• 177.926 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.938 actors
  • 9.370.453 votes
Profile

Imagine Film Festival

Onderhond

• 87592 messages
  • 12835 votes

Da's inderdaad niet veel om naar uit te kijken, maar eerlijk is eerlijk. Ik heb Tamala 2010 een jaartje geleden gezien, die is nog een pak slechter. Erg gemakkelijke maatschappijanalogie met katten en honden in een soort van Flash verpakking. En daar doorheen af en toe wat CG graphics. Eén van de meest mislukte anime projecten die ik al gezien heb.

venger

• 21 messages
  • 38 votes

zijn er al geruchten over de sneak? als het echt Batman Begins wordt, wat ik echt niet hoop, zou het wel jammer zijn deze film komt namelijk sowieso al uit op de 16e, een dag na het festival.

zou het zelf boeiender vinden als ze War of the Worlds zou kunnen krijgen maar denk dat die a. te duur is en b. UIP deze groot wil lanceren en dat het AFFF daarvoor een te klein venue is.

eventueel andere mogelijkheden, vanwege hun release net na het AFFF:

Charlie and the Chocolate Factory

Fantastic Four

Amityville Horror, The

Kung Fu Hustle

iemand ideeen?

venger

• 21 messages
  • 38 votes

de volgende gasten komen dit jaar:

JEAN-PAUL ARENDS - JÖRG BUTTGEREIT - HÉCTOR CARRÉ - MATTHIAS DINTER FABRICE DU WELZ - BOB EMBREGTS - RAY HARRYHAUSEN - ANTONIE KAMERLING JEFF LIEBERMAN - PAUL NASCHY - NICK PALUMBO - ROSTO - CLAUDIO SIMONETTI & DAEMONIA - PHILIP VOGES

Zavo

• 6392 messages
  • 1616 votes

Het festival is begonnen. Vanavond ga ik naar Saw en Calvaire. Nog andere mm-tjes die vanavond gaan?

Goodfella

• 5091 messages
  • 4875 votes

Ja, ben vandaag de hele dag geweest. Dit weekend doe ik wat rustiger aan ivm het Holland Festival (Warp, Múm ), maar vanaf zondag ga ik d'r weer hardcore tegenaan. Zal m'n schema wel even opzoeken. Maar nu eerst slapen, morgen om 10 uur Ray Harryhausen interviewen! (vooral foto's maken dan )

Trouwens wel beetje gierig hoe ze de festivalsfeer de kop in weten te drukken door iedereen heel kort na de laatste film het Melkweg café uit te werken. De projectie was trouwens ook niet best in Cinerama 2 en Malice@Doll zoog verschrikkelijk (wie voegt 'm toe? ), maar alleen het feit dat ik Vital deze week weer ga zien maakt me al helemaal gelukkig.

Chr.s

• 3671 messages
  • 1703 votes

Vanavond GITS: Innocence en dinsdag Vital

Goodfella

• 5091 messages
  • 4875 votes

Tot dinsdag

Chr.s

• 3671 messages
  • 1703 votes

Volgens mij gaan er behoorlijk veel moviemeterers ( ) Vital zien

Zavo

• 6392 messages
  • 1616 votes

Vandaag naar Vital en Do you like Hitchcock. Misschien ook naar GitS 2, als er nog kaartjes voor zijn (en ik zin heb).

tovenaar

• 6723 messages
  • 0 votes

Gister naar Steamboy geweest en het enige echte AFFF-sfeertje werd al direct weer duidelijk toen bleek dat de operateur zich verslapen had (voor alle duidelijkheid, het was 16:00 uur).

Goodfella

• 5091 messages
  • 4875 votes

Van de afff site:

Het was even zweten zaterdagmiddag, toen één van de operateurs niet kwam opdagen. Gelukkig kon festivalvrijwilliger Marian van Duin, met kersvers operateursdiploma op zak, een helpende hand bieden. Het publiek moest even geduld hebben, maar de films werden uiteindelijk picobello geprojecteerd. Marian werd uitgeroepen tot woman of the match.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Ik hoor graag de festivalverslagen/indrukken van de prijswinnaars!

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

CALVAIRE wint Zilveren Méliès (Beste Europese film)

INNOCENCE - Speciale Juryvermelding

EL CICLO genomineerd voor Gouden Méliès

(Beste korte Europese film)

KUNG FU HUSTLE wint Silver Scream Award (publieksprijs)

Ruim 14.000 bezoekers: een groei van 40% ten opzichte van 2004

Méliès AWARDS

Op de slotavond van het 21st Amsterdam Fantastic Film Festival, woensdag 15 april, kende de Méliès-jury, bestaande uit Dana Linssen (filmjournalist), Colette Bothof (filmmaker), Erik Kriek (illustrator) en Chris Mitchell (filmmaker), de Zilveren Méliès voor de beste Europese fantastische film toe aan CALVAIRE van de Belgische cineast Fabrice du Welz. De jury noemt CALVAIRE ‘een film waarin het verdriet van België mooier en pijnlijker dan ooit in beeld wordt gebracht’. CALVAIRE draait vanaf donderdag 16 juni in de Nederlandse bioscopen en wordt uitgebracht door Inspire Pictures.

Een speciale juryvermelding werd toegekend aan de Franse film INNOCENCE van Lucile Hadzihalilovic . INNOCENCE wordt later dit jaar in de Nederlandse bioscopen uitgebracht door Paradiso Films. De films die naast deze twee ook meedongen naar de Zilveren Méliès waren BLOOD RED/ROJO SANGRE (Spanje), NIGHT WATCH/NOCHNOI DOZOR (Rusland), (T)RAUMSCHIFF SURPRISE – PERIODE 1 (Duitsland) en LA PROMESA (Spanje).

De Spaanse korte film EL CICLO van Victor Garcia werd genomineerd voor een Gouden Méliès in de categorie beste korte Europese fantastische film. De jury noemt EL CICLO ‘een film die met gebruikmaking van ouderwetse, David Cronenbergiaanse trucages maximaal effect sorteert’.

De daadwerkelijke uitreiking van de Méliès Awards vindt plaats tijdens het Méliès Gala op 30 juni tijdens het Neuchâtel International Fantastic Film Festival.

PUBLIEKSPRIJS

De publieksprijs van het 21st Amsterdam Fantastic Film Festival, de Silver Scream Award, is toegevallen aan KUNG FU HUSTLE van Stephen Chow. KUNG FU HUSTLE werd maandagavond 13 juni vertoond als verrassingsfilm en bezette prompt een onneembare eerste plaats in het klassement.

KUNG FU HUSTLE is een krankzinnige martial art-comedy van de Chinese acteur/scenarioschrijver/regisseur Stephen Chow, die in ons land alleen bekend is van SHAOLIN SOCCER. Andere films van Chow zijn GOD OF COOKERY, KING OF COMEDY en HIGH RISK. Sony Pictures Releasing brengt KUNG FU HUSTLE vanaf 14 juli uit in de Nederlandse bioscopen.

Op de tweede plaats in de publieksenquête voor de Silver Scream Award eindigde Brad Andersons THE MACHINIST, die vanaf 7 juli in de Nederlandse bioscopen te zien is. Distributeur van THE MACHINIST is Paradiso Films.

Op de derde plaats eindigde James Wans speelfilmdebuut SAW, die momenteel met 21 kopieën in de Nederlandse bioscopen draait. De distributeur van SAW is Inspire Pictures.

Eerdere winnaars van de Silver Scream Award waren

2004 Enric Folch voor TEMPUS FUGIT

2003 Hayao Miyazaki voor SPIRITED AWAY

2002 Richard Kelly voor DONNIE DARKO

2001 Daniel Monzón voor EL CORAZON DEL GUERRERO/HEART OF THE WARRIOR

2000 Dean Parisot voor GALAXY QUEST

1999 David Cronenberg voor EXISTENZ

1998 Alex Proyas voor DARK CITY

1997 (geen festival)

1996 Robert Rodriguez voor FROM DUSK TILL DAWN

1995 Michele Soavi voor DELLAMORTE DELLAMORE

1994 Brian Yuzna voor RETURN OF THE LIVING DEAD 3

1993 Peter Jackson voor BRAINDEAD

1992 Katsuhiro Otomo voor AKIRA

1991 Jonathan Demme voor THE SILENCE OF THE LAMBS

1990 Clive Barker voor NIGHTBREED

40% MEER BEZOEKERS TEN OPZICHTE VAN 2004

Het Amsterdam Fantastic Film Festival trok dit jaar ruim 14.000 bezoekers en realiseerde daarmee een groei van 40% ten opzichte van vorig jaar.

NIGHTS OF TERROR IN ENSCHEDE EN TILBURG

Komend weekend krijgt het 21st Amsterdam Fantastic Film Festival nog een staartje in Enschede en Tilburg. Daar zijn tijdens The Night of Terror vier horrorfilms te zien in respectievelijk Cinestar (vrijdag 17 juni, 20.00 uur) en Midi (zaterdag 18 juni, aanvang 23.30 uur). Het programma bestaat uit THE DARK HOURS (vervanger 2001 MANIACS), CREEP, SARS WAR en SHALLOW GROUND. In beide steden zijn nog kaarten beschikbaar.

AFFF 2006

Het 22nd Amsterdam Fantastic Film Festival zal onder voorbehoud plaatsvinden in april 2006, opnieuw in Filmmuseum Cinerama, de Melkweg Cinema en Paradiso.

Onderhond

• 87592 messages
  • 12835 votes

Calvaire . Leuk dat dat filmpje wat erkenning krijgt, verdient het ook wel.

Verder hebben ze uiteraard de verkeerde Innocence genomineerd, al ben ik best blij dat hij een biosrelease krijgt in Nederland. Kan ik hem alsnog op groot scherm zien

Wat Kung Fu Hustle betreft ... beetje aparte winnaar, vooral gezien de lauwe reactie van de MM leden die aanwezig waren. Leuke film, daar niet van, maar om nu met een publieksprijs weg te lopen ... 't Was dat Taste of Tea niet geprogrammeerd werd

Goodfella

• 5091 messages
  • 4875 votes

De winnaar van publieksprijzen is op een enkele uitzondering na ( ) altijd apart.

Jan Doense ging na de bekendmaking van de Zilveren Méliès Fabrice du Welz bellen, maar volgens mij verstond 'ie er weinig van door het gejuich in de zaal. Door de telefoon via de microfoon: "Hello? [tegen iemand] We won! I Think.. Hello? Jan? You there?"

Volkomen terechte winnaar gezien de nominaties uiteraard. El Ciclo is trouwens ook de sterkste kortfilm die ik tijdens het festival heb gezien, ook terecht dus.

Op www.xi-online.nl verschijnt trouwens snel een interview met Du Welz, waarin 'ie onder meer wat vertelt over z'n nieuwe project

JoeHallenbeck

• 3413 messages
  • 0 votes

Goodfella wrote:

El Ciclo is trouwens ook de sterkste kortfilm die ik tijdens het festival heb gezien, ook terecht dus.

Was dat het filmpje over die vent waarbij een of ander wezen uit z'n rug kwam? (ik lag toen al half te pitten en kan me er verder niets meer van herinneren).

Zavo

• 6392 messages
  • 1616 votes

Opvallend dat er zoveel meer bezoekers waren. Ik vond het programma dit jaar iets minder dan andere jaren. Maar het is iig goed nieuws.

Goodfella

• 5091 messages
  • 4875 votes

JoeHallenbeck wrote:

(quote)

Was dat het filmpje over die vent waarbij een of ander wezen uit z'n rug kwam? (ik lag toen al half te pitten en kan me er verder niets meer van herinneren).

Yup. En uit de rug van dat wezen kwam weer een wezen, enzovoort

Menni

• 1762 messages
  • 0 votes

't Was weer een erg fijn festival! Helaas relatief veel slap spul gezien, maar dat mocht de pret niet drukken. Voor 't Japanse Lorelei is de term Jollywood uitgevonden, de anime imponeerde me nauwelijks, maar Tamara was 't absolute dieptepunt. Niettemin:

1. Calvaire

2. Woensdag

3. The Dark Hours

4. Vital

5. Do You Like Hitchcock?

.. waarbij de bovenste drie er overduidelijk bovenuit springen. De premiere van Woensdag was ge-wel-dig, supersfeer en echt een formidabele slasher, met heerlijke Hollandse/Brabantse droogheid/domheid. Zaal ging volledig uit z'n dak.

'anders doen we toch gewoon ienemienemutte?'

'saai kutspel zeg'

'ik heb een bosrand gevonden!'

.. eervolle vermelding wat mij betreft voor Creep, die niets minder en gelukkig ook niet veel méér doet dan zijn titel waarmaken.

venger

• 21 messages
  • 38 votes

mijn top 5:

Vital

Ghost in the Shell 2: Innocence

Ferpect Crime

Kung Fu Hustle

Night Watch

Slechtste:

Malice@Doll

Lorelei: The Witch of the Pacific Ocean

Dead Meat

Dominion: Prequel to the Exorcist

Saw

Onderhond

• 87592 messages
  • 12835 votes

Niet vergeten stemmen op GitS 2 : Innocence hé venger

Opvallend ook dat Lorelei zo slecht scoort. Nu niet dat ik er ook maar iets van verwacht, maar toch.

Goodfella

• 5091 messages
  • 4875 votes

Goodfella wrote:

Op www.xi-online.nl verschijnt trouwens snel een interview met Du Welz, waarin 'ie onder meer wat vertelt over z'n nieuwe project

Behold

Ramon, hij heeft het zelfs over Tarkovsky!

gotti

• 14075 messages
  • 5883 votes

Nogal vreemde kop heeft dat artikel. Hij zegt alleen dat ie het praten over Calvaire zat is, niet de film zelf. Het lijkt nu alsof dit laatste het geval is.

venger

• 21 messages
  • 38 votes

mag toch wel een beetje provocerend zijn

gotti

• 14075 messages
  • 5883 votes

Provocerend? Vind het nogal minachtend jegens de maker zelf (of heeft ie het stuk nog wel gelezen?).

venger

• 21 messages
  • 38 votes

hij heeft het letterlijk zo gezegd, dat het uit de context wordt gehaald hoort een beetje bij dit soort stukken, als je de tekst leest legt hij uit wat hij ermee bedoelt.

en hij leest geen nederlands dus dat zou lastig worden.

gotti

• 14075 messages
  • 5883 votes

Ik weet ook wel wat ermee bedoelt wordt (dat hij graag met zijn volgende film bezig wil gaan en niet steeds weer op Calvaire terug wil blijven komen), maar het lijkt nu alsof hij de film helemaal niet goed vind ofzo.

Goodfella

• 5091 messages
  • 4875 votes

..en dan gaan mensen het interview lezen en denken ze: "Ah! Dus zó zit het!"

Zolang er niet staat "Du Welz vindt Calvaire een kutfilm" kan je met deze kop alle kanten op en werkt het zelfs prikkelend voor de lezer, zoals hieruit ook blijkt

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Ging je hierna de School voor Journalistiek doen Goodfella?

Goodfella

• 5091 messages
  • 4875 votes

Neuh, ik lul maar wat

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.