- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Weertopic
Weertopic
Elineloves
-
- 24071 messages
- 3631 votes
Haha en ik liep er al bij als een eskimo, helemaal ingepakt in warme kleding, al klagend dat ik 100 meter naar mijn auto moest lopen na lekker warm binnen te hebben gezeten.
Ik denk dat de jongere generatie even goed klaagt over de kou, maar dat het niet 'cool' of 'sexy' is om in je wintertrui te gaan stappen.
606
-
- 23879 messages
- 12278 votes
Hier een interessant stukje
Flinke winterinval verwacht, novemberrecords mogelijk?
Een ongewoon vroege en pittige winterinval staat voor de deur. Vanaf donderdag kan er in het hele land sneeuw gaan vallen bij middagtemperaturen rond het vriespunt en lichte, later in de week en vooral in het weekend ook matige tot misschien zelfs strenge vorst in de nachten, zeker in het midden en oosten van het land is er ook kans op vorming van een sneeuwdek(je). Het koude, winterse weer met pittige nachtvorsten en lokale ijsdagen blijft ook in het weekend en begin volgende week voortduren, een omslag naar zachter weer is momenteel niet in zicht.
Deze winterinval heeft twee oorzaken: De drukverdeling en kou in de brongebieden. Het belangrijkste is een voor winterliefhebbers bijna ideaal te noemende drukverdeling met een krachtig blokkerend hogedrukgebied op de Atlantische Oceaan met kern boven Groenland/IJsland en als "trekpaarden" fungerende lagedrukgebieden in de Middellandse Zee en boven Oost-Europa. Hierdoor komt een langgerekte noordoostelijke stroming op gang die vrieskou helemaal vanuit Scandinavië en Rusland aan gaat voeren. Die kou is er in deze gebieden ook. Boven Scandinavië en Rusland heeft zich de afgelopen dagen een voor de tijd van het jaar indrukwekkende hoeveelheid kou gevormt, in Zweden, Finland en noordwest-Rusland ligt veel sneeuw en er worden al dagen minima onder de -20 gemeten, ook overdag vriest het daar momenteel streng tot zeer streng. Een deel van deze kou zal ook de Benelux gaan bereiken, waardoor de temperaturen flink omlaag zullen gaan.
Record-nachttemperaturen en Sneeuwstormkansen?Hoe koud het precies gaat worden is nog onduidelijk, vooral omdat factoren zoals een sneeuwdek, wegvallende wind en opklaringen pas een of twee dagen van tevoren goed ingeschat kunnen worden. Maar als in het weekend alles goed op zijn plaats valt zijn over een vers sneeuwdek bij wegvallende wind onder een heldere hemel recordminima voor november (strenge vorst) niet uit te sluiten. Voor de eerste dagen van december lijk zachtere lucht in het kielzog van actieve depressie die ten zuiden van ons Duitsland intrekt een aanval op het Europese koudebastion te willen gaan doen. Op het scherpe grensvlak tussen deze twee luchtsoorten zijn dan heftige weersverschijnselen zoals sneeuwstormen of ijsregen/ijzel mogelijk. Waar deze grens uiteindelijk komt te liggen kan nog niet gezegd worden, maar de ontwikkelingen en modelberekeningen zullen de komende dagen nauwlettend in de gaten gehouden moeten worden.
Weerdirect:
riesma
-
- 3706 messages
- 3083 votes
Komende 10 dagen vooruit:
Overdag

's Nachts

Rianneke_Dan
-
- 14194 messages
- 2563 votes
Toe maar, dat zijn inderdaad behoorlijk lage temperaturen. Dat word van de week toch nog even op zoek gaan naar een muts en handschoenen
Ben wel wat zenuwachtig voor volgend weekend, in verband met ons uitje. Hopelijk word het niet ineens te extreem, zou zonde zijn als we niet de weg op zouden kunnen. Maar we zullen het zien. Zitten binnen in ieder geval warm 
chevy93
-
- 12754 messages
- 1324 votes
Wat is de prikwaarde? De aanname?
En dinsdag -3 tot -9? 
606
-
- 23879 messages
- 12278 votes
Dat is een juiste conclusie, 606!
Winterdekbedje tevoorschijnhalen maar!

Wat is de prikwaarde? De aanname?
En dinsdag -3 tot -9? !
AGE-411
-
- 10342 messages
- 750 votes
Vrijdag mogelijks sneeuw?
Laat dat niet waar zijn
Hoe moet ik thuis geraken? Wss is half het treinverkeer weer afgelast.
606
-
- 23879 messages
- 12278 votes
Vrijdag mogelijks sneeuw?
Laat dat niet waar zijn
Hoe moet ik thuis geraken? Wss is half het treinverkeer weer afgelast.
Even afwachten wat er allemaal gaat gebeuren, kan afhankelijk van de wind nog regen worden ipv sneeuw.
AGE-411
-
- 10342 messages
- 750 votes
Even afwachten wat er allemaal gaat gebeuren, kan afhankelijk van de wind nog regen worden ipv sneeuw.
Maar toch 
606
-
- 23879 messages
- 12278 votes
Maar toch
Klopt de kans bestaat en is behoorlijk reeel dat het gebeurt.
AGE-411
-
- 10342 messages
- 750 votes
Dit is toch prachtig.
(afbeelding)
Dat wel.
Maar zorgt voor veel hinder
Brix
-
- 19685 messages
- 5119 votes
Ligt er bij mij al een poosje op 
Edit: mijn eigen winterdekbed...niet dat van 606 
rose
-
- 2280 messages
- 0 votes
Ligt er bij mij al een poosje op 
Edit: mijn eigen winterdekbed...niet dat van 606
rose
-
- 2280 messages
- 0 votes
Dit is toch prachtig.
(afbeelding)
Rianneke_Dan
-
- 14194 messages
- 2563 votes
Ik heb ook altijd wel een raam openstaan, anders krijg ik echt snel hoofdpijn van die benauwde lucht, vooral nu de kachel ook weer flink staat te stoken. En ik slaap toch echt beter in een koude frisse kamer 
kos
-
- 46699 messages
- 8855 votes
Dit is toch prachtig.
(afbeelding)
Ja, als het 3000 kilometer verderop is.
Brix
-
- 19685 messages
- 5119 votes
Ook s'nachts ? (in de winter)
Tot ik slapen ga bij mij ook, en ik heb de verwarming op de slaapkamer vrijwel nooit aan staan.
AGE-411
-
- 10342 messages
- 750 votes
De kou viel toch nog mee deze middag ...
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
De kou viel toch nog mee deze middag ...

rose
-
- 2280 messages
- 0 votes
Ook s'nachts ? (in de winter)
Tot ik slapen ga bij mij ook, en ik heb de verwarming op de slaapkamer vrijwel nooit aan staan.
rose
-
- 2280 messages
- 0 votes
Lol
Dan maar liever koud hebben.
606
-
- 23879 messages
- 12278 votes
EVEN LEZEN ALS JE VRIJDAG EN ZATERDAG OP DE WEG ZIT.
Kou lijkt door te zetten
Gisteren leek het erop dat de kou na volgende week zou verdwijnen, echter de nieuwe pluim denkt daar anders over. Bijna alle 50 berekeningen van het Europese weermodel ECMWF gaan voor een kou inval. Niet alleen het Europese weermodel laat de kou zien, het Amerikaanse model, genaamd GFS, blijft ook voor kou gaan met mogelijk een aantal ijsdagen tot gevolg. In de vorige run van GFS lieten ze matige vorst zien voor het noorden van het land, echter dit is in mijn ogen een beetje overdreven. -2 a -3 graden overdag zou het wel kunnen gaan worden. In de nacht kunnen de temperaturen gaan dalen naar zo'n -5 a -7 graden, mogelijk is er ook kans op strenge vorst (-10), maar dat ligt geheel aan het sneeuwdekje en aan de bewolking.
Het belangrijkste voor velen is de sneeuwverwachting. Vanaf woensdag neemt de kans op sneeuw toe. Vooral vrijdag en zaterdag kan het volgens het weermodel GFS langdurig gaan sneeuwen. De oorzaak van de mogelijke langdurige sneeuwval is een laagje wat tergend langzaam oostwaarts trekt. Tot en met zondag kan er volgens het weermodel GFS gemakkelijk 20 centimeter sneeuw gaan vallen in het noordoosten van het land. In het binnenland kan het oplopen tot zo'n 10 a 12 centimeter en in de kustgebieden minder. Kortom, als deze verwachting van GFS uitkomt, hebben we vrijdag weer een gezellig feestje op de Nederlandse snelwegen.