- Home
- Filmforum
- Film - Festivals en evenementen
- Golden Globes
Golden Globes
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12835 votes
Weet niet waarover de Golden Globes gaan eigenlijk ? Enkel Amerikaanse animatie ?
Brooklyn
-
- 1144 messages
- 1402 votes

dragje
-
- 5098 messages
- 0 votes
Weet niet waarover de Golden Globes gaan eigenlijk ? Enkel Amerikaanse animatie ?
Hm... goeie...
Ik vrees van wel ja. In 2006 waren er ook slechts drie genomineerd voor beste Animatiefilm.
Cars
Walt Disney Pictures/Pixar Animation Studio; Buena Vista Pictures Distribution
Happy Feet
Kingdom Pictures, LLC; Warner Bros. Pictures/Village Roadshow Pictures
Monster House
Columbia Pictures; Sony Pictures Releasing
Driemaal raden welke won
De jaren daarvoor, 2005 en 2004 waren er welgeteld 0 animatiefilms genomineerd....
Spreekt boekdelen, me dunkt...
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12835 votes
Maar gaat het dan enkel over animatie in Amerika in de bios gereleased, in Amerika gemaakt of bijv ook DVD releases van animatie uit andere landen ?
dragje
-
- 5098 messages
- 0 votes
Nee, zover ik kan beoordelen worden alleen animatiefilms toegelaten tot de competitie die in Amerika zijn gemaakt.
serpico
-
- 2900 messages
- 491 votes
Persepolis is niet Amerikaans maar kreeg toch zeer goede kritieken, en werd niet genomineerd. Ze hebben waarschijnlijk gewoon geen zin in een categorie met beste niet-engelstalige animatiefilm
.
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Maar gaat het dan enkel over animatie in Amerika in de bios gereleased, in Amerika gemaakt of bijv ook DVD releases van animatie uit andere landen ?
Net als de Oscars is de Golden Globes er gericht op de Amerikaanse films. Niet-Engelstalige films kunnen genomineert worden, maar het is niet gewoon, evenals bij de Oscars. Het grote verschil is geloof ik vooral dat de jury bij de Golden Globes alleen bestaat uit Europeanen en bij de Oscars uit Amerikanen. Maar de Amerikaanse markt is waar het bij beide om draait, dus je zult ook bij animatiefilms niet moet verwachten dat er zomaar een anime tussen komt. De film moet volgens mij wel een Amerikaanse release hebben gehad binnen dat jaar om mee te dingen naar de prijs.
Knisper
-
- 13038 messages
- 1278 votes
Maar kansloos is het blijkbaar ook niet helemaal; Spirited Away won immers wel een Oscar. Ik geloof dat alleen Tekkonkinkreet op een shortlist van 13 films stond, maar de kans op een daadwerkelijke nominatie lijkt me inderdaad niet zo groot.
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Maar kansloos is het blijkbaar ook niet helemaal; Spirited Away won immers wel een Oscar.
Klopt ja, maar dat is dan ook meer de spreekwoordelijke uitzondering die de regel bevestigd.
kos
-
- 46685 messages
- 8843 votes
Spirited Away kreeg ook een soort van release door een Amerikaanse maatschappij, misschien dat dit er mee te maken heeft.
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12835 votes
Dacht dat het Amerikaanse recensenten waren ?
Verder is er weinig dat Tekkon naar de kroon steekt. Jammer dat Byousoku 5 Senchimeetoru qua releases nergens te bekennen valt.
BoordAppel
-
- 14274 messages
- 3279 votes
Ze hadden alleen nog Jimmy Smits moeten nomineren.
serpico
-
- 2900 messages
- 491 votes
Grappig, de genomineerden in de categorie Best Motion Picture - Drama hebben allemaal nog geen Nederlandse release gehad. En die van Best Motion Picture: Musical or Comedy allemaal allang ...
Co Jackso
-
- 21924 messages
- 2791 votes
Milk en The Dark Knight worden genegeerd. Met het oog op de Oscars is dat vooral slecht nieuws voor The Dark Knight. Positief zijn uiteraard de nominaties voor Ben Button en In Bruges. Minder blij ben ik met nominaties voor Ron Howard en zijn film. Nooit een liefhebber van hem geweest.
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Comedy en musical zijn ook allemaal films die zeker geen Oscarnominatie voor beste film gaan krijgen. Maar sowieso hebben de laatste jaren de keuzes voor beste film tussen de Globes en de Oscars uit elkaar gelegen.
Ik ben wel aangenaam verrast dat twee van de grappigste rollen sinds jaren, die van Tom Cruise en Downey Jr. in Tropic Thunder genomineerd zijn. Dat mogen de Oscars wel overnemen.
Vooralsnog zet ik mijn geld in op Slumdog Millionaire als grote winnaar.
matthijs_013
-
- 3631 messages
- 5736 votes
De winnaars staan inmiddels op de hoofdpagina van IMDb vermeld.
Leland Palmer
-
- 23785 messages
- 4893 votes
Slumdog Millionaire grote winnaar bij de Golden Globes!
- Best film (drama)
- Best Director
- Best Screenplay
and Best Original Score
Hier de complete lijst.
Co Jackso
-
- 21924 messages
- 2791 votes
Leuk voor Kate Winslet dat ze twee Globes heeft gewonnen. Hopelijk wint ze er in ieder geval één met de Oscars, anders zou het wel heel zuur zijn.
kos
-
- 46685 messages
- 8843 votes
Nu nog een wat minder neppe speech graag....
Vind de Slumdog awards trouwens, erg, erg verrassend.
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Vind de Slumdog awards trouwens, erg, erg verrassend.
Ik niet, de film heeft al veel prijzen gewonnen. Daarnaast bleken veel films waarvan veel verwacht werd voor veel critici tegen te vallen. Revolutionairy Road, The Reader, Changeling en Doubt krijgen niet eens zo'n heel goede recensies. Slumdog Millionaire was ook mijn voorspelling voor beste film bij de Oscars.
Ik ben blij voor Winslett, mijn favoriete actrice van het moment. Hopelijk wint ze een Oscar al blijf ik denken dat vrouwelijke hoofdrol daar door Sally Hawkins voor Happy-Go-lucky of Meryl Streep voor Doubt gewonnen gaat worden en bij vrouwelijke bijrol Viola Davis voor Doubt of Penelope Cruz voor Vicky Cristina Barcelona gaat winnen.
kos
-
- 46685 messages
- 8843 votes
Ik bedoelde niet zozeer dat ik hem zelf niet goed genoeg vond, maar ik vind het niet echt een keuze voor Amerikaanse topfestivals. Geloof er nog steeds niks van dat die belangrijke Oscars zal winnen.
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Ik bedoelde niet zozeer dat ik hem zelf niet goed genoeg vond, maar ik vind het niet echt een keuze voor Amerikaanse topfestivals. Geloof er nog steeds niks van dat die belangrijke Oscars zal winnen.
Hij heeft al heel wat gewonnen anders. Volgens mij heeft alleen Wall-E het tot nu toe beter gedaan met prijzen. Het is sowieso een critici-favoriet. Zie hier. Het heeft er natuurlijk wel mee te maken dat dit weer echt zo'n jaar is waarin er geen duidelijke favorieten zijn. En daar komt bij dat veel films waarvan veel verwacht werd tegenvielen. Dan heeft Slumdog meer kans. Welke film verwacht je dan dat de prijs mee naar huis gaat nemen? Wall-E en The Dark Knight vallen te veel in een outsider-categorie (animatie en comic-verfilming); The Wrestler moet het vooral van een geroemde performance hebben, evenals Milk; Frost/Nixon is net iets te politiek; de films uit de Globe-competitie voor komedie en musical gaan ook zeker geen zaken doen bij de Oscars; Revolutionairy Road, Changeling, The Reader, W., Australia en Doubt krijgen geen bijzonder goede recensies over het algemeen; Rachel Getting Married is te onbekend en waarschijnlijk ook te klein voor een Oscar en Gran Turino is ook iets teveel een outsider. De enige echte competitie die Slumdog heeft is Benjamin Button. En dan heb ik alle contenders wel gehad, denk ik.
IcU
-
- 6783 messages
- 3051 votes
Slumdog Millionaire leek mij niet echt een interessante film. De poster ziet er naar mijn mening niet echt veel belovend uit, en weekend millionaire is geen leuk spelletje (dat daar uberhaupt ooit een film over gemaakt zou worden...). Nu ben ik toch wel benieuwd, aangezien de film eigenlijk alle prijzen gewonnen heeft die belangrijk zijn.
Dat the Dark Knight niet vaker genomineerd was verraste mij ook wel. Niet omdat dat naar mijn mening terecht was geweest, maar omdat er best wat ophef over ontstaan is, neem bv dat gedoe met de soundtrack. Dat Ledger gewonnen heeft met zijn bijrol is terecht, ook al telt het overlijden van hem wel een beetje mee, denk ik.
Macmanus
-
- 13726 messages
- 3701 votes
Het zou wel de beste oscar winnaar ooit zijn dan. Denk dat Kos ook meer met het oog op winnaars uit het verleden bedoeld dat die weinig heil heeft in een goede afloop voor Slumdog.
Slumdog is vrij klein, met een totaal onbekende cast voor ons in het westen. Regisseur die wel bekend is, maar geen oscar filmmaker over het algemeen, met een sci-fi actie een kinderfilm en een horror als laatste drie films. Daarbij is de film ook qua stijl vrij los. Itt alle oscarwinnaars die zo extreem strak gemaakt zijn met bijpassende Zimmer, Howard soundtrack. Maar ja verwacht het dan ook niet, maar gun het Boyle en de film van harte. Maar hoop niet dat die terug keert naar Hollywood daar hoort die duidelijk niet thuis.
Overigens maken de Golden Globes wel vaker betere en leukere keuzes dan de Oscars. Met Atonement en Babel als laatste twee winnaars.
Inland Rabbit
-
- 3286 messages
- 2159 votes
Ben wel benieuwd naar Slumdog. Denk dat de awards wel terecht zijn.
Wat mij erg opvalt, is de winnaar van Tv series - Drama. Daar staan dan een House M.D en belangrijker nog een Dexter, maar de serie die uiteindelijk wint is toch echt geen publieksfavoriet. Sterker nog, Mad Men word vaak overladen met negatieve kritieken, buiten de critici en pers om en terecht, saaie handel.
jacobine_rodijk
-
- 2806 messages
- 9511 votes
Sterker nog, Mad Men word vaak overladen met negatieve kritieken, buiten de critici en pers om en terecht, saaie handel.
Geloof ik niets van, heb indertijd tijdens de eerste en tweede seizoen vrij veel bijgehouden op de IMDb boards en dergelijk en heb niets meer dan lof gelezen erover, zelf vind ik het ook een fantastische serie, niets meer dan onterecht die GG (alhoewel Dexter ook erg goed is).
Natuurlijk zijn die boards de meest betrouwbare niet meer maar als er mensen (fanboys) zijn die van een mug (kritiek) een olifant weten te maken dan zijn het de lui daar wel.
The Last
-
- 7169 messages
- 0 votes
Beetje dom dat 30 Rock zo in de prijzen is gevallen (beste komedie acteur, actrice in tv series en beste komedie serie). Nogal overschat allemaal, als je 't mij vraagt. The Office scoort op dat vlak 10 keer beter m.i.
Leuke lijst met winnaars verder (Colin farrel, Mickey Rourke, Winslet 2 keer...), maar de Globes vind ik over het algemeen niet echt interessant.