- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Weertopic
Weertopic
Apollinisch
-
- 21297 messages
- 0 votes
Ketelbrug afgesloten door extreme gladheid - Trouw
Kan niet eens in amsterdam komen.
Hoe lang gaat dit nog door.
BenicioDelToro
-
- 4178 messages
- 1391 votes
Ik ben nu echt klaar met die sneeuw hoor! 
Elineloves
-
- 24071 messages
- 3630 votes
Sneeuw, geen sneeuw, sneeuw, geen sneeuw..
Ja, ik ben het ook zat. 
Amity
-
- 1786 messages
- 147 votes
Hoe staat het ervoor met het weer? Ik heb mn auto weer terug en het lijkt erop dat ie nu echt gemaakt is. Dus ik wil geen sneeuw of ijzel of andere enge dingen ja! 
decicco
-
- 2856 messages
- 1143 votes
Nou hier ziet het er goed uit. Overdag veel zon maar wel nog af en toe een koud briesje. De sneeuw is hier helemaal weggetrokken dus geen last meer van gladheid of wat dan ook.
Gelukkig maar!
U-96
-
- 11875 messages
- 2064 votes
Sinds mijn aanrijding na de eerste sneeuwbui deze winter is mijn autootje niet meer dezelfde. Ik heb em nu al een aantal keren terug naar de garage moeten brengen.
Wat voor een aanrijding was het? Blijkbaar wel zwaar.
Maar wel vervelend voor je natuurlijk. Ik ben ook niet bepaald een liefhebber van dit weer.
606
-
- 23876 messages
- 12263 votes
De winter lijkt in begin volgende week terug te komen met sneeuwkans.
606
-
- 23876 messages
- 12263 votes
Te verwachten weerbeeld.
Vrijdag: na nachtelijke opklaringen en temp. rond het vriespunt, overdag toenemende kans op regen vanuit het zuiden, later in het N/O ook kans op sneeuw. ZO wind 3-5 Bft. Tmax 3-7 C.
Zaterdag: meest bewolkt maar wel meest droog, waarschijnlijk slechts spaarzame opklaringen, nevel/mist. O wind 2-4 Bft. Tmin rond het vriespunt en Tmax 1-5 C.
Zondag: droog, meer opklaringen, O wind 3-5 Bft en Tmin -3/1 C en
Tmax 0-3 C.
Maandag: nog meest droog, Tmin -5/0 C en Tmax -1/2 C.
Daarna toenemende kans op sneeuw en verdere daling van de temperaturen
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
E.e.a. heeft te maken met de activiteiten op de zon, en die zijn momenteel erg laag.
HIER wordt alles bijgehouden en vooral gemeten, wat er op de zon gebeurd (en niet gebeurd).
Kan niet dieplinken, maar heel veel links, thumbnails en grafieken ('trend charts'). Plus aurora aan de noordpool.
Update elke 2 minuten! 
606
-
- 23876 messages
- 12263 votes
E.e.a. heeft te maken met de activiteiten op de zon, en die zijn momenteel erg laag.^
Het zit hem ook in hoog en laag drukgebied.
Laag is geloof ik koud en hoog is warm.
De aankomende week krijgen we een sterk laag drukgebied vanuit Engeland geloof ik.
als het uitkomt zouden we maandag en dinsdag bijna non-stop sneew krijgen.
IS WEL EVEN AFWACHTEN.
Al berekenen de computers nog zo mooi het weer.
Het doet toch wat het zelf wil.
Amity
-
- 1786 messages
- 147 votes
NOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
606
-
- 23876 messages
- 12263 votes
NOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Is nog wel onzeker he.
Alleen kan de frustratie goed voorstellen alleen,
Het is een normale winter het probleem is we zijn het niet meer gewent.
Voor de lente is het veel te vroeg.
606
-
- 23876 messages
- 12263 votes
We zullen het afwachten.
Er worden geen grote neerslag hoeveelheden verwacht.
606
-
- 23876 messages
- 12263 votes
Vanaf zondag komt waarschijnlijk de kou terug.
Na een paar dagen van troosteloos weer, is er dan toch weer een lichtpuntje op het gebied van winterweer. In het voorgaande topic heb ik al vele mensen horen roepen dat de winter voorbij zou zijn. Ik vraag me af waar ze dat toch allemaal vandaan halen of hebben gehaald. Neem nu eens de winter van 1985/1986, toen werd er nog een tocht gereden op 26 februari. Nu zal ik niet zeggen dat we daadwerkelijk ook een toch zullen gaan krijgen, maar dat bewijst toch wel weer, dat je de winter niet snel moet af gaan schrijven.
Nu dat het Amerikaans model (GFS) en het Europees model (EMCWF) al een aantal runs voor een koude oplossing gaan, moet het heel raar lopen, willen wij volgende week met temperaturen van 10+ komen te zitten. Wat de kaarten van alle modellen nu laten zien is dat de winter terug komt. Tot nu toe geen bizarre kou, maar temperaturen die in de nachten ongeveer rond de -4 a -7 zitten en overdag rond het vriespunt of daar net iets onder (zie pluim hieronder). Ook onze zuiderburen zullen te maken gaan krijgen met de kou.
Nu de schaats liefhebbers aan de beurt?
In de vorige vorstperiode zag het er allemaal heel slecht uit voor de schaatsers onder ons. Nu lijkt het erop dat ook de schaatsers deze winter aan hun trekken zullen gaan komen. Kortom, ik verwacht weinig of geen sneeuw in deze periode. Er zou natuurlijk wel wat sneeuw kunnen gaan vallen, maar dat zal minimaal zijn. Als we naar de blauwe lijn in de pluim gaan kijken, dan zien we, of beter gezegd, dan komen we op zo'n 9 centimeter ijsaangroei uit en dat zal genoeg zijn voor de vele schaats banen. Kortom, de schaatsers kunnen de schaatsen weer uit het vet halen en we gaan wederom een spannende tijd tegemoet.
Alhoewel lijkt donderdag en vrijdag de sneeuwkans meer toe te nemen.
decicco
-
- 2856 messages
- 1143 votes
Ja erg jammer met Carnaval zou het -15 worden 
606
-
- 23876 messages
- 12263 votes
Dit weekend overgang naar langdurige periode van zeer koud winterweer
Want nadat de Uitvoer sinds vorig weekend nog dagenlang wikte en woog. Is de trend naar kouder weer die zo vanaf midden deze week inzette, eigenlijk de laatste runs vrij eensgezind uitgewerkt tot een periode waarin we weer het nodige kunnen verwachten op wintergebied. En een die waarschijnlijk ook langdurig gaat worden.
Want zoals ons weer -grotendeels- in het westen "gemaakt" wordt, zo duidelijk is datkomende periode voor lange tijd de deur voor lagedruk naar het Europese continent volledig dichtgaat daar in het westen. Heel mooi in de diverse runs te aanschouwen, het fenomeen dat door de westelijke hoogterug, en sterke hogedruk aan de bodem bij Groenland, lagedruk voor zeer lange tijd wordt gedwongen halt te houden ten zuidwesten van Groenland. Daar cirkelen de actieve delen ahw in het rond, en de minder actieve delen verplaatsen zich in een zuidelijkse straalstroom naar het zuiden van Europa.
En de mogelijke ontwikkelingen kunnen wel eens kouder en stabieler dan de winter tot nu worden, dit omdat ook vandaag in de Uitvoer nadrukkelijk naar voren komt dat de hogedruk ten NW en die ten NO telkenmale een verbinding aangaan. In die zin is het beeld zoals dat door de Uitvoer in 1e instantie werd geschetst, een N/NO aanvoer, bijgesteld naar een meer NO/O aanvoer.
Te verwachten weersontwikkelingen
Morgen met lagedruk ten zuiden, en opbouwende hogedruk ten noordoosten, een toenemende oostelijke aanvoer. Zondag zet deze ontwikkeling verder door. Begin volgende komt koude lagedruk vanuit Scandinavie zuidwaarts afgezakt, en positioneert zich uiteindelijk boven het zuiden/zuidoosten van Europa.
En vanaf dan speelt zich boven het Europese continent iets dergelijks af zoals ik dat eerder beschreef op de westelijke oceaan. Ook boven het continent zie je rondtollende lagedruk, vanuit het zuidoosten periodiek weer noordwaarts richting Baltische Staten trekkend om daarna in een oostelijke stroming weer richting west Euroap te trekken.
De komende periode dienen we dan ook af en toe rekening te houden met toename van de kans op sneeuw als lagedruk in ons gebied vertoeft.
Maar bovenal zal er de komende periode een veel stabieler winterbeeld te verwachten zijn. De geschetste verbinding tussen NW en NO hogedruk, levert naar verwachting aan de bodem een kern van hogedruk op die zich vestigt in het zeegebied tussen Ijsland en Scandinavie, de Noorse Zee.
Te verwachten weerbeeld
Dit weekend geleidelijk weer binnenstromen van de kou. Door koufront dat als getransformeerd warmtefront de komende 24-36 uur weer zuidwaarts gaat trekken. Daarom naast mist/nevel en regionaal wat zon, ook wolkenvelden en kans op lichte neerslag. Vanaf komende avond vanuit het noordoosten geleidelijk steeds meer met een winters karakter. De minima zijn komende nacht rond het vriespunt, zondagnacht -2/0 C. Morgen maxima van 2/6 C, zondag -1/+2 C.
Maandagnacht dan in het hele land lichte tot matige vorst en maandag overdag gemiddeld rond het vriespunt, met in het westen iets er boven maar in het noorden en oosten al weer legio ijsdagen.
Dinsdag/woensdag. door passage koude put (Hpa 805 temp dik onder minus 10!!), toename kans op sneeuw(buien).
Daarna, met wellicht weer een algemeen sneeuwdek en enige dagen stabiele noordoostelijke/oostelijke aanvoer voor de boeg, verdere verscherping van de koude.
Tot midden deze maand houdt dit waarschijnlijk aan, daarna is de trend in de Uitvoer zichtbaar dat hogedruk zich opnieuw met kern gaat richten op regio Groenland en met uitdiepende lagedruk boven Scandinavie er mogelijk opnieuw zeer koude bovenlucht zuidwaarts gaat uitbreiden.
Kortom, deze winter die al lang duurt, al het nodige bereikt heeft, en een toenemend aantal mensen al letterlijk wintermoe maakt, deze winter gaat misschien wel aan zijn stevigste fase beginnen.
Elineloves
-
- 24071 messages
- 3630 votes
Ja erg jammer met Carnaval zou het -15 worden
Haha, seriously? Lekker maan, vriezen je tepels er af van de kou. 
rose
-
- 2280 messages
- 0 votes
Haha, seriously? Lekker maan, vriezen je tepels er af van de kou.
Ik ga ze dan maar iets beter inpakken.
decicco
-
- 2856 messages
- 1143 votes
Haha, nou dan doe ik mij toch een leuk berenpakje aan 
Ik hoorde overigens toen straks weer dat het onzin zou zijn aangezien het van die wazige paragnosten hebben voorsteld.''but you'll never know. 
Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
Het heeft hier weer gesneeuwd vandaag.
Wel (nog) maar een dun laagje, maar alles is toch weer wit.
Vannacht toen ik nog op pad was, na de repetitie met de band, vroor het 4 graden.
Voelde behoorlijk koud aan.
Benieuwd hoe het weer zich verder gaat ontwikkelen deze week (en volgende vooral)
decicco
-
- 2856 messages
- 1143 votes
Hier heeft het ook gesneeuwd en is vrijwel alles wit.
Wat gladheid betreft heb ik daar nog geen last van gehad maar de kou is niet meer normaal.
Amity
-
- 1786 messages
- 147 votes
Liever geen sneeuw, al hoef ik niet bang te zijn want ik heb weer eens geen auto. Mijn vriend rijdt altijd met een collega mee naar het werk, maar die heeft z'n arm gebroken. Dus nu ben ik mn auto (die net echt weer gemaakt is) alweer kwijt! 
rose
-
- 2280 messages
- 0 votes
Godsamme...Ik zeur never nooit meer over een witte kerst, want die duurt mij nu toch wel iets te lang. Toch maar als kerstengeltje dit jaar met de carnaval?
Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
Toch iets té hard "I'm dreaming of a ..." gezongen Rose? 
Metalfist
-
- 12407 messages
- 3964 votes
Ik hoop dat het morgen en een vrijdag niet sneeuwt. Donderdagavond is het gaan eten voor Chrysostomos (de laatste 100 dagen van het schooljaar) en een vrijdag is het Chrysostomos zelf en dan heb ik echt geen goesting om in de sneeuw te staan...