• 178.163 movies
  • 12.220 shows
  • 33.993 seasons
  • 647.240 actors
  • 9.373.998 votes
Profile

International Film Festival Rotterdam - IFFR

Menni

• 1762 messages
  • 0 votes

Wat zijn awards toch eigenlijk domme dingen. Zou het IFFR niet 's het goede voorbeeld kunnen geven door competitie gewoon af te schaffen?

*dream on, Menni*

starbright boy (moderator films)

• 22407 messages
  • 5072 votes

Weet iemand eigenlijk wat de surprise-films waren?

Zavo

• 6392 messages
  • 1616 votes

Zavo wrote:

1. Temporada de Patos 4*

1. Bride of Silence 4*

3. Nobody Knows 4*

Bij nader inzien zet ik toch Nobody Knows op 1. Die film blijft in m'n hoofd rondspoken.

Macmanus

• 13726 messages
  • 3701 votes

Wel een paar leuke films gezien. En zelfs om de allerslechtste kon ik nog erg lachen.

Gedeeltelijke eerste plaats voor: Goddess en Hana and Alice. beide 3.74*

Tweede plek voor: Vital 3.5*

Derde plek voor brons: Die Italiaanse film waarvan ik alweer ben vergeten waar die over ging, en de titel niet meer van weet.

En dan nog een eervolle vermelding voor Hotel 2* en Sanctuary 0.5*

titan

• 1609 messages
  • 4415 votes

Morgen maak ik de eindbalans op, maar nu alvast wat kritische beschouwingen:

- in de zalen is het vele te benauwd en warm. Het is blijkbaar niet toegestaan om de airco aan te zetten of de boel even door te laten luchten. Als je daarna weer in de koude buitenlucht komt heb je zo een verkoudheid te pakken

- films beginnen geregeld (veel) te laat. Lekker handig als je maar een korte pauze tussen twee films hebt en bijvoorbeeld van Luxor naar Lantaren/Venster moet lopen. Bij de kleinere zalen leek het er wel op dat men wachtte met het starten van de film totdat alle laatkomers aanwezig zijn.

- Het hautaine en quasi-intellectuele geleuter in de Daily tiger en met name de dagelijkse filmkrant. Alle Westerse films die maar een beetje in de buurt van een rechtlijnig plot komen worden neergesabeld, terwijl elke langdradige en trage film uit elk willekeurig derdewereldland over bijvoorbeeld een blinde sigarettenverkoper die de hele dag alleen maar zijn voorraad aan het inventariseren is als lyrisch en poëtisch meesterwerk wordt binnengehaald.

Zavo

• 6392 messages
  • 1616 votes

titan schreef:

- in de zalen is het vele te benauwd en warm. Het is blijkbaar niet toegestaan om de airco aan te zetten of de boel even door te laten luchten.

Oneens, donderdagochtend in een half leeg cinerama 1 had ik het zelfs koud, maar ja, ik ben dan ook een koukleum eersteklas.

- films beginnen geregeld (veel) te laat. Lekker handig als je maar een korte pauze tussen twee films hebt en bijvoorbeeld van Luxor naar Lantaren/Venster moet lopen.

Eens. Hier had ik andere jaren geen last van.

- Het hautaine en quasi-intellectuele geleuter in de Daily tiger en met name de dagelijkse filmkrant. Alle Westerse films die maar een beetje in de buurt van een rechtlijnig plot komen worden neergesabeld, terwijl elke langdradige en trage film uit elk willekeurig derdewereldland over bijvoorbeeld een blinde sigarettenverkoper die de hele dag alleen maar zijn voorraad aan het inventariseren is als lyrisch en poëtisch meesterwerk wordt binnengehaald.

Hier hebben sommige mensen op deze site trouwens ook wel eens last van.

Menni

• 1762 messages
  • 0 votes

De warmte is mij ook niet opgevallen, films begonnen inderdaad te vaak te laat en ik lees liever intellectueel geleuter dan, ehm, Jac Goderie . Verder heb ik meer dan ooit geen zin gehad om me aan dingen te ergeren, daarvoor had ik veel te veel zin in de films.

(regisseur van Sanctuary heeft zijn film gemaak 'uit verveling', haha, ben definitief fan!)

Macmanus

• 13726 messages
  • 3701 votes

Dus ging die maar de saaiste film ooit maken.

Een cameraverbod zou die moeten krijgen

Waarom hebben trouwens zo weinig MMers de nummer 1 van het publiek gezien?

Menni

• 1762 messages
  • 0 votes

Kan enkel voor mezelf spreken: ik ga nooit naar de publieksfavorieten, want de massa heeft geen smaak he .

Macmanus

• 13726 messages
  • 3701 votes

Ach sanctuary staat laatste dus dit jaar heeft het publiek (wie dat ook mogen zijn) wel een beetje smaak

Menni

• 1762 messages
  • 0 votes

Zullen we daar lekker over gaan kissebissen?

Macmanus

• 13726 messages
  • 3701 votes

BRING IT ON!

Menni

• 1762 messages
  • 0 votes

Iedereen die de stilte-schoonheid van Sanctuary niet kan waarderen, is leeghoofdig Hollywood-verslaafde! Ga toch de Preview lezen!

.. zoiets?

Macmanus

• 13726 messages
  • 3701 votes

Okey we gaan het hard spelen

Iedereen, o nee laat ik dat anders zeggen, De enkeling die sanctury goed vond. Wil zo graag bij de anti-massa groep horen dat ze gewoon alles goed gaan vinden waar de massa niks aan vind.

Menni

• 1762 messages
  • 0 votes

Je hebt gelijk..

.. shit, dit wordt niks!

Linda

• 1336 messages
  • 0 votes

En ook dit jaar heb ik het weer prima naar mijn zin gehad! Heerlijk dat gehaast van de ene naar de andere film. Daar doe je het voor

De films die ik heb gezien:

My Generation: 2,5*

69 Sixty Nine: 3,5*

Vento Di Terra: 1*

Hana To Alice: 3*

Electric Shadows: 3,5*

Wolverine

• 526 messages
  • 887 votes

Macmanus wrote:

Okey we gaan het hard spelen

Iedereen, o nee laat ik dat anders zeggen, De enkeling die sanctury goed vond. Wil zo graag bij de anti-massa groep horen dat ze gewoon alles goed gaan vinden waar de massa niks aan vind.

Heel herkenbaar. Survive style 5+ was voor mij de film van IFFR 2005 (Bombón - El Perro, nr 2), maar nu heb ik ook een pesthekel aan "diepgaande" emotionele drama's of docu's.

gotti

• 14075 messages
  • 5886 votes

Had Sanctuary graag willen zien, maar was helaas al uitverkocht. Toch nog de laatste dag vijf films kunnen zien:

1. Sixty Nine 4*

2. Hana and Alice 3,5*

3. Electric Shadows 3*

4. My Generation 2,5*

5. Vento di Terra 2*

Zag net dat het wel erg mooi verdeeld is. Niet met opzet overgens.

titan

• 1609 messages
  • 4415 votes

De organisatie van de kaartverkoop krijgt (wederom) een dikke onvoldoende, maar de kwaliteit van het aanbod was hoger dan ooit. Ik heb nog niet eerder zoveel hoge waarderingen gegeven, maar dan moet ik er wel eerlijk bijzeggen dat ik ook niet eerder zoveel films tijdens het festival gezien heb. Als ik het gemiddelde per festival zou uitrekenen kom ik vast hoger uit dan in voorgaande jaren. De einduitslag:

4,5 sterren

Absolut

Mysterius ways

4 sterren

06/05

The Edukators

Sideways

Team America: world police

3,5 sterren

Agnes und seine Brüder

Hawaii, Oslo

Kammerflimmern

Moog

My summer of love

3 sterren

Allein

The big red one (reconstruction)

Bombon - el perro

Calvaire

Czech dream

Dead man's shoes

Detour

Enduring love

Gezocht: man

Nemmeno il destino

Palindromes

Primer

Staatsgevaarlijk

Temporada de patos

Yasmin

You, I love

2,5 sterren

Eastern sugar

Les revenants

The steel helmet

Undertow

2 sterren

In my father's den

Wild side

1,5 ster

Parapalos

1 ster

A hole in my heart

En nu naar bed, heb nog wat slaap in te halen!

• 22407 messages
  • 5072 votes

Het was weer erg fijn. Volgend jaar weer uiteraard. Mijn gemiddelde ligt wat lager dan vorig jaar denk ik. Desalnietemin ruimschoots voldoende mooie films gezien. Mijn eindlijst:

1. Nobody Knows 4.5*

2. Bin-Jip 4.0*

3. The Beautiful Washing Machine 4.0*

4. Spying Cam 4.0*

5. Sanctuary 3.5*

6. Samaritan Girl 3.5*

7. Electric Shadows 3.5*

8. Z-Channel: A Magnificent Obsession 3.5*

9. Parapalos 3.5*

10. A Fugitive from the Past 3.5*

11. Vento Di Terro 3.5*

12. A Blue Automobile 3.5*

13. 2046 3.5*

14. The Beautiful City 3.5*

15. A Hole in My Heart 3.0*

16. Demi-Tarif 3.0*

17. Vital 3.0*

18. Cafe Lumiere 3.0*

19. Ronda Nocturna 3.0*

20. Visits: Hungry Ghost Anthology 2.5*

21. Estamira 2.5*

22. A Time Far Past 2.5*

23. La Nina Santa 2.0*

24. The Soup, One Morning 2.0*

25. Nemmeno Il Destino 1.5*

Top 5 films die ik eigenlijk achteraf ook had willen zien:

1. 4

2. Innocence

3. Mirage

4. Mysterious Skin

5. Following Sean

Top 3 films waar mensen wegliepen:

1. Sanctuary

2. Cafe Lumiere

3. A Hole in my Heart

Verbetering: Nieuwe programma-indeling. Dat ik per ongeluk wel erg vaak in Pathé zat. Enorm, maar prima zalen.

Verslechtering: De tigerjury (vorig jaar bekroonde ze nog mijn favoriete film, dit jaar mijn nummer laatst). De sponsoring (en dan bedoel ik gewoon Microsoft)

Verder snapt het publiek mij nog steeds niet . Er staan me toch een stel mooie films onder de 100 in de enquete.

SouthEast

• 23 messages
  • 19 votes

Superfilms gezien, de gemiddelde kwaliteit lag enorm hoog en dat was een verademing na twee matige festivals. Van 'mijn' 16 films vond ik er maar twee slecht/matig. Da's toch een mooie score.

Wat mij opviel: ondanks dat veel films inderdaad te laat begonnen, was het minder hectisch bij de zalen. Volgens mij gingen ze eerder open, er werd niet zo vaak gezeurd over aanschuiven, maar dat kon ook komen doordat ik regelmatig in niet uitverkochte zalen heb gezeten. Ook geen last gehad van opdringere zaalwachten die mij wilden dwingen te scheuren (doe ik nl. nooit, wil graag de tijd hebben om een film te laten bezinken voordat ik een mening geef).

Het reserveren danwel kopen via de website was uiteraard weer een sof, vond het ook vrij schandalig dat je nu gedwongen werd te reserveren voor 1 euro per kaartje via de telefoon. Dat slaat echt nergens op, vooral niet als je -tig kaarten tegelijkertijd reserveert en ook nog eens al je reserveringen in één keer moet ophalen. Dat ging overigens wel snel. De goedkopere Tigerpas is zeker een verbetering. Maar graag volgend jaar een foto met een betere camera, heb zwaar voor gek gelopen met die pas om mijn nek...

Inderdaad die Daily Tiger vol veel quasi-intellectueel geleuter en Hollywood-bashing. Het Filmkrant-sufferdje vond ik vorig jaar best aardig, beetje het stoute broertje van de Tiger, maar nu voegde het weinig toe. Gemiste kans, volgend jaar beter.

Ondanks mijn gezeik een zeer goed festival gehad, jammer dat het al weer voorbij is (time flies...).

Menni

• 1762 messages
  • 0 votes

SouthEast wrote:

quasi-intellectueel geleuter

Ik begrijp precies wat je bedoelt hoor en kan het best met je eens zijn, toch blijf ik me afvragen wat dit nou precies betekent . Is het krantje bijvoorbeeld wél intellectueel als Hollywood niet gebashed zou worden?

tovenaar

• 6723 messages
  • 0 votes

Het was weer gezellig!

1. Bin-Jip 5*

2. Vital 4,5*

3. Palindromes 4,5*

4. Samaritan Girl 4*

5. Dead Man's Shoes 4*

6. Innocence 4*

7. Crónicas 4*

8. Primer 4*

9. Hanna and Alice 4*

10. We don't live here anymore 3,5*

11. Twilight Saloon 3,5*

12. 69 Sixty Nine 3,5*

13. Les Revenants 3,5*

14. Off Screen 3*

15. Le Chiavi di Casa 2,5*

16. La Niña Santa 2,5*

17. Zwarte Zwanen 2*

18. Sei Mong Se Jun (Ab-Normal Beauty) 2*

19. Buai Laju-laju 1*

20. Mei Li De Xi Yi Ji (The Beautiful Washing Machine) 1*

Onderhond

• 87594 messages
  • 12844 votes

Hoe zat dat met Vital tov, ben benieuwd of het wat voor mij wordt

tovenaar

• 6723 messages
  • 0 votes

Ben nog bezig met verhaaltjes typen (ben onderaan de lijst begonnen) .

Ook een aantal zeer leuke korte films gezien by the way. Keep Right was héél erg grappig en dat korte filmpje van die geflipte 'bekken' was ook super. Op de korte filmschaal zeker 4,5 alletwee.

Minotauromaquia was nog wel aardig, maar dat filmpje van dat stilstaande paard was dan weer verschrikkelijk.

Weet iemand hoe dat filmpje met die 'bekken' (van drumstel) heet?

• 22407 messages
  • 5072 votes

Geen idee, wel gezien trouwens. Leuke film.

E V

• 1105 messages
  • 3048 votes

Gisteren voor t eerst naar t IFFR geweest. Was hartstikke leuk, geweldige ervaring. Ik ga zeker volgend jaar weer en dan meerdere dagen.

Mooie, goede films gezien:

1 Viva Laldjérie 4,5*

2 Kammerflimmern 4,5*

3 Kept and Dreamless 3,5*

4 Hana and Alice 3*

Bad_Religion

• 624 messages
  • 628 votes

Was weer gezellig, maar helaas weer voorbij.

Hier dan mijn lijstje:

1. Hana & Alice 5*

2. 2046 5*

3. Survive Style 5+ 4.5*

4. Bin-Jip 4.5*

5. Izo 4.5

6. Ab-normal Beauty 4.5*

7. Vital 4*

8. The Neighbor No. 13 4*

9. Primer 4*

10. Casshern 4*

11. Howl's Moving Castle 4*

12. Pusher II 4*

13. Les Revenants 3*

14. We Don't Live Here Anymore 2.5*

Padd0

• 804 messages
  • 3074 votes

Zo na vijf dagen festival helemaal bek af. Twee films niet gekeken doordat ik me verslapen had (Hunter en Vaterland) en 1 film waarbij ik in slaap gevallen ben. Uiteindelijk toch 24 films gezien.

Het was wel een redelijk festival, meer voldoendes gezien dan onvoldoendes. Toch vond ik het jammer dat er weinig echte toppers waren, of die heb ik misschien gemist.

Mijn top 24:

1. Vital 4,5*

2. Howl's Moving Castle 4,5*

3. 2046 4*

4. Illumination 4*

5. Ceský Sen 4*

6. Survive Style 5+ 4*

7. Adventures of Iron Pussy 4*

8. Palindromes 3,5*

9. Hana and Alice 3,5*

10. Innocence 3,5*

11. Three... Extremes 3,5*

12. Off Screen 3,5*

13. 69 Sixty Nine 3*

14. Beautiful Washing Machine 3*

15. The Neighbor No. 13 2*

16. Izo 2*

17. Green Elephant 1,5*

18. Abnormal Beauty 1,5*

19. Spying Cam 1,5*

20. Cafe Lumiere 1*

21. Ivan the Idiot 1*

22. Woman is the Future of Man 1*

23. Estamira 0,5*

24. The Head 0,5*

Bovendien wil ik Green Elephant nomineren voor de meest belachelijke moord ooit. Wanneer er iemand doodgebeten wordt en achtereenvolgens verkracht, zijn darmen eruit getrokken worden en ze zijn ruggegraat gebruiken als trompet dan kan ik begrijpen dat de zaal leegloopt.

Tip voor het volgende festival: Geen russische films meer.

Goodfella

• 5091 messages
  • 4875 votes

Hoi

Eerst even wat statistiekjes, dan waag ik me in de loop van deze week wel aan beschouwingen vol quasi-intellectueel geleuter over de films die ik heb gezien.

De beste 10:

1. Bin-jip

2. Vital

3. Dead Man's Shoes

4. 2046

5. Sideways

6. Samaritan Girl

7. Hana and Alice

8. Le Consequenze Dell'amore

9. Calvaire

10. Howl's Moving Castle

Runners up: Team America: World Police, Late Bloomer, Hawaii Oslo, Electric Shadows, Palindromes, Survive Style 5+, Nobody Knows en Les Revenants.

De slechtste 10:

1. Apiary

2. A Hole in My Heart

3. Sanctuary

4. Woman is the Future of Men

5. Tropical Malady

6. So Cute

7. A Time Far Past

8. Ab-Normal Beauty

9. Zwarte Zwanen

10. Izo

Opvallend: Zowel 2 films in m'n top als flop 10 uit het Rotterdämmerung programma, een spraakmakende selectie films dus.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.