- Home
- Filmforum
- Film - Festivals en evenementen
- Imagine Film Festival
Imagine Film Festival
Goodfella
-
- 5091 messages
- 4875 votes
6 maart, sneakpreview AFFF 2006 (19 t/m 26 april) in Crea, A'dam!
Filmhuis Xi geeft op maandag 6 maart een voorproefje van het AFFF met de Canadese film Saints-Martyrs-des-Damnés van Robin Aubert. In het CREA Theater zal programmadirecteur Jan Doense dan vast een tipje van de sluier oplichten over het fesitvalprogramma, dat weer een aantal themaprogramma's bevat en een Lifetime Achievement Award toereikt aan Roger Corman. De toegang is gratis.
Filmhuix XI: AFFF Preview
Saints-Martyrs-des-Damnés
Aanvang: 19:30
Toegang: Gratis
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
22nd AMSTERDAM FANTASTIC FILM FESTIVAL
19 t/m 26 april 2006
Filmmuseum Cinerama, Filmmuseum Calypso, De Uitkijk, Melkweg Cinema en Paradiso
AFFF opent met fantasyfilm MIRROR MASK van Dave McKean en Neil Gaiman
en sluit af met horrorkomedie SLITHER van debuterend regisseur James Gunn
MIRRORMASK OPENT 22nd AFFF
Het 22nd Amsterdam Fantastic Film Festival wordt op woensdagavond 19 april geopend met de Nederlandse première van de spraakmakende fantasyfilm MIRRORMASK van Dave McKean en Neil Gaiman.
Deze Brits-Amerikaanse coproductie vertelt het verhaal van het meisje Helena, dat haar zwervende bestaan als kind van circusouders meer dan zat is. Nadat haar moeder in het ziekenhuis is beland, raakt Helena verzeild in een parallelle wereld waar zij een kwaadaardige dubbelgangster heeft en de Koningin van het Licht moet redden van de schaduwen.
Ergens tussen donker sprookje, morality play en een ouderwetse queeste in, beweegt zich dit zeer fraai vormgegeven verhaal in de traditie van Alice in Wonderland en The Wizard of Oz, waarvan al in de eerste beelden het handschrift te herkennen is van McKean en Gaiman, het vermaarde duo stripverhaal-innovatoren uit Groot-Brittannië.
Distributie: Sony Pictures Home Entertainment. Release: 1 juni 2006.
AFFF SLUIT AF MET SLITHER
Op woensdagavond 26 april wordt het 22nd Amsterdam Fantastic Film Festival afgesloten met de Nederlandse première van SLITHER, een uitzinnige horrorkomedie van debuterend regisseur James Gunn, die eerder tekende voor het scenario van de geslaagde remake van Dawn of the Dead.
SLITHER is een van die zeldzame films die een perfecte balans weten te vinden tussen horror en komedie. De fantasie dringt keihard de werkelijkheid binnen, wanneer een meteoriet op aarde neerstort en de eerste de beste die ermee in aanraking komt in korte tijd tot een monsterlijk wezen doet muteren. Het is koren op de molen van regisseur
James Gunn, die zijn sporen verdiende als scenarioschrijver bij de vermaarde New Yorkse productiemaatschappij Troma en in zijn spectaculaire regiedebuut een hommage brengt aan de (semi-)klassiekers uit de horror- en science-fiction cinema.
Distributie: Benelux Film Distributors. Te zien in de bioscoop vanaf 1 juni 2006.
ToNe
-
- 2865 messages
- 2336 votes
Mooi,
MirrorMask is zo'n visuele ervaring die je niet moet spoileren door het eerst op een TV te zien.
gotti
-
- 14075 messages
- 5883 votes
Heb m'n kaarten gereserveerd:
Zaterdag 22 April:
15:15 Renaissance (ben ik reuze benieuwd naar...)
18:00 Fletching Cody (Canadese tijdreisfilm; klonk leuk...)
20:00 The Hill's Have Eyes (eerst even het origineel zien...)
En als hoogtepunt van de avond/nacht:
00:30 Night of Terror
Tot een uurtje of 6 's ochtends...
Zavo
-
- 6392 messages
- 1616 votes
Tot nu toe een aantal goede films gezien:
Millennium Actress, 4*
Nuit Noire, 3.5*
Cookers, 3.5*
Next Door, 4*
Morgen de "verrassingsfilm", waarvan al bekend is gemaakt dat het The Woods zal zijn van Lucky McKee (van het geweldge May) en dan woensdag nog twee Aziatische films.
Valt me op dat er tot nu toe weinig publiek was bij de films waar ik ben geweest.
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12836 votes
Tja, wie loopt er nu nog warm voor Millenium Actress ? Ik bedoel, erg goeie film hoor, maar 5 jaar na datum hebben de mensen die hem echt wilden zien de film al lang gezien natuurlijk. Filmfestivals zijn toch vooral leuk om de nieuwste films die de bios toch niet zullen halen te gaan kijken. Niet om film te zien die je evengoed op DVD kan oppikken in de dichtsbijzijde FRS.
Zavo
-
- 6392 messages
- 1616 votes
OK, maar deze zat dan ook niet in het hoofdprogramma, de meeste films die er draaien zijn wel van 2005 of 2006. Overigens scoort Millennium Actress wel hoog in de publieksprijs (vreemd dat hij daar aan mee mag doen eigenlijk, als oudere film zijnde), dus er lopen wel mensen warm voor blijkbaar. 
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12836 votes
Mensen zullen hem vast leuk vinden, daar twijfel ik niet aan
. Ik wil zeggen dat er niet veel mensen speciaal voor Millenium Actress naar de bios zullen trekken, aangezien de 'fanbase' hem toch al lang gezien heeft. Maar een beetje waardering en bekendheid voor zo'n film kan nooit kwaad natuurlijk 
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Black Tulip Awards voor NEXT DOOR, MIRRORMASK en DOLL NR. 639
STORM wint Zilveren Méliès (Beste Europese film)
ORDINARY MAN wint Silver Scream Award (publieksprijs)
Ruim 14.000 bezoekers: een groei van 12% ten opzichte van 2005
BLACK TULIP AWARDS
Op de slotavond van het 22nd Amsterdam Fantastic Film Festival, woensdag 26 april, kende een internationale jury bestaande uit Georges Delmote (België’; directeur Brussels International Festival of Fantastic Film), Willem Pruijssers (Nederland; film- en dvd-distributeur), Karin Spaink (Nederland; auteur), Brian Yuzna (VS; voorzitter; filmmaker) voor het eerst in drie categorieën de AFFF Black Tulip Awards toe. De winnaars zijn:
Beste Lange Speelfilm
NEXT DOOR (NABOER) van de Noorse filmmaker Pål Sletaune, volgens de jury ‘een sadistische thriller die, gebruikmakend van klassieke middelen, gaandeweg verandert in een mentale trip. Het verontrustende en overtuigende geweld wordt nooit gebruikt voor goedkoop effectbejag. Een zeer goed gemaakte en coherente film’.
Beste Speelfilmdebuut
MIRRORMASK van de Britse illustrator Dave McKean en de eveneens Britse auteur Neil Gaiman, volgens de jury ‘een fantasmagorische, filmische reis, uniek in zijn fantasievolle, surealistische verbeelding’.
Beste Korte Film
DOLL NR. 639 (A 639. BABA) van de Hongaarse filmmakers András Dési en Gábor Móray , volgens de jury ‘een originele en onderhoudende minifilm die in slechts tien minuten een unieke wereld creëert met fascinerende details, sympathieke personages en een bevredigende ontknoping’.
Méliès AWARDS
Een tweede jury, bestaande uit Franca Jonquiere (voorzitter; wetenschappelijk medewerker Universiteit van Amsterdam), Emiel Labree (organisator festival Duistere Openbaringen, Helmond), Rosto (cineast) en Tonio van Vugt (hoofdredacteur Zone 5300), kende de Zilveren Méliès voor de beste Europese fantastische film van het AFFF toe aan STORM van de Zweedse filmmakers Måns Mårlind en Bjőrn Stein. De jury noemt STORM ‘stijlvol, snel, diepzinnig, stimulerend en herkenbaar. Deze film heeft een trendy, moderne stijl die aantoont dat een flitsend uiterlijk gecombineerd kan worden met echte, symptahieke personages en een hoogwaardige inhoud’. STORM wordt later dit jaar in Nederland uitgebracht door Filmfreak Distribution.
STORM is door het winnen van de Zilveren Méliès op het AFFF automatisch genomineerd voor de Gouden Méliès 2006. De uitreiking van de Méliès Awards vindt plaats op 25 augustus a.s. tijdens het Espoo Ciné International Film Festival in Finland.
PUBLIEKSPRIJS – SILVER SCREAM AWARD
De publieksprijs van het 22nd Amsterdam Fantastic Film Festival, de Silver Scream Award, is toegevallen aan ORDINARY MAN van de Belgische cineast Vincent Lannoo.
ORDINARY MAN is een bij vlagen surrealistische thriller annex zwarte komedie, die binnenkort in de Nederlandse bioscopen wordt uitgebracht door Benelux Film Distributors.
Op de tweede plaats in de publieksenquête voor de Silver Scream Award eindigde Zak Penns INCIDENT AT LOCH NESS, op het AFFF vertoond in het kader van het themaprogramma ‘Stranger Than Fiction’. Deze film heeft nog geen Nederlandse distributeur.
Op de derde plaats eindigde James Gunns SLITHER, de slotfilm van het AFFF, die vanaf 29 juni in de Nederlandse bioscopen wordt uitgebracht door Benelux Film Distributors.
bron: AFFF/MVSP
Zavo
-
- 6392 messages
- 1616 votes
Met de prijs voor Next Door kan ik goed leven, ik vond het zeker één van de beste films die ik gezien heb op het festival.
De groei van het aantal bezoekers verbaast me, ze zaten duidelijk niet bij mij in de zaal, want bij 5 van de 7 films die ik gezien heb was de zaal hooguit voor de helft gevuld. Wel positief natuurlijk dat er meer bezoekers waren.
Ook positief is dat ze volgend jaar waarschijnlijk nog een jaartje in Cinerama terecht kunnen, voordat dat belachelijke vd Ende theater daar komt.
swoozh
-
- 3 messages
- 119 votes
Helaas kon ik niet naar alle films (omdat ik een eindje van Adam vandaan woon), maar ben toch naar de volgende films geweest:
Ordinary Man
The Trip
Beowulf & Grendel (Ik wou eigenlijk naar spider forest, maar bleek in de verkeerde zaal te zitten
)
Nothing so strange
Zelf wou ik ook nog graag Cookers zien, vind het jammer dat ik die gemist heb.
John Doe
-
- 916 messages
- 2122 votes
Cookers was ik ook benieuwd naar, maar ook gemist en mijn Renaissance kaartje kwijtgeraakt, oew 
De betere films die ik gezien heb zijn Starfish Hotel, Spider Forest, Sheitan, Evil Aliens, Nuit Noire.
tovenaar
-
- 6723 messages
- 0 votes
De Night of Terror was gewoon té cool
toet toet. Dieptepunt (NoT films uitgesloten) was Sympathy for Lady Vengeance. Wat een pretentieus gedrocht.
Zavo
-
- 6392 messages
- 1616 votes
Dieptepunt (NoT films uitgesloten) was Sympathy for Lady Vengeance. Wat een pretentieus gedrocht.
Vond ik juist het hoogtepunt, heerlijke film, ik zie het pretentieuse er niet van in.
tovenaar
-
- 6723 messages
- 0 votes
Als ik een keer de tijd kan vinden, zal ik daar eens wat neerpennen, maar voor nu heeft Goodfella het al aardig goed verwoord bij die film.
cadrach
-
- 8 messages
- 0 votes
AFFF heeft duidelijk een nieuwe vormgever.
Pan's Labyrinth wel, maar Grindhouse niet.... zucht.
Goodfella
-
- 5091 messages
- 4875 votes
Het programma staat online.
Op 11 april trouwens een (voor studenten gratis!) AFFF-voorpremière van Pure Hearts in het Crea Theater te Amsterdam (Turfdraagsterpad 17), met inleiding van Jan Doense. Aanvang 20.00 uur.
Wouters
-
- 2665 messages
- 1837 votes
Ga dit jaar mijn eerste AFFF doen.
Voorlopig programma:
- Paprika Zo 22
- The FountainZo 22
- Toki o Kakeru Shôjo Zo 22
- Crank Za 21
- Offscreen Za 21
Zavo
-
- 6392 messages
- 1616 votes
Programma ziet er interessant uit! Ik ga zeker het één en ander zien.
Misschien is Grindhouse de verrassingsfilm? Zou leuk zijn.
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12836 votes
Aardig programma inderdaad, maar AFFF blijft toch achterlopen op het BIFFF dat in zijn programmatie steeds een stapje voor en verder lijkt te zijn.
Antwerpen heeft dringend een goed filmfestival nodig.
Zavo
-
- 6392 messages
- 1616 votes
Maar volgens mij heeft BIFFF ook een veel groter budget. Het AFFF heeft vrijwel geen budget en daarom vind ik het knap dat ze toch altijd weer een leuk programma hebben.
gotti
-
- 14075 messages
- 5883 votes
Mijn schema voor m'n 2e AFFF:
Zaterdag 21 April
15:40 The 4th Dimension (David Mazzoni)
17:50 Pan's Labyrinth (Guillermo del Toro)
22:10 Mulberry Street (Jim Mickle)
22:20 Tripper (David Arquette)
00:30 Night Of Terror (Hoèèèèèèèèèrrr
ZOndag 22 April
14:10 Angel-A (Luc Besson)
16:00 The Fountain (Darren Aronofsky)
18:00 Blackwoods (Koldo Serra)
20:00 Paprika (Satoshi Kon)
Woensdag 25 April
17:50 Off Screen (Christopher Boe)
orbit
-
- 12092 messages
- 0 votes
Ik ga weer biertappen dit jaar, ben benieuwd naar het programma. Hoop dat ik er wat meer van zie als vorig jaar..
Cosoco
-
- 10908 messages
- 5185 votes
Mijn schema:
Zaterdag 21 April
14:00 Re-cycle (Oxide Pang Chun)
16:00 The Place Promised in Our Early Days (Makoto Shinkai)
18:10 Offscreen (Christoffer Boe)
Eventueel:
00:00 Strange Circus (Sion Sono)
Zondag 22 April
14:10 Angel-A (Luc Besson)
16:00 Dog Bite Dog (Cheang Pou-Soi)
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
en die van mij:
19/4 jade warrior
19/4 mad cowgirl
20/4 broken
20/4 the fountain
21/4 the 4th dimension
21/4 pan's labyrinth
21/4 special
22/4 angel A
22/4 dog bite dog
22/4 the kovak box
23/4 SURPRISE film
24/4 the bothersome man
24/4 the abandoned
Goodfella
-
- 5091 messages
- 4875 votes
Vanavond! Gaat er nog iemand?
Ik heb een perskaart, ga dus (onder voorbehoud) weer erg veel zien 
Donderdag 19 april
20:00 – 21:50 | 1 | Jade Warrior
22.10 – 23:43 | 7 | How to Get Rid of the Others
00:00 – 01:29 | 2 | Mad Cowgirl
Vrijdag 20 april
15:00 – 17:00 | 2 | Scandinavië symposium
18:10 – 19:38 | 1 | Angel-A
19:50 – 21:24 | 7 | Adam’s Apples
22:10 – 23:45 | 2 | The Bothersome Man
00:00 – 01:40 | 2 | Bangkok Loco
Zaterdag 21 april
14:10 – 15:21 | 2 | Xxxholic + Elephants Dream
15:50 – 17:12 | 2 | The 4th Dimension
17:40 – 19:51 | 2 | Brazil
20:20 – 21:42 | 7 | Special
22:30 – 23:47 | 1 | Crank
00:30 – 08:10 | 1 | Black Sheep, The Hills Have Eyes II, Feast, Poultrygeist:Night of the Chicken Dead
Zondag 22 april
14:00 – 15:38 | 1 | The Girl Who Leapt Through Time
16:10 – 17:59 | 7 | Dog Bite Dog
18:00 – 19:39 | 1 | The Backwoods
20:10 – 21:54 | 2 | Firefly
22:00 – 23:34 | 1 | The Abandoned
00:00 – 01:30 | 2 | Easter Bunny Kill! Kill!
Maandag 23 april
16:10 – 17:43 | 7 | The Tripper
18:10 – 19:34 | 2 | Mulberry Street
20:10 – 21:50 | 1 | Verrassingsfilm
22:00 – 23:25 | 2 | Grimm Love
Dinsdag 24 april
16:00 – 17:38 | 1 | Dragon Tiger Gate
18:00 – 19:37 | 1 | Cold Prey
20:00 – 21:38 | 1 | Dead Silence
22:00 – 23:32 | 1 | Behind the Mask: The Rise of Leslie Vernon
Woensdag 25 april
15:50 – 17:08 | 2 | Alone With Her