- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Weertopic
Weertopic
Splinters
-
- 2630 messages
- 1391 votes
Het weer doet echt iets met jou hè.
Niet echt eerlijk gezegd. Ik sport buiten. Bij waterkoud weer, buien, en/of regen is dat nogal onaangenaam.
Zoals dit topic bewijst is niet ieder weertype even aangenaam, niet?
de grunt
-
- 4338 messages
- 1577 votes
Zoals dit topic bewijst is niet ieder weertype even aangenaam, niet?
Ik vind alle seizoenen hun charme hebben. Omarm de herfst Mr Pluim. 
Splinters
-
- 2630 messages
- 1391 votes
Ik omarm de warme kachel of een lange hete douchebeurt. Ik omarm het feit dat mensen vorig jaar wederom meer vlees zijn gaan eten. Zo omarm ik nog veel meer in mijn leven.
Andere dingen omarm ik niet. Bepaalde weertypes vallen daar ook onder.
Graaf Machine
-
- 9909 messages
- 1438 votes
Fantastisch mysterieus wandelweer vandaag. In korte tijd afwisselend nevel, zon, windvlagen en windstilte. Prachtig om door het Veluwse woud te struinen.
Splinters
-
- 2630 messages
- 1391 votes
Ik vind bossen die in de herfststand staan helemaal niet mooi. Daarnaast heb je dikke laarzen nodig vanwege alle herfstblubber die op de grond ligt. Blergh. In mei is de natuur verreweg op zijn mooist.
Dan de pluim. Deze week uitermate vies weer, met dagelijks hoge neerslagkansen, en regelmatig veel wind. Daarbij vies koud. De week erop toenemende kansen op droger en rustiger weer, en dat is al heel wat na deze langdurige wisselvallige ellende. De temperaturen komen tegen die tijd helaas nog lager uit, en kansen op zon, die in deze tijd vh jaar natuurlijk veel en veel te laag staat om voor fatsoenlijk weer te kunnen zorgen, zijn er nauwelijks: langdurig grijs weer zal ons deel zijn.
Graaf Machine
-
- 9909 messages
- 1438 votes
Ik vind bossen die in de herfststand staan helemaal niet mooi.
Vreemd, want de door jou geadoreerde hitte in de zomer zorgt er juist voor dat de bossen de laatste jaren eind juli, of nog eerder, al in de herfststand staan.
Splinters
-
- 2630 messages
- 1391 votes
Vreemd, want de door jou geadoreerde hitte in de zomer zorgt er juist voor dat de bossen de laatste jaren eind juli, of nog eerder, al in de herfststand staan.
Klopt, maar lekker zomerweer maakt dat verlies meer dan goed. Bovendien zullen door die zomerhitte sneller soorten opkomen die wel toekomst hebben. Hoe dan ook, nu is het en kutweer en zien de bossen er niet uit en valt er nauwelijks fatsoenlijk in te wandelen.
Maar dat is natuurlijk mijn mening. Als jij de herfststand wel mooi vindt dan vind ik dat verder prima.
Splinters
-
- 2630 messages
- 1391 votes
Halleluja wat is het lang geleden dat ik zo'n stabiele pluim heb gezien. Halverwege volgende week moet het dan eindelijk gaan gebeuren vwb het rustige hogedrukweer. Daarbij helaas nutteloos koud, zeker wanneer de mist niet op zal trekken.
Graaf Machine
-
- 9909 messages
- 1438 votes
"Daarbij helaas nutteloos koud"
De wereld gaat aan nut ten onder.
Edit: je vergeet nog te melden dat er voor komende maandag een record-warme dag in de verwachting zit. Moet ik dan echt alles zelf opzoeken?
Natuurlijk wel nutteloze warmte, maar dat mag jouw pret niet drukken.
Splinters
-
- 2630 messages
- 1391 votes
"Daarbij helaas nutteloos koud"
De wereld gaat aan nut ten onder.
Edit: je vergeet nog te melden dat er voor komende maandag een record-warme dag in de verwachting zit. Moet ik dan echt alles zelf opzoeken?
Natuurlijk wel nutteloze warmte, maar dat mag jouw pret niet drukken.
Maandag gewoon zompig zeikweer en bovendien veel te veel wind. Warm wordt het maandag niet. Hooguit een middag niet koud.
Splinters
-
- 2630 messages
- 1391 votes
Vandaag zoals verwacht ronduit smerig weer met veel wind en lange tijd (mot)regen. Morgenmiddag trekken er buien over maar daarna 'knapt' het dan eindelijk een keer op met gedurende langere tijd rustig hoge druk weer. Een langere periode met hogedruk hebben we al zeker een week of 6 niet meer gehad, in dat opzicht een verademing. Echter zitten we inmiddels in november, en in november is de zon niet sterk genoeg om voor aangenaam weer te kunnen zorgen. Als de zon überhaupt door de in de lange nachten gevormde mistbanken weet te komen. Derhalve zal nutteloze kou ons deel zijn. Helaas, maar al met al mogen we wel spreken van een ophanden zijnde weersverbetering.
de grunt
-
- 4338 messages
- 1577 votes
Vandaag zoals verwacht ronduit smerig weer

Derhalve zal nutteloze kou ons deel zijn.

Graaf Machine
-
- 9909 messages
- 1438 votes
Warm wordt het maandag niet. Hooguit een middag niet koud.
In de beleving van Splinters is het altijd winters.
Richardus
-
- 2137 messages
- 1199 votes
Vandaag zoals verwacht ronduit smerig weer met veel wind en lange tijd (mot)regen.
Huh? Er was 's ochtends even motregen, maar verder was het zweten op de fiets in zomerjas, en prachtige bladersneeuw door de lauwwarme wind, heerlijk weertje gister! Zelfs een dame met haar prachtige lichtbruine benen in korte broek en een topje met hesje er overheen, zomers! En vandaag dan; gezond frisser, strakblauwe lucht, bijna geen wind...heerlijk! Mooiste herfst in jaren; perfecte afwisseling tussen mooi zonnige dagen, en ruige natte dagen. De echt doinkere dagen zijn nog steeds sterk in de minderheid. Soms heb je heel november geen zin, weinig daglicht, maar deze afwisseling is super en zoals herfst hoort. Nou nog een echte winter er achteraan!
Splinters
-
- 2630 messages
- 1391 votes
De afgelopen twee dagen in de middag heel aardig weer. Morgen en overmorgen wederom heel aardig weer in de middag. Later deze week en volgende week wordt de kans op mist en bewolking zienderogen groter. Dan niet alleen in de ochtend, maar de hele dag nutteloos koud weer. De kans op regen en onstuimig weer blijft voorlopig gelukkig gering. Conclusie: uiteraard geen fantastisch weer - dat kan ook niet in deze tijd van het jaar, maar al met al kan het een heel stuk slechter medio november. Anderzijds mag het ook wel een keer na de bagger slechte oktober die we net achter de rug hebben.
Richardus
-
- 2137 messages
- 1199 votes
Prachtig weer voor november! Na die rare maandag elke dag lekker zonnig met 's ochtends gezonde frisheid, en 's middags aangenaam. Kan me nog een november met 4 aaneengesloten weken mist herinneren, da's andere koek!
Je ziet in de pluimen al wel weer een jaarlijks terugkerend fenomeen; een dalende trend van temperatuur op langere termijn, leuk winterweer (dat mag je ríchting het vriespunt tegenwoordig al zo noemen; hey, dan is er kans op sneeuwval = leuk!!), maar die belofte wordt dan telkens weer vooruit en vooruit en vooruit geschoven tot je de winter al weer door bent in maart en het weer heul veul te warm geweest is voor wat normaal was.
Krijg je weer dat debiele fenomeen dat het met Kerst warmer was dan met Pasen (al 3 winters), maar je tijdens eerstgenoemde niet kon/mocht kamperen maar tijdens de soms best stevige nachtvorst rond Pasen wel massaal kreperen in je tentje 
Splinters
-
- 2630 messages
- 1391 votes
Gistermiddag toch een mooi lenteachtig middagje erbij gesnoept. Vanmorgen ouderwets smerig koud, maar vanmiddag waarschijnlijk wederom lenteachtig. Vanmiddag is het raadzaam te genieten, want morgen volgt een vieze druildag, gecombineerd met nutteloze kou. Daarna knapt het weer een beetje op, maar lenteachtig zal het waarschijnlijk niet meer aanvoelen in de middag. In plaats daarvan zal het smerig koud aanvoelen, al blijft het rustig en overwegend droog weer. Wel kan het door de lange nachten af en toe vies vochtig ogen op straat. Op de lange termijn zien we helaas de neerslagsignalen toenemen in de pluim. Hopelijk wordt dat nog bijgeschaafd.
Splinters
-
- 2630 messages
- 1391 votes
Onverwacht mooi vanmiddag. Al begint het nu een beetje te betrekken, de smerig koude druildag is in mijn regio mooi in het water gevallen.
Splinters
-
- 2630 messages
- 1391 votes
Vanmorgen tijdens passage koufront beestachtig slecht weer. Inmiddels is het een stuk beter met een vriendelijk zonnetje dat aan de hemel staat. Tot zondag blijft het bij momenten vriendelijk weer. Daarna een weersomslag naar wisselvallig en smerig koud weer. Bah.
Graaf Machine
-
- 9909 messages
- 1438 votes
Vanmorgen tijdens passage koufront beestachtig slecht weer. Inmiddels is het een stuk beter met een vriendelijk zonnetje dat aan de hemel staat. Tot zondag blijft het bij momenten vriendelijk weer. Daarna een weersomslag naar wisselvallig en smerig koud weer. Bah.
Splinters
-
- 2630 messages
- 1391 votes
Ongelooflijk pokkeweer gisteren: regen, wind, en daarbij smerig koud. Vandaag eveneens bewolkt en smerig koud, maar in ieder geval blijft het overwegend droog. Morgen belooft met wat zon de beste dag van de week te worden. De pluim is verder wat opgeknapt. De kans op rustig, droog, maar smerig koud weer is gegroeid tov eerder deze week toen een lange wisselvallige periode werd voorzien. Helemaal droog blijft het helaas niet, vooral donderdag t/m zondag moeten we er aan geloven. Totale zeikdagen zoals gisteren staan tegen die tijd gelukkig niet op het programma. Na komend weekend geleidelijk verder afnemende neerslagkansen.
Edit
Dan schrijf je de laatste zin, kijk je een uur later naar de jongste pluim en is ie ineens terug natter op de lange termijn. Kortom een draai zoals je wel vaker ziet in verwachtingen voor de lange termijn. Anyway, smerig koud en nat na komend weekend volgens de jongste pluim. Vanavond hopelijk een ander beeld.
Graaf Machine
-
- 9909 messages
- 1438 votes
Gisteren een geweldige wandelingdag. Eerst anderhalf uur Sneek, toen anderhalf uur Bolsward. In Sneek begon het te schemeren, in Bolsward was het donker. Met donkere luchten en regen was het geweldig. Voelde de urgentie van het weer weer.
Splinters
-
- 2630 messages
- 1391 votes
Uit deze discussie komt goed naar voren dat de hoogtijdagen voor mensen die houden van koud weer al een week of 6 geleden zijn begonnen. Voor hen goed nieuws: de jongste pluim laat aanhoudende nutteloze kou zien waarbij tevens de spaarzame lenteachtige middagen gaan verdwijnen. Daarbij in algemene zin licht wisselvallig. Vandaag verder een smerige puist aan wind en met name in noord nl bijzonder slecht met talrijke buien. Gelukkig woon ik daar niet.
Richardus
-
- 2137 messages
- 1199 votes
Was prima weer vandaag hier in Noord NL hoor, slechts sporadisch lichte nattigheid, verder veel zon en 's middags naar noordwest draaiende wind die eindelijk lekker gezond koel was ipv de ongezonde veel te hoge temps voor deze tijd van het jaar van laatste tijd. Prima najaar. Nou nog weer 'ns een klassiek goeie winter aub.
Graaf Machine
-
- 9909 messages
- 1438 votes
Vandaag regen in Hengelo, zon in de trein, en toen weer regen in Velp. Maar éénmaal op adres gekomen was de lucht al weer prachtig blauw. Heerlijk afwisselend weer. Nog een uurtje 35 graden erbij en zelfs Splinters had een topdag gehad.
Splinters
-
- 2630 messages
- 1391 votes
Wat een walgelijke pluim vanmorgen. Aanhoudend smerig koud, met op termijn toenemende kansen op nachtvorst en gladheid in de ochtend. Volstrekt nutteloze smerige kou en gladheid; het betreft stralingskou, bovendien tijdelijk van aard. Op schaatsijs en droge sneeuw hoeft men bij deze setting niet te rekenen. Wel op aanvriezende drab en eendenijs. Bah.
Graaf Machine
-
- 9909 messages
- 1438 votes
Het is 22 november. Zelfs in het oude klimaat hoefden we rond deze tijd van het jaar zelden droge sneeuw of schaatsijs te verwachten.
Maar een beetje winterser dan de afgelopen week mag van mij wel. Gelukkig komen er wat lekkere koudere dagen aan.
Splinters
-
- 2630 messages
- 1391 votes
oude klimaat
Oude klimaat? Tov pak m beet het krijt of tov de jaren 80 van de vorige eeuw? Als je met de opmerking 'het oude klimaat' aan de vorige eeuw refereert, wat is je bron?