- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Weertopic
Weertopic
606
-
- 23879 messages
- 12278 votes
Nieuwe ontwikkeling ZEKER NA HET WEEKEINDE......
De luchtdrukverdeling die volgende week de weerkaarten siert is wel heel opmerkelijk. Een werkelijk zeer omvangrijke Europese hoogtetrog wordt in zuidwestelijke richting helemaal tot voorbij de Azoren uitgerekt. Daardoor zakt de meanderende windrivier in de vrije atmosfeer, de straalstroom, helemaal weg naar mediterrane oorden. Ondertussen bouwt de standvastige hoogterug (blokkade) op het noordwestelijk deel van de Oceaan en de regio Groenland/IJsland vrolijk voort aan Scandinavische filialen.
Bij ons komt medio volgende week een sterke oost- tot noordoostelijke stroming op gang waarmee koude continentale vrieslucht wordt aangevoerd. Het gevolg is lichte tot matige vorst (kans op schaatsijs neemt toe). Rond de maandwisseling trekt een stormdepressie over het Iberisch schiereiland (komend vanaf het zeegebied ten zuiden van de Azoren!!) naar het noordoosten. Het is niet onmogelijk dat het uitgestrekte neerslaggebied onze streken weet te bereiken. In dat geval moet met significante sneeuwval rekening worden gehouden. In een latere fase (rond 5 december) kan het, afhankelijk van de atmosferische condities, in sneeuwgebieden streng vriezen.
@ jan visser
AGE-411
-
- 10342 messages
- 750 votes
Nog altijd geen verminderde kans op sneeuw 
riesma
-
- 3706 messages
- 3083 votes
Nog altijd geen verminderde kans op sneeuw 
606
-
- 23879 messages
- 12278 votes
Nog geen verminderende kans op sneeuw 
Volgende week dinsdag en woensdag bestaat er een vrij grote kans op onstuimig winterweer. De pluimen laten windsnelheden zien van 13meter per seconde wat neerkomt op windkracht 6 (krachtig). Tevens laten de pluimen op hetzelfde moment een verhoogde kans op neerslag zien (tot 10mm). Aangezien de temperaturen waarschijnlijk om en nabij de -4 graden ligt zal de structuur van de sneeuw niet al te fijn zijn waardoor gerekend mag worden op meer dan 1 cm sneeuw per mm uit de pluim. 10 mm zou dan uitkomen op zo'n 10 a 15 cm sneeuwval.
De temperatuur, de wind en de winterse neerslag tezamen genomen bepalen dat het volgende week dinsdag en woensdag zeer koud aanvoelt en er sneeuwduinen kunnen ontstaan vanwege de krachtige wind.
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
Nog geen verminderende kans op sneeuw.
606
-
- 23879 messages
- 12278 votes
OMG Dogie dat is best wel heel veel sneeuw 
speranza
-
- 24668 messages
- 0 votes
Waarschuwing voor gladheid
Rijkswaterstaat en het Korps landelijke politiediensten (KLPD) waarschuwen voor de eerste gladheid op de Nederlandse wegen. Volgens de organisaties is de komende dagen sprake van minima rond het vriespunt en worden de eerste winterse buien verwacht. "Automobilisten worden dringend verzocht rekening te houden met mogelijke gladheid op de Nederlandse snelwegen."
De komende week zal Rijkswaterstaat naar verwachting al op verschillende plaatsen strooien, om zo de gladheid voor te zijn. Tevens is de startvoorraad van zout met de helft verhoogd naar 90.000 ton.
Dat het strooien op sommige plaatsen hard nodig zal zijn, blijkt uit de ongelukken op het Friese gedeelte van de Afsluitdijk. Woensdagmiddag zijn er in een tijdsbestek van een klein uur al drie auto's in de vangrail beland door een glad wegdek. De automobilisten werden overvallen door plotselinge hagel, aldus de politie.
Een woordvoerder meldt: "De ongelukken gebeurden op de A7 tussen Zurich en Kornwerderzand. Dit zijn de eerste signalen dat mensen moeten oppassen in het verkeer."
AGE-411
-
- 10342 messages
- 750 votes
Nog maar te zwijgen over de hinder voor het treinverkeer.
Ik voel het al, vrijdag wordt een hell om thuis te geraken 
speranza
-
- 24668 messages
- 0 votes
Bevroren rails. Altijd het zelfde liedje.
riesma
-
- 3706 messages
- 3083 votes
Vadertje Winter zegt tegen Temperatuur: "You're going down, bitch." Nu al 2ºC, komt u maar met der Schnee!
606
-
- 23879 messages
- 12278 votes
De week waarin december november aflost, verloopt ronduit winters. Tussen een imponerend hogedrukgebied van het midden van de Atlantische Oceaan via Spitsbergen naar de Noordpool (kerndruk tijdelijk zo’n 1050 hPa) en lagedrukgebieden, die met een ‘mediterrane straalstroom’ van Zuidwest- naar Oost-Europa koersen, transporteren oostenwinden koude continentale (vries)lucht naar onze streken. In de nacht en ochtend vriest het volgende week licht tot matig.
De neerslaggebieden van de depressies kunnen tot onze streken doordringen: in dat geval komt het vrijwel zeker tot sneeuw maar of er veel gaat vallen is nu nog niet te zeggen.
In de loop van woensdag 1 en donderdag 2 december worden de luchtdrukverschillen boven onze streken een stuk groter. Dat heeft te maken met een intensiverend lagedrukgebied boven Spanje. In dat geval voor het gevoel erg koud weer door een combinatie van veel wind en lage temperaturen. Bovendien kans op (veel) sneeuw
@jan visser
606
-
- 23879 messages
- 12278 votes
Voor volgende week maar is nog onzeker.....
Waar wij al twee dagen over berichten, lijkt nu eindelijk opgepakt te zijn door andere meteorologen. GFS (Amerikaans model) komt voor dinsdagavond en woensdag met een doomscenario voor Nederland en België. De "storm"-depressie die vanuit Spanje nadert, zal voor de nodige overlast kunnen zorgen en trekt ten westen van ons land. Niet alleen de sneeuw zal voor grote overlast zorgen, bij die depressie zit ook behoorlijk wat wind. Momenteel berekend GFS windstoten tot en met 105 kilometer per uur. Echter weten we uit het verleden dat het Amerikaans model de windstoten te hoog inschat en daarom houdt ik het voorlopig bij 90 kilometer per uur. Dat is nog fors en zeker in combinatie met sneeuw, want dan kunnen we sneeuwjacht verwachten. Sneeuwjacht komt meestal voor bij een krachtige tot harde wind, windkracht 6 of 7. Tijdens deze sneeuwval kan het zicht gemakkelijk onder de 150 meter komen. De stuifsneeuw, die bij temperaturen onder nul in kieren en gaten doordringt, leidt tot grote overlast. Ook sneeuwduinen kunnen dan voor gaan komen, maar dat is meer voor het noorden van het land.
De sneeuw
Volgens GFS krijgen we te maken met een sneeuwdump die tot en met woensdagavond berekend wordt op zo'n kleine 28 centimeter in het midden van het land. Ook in het centrum van België en naar het westen toe kunnen ze deze hoeveelheden verwachten, maar in het westen van Nederland en het westen van België valt er iets minder. Later neemt de kans op ijzel vanuit het zuiden van het land toe. Ook dit kan voor zeer gevaarlijke situaties gaan leiden. In mijn ogen kan een weeralarm niet uitblijven als deze run van GFS uit zal komen.
Het Europees model ECMWF is echter een stuk voorzichtiger met deze voorspelling. Zij laten de depressie op woensdag 1 en donderdag 2 december aan ons voorbij gaan. Echter kan dit nog steeds resulteren in erg lage temperaturen en mogelijk veel sneeuw. In de nieuwste pluim die daarnet verschenen is, lijkt het erop alsof we helemaal geen sneeuw hoeven te verwachten. Een aantal leden van de pluim laten echter wel een mooi signaal zien voor wat betreft de neerslag. Kortom, dit is gewoon een mooie, maar vooral ook een interessante ontwikkeling die we echt op de voet moeten gaan volgen. Verder wil ik iedereen even benadrukken dat dit een schets van de GFS 12 uur run is en dat dit niet bindend is voor aanstaande dinsdag/woensdag. Mochten er interessante ontwikkelingen komen dan zal ik daar zeer zeker over gaan schrijven.
Onweer Online
AGE-411
-
- 10342 messages
- 750 votes
Zonet een lading smeltende sneeuw gehad 
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
Zonet een lading smeltende sneeuw gehad
Hier, in het centrum van Vlaanderen, was het echt sneeuwen. Is een uurtje blijven liggen en daarna gesmolten. Goed zo. 
AGE-411
-
- 10342 messages
- 750 votes
Ik zie het op Meteo-online.
Gaat zuidelijker, dus naar Liège toe.
Leuven blijft nog even gespaard.
606
-
- 23879 messages
- 12278 votes
Volgende week wordt het spannend vanaf maandag, wat er komen gaat en hoeveel.
Brix
-
- 19685 messages
- 5120 votes
Rond 18.00 uur fietste ik in de eerste (natte) sneeuwbui van dit jaar hier in de regio.
Hierbij een winters sfeerplaatje van Mestreech, van vorig jaar (rechts>café waar ik vaker kom)
Binnenkort zal het er wel weer net zo uitzien...
Maar dat zal Eline (of een van de andere Maastrichtse MM users?) wel laten weten. 

Elineloves
-
- 24071 messages
- 3631 votes
Mooie foto Brix!
Had vandaag in Valkenburg ook sneeuwkiekjes proberen te schieten, maar waren helaas niet zo mooi geworden.
Brix
-
- 19685 messages
- 5120 votes
Mooie foto Brix!
Had vandaag in Valkenburg ook sneeuwkiekjes proberen te schieten, maar waren helaas niet zo mooi geworden.
Dank je Eline, maar Ik zou valsspelen als ik met de eer van die sfeerfoto ging strijken.
Hij is namelijk niet van mijzelf (ik heb tegenwoordig ook nog maar zelden een fototoestel bij me)
Maar het plaatje blijft wel leuk(ik weet niet wie het gemaakt heeft)
(Café De Pieter ken je zeker wel?)
Valkenburg is ook altijd goed voor leuke kiekjes natuurlijk.
Jammer dat ze wat minder gelukt zijn .
606
-
- 23879 messages
- 12278 votes
GOED LEZEN.........
Sneeuwjacht aanstaande dinsdag en woensdag?
Gisteren leek ECMWF (het Europeese model) er nog niets van te willen weten, echter GFS en ECMWF zitten nu nagenoeg op 1 lijn. Alleen ECMWF berekend heb iets oostelijker. Zoals ik van de week in mijn stukje schreef, kan het nog wel eens een gevaarlijke situatie gaan worden met een mogelijk weeralarm tot gevolg. GFS (Amerikaans model) komt voor dinsdag/woensdag met een doomscenario voor Nederland en België. De "storm"-depressie die vanuit Spanje nadert, zal voor de nodige overlast kunnen zorgen en trekt ten westen van ons land. Niet alleen de sneeuw zal voor grote overlast zorgen, bij die depressie zit ook behoorlijk wat wind.
Momenteel berekend GFS windstoten tot en met 98 kilometer per uur. Echter weten we uit het verleden dat het Amerikaans model de windstoten te hoog inschat en daarom houdt ik het voorlopig bij 80 kilometer per uur. Dat is nog fors en zeker in combinatie met sneeuw, want dan kunnen we sneeuwjacht verwachten. Sneeuwjacht komt meestal voor bij een krachtige tot harde wind, windkracht 6 of 7. Tijdens deze sneeuwval kan het zicht gemakkelijk onder de 150 meter komen. De stuifsneeuw, die bij temperaturen onder nul in kieren en gaten doordringt, leidt tot grote overlast. Ook sneeuwduinen kunnen dan voor gaan komen, maar dat is meer voor het noorden van het land.
De sneeuw
Volgens GFS krijgen we te maken met een "sneeuwdumpje" die tot en met woensdagavond berekend wordt op zo'n kleine 15 centimeter in het midden en in het oosten van het land. Ook in het centrum van België en naar het westen toe kunnen ze deze hoeveelheden verwachten, maar in het westen van Nederland en het westen van België valt er iets minder. Later neemt de kans op ijzel vanuit het zuiden van het land toe. Ook dit kan voor zeer gevaarlijke situaties gaan leiden. In mijn ogen kan een weeralarm niet uitblijven als deze run van GFS en ECMWF uit zal komen.
Brix
-
- 19685 messages
- 5120 votes
Hier ligt een dun laagje sneeuw (buiten, want binnen ligt nog een laagje roet, door het geklooi van de verwarmingsmonteurs hier in huis eergisteren. Ook na uren schuren nog niet helemaal weg
) maar straten en stoepen zijn sneeuwvrij.