- Home
- Filmforum
- Film - Festivals en evenementen
- Golden Globes
Golden Globes
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Die kan toch onmogelijk genomineerd worden in de categorie beste film?
Dat kan heel goed hoor. Films in de categorie beste film hoeven niet per se Engelstalig te zijn, als is dat meestal wel het geval. 7 films in een andere taal hebben tot nu toe een nominatie gehad voor beste film:
La Grande Illusion (Jean Renoir)
Z (Costa-Gravas)
The Emigrants (Jan Troell)
Cries and Whispers (Ingmar Bergman)
Il Postino (Michael Radford)
La Vita e Bella (Roberto Benigni)
Crouching Tiger, Hidden Dragon (Ang Lee)
Daar komt voor Letters from Iwo Jima nog eens het geluk bij dat het een Amerikaanse productie is. Ik denk wel dat hij het gaat redden. De recensies in Amerika zijn ook lovend. Daarbij kan de film niet genomineert worden voor beste niet-Engelstalige film bij de Oscars, geloof ik.
serpico
-
- 2900 messages
- 491 votes
Daarbij kan de film niet genomineert worden voor beste niet-Engelstalige film bij de Oscars, geloof ik.
Omdat er maar 1 Japanse film kans mag maken op een nominatie, neem ik aan?
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
En ik geloof dat Amerika er geen mag inzenden. Maar dat weet ik niet zeker. Letters from Iwo Jima heeft als productieland de VS en niet Japan en ook een Amerikaanse regisseur, dus het geld als een Amerikaanse film.
catweasel
-
- 1571 messages
- 951 votes
Ik hoop zo dat bij de Oscars Notes on a Scandal niet over het hoofd word gezien. Bij de Globes werden beide hoofdrolspelers wel genomineerd, maar daar bleef het ook bij.
BenicioDelToro
-
- 4178 messages
- 1391 votes
Drie hoeraatjes voor Forest Whitaker! 
Laat die oscar maar komen mensen!
serpico
-
- 2900 messages
- 491 votes
Ik hoop zo dat bij de Oscars Notes on a Scandal niet over het hoofd word gezien. Bij de Globes werden beide hoofdrolspelers wel genomineerd, maar daar bleef het ook bij.
Maar je hebt de film niet eens gezien! Dadelijk zie je hem en vind je hem verschrikkelijk 
catweasel
-
- 1571 messages
- 951 votes
Maar je hebt de film niet eens gezien! Dadelijk zie je hem en vind je hem verschrikkelijk 
Kan me het niet voorstellen.

kos
-
- 46685 messages
- 8843 votes
Nominaties 2007:
DRAMA
American Gangster
Atonement
Eastern Promises
No Country for Old Men
There Will be Blood
The Great Debaters
Michael Clayton
ACTRESS (DRAMA)
Cate Blanchett - Elizabeth: The Golden Age
Julie Christie - Away from Her
Jodie Foster - The Brave One
Angelina Jolie - A Mighty Heart
Keira Knightley - Atonement
ACTOR (DRAMA)
George Clooney - Michael Clayton
Daniel Day-Lewis - There Will be Blood
James McAvoy - Atonement
Viggo Mortenson - Eastern Promises
Denzel Washington - American Gangster
MUSICAL OR COMEDY
Across the Universe
Charlie Wilson's War
Hairspray
Juno
Sweeney Todd
ACTRESS (MUSICAL OR COMEDY)
Amy Adams - Enchanted
Ellen Page - Juno
Marion Cotillard - La Vie En Rose
Nikki Blonsky - Hairspray
Helena Bonham Carter - Sweeney Todd
ACTOR (MUSICAL OR COMEDY)
Johnny Depp - Sweeney Todd
Ryan Gosling - Lars and the Real Girl
Tom Hanks - Charlie Wilson's War
Philip Seymour Hoffman - The Savages
John C. Reilly - Walk Hard: The Dewey Cox Story
FOREIGN-LANGUAGE FILM
4 Months, 3 Weeks and 2 Days
The Diving Bell and the Butterfly
The Kite Runner
Lust, Caution
Persepolis
ANIMATED FILM
Bee Movie
Ratatouille
The Simpsons Movie
SUPPORTING ACTRESS
Cate Blanchett - I'm Not There
Julia Roberts - Charlie Wilson's War
Saoirse Ronan - Atonement
Amy Ryan - Gone Baby Gone
Tilda Swinton - Michael Clayton
SUPPORTING ACTOR
Casey Affleck - The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford
Javier Bardem - No Country for Old Men
Philip Seymour Hoffman - Charlie Wilson's War
John Travolta - Hairspray
Tom Wilkinson - Michael Clayton
DIRECTOR
Tim Burton - Sweeney Todd
Joel Coen and Ethan Coen - No Country for Old Men
Julian Schnabel - The Diving Bell and the Butterfly
Ridley Scott - American Gangster
Joe Wright - Atonemnet
SCREENPLAY
Juno
No Country for Old Men
Atonement
The Diving Bell and the Butterfly
Charlie Wilson's War
ORIGINAL SCORE
Into the Wild
Grace is Gone
The Kite Runner
Atonement
Eastern Promises
ORIGINAL SONG
"Despidia" from Love in the Time of Cholera
"Grace is Gone" from Grace is Gone
"Guaranteed" from Into the Wild
"That's How You Know" from Enchanted
"Walk Hard" from Walk Hard: The Dewey Cox Story
Mug
-
- 13981 messages
- 5969 votes
Niet echt verbazingwekkende keuzes (Atonement + No Country for Old Men).
Zal het nu wel eens lukken voor Tim Burton?
De Foreign Language categorie is zwaar, en mijn verwachtingen voor Persepolis (mensen mensen toch, leen die 'comic' even bij de bieb) zijn nu nog hoger.
Knisper
-
- 13038 messages
- 1278 votes
Wel dramatische commerciele nominaties, zeg. Om van te huilen.
Co Jackso
-
- 21924 messages
- 2791 votes
Veel te veel nominaties voor Atonement, American Gangster en vooral Michael Clayton. Daarnaast te weinig voor There Will Be Blood (niet eens beste regisseur), Into the Wild, Jesse James en vooral het negeren van het muzikale meesterwerk van het afgelopen jaar: Once. Voor de rest te weinig verrassingen.
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Wel dramatische commerciele nominaties, zeg. Om van te huilen.
Typisch weer, altijd dit soort reacties van mensen die denken dat het de taak van de Golden Globes is om de meest obscure films eruit te pakken.
Als er nou stond Transformers, Pirates of the Caribean: At World's End, The Bourne Ultimatum en Ocean's 13 zou ik nog zeggen: ja, inderdaad wel erg commerciële keuzes. Maar de film die hier het dichtst bij een blockbuster komt is denk ik Hairspray.
Ook ben ik tegen de stelling dat alles wat commercieel is automatisch ook slecht is, maar dat terzijde.
Mijn klacht hier is toch wel dat James McAvoy en Keira Knightley voor hoofdrollen zijn genomineert. Mijn betoog bij Atonement om erop te wijzen dat zij echt bijrollen zijn is helaas voor niets geweest. Saiorse Ronan had eerder als hoofdrol geplaatst moeten worden. Niet dat half uurtje schermtijd of zo dat Knightley heeft.
Verder vrij voorspelbare nominaties, maar wel films die me over het algemeen interessant lijken. Ik mis Jesse James en bij komedie Hot Fuzz. Van Charlie Wilson's Wat had ik slechts vaag gehoort. Ben benieuwd wat het is.
serpico
-
- 2900 messages
- 491 votes
Van Charlie Wilson's Wat had ik slechts vaag gehoort. Ben benieuwd wat het is.
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Met 'Ik ben benieuwd wat het is', bedoelde ik vooral of het ook echt een goede film is. De inhoud had ik al opgezocht natuurlijk 
Opmerkelijk dat hij bij comedy/ musical staat overigens, aangezien het klinkt als een serieuze film en hier op MM en op IMDB als drama te boek staat. Wellicht heeft het niet zo'n serieuze toon als verwacht.
Nog een kleinigheidje: Casey Affleck heeft toch echt een hoofdrol in Jesse James.
The Last
-
- 7169 messages
- 0 votes
MIsschien gaan de Golden Globes geeneens door, lees dit maar is: Klik
starbright boy (moderator films)
-
- 22396 messages
- 5066 votes
De prijzen worden wel uitgedeeld, maar het is inderdaad de vraag of de show doorgaat als er geen acteurs op komen dagen.
Chainsaw
-
- 8845 messages
- 3576 votes
Awardshow Golden Globes afgelast
Geen emotionele speeches en galajurken dit jaar bij de Golden Globes. Het populaire prijzengala is afgelast wegens de aanhoudende staking van scriptschrijvers in Hollywood. Dat heeft de Hollywood Foreign Press Association, die de uitreiking organiseert, maandag bekendgemaakt.
In plaats van de gebruikelijke feestelijke uitreiking wordt zondag nu slechts een persconferentie gehouden. Vorige week maakte het Screen Actors Guild, dat het merendeel van de Hollywood-acteurs vertegenwoordigt, al bekend dat zijn leden zich solidair verklaren met de schrijvers. De vakbond kondigde aan dat de acteurs niet zouden komen opdagen om een prijs in ontvangst te nemen of uit te delen.
De staking van de scenarioschrijvers startte begin november. Veel televisieseries liggen nog stil door de onenigheid tussen schrijvers en producenten. Ook grote talkshows hadden te kampen met de stakingen. De scenaristen vinden dat ze te weinig krijgen van het geld dat wordt verdiend met dvd's en de verkoop via internet.
Bron: Nieuws.nl
The Last
-
- 7169 messages
- 0 votes
Awardshow Golden Globes afgelast
In plaats van de gebruikelijke feestelijke uitreiking wordt zondag nu slechts een persconferentie gehouden.
Laten we hopen dat de Oscars geen persconferentie houden in plaats van een feestelijke uitreiking. 
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
ma 14/01/08 - Het Britse liefdesepos "Atonement" heeft de Golden Globe voor beste drama gewonnen. De Amerikaanse muziekfilm "Sweeney Todd" ging aan de haal met de prijs voor beste musical/komedie.
De winnaars van de op een na belangrijkste filmprijzen van de Verenigde Staten werden bekendgemaakt tijdens een persconferentie in Los Angeles.
De gebruikelijke galavoorstelling was afgelast omdat de scenarioschrijvers gedreigd hadden met een stakingspost. De scenaristen in Hollywood staken al enkele maanden. Ze eisen een financiële compensatie voor de distributie van films en series op dvd's, internet en mobiele telefoons.
"Atonement" was de grote favoriet, met zeven nominaties. De film kon er daarvan slechts twee verzilveren. Naast de award voor beste drama kreeg "Atonement" ook de prijs voor de beste filmmuziek.
Keira Knightley en James McAvoy die de hoofdrollen vertolken in "Atonement" moesten het afleggen tegen Julie Christies en Daniel Day-Lewis die repectievelijk de prijs voor beste actrice en beste acteur in een drama kregen.
In de categorie musical en komedie won de bloederige film "Sweeney Todd" met Johnny Depp in de hoofdrol. Depp, die in de film een wraaklustige barbier speelt, kreeg de prijs voor beste acteur.
De Franse actrice Marion Cotillard werd bekroond voor haar vertolking van zangeres Edith Piaf in "La vie en rose". Cate Blanchett, die in de film "I'm not there" in de huid kruipt van Bob Dylan, kreeg de award voor beste vrouwelijke bijrol.
De Golden Globes gaan zowel naar films als naar tv-programma's. Ze zijn belangrijke graadmeters voor de Oscars die eind februari worden uitgereikt.
Op de persconferentie waren geen acteurs, actrices of filmmakers aanwezig. Zij hadden afgezegd uit sympathie voor de stakende scenaristen. Sommigen vonden het helemaal niet zo erg dat de ceremonie niet doorging.
"Ik heb de Golden Globesceremonie al vele malen doorstaan en nooit gewonnen. Dus het voelt erg goed aan om de ceremonie niet te hoeven doorstaan en toch te winnen", reageerde Tim Bevan, de producer van "Atonement".
Julian Snabel die de prijs won voor beste regisseur was op het vliegveld in New York toen hij het nieuws hoorde. "Het was perfect", zei hij. "Beter dan op een podium of tijdens een diner."
Winnaars filmprijzen
Drama
film: Atonement
acteur: Daniel Day Lewis (There will be blood)
actrice: Julie Christie (Away from her)
Musical of komedie
film: Sweeney Todd
acteur: Johnny Depp (Sweeney Todd)
actrice: Marion Cotillard (La vie en rose)
Regie: Julian Schnabel (The diving bell and the butterfly)
Anderstalige film: The diving bell and the butterlfy
Animatiefilm: Ratatouille
Scenario: Ethan en Joel Coen (No country for old men)
Mannelijke bijrol: Javier Bardem (No country for ol men)
Vrouwelijke bijrol: Cate Blanchett (I'm not there)
Filmmuziek: Dario Marianelli (Atonement)
Lied: Guaranteed (Into the wild)
Winnaars tv-prijzen
Tv-film
Tv-film: Longford
acteur: Jim Broadbent (Longford)
actrice: Queen Latifah (Life support)
mannelijke bijrol: Jeremy Piven (Entourage)
vrouwelijke bijrol: Samantah Morton (Longford)
Drama
serie: Mad Man
acteur: Jon Hamn (Mad Man)
actrice: Glenn Close (Damages)
Musical of komedie
serie: Extras
acteur: David Duchovny (Californication)
actrice: Tina Fey (30 Rock)
Bron: deredactie.be
The Last
-
- 7169 messages
- 0 votes
Belachelijk zeg, dat Atonement voor beste dramafilm wint.. ik gun het eerder No Country for Old Men of Eastern Promises. Verder is het allemaal wel in orde denk ik. 
Ik kijk in ieder geval uit naar de Oscars, Golden Globes boeien mij eigenlijk niet zo veel.
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Erg jammer dat Atonement wint, volgens mij is de rest veel interessanter. Gelukkig hebben de Oscars en de Golden Globes de laatste jaren van elkaar afgeweken, dus hopelijk geen Atonement die er met de hoofdprijs vandoor ging.
Veel van de prijzen die gewonnen werden gingen naar andere films dan ik had gedacht. Alleen Depp, Day-Lewis en Ratatouille zag ik aankomen.
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12834 votes
Welke concurrentie had Ratatouille eigenlijk ?
dragje
-
- 5098 messages
- 0 votes
Pixar kent geen concurrentie 
maar zonder dollen...
Bee Movie en The Simpsons Movie waren de andere twee genomineerden. In die context is die rat de terechte winnaar.
wo2-Freak
-
- 834 messages
- 0 votes
Lol, wel saai ze werden dit keer niet bekend gemaakt gewoon uitgebreid via tv. Gewoon een stomme blik op de pers-conferensie.
Geen uitreiking eigenlijk een bekendmaking.!!
Ze hadden het over dat script-schrijvers aan het staken waren ofzo.
Maar ja, is hun probleem ik neem aan dat daardoor een tijd lang geen series/ films meer uitkomen?
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12834 votes
Bee Movie en The Simpsons Movie waren de andere twee genomineerden. In die context is die rat de terechte winnaar.
Niet veel concurrentie, maar dan is The Simpsons (zelfs na 15 jaar tv series) nog het meest verfrissende in het rijtje.
Pieter Montana
-
- 6678 messages
- 2285 votes
Fijn dat ook "Extras" in de prijzen viel !
dragje
-
- 5098 messages
- 0 votes
Niet veel concurrentie, .
Weinig concurrentie inderdaad. Welke animatie films hadden wellicht ook in aanmerking voor een Golden Globe genomineerd moeten worden?
Bij mijn weten is er niet gek veel uitgekomen afgelopen jaar namelijk... Maar ik kan het mis hebben.