- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Weertopic
Weertopic
Graaf Machine
-
- 9909 messages
- 1438 votes
De laatste decade van augustus die herfstachtig wordt. Dus niet echt herfst maar slechts herfstachtig. Dat is toch precies wat het normale weer van de laatste decade van augustus ons te bieden heeft. Heerlijk dus. temperatuurtjes rond de twintig graden, opfrissende buitjes en ook de nodige momenten met zon. Ik verlang er naar. Het gaat allemaal nog goedkomen met het weer, een gouden herfst ligt in het verschiet.
Boenga
-
- 2641 messages
- 1545 votes
Zat net naar een aflevering van een Noorse serie te kijken, met hier een daar (een) regen(bui) in beeld.
Er droop op die momenten meer jaloezie dan zweet uit m'n lijf...
MovieMind
-
- 6943 messages
- 0 votes
Worstcasescenario voor klimaat komt beste overeen met werkelijkheid
5 tot 6 graden opwarming aan eind van de eeuw, en daar blijft het niet bij.
Maar volgens sommigen moeten we ons niet aanstellen, en gewoon andere bomen planten, en andere insecten importeren. Maakt niet uit joh, gewoon kop in het zand en doen of het leuk is, dat ontstellend rap opwarmen van het klimaat. Lekker.
Graaf Machine
-
- 9909 messages
- 1438 votes
Ben geen volwassen vent. Ben een kleuter van 52 jaar oud, en ben behoorlijk bang man, van de ellende die gaat komen. Laat me in mijn waarde aub. 
Boenga
-
- 2641 messages
- 1545 votes
Wetenschappelijk onderzoek staat voor realisme. Wetenschappers maken ons attent op de opwarming van de aarde.
Wat ik bijgevolg niet kan begrijpen, is dat klimaatontkenners klimaatrealisten genoemd worden.
Splinters
-
- 2630 messages
- 1391 votes
Wetenschappelijk onderzoek staat voor realisme. Wetenschappers maken ons attent op de opwarming van de aarde.
Wat ik bijgevolg niet kan begrijpen, is dat klimaatontkenners klimaatrealisten genoemd worden.
Toch blijft de vraag hoe je ermee omgaat en hoe je eea beleidsmatig wilt zien ingevuld.
kappeuter (crew films)
-
- 74673 messages
- 5987 votes
Nieuw record: warmste week ooit gemeten | AD.nl
Het vervelende is: Van Oldenborgh en zijn mede-klimaatonderzoekers hebben eigenlijk geen verklaring voor de extreme hitte. ,,Natuurlijk, de aarde warmt op. Maar de stijging van temperatuur tijdens hittegolven is groter dan de klimaatmodellen aangeven.”
Volgens Van Oldenborgh is er maar één mogelijkheid om deze temperatuurstijging terug te draaien, en dat is onze CO₂-uitstoot terugdringen. ,,Pas als die uitstoot nul is, zal de temperatuur stoppen met stijgen. De realiteit is dat we onze borst moeten natmaken. De hittegolven gaan nog extremer worden.”
Leland Palmer
-
- 23787 messages
- 4906 votes
De realiteit is dat we onze borst moeten natmaken. De hittegolven gaan nog extremer worden.”
Splinters
-
- 2630 messages
- 1391 votes
Een toename van recreatiedagen vind ik zeker goed nieuws. Bovendien is het niet zo dat tropische dagen schering en inslag worden in Nederland. In warme zomers zal het hooguit om een dag of 20 per jaar gaan. Dat mogen mensen gerust klote weer vinden, maar verdrinken in zelfmedelijden of klimaatpaniek is nergens voor nodig. Tevens is de vraag, alle belangen tegen elkaar afwegend, of we de temperatuur niet gecontroleerd door moeten laten stijgen. Anno 2020 is dit vloeken in de kerk, maar allicht dat dit over een jaar of 10 breder wordt geaccepteerd.
Splinters
-
- 2630 messages
- 1391 votes
Ik begrijp de lol niet, maar dat zal aan mij liggen. Overigens gaat het niet bindende akkoord van parijs uit van een gecontroleerde temperatuurstijging. En zal parijs niet het laatste akkoord zijn.
eRCee
-
- 13449 messages
- 1981 votes
Gecontroleerd door Peter Kuipers Munneke die middels een klein knopje de temperatuur elk decennium een halve graad omhoog draait?
Onderhond
-
- 87625 messages
- 12896 votes
Soms is het leuk om post te vatten in de gruppetto wanneer het bergop gaat .. soms ook niet 
Splinters
-
- 2630 messages
- 1391 votes
Gecontroleerd door Peter Kuipers Munneke die middels een klein knopje de temperatuur elk decennium een halve graad omhoog draait?
Je bent het eens dat het akkoord van parijs net zoals zijn voorganger kyoto een papieren tijger is en een volgend akkoord ongetwijfeld uit zal gaan van grofweg +3C tov pre industrieel niveau?
Dan het weer. Het beste weer is helaas het land uit. De temperatuur blijft voorlopig prima op niveau met dagelijks zomserse waarden. Helaas is het daarbij wel wisselvallig dus een paraplu is geen overbodige luxe.
eRCee
-
- 13449 messages
- 1981 votes
Je bent het eens dat het akkoord van parijs net zoals zijn voorganger kyoto een papieren tijger is en een volgend akkoord ongetwijfeld uit zal gaan van grofweg +3C tov pre industrieel niveau?
Ik sla aan op de woorden "gecontroleerd" en "laten", dat is namelijk absoluut niet de situatie waar we in zitten en de komende 50 jaar ook nog niet. Dat de temperatuur gaat stijgen, daar zijn we het over eens.
Ik ben blij met de regen voor mijn tuin, btw.
Splinters
-
- 2630 messages
- 1391 votes
Als die regen even snel opzout volgen nog twee aardige dagen. Daarna licht wisselvallig en vrij koel. Kortom, een veel te vroeg voorschot op het weerkundig gezien vervelendste seizoen dat nederland kent: de herfst.
Gisteren overigens een 30 daagse verwachting van Weerplaza gelezen. Volgens mij is de voorspellende waarde van dergelijke verwachtingen nagenoeg 0 maar daarin stond dat het stabiele zomerweer in de loop van september terugkeert. Duimen maar.
Richardus
-
- 2137 messages
- 1199 votes
Jij bent geen dakdekker van beroep, Splinter?
Graaf Machine
-
- 9909 messages
- 1438 votes
Heerlijk, de herfst.
Vlagende wind, striemende regens. De geur van dode bladeren en ontstoken open haarden.
Paddenstoelen en spinnenwebben, vroege avonden en mistige ochtenden.
Het perfecte seizoen voor de Homo Romanticus.
Richardus
-
- 2137 messages
- 1199 votes
Dan kun jij de komende negen maanden je lol weer op 
Graaf Machine
-
- 9909 messages
- 1438 votes
enorme ellende door droogte Weet je wat, we doen gewoon of het klimaat een paar breedtegraadje opschuift. We doen of het hier nu een mediterraan klimaat is. Lachuh... hihihi.
Jammer dat de winters niet meedoen, jammer dat de nachtvallen niet mee doen, jammer dat de winters hier niet de winters in het zuiden van Frankrijk zijn. Maar tof dat notbrainers doen alsof het allemaal zo simpel is.
niets loos mensen, gewoon effe lekkertjes genieten van het zomertje. Heerlijk.
Richardus
-
- 2137 messages
- 1199 votes
Mwah, winters niet meedoen? Het is al drie jaar met kerst warmer dan met pasen.
Splinters
-
- 2630 messages
- 1391 votes
enorme ellende door droogte Weet je wat, we doen gewoon of het klimaat een paar breedtegraadje opschuift. We doen of het hier nu een mediterraan klimaat is. Lachuh... hihihi.
Jammer dat de winters niet meedoen, jammer dat de nachtvallen niet mee doen, jammer dat de winters hier niet de winters in het zuiden van Frankrijk zijn. Maar tof dat notbrainers doen alsof het allemaal zo simpel is.
niets loos mensen, gewoon effe lekkertjes genieten van het zomertje. Heerlijk.
Je hebt ergens het idee dat ik jou van harte aan zou bevelen als minister voor klimaatzaken?
Splinters
-
- 2630 messages
- 1391 votes
Mijn god, wat ziet de jongste pluim er beroerd uit. Dagelijks hoge neerslagkansen, veel kustconvergentie (hier in huis ook wel kutconvergentie genoemd
), en tegen eind augustus maxima die terugvallen naar krap 17C.
Dat gaat vervelend worden. Hopen dat het tij rap keert, want september is eigenlijk de laatste maand die echt wat te bieden heeft als het om zomerweer gaat.
Graaf Machine
-
- 9909 messages
- 1438 votes
Komende twee weken hier in het Twentse rond de 20 graden, af en toe een lekkere slok water, en soms een stevige bries. Perfect begin van het mooie seizoen.
De zomer, die uiteindelijk met gemak in de top tien van warmste zomers sinds 1901 is terechtgekomen (dus zomerliefhebbers die klagen stellen zich aan), wordt heerlijk afgesloten.
Nu nog eens een deftig ouderwets wintertje er achter aan, maar dat zal er ook dit jaar wel niet van komen. Drie dagen sneeuw en twee nachten matige vorst zal al te veel gevraagd zijn.
Splinters
-
- 2630 messages
- 1391 votes
Je moest eens weten wat ik allemaal aanstellerij vind.
Vanmiddag was het trouwens lekker weer. Licht bewolkt, weinig wind, prima. Helaas van korte duur, omdat de luchtdrukverdeling niet deugt. Morgen en woensdag zelfs smerig gribusweer. Morgen regenachtig, woensdag een zomerstorm. Bah. Lange termijn stabieler en mogelijk warmer. Dat zou goed of zelfs uitermate goed nieuws zijn. We wachten het maar af.
Graaf Machine
-
- 9909 messages
- 1438 votes
Gribusweer en oude velden, daar hoef je verder geen gedicht omheen te draaien.
Prachtig.
Gribusweer.
Richardus
-
- 2137 messages
- 1199 votes
De zomer, die uiteindelijk met gemak in de top tien van warmste zomers sinds 1901 is terechtgekomen
Dat dan wel net door die ene ultralange hittegolf, verder was het op 2 warme dagen na oerhollands.
Magoe, Riesje heeft vakantie dus is het baggerweer; niet lekker fietsen de natuur in maar verdoemd tot huis. Dan heb ik net zo lief geen vakantie. En films kijken gaat niet want dvd spelerd is kaduuk en geen geld voor nieuwe, en geen streamingdiensten (is Vit. C nog in de lucht? Daar maar ns weer kijken dan). Vanmiddag maar weer bios in.
Splinters
-
- 2630 messages
- 1391 votes
Gribusweer en oude velden, daar hoef je verder geen gedicht omheen te draaien.
Prachtig.
Gribusweer.
Gewoon je mening mbt gribusweer zonder dat je blijk geeft van gefrustreerde aanstelleritis.
Prachtig. Volhouden.
Graaf Machine
-
- 9909 messages
- 1438 votes
Dat dan wel net door die ene ultralange hittegolf, verder was het op 2 warme dagen na oerhollands.
Nou, juni, met een een gemiddelde van 17,48 graden (De Bilt) staat in de top tien van warmste junimaanden sinds het begin van de officiële metingen (1901).
Kort van memorie blijkbaar.
De hittegolf was overigens niet zo lang als die in bijvoorbeeld 1975, 1976 en 2018. Maar wel intens, zoals we wel vaker gaan meemaken in het snel opwarmende klimaat.
Overigens: Juli was wel koeler dan het klimatologisch gemiddelde ons schenkt, maar met de luchtdrukverdeling die we hadden was juli nog veel warmer dan vergelijkbare julimaanden eind jaren '70. Toen was het echt wintertruienweer, nu was het een soepele zomermaand met alleen een vestje aan in de avonduren.