messages
- 3703 votes
Best Motion Picture of the Year:
Les Miserables
Best Performance by an Actor in a Leading Role:
J. Phoenix
Best Performance by an Actress in a Leading Role:
Quvenzhané Wallis
Best Performance by an Actor in a Supporting Role:
Philip Seymour Hoffman
Best Performance by an Actress in a Supporting Role:
Anne Hathaway
Best Achievement in Directing:
Michael Haneke
Best Writing, Screenplay Written Directly for the Screen:
Zero Dark Thirty
Best Writing, Screenplay Based on Material Previously Produced or Published:
Argo
Best Animated Feature Film of the Year:
Wreck-It Ralph
Best Foreign Language Film of the Year:
Amour
Best Achievement in Cinematography:
Skyfall
Best Achievement in Editing:
Argo
Best Achievement in Production Design:
Anna Karenina
Best Achievement in Costume Design
Les Misérables
Best Achievement in Makeup and Hairstyling:
The Hobbit
Best Achievement in Music Written for Motion Pictures, Original Score:
Life of Pi
Best Achievement in Music Written for Motion Pictures, Original Song:
Adele
Best Achievement in Sound Mixing
Les Misérables
Best Achievement in Sound Editing:
Skyfall
Best Achievement in Visual Effects:
Life of Pi
Beste Docu 5 broken cameras
Beste Korte Docu Kings Point
Beste Short animated Paperman
Beste Korte Film Dood van een schaduw
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Jammer dat ik Silver Linings Playbook niet gezien heb. Nog nooit ben ik zo dicht in de buurt gekomen van het zien van alle films die meedoen in de hoofdcategorieën. Die twee Snow White-films en Hitchcock zijn verder de enige, maar dat zijn toch geen grote spelers.
Nu dus tijd voor mijn voorspelling en wensen, plus wat bespiegelingen:
Beste Film:
Winnaar: Argo.
Wens: Lincoln.
Opmerking: Treurig dat het degelijke Argo zo'n comeback heeft gemaakt. Zelfs het mindere Les Misérables heeft meer lef. Wat dat betreft zie ik Argo haast het minst lief winnen.
Mannelijke Hoofdrol:
Winnaar: Daniel Day-Lewis voor Lincoln.
Wens: Joaquin Phoenix voor The Master (maar absoluut geen problemen met Day-Lewis).
Mannelijke Bijrol:
Winnaar: Tommy Lee Jones voor Lincoln.
Wens: Philip Seymour Hoffman voor The Master.
Opmerking: Ik lees her en der dat De Niro plotseling van uit het niets een front runner is geworden, omdat hij sterk campagne gevoerd heeft. Is dat werkelijk genoeg? Er wijst verder namelijk totaal niets op een overwinning voor hem en hij lijkt na Arkin er het slechtst voor te staan.
Vrouwelijke Hoofdrol:
Winnaar: Jennifer Lawrence voor Silver Linings Playbook.
Wens: Jessica Chastain voor Zero Dark Thirty.
Opmerking: Een rare categorie dit jaar, want de verwachte winnaar lijkt iedere vijf minuten te veranderen, waardoor het bijna normaal zou zijn als Naomi Watts ineens wint. Kennelijk is een BAFTA en het feit dat ze vandaag jarig is genoeg om Riva de overwinning te geven. Misschien, ik verwacht nog steeds Lawrence. De manier waarop Riva de favoriet is bij zelfs de critici is een beetje vreemd. Het lijkt haast wel omdat ze in de moeilijkste film zit, maar ondanks dat ik Riva niets slecht vind doen is het een erg passieve rol die misschien dapper, maar niet echt moeilijk is. De film steunt meer op Trintignant, die gek genoeg nooit momentum heeft gehad. Ik weet niet of een overwinning van Riva echt terecht zou zijn. Maar eerlijk is eerlijk, dit is een categorie met allemaal erg goede, maar net geen briljante rollen. Of toch Lawrence? Daar verwacht ik veel van.
Overigens heeft Meryl Streep vorig jaar gewonnen, anders durf ik te wedden dat ze nu frontrunner was voor Hope Springs.
Vrouwelijke Bijrol:
Winnaar: Anne Hathaway voor Les Misérables.
Wens: Amy Adams voor Lincoln.
Beste Regie:
Winnaar: David O. Russell voor Silver Linings Playbook.
Wens: Steven Spielberg voor Lincoln.
Opmerking: De minst voorspelbare categorie, dus iedere voorspelling is zo goed als de andere (zelfs Zeitlin zou me niet verbazen). Ik ga in tegenstelling tot velen op mijn gevoel af en zeg Russell, die veel goodwill lijkt te hebben. Zo dol lijken de mensen toch niet te zijn op Lincoln (die vooral om acteurs en script gewaardeerd wordt) en Life of Pi (dat meer als technisch wonder te boek staat dan als meeslepende film). Haneke is te moeilijk. Serieus: Russell of Zeitlin, waarbij Russell voor de win gaat.
Beste Niet-Engelstalige Film:
Winnaar: Amour.
Wens: Amour (maar helaas niets anders gezien).
Beste Originele Script:
Winnaar: Zero Dark Thirty.
Wens: Django Unchained.
Opmerking: Alles mag van mij wel winnen, behalve Flight (hoe komt die hier tussen?).
Beste Bewerkte Script:
Winnaar: Lincoln.
Wens: Lincoln.
Opmerking: Nee, geen Argo. Ik wens geen tegenspraak. Argo hier laten winnen zou het grootste schandaal sinds... Nou ja, vorig jaar toen Meryl Streep won voor The Iron Lady.
Beste Animatiefilm:
Winnaar: Frankenweenie.
Wens: Frankenweenie.
Opmerking: Gewoonlijk kijk ik veel animatiefilms in een jaar, maar dit jaar trok me weinig. Dat reflecteert de line-up ook wel. Ik heb alleen Brave en Frankenweenie gezien, die beiden tot de zwakkere winnaars van deze categorie zouden behoren. De rest ziet er niet veel interessanter uit.
Beste Documentaire:
Winnaar: Searching for Sugar Man.
Wens: Niets gezien, moet ik me eens wat meer op gaan richten.
Beste Cinematografie:
Winnaar: Life of Pi.
Wens: Anna Karenina.
Opmerking: De sterkste categorie dit jaar? Anna Karenina, Skyfall en Life of Pi (mooie kitsch, zal ik maar zeggen) zijn waardig, maar Anna Karenina is het meest innovatief en wervelend met zijn camera. Lincoln en Django mogen blij zijn met hun nominaties in een jaar met onder vele anderen Prometheus, The Hobbit en, doe eens gek, Faust.
Beste Kostuums:
Winnaar: Anna Karenina.
Beste Montage:
Winnaar: Argo.
Wens: Zero Dark Thirty.
Beste Make-up:
Winnaar: The Hobbit.
Wens: The Hobbit (Hitchcock niet gezien, maar dat lijkt me toch geen serieuze optie).
Beste Muziek (Original Score):
Beste Muziek (Original Song):
Winnaar: Skyfall.
Wens: Skyfall.
Beste Production Design:
Winnaar: Anna Karenina.
Opmerking: Ik hou van de Tolkiensets van The Hobbit, maar Anna Karenina is briljant op setgebied. Kennelijk zijn Les Misérables en Life of Pi hier frontrunners, maar ik reken toch op gezond verstand hier, want Anna Karenina levert hier echt sterk werk. Gek genoeg wens ik dat Anna Karenina alles wint waar die genomineerd is.
Beste Special Effects:
Wens: Life of Pi.
Beste Geluidsmontage:
Beste Geluidsmixing:
Opmerking: Dit blijven voor mij altijd de moeilijkste technische categorieën, die twee rond geluid. Ik weet net het verschil, maar ik heb er niet echt een oor voor, dus ik gok altijd maar wat.
Beste Korte Speelfilm:
Winnaar: Buzkashi Boys. Ja, dit is een wilde gok.
Beste Korte Documentaire:
Winnaar: Open Heart. Ja, dit is een wilde gok.
Beste Korte Animatiefilm:
Winnaar: Paperman.
Wens: Ik heb er zowaar een gezien dit jaar (!!!!!!), namelijk Maggie Simpsons in "The Longest Daycare". Maar zo bijzonder was die niet, dus ik wil niet echt dat die wint.
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Beste Acteur
Daniel Day Lewis wordt nu al geroemd voor 'Lincoln' maar de Golden Globe ging naar Hugh Jackman
De Golden Globe ging ook gewoon naar Day-Lewis. Ze hebben er namelijk twee voor Mannelijke Hoofdrol en Day-Lewis en Jackman waren geen directe competitie voor elkaar.
Overigens is Les Misérables met afstand de meest gehate film van de lijst. Of dat bij de stemmers van de Academy ook zo is weet ik niet, maar dat er nu ineens twee voorspellingen achter elkaar zijn die hem als winnaar aanwijzen lijkt me wat overdreven.
mjk87 (moderator films)
-
- 14544 messages
- 4522 votes
Vrouwelijke Hoofdrol:
Winnaar: Jennifer Lawrence voor Silver Linings Playbook.
Wens: Jessica Chastain voor Zero Dark Thirty.
Opmerking: Een rare categorie dit jaar, want de verwachte winnaar lijkt iedere vijf minuten te veranderen, waardoor het bijna normaal zou zijn als Naomi Watts ineens wint. Kennelijk is een BAFTA en het feit dat ze vandaag jarig is genoeg om Riva de overwinning te geven. Misschien, ik verwacht nog steeds Lawrence. De manier waarop Riva de favoriet is bij zelfs de critici is een beetje vreemd. Het lijkt haast wel omdat ze in de moeilijkste film zit, maar ondanks dat ik Riva niets slecht vind doen is het een erg passieve rol die misschien dapper, maar niet echt moeilijk is. De film steunt meer op Trintignant, die gek genoeg nooit momentum heeft gehad. Ik weet niet of een overwinning van Riva echt terecht zou zijn. Maar eerlijk is eerlijk, dit is een categorie met allemaal erg goede, maar net geen briljante rollen. Of toch Lawrence? Daar verwacht ik veel van.
Overigens heeft Meryl Streep vorig jaar gewonnen, anders durf ik te wedden dat ze nu frontrunner was voor Hope Springs.
Helemaal mee eens. Ik vond zijn rol stukken indrukwekkender. Haar liggende rol is niet heel makkelijk, maar een beetje getraind acteur of actrice moet die tics en dat spraakgebrek er wel in kunnen krijgen. En Lawrence heeft gewoon de mooiste kont van allemaal, vooral in de film duidelijk te zien, maar daar is dan weer geen Oscar voor.
En jammer, dat je SLP nog niet hebt gezien, fantastische prent.
Macmanus
-
- 13726 messages
- 3703 votes
maar dat er nu ineens twee voorspellingen achter elkaar zijn die hem als winnaar aanwijzen lijkt me wat overdreven.
Ghehe toevallig. Heb helaas dit jaar te weinig uit de lijst gezien dus het is wat gokwerk voor zover het sowieso niet al gokwerk is natuurlijk. Maar iets zegt me dat een musical wel weer eens gaat winnen. Daarbij hou ik altijd wel van wat opvallende keuzes
Hoe leuk zou het zijn als Quvenzhané Wallis wint! Vond het fantastisch acteerwerk.
Drs. DAJA
-
- 4355 messages
- 4515 votes
De Golden Globe ging ook gewoon naar Day-Lewis. Ze hebben er namelijk twee voor Mannelijke Hoofdrol en Day-Lewis en Jackman waren geen directe competitie voor elkaar.
Overigens is Les Misérables met afstand de meest gehate film van de lijst. Of dat bij de stemmers van de Academy ook zo is weet ik niet, maar dat er nu ineens twee voorspellingen achter elkaar zijn die hem als winnaar aanwijzen lijkt me wat overdreven.
Hoezo meest gehate?
Ricky Roma
-
- 302 messages
- 26 votes
Slechtste reviews van alle genomineerden voor best picture.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Het leuke is dat ik echt geen idee heb wie gaat winnen. Interesseerd me ook eigenlijk weinig. Gun het Argo en Joachim Phoenix wel en hoop natuurlijk dat die Nederlander wint voor Pi.
timbo_
-
- 13116 messages
- 3871 votes
Beste Film
Ik denk dat beste film naar 'Les Miserables' gaat.
Gaat echt niet gebeuren.
Prudh
-
- 3124 messages
- 1874 votes
Ik heb geen Film1. Weet iemand al een goeie stream?