• 178.536 movies
  • 12.249 shows
  • 34.035 seasons
  • 647.938 actors
  • 9.381.042 votes
Profile

De Oscars

kos

• 46702 messages
  • 8857 votes

rose wrote:

(quote)
Waarom niet? Zie hem die oscar nog pakken ook!

Lijkt me bijzonder sterk.

maxcomthrilla

• 15579 messages
  • 2845 votes

Ze hadden beter De Laatste Dagen van Emma Blank op kunnen sturen. Tenminste nog een originele film met bestaansrecht, Oorlogswinter lijkt mij zo `n typische zeikfilm.

Montorsi

• 9717 messages
  • 2381 votes

maxcomthrilla wrote:

Ze hadden beter De Laatste Dagen van Emma Blank op kunnen sturen. Tenminste nog een originele film met bestaansrecht, Oorlogswinter lijkt mij zo `n typische zeikfilm.

Emma Blank lijkt me vrijwel kansloos voor een nominatie. Veel originelere film, maar Oorlogswinter is vrij typische Oscar-dramatiek..

rose

• 2280 messages
  • 0 votes

kos wrote:

(quote)

Lijkt me bijzonder sterk.

Waarom niet?

kos

• 46702 messages
  • 8857 votes

Omdat hij voor een film in dat (ietwat luchtiger en commercieel) genre niet goed en bijzonder genoeg is voor een buitenlandse Oscar.

maerk

• 4249 messages
  • 2702 votes

Oorlogswinter voor de Oscars... Misschien maken we kans op een nominatie door het overdreven sentimentele gedoe.

Quido

• 14649 messages
  • 6106 votes

maxcomthrilla wrote:

Tsjah, niet gezien maar toch weer oordelen. Ik voorzie nu al een veredelde proteststem wanneer je hem toch maar besluit te gaan kijken.

rokkenjager

• 2863 messages
  • 1702 votes

Hier de volledige lijst.

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

Opvallend weinig bekende regisseurs in die lijst. En het kan aan mij liggen, maar van bijzonder weinig van die films heb ik tot nu toe gehoord.

Knisper

• 13040 messages
  • 1279 votes

Gevoelsmatig gaat Samson and Delilah (2009) hoge ogen gooien. Werd goed ontvangen in Cannes en het lijkt me dat ze met de Aboriginals wel wat kunnen bij de Oscars.

Verder zal Prophète, Un (2009) ongetwijfeld genomineerd worden

Drs. DAJA

• 4355 messages
  • 4515 votes

en Der Weisse Band.

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

Dat weet ik zo net nog niet. Haneke, zover ik hem ken, is denk ik net dat beetje te zwaar en arthouserig voor de Oscars.

starbright boy (moderator films)

• 22414 messages
  • 5114 votes

Precies. Haneke is bepaald geen oscarregisseur. Vooral ook veel te pessimistisch.

Ik zie Giuseppe Tornatore's Baarìa (2009) in het lijstje staan, dat is nou wel een oscarregisseur. En nu ik het plot lees gok ik op een nominatie. Een sentimenteel episch dorpsverhaal tegen de achtergrond van de recente Europese geschiedenis.

Art

• 13507 messages
  • 3660 votes

Over De Helaasheid der Dingen lees ik nagenoeg alleen maar lovende stukjes, zal deze film niet hoge ogen kunnen scoren bij de Oscars?

starbright boy (moderator films)

• 22414 messages
  • 5114 votes

Ik heb de indruk dat dat te culterig is voor de oscarjury. Maar dat zeg ik ongezien. Wat Europese critici vinden komt vaak niet overeen met wat ze in de VS vinden.

Ik heb uit de hele lijst maar een film gezien, de inzending van Zweden: Ofrivilliga, De (2008) en die is vrij kansloos denk ik.

Art

• 13507 messages
  • 3660 votes

Ik denk dat je wel eens gelijk kan hebben.

Ik heb dat lijstje eens bekeken en Police, Adjective lijkt mij ook zo'n titel dat weleens een nominatie in de wacht kan slepen. De eerste film van Corneliu Porumboiu, 12:08 East of Bucharest, was al een sterk werkje dus ik verwacht hier wel het een en ander van! En de Oscar-jury heeft wel wat goed te maken met Roemenië

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

Hier een aardig stuk over de grote kans dat vrouwelijke regisseurs eindelijk eens wat meer kans maken op een Oscar dit jaar. Of toch niet? Klik.

Het is nog wat vroeg, maar volgens mij is Bigelow de enige met een serieuze kans eigenlijk. Wat me eraan doet denken dat het eens tijd wordt dat The Hurt Locker eens een Nederlandse release krijgt!

Quentin

• 10202 messages
  • 8557 votes

Hopelijk een leuke competitie tussen Bigelow en haar ex (Cameron).

dimi303

• 3420 messages
  • 3699 votes

Wat een lijst voor beste niet Engelstalige film. :s:s Maar een 4-tal van deze films gezien voorlopig.

De helaasheid der dingen

Das weisse band

Un prohète

Oorlogswinter

speedy23

• 18945 messages
  • 14043 votes

De Oscarrace is officieel begonnen.

ma 28/12/2009 - 22.52

De Oscarrace is officieel begonnen. Vandaag zijn de stemformulieren opgestuurd naar de 5.777 leden van de Academy of Motion Picture Arts and Sciences, die beslissen wie de felbegeerde filmprijzen krijgen.

De leden mogen nu de genomineerden aanduiden. Die worden op 2 februari bekendgemaakt. Daarna stemmen ze opnieuw voor de winnaars. De Oscars worden uitgereikt op 7 maart. Dat is later dan normaal omdat eind februari de Winterspelen plaatsvinden in Vancouver in Canada.

Nieuw is dat er voortaan 10 films meedingen naar de Oscar voor beste film. Daardoor zou er wel eens een verrassing uit de bus kunnen komen. (bron: www.deredactie.be)

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16416 votes

Als ik de imdb mag geloven komen de Oscar nominaties voor beste film vaak overeen met de nominaties van het Producers Guild (PGA). Dan worden dit de 10 nomaties:

The Hurt Locker

Up in the Air

Invictus

Precious

Inglourious Basterds

An Education

District 9

Star Trek

Up

Daar zitten aan het eind nogal wat merkwaardige titels tussen. District 9 verwacht ik toch niet in de Oscar race en Star Trek toch zeker ook niet. The Lovely Bones ontbreekt in elk geval vooralsnog ook hier evenals Nine. Die laatste lijkt me toch een zekerder keuze. Bij The Golden Globes waren verder (500) Days of Summer, Brothers, A Serious Man, It's Complicated en Julie & Julia vaker terugkerende titels.

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

The Lovely Bones en Nine zijn door de critici vernietigd en hun kans op deelname aan de Oscars zijn grotendeels vervlogen, in ieder geval in de Beste Film categorie. Hetzelfde geldt ook voor eerdere hoopvollen als Brothers en Bright Star die waarschijnlijk ook geen hoge ogen gaan gooien bij het uiteindelijk evenement, terwijl dat wel gehoopt was. Julie & Julia en It's Complicated wekken vooral interesse bij de prijzen door Streep, maar zullen niet snel meer scoren.

Met zoveel tegenvallers is er dus ruimte voor goedbekritiseerde outsiders, zoals inderdaad District 9 en Star Trek, maar ook (500) Days of Summer, A Single Man, Crazy Heart en A Serious Man. Maar dat komt vooral doordat er nu 10 genomineerde zijn in de beste film categorie. De strijd zal waarschijnlijk blijven gaan tussen The Hurt Locker (vooralsnog de winnaar, vermoed ik), Precious en Up in the Air, met Inglourious Basterds en Avatar (toch twee ontypische Oscarfilms) in hun nek. Invictus zal genomineert worden alleen al door zijn onderwerp en zijn regisseur. Voor de rest is er nog wat speling met de eerder genoemde titels en Up en An Education.

Ik hou van lijstjes, dus alvast een voorspelling voor de 10 genomineerde van mijn kant:

The Hurt Locker

Up in the Air

Precious

Inglourious Basterds

Invictus

Up

An Education

A Serious Man

Crazy Heart

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16416 votes

De kritieken van Nine waren me niet bekend, Marshall is toch wel zo'n Oscar knuffelbeer? Was er ook niet naar op zoek geweest Day-Lewis heeft wel een nomi bij de Globes in elk geval. Maar zelf geloof je ook niet zo in de nomi voor Star Trek zo te zien, ondanks de kritieken. Ik heb me niet zo verdiept in hoe de films liggen, maar zo op het oog lijkt Invictus me toch een gedoodverfde winnaar in tenminste één categorie. Eastwood is nogal 'hip' aldaar. Evenals Mandela. Ligt Irak niet iets té gevoelig om daar nu al prijzen aan te gaan geven?

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

Mochizuki Rokuro wrote:

De kritieken van Nine waren me niet bekend, Marshall is toch wel zo'n Oscar knuffelbeer? Was er ook niet naar op zoek geweest Day-Lewis heeft wel een nomi bij de Globes in elk geval.

Nine scoorde goed bij de Globes, maar deed dit al voordat de film gereleased was (al mag ik hopen dat de jury wel eerst de film gezien had). Het is me wel vaker opgevallen dat de Globes een film overstelpen met nominaties, terwijl daarna een terugslag volgt die de film totaal uit de Oscarrace haalt. Marshall deed het goed met Chicago bij de Oscars, maar zijn Memoirs of a Geisha deed alleen maar zaken in de technische categorie. Nine zal wel een soortgelijk lot ondergaan. Jammer, want het lijkt me gek genoeg best een aardig filmpje.

Maar zelf geloof je ook niet zo in de nomi voor Star Trek zo te zien, ondanks de kritieken.

Wel, science-fiction heeft nog nooit goede zaken gedaan bij de Oscars, behalve in de technische onderdelen. Het aantal sci-fi's dat genomineerd was voor Beste Film is al op een hand te tellen. De nadruk op actie (in tegenstelling tot Avatar, die veel meer plot heeft) en luchtigheid lijken me niet Oscarachtig. Als The Dark Knight het vorig jaar niet kon, zie ik Star Trek nog minder kans maken. District 9 om dezelfde redenen.

Ik heb me niet zo verdiept in hoe de films liggen, maar zo op het oog lijkt Invictus me toch een gedoodverfde winnaar in tenminste één categorie. Eastwood is nogal 'hip' aldaar. Evenals Mandela.

Invictus is, zoals ik al zei, vooral interessant door het onderwerp en Eastwood (en ook wel de gerespecteerde veteraan Freeman). Het is een typische Oscarfilm en eigenlijk de enige van die soort die goede kritieken heeft gekregen. Echter is het ook weer een film waar niemand over praat. Meer iets dat goed gevonden wordt, zonder dat iemand er echt van houdt. Zoals Frost/Nixon vorig jaar. De enige kan die ik Invictus had gegeven op een Oscar was voor Freeman, maar hij heeft enorm sterke competitie (Bridges in Crazy Heart, Firth in A Single Man, Renner in the Hurt Locker, Clooney in Up in the Air; deze hebben allemaal al aardig wat gewonnen).

Ligt Irak niet iets té gevoelig om daar nu al prijzen aan te gaan geven?

Kennelijk niet en de Oscars doen altijd graag alsof ze actueel zijn, natuurlijk. Daarnaast begrijp ik dat The Hurt Locker de oorlog niet goed- of afkeurt, maar dat het meer een karakterstudie.

Trouwens wel de film waar ik, na A Serious Man, het meest naar uitkijk uit dit rijtje. Dat er geen NL-bioscooprelease komt is toch wel triest.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16416 votes

Altijd een zwak voor Bigelow gehad na Strange Days. Leuk als ze een director's battle zou krijgen met James Cameron, zoals Quentin al opmerkte.

En in mijn omgeving praat er sowieso helemaal niemand over film of Oscar nominaties, dus ik ben benieuwd waar jij bent dat er over Forst/Nixon wordt gepraat Ik was trouwens vandaag nog voor mijn werk in Nijmegen. Daar ben jij toch ook in buurt?

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Denk dat Avatar gewoon gaat winnen. Hollywood is toch al van het milieu activisme en het is gewoon een dijk van een film die zelfs de meest doorgewinterde filmkijker nog echt weet te verrassen. Bovendien zullen ze het vakmanschap erkennen en is het natuurlijk een prima promotie voor 3D. En daar hebben ze ook een behoorlijk belang bij. En eigenlijk is de beste film de prijs voor de beste productie, nu op dat vlak zal iedereen het er over eens zijn dat het een bijzonder project is gewwest.

Denk dat de Irwin Thalberg Award ook binnen korte tijd aan Cameron gegeven zal worden.

Inderdaad grappig dat zijn ex ook genomineerd is.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16416 votes

Niet te hard van stapel lopen. Dit is de buzz voor de nominaties... En bovendien voor Beste Film, daar zitten de regisseurs nog niet bij. Dat zijn er maar 5, dus die kans is dan weer kleiner.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Qua regie is het toch wel een hele bijzondere visie die hij op het doek heeft weten te krijgen. Een prestatie van formaat.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16416 votes

Ja een scenario Oscar zal er wellicht niet inzitten.

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

Ik twijfel er niet aan Cameron een nominatie voor regisseur krijgt. Maar scoren zal Avatar toch vooral in de technische categorieën. Beste Film is niet ongrijpbaar, maar niet makkelijk voor een scifiblockbuster. Zelfs niet door 3D. Sinds de overwinning van LotR hebben de Oscars grote films genegeerd en lijken ze zich te richten op wat kleinere producties (wat vorig jaar tot grote kritiek leidde toen impopulaire films als Frost/Nixon en The Reader genomineerd werden en The Dark Knight niet). Daarnaast gaan alle hoofdprijzen tot nu toe voornamelijk naar The Hurt Locker, Precious en Up in the Air. Maar we zullen zien.

Ik weet trouwens niet wat het met mij en de Oscars is, maar ik volg de ontwikkelingen nu al een aantal jaar op de voet. Het is kennelijk een leuk spelletje.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.